Jump to content

Skoltråden


kicken
 Share

Recommended Posts

Vars då?

Antagligen Uppsala, förstår att det är något vågat då jag får räkna med runt 8-10 år för att eventuellt kunna doktorera, men frågan jag ställer mig är om jag verkligen vill nöja mig med någon i min mening oinspirerande annan utbildning (typ 90% av all utbildning) som jag egentligen inte ger en prutt om.

Redigerad av mr_tobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Antagligen Uppsala, förstår att det är något vågat då jag får räkna med runt 8-10 år för att eventuellt kunna doktorera, men frågan jag ställer mig är om jag verkligen vill nöja mig med någon i min mening oinspirerande annan utbildning (typ 90% av all utbildning) som jag egentligen inte ger en prutt om.

Nice, då kommer jag vara din fadder!

Det bästa med att studera matte, fysik eller kemi är möbius, våran egna studentorganisation (ställa där man kan chilla, spela spel, köpa mat mm). Vi är ungefär 50 medlemmar men det är folk i möbius mellan typ 10:00 och 2:00, varje dag. Själv spenderar jag dagarna där nere (det är en källare) och åker hem för att sova. Möbius är bland det bästa som finns! Man får känna riktigt mycket folk!

Sedan finns också FYSKAM för fysiker men dom är helt klart underlägsna oss (eftersom de inte har någon kiosk och därför inga pengar).

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Alltid lika härligt när man höftar rätt och stannar hemma från en föreläsning och man får se ens kurskamrater skriva saker som "skjut mig..." till varandra på Facebook... :D

Inte lika härligt att ta fel på tentamensdatum och inse att tentan är nästa vecka och att förra veckans "lov" tydligen var någon form av tidigarelagd tenta-p... :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Börjar känna att det skulle vara lite härligt att jobba istället för att plugga så jag har börjat söka jobb like smått aktivt och får jag något tillfredsställande så börjar jag nog jobba!

Känner mig lite trött på att plugga, speciellt om man läser kurser som kanske inte är helt aktuella men som behövs för bla vidare studeir inom vissa ämnen. Lär ju dock tycka att det suger att jobba efter ett tag också ifall det inte är ett roligt jobb!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Affärsjuridik. :yes:

Läser du det? I Linköping? Är det kul? Skulle inte du bli kiropraktor? Varför har jag aldrig sett dig eller Henki?

Den här kursen är nog rätt rolig att börja med, om man har intresse av filmerna och böckerna vill säga.

http://lnu.se/utbildning/kurser/1li116

Värdelöst att studieorten inte är förlagd till Hogwarts eller i alla fall kvällskurser i Hogsmeade.

Vad tycker du är roligt?

Jag vet inte riktigt... det är det som är problemet. Eller jo... jag tycker ju att det är fasligt kul att programmera och arbeta med datorer men det var ett år sedan jag läste matematik och jag är inte säker på om jag skulle klara av universitetsmatten direkt från början (civilingenjör, datateknolog). Jag kommer inte ha tid att läsa några sommarkurser och funderar kanske på om det är värt att ta ett tekniskt basår eller en teknisk termin, bara för att vara helt säker, trots att jag har gått naturvetenskapligt program med matematik och data som inriktning. Är det ens möjligt? Hur pass köttig är matten direkt?

Jag har betyg för att studera på KTH såväl som LTH.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Läser du det? I Linköping? Är det kul? Skulle inte du bli kiropraktor? Varför har jag aldrig sett dig eller Henki?

Jag studerar också på Liu. Fast det är nog svårare att känna igen mig med tanke på att jag bara lagt upp en bild, och den var väldigt dold. :P

Har du tur kanske Saleen är kvar, han skulle väl bara läsa ett år har jag för mig, men han kanske har sökt en utbildning nu.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Läser du det? I Linköping? Är det kul? Skulle inte du bli kiropraktor? Varför har jag aldrig sett dig eller Henki?

Värdelöst att studieorten inte är förlagd till Hogwarts eller i alla fall kvällskurser i Hogsmeade.

Jag vet inte riktigt... det är det som är problemet. Eller jo... jag tycker ju att det är fasligt kul att programmera och arbeta med datorer men det var ett år sedan jag läste matematik och jag är inte säker på om jag skulle klara av universitetsmatten direkt från början (civilingenjör, datateknolog). Jag kommer inte ha tid att läsa några sommarkurser och funderar kanske på om det är värt att ta ett tekniskt basår eller en teknisk termin, bara för att vara helt säker, trots att jag har gått naturvetenskapligt program med matematik och data som inriktning. Är det ens möjligt? Hur pass köttig är matten direkt?

Jag har betyg för att studera på KTH såväl som LTH.

Okej, på så vis! På vilket sätt skulle du inte klara matten? Att du glömt det mesta? Det är faktiskt inte ett problem, det är många som har uppehåll och därför går man genom grunderna! Matten är ganska så köttig, men det beror också på hur mycket matte du läser åt gången. Om vi jämför med tex Matte E så är det väl ungefär så svårt det börjar (i svårtighetsgrad, inte innehåll) och sedan blir det svårare allt eftersom. Delvis krävs det att man studerar efter föreläsningarna om man inte förstår dom (det kan hända, tex misstolkar man något i början och sedan är det svårt) och att göra uppgifter är ingen dum idé.

Läste om basår nyss, inget jag kan rekommendera till dig, ca 40% består av fysik och 10% kemi, något du aldrig kommer ha nytta av. Dessutom kommer denna matten knappast vara enklare än datateknolog.

Finns även ruskigt många distanskurser på alla universitet, riktigt lätta att komma in på och de flesta handlar om programmering men du får passa dig vad du väljer om du skall läsa program efteråt. Vissa kurser kanske inte får räknas 2 ggr. dvs 2 kurser ger likvärdig kunskap(fast de inte gör det på riktigt).

Kanske är dumt att lyssna på mig, har 5:a i alla kurser jag läst och dessutom läser jag 10-20% extra kurser.

Mitt tips: Kör på! (ansök i alla fall)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Läser du det? I Linköping? Är det kul? Skulle inte du bli kiropraktor? Varför har jag aldrig sett dig eller Henki?

Ja. Ja. Ja. Mjo, fast jag var nog mer intresserad av benknäckningen än all den teoretiska kunskapen så jag taggade av lite på den idéen... Ptja, du har väl inte kollat efter mig antar jag. Tar för givet att Key-huset är ditt territorium?

Jag vet inte riktigt... det är det som är problemet. Eller jo... jag tycker ju att det är fasligt kul att programmera och arbeta med datorer men det var ett år sedan jag läste matematik och jag är inte säker på om jag skulle klara av universitetsmatten direkt från början (civilingenjör, datateknolog). Jag kommer inte ha tid att läsa några sommarkurser och funderar kanske på om det är värt att ta ett tekniskt basår eller en teknisk termin, bara för att vara helt säker, trots att jag har gått naturvetenskapligt program med matematik och data som inriktning. Är det ens möjligt? Hur pass köttig är matten direkt?

Jag har betyg för att studera på KTH såväl som LTH.

Jag läste tekniskt basår förra året, men jag tror inte att det är något för dig. I min klass var det många som hade en natur-utbildning i bagaget och således bara läste alla kurser igen, men det var enbart för att de inte kunde komma in på några program med sina betyg (basårsstuderande har garantiplatser på alla tekniska program). Vidare så tror jag att de har ändrat så att man inte längre får söka till tekniskt basår ifall man redan har läst de ämnena.

Japp, kollade nu och det är så att personer med områdesbehörighet 9 inte kan söka till basåret, i alla fall i Linköping. http://www.liu.se/utbildning/program/basar/beskrivning?l=sv

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad ska man gå för att bli så rik som möjligt i Sverige? =D och då menar jag så man kan jobba sig dit, inte ha nån briljant affärsidé =D

Det är svårt att jobba sig till rikedom. Säkraste kortet är väl vissa finansämnen på HHS men även där är det inte någon garanti att man blir rik efter examen, i synnerhet om man saknar kontakter. Överlag tror jag inte att det är en bra strategi att man väljer utbildning med rikedomslust som främsta motivationsfaktor... Man måste gilla det man gör. Många som blir rika nuförtiden blir det genom att de har en idé som de tror väldigt mycket på - de lägger ner mycket arbete och hjärta i den idén och med lite tur leder det kanske till rikedom.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nästa vecka börjar allt schema-clusterfuck!

Redan på måndag morgon har vi två kurser som krockar, på tisdag morgon likaså. Det verkar inte heller som att schemat blir speciellt mycket bättre under resten av den perioden, schemakrockar all over the place!

Frågan är hur fan man ska kunna välja, i alla fall såhär i början, vilka föreläsningar man helst går till. Det är bara jag och en till från min klass som valt hårdvara inför den här perioden. Så vi får väl dela på oss och sedan träffas efteråt och dela med oss av våra anteckningar.

Sjukt att det kan bli så skevt, nog för att vi har delat upp klasserna och inte längre läser samma kurser. (Vilket gör att det blir fler kurser per klass)

Men något smidigare sätt måste det finnas att lösa det hela på, istället för att klämma in fyra föreläsningar innan lunch så att några krockar så kan man väl sprida ut det lite tycker man.

Det är alltså ingenting schemalagt efter lunch.

Redigerad av eXotic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det här var kul att läsa! http://www.hogskolekvalitet.se/list?pn=Juridik+och+r%C3%A4ttsvetenskap :mf_doof:

Jag läser alltså programmet som toppar listan.

Jobbmöjligheter

Linköpings universitet

Affärsjuridiska programmet med Europainriktning

Vi har ett kvalificerat jobb

79 %

Vi fick jobb inom 3 månader

71 %

Vi har jobb

93 %

Lön

24668

Vi åkte på utbytesstudier

50 %

Så här många examinerades

73

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...