Jump to content

Skoltråden


kicken
 Share

Recommended Posts

Tveksamt hur "pålitlig" den där sidan är... Det stod t.ex. att 0% av statsvetarna vid SU har utlandsstuderat. Låter ju inte helt sannolikt...

Det här var kul att läsa! http://www.hogskolekvalitet.se/list?pn=Juridik+och+r%C3%A4ttsvetenskap :mf_doof:

Jag läser alltså programmet som toppar listan.

Vad får du för examen med rättsvetenskap? Pol.kand?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tveksamt hur "pålitlig" den där sidan är... Det stod t.ex. att 0% av statsvetarna vid SU har utlandsstuderat. Låter ju inte helt sannolikt...

Vad får du för examen med rättsvetenskap? Pol.kand?

könsfördelningen på min utbildning stämde inte alls! På stidan stog det att det var 60% kvinnor och 40% män, i verkligheten är det 80% män och 20% kvinnor.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tveksamt hur "pålitlig" den där sidan är... Det stod t.ex. att 0% av statsvetarna vid SU har utlandsstuderat. Låter ju inte helt sannolikt...

Vad får du för examen med rättsvetenskap? Pol.kand?

Jo, det verkar ju orimligt, men det är ju trots allt Svenskt näringsliv som driver sidan så statistiken lär ju inte vara tagen ur luften i alla fall....

Jag läser inte rättsvetenskap utan Affärsjuridik, och jag kommer få en affärsjuridisk masterexamen.

könsfördelningen på min utbildning stämde inte alls! På stidan stog det att det var 60% kvinnor och 40% män, i verkligheten är det 80% män och 20% kvinnor.

Det kanske var annorlunda för några år sedan? Om jag förstod det rätt så grundas det där på folk som har tagit sin examen, det kanske är så att många killar hoppar av? :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det kanske var annorlunda för några år sedan? Om jag förstod det rätt så grundas det där på folk som har tagit sin examen, det kanske är så att många killar hoppar av? :P

Lite liknande på min, står 75% kvinnor. Både min klass och de som började året efter har 1-2 tjejer på 25-30 personer. Jag tror inte att siffrorna är tagna ur luften direkt - men det vore intressant att veta mer om de.

Dock är det fortfarande intressant, jag är statistikbög när det gäller det mesta, så även med detta.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, det verkar ju orimligt, men det är ju trots allt Svenskt näringsliv som driver sidan så statistiken lär ju inte vara tagen ur luften i alla fall....

Jag läser inte rättsvetenskap utan Affärsjuridik, och jag kommer få en affärsjuridisk masterexamen.

Men du blir inte Jurist™?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte bara höra med er vad jag bör göra har tagit kontakt med min kontakt person i skolan om detta o återkommer mer om det i inlägget. Och ber om ursäkt för fel skrivningar o missuppfattningar o varning för wall of text.

Okej det är så att jag börjat tröttnat på min Engelska lärare då hon är helt jävla blåst. Det började idag eller detta har väl hållit på ett tag. Som sagt det började idag på 10 rasten så träffade jag på läraren o frågade henne lugnt, var det engelska förra veckan med tanke på det brukar se lite annorlunda ut efter lov o sånt vi hade nämligen sportlov för två veckor sen. Hon sa lite halvt spydigt tillbaka Ja du vet mycket väl vi har engelska på torsdagar sen svarade jag tillbaka med Okej då vet jag kommer då på engelskan kl 10.10.

Jag var ca 5min försenad för jag hämtade min engelska bok o lite annat. Gick till rummet vi hade engelska knackade på o trodde dörren var stängd sen såg jag det var öppen på glänt så jag knallade in o bad om ursäkt för jag var försenad och sa att jag var tvungen att göra en sak.

Då till spydig attack av kärringen fick jag Du visste mycket väl att vi började tio över tio du är 12-15min försenad vände mig om kolla klockan klockan var kvart över tio. O förstod inte vart hon fick 12min ifrån annars missuppfattade jag vad hon sa. Så jag svarade tillbaka lugnt med var glad att jag kommer in hit överhuvudtaget. Då fick hon nå jävla ryck med SKA JAG SKA JAG VARA GLAD?! DET ÄR DU SOM SKA VARA GLAD FÖR DIN SKULL! Jag svarade fortfarande lugnt Ja men var glad att jag vill lära mig nåt överhuvudtaget. Nej det gick inte tydligen hem hos henne då hon fortfarande svara spydigt.

Sen det roliga nu var att en annan elev en tjej kom in tydligen så rövslickar denna elev hennes jävla röv! Aja tillbaka nu hon kom in när det var ca 10-15min kvar av lektionen då sa denna elev ursäkta att jag är försenad tydligen så gick det bra att höra ursäkten av henne då hon själv har kommit själv försent till och från. Då svarade läraren ursäkten godtas jag satt bara o stirrade o tänkte WTF! Bränd jävla kärring hon måste fan rövslickat henne så tydligen är det så.

Okej under dem sista minutrara av engelskan så skulle vi gå genom några ord o läsa dem högt jag läste fel 2 gånger på samma ord då sa hon du vet mycket väl att vi inte uttalar ord som slutar på "ED" eller vad man nu ska säga jag kopplade bort för att slippa höra hennes gnäll.

Så försökte uttala det ytterliggare en gång men då vart hon så jävla lack o sa VAD SA JAG NYSS?!! Jag sa ah juste det var så då förstår jag med lugn ton. Då satt jag o vänta på nästa skulle svara då kollade hon på mig igen o sa "Hallå" Jag sa va? Ja uttala ordet då? Jag sa men strunt samma vi kan väl gå vidare till nästa ord istället för vi ska hacka upp oss på detta nej tydligen gick hon inte med på det. Dem två andra sa fel också fast på andra ord då sa hon lugnt till dem "Nej nej såhär uttalar man det" . O hon har tydligen nåt emot mig vet inte varför sa förut varför är du så sur lugnt det gick inte då vart hon bara ännu mer sur.

Okej så jag gick därifrån o gick ut på rast sen talade jag med en annan som har henne också så tydligen är hon så mot några i hans klass med som har henne i engelska. Men denna tjej som kom försent har hon aldrig skällt ut eller nåt alltid ursäkten godtas det gör inget osv. Pratade med min kontakt person han sa det är tråkigt o förstår att du är frustrerad av att du blir särbehandlad eller att hon särbehandlar visa elever. O jag har sagt jag pallar inte med henne längre fick till svars att om du vill kan jag stötta dig så kan vi ta ett snack med henne? Jag sa jag har försökt o det går inte för hon blir bara sur och börjar gapa.

Så vad ska jag egentligen göra detta har hållit på ett tag nu o vet inte vad jag ska göra för jag känner det är inte lönt att prata med henne ja då blir det som jag har beskrivit o sagt. O jag orkar inte ha nå mer engelska med henne o funderar på att gå på sista lektionen nästa torsdag o sen skita i det.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte bara höra med er vad jag bör göra har tagit kontakt med min kontakt person i skolan om detta o återkommer mer om det i inlägget. Och ber om ursäkt för fel skrivningar o missuppfattningar o varning för wall of text.

...

Nu vet jag inte vad en "kontaktperson" på en skola innebär, men upp till och med gymnasiet är min erfarenhet att det bara är att bita i det sura äpplet.

Råkade ut för liknande situationer som din, men även andra saker som jag ansåg vara fel från lärarhåll. Löften från såväl klassföreståndare, rektorer och andra lärare innebar tyvärr ingen förändring bortsett ifrån ett väldigt extremt fall. (Läraren som vi fick utbytt fortsatte kursen som elev för att lära sig - och befann sig även i slutändan på den nedre halvan kunskapsmässigt).

Min erfarenhet är att det finns en mentalitet i många lärarkårer att hålla varandra väldigt hårt om ryggen, vilket tyvärr kan gå ut över elever i negativ bemärkelse i vissa fall. Jag har själv blivit rent av hånad (skrattad åt och kallad saker) på grund av olika händelser.

Sedan fanns det många gånger då jag som trottsig tonåring med all rätt blev ordentligt tillsagd, det har jag aldrig klagat på. Det finns dock tyvärr många lärare som beter sig rent av illa och då är man tyvärr ganska maktlös i skolan.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu vet jag inte vad en "kontaktperson" på en skola innebär, men upp till och med gymnasiet är min erfarenhet att det bara är att bita i det sura äpplet.

Råkade ut för liknande situationer som din, men även andra saker som jag ansåg vara fel från lärarhåll. Löften från såväl klassföreståndare, rektorer och andra lärare innebar tyvärr ingen förändring bortsett ifrån ett väldigt extremt fall. (Läraren som vi fick utbytt fortsatte kursen som elev för att lära sig - och befann sig även i slutändan på den nedre halvan kunskapsmässigt).

Min erfarenhet är att det finns en mentalitet i många lärarkårer att hålla varandra väldigt hårt om ryggen, vilket tyvärr kan gå ut över elever i negativ bemärkelse i vissa fall. Jag har själv blivit rent av hånad (skrattad åt och kallad saker) på grund av olika händelser.

Sedan fanns det många gånger då jag som trottsig tonåring med all rätt blev ordentligt tillsagd, det har jag aldrig klagat på. Det finns dock tyvärr många lärare som beter sig rent av illa och då är man tyvärr ganska maktlös i skolan.

Tack för din inblick i det hela. O med kontakt person menar jag X antal elever har olika kontakt personer där som dem skulle kunna vända till om det är nåt om dem skulle behöva prata med eller sjukanmälningar. Jag och 3-4 till har samma kontakt person medans andra har en annan lärare som kontakt person. O till denna situation så erbjöd som sagt min kontakt person samt läraren som har hand om teori i min klass att vara med o prata med henne. Men som sagt jag har sagt det är ingen idé.

Men dem ville iallafall jag skulle tänka på detta fram till på måndag. Annars får jag se hur det är på torsdag eller så gör jag bara min sista lektion med kärringen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

13 timmar skoldag idag, 13 timmar skoldag imorgon. Det märks att det börjar närma sig slutet på läsåret.

Förhoppningsvis kan vi bli klara med morgondagens labb relativt snabbt, (Vi ligger lite före.) om vi gör det så slipper vi sitta alla 6 timmar labb, vilket vore oerhört skönt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Jag är så konstigt icke studiemotiverad ibland, jag orkar inte göra uppgifter som jag tycker är roliga! Uppgifter som inte är så roliga gör jag till och med före. Tror det har med att jag är rädd att misslyckas på dessa roliga uppgifter för att jag vet att jag borde kunna dom.

Konstigt!

Jag tog i alla fall jobbet jag skrev om i någon annan tråd (glömt vilken :s) och lär ta studieuppehåll nästa år/termin beroende på om jag tycker jobbet är roligt eller inte!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 weeks later...

Var på examensdagar nu ons-fre. Eller ja, bara fredag var examensdagen, de andra var för framläggning och opponering av exjobb. Det är inte riktigt klart än, man ska skicka in en sista uppdatering inom två veckor eller så, så tekniskt sett har jag väl inte tagit examen än tror jag, men det kommer inte bli någon mer skolvistelse nu så det var sista tillfället man träffade majoriteten av sina klasskamrater.

Det kändes väldigt vemodigt. Egentligen har inte så mycket förändrats, jag har redan varit borta från dem i fem månader, men när man sade hejdå och for iväg på praktiken visste man att man en dag skulle ses igen och man kunde gå och se fram emot det då och då. Nu finns det inget att blicka fram mot på samma sätt, nu är det bara jobb för hela slanten som gäller (som förvisso är jättekul det med.. vemod, som sagt).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kom in på en utbildning! Inte riktigt den jag ville komma in på men konstgrafiskt basår låter ändå fett kul. Sen får jag väl ta en rond 2 med beckmans nästa år. Har en misstanke om att jag kommer känna mig fett efterbliven i skolbänken igen efter 3 år.

Redigerad av P-C
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 weeks later...

Kom in på ---- verkar det som och då är ju chanserna goda att komma in på heltidsutbildningen nästa år. Tjejen satsade allt på Beckmans men kom inte in och är jätteledsen. Min triumf har därför något av en bitter eftersmak.

Redigerad av P-C
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...