Jump to content

Kaffe!


Kebab
 Share

Recommended Posts

Nu blir Umberto glad. ^_^

Sedan två månader tillbaka är jag helt frälst i kaffe. Innan dess hade jag knappt smakat det, men i slutet på november insåg jag hur vansinnigt gott det är. Senare i december kunde man ju ta lussebulle och en kopp kaffe, det var extra mysigt. :wub:

Hur som helst, jag måste alltid sitta och vänta ett tag så att kaffet får god temperatur. Jag tycker inte att det är varken gott eller särskilt behagligt att dricka från-bryggaren-varmt kaffe. Grejen är dock att man ser aldrig andra kaffedrickare göra så.

Så nu till frågan:

Är det något jag kommer lära mig med tiden? Måsta jag chockträna mig (skållhett kaffe några dagar i rad), och kommer det då att ta lång tid innan jag vänjer mig vid det? Jag är fan beredd på att ha skinnflådd tunga i några dagar om jag lyckas kunna dricka kaffe 'direkt' på kuppen. :P Jobbigt att behöva vänta.

Och just det, mjölk är inget alternativ. Om jag börjar med det så kommer jag säkert inte kunna dricka mjälk utan det sedan, så det känns bara dumt.

Trådmaterial!

Det är sååå mycket godare med mjölk imo. Men precis som du säger så kan jag inte dricka utan nu längre, men vad gör det? Ett annat alternativ är förstås att först brygga lite starkare kaffe och sen när det är klart spä ut med en skvätt vatten.

Fast jag är rätt säker på att man härdas om det är det du vill. Jamenar inbitna kaffedrickare sörplar ju i sig kokhett kaffe som ingenting! Jag själv hatar dock att bränna mig på tungan, men då jag alltid har mjölk så är det ändå inget problem.

Grattis till ditt beroende.

Jag vet egentligen inte, det känns bara 'bättre' att dricka det svart. :wub: Men visst, kanske ska våga mig på lite mjölk någon gång. Att späda ut det med vatten hade jag dock inte tänkt på, låter smart. :P

'Slutar' man bränna sig på tungan efter ett tag?

Äsch, koffeinberoende känns som ett bättre alternativ än nikotinberoende i alla fall. (Man får se det från den ljusa sidan)

När vi ändå är inne på kaffe, vilket är det starkaste och mest smakfulla kaffet?:)

..och det är här tråden växer till sig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har druckit kaffe sedan fyra år tillbaka, och är väl på gränsen till beroende. Dricker en/två koppar till frukosten, en/två koppar efter middagen. Ibland en kopp efter skolan. Med mjölk; smakar för syrligt annars, men det går absolut ner, då mjölk inte finns!

Toleransfaktorn ökar också med tiden - för att ta min mor som exempel, inhalerar hon kaffet sekunden det lämnar bryggaren. Något i mig säger dock att det inte är bra att dricka alltför mycket kaffe, så jag försöker trappa ner på kaffet, och istället dricka té, vilket faktiskt funkar helt okej! ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Guardian: Då får du gå nog till en speciell kaffehandel om du vill ha det starkaste. Men av det som finns på ica så ska du kolla på de mörkrostade sorterna. Kanske självklart.

Kebab: Som du själv läst i v-snack så har ju Umberto dragit, så varför skulle han bli glad? ^_^

Han var forumets bästa medlem imo.

---

Mitt bästa kaffe görs i en kaffebryggare för 2 koppar (en sån man trycker ner en sil genom en glascylinder). Gör det riktigt starkt och gott mörkrostat kaffe och sen skummar/puffar jag mjölk med en sån visp så det blir riktigt tjockt (detta kanske bara funkar på vår opastoriserade mölk?). Tjockt och MYCKET, 50/50 nästan. Man kan ju ha lite socker och kanel på om man känner för det. Servera i en stor kopp.

Men vanligast dricker jag ju bara med en skvätt kall mölk i. Lagom sådär.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Oj sicka nybörjare. Det trodde jag inte om Eudoros!

Jag har druckit kaffe sen jag var jätteliten. Jag började smått när jag var åtta år gammal och ville leka poliskonstapel. Då fick jag en kopp kaffe och satt på mitt rum och drack den, med fötterna på skrivbordet, för det var sånt poliskonstaplar gjorde.

Idag blir det kanske två, tre koppar om dagen. En innan jag åker till skolan, en när jag väl är i skolan, och ännu en när jag kommer hem från skolan. Jag tar bara en liten, liten skvätt mjölk i så brukar det bli perfekt. När mamma gör kaffe åt mig brukar hon hon skumma mjölk och strö pyttelite socker över skummet, så det blir lite sött och hur gott som helst. Det är något att rekommendera, förresten!

Edit: The Dude, kanel är gott till alltså? Får ta och pröva det imorgon! Är det bara att strö lite över skummjölken?

Edit igen: Tack för en fin tråd, Kebab!

Edit ännu en gång, gosh: Vill bara tillägga att jag nästan aldrig dricker någonting annat än Latte när jag är på café. En vanlig kaffe känns inte så rätt då. Nej, en stor latte eller en cappucino är det som gäller på café; gärna med en bit blåbärspaj.

Redigerad av felshoe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Började dricka kaffé i slutet på högstadiet någon gång, dricker det dock inte regelbundet. Tar en kopp då och då, oftast blir det från kafféautomaten i skolan. :P Vi har esspressochoc där, alltså esspresso med choklad, känns balanserat och gott. ^_^ Men en vanlig kopp kaffé med en skvätt mjölk och en sockerbit sitter aldrig fel till lite fikabröd. yes_645834_0.gif

(nu känner jag mig som 50+ efter det där jag skrev på slutet)

Redigerad av Jacker
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har druckit kaffe sen sommaren 2006, tror jag. Har avskytt det tidigare, men jag gav det en chans och sen dess är jag frälst. Har inga bestämda "kaffetider", förutom på morgonen då jag dricker två koppar. Är jag hemma hela dagen blir det upp emot 5 koppar på en dag. Något jag tycker är riktigt tråkigt är att vår skola inte bjuder/säljer kaffe. Det är ofta mellan lektioner jag skulle behöva en kopp. Inte får man köpa från personalrummet heller. Längtar till hösten då jag börjar på gymnasiet, där ska det pimplas kaffe. ^_^

Jag har alltid druckit vanligt kaffe, typ Blå Mocca/Gevalia-original. Men till jul fick jag "Irish Créme"-kaffe av min syster, som är otroligt gott.

*edit*

1. Jag har ingen mjölk i mitt kaffe, inte socker heller.

2. Jag blev kaffesugen nu.

Redigerad av KvaddadPadda
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också börjat tycka att kaffe är gott! :P

Första gången jag drack det och riktigt "fastnade" för det (druckit det har jag ju gjort tidigare) var faktiskt på en fest för inte alls så längesen, då jag drack det för att försöka nyktra till lite. Och det var gott! ^_^

Då man e full e i och för sig allt gott.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Druckit kaffe redelbundet och gör det 3-4 ggr per dag, och ni som lyssnar på radion hör väll surplande 50 % av sändningstiden kan jag tro. Jag drickar kaffe med mjölk! kan i värsta fall drick utan men inget slår en bulle eller liknande och en kopp kaffe på eftermiddagen, dricker oftast då. Men har mer och mer nu blivit van med att dricka en kopp på morgonen. På jobbet är det oundvikligt att inte dricka kaffe då det alltid finns en bryggare till hands så det är bara att dricka på, bi effekter dock är att jag kan känna mig sur och lite småskakig (typ när man inte har ätit på länge och har dåligtblodsocker) om jag inte dricker på ett tag... men fyfan va gott det är när man får det!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Han var forumets bästa medlem imo.

Men, nej! :P Vad fasen? Inte Umberto! Blah, han kommer saknas, mycket.

--

Jag dricker 'vanligt' kaffe väldigt sällan. Dock dricker jag ganska ofta Caffelatte med chokladsirap i. Har hört Chocolatte? Sedan far min fick en sån där espressomaskin har det varit mitt sätt att hålla mig vaken, riktigt gott är det också. Dock smakar det ju itne kaffe. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte till en början börja med regelbundet kaffeintag då jag har märkt att det är väldigt stimulerande och uppiggande om man tar en kopp då och då. Fast sen bestämde jag mig för att läsa på om ämnet.

Koffein är till en början ett centralstimulerande nervgift som finns i bland annat te och kaffe. Duh, det visste ni redan. Okej .. koffein är som många andra droger beroendeframkallande. Till en början psykiskt beroendeframkallande men efter långvarigt bruk så modifierar koffeinet kemiskt hjärnans signalsubstanser och funktion vilket leder till ett kroppsligt behov. Koffeinets direkta verkan är att det höjer blodtrycket och pulsen, vidgar bronkerna, stimulerar det centrala nervsystemet, stressar, skapar sömnlöshet driver urin och framkallar diarré. Koffeinet blockerar främst dina receptorer för adenosin som är en grej som dämpar 'vakenhetsgraden'. Adenosinbristen reagerar också på njuren så att det bildas mer urin .. Moving on..

Om man dricker mer än en liter kaffe (4 koppar) under en kortare tid kan man få ångestattacker och långvarit bruk leder till depression och mental och kroppslig utbrändhet. Väldigt många psykiatriker avråder från kaffedrickande då det har större verkan på psyket än vad man tror. Inte riktigt det man förväntar sig, va? Trots det så lider man av 75% mindre risk att begå självmord om man dricker kaffe.

Men okej, låt oss säga att du är i 'träsket', du är beroende - vad händer om du slutar? Abstinenssymptomen kickar in 12-36 timmar efter senaste intaget och ger huvudvärk, migrän, trötthet, initiativlöshet och depression. Huvudvärken försvinner efter 2 veckor ungefär men depressionen och tröttheten kan hålla i månader då dopaminproduktionen i hjärnan avstannar temporärt om man slutar direkt. Ungefär som med nikotin.

LD50 (Den dödliga dosen) för koffein är 150-200mg per 10 kilo.

En person som dricker 2 kannor kaffe om dagen är lika centralt stimulerad som en amfetaminist.

Läs mer här:

<a href="http://www.acnp.org/G4/GN401000165/CH161.html" target="_blank">http://www.acnp.org/G4/GN401000165/CH161.html</a>

Redigerad av P-C
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte till en början börja med regelbundet kaffeintag då jag har märkt att det är väldigt stimulerande och uppiggande om man tar en kopp då och då. Fast sen bestämde jag mig för att läsa på om ämnet.

Koffein är till en början ett centralstimulerande nervgift som finns i bland annat te och kaffe. Duh, det visste ni redan. Okej .. koffein är som många andra droger beroendeframkallande. Till en början psykiskt beroendeframkallande men efter långvarigt bruk så modifierar koffeinet kemiskt hjärnans signalsubstanser och funktion vilket leder till ett kroppsligt behov. Koffeinets direkta verkan är att det höjer blodtrycket och pulsen, vidgar bronkerna, stimulerar det centrala nervsystemet, stressar, skapar sömnlöshet driver urin och framkallar diarré. Koffeinet blockerar främst dina receptorer för adenosin som är en grej som dämpar 'vakenhetsgraden'. Adenosinbristen reagerar också på njuren så att det bildas mer urin .. Moving on..

Om man dricker mer än en liter kaffe (4 koppar) under en kortare tid kan man få ångestattacker och långvarit bruk leder till depression och mental och kroppslig utbrändhet. Väldigt många psykiatriker avråder från kaffedrickande då det har större verkan på psyket än vad man tror. Inte riktigt det man förväntar sig, va? Trots det så lider man av 75% mindre risk att begå självmord om man dricker kaffe.

Men okej, låt oss säga att du är i 'träsket', du är beroende - vad händer om du slutar? Abstinenssymptomen kickar in 12-36 timmar efter senaste intaget och ger huvudvärk, migrän, trötthet, initiativlöshet och depression. Huvudvärken försvinner efter 2 veckor ungefär men depressionen och tröttheten kan hålla i månader då dopaminproduktionen i hjärnan avstannar temporärt om man slutar direkt. Ungefär som med nikotin.

LD50 (Den dödliga dosen) för koffein är 150-200mg per 10 kilo.

En person som dricker 2 kannor kaffe om dagen är lika centralt stimulerad som en amfetaminist.

Läs mer här:

<a href="http://www.acnp.org/G4/GN401000165/CH161.html" target="_blank">http://www.acnp.org/G4/GN401000165/CH161.html</a>

"Öhj, jävla PK-kärring! Sluta sprid anti-drog propaganda! Du skulle minsan behöva lite verklighet! rant_835417_0.gif"

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...