Jump to content

Kom du in på det gymnasie du hade sökt?


samuelszon
 Share

Gymnasieintagningsdags  

73 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Den 26:e juni fick vi i Stockholm ett slutgiltigt intagningsbesked till det gymnasie vi sökt. Den 1:a juli har jag för mig att folk norr upp fick sitt.

Kom du in på det du ville mest av allt? Vilken skola och vilket program blev det för din del? Vilket meritvärde gick du ut nian med, och vad krävdes för det sökta programmet? Några spontana känslor inför den kommande skolstarten? Positivt eller negativt?

Diskutera på!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 73
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Fick beskedet igår och kom in på förstavalet Naturvetenskap med inriktningen matematik/data... har inte någon riktig koll på vad som krävdes, tror att man skulle ha minst 180 (Bygg krävde 195, fetlol) så mina 275 dög tydligen :mellow:.

Tyvärr har de kommande känslorna inför starten inte smygit sig på ännu, det blir nog jobbigt när de drabbar mig... men fan vilket lyft det kommer bli. Lågstadiet var förjävligt, högstadiet helt okej så då bör ju mönstret låta mig ha en, minst, trevlig gymnasietid.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fick beskedet igår och kom in på förstavalet Naturvetenskap med inriktningen matematik/data... har inte någon riktig koll på vad som krävdes, tror att man skulle ha minst 180 (Bygg krävde 195, fetlol) så mina 275 dög tydligen :mellow:.

Det där handlar om konkurrensen om platserna, inte hur "duktig" man måste vara för att klara linjen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, mitt andrahandsval, trots ett löfte om att förstahandsvalet skulle köras oavsätt antal sökande. Plus att dom efter det första valet (alltså inte omsöknings/ändramig-valet) sa att jag kommit in, och det på listorna stog att jag var den enda antagna osv.

Så jag ska ringa och kolla varför det blev så.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är jag fullt medveten om :mellow:.

Varför var det "fetlol" att det var 195p på bygg då?

Nej, mitt andrahandsval, trots ett löfte om att förstahandsvalet skulle köras oavsätt antal sökande. Plus att dom efter det första valet (alltså inte omsöknings/ändramig-valet) sa att jag kommit in, och det på listorna stog att jag var den enda antagna osv.

Så jag ska ringa och kolla varför det blev så.

Du är den enda antagna...vill du gå ensam i en klass eller?

Redigerad av Qouad
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför var det "fetlol" att det var 195p på bygg då?

Du är den enda antagna...vill du gå ensam i en klass eller?

Jag skulle i sådanna fall få ha en klass och gå alla kärnämnen tillsammans med dom,

och sedan gå alla karaktärsämnen antingen med tvåorna, eller som du säger, helt själv.

Men eftersom att jag då ändå har en möjlighet att gå den linje jag vill och samtidigt få gå i en klass så skulle jag verkligen ta chansen.

Men nu får vi väl se hur dom gör. Ska som sagt ringa.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle i sådanna fall få ha en klass och gå alla kärnämnen tillsammans med dom,

och sedan gå alla karaktärsämnen antingen med tvåorna, eller som du säger, helt själv.

Men eftersom att jag då ändå har en möjlighet att gå den linje jag vill och samtidigt få gå i en klass så skulle jag verkligen ta chansen.

Men nu får vi väl se hur dom gör. Ska som sagt ringa.

Vad är det du har sökt?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Den 26:e juni fick vi i Stockholm ett slutgiltigt intagningsbesked till det gymnasie vi sökt. Den 1:a juli har jag för mig att folk norr upp fick sitt.

Kom du in på det du ville mest av allt? Vilken skola och vilket program blev det för din del? Vilket meritvärde gick du ut nian med, och vad krävdes för det sökta programmet? Några spontana känslor inför den kommande skolstarten? Positivt eller negativt?

Diskutera på!

Hur gick det själv? :mellow:

Minimum.

Men egentligen så heter det minsta intagningspoängen. Eller något i den stilen.

Lägsta, heter det nog isåfall.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur gick det själv? :mellow:

Oj, glömde att skriva.

Stockholms Estetiska Gymnasium för mig, musikprogrammet med inriktning gitarr/bas (och jag spelar som bekant gitarr), totalt nio platser sammanlagt och jag blev en av dem! :(

Var vid det första öppna huset sjukt besviken, tyckte lokalerna verkade råäckliga och kunde inte alls se mig själv sitta där. Men sedan sökte jag det som sjätteval, enbart för att få göra provet och få lite omdöme, och då fick jag helt andra uppfattningar om lokalerna och lärarna, och fick ett ryck och ändrade det till förstaval i sista stund. Jag tänkte att om det går år helvete är det ingen big deal att byta efter en termin.

Men det skall bli sjukt kul och jag längtar faktiskt. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jodå, jag kom in på Naturvetenskapsprogrammet. Ingen större överraskning, blir alltid platser över och jag hade maxpoäng. Såg i dagens tidning vilka andra som sökt NV, och det var några bekanta namn. Samt en av mina bästa vänner. Känns bara positivt faktiskt, visst blir det en omställning som heter duga men det känns bara skönt just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...