Jump to content

Kroppshjälps-Tråden


Karatemorfar
 Share

Recommended Posts

Varför är jag alltid skittrött i skolan? Lägger mig runt elva på kvällarna, har jag inte varit uppe länge kvällen innan somnar jag vid tolv-två på natten. Går upp halv sju på morgonen. I skolan, oftast ett par timmar in på lektionen, blir jag skitsömnig och slocknar direkt om jag vilar lite. Det började bli så när jag började gymnasiet (går i tvåan nu). Sover lika mycket på natten som i högstadiet, då upplevde jag sågott som aldrig den här tröttheten...

Det har med din ålder att göra. När jag var i din ålder sa läkaren att jag skulle sova 10 timmar varje natt!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har mera frågor, och jag vill ha svar så snabbt som möjligt.

Jag skrapade upp mitt ben igår, det gjorde väldigt ont. Så idag, runt 20-21:00 så tog jag 2 ibumetin 400 mg mot smärtan.

Nu känner jag som en klump i höger överläpp, och när jag tittar i spegeln så ser den väldigt slapp ut...

Nu till frågan, kan tex min överläpp, bara på höger sida domna bort sådära av smärtstillande, eller är det nånting annat? Är nåt så grymt orolig nu...

Kan det vara sömnbrist kombinerat med ibumetin som spökar?

2 ggr 400 mg är rätt mkt, oftast får man lite lätt hjärtklappning som symptom, så det kan spöka lite med resten av kroppen också.

Men jag rekommenderar dig att i fortsättningen bara ta en styck 400mg om ingen annan med utbildning inom läkemedel har rått dig till det.

Redigerad av A.A
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det bör smärtstillande? receptbelagda?

Men sen i somras är jag typ immun mot dom. Levde fan på smärtstillande i två månader pga mitt öga. Typ en vecka i sträck fick jag 2 gram alvedon och nån annan tablett som var starkare än 1 grams alvedon två ggr om dagen... Så 400 mg är inte mkt att hurra över.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför är jag alltid skittrött i skolan? Lägger mig runt elva på kvällarna, har jag inte varit uppe länge kvällen innan somnar jag vid tolv-två på natten. Går upp halv sju på morgonen. I skolan, oftast ett par timmar in på lektionen, blir jag skitsömnig och slocknar direkt om jag vilar lite. Det började bli så när jag började gymnasiet (går i tvåan nu). Sover lika mycket på natten som i högstadiet, då upplevde jag sågott som aldrig den här tröttheten...

Usch, pricis så för mig. Har nog inte varit pigg i skolan sedan 7an. Ska nog börja gå och lägga mig vid ca 21:30 och se om det hjälper. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

2 ggr 400 mg är rätt mkt, oftast får man lite lätt hjärtklappning som symptom, så det kan spöka lite med resten av kroppen också.

Men jag rekommenderar dig att i fortsättningen bara ta en styck 400mg om ingen annan med utbildning inom läkemedel har rått dig till det.

Men jag har aldrig varit med om att min läpp sväller upp pga smärtstillande. Det är borta nu men jag bara funderade över vadfasen som hände.

Sen sov jag hela natten inatt. :)

Vad är det bör smärtstillande? receptbelagda?

Alvedonerna var inte receptbelagda, men dom andra. Minns inte vad dom hette...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför är jag alltid skittrött i skolan? Lägger mig runt elva på kvällarna, har jag inte varit uppe länge kvällen innan somnar jag vid tolv-två på natten. Går upp halv sju på morgonen. I skolan, oftast ett par timmar in på lektionen, blir jag skitsömnig och slocknar direkt om jag vilar lite. Det började bli så när jag började gymnasiet (går i tvåan nu). Sover lika mycket på natten som i högstadiet, då upplevde jag sågott som aldrig den här tröttheten...

Jag somnar runt 2 varje natt och är alltid pigg på mornarna och vaknar oftast innan väckarklockan klingar. Vet inte hur det hänger ihop men jag kommer väl däcka snart.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför är jag alltid skittrött i skolan? Lägger mig runt elva på kvällarna, har jag inte varit uppe länge kvällen innan somnar jag vid tolv-två på natten. Går upp halv sju på morgonen. I skolan, oftast ett par timmar in på lektionen, blir jag skitsömnig och slocknar direkt om jag vilar lite. Det började bli så när jag började gymnasiet (går i tvåan nu). Sover lika mycket på natten som i högstadiet, då upplevde jag sågott som aldrig den här tröttheten...

Eh? Du lägger dig ca 23 och somnar framåt småtimmarna? Det låter ju inte så bra. .

I övrigt, ät frukost!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag somnar runt 2 varje natt och är alltid pigg på mornarna och vaknar oftast innan väckarklockan klingar. Vet inte hur det hänger ihop men jag kommer väl däcka snart.

Så höll jag med på i skolan, speciellt sista året då jag förutom något enstaka undantagsfall aldrig la mig innan 01, oftast mellan 01 och 03. Förvånansvärt hur mycket kroppen klarar av.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är det så att jag ska gå till optikern på fredag. Jag ska ha linser, eller rättare sagt vill ha. Grejen är att mor sa att det inte är säkert att det går. :) Är det vanligt att "inte kunna" ha linser? Jag vet faktiskt inte vad hon menade med det. :)

Det kan vara så att man har för bra "blinkreflexer" eller vad man kan kalla det i ögat, och därmed har svårigheter med att över huvudtaget kunna få in linser eftersom ögats reflexer stör, det är vad hon menar. Vet en kompis som har det problemet nämligen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan vara så att man har för bra "blinkreflexer" eller vad man kan kalla det i ögat, och därmed har svårigheter med att över huvudtaget kunna få in linser eftersom ögats reflexer stör, det är vad hon menar. Vet en kompis som har det problemet nämligen.

Det har alla i början, om man inte är van sedan tidigare att sitta och pilla sig själv i ögat. Det går att träna bort, eller man vänjer sig eller hur man ska förklara.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är närsynt, och med glasögon så ser man ju sämre på nära håll med glasögon än utan. Är det samma med linser? Kommer jag att se sämre på nära håll eller är det olika? :)

Med linser blir synen helt perfekt.

Jag är närsynt, och har linser. Jag ser precis som jag gjorde när jag hade bra syn. Alltså, du ser lika bra på långt håll som du gör när du tittar på saker nära..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Woot! :) Jag längtar till fredag, ska bli så skönt att kunna se vad det t.ex. står på tavlan i skolan. Har lite svårt att hänga med nu.. :)

Föressten, ingen risk att de ramlar ut/förflyttar sig om man gnuggar sig i ögonen eller liknande?

Och sista frågan, hur får man ut dom? Följer dom bara med fingret? Och skaver det? (Om det skaver är väl en vanesak antar jag.)

Redigerad av _ThuuG
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Woot! :) Jag längtar till fredag, ska bli så skönt att kunna se vad det t.ex. står på tavlan i skolan. Har lite svårt att hänga med nu.. :)

1Föressten, ingen risk att de ramlar ut/förflyttar sig om man gnuggar sig i ögonen eller liknande?

2Och sista frågan, hur får man ut dom? Följer dom bara med fingret? Och skaver det? (Om det skaver är väl en vanesak antar jag.)

1. De kan förflytta sig om du gnuggar, men det händer nästan aldrig, skulle de förflytta såg så förflyttas de tillbaka igen om du blinkar, eller så är det bara att ta fingret och dra tillbaka den till iris igen.

2. Du kommer få öva dig på tekniken när du besöker din läkare. Men man ska kort och gott dra linsen neråt samtidigt som man snurrar lite på fingret, på något sätt så böjs då linsen så den antingen följer med fingret ut eller lägger sig i ögonlocket så man bara kan ta den med fingrarna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Och sista frågan, hur får man ut dom? Följer dom bara med fingret? Och skaver det? (Om det skaver är väl en vanesak antar jag.)

Man tar ut dom. Enklaste är bara dra ner underifrån, och luska ur den.

Skaver och skaver.. Svider är ordet. Men det är inte så värst.

Värsta är bara att lära sig. Enligt mig. Men heck

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...