Jump to content

Läxhjälptråden!


Kebab
 Share

Recommended Posts

Bra uppmärksammat! 45 ska också upphöjas till 2

x^2+3x^2=45

4x^2=45^2 (allt upphöjs i 2, vänstra ledet förenklas)

4x^2=2025 (högra ledet räknas ut)

x^2=506.25 (allt delas på 4)

x=22.5 (roten ur)

Det där stämde lite mer med vad jag har lyckats räkna ut. Men då blir jag lite förvirrad av facit som säger att svaret är 14,2. Kan det vara felskrivning?

Redigerad av Boomer
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Facit, ja.

För 14.2^2+3*14.2^2=806.56

What?

Nej.

Jag räknade och gjorde en bild med uträkningen utav uppgiften om x var 14,2 som facit föreslog och fick hypotenusan till 44,90. Så det är du som räknat fel, tror jag.

post-5272-1254671048_thumb.png

Ah hade inte läst igenom hela din uträkning. Visst. Du har rätt. Det måste vara fel i facit då, där det står 14,2. De var väl lata och tänkte att man skulle avrunda, eller någonting sådant.

Redigerad av VickeX
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har ett litet problem här, ska ta ur några "Similes, mataphors and rhymes" från en text men suger verkligen på det och fattar inte vad som är vad och om det verkligen är det. Texten är låttexten till smoke on the water. Om någon skulle kunna nämna något så är ni jättegulliga!

We all came out to montreux

On the lake geneva shoreline

To make records with a mobile

We didnt have much time

Frank zappa and the mothers

Were at the best place around

But some stupid with a flare gun

Burned the place to the ground

Smoke on the water, fire in the sky

They burned down the gambling house

It died with an awful sound

Funky claude was running in and out

Pulling kids out the ground

When it all was over

We had to find another place

But swiss time was running out

It seemed that we would lose the race

Smoke on the water, fire in the sky

We ended up at the grand hotel

It was empty cold and bare

But with the rolling truck stones thing just outside

Making our music there

With a few red lights and a few old beds

We make a place to sweat

No matter what we get out of this

I know well never forget

Smoke on the water, fire in the sky

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har ett litet problem här, ska ta ur några "Similes, mataphors and rhymes" från en text men suger verkligen på det och fattar inte vad som är vad och om det verkligen är det. Texten är låttexten till smoke on the water. Om någon skulle kunna nämna något så är ni jättegulliga!

Simile är samma sak som en metaphor med skillnaden att man använder ett av orden "like" eller "as". Exempel: "I felt like a banana about to be peeled"

Metaphor borde du veta vad det är, du går ju i gymnasiet pojk.

Rhymes finns det flera olika när man pratar om lyrik men du kan ju börja med den sortens rim man lärde sig om på lågstadiet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Någon som har skrivit en sk. "Letter to the editor"?

Vi ska skriva om något som är aktuellt, kan vara ett svar på en artikel vi läst eller något man hittar på.

Kan ju inte direkt hoppas på att ha lika tur som Felshoe men om ni har några tips/idéer vad man kan skriva om är jag jättetacksam!

Även någon artikel som är väldigt "vinklad" där man kan äga skrivaren får ni gärna länka<3

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som har skrivit en sk. "Letter to the editor"?

Vi ska skriva om något som är aktuellt, kan vara ett svar på en artikel vi läst eller något man hittar på.

Kan ju inte direkt hoppas på att ha lika tur som Felshoe men om ni har några tips/idéer vad man kan skriva om är jag jättetacksam!

Även någon artikel som är väldigt "vinklad" där man kan äga skrivaren får ni gärna länka<3

Jag har en Letter to the editor som jag gjorde i tvåan. Diskuterar aktiv dödshjälp, där jag ställer mig på ja-sidan. Tyvärr har jag inte kvar debattartikeln jag svarade på, men om du är intresserad så kan jag skicka den :).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Jag skriver i nuläget en uppsats och har formulerat meningen:

"Hon tar ett förtröstans språng ut mot omedvetenheten och de lägre samhällsklasserna för att söka lyckan genom erfarenheten att stå på egna ben."

Ordbehandlingsprogrammet i fråga (MicrosoftWord) påstår att det borde stå "en förtröstans språng" med motiveringen "t.ex. obestämda artikeln ett, bestämmer ett substantiv med n-genus, t.ex. förtröstans, bör också bestämningsordet a n-genus", detta kan väl ändå inte stämma?

Edit: Håller med till 100%!

Redigerad av spajdermän
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skriver i nuläget en uppsats och har formulerat meningen:

"Hon tar ett förtröstans språng ut mot omedvetenheten och de lägre samhällsklasserna för att söka lyckan genom erfarenheten att stå på egna ben."

Ordbehandlingsprogrammet i fråga (MicrosoftWord) påstår att det borde stå "en förtröstans språng" med motiveringen "t.ex. obestämda artikeln ett, bestämmer ett substantiv med n-genus, t.ex. förtröstans, bör också bestämningsordet a n-genus", detta kan väl ändå inte stämma?

Edit: Håller med till 100%!

Jävligt krystad mening :)

Hur tar man ett förtröstans språng och vad är omedvetenheten? Erfarenheten att stå på två ben låter inte som en metafor utan som ett barn som lär sig gå...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jävligt krystad mening :wub:

Hur tar man ett förtröstans språng och vad är omedvetenheten? Erfarenheten att stå på två ben låter inte som en metafor utan som ett barn som lär sig gå...

Jag kan hålla med om att den är krystad, men det var inte vad frågan handlade om :)

Det handlar om Nora i Ibsens "Ett dockhem" som i slutet av dramat lämnar sin make för att lära sig att klara sig på egen hand och inte längre vara hans "docka". För övrigt står det "egna ben" och inte "två ben", vilket jag hoppas är en mer accepterad metafor :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det tar emot att behöva kliva in i den här tråden.

Jag försöker hjälpa min syrra med MaC, och det går åt helvete.

Hur löser jag den här uppgiften egentligen? Alla sätt jag har testat har inte alls fungerat.

a-(4/3)*(a-5)=24

Jag blir förbannad när jag inte kan klara av en till synes relativt enkel uppgift, så ni måste hjälpa mig annars kommer jag inte kunna somna inatt. Även fast min syrra har skippat talet och gått vidare och menar på att just det där talet behöver hon inte lära sig så sitter jag här och sliter håret av mig. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fy f*n, mina ungar kommer att få allvarliga problem... :)

Dina ungar behöver ju inte läsa MaC om de nu tror att de inte kommer klara av det.

Äsch, nu blev det ny sida. Kopierar in det igen.

Det tar emot att behöva kliva in i den här tråden.

Jag försöker hjälpa min syrra med MaC, och det går åt helvete.

Hur löser jag den här uppgiften egentligen? Alla sätt jag har testat har inte alls fungerat.

a-(4/3)*(a-5)=24

Jag blir förbannad när jag inte kan klara av en till synes relativt enkel uppgift, så ni måste hjälpa mig annars kommer jag inte kunna somna inatt. Även fast min syrra har skippat talet och gått vidare och menar på att just det där talet behöver hon inte lära sig så sitter jag här och sliter håret av mig. :D

Redigerad av eXotic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...