Jump to content

Skoltråden


kicken
 Share

Recommended Posts

Hemma i Kalmar och skriver hemtenta. Den ska ligga på 3000 ord och jag sitter just nu med 3420 ord i anteckningar - korta idiotiskt formulerade meningar med sidhänvisningar till kurslitteraturen som jag, när jag författar dem, tror mig kunna tyda och förstå i efterhand. Av detta måste jag nu bygga upp ett välstrukturerat svar med tankereda... Och helst vara klar innan imorgonkväll, även om jag har till torsdag på mig, eftersom jag imorgonkväll vill dricka hejdå till ett par vänner som flyger till Australien i helgen. Måste bara få tummen ur...

Här får'u ett AP som motivation!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Haha, det där är sååå illa. Har du inte lärt dig än? tongue_1181744_0.gif

Jag vet, jag är fan helt jävla dum i huvudet. Problemet är det ju faktiskt funkat hittills, jag får bra betyg och sådär, men ångesten är definitivt inte värt det. Nu går det dock sämre än någonsin, och jag tycker ämnet är ointressant så det blir en jävla soppa. Vad gör du nuförtiden förresten? Pluggar/jobbar/något annat?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet, jag är fan helt jävla dum i huvudet. Problemet är det ju faktiskt funkat hittills, jag får bra betyg och sådär, men ångesten är definitivt inte värt det. Nu går det dock sämre än någonsin, och jag tycker ämnet är ointressant så det blir en jävla soppa. Vad gör du nuförtiden förresten? Pluggar/jobbar/något annat?

Tweak! Skärpning! Ska du plugga i Lund till våren också?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, jag vet.. Jag satt uppe till fem och nu är jag snart klar. Kommer således hinna. Får hoppas de inte ser igenom mitt ordbajsande. Ja, det blir nog så. Du med? Vi får ta en öl någon gång!

Ajjemän, jag är fast här i två och ett halv år till. Ja, håller alltid ett öga ute efter dig på klubben, vore kul att bjuda igen nån' gång!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

B-uppsatsen låg över både jul och nyår vilket innebär att jag inte haft något lov. Vet ni varför? För att jag har pluggat ett par timmar om dagen (!!!). Det är till och med så att min klasskamrat, de tvingade oss att skriva två och två, fick en inflammerad blindtarm och har legat på sjukhus och allmänt varit jävligt frånvarande, så jag har skrivit typ 75-80% av den. Nu har vi typ tio procent kvar att skriva, ska plugga gemensamt hela dagen imorgon, så det bör vi få ihop. Lär väl gå åt helvete nu bara för jag varit ute i tid.

Ska förresten inte hylla mig själv, till saken hör väl att jag i princip spenderat varje natt hos en tjej som har terminstenta den trettonde, varför jag inte haft så mycket annat att göra än att plugga..

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ett år efter planen förvisso, men ska i alla fall börja exjobba om en vecka vilket känns förjäkla skönt. Äntligen foten in i yrkeslivet som civilingenjör.

Ska göra det på ett företag i Stockholm som fixar det tekniska bakom TV eller annan rörlig bild på internet, alltså allt från gränssnitten i webbspelarna till content delivery-nätverken. Väldigt få känner till deras firma men nästan alla har nyttjat tjänsterna. Mitt mål är i alla fall att få den ofrånkomliga övergången ifrån linjärt TV-tittande till over the top-tittande att bli så behaglig som möjligt, d.v.s att se rörlig bild över internet utan inblandning av t.ex. comhem, viasat, boxer eller telia.

Kommande vecka ska jag tenta juridisk översiktskurs som jag läst på SU och även avsluta ett KTH-projekt. Det förstnämnda sker i övermorgon och eftersom man få ha med sig hela stora tunga lagboken hoppas jag på att det jag lärt mig på lektionerna plus min gedigna tenta-erfarenhet ska ro det i land. Jag har nämligen inte hunnit plugga. Det sistnämnda har mina kamrater jobbat hårt på senaste veckan medan jag varit utomlands och det är mest rapportskrivning kvar. Vi har gjort ett program där vi kombinerar eye tracking-prylar med röstigenkänning för att göra ett språkinlärningsverktyg vilket har varit ganska coolt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

B-uppsatsen låg över både jul och nyår vilket innebär att jag inte haft något lov. Vet ni varför? För att jag har pluggat ett par timmar om dagen (!!!). Det är till och med så att min klasskamrat, de tvingade oss att skriva två och två, fick en inflammerad blindtarm och har legat på sjukhus och allmänt varit jävligt frånvarande, så jag har skrivit typ 75-80% av den. Nu har vi typ tio procent kvar att skriva, ska plugga gemensamt hela dagen imorgon, så det bör vi få ihop. Lär väl gå åt helvete nu bara för jag varit ute i tid.

Ska förresten inte hylla mig själv, till saken hör väl att jag i princip spenderat varje natt hos en tjej som har terminstenta den trettonde, varför jag inte haft så mycket annat att göra än att plugga..

Vad handlar uppsatsen om?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Förra veckan hade jag inte en, inte två, inte ens tre, utan fyra tentor! Kan säga att det var den mest psykiskt påfrestande vecka jag någonsin varit med om, och i samband med en kursstart samma vecka var jag nära ett mentalt sammanbrott. Nu när allt är gjort känns det dock väldigt bra. Skolan flyter på, har äntligen fått börja med mitt första ämne (Engelska I) och tar nu några dagars välbehövlig semester hem till Örnsköldsvik. Och för er som undrar villa kurser jag tentade av så: Specialpedagogik, Informationsvärdering i praktiken, Kundkap och vetenskapsteori och Mäniskosyn, etik och demokrati. Sammanlagt ett värde på 11.5 HP.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 months later...

Sitter och ska lämna in slutversionen av exjobbet, som nu är färdigrättat. Dock måste jag byta titel på mitt examensarbete, eftersom det var lite grammatiskt inkorrekt uttryck i titeln samt att det är ett falskt påstående.

Exjobbet handlade om skogsbrand och de insekter som behöver bränd mark för att lägga ägg, etc. För att locka till sig dessa insekter provade vi en helt ny metod där jag använde rökbildning för att locka+studera dessa insekter, istället för att faktiskt tända eld på en hel skog och vänta på att de kom dit. Tyvärr visade sig projektet vara halvt misslyckat eftersom jag inte kan påvisa att det faktiskt fungerar.

Fyndig och vitsig som jag tyckte att jag var med titeln, döpte jag det till "Smoking is attractive" för länge sedan. Det skulle vara en ordvits på att dessa insekter lockas till röken, samt att rökare (alltså tobak) på sätt och vis anses vara mer attraktiva som personer. Min lärare fimpade denna ordvits och föreslog något ännu sämre, klyschigare: "A burning desire for smoke". Eftersom jag inte vill sätta en 80-tals glamrocksklyscha i mitt examensarbetes titel letade jag vidare på internet efter ideomatiska uttryck som innehåller ordet "smoke".

endinsmoke.jpg

Med tanke på att projektet var ett jävla hästjobb som inte ledde till ett skit vore detta en extremt passande titel, men det är väl att nedvärdera sig själv antar jag :>

EDIT:

Vad tror ni om följande titel:

"Smoking them out - a method study in asdfasfsf...." ? Vad som helst utom jäkla "burning desire" :(

Och ja, platta, beskrivande, torra titlar har dykt upp i mina tankar men kan jag ha en bra titel så tar jag gärna det :)

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

samt att rökare (alltså tobak) på sätt och vis anses vara mer attraktiva som personer.

Objection!

-

På min institution fick vi inte ha såna där "finurliga/vitsiga" titlar eftersom professorerna tyckte att det lät för populärvetenskapligt. Men jag tycker du ska köra på Smoking Them Out, eller kanske snarare Smoking Them In. *badum-tsh*

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 months later...
  • 2 weeks later...

Skickade examensansökan i början av juli. Fick svar nu.

Avslag, på både kandidat och master. Det fattas 0.5 hp från sju års studier för att de ska kunna godkänna något alls.

Kuk.

Får se till att snabbt som ögat bli färdig med en 10hp-kurs jag kom halvvägs in i och avbröt 2011, annars finns det inga kurser eller poäng i sikte alls.

Kuk.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skickade examensansökan i början av juli. Fick svar nu.

Avslag, på både kandidat och master. Det fattas 0.5 hp från sju års studier för att de ska kunna godkänna något alls.

Kuk.

Får se till att snabbt som ögat bli färdig med en 10hp-kurs jag kom halvvägs in i och avbröt 2011, annars finns det inga kurser eller poäng i sikte alls.

Kuk.

Tog du 5 år på 7 år och saknar ändå poäng? Vad har du sysslat med egentligen? :P

Eller är det kurser som du inte kunnat räkna med och så?

Jag är också i färd med att skicka in min examensansökan, får hoppas att inget strular.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tog du 5 år på 7 år och saknar ändå poäng? Vad har du sysslat med egentligen? :P

Eller är det kurser som du inte kunnat räkna med och så?

Jag är också i färd med att skicka in min examensansökan, får hoppas att inget strular.

Nja. Studieuppehåll, jobb etc gör att tidssiffran blir högre än den är. Jag läste fem år plus en termin av en inriktning jag avbröt efter första terminen. Jag hade en överenskommelse med studievägledaren om kursplanen men när det skickades till examinationsenheten var de inte av samma åsikt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...