Jump to content

Skoltråden


kicken
 Share

Recommended Posts

Du går ju bortom alla gränser vad argumentation innebär. Vad har din sjukvård med anpassade klasser att göra?

Vi gör vad som är bäst för den starka individen, jag kommer utvecklas sjukt mycket mer om jag slipper betala andras sjukvård. Jag försöker få dig att inse att man kan dra samma paralleller till nästan allt annat, varför sluta med skolan? Är väl lika bra att göra samma sak med resten av samhället också?

Min lösning grundar sig i hjälp och utbildning efter behov. Det finns absolut inga nackdelar med att dela upp elever efter begåvning, snarare fördelar - lärarna vet just då hur de behöver anpassa sig för att ge eleverna en gedigen utbildning till skillnad från idag när alla slängs in i samma flumskola där man lämnas åt ödet. Du påstår att en tredjedel inte kommer att klara av grundskolan med mina förslag, vad grundar du ens det på?

Då innebär det också att problemgruppen kommer ha 1 lärare per elev och "elit" gruppen kommer ha 1 lärare per 1000 elever.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vi delade in mattegrupperna under gymnasiet, för att låta de som ville ha tid och möjlighet att läsa extra mattelärare. Ifall man ville läsa snabbmatte trots att man failade provet gick det bra.

Det största problemet med felshoes resonemang är hans statiska människosyn. Vem tror på allvar att världen utgörs av tre kategorier elever: bråkstakar, medelmåttor och eliten? Jag har alltid haft sjukt lätt för mig i skolan, men också varit ganska stökig, och säkert stört många av mina klasskamrater. Vet att du är likadan, Kebab. Vilken klass hamnar man i då? Vad innebär ett sånt här system för barn och ungdomars hälsa och välmående?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är de bråkstakar så är de bråkstakar, på samma sätt som en spade är en spade.

Hehe njae, i grundskolan var jag klassens clown, bråkig, störig, uppmärksamhetssökande och fick hoppa runt mellan klasser för att lärarna inte orkade ta hand om mig. Resterande skolår var jag en av de tysta i klassen som satt och löste precis alla mattetal som skulle göras under lektionen. Folk kan förändras.

Däremot så håller jag med om att snabba elever ska få möjlighet att lära sig i snabbare takt än långsammare elever. Med det sagt så menar jag inte att långsamma elever ska dumpas och glömmas bort, vilket många verkar tro direkt. Man kan ta hand om snabba elever och se till att deras längtan efter kunskap tillfredsställs samtidigt som man hjälper de långsammare i klassen att ta sig fram till ett godkänt i ett lite långsammare tempo.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Någon som har koll på hur en akademisk institution ser på att man skriver två inlämningar (i två olika kurser) om samma ämne? Jag skulle nämligen vilja använda ett spörsmål ur min 50-sidiga kandidatuppsats och göra en mycket snävare 10-sidig PM-inlämning. Jag kommer givetvis inte planka uppsatsen rakt av, men mycket av det kommer att bli likt eftersom att jag redan har gjort referat och analyser om de relevanta rättsfallen. Vad händer om man får en Urkund-varning och man själv är originalförfattare? :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som har koll på hur en akademisk institution ser på att man skriver två inlämningar (i två olika kurser) om samma ämne? Jag skulle nämligen vilja använda ett spörsmål ur min 50-sidiga kandidatuppsats och göra en mycket snävare 10-sidig PM-inlämning. Jag kommer givetvis inte planka uppsatsen rakt av, men mycket av det kommer att bli likt eftersom att jag redan har gjort referat och analyser om de relevanta rättsfallen. Vad händer om man får en Urkund-varning och man själv är originalförfattare? :P

Googla självplagiering. Din tidigare skrivna text är likvärdig med någon annans text när det kommer till hur noggrann du behöver vara gällande plagiering. Du kan alltså inte återanvända formuleringar utan att göra ett riktigt citat.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Femte vårterminen på universitetsnivå. Femte gången för mig som det stora vårterminsgoofet smyger sig på. Men i år måste jag motverka det i tid, det finns inte utrymme för att fucka upp fler kurser nu.

Vad är grejen med att man tappar all motivation i februari?

Tycker man tappar motivationen till typ allt i Februari, varesig det är skola eller jobb eller umgänge eller annat. Bara ett mörker. Så långt kvar till värmen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker man tappar motivationen till typ allt i Februari, varesig det är skola eller jobb eller umgänge eller annat. Bara ett mörker. Så långt kvar till värmen.

November är långt mycket värre, jag har aldrig ork i slutet av året. I februari är det nästan mars, och när mars kommer så blir ljuset mer påtagligt. Sedan april, sedan varmt, etc. etc.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Femte vårterminen på universitetsnivå. Femte gången för mig som det stora vårterminsgoofet smyger sig på. Men i år måste jag motverka det i tid, det finns inte utrymme för att fucka upp fler kurser nu.

Vad är grejen med att man tappar all motivation i februari?

Det är ju under våren man får tillbaka livsglädjen! Slutet av oktober och november is far worse as felshoe put it, för då har man inte ens något framtidshopp, vetandes att de kommande månaderna kommer vara kalla, mörka och rent allmänt förjävliga.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Vad är grejen med att så många skolor inte får "vara med" i år?

Seriöst, jag har väntat sedan i höstas på att få söka in till två skolor. Har sett fram emot det jättemycket och peppat för att börja plugga (om jag kommer in). Nu visade det sig att den ena skolan enbart fick behålla sin verksamhet inom en kommun, men fick lägga ner i en annan. Något som halverar mina chanser att komma in. Den andra skolan blev inte "godkänd" alls och kommer inte hålla kursen jag ville gå alls; utan måste vänta tills 2016 för att få ansöka om att hålla studier igen.

Mejlade och frågade om det här och fick något skevt svar om att någon högskolemyndighet bara godkänt 26% av skolorna detta året eller något, förstod inte riktigt. Varför händer det här?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är grejen med att så många skolor inte får "vara med" i år?

Seriöst, jag har väntat sedan i höstas på att få söka in till två skolor. Har sett fram emot det jättemycket och peppat för att börja plugga (om jag kommer in). Nu visade det sig att den ena skolan enbart fick behålla sin verksamhet inom en kommun, men fick lägga ner i en annan. Något som halverar mina chanser att komma in. Den andra skolan blev inte "godkänd" alls och kommer inte hålla kursen jag ville gå alls; utan måste vänta tills 2016 för att få ansöka om att hålla studier igen.

Mejlade och frågade om det här och fick något skevt svar om att någon högskolemyndighet bara godkänt 26% av skolorna detta året eller något, förstod inte riktigt. Varför händer det här?

2013 gjorde högskoleverket kontroller av diverse högskolor och program på dessa. Rätt många utbildningar fick inte godkänt och hade sedan 1 år på sig att fixa problemen, antagligen har de inte gjort detoch då får de inte bedriva skolverksamhet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

2013 gjorde högskoleverket kontroller av diverse högskolor och program på dessa. Rätt många utbildningar fick inte godkänt och hade sedan 1 år på sig att fixa problemen, antagligen har de inte gjort detoch då får de inte bedriva skolverksamhet.

Här är ett stycke ur mejlet jag fick från skolan: "Konkurrensen bland ansökningarna (fler än någonsin) och tillgängligt statligt anslag har gjort att endast ca 27% av totala mängden ansökningar beviljades."

Alltså, vad är statligt anslag i det här fallet? Är det inte bidrag hon menar? Är det en finare omskrivning för "vår skola sög, så vi fick inte vara med" eller säger hon att staten inte hade råd med 73% av skolorna i år? Just denna skolan vet jag inte jättemycket om, men den andra som råkade ut för samma problem i en kommun är en skola med gott anseende som många vill komma in på.

Har så svårt att tro att 73% av sveriges skolor inte duger. Wtf?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Här är ett stycke ur mejlet jag fick från skolan: "Konkurrensen bland ansökningarna (fler än någonsin) och tillgängligt statligt anslag har gjort att endast ca 27% av totala mängden ansökningar beviljades."

Alltså, vad är statligt anslag i det här fallet? Är det inte bidrag hon menar? Är det en finare omskrivning för "vår skola sög, så vi fick inte vara med" eller säger hon att staten inte hade råd med 73% av skolorna i år? Just denna skolan vet jag inte jättemycket om, men den andra som råkade ut för samma problem i en kommun är en skola med gott anseende som många vill komma in på.

Har så svårt att tro att 73% av sveriges skolor inte duger. Wtf?

Menas inte att endast 27 % av ansökningarna till just den skolan beviljades?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Menas inte att endast 27 % av ansökningarna till just den skolan beviljades?

Känns som att formuleringen inte är spot on, men jo, det hoppas jag.

Asså, jag är lite blygsam inför vad jag vill studera eftersom jag fortfarande lever i tron om att det inte är någon idé att satsa. Men meningslösheten tar över mig på mitt nuvarande monotona arbetarklassjobb. Så nästa fråga:

Jag vill plugga något designrelaterat för att slutligen kunna få jobb inom något designinriktat yrke. Med design syftar jag på digital sådan, inte hantverk eller liknande alltså. Jag antar att möjliga yrkestitlar isåfall blir "art director", "originalare" eller typ "illustratör".

Min plan var att försöka ta mig in på HDK, Hyper Island eller en yrkeshögskola i göteborg som verkar ganska namnlös. (Den som las ner i år.) Den förstnämnda skolan är ganska konstinriktad, men ryktet går att bara man har skolans namn på sitt CV kan man få jobb vart som helst. Dom två andra skolorna är yrkesinriktade och nischar sig genom att ge en uppdrag från den riktiga marknaden, vilket också känns som ett säkert kort för att få jobb.

Jag fick besked om att jag inte kom in på HDK för ett tag sedan, och nu när den andra skolan lagts ner återstår bara Hyper Island. Om jag ens kommer in så innebär det att jag måste flytta till stockholm, något jag helst hade sluppit.

Jag har dock sökt en hel del kurser på göteborgs universitet i hopp om att säkra att jag kanske kommer in på något iallafall. Men vad tror ni om akademiska kurser i stil med "media och kommunikation" eller "kultur"? Den förstnämnda känns ganska journalistinriktad även om ämnena även går att applicera på annan design. Kultur verkade involvera en hel del kulturhistoria och i kursbeskrivningen stod att man bland annat kommer kunna få jobb på museum och liknande, vilket inte är vad jag eftersöker.

Tror ni att det fyller någon funktion för min framtid om jag studerar något "pluggigt" ämne på göteborgs universitet istället för att gå på en mer praktiskt inriktad designskola? Jag överväger att kanske bara köra något på en termin, men om det inte kommer hjälpa mig i framtiden så känns det onödigt. Jag drömmer om ett liv på CSN eftersom det innebär en fast inkomst, och dessa oändliga timanställningar tar kål på mig. Men jag är inte pepp på att betala 40 lax extra i studielån när skolan är över och jag är tillbaka på mitt arbetarklassjobb igen.

Vad hade ni gjort? Eller har ni något tips på skolor som går att söka fortfarande, som är värda att gå på?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Så jävla tröttsamt med projekt där i princip alla andra gruppmedlemmar har en ambitionsnivå som inte ens når upp till att klara projektet. Har lämnat in ett projekt som jag har tyckt var otroligt givande och kul men resultatet av allt jobb blev ändå bara en halvtaskig rapport med konstig uppbyggnad. Tröttsamt, ovärt känns det som. Jag har inte så mycket högre krav än att leverera en godkänd rapport, ber bara till gudarna att jag i kommande rapportskrivningar ska få sällskap av folk som åtminstone vill göra ett bra jobb. <_<

Redigerad av Bebben
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

post-4777-0-05618300-1435247932.jpg

Nio år, två studieuppehåll, tre-fyra depressioner, utfrysning, mobbing, oändliga dygn av självrannsakning, två flyttar, femtio grannar fördelat på tio terminer nya utbytesstudenter i korridoren, ett otal rebootade umgängeskretsar, ett tiotal kvinnobekymmer, två och ett halvt år i oväsen, kyla och slit på en byggarbetsplats samt 230 000 i studieskulder senare:

:w000t: Det är nu det börjar!! :w000t:

På väg mot en friare tillvaro utan den ena stenen på bröstet efter den andra. Arbetsintervju på måndag, ett försiktigt påbörjat distansförhållande och en ljusare tillvaro väntar! :bigsmile:

Sista tentan skriven idag!!!!11!!! (w00t) Får nog svar redan imorgon men det kändes bra så det går nog vägen. 2006-2015, det är ju helt sjukt. Jag har haft mina avbrott på flera terminer förstås, men det är ändå stort! :D

Fixade alla rätt på den där för övrigt, förutom ett slarvfel där jag glömt kryssa i att ett tal som ryms i en byte inte kan vara ett decimaltal. Men det visste jag ju. :yes:

  • Gilla 7
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

post-4777-0-05618300-1435247932.jpg

Nio år, två studieuppehåll, tre-fyra depressioner, utfrysning, mobbing, oändliga dygn av självrannsakning, två flyttar, femtio grannar fördelat på tio terminer nya utbytesstudenter i korridoren, ett otal rebootade umgängeskretsar, ett tiotal kvinnobekymmer, två och ett halvt år i oväsen, kyla och slit på en byggarbetsplats samt 230 000 i studieskulder senare:

:w000t: Det är nu det börjar!! :w000t:

På väg mot en friare tillvaro utan den ena stenen på bröstet efter den andra. Arbetsintervju på måndag, ett försiktigt påbörjat distansförhållande och en ljusare tillvaro väntar! :bigsmile:

Fixade alla rätt på den där för övrigt, förutom ett slarvfel där jag glömt kryssa i att ett tal som ryms i en byte inte kan vara ett decimaltal. Men det visste jag ju. :yes:

Kanon Henki! Riktigt jävla bra jobbat. Ett föredöme för mig som inte är långt ifrån att hamna i samma sits. Man kan alltså ta sig ur skiten.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...