Jump to content

Skoltråden


kicken
 Share

Recommended Posts

Förra veckan var rolig.

Jag var intensiv med alla utomkroppsliga hjälpmedel, vilket vår handledare behagade i inte 6, inte 12, inte 18, inte 24, inte 30. Utan 36 timmar, vilket var skönt.

Bra jobbat! Jag är faktiskt lite avundsjuk på er som pluggar hårt med det ni vill göra och får ut mycket av det. Jag är förvisso väldigt nöjd med min utbildning och jag känner att det är rätt, men jag går och undrar när det ska börja kännas... användbart så att säga. Alltså, jag är ju bara ett drygt år in i mina juridikstudier och allt är fortfarande på översiktsnivå men jag motivirerar mig aldrig att "sätta tänderna" i plugget, inte ens de kurser som jag tycker är riktigt roliga/intressanta. Anledningen till detta är till viss del lathet, men också att jag är kvar i de gamla gymnasietankarna om att man pluggar för att klara tentan snarare än att plugga för en karriär. Detta medför att jag mosar in info i huvudet på slutet, skriver tentan och klarar den med knapp marginal på första eller andra försöket och sedan släpper allt och går in på nästa kurs.

Ni som pluggar/pluggade på universitet, när kände ni att ni faktiskt kan saker som är tillämpbara i arbetslivet? Det jag hoppas på är att det tänder till i och med kandidatuppsatsen i trean så att jag kan spendera fyran och femman till att bli juristmaterial på riktigt.

Mitt inlägg är nog lite snurrigt. Jag skriver fan sämre när jag är trött än när jag är full. :rolleyes:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Förra veckan var intensiv, förra veckan var rolig.

Kul läsning! Trodde inte att det skulle avslutas med en hyllning, men jag håller med om att såna där kvällar är jäkligt roliga. Har inte haft så mycket grupparbeten på det sättet men jag känner igen hur man plötsligt kan få väldigt mycket mer motivation om man är ett gäng och tar sig an en uppgift som skulle varit omöjlig på egen hand, även om allt arbete görs individuellt.

Ni som pluggar/pluggade på universitet, när kände ni att ni faktiskt kan saker som är tillämpbara i arbetslivet?

Jag kände det nog aldrig, faktiskt. Det var först under de sista två åren som jag verkligen pressade för att få in tillämpbara saker i min studieplan, så jag pluggade lite för mycket egentligen. Dumt nog blev jag aldrig examinerad i de extrakurser jag tog, så på ett sätt var allt idiotiskt krävande extraplugg helt i onödan. Förutom att jag kan en del i huvudet då, förstås, men jag har just nu inget jag kan visa upp för en arbetsgivare.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bra jobbat! Jag är faktiskt lite avundsjuk på er som pluggar hårt med det ni vill göra och får ut mycket av det. Jag är förvisso väldigt nöjd med min utbildning och jag känner att det är rätt, men jag går och undrar när det ska börja kännas... användbart så att säga.

För studenter som inte har så praktiskt inriktade studier (t.ex. ekonomer, jurister, samhällsvetare...) tror jag det är mycket vanligt att det man lär sig börjar kännas verkligt användbart först när man kommer ut i arbetslivet och får tillämpa sina kunskaper. Så var/är det åtminstone för mig. Lite cyniskt kan man säga att vi lär oss i arbetslivet och universitetsexamen i sig är mest ett formellt "intyg" på vad man kan och att man är kvalificerad. Oroa dig inte om du upplever att du är inne i plugga-tenta-glöm-cirkeln för där hamnar de allra flesta förr eller senare. Det viktiga är att du känner att du växer som juridikstudent och att du hela tiden får en bredare helhetsgrund att stå på, även om du ibland glömmer detaljkunskaper.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bra jobbat! Jag är faktiskt lite avundsjuk på er som pluggar hårt med det ni vill göra och får ut mycket av det. Jag är förvisso väldigt nöjd med min utbildning och jag känner att det är rätt, men jag går och undrar när det ska börja kännas... användbart så att säga. Alltså, jag är ju bara ett drygt år in i mina juridikstudier och allt är fortfarande på översiktsnivå men jag motivirerar mig aldrig att "sätta tänderna" i plugget, inte ens de kurser som jag tycker är riktigt roliga/intressanta. Anledningen till detta är till viss del lathet, men också att jag är kvar i de gamla gymnasietankarna om att man pluggar för att klara tentan snarare än att plugga för en karriär. Detta medför att jag mosar in info i huvudet på slutet, skriver tentan och klarar den med knapp marginal på första eller andra försöket och sedan släpper allt och går in på nästa kurs.

Ni som pluggar/pluggade på universitet, när kände ni att ni faktiskt kan saker som är tillämpbara i arbetslivet? Det jag hoppas på är att det tänder till i och med kandidatuppsatsen i trean så att jag kan spendera fyran och femman till att bli juristmaterial på riktigt.

Mitt inlägg är nog lite snurrigt. Jag skriver fan sämre när jag är trött än när jag är full. :rolleyes:

Haha, angående att skriva dåligt så glodde jag igenom mitt inlägg nu när mitt huvud inte snurrar runt fullt lika mycket som det gjorde då. Jäklar vad flummigt det är, undrar om det var någon som hängde med i min matematiska beskrivning av arbetstimmarna. :P

Jag vet fortfarande inte om jag lärt mig någonting som jag kommer att tillämpa i arbetslivet, i och med att jag fortfarande inte har koll på inom vilket område jag kommer jobba med när det väl drar igång. Det enda jag egentligen funderar över är varför vi fortsätter att ha mjukvarukurser när jag valt hårdvara som inriktning på programmet. Känns rätt lönlöst.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Efter att ha haft ett jobbigt liv med dåliga skolor, dåligt umgänge och annat stök så kommer jag börja plugga upp mina betyg på en folkhögskola nu till våren. Är peppad och vill verkligen komma på fötter med studierna igen!

Men det jobbiga nu är den där frågan som sitter i mitt huvud "vad ska det bli av mig?". Jag har absolut ingen aning vad jag vill plugga vidare till sen efter folkhögskolan. Tiden på folkhögskolan kommer bli ungefär 2 år. Kan bli kortare beroende på hur väl det går.

Men efter det, vad gör man? Vad ska man plugga till sen?

Vill verkligen bli något som jag har ett intresse av men har ingen aning om vad som passar mig. Har vart lite inne på spelprogrammet som ligger rätt nära mig i södertörn/huddinge. Men vet också om hur svårt det är att lyckas, speciellt för mig som inte kan något om det. Har sett videos och läst om det en del och det låter verkligen som att det är något man måste vara bra på innan man börjar plugga. Eller i alla fall ha kunskap om det.

Programmet består av två inriktningar, spelprogrammering och spelgrafik.

Det skulle helt klart vara intressant och skulle vilja lära mig (jag vet mycket väl om att det är en tuff linje).

Men om jag inte väljer det, har ni något tips på hur man kommer på vad man vill? Och om man vill vara säker till en bred arbetsmarknad (vet att spelprogrammet inte erbjuder det) vad ska man söka då?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fick mig en liten knäck då det blev underkänt på terminens första tenta, främst eftersom det ämnet (immaterialrätt och konkurrensrätt) var det roligaste jag läst och helt klart är något som jag kan tänka mig att jobba inom. Men jag tappade det helt på tentan och bara satt och stirrade i pappren.

Nu fick jag precis reda på att jag klarade terminens andra tenta (straffrätt och ekonomiska brott), som egentligen var mycket svårare och som jag var mycket sämre förberedd på. Konstigt hur det funkar sådant där. :hm:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skola på en söndag, jobba till sent. Åka hem, sova två - tre timmar. Kliva upp klockan sex, skola till sent. Komma hem ännu senare, vara trött!

Räknade ut att om vi ska hinna med att avverka alla timmar innan projektet är slut så måste jag lägga ned 27h/vecka som är kvar, och då är jag en av de med mildast arbetsschema kvar. Några stackare i gruppen har det ännu värre.

Jag har bestämt mig för att ta sista bussen hem varje dag den här veckan, om jag orkar med det så klämmer jag in lite mer än 30 timmar mellan och efter allt det schemalagda. Det borde göra att jag kan lasta av lite mot slutet. :P

Å andra sidan så känns det inte som min modulgrupp kommer kunna använda hela vår buffert innan vi är klara, vi gör sjukt snabba framsteg när vi jobbar, och de flesta delmoment har gått mycket snabbare än tiden på förhand avvarat till dem.

Jag har en känsla av att vi kommer råka göra någonting färdigt långt innan vi använt alla utsatta timmar, och därefter bara kommer mörka in att vi satt så länge för att fylla ut tidsbehovet. Min första tanke är att dumpa den överblivna tiden i testfasen och säga att vi stötte på strul i implementering.

Nåja, det är ju ett lyxproblem! Nu ska jag sova innan jag sitter här för länge.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Imorgon är det dags för sista tentan innan jullovet! Satfläsk vad skönt.

Jag delar med mig med lite stödord jag skrev ner på saker att hålla koll på, så kan ni få gissa kursen...

intrinsic/extrinsic parameters

homogenious coordinates

affine-, perspective, -orthographic camera models

linearity

shift-invariance

fourier transform

separability

DFT

sharpening

kernels for derivative approximation

laplacian

canny edge detector

hysteris thresholding

k-means clustering

harris corner detector

split-and-merge

multi-scale representation

gaussian pyramid

run-lenght and chaincodes

principal component analysis

recognition methods

bayesian classification

stereo vision

disparities and depth

epipolar geometry

essential matrix

det coola är att jag typ kan det där nu!

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vaknade runt klockan två efter att ha somnat klockan åtta igår kväll. Idag tänker jag bara vara hemma och vila upp mig, för det här hände de senaste dygnen:

Varit inne i skolan hela helgen och byggt på roboten, det har gått bra och alla problem har vi lyckas lösa mer eller mindre snabbt.

Åkte till skolan tidig eftermiddag i måndags, med förhoppning om att det ska gå bra fram till tisdagens redovisning. Enligt uppgifter var allt i princip klart. Det var bara tre saker kvar att implementera: Testköra den skrivna koden som gör att roboten följer färg i en korsning, se till att roboten stannar på svart ruta samt att implementera en skjutomkopplare i mjukvaran.

Vi är fyra stycken ur gruppen som börjar att pilla lite med skjutomkopplaren eftersom vi inte har tillgång till rummet där man kan bygga upp banor. Men innan vi hinner klart så får vi tillgång till rummet.

Vi går in dit och bygger upp en riktigt nice bana. Som vi testkör roboten i, vi upptäcker då att under natten har robotens reglering blivit fucked up, konstigt, men ingenting som förvånar då det händer konstant. Så vi överger omkopplaren och börjar pilla med regulatorn i roboten.

Vi lyckas få den att bli bra igen, och börjar jobba med färgsensorn. Klockan två på natten blir den färdig och vi är på sjukt bra humör. Det high-five:as och vi börjar skoja om var man kan få tag i en bärs sådär dags en måndagsnatt. Nu skulle vi minsann bara få den att stanna när den bara ser tejp, och sedan var det bara skjutomkopplaren kvar!

En av oss fyra drar glatt hem med en lyckoönskning till oss tre som är kvar.

Klockan sju på morgonen kunde vi börja jobba med skjutomkopplaren.

När vi lade in den lilla biten kod som skulle få den att stanna på svart ruta så gjorde det att allt annat kukade ur, ett tag satt vi med en robot som inte ville göra någonting alls av allt den tidigare gjort. Den ville inte följa linje, inte åka i labyrint, inte välja vägval efter färg. Det enda den kunde var att stanna på svart ruta. Att ta bort den koden vi lagt till hjälpte inte alls. Då var vi förkrossade och uppgivna, vi pratade seriöst om att ge upp projektet. Med tanke på hur mycket det var kvar att fixa i ordning, och hur lite tid vi hade kvar att göra det på.

Men vi fortsatte att jobba på och helt plötsligt så lyckades vi lösa problemet med färgsensorn, och då löste sig alla problem vi haft.

Helt plötsligt följde den linje, åkte labyrint, valde rätt efter färg och stannade på ruta. Den klarade allt, fast den reglerade löjligt dåligt helt plötsligt.

Det struntade vi i, vi var bara glada att den fungerade över huvudtaget, och började arbeta på skjutomkopplaren. Klockan nio hade vi fortfarande inte fått den att fungera så vi tänkte att vi väntar tills de andra killarna i gruppen kommer och hjälper oss.

Runt tolv kände vi att nu jobbar vi inte mer på roboten, den går som skit men den uppfyller åtminstone alla kraven. Det får duga så.

Halv tre, en halvtimme innan redovisningen testkörde vi roboten tre gånger. Det gick bra, den uppförde sig precis som den skulle. Vi nöjde oss med det. Examinatorn klev dessutom in precis samtidigt som vi körde klart det tredje testet.

Nu jävlar var det taggat, nu skulle vi bli godkända och kunna slappna av!

Roboten kukar ur och klarar inte av att köra i labyrinten.

Frustration och ilska sköljer över åtminstone mig. Jag kan tänka mig att de andra två som varit uppe hela natten kände något liknande.

Examinatorn är snäll och ger oss en halvtimma att tweaka inställningarna, sedan skulle han komma tillbaka.

Gruppledaren frågade oss hur vi kände oss, om vi ville gå hem och vila oss. Det ville vi inte, vi stannade kvar och beskrev hur vi löst robotens liknande symtom under natten, men vi kodade ingenting. Det fick någon av de andra killarna ta hand om.

Vi fulhaxade fram en lösning till labyrintproblemet, och väntade på att examinatorn skulle komma tillbaka. Under tiden byggdes nervositeten upp riktigt rejält i gruppen.

När examinatorn kom tillbaka så darrade jag till och med på handen när jag tröck igång roboten.

Robotfan klarar av banan, och nervositeten byts ut mot en otrolig lättnad och glädje. Jag har aldrig tidigare varit så glad att se en hög med elektronik röra sig över en tejpad bana. Efter 20 timmar inne i rummet är vi äntligen klara.

Jag ringer till pappa och frågar om jag kan åka med honom hem när han slutar, för jag känner att jag inte riktigt är i tillstånd att åka buss och tåg. Jag skulle hamna i jeriko.

Efter 32 sömnlösa timmar, efter att ha varit förhoppningsfull, på sjukt bra humör, förkrossad och uppgiven, taggad, frustrerad och ilsken, nervös samt lättad och glad så stupar jag till slut i säng klockan åtta.

Redigerad av eXotic
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bra jobbat!

Haha! Jag såg inte vad du gjort i citatet förrän nu! Bra pillat, hög njutningsgrad, där nådde du verkligen klimax! Pluspoäng till dig!

---

Nåväl, nu till det jag egentligen gick in hit för att skriva: Idag cashade jag in 16hp, bara sådär. :D

Visst, robotprojektets riktiga test var i tisdags. Men idag var själva redovisningarna, ihopknytningen av säcken om man så vill.

Sedan hade jag en redovisning som jag gått och varit nervös för, eftersom jag lagt ned i princip all tid på projektet så har jag skjutit Systeminstallationen åt sidan. Den kursen är också på 8hp och man borde egentligen sitta lika mycket som jag gjorde med projektet.

Men jag och min labbpartner klarade av dagens redovisning följt av labassens frågor.

BAM! 16hp med ungefär 4 timmars mellanrum. Tänk om alla dagar vore så. :D

Redigerad av eXotic
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Oh, grattis! Vanliga CCNA eller någon speciell gren?

Snart dags för mig med. Förhoppningsvis klar mot slutet av våren.

Finns det fler än en? Jag har ingen aning egentligen.

Class Name: CCNA 1 - HT12

Class ID: 3974933

Course: Network Fundamentals

Version: 4.0

OSI-modellen, subnetting, routerkonfiguration. Mest sådana frågor.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det fler än en? Jag har ingen aning egentligen.

Class Name: CCNA 1 - HT12

Class ID: 3974933

Course: Network Fundamentals

Version: 4.0

OSI-modellen, subnetting, routerkonfiguration. Mest sådana frågor.

Aha, så en bok bara?

Isåfall har jag lite trevliga nyheter till dig. Du har tre böcker till att läsa för CCNA! :D

Förlåt. :(

Mycket möjligt att jag har fel. Cisco är virriga. Jag läser iaf Network Fundamentals[x], Routing Protocols & Concepts[x], LAN Switching & Wireless som jag ska påbörja i dagarna/efter vintern och ännu en bok efter den för att ta mitt CCNA.

Haha vad fan, du kan ju allt om allting!

Vad läser du egentligen för inriktning/kurser pojk!?

Haha, tack!

Jag läser till nätverkstekniker. Cisco CCNA och sånt där. På fritiden har jag dock tagit till mig Linux, programmering och mycket mer. En nörd helt enkelt.

Redigerad av Adrian G
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...