Jump to content

Skoltråden


kicken
 Share

Recommended Posts

Fan. Sökte grundlärarprogrammet i fritidshem på Göteborgs Universitet.

stod på studera.nu "Du har inte dom förkunskaper som krävs" . WTF tänkte jag. Har jag ju visst. Kikade på mina meriter och ser att jag har IG i Samhällskunskap A. Fan. Tanten i receptionen på komvux har inte skickat in mitt nya upplästa godkända betyg som hon sa att hon skulle.

Ringer Komvux, dom har semster till 10:e Augusti. Försöker ringa antagning.se men det är så jävla många som ringer så jag kommer inte fram.

Vad gör jag nu? :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur stor tror ni chansen att komma in på ett program med 40 platser är om man är 13:e reserv?

Edit: jag har redan mailat skolan och frågat hur det sett ut tidigare år rent statistiskt, men då jag troligtvis inte får svar förrän på måndag så är det ju roligt att veta vad ni tror.

Redigerad av Eudoros
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fan. Sökte grundlärarprogrammet i fritidshem på Göteborgs Universitet.

stod på studera.nu "Du har inte dom förkunskaper som krävs" . WTF tänkte jag. Har jag ju visst. Kikade på mina meriter och ser att jag har IG i Samhällskunskap A. Fan. Tanten i receptionen på komvux har inte skickat in mitt nya upplästa godkända betyg som hon sa att hon skulle.

Ringer Komvux, dom har semster till 10:e Augusti. Försöker ringa antagning.se men det är så jävla många som ringer så jag kommer inte fram.

Vad gör jag nu? :cry:

Lite av ditt eget ansvar att ha checkat det innan antagning 1. Men:

Vill du överklaga ett beslut om behörighet?

Du kan bara överklaga två typer av beslut:

- beslut om att du inte uppfyller ett behörighetskrav,

- avslag vid bedömning av reell kompetens eller undantag.

Så här överklagar du:

Skriv ett brev där du berättar:

- vad i beslutet du tycker är fel,

- varför du tycker att beslutet är fel,

- vilket universitet eller högskola överklagandet gäller.

Börja brevet med ”Till Överklagandenämnden”.

Överklaga i tid

Du måste skicka ditt brev om överklagande så att det kommer in till oss senast tre veckor efter att du fick ditt

antagningsbesked. Om du skickar ditt brev för sent kommer ditt överklagande inte att behandlas.

Först granskar universitetet/högskolan ditt överklagande för att se om det finns skäl för dem att ändra sitt beslut.

Om universitetet/högskolan inte ändrar sitt beslut skickar de överklagandet vidare till Överklagandenämnden för

högskolan (ÖNH). Det beslut som ÖNH fattar är slutgiltigt och går inte att överklaga.

Gäller ditt överklagande Chalmers tekniska högskola, Ersta Sköndal högskola, Handelshögskolan i Stockholm,

Högskolan i Jönköping, Röda Korsets högskola, Sophiahemmet högskola eller Teologiska högskolan Stockholm?

Då ska du börja ditt brev med ”Till rektor”.

Brev om överklagande skickar du alltid till den här adressen, oavsett vilket universitet/högskola det gäller:

VHS antagningsservice

833 82 Strömsund

I värsta fall kanske det finns platser över senare.

Redigerad av mr_tobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur stor tror ni chansen att komma in på ett program med 40 platser är om man är 13:e reserv?

Edit: jag har redan mailat skolan och frågat hur det sett ut tidigare år rent statistiskt, men då jag troligtvis inte får svar förrän på måndag så är det ju roligt att veta vad ni tror.

Låter inte helt garanterat men chansen finns törs jag nog påstå.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur stor tror ni chansen att komma in på ett program med 40 platser är om man är 13:e reserv?

Edit: jag har redan mailat skolan och frågat hur det sett ut tidigare år rent statistiskt, men då jag troligtvis inte får svar förrän på måndag så är det ju roligt att veta vad ni tror.

Förra året kom jag in på ett program med 30 platser som 29e reserv (dock väldigt nischat, och dom gick på antagningsprov istället för betyg, så jag vet inte ifall det gör skillnad), så chansen finns definitivt. Fick veta att jag kom in tre dagar innan terminen började dock.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Får jag bo hos någon i Uppsala...? :cry:

Tror det bara är jag och Renard som bor där! Eftersom du kommer ha den bästa mottagningen (där jag är inkluderad som fadder) så brukar sovplats inte vara så stort problem, i alla fall inte de första två veckorna. En från 2 årskurser upp var hemlös den första månaden han gick här så det brukar alltid lösa sig! Han sov hos kurskamrater för det mesta. Jag personligen vet inte om jag vågar lova dig en sovplats hos mig.

Har du testat att söka på http://www.heimstaden.com/ , där gäller ju ingen kö, först till kvarn är det! Det är nog dina bästa chaner om du inte har över 600 ködagar någon annan stans.

http://www.uppsalavandrarhem.se/ finns som en utväg, jag bodde där i en vecka. Kostar just nu 235 kronor om dagen så det är ungefär dubbelt pris mot en korridor. Du kan boka på internet i 14 dagar i sträck och sedan avboka i sista minuten om du får annat boende. Tror jag, jag bokade via e-mail i en vecka, sedan ändrade jag min bokning till 5 dagar.

Det brukar lösa sig! Jag hör av mig om jag får reda på någon som hyr ut sovplats.

Redigerad av kobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tror det bara är jag och Renard som bor där! Eftersom du kommer ha den bästa mottagningen (där jag är inkluderad som fadder) så brukar sovplats inte vara så stort problem, i alla fall inte de första två veckorna. En från 2 årskurser upp var hemlös den första månaden han gick här så det brukar alltid lösa sig! Han sov hos kurskamrater för det mesta. Jag personligen vet inte om jag vågar lova dig en sovplats hos mig.

Har du testat att söka på http://www.heimstaden.com/ , där gäller ju ingen kö, först till kvarn är det! Det är nog dina bästa chaner om du inte har över 600 ködagar någon annan stans.

http://www.uppsalavandrarhem.se/ finns som en utväg, jag bodde där i en vecka. Kostar just nu 235 kronor om dagen så det är ungefär dubbelt pris mot en korridor. Du kan boka på internet i 14 dagar i sträck och sedan avboka i sista minuten om du får annat boende. Tror jag, jag bokade via e-mail i en vecka, sedan ändrade jag min bokning till 5 dagar.

Det brukar lösa sig! Jag hör av mig om jag får reda på någon som hyr ut sovplats.

Tack för input, har legat på på alla sidor men har som flest 200 ködagar. Sökte 15 rum på Heimstaden häromdagen så får hoppas på det. I värsta fall får jag pendla, men inte så kul med 1,5 timmes resväg...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns väl nåt som heter nödboende eller liknande också? Min storebror bodde i ett sånt (en tre-rummare tillsammans med fyra utbytesstudenter från Pakistan) innan han flyttade ihop med några kurskamrater. Nu jobbar han för kåren (i Lkpg) och jag har för mig att han sagt att LiU erbjuder sådana nödboenden till de om inte hittar nåt annat. Uppsala måste väl ha nåt liknande.

Redigerad av Frusciante
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns väl nåt som heter nödboende eller liknande också? Min storebror både i ett sånt (en tre-rummare tillsammans med fyra utbytesstudenter från Pakistan) innan han flyttade ihop med några kurskamrater. Nu jobbar han för kåren (i Lkpg) och jag har för mig att han sagt att LiU erbjuder sådana nödboenden till de om inte hittar nåt annat. Uppsala måste väl ha nåt liknande.

Nja, typ inte. Är nog för stort tryck på bostansmarknaden för att Universitet ska kunna göra det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...