Jump to content

Skoltråden


kicken
 Share

Recommended Posts

Jag sökte om studielån av CSN i augusti och fick beskedet att jag inte kommer få något pga jag inte fick några högskolepoäng från en kurs jag pluggade i våras (dumt, jag vet). Jag sökte igen, dock endast bidraget men fick idag beskedet att jag inte ens kommer att få det. Mina pengar kommer vara slut om ca två veckor och hur fan ska jag då få råd med busskort (pendlar ca fyra mil) och studielitteratur?

Finns det något jag kan göra för att åtminstone få studiebidraget?

När du har klarat lika många poäng som du ligger "back" på din nya utbildning så kommer du få ut studiestöd igen, och om jag inte är helt ute och cyklar så kommer du kunna få i alla fall en månads utbetalningar retroaktivt. Så var det för min kusin som var i precis samma situation som du.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Skriver och är i Luleå och inväntar nytt år. Är oerhört fattig. Flyttar tillbaka till Göteborg till terminstart. Hojta om du hör något om lägenhet alt. jobb!

Jaha, jag trodde att du hade hoppat av dina studier. Har en vän som möjligen hyr ut en etta på Chapmans torg men den var rätt så dyr om jag minns rätt. Ska se om den fortfarande är ledig och hur omgående hon behöver hyra ut den, kan skicka ett PM till dig när jag vet!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha, jag trodde att du hade hoppat av dina studier. Har en vän som möjligen hyr ut en etta på Chapmans torg men den var rätt så dyr om jag minns rätt. Ska se om den fortfarande är ledig och hur omgående hon behöver hyra ut den, kan skicka ett PM till dig när jag vet!

Åh, vore jätteschysst! Tack så mycket!

Har tagit studieuppehåll nu under höstterminen och fann dessvärre inget jobb, därav fattigdomen, haha.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Huga. Då var det bara fem dagars slit kvar. Kändes som att julledigheten aldrig skulle komma. :rolleyes:

Två grupparbeten ska lämnas in. Jag är så jävla less på allt vad grupprocesser heter alltså, har gjort femton gruppinlämningar den här terminen tror jag. Tur att man går läser tillsammans med ambitiöst folk i alla fall, så att inte allt behöver ligga på mig (som det har varit under hela min skolgång). Idag är första gången som jag inte är med och jobbar grupp. Mår inte kanoners och vill inte riskera att smitta någon. Trots det känner jag mig jävligt skyldig som inte är där och hjälper till, så jag tänkte sitta och jobba lite på egen hand ändå. Mailar det till dem senare och hoppas att jag inte gör det i onödan. :rolleyes:

Är det någon här som verkligen gillar att arbeta med grupparbeten?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Huga. Då var det bara fem dagars slit kvar. Kändes som att julledigheten aldrig skulle komma. :rolleyes:

Två grupparbeten ska lämnas in. Jag är så jävla less på allt vad grupprocesser heter alltså, har gjort femton gruppinlämningar den här terminen tror jag. Tur att man går läser tillsammans med ambitiöst folk i alla fall, så att inte allt behöver ligga på mig (som det har varit under hela min skolgång). Idag är första gången som jag inte är med och jobbar grupp. Mår inte kanoners och vill inte riskera att smitta någon. Trots det känner jag mig jävligt skyldig som inte är där och hjälper till, så jag tänkte sitta och jobba lite på egen hand ändå. Mailar det till dem senare och hoppas att jag inte gör det i onödan. :rolleyes:

Är det någon här som verkligen gillar att arbeta med grupparbeten?

Så länge gruppen består av ambitiösa personer så fungerar grupparbete fint för mig. När det gäller uppgifter och arbeten är jag lite av en perfektionist, mitt största problem är att släppa för stora delar åt andra om jag inte tror att de lever upp till mina personliga krav. Nu utbildar jag mig till ett yrke där projekt och projektgrupper är betydligt mer vanligt än enskilda uppgifter, skillnaden - och det som gör det hela lite tråkigare under studierna - är att i yrkeslivet kommer man vara tillsatt utifrån kunskaper och göra det man är bäst på. Svårare då att vara ett gäng studenter som "ligger på samma nivå".

Men generellt så gillar jag grupparbeten nu på universitetet när alla har en ambition att prestera. På gymnasiet var det ständigt dessa fripassagerare som man fick göra jobbet åt - men jag beskyller de inte, det är snarare lärare som borde vara mer engagerade i gruppsammansättningarna där.

Redigerad av Mathias
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Grupparbeten ja. Vi har, i jämförelse med vad ni säger, väldigt få sådana. På den här nivån i studierna har dock de vi haft fungerat bra. Alla är någorlunda ambitiösa och ingen behöver dra ett större lass.

Sen behöver man lära sig samarbeta på en sådan nivå inför arbetslivet, nästan oavsett vad man utbildar sig till.

Jag brukar göra individuella arbeten med någon annan också. Jag pluggar bättre då. Sen är det ju viktigt att man väljer någon som ligger på samma nivå som en själv inför grupparbeten.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter här och funderar på att börja plugga igen. Har vart inne och läst lite om en ny högskoleutbildning här i Huddinge som handlar om spelutveckling.

Det är en ny utbildning där man lär sig att göra spel. Man kan välja mellan tre inriktningar: speldesign och projektledning, spelgrafik samt spelprogrammering. Utbildningen präglas av praktiskt arbete med handledning, vilket varvas med teoretiska inslag. Studenterna arbetar i team där de olika inriktningarna jobbar tillsammans för att genomföra olika typer av spelprojekt.

Tycker det här låter sjukt kul. Roligt att jobba i ett team och skapa saker i projekt! Men nu till det knapiga. Har inte ett fullständigt gymnasiebetyg. Gick Måleri förut och alla kurser inom måleri har jag misslyckats med, så har ca 800p borta från gymnasiebetyget där. Fick ett samlat betygsdokument när jag gick ut med de kurser jag klarat.

Måste jag då läsa upp alla poäng via konvux för att komma in på högskola?

Behörighetskrav: Grund

Urval: betyg 67%, högskoleprov 33%

Hemsida om någon har lust att kika.

Redigerad av VaXXoR
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter här och funderar på att börja plugga igen. Har vart inne och läst lite om en ny högskoleutbildning här i Huddinge som handlar om spelutveckling.

Tycker det här låter sjukt kul. Roligt att jobba i ett team och skapa saker i projekt! Men nu till det knapiga. Har inte ett fullständigt gymnasiebetyg. Gick Måleri förut och alla kurser inom måleri har jag misslyckats med, så har ca 800p borta från gymnasiebetyget där. Fick ett samlat betygsdokument när jag gick ut med de kurser jag klarat.

Måste jag då läsa upp alla poäng via konvux för att komma in på högskola?

Behörighetskrav: Grund

Urval: betyg 67%, högskoleprov 33%

Hemsida om någon har lust att kika.

Samlat betygsdokument räcker inte heller

Har du ett samlat betygsdokument från en gymnasieskola kan du inte använda det till att söka på, eftersom det inte ger grundläggande behörighet. Ta kontakt med en studievägledare för att diskutera hur du ska gå vidare.

- antagning.se

Jag har inte full koll, men jag tror dessutom att det väl snart ska göras om, så att inte ens alla gymnasieutbildningar ger grundläggande behörighet? Några av alla studie-sidor har syo-konsulenter att maila, testa det och se vad som krävs i ditt fall. Hoppas det löser sig om du bestämmer dig för att du vill studera!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om man får IG så betyder det att man får poängen för kursen right? Kollade ny gammla betyg från min första gymnasieskola och där har jag 800poäng och nu från nya har jag 1700poäng. det blir ju 2500 och det är ju allt jag behöver. Men nu är frågan gör det mycket om det är mycket IGn? Eller har jag 2500 nu? Kan jag söka till högskolan då?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...