Jump to content

Läxhjälptråden!


Kebab
 Share

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Ok, så här är det! Vi ska i Psykologi B skapa ett eget kreativitetstest! Man ska alltså se om folk kan tänka "outside the box". Men jag har skitsvårt för att komma på bra och kluriga frågeställningar! Den jag kommit på är:

På vilket sätt kan kärnvapen bidra till fred?

Svaret är då att kärnvapen ibland är det enda som hindrar två länder från att attackera varandra, pga rädslan för att det andra landet ska använda kärnvapen. Därför förblir det fred.

Nu behöver jag liknande frågor och svar! Vore oändligt tacksam för er hjälp!

Fughettabout it! Jag blev rätt kreativ själv efter ett tag och kom på bra frågor själv! :)

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

Hur läser man ett sånt här diagram?

http://hogskoleprov....dtk/media/3.pdf

Frågan är: Hur stor var den sammanlagda volymen råolja och oljeprodukter jämfört med volymen järnmalm som transporterades 1990?

Jag får det till att råolja + oljeprodukter är ungefär 2700 ihop och järnmalm typ 1750. Men rätt svar ska vara att råolja + oljeprodukters sammanlagda volym är fyra gånger större.

Edit: Jag är cp, fattar nu. Felet jag gjorde var förstås att jag läser från nollan, när det egentligen bara är oljan som utgår därifrån.

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Ska göra en jämförelse mellan två klassiker (filmer). Missförstå nu inte, inte film klassiker men skrivna klassiker som blivit film.

Men jag hade tänkt på Dr. Jakyll och Mr. Hyde och The shining. Men vilken är den mest kända och älsta Dr. Jakyll och Mr. Hyde filmen? Skulle vara grymt med snabbt svar så jag kan kolla båda filmerna så snabbt som möjligt.

Redigerad av VaXXoR
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ska göra en jämförelse mellan två klassiker (filmer). Missförstå nu inte, inte film klassiker men skrivna klassiker som blivit film.

Men jag hade tänkt på Dr. Jakyll och Mr. Hyde och The shining. Men vilken är den mest kända och älsta Dr. Jakyll och Mr. Hyde filmen? Skulle vara grymt med snabbt svar så jag kan kolla båda filmerna så snabbt som möjligt.

Jag tror det hade gått bra mycket snabbare att kolla upp det där på imdb än att skriva den där posten. Plus väntetiden på att någon ska ge ett svar, plus den tid det tar att kolla upp det här dryga svaret som inte hjälper dig ett dugg, plus den tiden du bygger upp ilska under tiden som du funderar på att svara tillbaka eller inte. Eventuellt plus den tiden det kommer ta att svara tillbaka, om du väljer att göra det.

Redigerad av eXotic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ska göra en jämförelse mellan två klassiker (filmer). Missförstå nu inte, inte film klassiker men skrivna klassiker som blivit film.

Men jag hade tänkt på Dr. Jakyll och Mr. Hyde och The shining. Men vilken är den mest kända och älsta Dr. Jakyll och Mr. Hyde filmen? Skulle vara grymt med snabbt svar så jag kan kolla båda filmerna så snabbt som möjligt.

Denna var väl den första: http://www.imdb.com/title/tt0126875/

Mest kända: http://akas.imdb.com/title/tt0033553/

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Är lite förvirrad av gamla och nya testamentet inom kristendom, Islam och judendomen. Behöver lite hjälp!

Stämmer detta?

Kristendom: Bibeln: Gamla och nya testamentet

Judendom: Gamla testamentet?

Islam: De tror på både gamla och nya men använder koranen eftersom den är senare?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är lite förvirrad av gamla och nya testamentet inom kristendom, Islam och judendomen. Behöver lite hjälp!

Stämmer detta?

Kristendom: Bibeln: Gamla och nya testamentet

Judendom: Gamla testamentet?

Islam: De tror på både gamla och nya men använder koranen eftersom den är senare?

Jag tror såhär:

Du har nog rätt om kristendomen och judendomen. Koranen är ju den skrift som återspeglar guds ord inom Islam och är alltså deras huvudsakliga heliga skrift (man söker vägledning i koranen i första hand).

Vad gäller gamla & nya testamentet vet jag inte, jag har aldrig hört att Islam har något med dem att göra, men som sagt, där är jag osäker.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är lite förvirrad av gamla och nya testamentet inom kristendom, Islam och judendomen. Behöver lite hjälp!

Stämmer detta?

Kristendom: Bibeln: Gamla och nya testamentet

Judendom: Gamla testamentet?

Islam: De tror på både gamla och nya men använder koranen eftersom den är senare?

Kristendom och judendom har du förstått korrekt rätt. Judarna ser inte Kristus som Messias och därför är NT inte kanon inom judenomen. Islam uppfattar Bibeln (dvs GT & NT) som en skrift som en gång var Guds sanna ord men som har förvanskats, ändrats och förvridits av världsliga makter under århundradena. Genom ärkeängeln Gabriel uppenbarades dock Guds ofelbara och sanna ord ånyo för profeten Muhammed, frid över honom, och nedtecknades i Koranen.

edit: flyttad pga att frågan passar bättre här än i skoltråden.

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror såhär:

Du har nog rätt om kristendomen och judendomen. Koranen är ju den skrift som återspeglar guds ord inom Islam och är alltså deras huvudsakliga heliga skrift (man söker vägledning i koranen i första hand).

Vad gäller gamla & nya testamentet vet jag inte, jag har aldrig hört att Islam har något med dem att göra, men som sagt, där är jag osäker.

Kristendom och judendom har du förstått korrekt rätt. Judarna ser inte Kristus som Messias och därför är NT inte kanon inom judenomen. Islam uppfattar Bibeln (dvs GT & NT) som en skrift som en gång var Guds sanna ord men som har förvanskats, ändrats och förvridits av världsliga makter under århundradena. Genom ärkeängeln Gabriel uppenbarades dock Guds ofelbara och sanna ord ånyo för profeten Muhammed, frid över honom, och nedtecknades i Koranen.

edit: flyttad pga att frågan passar bättre här än i skoltråden.

Tack båda två :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 months later...
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...