Jump to content

Kaffe!


Kebab
 Share

Recommended Posts

Har aldrig riktigt gillat kaffe, provar väl det någon gång ibland (ungefär en gång om året) för att det kan möjligtvis vara någonting som man helt plötsligt ändrar uppfattning om. Tycker att det låter ganska fjantigt att vissa försöker "vänja" in smaken även om dom inte tycker om kaffe. Kom inte till kaffet, låt det kommer till er.

Precis. Den ''goda smaken'' kommer då den kommer. Jag gillar inte surströming men jag försöker inte ''vänja'' mig att gilla det. Smakar det någon gång var annat år för att se om jag ändrat uppfattningen och utökat mina smaklökar.

Kebab: Ja

Redigerad av Cyprez
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Visst luktar kisset ganska mycket när man har druckit lite kaffe innan? :naughty: Ammoniak eller?

Hur som helst, jag har börjat uppskatta kaffe (till och med skolans bryggkaffe) mer och mer.. Det är inte dumt att ta med sig en stor kopp till företagsekonomilektionera. Att dricka kaffe och resultatkalkylera känns verkligen vuxet. :naughty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Blir snudd på koffeinmissbrukare så fort det finns en gratis kaffeautomat i närheten. Hände under praktik och sommarjobb på Länsstyrelsen, vet att det kommer att hända igen under de kommande två månaderna då man börjar sin praktik på Uppsala kommun..

*edit

Händer dock ALDRIG att jag ens kommer i närheten av kaffe annars. Så nästa vecka blir det första gången jag dricker kaffe sen augusti.

Så ser det ut på BBears kaffefront.

Redigerad av BigBear
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kaffe är naturligvis ett idiotiskt påfund och samtidigt en direkt avskyvärd och vedervärdig dryck som förtjänar att föraktas av alla rättänkande individer. "Man måste lääära sig dricka det", brukar folk säga men varför i hela helvete skall man (läs:jag) "lära" sig dricka något som inte är gott till att börja med? Dumheter! Undertecknad vägrar givetvis att acceptera argument om vuxenhet, manlighet samt "alla"-gör-det-argumentet.

Det finns flera negativa konsekvenser kopplade till koffeinmissbruket; ett är naturligtvis, just det, - själva beroendet till drycken som uppstår, det har jag de facto själv kunnat bevittna bland mina koffeinmissbrukande bekanta. Jag kan ju säga att det inte, för att uttrycka det milt, är en särskilt trevlig syn att se sina vänner sjunka allt djupare ner i koffeinträsket.

Ett ytterligare problem med kaffedrickandet är att de bidrar till ohälsa och främst då fetma och blod-och kärlsjukdomar i och med att koffeinslaven i sin misär gärna äter t.ex. ohyggliga mängder kakor, bakelser och wienerbröd m.m. när denne intar sin dos av dödsknarket.

Ett sista argument mot folkdrogen är att den, liksom t.ex. nikotin, skadar ekonomin och produktiviteten. Det ligger naturligtvis icke i ekonomins, företagens eller nationalstatens intresse att proletariatet anordnar s.k. fikapauser (läs:drug meetings) under arbetsdagens gång och det är befängt samt mycket beklagligt att sådan verksamhet får fortgå.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kaffe är naturligvis ett idiotiskt påfund och samtidigt en direkt avskyvärd och vedervärdig dryck som förtjänar att föraktas av alla rättänkande individer. "Man måste lääära sig dricka det", brukar folk säga men varför i hela helvete skall man (läs:jag) "lära" sig dricka något som inte är gott till att börja med? Dumheter! Undertecknad vägrar givetvis att acceptera argument om vuxenhet, manlighet samt "alla"-gör-det-argumentet.

Det finns flera negativa konsekvenser kopplade till koffeinmissbruket; ett är naturligtvis, just det, - själva beroendet till drycken som uppstår, det har jag de facto själv kunnat bevittna bland mina koffeinmissbrukande bekanta. Jag kan ju säga att det inte, för att uttrycka det milt, är en särskilt trevlig syn att se sina vänner sjunka allt djupare ner i koffeinträsket.

Ett ytterligare problem med kaffedrickandet är att de bidrar till ohälsa och främst då fetma och blod-och kärlsjukdomar i och med att koffeinslaven i sin misär gärna äter t.ex. ohyggliga mängder kakor, bakelser och wienerbröd m.m. när denne intar sin dos av dödsknarket.

Ett sista argument mot folkdrogen är att den, liksom t.ex. nikotin, skadar ekonomin och produktiviteten. Det ligger naturligtvis icke i ekonomins, företagens eller nationalstatens intresse att proletariatet anordnar s.k. fikapauser (läs:drug meetings) under arbetsdagens gång och det är befängt samt mycket beklagligt att sådan verksamhet får fortgå.

En kaffe(miss?)brukare får nästan uteslutande ut positiva effekter av bruket, så varför skulle man avhålla sig och gå miste om det?

Folk dricker kaffe för att det är

  • gott
  • socialt
  • uppiggande
  • något att se fram emot på dagen
  • för att stilla ett beroende

Undersökningar om kaffe visar förövrigt att det generellt sett har en positiv effekt för välbefinnandet (såg jag efter lite googling).

Kolla på gamla människor som druckit kaffe hela sitt liv, ser de ut att ta skada av detta? Tycker inte du att de borde få behålla den trevliga stunden på dagen när de får brygga sitt kaffe och ta fram sitt fikabröd, och kanske bjuda över en bekant?

Kaffe lär ju inte vara mer beroendeframkallande och knappast lika skadligt som t.ex. alkohol, och det dricker ju även du?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Även om Internet är ""serious business" så ska man väl ändå svara? Vadfanvilldu här egentligen, bara göra dig lustig över saker och ting?

Du får inget svar för det du håller på med är trams.

Jag tycker att det framkommer ganska väl att jag var ironisk där i mitt första inlägg i den här tråden. Det överdrivna språket och ord som koffeinmissbrukare, dödsknark, proletariat, koffeinträsk, koffeinslav m.fl. torde göra det ganska uppenbart och jag är förvånad (eller okej, inte så jätteförvånad egentligen) över att du gör en så stor grej av det här.

Var inte så allvarlig! Cheesus!

Chill.

anicoffeepot_978843_0.gif

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du får inget svar för det du håller på med är trams.

Jag tycker att det framkommer ganska väl att jag var ironisk där i mitt första inlägg i den här tråden. Det överdrivna språket och ord som koffeinmissbrukare, dödsknark, proletariat, koffeinträsk, koffeinslav m.fl. torde göra det ganska uppenbart och jag är förvånad (eller okej, inte så jätteförvånad egentligen) över att du gör en så stor grej av det här.

Var inte så allvarlig! Cheesus!

Chill.

anicoffeepot_978843_0.gif

Du använder väldigt ofta det där språket och uppfattnignen jag fick när jag läste ditt inlägg var att du är emot kaffekonsumtion och lindade in detta i ett roligt Umberto-inlägg (som jag också tycker är roligt och uppskattar välskrivenheten). Jag fick bilden av att du (som tidigare diskuterats) "överdrev för att göra det skämtsamt". Men om du inte menade nånting med det du skrev så är mitt svar inte så relevant och vi kan släppa detta.

Och ja, jag känner för att vara seriös.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du använder väldigt ofta det där språket och uppfattnignen jag fick när jag läste ditt inlägg var att du är emot kaffekonsumtion och lindade in detta i ett roligt Umberto-inlägg (som jag också tycker är roligt och uppskattar välskrivenheten). Jag fick bilden av att du (som tidigare diskuterats) "överdrev för att göra det skämtsamt". Men om du inte menade nånting med det du skrev så är mitt svar inte så relevant och vi kan släppa detta.

Och ja, jag känner för att vara seriös.

Okej, du har en poäng i det du skriver och jag förstår att det kunde förstås på fel sätt.

Jag skall försöka göra det tydligare när jag är seriös och när jag inte är det i fortsättningen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 years later...

Idag avnjöt jag min första kopp espresso (dubbel). Tyckte det var intressant och ganska gott, men tråkigt att man får så lite. Däremot så fick jag fan en energikick av det. Har alltid trott att sådant bara är trams, men jag var verkligen uppåt där ett tag och förstod först inte vad det berodde på. >_<

En av mina systrar jobbar på café för tillfället så jag ska passa på att bli lite mer bevandrad inom kaffescenen. Har emellertid fortfarande svårt för mjölk i kaffe - tycker inte att man över huvud taget ska blanda mjölk med något vattenbaserat.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte smakat kaffe sen jag var 7-8år. Börjar känna mig lite extra trött på morgonen och kaffe kanske är svaret. Vad bör man börja med som en riktig "rookie"?

Om du inte gillar den beska smaken så kan du ju köra på vanligt kaffe med mycket mjölk och socker. Annars funka cappuccino perfekt! Det är mer fylligt och gräddigt än vanligt kaffe, samtidigt som det smakar väldigt bra när man bara känner för en kopp kaffe >_<

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...