Jump to content

Senast genomlyssnade musikalbum


Jacker
 Share

Recommended Posts

Pet Shop Boys - Yes

Är inte klar, och jag var inte helt sugen på att börja lyssna om jag ska vara ärlig, men jag tummar den redan rakt uppåt.

3235800885_2947d1b1a2_1114123_0.jpg

Songs: Ohia - Songs: Ohia (the black album)

Såg av en slump att i princip alla Jason Molinas excellenta verk nyligen finns tillgängliga på Spotify. Lite halvsurt då jag ägnade typ ett år åt att komma åt allt, och det var även med oink. Dock fick jag aldrig tag på den här första beryktade skivan. Albumet verkar följa regeln som säger att det är svårare att lyssna in sig på Songs: Ohia i kronologisk ordning, de nyare är både bättre, mer instrumentalt varierade och mer lättsmälta. Nu är det Jason, en akustisk gitarr, och en hemstudio ungefär. Helt klart värt att lyssna igenom trots allt om man har något intresse för en av den mest underskattade musikern/låtskrivaren/poeten i modern tid.

ohia-blackalbum-cover_1114123_1.jpg

(Är man intresserad i övrigt med tanke på spotify så är Magnolia Electrctric Co., Didn't It Rain och The Lioness riktiga dräparalbum)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 months later...

Hmm, den här tråden försvann visst ut i sommar och festival-dimmorna... eller nått. Bäst att ta in den från höstrusket. :rolleyes:

post-343-1254948136_thumb.jpg

Senaste album jag lyssnade igenom var Blondie-klassikern Parallel Lines. Var ett tag sen sist och även om jag lite ogiller en eller två låtar på plattan så känns helheten fortfarande fräsh och fin. Man kommer alltid igång till tonerna av "Hanging on the Telephone".

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Manowar - Warriors Of The World United

manowar-warriors-of-the-world-vinyl-lp_1131581_0.jpg

En mer metal-patriotisk skiva har jag aldrig hört. Här finns både lugna stråkorkester spår som "Nessun Dorma" och "Valhalla" och riktigt jävla tunga låtar som "Warriors of the world united" och "Call to arms". Antingen gillar man Manowar för att de är så coola, eller så hatar man dem för att de är så töntiga. Men, precis som den tunna linjen mellan genialitet och galenskap finns det också en tunn linje mellan coolhet och töntighet.

8/10

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Manowar - Warriors Of The World United

En mer metal-patriotisk skiva har jag aldrig hört. Här finns både lugna stråkorkester spår som "Nessun Dorma" och "Valhalla" och riktigt jävla tunga låtar som "Warriors of the world united" och "Call to arms". Antingen gillar man Manowar för att de är så coola, eller så hatar man dem för att de är så töntiga. Men, precis som den tunna linjen mellan genialitet och galenskap finns det också en tunn linje mellan coolhet och töntighet.

8/10

Inte för att jag någonsin lyssnat på Manowar men den här bilden är ju bara för skoj! :rolleyes:

manowar1_1131585_0.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Han till vänster är typ en metal-version av The Todd. Jag undrar förresten hur samtalet dem sinsemellan gick inför den här bilden -

"Hey guys, great idea for a shoot! Let's all rub our bodies in oil and don ourselves in minimal fake animal hides, what do you say?"

"Ooh, can I wear this incredibly manly banana hammock?"

"Balthazar, you'd disappoint me if you didn't!"

"Let's do this! Now - follow me to the gym where we'll use the machines after each other, but we shall abstain from wiping off the sweat from the seats"

*stjärt-klappar utdelas, och lite grymtaden tränger fram*

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Han till vänster är typ en metal-version av The Todd. Jag undrar förresten hur samtalet dem sinsemellan gick inför den här bilden -

"Hey guys, great idea for a shoot! Let's all rub our bodies in oil and don ourselves in minimal fake animal hides, what do you say?"

"Ooh, can I wear this incredibly manly banana hammock?"

"Balthazar, you'd disappoint me if you didn't!"

"Let's do this! Now - follow me to the gym where we'll use the machines after each other, but we shall abstain from wiping off the sweat from the seats"

*stjärt-klappar utdelas, och lite grymtaden tränger fram*

Haha den var bra. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Danzig - Danzig (1988)

Tjusig blandning av heavy metal och klassisk blues. Glenn Danzig flörtar ständigt med det okulta med glimten i ögat. Vilken röst han har! Mycket karaktäristisk! John Christ's Black Sabbath inspirerade riff känner man omedelbart igen. Otroligt bra jobb från alla i bandet.

Bästa låtarna: Mother, Twist of Cain, She Rides, Am I demon

headbang_1131960_1.gifheadbang_1131960_1.gifheadbang_1131960_1.gifheadbang_1131960_1.gifheadbang_1131960_1.gif av 5 möjliga

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Taken by Trees - East of Eden. Lyssnade igenom den två gånger faktiskt, utan att jag märkte det. Eller, en och en halv. Jag inte vad det säger om skivan - att den är tråkig, ointressant, och homogen? Du kan va' - den var jättemysig och fin. Victoria Bergsman åkte, likt Beatles, till Öst för att få inspiration - Pakistan närmare bestämt - och tydliga influenser i ljudbilden kan höras. Det blir en orginell skiva, och det sprudlar av lycka inom mig att den här typen av musik skapas och sprids. Nyckelordet till skivan är till slut intressant, och hon gör en jättefin cover på Animal Collectives 'My Girls' (som hon döpt om till My Boys). Och skivomslaget är... Ap-fint.

East_Of_Eden-Taken_By_Trees_480_1131967_0.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Anthrax - Fistfull of Metal

Anthrax debut. Jag gillar verkligen det här albumet. Jag gillar det faktiskt så mycket att jag med glädje kan kalla det ett av mina favorit album innom sub-genren thrash-metal. Det råa, tidiga 80-tals soundet är en öronorgasm. Om du gillar thrash så får du absolut inte missa det här albumet.

Bästa låtar: Metal Thrashing Mad, Deathrider, Howlin' Furies

Betyg: apple_service_smilie_headbang_1132721_1.gifapple_service_smilie_headbang_1132721_1.gifapple_service_smilie_headbang_1132721_1.gifapple_service_smilie_headbang_1132721_1.gifapple_service_smilie_headbang_1132721_1.gif / 5

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lorentz & M.Sakarias - Vi Mot Världen

Jag har faktiskt blivit överraskad av Lorentz & M.Sakarias. Jag hörde deras låtar ett bra tag innan deras album kom ut och jag hade aldrig hört talas om dem tidigare. Sedan slog de igenom stort. Jag avfärdade det direkt som fjortismusik och fjortisrap, men på senare da'r så har jag verkligen fått upp ögonen för dem. Det är ju ett riktigt bra album och de har samplat utmärkt! Visst finns det en och annan låt som fortfarande har en fjortisstämpel på sig, men de har enligt min mening verkligen förnyat den annars så bleka svenska hip-hopscenen!

Bästa spår: På Drift (feat. Marit Bergman)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...