Jump to content

Kaffe!


Kebab
 Share

Recommended Posts

Min familj är en bunt kaffenarkomaner, jag dricker inte särskilt mycket dock.

Men vill ni ha starkt kaffe kan ni väl prova på en ristretto eller turkiskt kaffe gjord med en ibrik.

Eller kanske presskaffe, inte direkt starkt, men mycket smak, om man maler och rostar korrekt. Bönorna bör lagras i en luftät burk i en vecka eller så innan de rostas.

Annars är ju mockakaffe väldigt starkt.

Bra affär enligt min bror, som bönar ( ^_^ ) och ber er att inte köpa kaffe på ICA, och informerar att färdigmalt kaffe är tabu. Snacka om overkill, men ja...vill ni utforska kaffets värld så.

<a href="http://www.kaffemaskinen.se/" target="_blank">http://www.kaffemaskinen.se/</a>

Redigerad av mr_tobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jao, kaffe är gott. Började dricka då jag var 4-5 år och har druckit sen dess. Är dock inte beroende. Dricker mest té om ni inte visste det. Fick tétunga p.g.a tédrickande. Vill alltid ha mitt té väldigt varmt, men så är det inte med kaffet.

Snälla, kom inte med skämtet ''Min tunga är inte i flytande form'' ^_^

Redigerad av Cyprez
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Började tycka om kaffe för några år sen och sen dess dricker jag en kopp ibland när jag känner för det eller vill hålla mig vaken. Under lumpen drack jag några koppar i veckan, hemma brukar det inte bli lika ofta. Jag kör med vanligt enkelt pulverkaffe och dricker det alltid med mjölk och socker, svart kaffe smakar bara skit och har en för vattnig konsistens tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Började tycka om kaffe för några år sen och sen dess dricker jag en kopp ibland när jag känner för det eller vill hålla mig vaken. Under lumpen drack jag några koppar i veckan, hemma brukar det inte bli lika ofta. Jag kör med vanligt enkelt pulverkaffe och dricker det alltid med mjölk och socker, svart kaffe smakar bara skit och har en för vattnig konsistens tycker jag.

Pulverkaffe har däremot en väldigt vattnig konsistens. Smakar dåligt också. Typ jord och vatten.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Försöker lära mig att dricka kaffe, går inte alls bra ^_^

Sådär var ja ibörjan att försöka dricka kaffe. men sen började ja dricka kaffe när ja hade smakat Cappuccino i kaffepulver så tyckte ja om det. Det kaffet ja brukar dricka ibland är Gevalia Cappuccino med Diam smak eller toblerone. Men nu kan ja dricka vanligt svart också. men föredrar Gevalia Cappuccino med Diam smak eller toblerone

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Pulverkaffe har däremot en väldigt vattnig konsistens. Smakar dåligt också. Typ jord och vatten.

Har man bara i mjölk och socker så tycker jag inte att det blir så stor skillnad mot bryggkaffe. Jag väljer att dricka pulverkaffe mest för att det är enklare att göra och för att jag inte har någon kaffebryggare.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Drack kaffe ganska ofta då jag var mindre, i 4 - 5-årsåldern, men då hade jag väl 1/3 av koppen med mjölk och 2-3 sockerbitar i. :blink: Sedan blev det stopp, har ingen aning varför.

Nu har jag dock, för ett år sedan kanske, faktiskt börjat tycka om det igen. Bara man slänger i ett par sockerbitar är det hur gott som helst. Mjölken lämnar jag helst av allt bort, usch.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har druckit kaffe i något år nu, då var det mest när det fanns fikabröd (på kalas och sånt) men nu blir det ungefär varje morgon innan skolan.

Pappa brygger och stänger av bryggaren alldeles innan han åker, jag kommer upp någon minut senare och värmen är perfekt. Ingen chans att bränna sig, men ändå inte sådär ljummet och blaskigt som det kan bli om det står föör länge.

Dricker alltid svart, kanske någon sockerbit att ha i munnen när man sörplar men inte mer.

Aldrig mjölk, det blir bara bleh.

Mmm... Zoega (eller kanske Gevalia) :blink:

Redigerad av spajdermän
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har man bara i mjölk och socker så tycker jag inte att det blir så stor skillnad mot bryggkaffe. Jag väljer att dricka pulverkaffe mest för att det är enklare att göra och för att jag inte har någon kaffebryggare.

Mjo, det blir skillnad med mjölk och socker. Pulverkaffe är desto äckligare svart. Men det är snabbt och smidigt om man har bråttom.

Har druckit kaffe sedan jag var 10 år, alltid med mjölk och socker. Sedan jag började gymnasiet dricker jag minst en kopp kaffe per dag...blir en del pengar sammanlagt.

W0rd. Köper nästan en mugg kaffe (5rk) på skolan varje dag. En kokosboll till kaffet är ofattbart gott.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Började dricka kaffe lite då och då när jag var runt 10år.

När jag kom upp i 13års ålders så började jag dagligen dricka kaffe (2-3koppar om dagen), och gör det än idag.

Farsan lärde mig att man ska dricka kaffe svart, och har faktiskt bara smakat ett fåtal gånger med mjölk/socker i.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Toleransfaktorn ökar också med tiden - för att ta min mor som exempel, inhalerar hon kaffet sekunden det lämnar bryggaren.

Då finns det hopp alltså. :blink:

Har druckit kaffe sen sommaren 2006, tror jag. Har avskytt det tidigare, men jag gav det en chans och sen dess är jag frälst. Har inga bestämda "kaffetider", förutom på morgonen då jag dricker två koppar. Är jag hemma hela dagen blir det upp emot 5 koppar på en dag. Något jag tycker är riktigt tråkigt är att vår skola inte bjuder/säljer kaffe. Det är ofta mellan lektioner jag skulle behöva en kopp. Inte får man köpa från personalrummet heller. Längtar till hösten då jag börjar på gymnasiet, där ska det pimplas kaffe. :blink:

Riktigt dåligt! :blink: På högstadiet gick kaffet att köpa för en billig peng, nu på gymnasiet är det gratis. :blink: Bara att sätta igång bryggaren.

Dock ogillar jag skolans kaffe, eftersom det görs i bryggare. Vi har här hemma en sådan där perkulator

(SE88038_970718_0.jpg)

..och det är det kaffet som är så himla underbart. Det i skolan är mycket, mycket beskare.

Det som P-C skrev fick mig att fundera på en sak jag hörde för länge sedan. Är det sant att om kaffe skulle 'upptäckas' idag så skulle det klassas som drog/vara förbjudet?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dock ogillar jag skolans kaffe, eftersom det görs i bryggare. Vi har här hemma en sådan där perkulator

(SE88038_970718_0.jpg)

..och det är det kaffet som är så himla underbart. Det i skolan är mycket, mycket beskare.

Våran skolas kaffe är förjävligt.

Antingen kan man köpa bryggkaffe från en kanna i kiosken, eller så kan man köpa det från en maskin som har alla möjliga sorts kaffedrycker.

Maskinens kaffe smakar pappkartong och är 1 krona dyrare än bryggkaffet som finns att köpa.

Bryggkaffet ligger dock på gränsfall till drickbart ifall man köper det direkt på morgonen då det är nybryggt.

Men får man för sig att köpa det mitt på dagen när pannan har varit på i några timmar, då smakar det ren skit.

Redigerad av Visa
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Då finns det hopp alltså. :blink:

Riktigt dåligt! :blink: På högstadiet gick kaffet att köpa för en billig peng, nu på gymnasiet är det gratis. :blink: Bara att sätta igång bryggaren.

Dock ogillar jag skolans kaffe, eftersom det görs i bryggare. Vi har här hemma en sådan där perkulator

(SE88038_970718_0.jpg)

..och det är det kaffet som är så himla underbart. Det i skolan är mycket, mycket beskare.

Det som P-C skrev fick mig att fundera på en sak jag hörde för länge sedan. Är det sant att om kaffe skulle 'upptäckas' idag så skulle det klassas som drog/vara förbjudet?

VAD ÄR DROGER?

En drog är ett ämne som påverkar centrala nervsystemet och en eller flera sinnesfunktioner. Som droger räknas alkohol, nikotin, vissa läkemedel, narkoser, flyktiga lösningsmedel, narkotika, kaffe, te m.fl. ämnen. Slår man upp det i ordböcker står det att det är råämne till läkemedel. Just därför kom droger till, för att användas som läkemedel. En sak har alla droger gemensamt, om man överdoserar så leder det till döden. Därför kan man definiera droger som GIFTER.

Kaffe är en av våra mildaste droger som accepterats sedan länge. Om kaffe skulle föras in i civilisationen idag skulle det knappast tillåtas. Kaffe innehåller ett gift som heter koffein. De flesta droger fungerar som kaffe: 1 Lite av giftet stimulerar, 2 mer av giftet gör att man blir dämpad, slö och man somnar, 3 överdoserar man giftet blir man medvetslös och kan dö. Giftets verkningsgrad beror på hur stor doseringen var vid intaget.

http://www.narconon.a.se/drogforedrag.html

Redigerad av Cyprez
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har aldrig riktigt gillat kaffe, provar väl det någon gång ibland (ungefär en gång om året) för att det kan möjligtvis vara någonting som man helt plötsligt ändrar uppfattning om. Tycker att det låter ganska fjantigt att vissa försöker "vänja" in smaken även om dom inte tycker om kaffe. Kom inte till kaffet, låt det kommer till er.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen dricker jag bara kaffe om jag verkligen behöver starta upp. Skolans kaffe only, även om det smakar som spyor luktar. Det är så äckligt starkt så man får iaf en kick av chocken. Men har aldrig direkt varit en höjdare på att dricka kaffe. Men så har jag aldrig haft mjölk i pga. allergier. Måste nog ta och pröva det. Hm.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som har för/förföreldrar som fortfarande kör på kokkaffe?

Farmor har alltid kört på kokkaffe och det är himmelskt mycket godare än bryggkaffe. Ända nackdelen är såklart sumpen som blir kvar, men det är smällar man får ta när man får så jävla gott kaffe!

När vi är i stugan så blir det alltid kokkaffe då det inte finns tillgång till el där.

Och visst är det godare, inget går upp kokkaffe vid brasan när det är kallt som fan ute.

En fördel är ju också att kokkaffe får man väldigt varmt, och kaffe ska ju drickas varmt så.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...