Jump to content

Jultema


Hultenius
 Share

Recommended Posts

Damn här i Västerås får vi snö blandat regn eller snö som kommer ner men försvinner lika fort igen :) Saknar dem vita November månaderna som man hade förr speciellt den vita Julen man hade när man var liten som gjorde Jul stämningen lite extre :P

Äsch, det var inte så mycket bättre förr. Man tenderar dock att komma ihåg såna där magiska snörika och kalla barndomsjular bättre än de jular som regnade bort.

Snö på julafton 1900-2005

vit_jul_2005_stor_1138385_0.gif

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Äsch, det var inte så mycket bättre förr. Man tenderar dock att komma ihåg såna där magiska snörika och kalla barndomsjular bättre än de jular som regnade bort.

Snö på julafton 1900-2005

Augh, 1995-1996!! :P:cry::cry: Bästa jularna nånsin. Får möjligen konkurrens av 1997, sen började man bli äldre (och bli tvungen att själv köpa julklappar till andra :)).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

FIGHT! FIGHT! FIGHT! :P

Man borde ha en webbkamera uppsatt här utanför fönstret som visar om det är snö eller inte, sen så fort det ser ut såhär:

...kommer ni kunna kräva jultema :whistling:

Nja, nu är det ju inte riktigt så enkelt... <_<

Det finns nämligen en inofficiell kravlista!

- Det måste vara vinter (definition)

- Det ska finnas ett 18 cm naturligt snötäcke under minst två dygn

- De lokala utbytesstudenterna ska ha byggt minst 12 snögubbar

- Det ska ha varit minst två "snökaos" i Stockholm, rapporterade som toppnyheter i riksmedia

Nej, men vi får se hur det blir. Något blir det, men förmodligen bara några dagar runt jul (som förra året). Forumet förlorar viktig funktionalitet vid byte av skin, som t.ex. moderatorernas rapportverktyg. Men vem vet vad som händer om kravlistan uppfylls... :o

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, nu är det ju inte riktigt så enkelt... :P

Det finns nämligen en inofficiell kravlista!

- Det måste vara vinter (definition)

- Det ska finnas ett 18 cm naturligt snötäcke under minst två dygn

- De lokala utbytesstudenterna ska ha byggt minst 12 snögubbar

- Det ska ha varit minst två "snökaos" i Stockholm, rapporterade som toppnyheter i riksmedia

Nej, men vi får se hur det blir. Något blir det, men förmodligen bara några dagar runt jul (som förra året). Forumet förlorar viktig funktionalitet vid byte av skin, som t.ex. moderatorernas rapportverktyg. Men vem vet vad som händer om kravlistan uppfylls... :o

Äh, moderatorerna behöver inget rapportverktyg under julen för då är alla snälla :whistling:

Kommer du ihåg hur många dagar per år vi har haft jultemat tidigare?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
Eller hur! Jag skulle bli väldigt förvånad om det inte är någon snö i Linköping eftersom det har snöat i flera dagar här i grannbyn!

Det är jäkligt mycket snö för att vara Linköping, igår och i förrgår var det nästan snöstorm på kvällen. Relativt talat då, förstås :( Dessvärre har jag varken sett rapporter om "snökaos" i Stockholm eller en endaste snögubbe, än mindre tolv stycken. Det ligger rätt mycket snö på marken men några 18 cm vet jag inte att det är. Hans vinterdefinitionslänk ger bara en 404 så den skiter vi i :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är jäkligt mycket snö för att vara Linköping, igår och i förrgår var det nästan snöstorm på kvällen. Relativt talat då, förstås :( Dessvärre har jag varken sett rapporter om "snökaos" i Stockholm eller en endaste snögubbe, än mindre tolv stycken. Det ligger rätt mycket snö på marken men några 18 cm vet jag inte att det är. Hans vinterdefinitionslänk ger bara en 404 så den skiter vi i :unsure:

http://www.dn.se/sthlm/stora-forseningar-i...fiken-1.1015366

"Vid 15-tiden på torsdagen rådde fortfarande närmast kaos i busstrafiken i det vintriga Stor-Stockholm. För pendeltågstrafiken var läget besvärligt med många förseningar. Däremot gick tunnelbanan och Roslagsbanan enligt tidtabell."

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om vi nu måste ha ett jultema, varför inte ett påsktema, hösttema, vårtema, sommartema, supartema, spaceboytema också.

Nej usch tvi och blä vad irriterande att endast en högtid sätts så högt upp i dagens samhälle!

Det är något speciellt med julen. Går inte att sätta fingret på, men julstämning är för mig en mycket starkare känsla än påskstämning, vårstämning, sommarstämning, suparstämning och spaceboystämning :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är något speciellt med julen. Går inte att sätta fingret på, men julstämning är för mig en mycket starkare känsla än påskstämning, vårstämning, sommarstämning, suparstämning och spaceboystämning :D

Du måste få bort sånna tankar! Tänk dig att under december månad och speciellt på julafton gör du och alla andra människor i princip exakt samma saker, ni släpper exremt mycket pengar på inköp av julklappar och dylikt under julrushen som bara leder till stress och på självaste julafton så gör ni exakt samma saker också. Tänk på det, först vaknar du och sen börjar alla sektioner av dagen; julklappsöppningsdags, matdags, kalle anka dags, känner du (och alla andra för den delen) dig inte hjärntvättad av att inte veta varför du gör alla dessa grejer och får en känsla på en viss tid av året.

Redigerad av emo
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du måste få bort sånna tankar! Tänk dig att under december månad och speciellt på julafton gör du och alla andra människor i princip exakt samma saker, ni släpper exremt mycket pengar på inköp av julklappar och dylikt under julrushen som bara leder till stress och på självaste julafton så gör ni exakt samma saker också. Tänk på det, först vaknar du och sen börjar alla sektioner av dagen; julklappsöppningsdags, matdags, kalle anka dags, känner du (och alla andra för den delen) dig inte hjärntvättad av att inte veta varför du gör alla dessa grejer och får en känsla på en viss tid av året.

Jesus, man måste väl få ha lite trevligt? Vi slösar inte så mycket pengar på julklappar i min familj för övrigt. Vi satsar på att sitta ner med tända ljus och julmat och bara ha det mysigt. Varför en så pessimistisk inställning till julen? Blev du våldtagen av tomten som barn eller?

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jesus, man måste väl få ha lite trevligt? Vi slösar inte så mycket pengar på julklappar i min familj för övrigt. Vi satsar på att sitta ner med tända ljus och julmat och bara ha det mysigt. Varför en så pessimistisk inställning till julen? Blev du våldtagen av tomten som barn eller?

Nej jag blev inte våldtagen av jultomten som barn, med det är för att jag redan då insett sanningen och fattade att det inte är en bra sak att en tjock man som döljer sitt ansikte med överdrivet skägg glider ner för skorstenen för att se till att snälla barn får det som förtjänar. Därför höll jag mig hela året, varje år!

Julen från grunden är ju väll en religös grej (även om den typ inte är det nu) och religion är ett gammalt ord för politik i min mening och att den då får folk att göra samma saker under en viss tid är helt oacceptabelt.

Men på en lite mer seriös front så tycker jag att det enda viktiga men julen är man äten speciellt god mat vilken man annars gör varje dag iaf och därför är det okej. Och om allt egentligen handlar om att mysa med familjen så behöver man väll inte en speciell dag på året för detta right!?

But hey, thats just my opinion.

OT: Jag är helt okej med ett jultema men förra jultemat var extremt fult, speciellt den där jultoddy färgen blandat med rött, usch.. Rött och vitt röstar jag.

Redigerad av emo
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Och om allt egentligen handlar om att mysa med familjen så behöver man väll inte en speciell dag på året för detta right!?

facepalm1_1145607_0.jpg

Jovisst, låt oss varje dag bjuda in hela släkten, laga julskinka och prinskorvar och annat festligt dyrt, göra julgodis, se till att alla ALLTID kan vara där utan att ha jobb eller andra förpliktelser i vägen - hälften av barnen i familjen har flyttat ut, men det gör inget! De måste ändå ha tid att mysa med familjen varje dag hela året!

Nej just det. Det går inte. Det är därför TRADITIONER finns, något som man kan se fram emot, något som man kan planera så att alla kan, något som sker tillräckligt sällan så att man har råd och tid. Varför försöker folk desperat få traditioner till något negativt?

Edit: F'låt Mathias, förresten.

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...