Jump to content

Bikttråden.


mr_tobbe
 Share

Recommended Posts

Först tänkte jag skriva: "Jag som tyckte du var schyst, tänk om alla gjorde som du". Men sen kom jag på att många personer tar saker (laddar ner från internet, Vista Ultimate kostar ju 3000, tänk om någon laddar ner dVista+ office+ Photoshop, det blir ungefär 14000 kr) Men folk tänker ju inte på det, det som är dåligt är att du har brutit dig in i bilen som tillhörde en privatperson.

Att tanka hem program, musik, bögporr osv, skadar inte på samma sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 180
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Att sno något från en bil skadar privatpersonen som äger bilen. Att ladda ner musik skadar i princip bara musikbolaget.

Nu syftade jag inte på bil, och dessutom så tyckter jag att det var dåligt att han brutit sig in i bilar och det står klart i tydligt i mitt andra inlägg. Jag syftar på hans "snatteri" i olika affärer.

Redigerad av gamemaster
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu syftade jag inte på bil, och dessutom så tyckter jag att det var dåligt att han brutit sig in i bilar och det står klart i tydligt i mitt andra inlägg. Jag syftar på hans "snatteri" i olika affärer.

Tja, kan ju då säga att snatteri från en butik skadar bl.a ägaren till butiken på ungefär samma sätt.

Man kan egentligen inte jämföra nedladdning av filmer, musik osv med att stjäla på något sådant sätt. Nedladdning skadar så gott som endast själva bolagen, vilka väldigt ofta har mer än tillräckligt med pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Felåt :)

------

I fredags när vi skulle springa över vägen så fick en bil tvärbromsa för att inte köra över oss alla tre. Ja, vi var lite påverkade men den bilen måste ha kört överdrivet fort innan. Jag menar, han var ju jättelångt bort när vi började springa. I alla fall kändes det så :P

Nåväl, jag fick dåligt samvete och det var väl det som var hela grejen..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
Idag gick jag ett helt kvarter i omväg bara för att slippa möta ett gäng med invandrare.:unsure:

De var visserligen skitstöriga och slängde glasflaskor(!) på varandra, men det var ändå rätt mesigt av mig. :lol:

Haha, ja, det var det! Hade du gjort samma sak om det var svenskar?

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Idag gick jag ett helt kvarter i omväg bara för att slippa möta ett gäng med invandrare. :unsure:

De var visserligen skitstöriga och slängde glasflaskor(!) på varandra, men det var ändå rätt mesigt av mig. :lol:

När vi biktar våra fördomar gentemot invandrare så satt det två stycken killar i sätesgruppen över gången mittemot mig på pendeltåget hem i förrgår kväll. Jag satt och smsade med min iPhone, jag hörde dem mumla något med "sjysst mobil", och kollade rätt mycket på den, så jag ringde min pappa och bad honom komma och hämta mig vid stationen istället för att ta bussen hem. Men å andra sidan hade jag gjort samma sak om det hade varit två personer med nordiskt utseende istället.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, ja, det var det! Hade du gjort samma sak om det var svenskar?

Mina fördomar lyder som så att gäng med "svenska" killar som är yngre än en själv låter en vara medan "invandrare" kan vara precis hur små som helst och ändå börja tjafsa. Så hade det varit ett störigt svenskt gäng i 17+-åldern hade jag absolut tagit en annan väg. Hade det varit 14-15-åringar hade jag inte brytt mig det minsta.

:unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mina fördomar lyder som så att gäng med "svenska" killar som är yngre än en själv låter en vara medan "invandrare" kan vara precis hur små som helst och ändå börja tjafsa. Så hade det varit ett störigt svenskt gäng i 17+-åldern hade jag absolut tagit en annan väg. Hade det varit 14-15-åringar hade jag inte brytt mig det minsta.

:unsure:

Rätt bra trådmaterial det här! Dock orkar inte jag.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Just att be folk skriva om fördomar känns inte så givande, ofta är man ju rätt omedveten om dem, annars hade man ju arbetat bort dem. Vore roligare med en fråga ang. just det du var med om!

Är man omedveten om dem så är det ju bra att få höra dessa och arbeta bort dem?

Och man nu skulle dela någon av dessa fördomar utan att tänka på det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...