Jump to content

Skoltråden


kicken
 Share

Recommended Posts

Om man får IG så betyder det att man får poängen för kursen right? Kollade ny gammla betyg från min första gymnasieskola och där har jag 800poäng och nu från nya har jag 1700poäng. det blir ju 2500 och det är ju allt jag behöver. Men nu är frågan gör det mycket om det är mycket IGn? Eller har jag 2500 nu? Kan jag söka till högskolan då?

Man ska ha:

  • lägst betyget Godkänt i minst 2 250 gymnasiepoäng
  • lägst betyget Godkänt i kärnämneskurserna Svenska A och B, eller Svenska som andra språk A och B, Engelska A och Matematik A

Sedan vet jag inte hur det fungerar - om "samlat betygsdokument" som når kraven för antal poäng och antal godkända sådana per automatik blir ett slutbetyg.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det du vill jobba med i spelbranschen? Man måste i princip ha någon form av teknisk kompetens för att komma någon vart, oavsett vad man vill jobba med. Och "teknisk kompetens" betyder i de flesta fall programmering, vilket är väldigt matematiskt. Att bara gilla spel eller ha idéer till spel räcker inte om man vill jobba som spelutvecklare. Dessutom är det ett stressigt jobb och 12-timmars arbetsdag tillhör normen snarare än ovanligheterna.

Men om du är redo att ta dig an all det, kör på. Och ta gärna en titt på detta avsnitt av Extra Credits.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det du vill jobba med i spelbranschen? Man måste i princip ha någon form av teknisk kompetens för att komma någon vart, oavsett vad man vill jobba med. Och "teknisk kompetens" betyder i de flesta fall programmering, vilket är väldigt matematiskt. Att bara gilla spel eller ha idéer till spel räcker inte om man vill jobba som spelutvecklare. Dessutom är det ett stressigt jobb och 12-timmars arbetsdag tillhör normen snarare än ovanligheterna.

Men om du är redo att ta dig an all det, kör på. Och ta gärna en titt på detta avsnitt av Extra Credits.

Läst mycket om linjen och kursen verkar verkligen skit kul att gå. Man verkar lära sig mycket. Sen finns det ju 3 olika saker att inrikta sig i, och man får ju testa på alla delar. Tror man lär sig mycket om man är villig till det. Det är bara något som lockar mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Man ska ha:

  • lägst betyget Godkänt i minst 2 250 gymnasiepoäng
  • lägst betyget Godkänt i kärnämneskurserna Svenska A och B, eller Svenska som andra språk A och B, Engelska A och Matematik A

Sedan vet jag inte hur det fungerar - om "samlat betygsdokument" som når kraven för antal poäng och antal godkända sådana per automatik blir ett slutbetyg.

Ska man inte ha ett godkänt projektarbete med?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det du vill jobba med i spelbranschen? Man måste i princip ha någon form av teknisk kompetens för att komma någon vart, oavsett vad man vill jobba med. Och "teknisk kompetens" betyder i de flesta fall programmering, vilket är väldigt matematiskt. Att bara gilla spel eller ha idéer till spel räcker inte om man vill jobba som spelutvecklare. Dessutom är det ett stressigt jobb och 12-timmars arbetsdag tillhör normen snarare än ovanligheterna.

Men om du är redo att ta dig an all det, kör på. Och ta gärna en titt på detta avsnitt av Extra Credits.

Som 3D-artist kan man kunna undan med att bara kunna en mindre mängd scripting. Men där vill jag samtidigt höja en varningens flagg, marknaden börjar svämma över med 3D-artister. Nu går jag inte en spelutveckling utan en VFX-utveckling och praktikplatserna gick ut till compositors betydligt mycket snabbare än 3D-artisterna eftersom att de måste tävla med folk från t e x Nackademin och Högskolan i Skövde också.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fan, måste veta en sak till 100%

Jag har alla poäng från gymnasiet som man skall ha. Har alltså slutbetyg, inte samlat betygsdokument.

men, IG i Naturkunskap A. Vad innebär detta? Att jag inte är behörig att söka högskola, eller det är lugnt?

Jag har sökt ett arbeta och är vidare i rekryteringsrecessen men för att få jobbet måste man vara behörig för högskolan.

Kan man beta av kursen fett snabbt om det skulle knipa. Utb. Börjar i april.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fan, måste veta en sak till 100%

Jag har alla poäng från gymnasiet som man skall ha. Har alltså slutbetyg, inte samlat betygsdokument.

men, IG i Naturkunskap A. Vad innebär detta? Att jag inte är behörig att söka högskola, eller det är lugnt?

Jag har sökt ett arbeta och är vidare i rekryteringsrecessen men för att få jobbet måste man vara behörig för högskolan.

Kan man beta av kursen fett snabbt om det skulle knipa. Utb. Börjar i april.

Ganska säker på att du klarar dig, men behöver typ 2250 poäng för att söka till högskola samt Godkänt i Matte A, Svenska A och B (något mer?)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Var det tack vare examinationen eller tack vare gediget övertidsarbete? ;)

Jag visade mina abs i kameran och charmade bruden ;)

Fast det kan ju å andra sidan ha lite att göra med att jag analyserat varje fråga under proven och kommit med bra svar också :)

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Roligt. Efter att ha varit inställd på att studera juridik (juristlinjen) i jag vet inte hur många år har jag börjat tveka ordentligt.

På senare dagar har jag studerat mycket vad man kan hitta på efter en juristexamen, men absolut ingenting är något som faller mig av intresse. Att vara högutbildad är någonting jag alltid strävat efter, men har börjat tveka om juristlinjen är det bästa alternativet för mig. 4,5 år, massor av lån och mycket studier. Har istället börja snegla på PHS (Polishögskolan), men att jobba som vanlig polis har jag aldrig velat. Ser i sådana fall möjligheter att studera PHS och sedan studera vidare för jobb inom t.ex. Riksmordkommisionen eller liknande. Det är något som faller mig mer i smaken, men att inte studera på universitet skulle kännas ... konstigt.

Sedan är det alltid bättre att ha en juristexamen på CVt, men om jag skulle bli tvungen att även gå PHS efter det (som många faktiskt gör), vet jag inte hur roligt det skulle vara. Det skulle betyda åtta(!) år av studier och mer lån än jag kan hantera. Å andra sidan är PHS den enkla vägen och jag har aldrig varit snubben som tar den enkla vägen, men frågan är hur mycket åtta år av studier skulle löna sig om så blev fallet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ska snart börja plugga Matte A på distans utan lärarhandledning. Jag som med nöd och näppe knappt klarade mig igenom grundskolans matte med ett svagt G... hur fan ska detta gå? Det fanns inget annat alternativ för mig än att läsa distanskurs tyvärr (pga min sjukdom och det faktum att jag bor en bit från stan). Det är bara att hoppas på att min hjärna utvecklat nya matematiska tankesätt sedan grundskolan (läste inte matte på gymnasiet, valde att skjuta upp det några år). Det enda jag minns av matten var en oändlig tortyr, där alla i klassen var så jävla bra på att få ihop siffror, och jag satt som klassens svarta får och grubblade över vanlig jävla algebra. Sen att jag var ett äss på engelska spelade ju ingen större roll, det var ju matte man skulle vara bra på för att bli någon i livet. Det är ju mer ett mer "jordnära" ämne än engelska.

Look at me rambling on. Behövde bara skriva av mig. Strunta i om det ni just läste var ren bullshit.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ska snart börja plugga Matte A på distans utan lärarhandledning. Jag som med nöd och näppe knappt klarade mig igenom grundskolans matte med ett svagt G... hur fan ska detta gå? Det fanns inget annat alternativ för mig än att läsa distanskurs tyvärr (pga min sjukdom och det faktum att jag bor en bit från stan). Det är bara att hoppas på att min hjärna utvecklat nya matematiska tankesätt sedan grundskolan (läste inte matte på gymnasiet, valde att skjuta upp det några år). Det enda jag minns av matten var en oändlig tortyr, där alla i klassen var så jävla bra på att få ihop siffror, och jag satt som klassens svarta får och grubblade över vanlig jävla algebra. Sen att jag var ett äss på engelska spelade ju ingen större roll, det var ju matte man skulle vara bra på för att bli någon i livet. Det är ju mer ett mer "jordnära" ämne än engelska.

Look at me rambling on. Behövde bara skriva av mig. Strunta i om det ni just läste var ren bullshit.

Matematik A är samma sak som det var under högstadiet om jag minns rätt.

Om det skulle bli svårt så har du annars en mängd med matematikkunniga GTAsajtare som kan hjälpa dig i hur man ska tänka i olika situationer.

Men matematik över huvudtaget är.. Hur ska man säga? Om du nöter det mycket så bör det släppa förr eller senare, och man får en ketchupeffekt och löser tal på löpande band så fort man bara lyckas förstå vad det är man gör.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Matematik A är samma sak som det var under högstadiet om jag minns rätt.

Om det skulle bli svårt så har du annars en mängd med matematikkunniga GTAsajtare som kan hjälpa dig i hur man ska tänka i olika situationer.

Men matematik över huvudtaget är.. Hur ska man säga? Om du nöter det mycket så bör det släppa förr eller senare, och man får en ketchupeffekt och löser tal på löpande band så fort man bara lyckas förstå vad det är man gör.

Enkel vardagsmatematik klarar jag galant, och logiskt tänkande har jag aldrig haft några problem med. Problemet ligger snarare i det faktum att jag blandar ihop siffror i huvudet. Jag kan inte hålla två tal i huvudet samtidigt. Det blir rörigt. Långa uträkningar kräver alltså både penna, papper och miniräknare. Hoppas som du säger att det släpper efter ett tag. Jag får se på det som whisky: Jobbigt innan man vänjer sig, men underbart när man väl gjort det :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Enkel vardagsmatematik klarar jag galant, och logiskt tänkande har jag aldrig haft några problem med. Problemet ligger snarare i det faktum att jag blandar ihop siffror i huvudet. Jag kan inte hålla två tal i huvudet samtidigt. Det blir rörigt. Långa uträkningar kräver alltså både penna, papper och miniräknare. Hoppas som du säger att det släpper efter ett tag. Jag får se på det som whisky: Jobbigt innan man vänjer sig, men underbart när man väl gjort det :)

Nja, underbart är kanske inte riktigt rätt ord för matematiken. Utan mer som en lättnad eller något. :P

Fast det är klart, det är olika från person till person.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...