Jump to content

Kaffe!


Kebab
 Share

Recommended Posts

haha, då ligger vi lika. Har inte druckit eller smakat kaffe på jättelänge men funder på om man trots allt skulle vänja sig vid smaken. kan ju vara bra ifall det tax bara finns kaffe hos någon.

Har inte smakat kaffe sen jag var 7-8år. Börjar känna mig lite extra trött på morgonen och kaffe kanske är svaret. Vad bör man börja med som en riktig "rookie"?
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 years later...

6Q5zpV9_1246023_0.jpg

Då har man blivit med kaffebryggare då! Jag tror att jag är den första personen i släkten (både på mammas och pappas sida) sedan kokkaffets tid som inte köper en kaffeperkulator. Jag insåg efter fem års kaffedrickande att bryggkaffe fan är godast och bestämde mig för att införskaffa "the best in the biz". Många verkar anse att Moccamaster är för dyr för vad man får, men att kaffet är ruskigt gott. Så utan att ens ha provat en kopp beställde jag en när Elgiganten hade extrapris.

Första bryggningen blev inget vidare eftersom jag hade i för mycket kaffepulver. Blev lite orolig där ett tag, men idag tog jag tre mått till fyra koppar och det blev riktigt bra! Härlig smak och framför allt en riktigt göddig kaffedoft! Det är nog främst på grund av perkulatorkaffets tråkiga doft som jag fick för mig att byta, faktiskt. Får hoppas att bryggaren håller så länge som folk säger! Tio års garanti är väl visserligen inte fy skam.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Då har man blivit med kaffebryggare då! Jag tror att jag är den första personen i släkten (både på mammas och pappas sida) sedan kokkaffets tid som inte köper en kaffeperkulator. Jag insåg efter fem års kaffedrickande att bryggkaffe fan är godast och bestämde mig för att införskaffa "the best in the biz". Många verkar anse att Moccamaster är för dyr för vad man får, men att kaffet är ruskigt gott. Så utan att ens ha provat en kopp beställde jag en när Elgiganten hade extrapris.

Första bryggningen blev inget vidare eftersom jag hade i för mycket kaffepulver. Blev lite orolig där ett tag, men idag tog jag tre mått till fyra koppar och det blev riktigt bra! Härlig smak och framför allt en riktigt göddig kaffedoft! Det är nog främst på grund av perkulatorkaffets tråkiga doft som jag fick för mig att byta, faktiskt. Får hoppas att bryggaren håller så länge som folk säger! Tio års garanti är väl visserligen inte fy skam.

Härligt! Jag fick en sådan fast silverfärgad i julas. Den är snabb, brygger hett och är smidig att hantera. Sen gillar jag att man justera dropphastigheten också utifrån filtret. Om jag bara ska göra ett par koppar brukar jag strypa den helt och låta stå någon minut för att få lite mer åt presso-hållet. För runt 5 koppar sätter jag på halv dropfart och om jag gör hela kannan så blir det max.

För en pryl man använder minst en gång varje dag är det lätt värt att lyxa till det lite.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Då har man blivit med kaffebryggare då! Jag tror att jag är den första personen i släkten (både på mammas och pappas sida) sedan kokkaffets tid som inte köper en kaffeperkulator. Jag insåg efter fem års kaffedrickande att bryggkaffe fan är godast och bestämde mig för att införskaffa "the best in the biz". Många verkar anse att Moccamaster är för dyr för vad man får, men att kaffet är ruskigt gott. Så utan att ens ha provat en kopp beställde jag en när Elgiganten hade extrapris.

Första bryggningen blev inget vidare eftersom jag hade i för mycket kaffepulver. Blev lite orolig där ett tag, men idag tog jag tre mått till fyra koppar och det blev riktigt bra! Härlig smak och framför allt en riktigt göddig kaffedoft! Det är nog främst på grund av perkulatorkaffets tråkiga doft som jag fick för mig att byta, faktiskt. Får hoppas att bryggaren håller så länge som folk säger! Tio års garanti är väl visserligen inte fy skam.

Härligt! Använde mig av just den som referens när jag gjorde bryggaren till en skoluppgift. Kan vara kul att kika på om man är intresserad av kaffe:

1GDXN33_1246028_0.jpg

---

Angående perkolator så vill jag bara säga att om du har en så gör dig av med den genast. Jag har alltid älskat min mockabryggare men när sambon och jag gjorde bouppdelningen fick hon vårdnaden och jag lämnades med mina föräldrars perkolator. På grund av stress, penningbrist och ren apati uthärdade jag den tråkiga produkten av perkolatorn och gjorde 90% av mitt kaffe på jobbet. Men efter att jag var klar med det här projektet tänkte jag att jag skulle skita i den helt. Så jag köpte en fransk press, ett kvarts kilo grovmald mellanrost och bryggde en kopp kaffe bara tio minuter efter att bönorna var malda och vilken jävla grej! Jag är en förändrad man.

Redigerad av P-C
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kaffehörnan fick idag tillskott av en Nespressomaskin. Kan ju kanske vara bra att ha?

post-1487-0-24540700-1362606016.jpg

Hur är nespresso egentligen? Vet att jag druckit det på någon fest när timmen var sen men kan inte komma ihåg om det var särskilt gott. Kan ju inte vara särskilt högt tryck i en sån liten maskin.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur är nespresso egentligen? Vet att jag druckit det på någon fest när timmen var sen men kan inte komma ihåg om det var särskilt gott. Kan ju inte vara särskilt högt tryck i en sån liten maskin.

Gott! Men det är svårt för mig som otränad espressodrickare att säga hur den står sig mot traditionell espresso. Det känns dock rätt miljöovänligt att dricka kaffe från enportionsförpackningar.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag prövade snabbkaffe för första gången för inte så länge sedan. Jag har alltid undvikit det som pesten för jag har tänkt att något som skapas på det viset bannemej inte kan vara gott alls...

... Men det var helt okej faktiskt! Helt klart över förväntan! Jag säger inte att det är bättre än kaffe gjort på bättre vis, men absolut inte lika sunkigt som jag trodde. Väldigt bekvämt för mig som inte har kaffebryggare och som bara dricker kaffe då och då hemma. Nescafe Lyx heter min första burk, tar gärna emot andra tips.

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...