Jump to content

Skoltråden


kicken
 Share

Recommended Posts

Enkel vardagsmatematik klarar jag galant, och logiskt tänkande har jag aldrig haft några problem med. Problemet ligger snarare i det faktum att jag blandar ihop siffror i huvudet. Jag kan inte hålla två tal i huvudet samtidigt. Det blir rörigt. Långa uträkningar kräver alltså både penna, papper och miniräknare. Hoppas som du säger att det släpper efter ett tag. Jag får se på det som whisky: Jobbigt innan man vänjer sig, men underbart när man väl gjort det :)

Testat att anteckna mer? Det finns ju inget att skämmas för, alla lär sig olika, du kanske måste skriva ner även kortare uträkningar för att inte röra till det? Gå steg för steg och ta det lugnt. Jag har själv problem med matte (i matte A kugga jag ett geometriprov två gånger om, fick G efter att ha klarat nationella. I matte B så klarade jag första provet efter omprov, ska göra om det andra med, lyckades få 0/8 på det...), men för mig är problemet att jag ibland tänker för enkelspårigt och har svårt att se vissa lösningar över huvud taget. Och att jag har noll självförtroende i matte, är för mycket i mitt huvud, fick en panikattack hemma kvällen innan första provet i MaB t.ex.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Klarar man Algebran till 100% så har man grym fördel, då kan man lösa alla uträkningar man ställer upp!

Jag vet inte, jag kanske/kanske inte är till stor hjälp, jag har typ högsta poäng i varje prov sedan 8:an och läser nu på universitet (läst en termin). För mig har det gått bra tack vara att jag tränar tills jag kan allting men vet mycket väl nu på senare tid att det är jobbigt om man fattar noll. Det tar lite tid men tillslut förstår man allt :). Har du svårt för att läsa och förstå textstyckena? Vet att vissa har det problemet även om det är exakt samma lösningsmedtod som i förra uppgiften. Jag brukar helt enkelt bara ta ut siffrorna man har att jobba med och leta vad jag ska få fram. Då är uppgiften helt plötsligt lika enkel som de utan text.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ska snart börja plugga Matte A på distans utan lärarhandledning. Jag som med nöd och näppe knappt klarade mig igenom grundskolans matte med ett svagt G... hur fan ska detta gå? Det fanns inget annat alternativ för mig än att läsa distanskurs tyvärr (pga min sjukdom och det faktum att jag bor en bit från stan). Det är bara att hoppas på att min hjärna utvecklat nya matematiska tankesätt sedan grundskolan (läste inte matte på gymnasiet, valde att skjuta upp det några år). Det enda jag minns av matten var en oändlig tortyr, där alla i klassen var så jävla bra på att få ihop siffror, och jag satt som klassens svarta får och grubblade över vanlig jävla algebra. Sen att jag var ett äss på engelska spelade ju ingen större roll, det var ju matte man skulle vara bra på för att bli någon i livet. Det är ju mer ett mer "jordnära" ämne än engelska.

Look at me rambling on. Behövde bara skriva av mig. Strunta i om det ni just läste var ren bullshit.

Det är lugnt, Dogge finns här för dig. Cykel på köpet!

Men om man ska vara lite allvarlig då. Sidan jag tog klippet ifrån heter matteboken.se och där kan du få mängder med hjälp. Precis allting som Matte A innefattar tas upp där, både i skrift och via youtube-videor. Kolla här bara:

Bli inte för besviken ifall du inte förstår övningsexempel eller faktarutor i matteboken, för enligt min erfarenhet så är de alltid helt värdelösa. Matteboken.se verkar mycket mer pedagogisk! Du ska också veta att Matte A till väldigt stor del är en repetition av högstadiematten, så även fall det gick motigt då så har du i alla fall gjort liknande uppgifter tidigare. :)

Hur går examination till på distanskurser, förresten? Inlämningsuppgift?

Jag är säker på att du kan få hjälp ifall du frågar om det här på forumet eftersom majoriteten av oss aktiva medlemmar har läst den mattekursen.

Edit: Det fanns visst en till sida...

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är lugnt, Dogge finns här för dig. Cykel på köpet!

Men om man ska vara lite allvarlig då. Sidan jag tog klippet ifrån heter matteboken.se och där kan du få mängder med hjälp. Precis allting som Matte A innefattar tas upp där, både i skrift och via youtube-videor. Kolla här bara:

Bli inte för besviken ifall du inte förstår övningsexempel eller faktarutor i matteboken, för enligt min erfarenhet så är de alltid helt värdelösa. Matteboken.se verkar mycket mer pedagogisk! Du ska också veta att Matte A till väldigt stor del är en repetition av högstadiematten, så även fall det gick motigt då så har du i alla fall gjort liknande uppgifter tidigare. :)

Hur går examination till på distanskurser, förresten? Inlämningsuppgift?

Jag är säker på att du kan få hjälp ifall du frågar om det här på forumet eftersom majoriteten av oss aktiva medlemmar har läst den mattekursen.

Edit: Det fanns visst en till sida...

Jag får verkligen tacka! Den där sidan kan mycket väl komma till användning när jag läser matte! Sen har jag ju precis som du säger en jäkla massa GTAsajtare att fråga I Läxhjälp :)

Examinationen gör man i ett webcamprogram! Man bestämmer en tid med läraren, kopplar upp webcam/mikrofon vid angiven tid och kör på! Det fungerar väldigt bra! Känns skönt att faktiskt få kontakt med läraren på en mer personlig och nära nivå. Det finns mycket man kan uttrycka verbalt, och inte i skrift :)

Frusciante: Jo det låter som om jag delar ett negativ attribut med dig: dåligt självförtroende. Måste jobba på det. Ska även börja anteckna mer :)

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle ha seminarium och presentera samt diskutera en text. Jag somnade kl 06 i morse och vaknade inte av klockan 07:30. Missade därför hela skiten. Har mailat läraren och väntar på svar om vad jag ska göra som kompensation. Ångesten är enorm...

Vågar man fråga varför du somnade så sent/tidigt? :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, det är antagligen inte som du tror. Jag gick och la mig klockan 01 men kunde inte somna helt enkelt. Ångest och stress var väl de största faktorerna. :(

Been there, done that bro. Ibland ligger jag vaken i timmar och bara tänker. Spelar ingen roll om jag är dödstrött, så fort jag lägger mig ner i sängen får jag nya krafter som spenderas på att tänka på oftast jobbiga grejer. Väldigt jobbigt, speciellt när man vet att man ska upp tidigt och dra iväg till plugget (på den tiden när jag fortfarande gick i plugget vill säga). Det är så svårt att slappna av!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

[gnäll]

Ruggigt vad svårt det är att motivera sig till plugg inför tenta i "utfyllnadskurser". När kursens innehåll liksom inte ger någonting utan plugget blir högstadie-likt (för att klara tentan/provet). Har jag inte någonting att faktiskt tjäna på att lära mig innehållet så kan jag verkligen inte motivera mig.

Dessutom känns upplägget (6 föreläsningar -> läs boken på egen hand -> tenta) ganska talande för hur värdefull kursen är för framtiden.

[/gnäll]

[suck]*SUCK*[/suck]

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

[gnäll]

Ruggigt vad svårt det är att motivera sig till plugg inför tenta i "utfyllnadskurser". När kursens innehåll liksom inte ger någonting utan plugget blir högstadie-likt (för att klara tentan/provet). Har jag inte någonting att faktiskt tjäna på att lära mig innehållet så kan jag verkligen inte motivera mig.

Dessutom känns upplägget (6 föreläsningar -> läs boken på egen hand -> tenta) ganska talande för hur värdefull kursen är för framtiden.

[/gnäll]

[suck]*SUCK*[/suck]

finns ju massor av intressanta distanskurser att läsa!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Relevant, hur?

Utfyllnadskurser, relevant hur?

Varför går du på dessa utfyllnadskurser? Ingen tvingar dig! Det är väl bara att söka andra kurser istället? Utfyllnadskurserna har ju ingen mening i och med att de bara fyller ut och såldes spelar det ingen roll om du går dessa eller andra roligare kurser.

Edit: Upptäckte just att jag har skitlite kurser just nu (en 10 poängare började visst i februari >_< ). Hade hemskt gärna gjort klart den kursen i förväg! Eftersom jag enbart har 1-2 föreläsningar i veckan! Resten är på distans!

Redigerad av kobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Utfyllnadskurser, relevant hur?

Varför går du på dessa utfyllnadskurser? Ingen tvingar dig! Det är väl bara att söka andra kurser istället? Utfyllnadskurserna har ju ingen mening i och med att de bara fyller ut och såldes spelar det ingen roll om du går dessa eller andra roligare kurser.

Edit: Upptäckte just att jag har skitlite kurser just nu (en 10 poängare började visst i februari >_< ). Hade hemskt gärna gjort klart den kursen i förväg! Eftersom jag enbart har 1-2 föreläsningar i veckan! Resten är på distans!

Jag läser bara två kurser för tillfället, har alltså max två lektioner per dag, och jag njuuuuuuuuuteer! :D

Däremot så kommer jag läsa fyra tunga kurser i period två, funderar på att hoppa av innan dess. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag läser bara två kurser för tillfället, har alltså max två lektioner per dag, och jag njuuuuuuuuuteer! :D

Däremot så kommer jag läsa fyra tunga kurser i period två, funderar på att hoppa av innan dess. :rolleyes:

Jag läste i tidningen idag att på bland annat din utbildning är det riktigt många som aldrig slutför studierna eftersom företagen är desperata och behöver er på en gång. Grattis, du valde rätt! :yes:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...