Jump to content

Läxhjälptråden!


Kebab
 Share

Recommended Posts

Yes

+



  • I ett stort land som USA är federalism en mer praktisk styrelseform än om landet skulle vara en enhetsstat. Det är helt enkelt mycket lättare att styra landet när makten är utspridd över landet än om allt styrdes från Washington.
  • Beslutandemakten ligger närmare folket och de får bestämmanderätt över frågor som ligger dem nära. Om USA styrdes till 100% från Washington skulle människorna i syd och på västkusten känna sig väldigt avskiljda från statsmakten. (det gör de iofs redan men det skulle vara ännu värre..)
  • Regionala frågor hanteras bäst av regionala myndigheter.
  • Det federala statsskicket gjorde det mycket enklare att forma unionen eftersom det gav staterna viss fortsatt autonomi även om de gick med i unionen. Det var en sorts kompromiss. Om USA var en enhetsstat skulle många delstater varit tveksamma till att ansluta sig. Tionde tillägget till konstitutionen garanterar staternas självbestämmande i förhållande till federationen.


    -


    • Det uppstår lätt interna motsättningar som gör det svårare att driva en bestämd "statspolitik". Ta t.ex. skillnader i hur människorna i Kalifornien vs människorna i Texas vill att landet ska fungera. Visst uppstår det motsättningar mellan regioner också i enhetsstater (t.ex. Norrlands glesbygd vs Storstockholm) men i federationer blir klyftorna/skillnaderna djupare eftersom regionerna (=delstaterna) har stor självbestämmanderätt.
    • Mycket mer byråkrati och fler tjänstemän pga att det ska finnas myndighetsapparater i alla delstater.
    • Det blir besvärligare för folket att veta vem som är "ansvarig" för problem och kriser i samhället. Är det de lokala makthavarna? Är det guvernören? Borgmästaren? Delstatssenatorena? Kongressledamöterna i Washington? Presidenten?
    • Leder till ojämlikheter mellan delstaterna. I t.ex. Texas lever man gott på oljeindustrin och kan således ha lägre skatter än på många andra håll i landet.
  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Har lite frågor om tentor.

Skriver just nu min första tenta och grejen är att första frågan är väldigt, väldigt bred. Frågan är mer eller mindre "varför beter sig människor religiöst?". Och visst har jag tankar om detta. En hel del. Massor av tankar och resonemang jag utvecklat inom åren.. men detta är väl inte direkt en "vad tror du?"-fråga. Eller? Ska jag då bara rad upp och rad ner citera min kurslitteratur? Vad är då poängen? Att visa att jag läst kurslitteraturen? Vissa andra frågor är mycket mer litteratur-specifika till skillnad från denna. Hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har lite frågor om tentor.

Skriver just nu min första tenta och grejen är att första frågan är väldigt, väldigt bred. Frågan är mer eller mindre "varför beter sig människor religiöst?". Och visst har jag tankar om detta. En hel del. Massor av tankar och resonemang jag utvecklat inom åren.. men detta är väl inte direkt en "vad tror du?"-fråga. Eller? Ska jag då bara rad upp och rad ner citera min kurslitteratur? Vad är då poängen? Att visa att jag läst kurslitteraturen? Vissa andra frågor är mycket mer litteratur-specifika till skillnad från denna. Hjälp!

En idé kan vara att blanda. Först kör du ren fakta från boken och refererar till den, sedan kan du avsluta med: "Jag tycker..." eller något i den stilen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har lite frågor om tentor.

Skriver just nu min första tenta och grejen är att första frågan är väldigt, väldigt bred. Frågan är mer eller mindre "varför beter sig människor religiöst?". Och visst har jag tankar om detta. En hel del. Massor av tankar och resonemang jag utvecklat inom åren.. men detta är väl inte direkt en "vad tror du?"-fråga. Eller? Ska jag då bara rad upp och rad ner citera min kurslitteratur? Vad är då poängen? Att visa att jag läst kurslitteraturen? Vissa andra frågor är mycket mer litteratur-specifika till skillnad från denna. Hjälp!

Hade det varit jag hade jag skrivit helt vad jag själv skulle tycka.

För enligt mig är en "varför?" fråga en som man endast kan svara på själv, men finns det info i nån bok så använd dig av det också givetvis.

Jag tror att det kan bli mer intressantare om du försöker få fram dina egna tankar mer än böckers tankar!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har lite frågor om tentor.

Skriver just nu min första tenta och grejen är att första frågan är väldigt, väldigt bred. Frågan är mer eller mindre "varför beter sig människor religiöst?". Och visst har jag tankar om detta. En hel del. Massor av tankar och resonemang jag utvecklat inom åren.. men detta är väl inte direkt en "vad tror du?"-fråga. Eller? Ska jag då bara rad upp och rad ner citera min kurslitteratur? Vad är då poängen? Att visa att jag läst kurslitteraturen? Vissa andra frågor är mycket mer litteratur-specifika till skillnad från denna. Hjälp!

Först och främst: vad pluggar du? Och för det andra: vad är det för typ av tenta? Hemtenta där man har tillgång till kurslitteraturen?

Generellt brukar gälla att man ska visa att man läst och behärskar kurslitteraturen. Det är A och O! Man ska inte "citera" litteraturen, man ska referera och visa att man har förstått innehållet. Du kan gärna komma med egna synpunkter MEN försök då anknyta det till litteraturen på något vis. Alternativt kan du "kommentera" det som presenteras i litteraturen om du vill få en egen approach. Säg att författaren heter Svensson, då kan du t.ex. skriva "Svensson nämner att blablablabla... jag håller med honom om X men blablablabla.." Att fritt kasta ur sig egna åsikter och teorier utan att anknyta det till litteratur/forskning är inte något som hör hemma på akademisk nivå.

I mitt fält, dvs det samhällsvetenskapliga, brukar det vara mycket uppskattat om man kan relatera teorier till konkreta exempel; för några veckor sen besvarade jag t.ex. i en tenta en fråga om företagssektorns influens i politiken och fick pluspoäng när jag kunde relatera teorierna till konkreta omständigheter i den amerikanska politiska vardagen.

/flyttar till läxhjälp

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur skulle ni lösa dom här två.

A) 20 - 13x = 50 - 11x Svar x=0

B) 7x + 5 = 4x + 20 Svar x=5

Vill bara veta så jag inte sitter o gör skit fel. Får inget facit heller -.-

Jag vill egentligen inte hjälpa dig. Sådan här simpel algebra ska inte kräva att man frågar om hjälp. Du har dessutom frågat liknande saker flertalet gånger förut. Det är bättre att du verkligen försöker själv istället för att fråga om du tycker det här är svårt. Förstå alla steg man gör. Jag har lagt till ganska utförliga räkningar av a)-uppgiften här nedan om du verkligen vill se.

a) 20-13x=50-11x <=> 20-13x +11x=50-11x +11x <=> 20-2x -20=50 -20 <=> -2x=30 <=> -2x/-2=30/-2 <=> x=-15

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur skulle ni lösa dom här två.

A) 20 - 13x = 50 - 11x Svar x=0

B) 7x + 5 = 4x + 20 Svar x=5

Vill bara veta så jag inte sitter o gör skit fel. Får inget facit heller -.-

Det du vill göra med ekvationer som dessa är att renodla dem, att förslagsvis placera alla x i vänsterledet och alla rena siffror i högerledet. Detta gör du genom att kompensera för respektive leds över- eller underskott, har du minus 11x i högerledet och vill att det ska bli noll, alltså inga x i vänsterledet, lägger du till 11x på både höger- och vänsterledet; ekvationens värde blir ju den samma. Det samma gäller för siffrorna.

20 - 13x = 50 - 11x

(20 - 20) - (13x + 11x) = (50 - 20) - (11x + 11x)

-2x = 30

(-2x / -2) = (30 / -2)

x = 15

... använd detta tankesätt och lös den andra uppgiften på egen hand, (x = 5) är rätt svar.

Redigerad av Jazz
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Aight, nu behöver jag nog faktiskt hjälp med Matte C. Faktorisering av ekvationer.

Det svar jag kommer fram till ser ni på botten, men enligt facit så ska det vara:

X1=0

X2=3

X3=-3

post-837-0-53662600-1323284132.jpg

Du bryter ju ut x för böveln!!! :angry: Detta betyder att du har ett x mindre kvar!

x^3-9x=0

x(x^2-9)=0

Ett svar är såldes x=0

Sedan har vi kvar:

x^2-9=0

x^2=9

x=+-3

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är inte säker på om jag hänger med. Jag ska alltså bara flytta tillbaka nian efter att ha räknat ut X?

F.ö ska det stå X2 i parenteserna, inte X3. Mitt misstag. :P

Alltså, jag räknade ut rötterna. Dvs antingen kan x=0 eller så kan x^2-9=0 när vi har x(x^2-9)=0

Det du egentligen gjort fel (förutom massor av x överallt) är att när du tar x^2-9. Det blir (x-3)(x+3). Testa annars själv att multiplicera ihop dina paranteser och se vad det blir.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Konjugatregeln

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 weeks later...
  • 5 weeks later...

Suttit och försökt klura ut ett tal här utan som någon helst framgång, så här lyder det:

Kalle har fyra hundar och han ska hälla i hundmat i en tom skål. Den största hunden äter hälften och en bit. Den näst största kommer sedan efteråt och äter hälften och en bit och den tredje hunden gör ävenså. Till slut kommer den minsta hunden och äter hälften och en bit och då är allt slut. Hur många bitar fanns det i skålen?

Help :ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...