Jump to content

Läxhjälptråden!


Kebab
 Share

Recommended Posts

Vad blir "tittade snett på honom" på engelska?

"Looking at him with slanted eyes"?

(Edit: Askance - Misstroget / åt sidan ... Borde väl funka. Men frågan nedan gäller fortfarande. Blir det bara konstigt eller går det?)

Kan man isf också kanske skriva "Looking askance at him behind his back", eller blir det bara konstigt?

Edit2: Well, skitsamma. Fixade det. :mf_doof:

Redigerad av VickeX
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har 2st frågor kvar i matteboken, som jag inte kan lista ut hur man gör/får fram rätt svar.

1. Raouf, som bor i utkanten av en stor öken, behöver av någon anledning exakt 5 liter sand. Han har två hinkar: en som rymmer 10 liter & en som rymmer 7 liter. Hur kan raouf med hjälp av endast dessa två hinkar mäta upp exakt 5 liter sand? (Hinkarna är oregelbunda).

2. Diofantos barndom varade en sjättedel av hans liv. Han fick skägg efter ytterligare en tolftedel. En sjundedel senare av sitt liv gifte han sig och 5 år senare fick han en son. Sonen levde exakt hälften så länge som han. Diofantos dog precis 4 år efter sin son. Hur många år blev Diofantos?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Igår var jag på rättegång för en uppgift och när tingsrätten skulle sammanträda och bestämma dom så sa dem att man inte skulle få reda på domen vid det tillfället utan att den tilltalade skulle ringa ett visst nummer till nånting jag inte uppfattade för att få reda på domen, någon som möjligvis vet vad jag menar och vad det isf skulle vara?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 months later...

En kopparkittel med lock väger 1,2 kg och innehåller 2,4 l vatten av temperaturen 20 C. Den upphettas av en gaslåga som beräknas överföra värmemängden 84 kJ till kitteln varje minut. Hur lång tid tar det att upphetta vattnet till kokpunkten?

Hur förhåller sig energiöverföringen mellan kopparkitteln och vattnet, hur beräknar man det och hur påverkar det tiden?

---

Det fungerade, plussa energimängder och dela med 84 kJ, fast... fan vad dumt.

Redigerad av Jazz
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Någon snäll kemiman som har lust att hjälpa mig med en provfråga?

Beräkna volymen av 2 mol CO2 vid trycket 101,3 kPa och temperaturen 25 ºC

Höh, lättare än jag trodde. Nvm!

V=(nRT)/P

V=(2*8,314*(273+25))/101,3*10^3 dm^3

Tror jag, det var ett tag sedan vi jobbade med gaser.

Edit: luls, du hade löst den ;)

Redigerad av spajdermän
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...
Hoeh. Skriver en helt vanlig jävla uppsats om Australien i engelskan.

Vilka kända personer är födda och uppväxta i Australien egentligen? Kommer enbart på Steve Irwin.

De har en rad kända skådespelare: Heath Ledger, Hugh Jackman, Hugo Weaving, Mel Gibson, Nicole Kidman, Russell Crowe, Cate Blanchett mfl.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

Har ett skolarbete i historia där jag ska skriva en berättelse (lista/löpande text skit samma) om de viktigaste händelserna i Sverige sedan 1809. Med viktigaste menas:

- att folket fick det mycket bättre/sämre och/eller att våra förfäder började tro eller tänka på ett nytt sätt

- att Sverige gjorde något eller utvecklades så att det väckte beundran eller avsky utomlands.

Även händelser som bredde ut sig över flera år räknas givetvis.

Hittade denna artikel som jag tycker är bra, har än så länge läst igenom den och strukit över det jag spontant känner är viktigast.

Kom gärna med förslag på stora händelser som "uppfyller" kriterierna ovan, är det jobbig fakta får ni gärna länka till källa. Vill gärna ha andra personers syn på det hela (tänkte även höra med föräldrar och dylikt).

All hjälp uppskattas!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...
Under vilka omständigheter hade Tyskland kunnat vinna Andra Världskriget?

Well, förr eller senare hade det nog maskinen kärvat igen ändå, men något de hade kunnat göra var ju att låta bli med att invadera Sovjet innan de fullföljt sin offensiv mot England, istället bombade de England och gick in Sovjet vilket skapade multipla fronter som slukade onödigt mycket resurser.

Finns oändligt många what if's att begrava sig i, en googling generar säkert massvis med intressant information!

Redigerad av Eudoros
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...