Jump to content

Bikttråden.


mr_tobbe
 Share

Recommended Posts

  • Inlägg 180
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Jag ställde mig inte upp för en tant på bussen igår.

Det är något jag faktiskt alltid gör, när det är en person som ser ut att vara över 40 typ.

Im soo niiice

Åh shit, vad jag tycker det där är svårt. Om det inte är ett uppenbart fall (skröpplig tant/gubbe med käpp, höggravid kvinna, överviktig tant med matkassar, etc.), har jag ett väldigt dilemma. Ser jag en lite äldre (50-60 år, kanske) man eller kvinna stå upp, brukar jag alltid tveka, av rädslan för att de är känsliga med sin ålder eller liknande, och bli sura för att man ser dem som 'gammal'. Det är säkert bara en bråkdel av gruppen som är funtade på så vis, men den gången det hände var det jobbigt. :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Äh - Jag ser ingen anledning till att ge bort min plats till elaka damer. Allting dom säger är ju någonting i stil med "masa in pojk!" vilket gör att min vänlighet går ner till den där nivån då jag hellre lägger upp fötterna på sätet bredvid än att ge bort platsen.

Om dom frågar snällt så kan vi dock samprata under resan! :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har alltid haft en speciell mattant som jag raggat på, både i högstadiet och på gymnasiet. Det är nice, varje gång man kommer till matsalen så raggar jag för fulla muggar.

Vi har aldrig haft snygga mattanter, men jag brukar alltid (varje dag) bruka prata med den som står där för tillfället. Ibland är det trevligt att vara artig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, oj. Jag och mina vänner lyckas alltid bli bästa vänner med både mattanter och städerskor. På högstadiet blev städerskorna typ kära i min kompis Erik, de kallade honom den snygga.

Hahaha. :o Lokalvårdarna på min skola är väldigt privata, jag känner en mattant genom pappa så vi hälsar ibland (det är oftast hon som står ute vid maten) dom andra sitter i köket och göra nåt, röker eller dricker kaffe,antar jag... Städtanterna har jag sett 2-3, en gång när min lärare tvingade mig att städa upp skum från en brandsläkare och någon gång i korridoren.

Redigerad av gamemaster
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har hittat en skruv i maten, och självklart så har man hittat hår. :o

Hårresande !!

...

Påtal om att vara snäll, så satt det en tant/kärring på bussen idag, längst fram.

Hon tappar sin biljett på golvet, kunde inte huka sig ner å plocka upp den, försökte med sina gåstavar, men förgäves. Så jag går fram och plockar upp den åt henne. Hon kollar inte ens på mig, tar den, å slänger i papperskorgen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

På tal om saker i maten. Innan sommarlovet så stod det i tidningen att dom hade hittat larver i maten på min förra skola. Fy farao vad jag mådde illa efter det. Var även en bild på en/ett par larver som låg i maten. Gick där från fjärde till nionde klass och maten var väl ingenting man bekymrade sig om då, förutom möjligtvis de två sista åren då man stod över maten om man inte fann den tillräckligt god.

Motivera.

Eller är du helt enkelt bara för gangster för att slänga iväg ett tack?

Jag förstår inte riktigt varför man ska behöva göra det. Det enda dom gör att att värma på maten som legat nedfryst sen jag-vet-inte-när.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hårresande !!

...

Påtal om att vara snäll, så satt det en tant/kärring på bussen idag, längst fram.

Hon tappar sin biljett på golvet, kunde inte huka sig ner å plocka upp den, försökte med sina gåstavar, men förgäves. Så jag går fram och plockar upp den åt henne. Hon kollar inte ens på mig, tar den, å slänger i papperskorgen.

Ja, pastskruvar är äckliga. Nej, men seriöst jag har hittat en skruv i maten.

Trevlig kärring.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår inte riktigt varför man ska behöva göra det. Det enda dom gör att att värma på maten som legat nedfryst sen jag-vet-inte-när.

Behöva och behöva, det är en artighetsgrej. En sådan där liten osjälvisk handling som kan sätta guldkant på mattantens annars gråa och trista dag med sura elever, och som tar dig en bråkdel av sekund att utföra, och extremt lite energi. Så varför inte? I bästa fall får du en bra magkänsla efteråt också, med vetskapen att du gjort något bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Och vadå bara värma maten? Vilken bortskämd och puckad inställning till det hela. Mina erfarenheter av mattanter och deras jobb, vi fick vara där under hela dagar och hjälpa till på högstadiet, är att det är mycket jobb, lite pengar, väldigt slitigt och som tack för all tid och energi man lägger ner på att fixa näringsrik, god mat, med massa olika alternativ så att det passar alla olika elever, är tjuriga, egoistiska elever som ser ner på dem.

edit: la till ännu ett komma

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Och vadå bara värma maten? Vilken bortskämd och puckad inställning till det hela. Mina erfarenheter av mattanter och deras jobb, vi fick vara där under hela dagar och hjälpa till på högstadiet, är att det är mycket jobb, lite pengar, väldigt slitigt och som tack för all tid och energi man lägger ner på att fixa näringsrik, god mat, med massa olika alternativ så att det passar alla olika elever är tjuriga, egoistiska elever som ser ner på dem.

Går du på någon sorts privatskola?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Behöva och behöva, det är en artighetsgrej. En sådan där liten osjälvisk handling som kan sätta guldkant på mattantens annars gråa och trista dag med sura elever, och som tar dig en bråkdel av sekund att utföra, och extremt lite energi. Så varför inte? I bästa fall får du en bra magkänsla efteråt också, med vetskapen att du gjort något bra.

Och vadå bara värma maten? Vilken bortskämd och puckad inställning till det hela. Mina erfarenheter av mattanter och deras jobb, vi fick vara där under hela dagar och hjälpa till på högstadiet, är att det är mycket jobb, lite pengar, väldigt slitigt och som tack för all tid och energi man lägger ner på att fixa näringsrik, god mat, med massa olika alternativ så att det passar alla olika elever, är tjuriga, egoistiska elever som ser ner på dem.

edit: la till ännu ett komma

Tackar alltid för maten hemma, hos bekanta, på restauranger och likande men har aldrig riktigt känt att skolmaten är något att tacka för. Det må låta taskigt, men det är hur jag ser på det. Vi får mat ifrån Västerås som redan är färdiglagad och klar som blir nedfryst tills dom värmer upp maten i skolan och serverar den. Jag kan dock säga att hade det varit mattanterna på min skola som hade gjort maten, då hade jag hjärtligt tackat dom för den maten jag får men när dom bara värmer maten igen och serverar den så känns det inte riktigt rätt. Stenpotatis hit och långt ifrån färdiga köttbullat dit, det är sånt man få stå ut med på min skola.

Kan även tillägga att våra "alternativa rätter" är det som blev kvar från tidigare dagar i veckan och brukar inte vara så speciellt fräscht. Ni som får bra mat i skolan ska verkligen uppskatta det, någonting som jag aldrig fått upplevt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...