Jump to content

Skoltråden


kicken
 Share

Recommended Posts

Skrev tenta i termodynamik idag. Riktigt köttig kurs med mycket material, och efter att ha lagt i princip hela läsperioden på kursen så är det jävligt skönt att tentan kändes bra när jag gick därifrån. Nu måste jag bara råplugga in en kurs i tillämpad matematik tills på torsdag då tentan går, har hittills bara sneglat på det och gjort obligatoriska moment etc. Vi får se hur det går!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fråga som främst riktar sig till göteborgare: ska skriva reportage i veckan, på tema hälsa & motion/mötesplats/mat. Väldigt breda ämnen. Har någon något bra tips? Kan vara allt från en frimärkssamlarförening (mötesplats) till ett korplag.

Inget speciellt du tänker på som skulle intressera dig mer än annat? Det första jag kommer att tänka på är bokhandeln Röda Stjärnan. Har aldrig varit där personligen men det känns ju definitivt som en mötesplats för vissa.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Inget speciellt du tänker på som skulle intressera dig mer än annat? Det första jag kommer att tänka på är bokhandeln Röda Stjärnan. Har aldrig varit där personligen men det känns ju definitivt som en mötesplats för vissa.

Spontant vore en mötesplats kul, Röda stjärnan vore förmodligen inte dumt. Det får gärna vara ett ställe där man vet att det finns sköna karaktärer att följa, vilket förstås underlättar. Tack för tipset!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Spontant vore en mötesplats kul, Röda stjärnan vore förmodligen inte dumt. Det får gärna vara ett ställe där man vet att det finns sköna karaktärer att följa, vilket förstås underlättar. Tack för tipset!

Själv tänkte jag gå på Ulricehamns stadsbiblioteks halloweenfest för barn mellan 6-10 år på torsdag. Jag är sämst med barn men det kan bli kul och jävligt skruvat! Nu blev jag dock lite fundersam. Undrar om detta verkligen passar in på temat mötesplats då det är evenemanget jag fokuserar på och inte biblioteket i sig...

Edit: Borde kanske kommit med ett tips också men jag hade det svårt nog att hitta något eget. Du kan ju alltid kolla bland evenemangen om det finns något mat-inriktat!

Redigerad av Adriian
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns inget lugnt, skönt ölhak där du kan snacka med stammisarna? Det kanske känns för "enkelt"?

Ska reportaget skrivas utifrån ett enda besök eller ska du hänga på stället hela veckan?

Nej då, det är en bra idé, ju enklare desto bättre. Onödigt att krångla till det. Ett besök fungerar säkert, men tre-fyra vore nog att föredra.

Tror hursomhelst jag kommit på något. En kompis är bland de bästa i Sverige på scrabble och SM hålls i Göteborg i helgen. Tänkte göra något därifrån, finns enligt honom många original och även människor som träffats via scrabble och nu är gifta och har barn. Varje torsdag samlas Göteborgs-scrabblefolk på kafé och övar, så tänkte dels träffa dem och sen hänga runt på SM också. yes_1046272_0.gif

Tack för all hjälp, hursom!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Själv tänkte jag gå på Ulricehamns stadsbiblioteks halloweenfest för barn mellan 6-10 år på torsdag. Jag är sämst med barn men det kan bli kul och jävligt skruvat!

Då var det gjort. Det var roligt men samtidigt riktigt påfrestande. 60 ungar, några gapigare än andra, som rände runt i två timmar. Nästa steg är fan att bli krigskorrespondent! Nåväl, det kan nog bli bra det här!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrev tenta igår i ekonometri (som inte säger något om vad kursen innehåller, så läs: regressionsmodeller), oerhört lätt tenta med tanke på hur kniviga inlämningsuppgifterna var. Riktigt skön lärare på den kursen. Då vi har många utbytesstudenter är kursen på engelska, och han har en rätt fin svengelska ibland, "Like a snöre". Fick också veta häromdan att jag klarade omtentan i Sannolikhetslära och inferensteori 1. ^_^

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Nu kommer jag låta sjukt töntig, men jag tycker ändå att begåvade elever ska få studera tillsammans med andra begåvade elever. Idioter kan studera med likasinnade. Personligen hade jag förmodligen trivts mycket bättre i skolan om jag inte hade haft så många idioter i klassen.

Säker på att du i ett sånt system hamnat i en elitklass?

Kan du inte skissa upp en modell på ditt skolsystem? Det behöver inte vara superavancerat. När ska man börja bestämma vilka barn som borde gå ihop? Ska det delas upp efter olika ämnesområden? Hur gör man med lärarna, ska de bra eleverna få de bästa medan "idioterna" får de sämre lärarna? Ska elevpengen vara olika för de olika skolorna? Vore intressant att höra.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Säker på att du i ett sånt system hamnat i en elitklass?

Kan du inte skissa upp en modell på ditt skolsystem? Det behöver inte vara superavancerat. När ska man börja bestämma vilka barn som borde gå ihop? Ska det delas upp efter olika ämnesområden? Hur gör man med lärarna, ska de bra eleverna få de bästa medan "idioterna" får de sämre lärarna? Ska elevpengen vara olika för de olika skolorna? Vore intressant att höra.

Jag tycker att barn ska placeras i klasser utifrån deras begåvning, jag tror att det gynnar allihopa. Att sätta problembarn i samma rum som begåvade elever är problematiskt och löser sällan problem. Huruvida vilken klass som ska ha vilken lärare är irrelevant, utgångspunkten är ju givetvis att samtliga lärare är lika kompetenta för uppgiften.

Avslutningsvis tycker jag att den vänsterorienterade vägen inom utbildningsväsendet har gått för långt när begåvade studenter inte får möjlighet att utvecklas på grund av att de tvingas sitta i samma klassrum som bråkstakarna. Det är en mentalitet av "allt åt alla" som råder.

Edit: Ja, jag är väldigt säker på att jag hade höjt mitt snittbetyg om jag hade fått gå med mer begåvade studenter.

Redigerad av felshoe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att barn ska placeras i klasser utifrån deras begåvning, jag tror att det gynnar allihopa. Att sätta problembarn i samma rum som begåvade elever är problematiskt och löser sällan problem. Huruvida vilken klass som ska ha vilken lärare är irrelevant, utgångspunkten är ju givetvis att samtliga lärare är lika kompetenta för uppgiften.

Avslutningsvis tycker jag att den vänsterorienterade vägen inom utbildningsväsendet har gått för långt när begåvade studenter inte får möjlighet att utvecklas på grund av att de tvingas sitta i samma klassrum som bråkstakarna. Det är en mentalitet av "allt åt alla" som råder.

Edit: Ja, jag är väldigt säker på att jag hade höjt mitt snittbetyg om jag hade fått gå med mer begåvade studenter.

Det kommer ju också leda till att typ 1/3 av befolkningen inte kommer att klara grundskolan vilket i sin tur leder till ännu större problem för samhället. Men så länge alla andra klarar sig så är det lugnt eller? Är väl lika bra att skippa välfärden helt, jag kommer ju få mer pengar då jag slipper betala för alla andra som är sjuka och behöver hjälp.

Ett klassrum med 25 elever som konstant behöver hjälp med talen kommer inte att fungera och inte hjälpa elever som har det svårt. Elever med svårigheter tar mycket mer lärartid helt enkelt.

Redigerad av kobbe
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det kommer ju också leda till att typ 1/3 av befolkningen inte kommer att klara grundskolan vilket i sin tur leder till ännu större problem för samhället. Men så länge alla andra klarar sig så är det lugnt eller? Är väl lika bra att skippa välfärden helt, jag kommer ju få mer pengar då jag slipper betala för alla andra som är sjuka och behöver hjälp.

Ett klassrum med 25 elever som konstant behöver hjälp med talen kommer inte att fungera och inte hjälpa elever som har det svårt. Elever med svårigheter tar mycket mer lärartid helt enkelt.

Du går ju bortom alla gränser vad argumentation innebär. Vad har din sjukvård med anpassade klasser att göra?

Min lösning grundar sig i hjälp och utbildning efter behov. Det finns absolut inga nackdelar med att dela upp elever efter begåvning, snarare fördelar - lärarna vet just då hur de behöver anpassa sig för att ge eleverna en gedigen utbildning till skillnad från idag när alla slängs in i samma flumskola där man lämnas åt ödet. Du påstår att en tredjedel inte kommer att klara av grundskolan med mina förslag, vad grundar du ens det på?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

felshoe, varför tror du att bråkstakarna är bråkstakar? Varför är vissa elever duktiga och andra dåliga?

I de flesta av fallen handlar det säkert om missförhållanden inom familjen, i alla fall enligt vad jag har upplevt hos tidigare klasskamrater som har hamnat snett. Det är dock fortfarande irrelevant. Är de bråkstakar så är de bråkstakar, på samma sätt som en spade är en spade. Det är lätt att säga att man ska börja i rätt ände, men när vi nu inte gör det så får vi ta tag i det någon annanstans.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att barn ska placeras i klasser utifrån deras begåvning, jag tror att det gynnar allihopa. Att sätta problembarn i samma rum som begåvade elever är problematiskt och löser sällan problem. Huruvida vilken klass som ska ha vilken lärare är irrelevant, utgångspunkten är ju givetvis att samtliga lärare är lika kompetenta för uppgiften.

Avslutningsvis tycker jag att den vänsterorienterade vägen inom utbildningsväsendet har gått för långt när begåvade studenter inte får möjlighet att utvecklas på grund av att de tvingas sitta i samma klassrum som bråkstakarna. Det är en mentalitet av "allt åt alla" som råder.

Edit: Ja, jag är väldigt säker på att jag hade höjt mitt snittbetyg om jag hade fått gå med mer begåvade studenter.

Du svarade knappt på mina frågor. Från vilken ålder ska indelningen ske? Tror du det är samhällsekonomiskt effektivt att stämpla barn som kommer från brokiga bakgrunder som problembarn och ge upp på dem? Intressant utgångspunkt att alla lärare är lika kompetenta för uppgiften, har du upplevt din skolgång så?

Jag frågade inte om du hade höjt ditt snittbetyg i en klass med mer begåvade studenter. Jag undrade ifall du tror att du hade platsat där.

I de flesta av fallen handlar det säkert om missförhållanden inom familjen, i alla fall enligt vad jag har upplevt hos tidigare klasskamrater som har hamnat snett. Det är dock fortfarande irrelevant. Är de bråkstakar så är de bråkstakar, på samma sätt som en spade är en spade. Det är lätt att säga att man ska börja i rätt ände, men när vi nu inte gör det så får vi ta tag i det någon annanstans.

Det är är fan ovärdigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänker på hur det var på högstadiet. I åttan och nian var matteklasserna indelade i tre grupper efter vilken kunskapsnivå vi låg på. Eller ja, officiellt var indelningen gjord efter vilken studietakt vi hade, men i praktiken var det en grupp med bråkstakar, en grupp med normalelever och en grupp med ässen. Kan tänka mig att många andra hade det likadant på sina skolor. Vi som gick i den högsta gruppen hade bättre lärare, lugnare klasser och större möjlighet att få individuell hjälp. Det var helt fantastiskt och det var den enda gången i mitt liv som jag blev klar med ett kursmoment före utsatt tid. (Fick sitta i datorsalen och "plugga" på annat de sista två veckorna i nian). Visst vore det guld värt ifall alla lektioner i alla kurser hade varit på det viset.

Men jag hade vänner i alla tre grupperna och det jag fick höra från "bråkstakarna" och "normaleleverna" var inte positivt.

I den lägsta gruppen var det totalt jävla härj och lektionerna var rent kaosartade. Trots att den här gruppen hade fler lärare per lektion så var det väldigt få som fick den hjälpen de behövde eftersom det var en sådan kaotisk stämning. Det värsta med gruppen var att den framstod som att den bara innehöll dampbarn och bråkstakar, men grejen var att säkert hälften av eleverna var lugna och helt enkelt bara var i den för att de hade seriösa svårigheter med matte. Alla i "IG-gruppen" buntades ihop och sågs som en grupp härjiga losers, vilket gjorde att eleverna också fick den bilden av sig själva.

I mellangruppen var det inte heller så muntert. De eleverna fick ju en stämpel av att vara duktiga (för det var ju inte fullskaligt krig på lektionerna), men det gjordes ju också tydligt att de inte höll måttet för att gå i den "snabba" gruppen.

Jag tycker egentligen att det är en vettig idé att dela in eleverna efter deras intelligens (eller ja, kalla det för "studietakt" då), men det skulle innebära för mycket problem i praktiken. Som Tweak nämnde, hur ska indelningen göras? Diagnostiska prov i all ära, men de leder, som ovan nämnt, bara till att det skapas riktiga slasktrattgrupper där ett gäng störiga idioter hamnar tillsammans med dem som faktiskt försöker men som behöver mycket tid och hjälp för att klara uppgifterna.

Det är ju bara den "snabba" elitgruppen som tjänar på den här typen av uppdelningar.

Är de bråkstakar så är de bråkstakar, på samma sätt som en spade är en spade.

Vad fan säger du? :mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...