Jump to content

Skoltråden


kicken
 Share

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Jag har suttit och klurat ikväll och har tamejfan inte kommit fram till vad BI, BII, BIII och BIV står för under tabellen Poäng för sist antagen på betyg/prov. Känner mig ruskigt dum... Det jag vet är att HP står för högskoleprov. Någon som kan förtydliga?

http://www.liu.se/utbildning/sokatill/statistik/statistik/1.280898/grundprogurval1inkllgstameritvrdeHT11.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har suttit och klurat ikväll och har tamejfan inte kommit fram till vad BI, BII, BIII och BIV står för under tabellen Poäng för sist antagen på betyg/prov. Känner mig ruskigt dum... Det jag vet är att HP står för högskoleprov. Någon som kan förtydliga?

http://www.liu.se/utbildning/sokatill/statistik/statistik/1.280898/grundprogurval1inkllgstameritvrdeHT11.pdf

"BI = Sökande med gymnasiebetyg utan komplettering

BII = Sökande med gymnasiebetyg med komplettering

BIII = Sökande med betyg från utländsk gymnasieutbildning

BIV = Sökande med studieomdöme från folkhögskola

HP = Sökande med resultat från högskoleprov"

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

"BI = Sökande med gymnasiebetyg utan komplettering

BII = Sökande med gymnasiebetyg med komplettering

BIII = Sökande med betyg från utländsk gymnasieutbildning

BIV = Sökande med studieomdöme från folkhögskola

HP = Sökande med resultat från högskoleprov"

Man tackar. Roligt om du är tillbaka förresten!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur är det egentligen tänkt att någon ska ha råd med vissa yrkesutbildningar vars kursavgift ligger uppåt 200 000:- ? Merkostnadslånet från csn ligger på max 80 000 så jag är lite nyfiken på hur sådant ska finansieras. Banklån? Föräldrar? Besparingar?

All of the above.

Som i de flesta andra länder med andra ord. Internationellt sett är ju 200k inte ens en jättesumma. På ett snitsigt universitet kan terminsavgiften lätt ligga på det dubbla.

Ah det är så lätt alltså, då ska jag nog glida dit snart.

Det enda vi vet om fallet är att det rörde sig om någon form av skadegörelse och att det var en fyllegrej, men saken är att killen fick något i stil med 3-4 år. Det får man inte för skadegörelse känns det som... Spännande!

Edit:

Registrerade mig (efter tips från fb-tråden) på http://www.lexnova.se gratis som student!

Sökte på namn och hittade domen direkt. Han hade eldat upp en lastbil och två andra bilar... Det var ju onödigt.

Det är till att vara lite nyfiken.

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

All of the above.

Som i de flesta andra länder med andra ord. Internationellt sett är ju 200k inte ens en jättesumma. På ett snitsigt universitet kan terminsavgiften lätt ligga på det dubbla.

Känner inte du att det är dumt att man inte kan den utbildning man vill ha och klarar av?

Jag menar ett banklån på 200000 är inte så lätt o få och alla har inte täta föräldrar eller råd att lägga undan så mycket pengar i sina unga dar.

Vad menar du att dom ska göra då?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Känner inte du att det är dumt att man inte kan den utbildning man vill ha och klarar av?

Jag menar ett banklån på 200000 är inte så lätt o få och alla har inte täta föräldrar eller råd att lägga undan så mycket pengar i sina unga dar.

Vad menar du att dom ska göra då?

I sverige (vet inte hur det är i andra länder) så har det blivit norm att man ska gå högskola så fort man blivit student. Tanken är ju i min mening att man ska jobba ihop sina pengar till ett studielån sen börja plugga, vilket skulle ta 2-3 år om man får jobb ganska direkt efter studenten (hade själv ca. 300.000 på kontot efter 2-3 år) när jag bodde hemma. köpte dock ett hus istället för att börja plugga, men tanken är ju densamma.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I sverige (vet inte hur det är i andra länder) så har det blivit norm att man ska gå högskola så fort man blivit student. Tanken är ju i min mening att man ska jobba ihop sina pengar till ett studielån sen börja plugga, vilket skulle ta 2-3 år om man får jobb ganska direkt efter studenten (hade själv ca. 300.000 på kontot efter 2-3 år) när jag bodde hemma. köpte dock ett hus istället för att börja plugga, men tanken är ju densamma.

De som inte har chansen att bo hemma utav olika anledningar då? Dom ska inte få plugga vidare?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

De föräldrar som inte låter sina barn bo hemma borde ju aldrig skaffat barn från första början. Så nej, dom får i värsta fall inte plugga vidare, tragiskt men sant.

Så dom barn som haft det svårt redan från början ska med andra ord få det ännu svårare och så ska det fortsätta i en "ond spiral" eftersom att dessa barn inte kommer ha råd att hjälpa sina barn?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men nu är det vissa yrkesutbildningar P-C nämnde, vanlig högskola är gratis. :)

Jo men ändå.. kan ju tycka att vi borde vilja ha högutbildade människor i landet att exportera eftersom att det varit något av "våran grej" här i Sverige tidigare.

Men jag antar att jag inte ska lägga mig i något jag faktiskt inte har någon aning om. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men nu är det vissa yrkesutbildningar P-C nämnde, vanlig högskola är gratis. :)

:evil::evil::crazy:

Det är fan INTE gratis! Skattebetalarna står för notan!

I övrigt är jag för subventionerad utbildning, eftersom jag ser det som en investering för samhället. MEN subventionerna borde styras bättre än idag. Allt för många skituniversitet och högskoleplatser kombinerat med överutbildning inom vissa sektorer gör att folk utbildas direkt ut till arbetslöshet. Man måste inse att samhället aldrig kommer att behöva så många journalister, sociologer och skådespelare som skolorna pumpar ut. Jag säger inte att sådana utbildningar inte ska understödjas men satsningarna borde styras bättre för att motsvara samhällets behov, höja utbildningarnas kvalitet och stävja arbetslöshet. Lyckligtvis har Björklund & co börjat dra åt kranen.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så dom barn som haft det svårt redan från början ska med andra ord få det ännu svårare och så ska det fortsätta i en "ond spiral" eftersom att dessa barn inte kommer ha råd att hjälpa sina barn?

Ungefär. Skaffar en WT-familj för många ungar och inte kan ta hand om dom så kan helt enkelt inte barnen tro att dom ska bli advokater så fort dom tagit studenten.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ungefär. Skaffar en WT-familj för många ungar och inte kan ta hand om dom så kan helt enkelt inte barnen tro att dom ska bli advokater så fort dom tagit studenten.

Fast man behöver väl inte vara en WT-familj för att ha ont om pengar?

Det kan ju bara vara så att föräldrarna är idioter som inte borde skaffat barn, ska då barnen få lida menar du?

Det kanske är ett otroligt smart och begåvat barn som bara inte har rätt ekonomiska förutsättningar. Ska det sätta stopp för ungen då?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hela tanken på att man kan utbilda sig till välstånd och att en akademisk examen är en försäkran om en trygg framtid är förlegad. För 50 år sen var det kanske så, men samhället har förändrats och någon sådan "garanti" finns inte längre. Faktum är att vår generation riskerar att bli den första sen industriella revolutionen som får det sämre ställt än föräldragenerationerna, trots att våra utbildningsmöjligheter är svindlande jämfört med deras.

Redigerad av Umberto
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Om jag vill söka högskola till hösten och läser Komvux just nu, måste jag då läsa klart alla kurser tills ansökningsdatumet (mitten av april eller vad det är) så jag kan ansöka med dem eller kan jag läsa terminen ut och sedan komplettera min ansökan?

"21 juni: Sista kompletteringsdag".

---

Ser ut att bli Astronomikandidat i höst, får se...

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...