Jump to content

Skoltråden


kicken
 Share

Recommended Posts

Plötsligt är jag färdig för terminen. Har visserligen några omtentor i augusti, men just nu finns det inget mer jag kan göra. Kommer nog aldrig vänja mig vid det abrupta terminsslutet som man får på universitetet. Saknar sommarpsalmer och tårta. :(

Ska vi knalla till närmsta bageri och köpa en tårta? Sedan kan vi sjunga sånger och inmundiga tårta så det står härliga till du och jag!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Antagen till yrkeslärarprogramet i Umeå, har inget boende och börjar om minde än en månad. Börjar få lite panik (y)

Vilket ämne har man som yrkeslärare?

Kom in på projektledare för tekniska säkerhetssystem. Klarade uppenbarligen inträdesprovet. Fortfarande chockad.

Sjukt nervös att det skall gå åt helvete!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Mindre än en vecka tills jag börjar plugga nu.

Hur svårt jämför med gymnasiet är egentligen högskola/universitet?

Detta är ju ett mellanting mellan gymnasie och högskola har jag hört.

Inte vidare teknisk heller. Men skall väl bli förhoppningsvis

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mindre än en vecka tills jag börjar plugga nu.

Hur svårt jämför med gymnasiet är egentligen högskola/universitet?

Detta är ju ett mellanting mellan gymnasie och högskola har jag hört.

Inte vidare teknisk heller. Men skall väl bli förhoppningsvis

Det är tyvärr omöjligt att svara på eftersom utbildningar, kurser, lärare och de studerandes kompetens och vilja att lära är så olika. Skillnaden är väl att många (jag undanräknad) har bättre pli på sig själva jämfört med hur de gjorde på gymnasiet och således faktiskt läser det rekommenderade antalet sidor per vecka. Jag har uppfattningen att ifall man verkligen ser studierna som den heltidssysselsättning det faktiskt är och pluggar 8-16 så brukar det gå bra. Jag har inte heller hört någon som har misslyckats med en KY-utbildning...

Lycka till! Vet att du har sagt att du vill plugga sedan forumets begynnelse, så bara du har ambitionerna så kommer det gå galant. :)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mindre än en vecka tills jag börjar plugga nu.

Hur svårt jämför med gymnasiet är egentligen högskola/universitet?

Detta är ju ett mellanting mellan gymnasie och högskola har jag hört.

Inte vidare teknisk heller. Men skall väl bli förhoppningsvis

Som Kebab säger så beror det ju heeelt på vad du har valt för något. Jag kan ju svara för mig själv och säga att mina 2 år var betydligt lättare än gymnasiet, främst av den anledning att det mesta handlade om saker jag var intresserad av och en del av det hade jag redan ett bra hum om.

Är det däremot t e x civilingenjör man läser till så är det ju en utmaning.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mindre än en vecka tills jag börjar plugga nu.

Hur svårt jämför med gymnasiet är egentligen högskola/universitet?

Detta är ju ett mellanting mellan gymnasie och högskola har jag hört.

Inte vidare teknisk heller. Men skall väl bli förhoppningsvis

Nivån i skolan är anpassad efter din ålder och tidigare utbildning, inte utmätt i svårighetsgrader som på spel. Du är på en av de sista nivåerna i skolsystemet - bra jobbat gjort! Fortsätt vara intresserad så kommer inget gå fel. Lycka till!

Redigerad av Xazzi
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fick mitt slutbetyg för hela grundkursen i Freds- och Konfliktvetenskap för ett tag sedan. Kursen bestod av fyra delkurser i vilka jag, i tur och ordning, fick B, B, A och C. Landade därför på ett B vilket jag får vara nöjd med. I

I höst ska jag läsa fortsättningskursen och jag slängde även iväg en sen anmälan till Peace and Conflict Studies: War and Peace in the Western Balkans. Inte helt säker på att jag faktiskt kommer läsa den, men den utgör 7,5 högskolepoäng och om jag får tummen ur borde jag orka med 125% studietakt. Enda orosmolnet är väl att jag flyttar från korridorsrum till lägenhet med en av mina bästa vänner som ska plugga film i Malmö, vilket inte lär göra under för studiemotivationen.

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har varit otroligt stressad de senaste veckorna. Tre omtentor att plugga på medan en ny kurs började. Det värsta med det är att tentorna har legat med en veckas mellanrum (vilket visserligen har lett till ett ganska saftigt tentaskägg hos undertecknad). Hur som helst, den första tentan gick åt helvete, den andra gick bättre men har inte fått resultatet från den än och den tredje är imorgon. Jag har varit mer stressad över det faktum att jag inte fått något besked från CSN än vad jag har varit över studieresultaten.

Vaknade av ett sms från CSN nu på morgonen och slängde mig för att logga in på deras hemsida. Alles gut! Lättnaden är fan enorm!

Nu sitter jag och inser att tentan imorgon kommer vara assvår. Ska gå dit ändå, men behöver inte sitta med hjärtklappning ikväll nu i alla fall.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har gått snart en vecka i skolan nu.

Fröken är jätte snäll.

Och jag har fått många nya kompisar.

Riktigt intressant utbildning. Det finns ingen säkerhetsutbildning och har aldrig funnits förens (förens förr ens eller hur stavas det???) nu.

De som jobbar inom säkerhetsbranschen är självlärda, och eller har gått enstaka kurser här och där.

Vi är den första klassen någonsin som går den här utbildningen, som då är helt nystartad efter att folk i branschen efterfrågat en riktigt utbildning. Och vi kommer att komma ut som Säkerhetsexperter.

Det roliga är att allt är nytt och vi flyttade in i helt nya lokaler placerade mitt i Lund.

Eleverna får var sin helt ny Ipad med tangentbord fullmatad med appar och program nödvändiga för att klara utbildning och jobb. Mycket av programmen är betalda av sponsorer från säkerhetsbranschen. Surf och liknande betalas av skolan.

All kurslitteratur betalas även det av skolan, men det mesta kommer att göras digitalt.

Det är "block-kurser"(?) en kurs, man tentar av, kör nästa.

Vilket lugnar mig en del, då jag varit lite stressad över att ta upp studierna igen efter 13 år.

Vi fick vårt första projekt idag, som skall vara inlämnad 5 nov och redovisas för ledningen, som består av chefer från olika säkerhetsföretag och myndigheter.

Och ja just det, skolan fungerar även som nån form av bemaningsföretag, så om någon elev inte finner ett jobb när man examineras, anställer skolan en, och hyr ut en till företag som behöver folk under projekt och som just nu inte vill fastanställa någon. Förutsatt att man klarar utbildningen vill säga... :ermm:

Redigerad av Vice.
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...