Jump to content

Senast sedda film


okka
 Share

Recommended Posts

51551Image1_1227061_0.jpg

ALL.I.CAN

Laddade ner (på iTunes) denna fantastiska skidfilm. Alla som gillar att åka utför bör se denna.

Det är givetvis fantastisk skidåkning, men det finns 1000-tals filmer med bra skidåkning.

Denna blir speciell då det lagts ner mycket pengar och klippningen är enorm.

Landskapsbilerna och sekvenserna då de fotar med helikopter över bergsmassiven = me-gusta_thumb_1227061_1.png

Det ligger även en hel del fokus på klimatförändringarna och miljöpåverkan. Tycker det är bra, skidfilmen får lite mer dokumentärstuk än traditionella skidfilmer.

Trailer:

http://vimeo.com/16442800

Redigerad av aikjonas12
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Paranormal Activity 3 (2011)

Året är 1988. Katie och Kristi's mamma Julie och hennes kille Dennis ska spela in en sexvideo med Dennis nya videokamera när en jordbävning avbryter dem. När Dennis sedan inspekterar bandet så finner han en mystisk skepnad i deras sovrum. Tillsammans med sin bästa vän Randy så bestämmer Dennis sig för att sätta upp kameror i sovrummen för att undersöka om det har något med de underliga ljuden som hörs ibland i det nybygda huset och om Kristi's osynliga vän Toby verkligen bara är något som hon hittar på.

Skräck-komedi filmad med handhållna kameror. 3:e filmen i serien som slutligen förklarar allt... tyvärr. Och det förstör hela filmen (och de andra 2 filmerna, även om jag inte har sett 2:an) och sätter en lite löjligare stämpel på handlingen.

Åter igen så är det inte samma som gjorde första filmen, och det märks. Jag har svårt att tänka mig att det HÄR var de hade i åtanke när de gjorde den första filmen, att allt skulle handla om

häxor och magi i en familj av häxor.

Så värst skrämmande var den inte heller och att filmens mäst spännande del var när de filmade sex videon (där det dessutom aldrig hände nåt) säger inte lite om filmen. De hade lika väl ha kunnat filme den som en vanlig film för som "gömd kamera" filom så funkade den inte så värst bra.

Visst, den var hel OK att se men inte skrämmande och inte allt för bra. Och slutet var riktigt riktigt dåligt.

Har ni sett de första 2 filmerna och gillade dem båda så kan ni lika väl se den här också men har ni bara sett 1:an så bry er inte om den här. Den kommer bara förstöra allt för er.

6/10

Joe Kidd (1972)

Året är 1912. Joseph "Joe" Kidd är en föredetta prisjägare och viltjägare som nu har sligt sig till ro utanför en lugn stad där han har vstartat en hästranch. För utom lite tjuvjakt och fylleri så har han ett rätt lugnt liv. Men det förändras när den Mexikanska revolutionären Luis Chama kommer till stan för att ställa domstolen till svars för att rika Amerikanska ranchägare har stulit hans folks mark.

När den rika ranchägaren Frank Harlan vill anställa Joe som hjälp i att jaga Chama så tackar Joe först nej. Men efter att Chamas män attackerar Joe's gård och torterar hans anställda hästskötare så ändrar han sig och ta jobbet. Men snart börjar han undra om de han reser med inte är de verkliga bovarna.

Clint Eastwood och Robert Duvall i en western som utspelar sig under 1900-talets början. En helt OK Western som IMO kanske inte är en av de bästa men deffinitivt inte dåligt. Mytcket nogran film då all rekvesita och vapen tillhör den tidperioden.

6,5/10

Billy the Kid/Efterlyst (1941)

Billy har varit på rymmen sedan han var 12 år och dödade mannen som sköt hans pappa i ryggen.

Den giriga ranchägaren Hickey anställer Billy för att ställa till problem för grannen Keating's boskap. Men efter att ha återförenats med sin barndoms kamrat Jim Sherwood som jobbar för Keating, börjar Billy funderar över att byta sida. En fundering som bara blir starkare när det visar sig att en familjefar dog pga Billy's handlingar.

En något förgammal Robert Taylor (han var 30 men såg äldre ut) i titelrollen. En lite underlig film då den inte följer historian om Billy the Kid och de har bytt namn på alla de inblandade karaktärerna. Men trotts det ett sorgligt och intresant drama. Men lite förlite pang-pang tyckte min pappa och visst hade de en förmåga att hitta fredliga lösningar hgelatiden när man trodde det skulle ryka ihop.

6/10

Scars of Dracula (1970)

Dracula's aska är tillbaka på hans slott i Transylvanien och det dröjer inte länge innan en av hans tama fladdermöss väcker honom till liv och han tar inte lång tid på sig att åter igen beröva livet på unga flickor i de närliggande byarna. Men nu har byborna fått nog. Tillsammans med den lokala prästen beger de sig av för att bränna ner slottet och förgöra Dracula en gång för alla.

En tid har gått. Den unga playboyn Paul Carlson är en mästare på att förföra unga flickor. Efter en flört med borgmästarens dotter tvingas han fly in i de Transylvanska skogarna och blir, som så många andra före honom, gäst hos Dracula.

Han bror Simon och den gemensamme vännen Sarah blir oroliga och ger sig av för att leta efter honom.

Christopher Lee och Patrick Troughton (mäst känd som den andra Doktorn i "Doctor Who") brillgerar i den här uppföljaren.

Skulle bli första filmen i en ny serie filmer med Christopher Lee i huvudrollen. Något som faktiskt märks i början då Paul's äventyr på slottet påminner en hel del om Jonathan's i boken. Faktum är att jag undrar om inte namnen inte var från boken men sedan ändrades av regisören. Men regisören ogillade idén och satte därför in en scen i början av filmen som visar hur Dracula blir återuppväkte från händelserna i förra filmen (men tyvärr en tråkig sådan där en fladdermus spyr blod på hans aska) även om Dracula's aska på något vis har fraktats tillbaka till hans slott i Transylvanien från London där han dog.

Den här filmen anses av många vara sista filmen i serien men eftersom Hammer aldrig gjorde något utalande om det så vet ingen om det är menat att vara 2 serier eller bara en med trasig tidslinje. Den ansågs iallafall vara ett fjasko och orsakade att Hammer beslutade sig för att revampa (hehe) serien efter det här. Åsikterna är skillda då vissa tycker den är bra för att den har fångat karaktären Dracula på det sätt han är i boken medans andra bara tycker den är dålig. Hammer försöker göra serien mer populär genom att göra filmen den blodigaste och mäst nakna hitils.

Vi återser Klove (från "Prince of Darkness") den här gången spelad av Patrick Troughton som var lite av en lös tråd då man aldrig fick se honom dö tidigare. Lösa trådar är tyvärr vanligt i de här typerna av filmer. T ex så fanns där en karaktär i "Brides of Dracula" som man varken fick veta vem var, vad han gjorde, varför han gjorde vad han nu gjorde och vad som blev av honom. En mystisk man som förföljde tjejen i huvudrollen och betalade en kusk att köras ifrån henne. Troligen skulle han vara den som lurade henne i fällan men det var lite tråkigt att de sedan bara struntade i honom.

Här så får Klove en betydligt större roll då man får se honom fixa med de vardagliga sysslorna på slottet (städa, såga isär och gör av med lik osv) samt tillochmed en liten kärlekshistoria.

Byborna förstår man att de blir bittra och sura men fy vilka hemska själviska as de har blivit. Men regisören har varit nogran att ge alla karaktärer ett djup och bakgrund vilket gör att få känns som små bikaraktärer.

Men visst finns där en dålig sida också. Filmen har ibland, speciellt i början, en väldigt fånig ton. Paul samt hur han hamnar på Dracula's slott är en väldigt lustig och löjlig historia och

hans plötsliga försvinnande känns lite underligt även om filmen blir betydligt bättre utan honom, men sedan hans slut är lite av en besvikelse.

Jag har sett filmen en gång innan och kom ihåg den som riktigt usel men förutom delarna i början med Paul innan han hamnar på slottet så tyckte jag faktiskt att den var riktigt bra. Visst, där fanns ett par saker mot slutet som var lite dåligt men mycket tackvare regin och detaljer (som t ex att Sarah blir klöst av fladdermusen på bröstet när den tar korset) så blev resultatet ändå enligt mig rätt lyckat. Fast en del av mig hade velat att

Klove

var den som besegrade Dracula.

Jag tycker iallafall att filmen var riktigt bra.

7,5/10

E.T.: The Extra-Terrestrial (1982)

En varelse från en annan planet blir fast på jorden när en grupp mystiska män skrämmer bort hans rymdskepp. När den unga pojken Elliott får syn på honom så blir han besatt vid att försöka hitta denna underliga varelse. Det här är början på en fantastisk vänskap.

Steven Spielberg's mästerverk om en pojke och hans bästa vän, rymdvarelsen E.T. En asv tidernas bästa Sci-Fi filmer... och blev en av tidernas sämsta Datorspel. :P

En väldigt ung och söt Drew Barrymore brillgerar i filmen som en liten flicka som inte kan hålla en hemlighet.

Alla har väl redan sett den här. Har du inte så borde du skämmas (och se den).

9/10

Gremlins (1984)

Uppfinnaren Randall Peltzer letar efter den perfekta Julklappen till hans son, Billy. I en underlig Kinesisk affär i Chinatown hittar han en Mogwai, en gullig, sjungande och snäll mytomspunnen varelse som endast borde finnas i Kinesisk mytologi där de beskrivs som onskefulla demoner. När han köper den lille krabaten så får han veta att där finns 3 viktiga regler som måste följas:

1. Utsätt den inte för ljus för det gillar den inte, och solljus dödar den.

2. Låt den aldrig bli våt.

Och viktigast av allt:

3. Mata den aldrig efter midnatt.

En klassisk skräck-komedi inspirerad av de hämndlysna demonerna kallade Mogwai som förökar sig i regn, från Kinesisk mytologi och World War II Gremlin mytologin.

Efter den här filmen ville alla ha en liten Gizmo och Mogwai blev en mycket populär leksak. Lite underligt att ingen i filmen reagerar på att Gizmo kan prata. :P

Många roliga grejor som hur Billy bävrar varje gång han måste använda en av sin fars uppfinningar, svärdet på väggen som alltid rammlar ner när man stänger ytterdörren. Och på uppfinna kongressen med Tidsmaskinen som går upp i rök (bokstavligen) och den krympande mannen. Eller grannen som bara kör traktor. För att inte glömma mamman när hon går på Gremlin-jakt och slaktar dem en efter en.

Sedan finns det lite saker som nästan är lite för mycket som den ondsinta giriga tanten som terroriserar alla och bara tänker på pengar.

Musiken shiftar mellan att vara mycket bra och dåligt. Jag har aldrig gillat "komisk bastrumpet musik" i filmer och kommer nog aldrig heller göra det.

Lite underligt att de nya Mogwai är elaka redan innan de muterar till Gremlins. Visst, de blir mer mordiska och ondskefulla (och galna, men mindre smarta). Kan ju vara så att Gizmo är en ovanligt snäll Mogwai. Eller så är det kanske ledaren Stripe som är elak och får de andra att vara likadana.

Lite kul fakta: Orginalmanuset av då studenten Chris Columbus var mycket grymmare. Där var det Gizmo som blev ond (något som inte ändrades fören filmningen skulle börja), Billys hund blev uppsprätyt av Gremlins och de sågade av hans mammas huvud och spelade boll med det och läraren blev ihjälstucken med nålar i ansiktet, och Murray Futterman blev dödad. Men Steven Spielberg och Joe Dante ville ha en familjefilm och tog bort de sakerna (Men trotts det så blev det här filmen som orsakade att de fick skapa en PG-13 rating). Joe Dante gjorde 3 år tidigare "The Howling", som är en av Steven Spielberg's favoritfilmer vilket är varför han anställde honom. En karaktär från filmen (reportern Lew Landers) är faktiskt med i båda filmerna vilket sätter dem i samma universum.

En sak som fortfarande är grym är Kate's hemska Julhistoria som nog är den hemskaste i filmhistorien. Om hur hennes pappa

ramlade ner i skorstenen och bröt nacken på Julafton när hon var 9 år gammal och hur det tog 4 dagar för dem att hitta honom efter att han började stinka.

Det var många år sedan jag såg den här sist men den är fortfarande lika rolig, galen och bra. En film som alla måste ha sett.

9/10

Kanske skulle se 2:an igen nån gång. Fast tillskillnad mot många andra så föredrar jag 1:an. Men bäst av alla Gremlins filmerna är klart den här:

Redigerad av Crusader
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Mickey's Christmas Carol (1983)

Ebenezer Scrooge är en gammal girigbuk som anser att Julafton är vilken dag som helst. Men på Julaftonsnatten så blir han påhälsad av 3 andar som visar honom meningen med livet.

En klassiker och personlig favorit. Det enda felet med den här filmen är att den är på tok för kort.

10/10

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mickey's Once Upon a Christmas (1999)

3 kortfilmer om Julens betydelse.

Första delen är baserad på den klassiska berättelsen "Christmas Every Day" av William Dean Howells om hur Knattarna önskar att det var Julo varje dag och deras önskan slår in men visar sig inte vara så kul som de trodde.

Andra filmen är en ny historia om hur Max slutar tro på Tomten och Långben desperat försöker muntra upp honom.

Tredje filmen är baserad på den klassiska "The Gift of the Magi" om hur Musse och Mimmi kämpar för att ha råd med en present till varandra.

Det hela avslutas med alla karaktärerna sjunger en Julsång tillsammans.

Mycket fina filmer.

9/10

Beauty and the Beast (1991)

Belle är en ung kvinna full av fantasi och drömmar, och dotter till en drömmande uppfinnare. Byns store jägare Gaston, är villig att göra allt för att få henne att gifta sig med honom men hon avvisar honom ständigt.

En dag blir hennes pappa tillfångatagen på ödsligt gammalt slott av ett stort hemskt odjur. För att rädda honom måste Belle lova odjuret att stanna hos honom för evigt.

Fantastisk Disney klassiker som verkligen berör. Man kan inte låta bli att bli tårögd i slutet (speciellt om man som jag, älskar lyckliga slut). Jag minns att när jag såg den på bio som barn så tyckte jag slutet var dåligt för han var mycket coolare som odjur. :P

Jag blev faktiskt sugen på att se 2:an och 3:an.

En film som alla som gillar tecknat måste se.

9,5

The Guns of Navarone (1961)

World War II härjar över Europa. En grupp udda soldater har ett omöjligt uppdrag. De ska smyga sig in och spränga de stora kanonerna på ön Navarone.

Stjärnspäckad klassiker av högsta klass.

9/10

Sherlock Holmes (2009)

Efter att ha fångat den okulta seriemördaren Lord Blackwood så hamnar Sherlock Holmes i en depprition och inga av Dr. John Watson's försök att muntra upp honom verkar hjälpa.

Precis innan Lord Blackwood blir hängd varnar han Holmes att morden kommer att fortsätta, något han inte bryr sig så värst mycket om. Men när Blackwood plötsligt försvinner från sin grav och morden fortsätter så har han plötsligt ett nytt mysterium att lösa och hamnar mitt i en farlig lek av magi och ond bråd död. Har Lord Blackwood verkligen återvänt från döden?

En Sherlock Holmes film med magi och tekniska underverk kändes lite fel för mig när jag såg den först. Det liksom hör inte till för mig. Men

att magin förklarades bort och tekniken var för avanserad gjorde att jag hade lättare för det den här gången.

En Guy Ritchie film på både gott och ont (mäst gott). Det onda är väl mycket action (men jag vande mig vid det) och hans ogillade för klichéer (han gick igenom manuset och raderade alla stora klassiker som t ex "Elementary, my dear Watson" och den klassiska Deerstalker mössan, ett krav för att gå med på att regisera filmen).

Men filmen är så bra att man stör sig inte på det.

Handlingen i filmen är en ny historia med viss inspiration från böckerna. Lord Blackwood är en helt nypåhittad karaktär som inte har funnits med i Sherlock Holmes tidigare, troligen inspirerad av en vilja att ha Sherlock Holmes slåss mot Jack the Ripper. Historian verkar placerad efter händelserna i böckerna på ett sätt men samtidigt inte på ett annat.

Slutet laddar för uppföljaren. Undrar just vad

Professor Moriarty ska med en fjärrkontroll att göra. Lite lustigt att allt handlade om en idag sådan simpel sak som där inte skulle igentligen finnas på 50 år.

Slutet var

lite för mystiskt med hur Lord Blackwood råkar bara dö som han från början skulle dö av en olyckshändelse medans en korp tittar på. Jag hade gärna skippat den delen.

Jag gillar tolkningen av Mary Morstan som en klipsk och väldigt förstående kvinnar som genast genomskådar Holmes, känner igen honom trotts hans förklädnad och förstår Watson och Holmes förhållande.

Jag tycker fortfarande den här filmens tolkning av Sherlock Holmes var väldigt trogen orginalet och hade med många saker som de vanligtvis skippar t ex att han boxas, är en mästare på självförsvar och de mer komplexa delarna av karaktären. Visst, han är mycket lösare och skabbigare här medans han vanligvis är mycket torrare, gentlemana aktigare och har ett mer välvårdat hår. Men de har balanserat honom mycket väl och de bra sakerna överväger klart de negativa. Fast varför de ibland klär Sherlock Holmes som om han var med i ett rockband på 70-talet, begriper jag inte.

En minst sagt bra film som tillfredställer både de intelligenta och spännande kraven för en bra Sherlock Holmes film samtidigt som den sätter till en hel del action och humor.

9/10

Sherlock Holmes: A Game of Shadows (2011)

Året är 1891. Europa skakas av terroristbombdåd och Sherlock Holmes, som är besatt av sitt livs största fall, misstänker att universitetsläraren Professor Moriarty är den som ligger bakom det hela. Men när hans närmaste vänner blir måltavlor så förvandlas leken till blodigt alvar och Holmes mål att stoppa Moriarty handlar inte längre bara om att vara bäst utan att skydda hans närmaste och överleva. Tillsammans med sin gamle vän Dr. John Watson och en fransk Spåkvinna som letar efter sin bror, måste han stoppa Moriarty innan hela världen faller samman.

Mycket bra uppföljare. Världigt rolig, spännande och underhållande. Och överaskande

som i början när Irene Adler blir mördad.

Mary Watson är även här en mycket intresant och kapabel karaktär men även då hon fick vara med mer än i första filmen så skulle jag inte ha något mot att ha sett mer av henne. Hon är enligt mig en av de intresantaste karaktärerna i filmerna.

När det gäller Noomi Rapace's Madam Simza Heron så var det tyvärr en rätt blek och tråkig karaktär som gjorde väldigt lite i filmen och ofta kändes nästan anonym. Ibland glömde man ens att karaktären var med i filmen. Inte skådespelerskans fel utan mer att de bara lät karaktären vara i bakgrunden och typ bara hängde med.

Slutet var mycket bra men

att det hela handlade om att stoppa första Världs kriget var lite tråkigt då det ju faktiskt startar sedan ändå. Och det var en rätt dålig uppföljning på första filmen för de visade aldrig riktigt vad Moriarty skulle ha fjärrkontrollen till. Om det var till att göra vapen så kändes det inte som någon viktig del. Sedan tyckte jag att krigsvapnen var lite väl utvecklade för den tiden. Tyskarna hade nästan samma typ av vapen som de har under Första Världskriget. Betyder det att de inte utvecklade sina vapen sedan på 20 år? Fast de som gör filmen brukar vara nogran så alla vapen var säkert från rätt tid. Men det kändes underligt.

Gillade ni första filmen så måste ni se den här för den är minst lika bra.

9/10

Redigerad av Crusader
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag såg också den senaste Sherlock Holmes. Crusader har förklarat den rätt bra där uppe så jag orkar inte gå in på detaljer. Överlag tyckte jag den var bra, men lite sämre än föregångaren då det känns som att de fokuserat mindre på deckar-stilen den här gången och mer bara gått på hård action. Fortfarande en väldigt underhållande, välgjord och sevärd film!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sherlock Holmes: A Game of Shadows (2011)

Slutet var mycket bra men

att det hela handlade om att stoppa första Världs kriget var lite tråkigt då det ju faktiskt startar sedan ändå. Och det var en rätt dålig uppföljning på första filmen för de visade aldrig riktigt vad Moriarty skulle ha fjärrkontrollen till. Om det var till att göra vapen så kändes det inte som någon viktig del. Sedan tyckte jag att krigsvapnen var lite väl utvecklade för den tiden. Tyskarna hade nästan samma typ av vapen som de har under Första Världskriget. Betyder det att de inte utvecklade sina vapen sedan på 20 år? Fast de som gör filmen brukar vara noggrann så alla vapen var säkert från rätt tid. Men det kändes underligt.

Jag kan svara på frågan om

vapen. Vapnen i filmen är tagna lite ur fantasin då sådana vapen inte fanns på den tiden, eller var långt mer gammalmodiga. Exempel är automatvapnen; de fanns, stationära, men inte på det sätt de använde dem där. Det finns en hel del för avancerade vapen för tiden (1895) i filmen. Det finns en del fler exempel som jag tänkte på när jag såg filmen, men kommer tyvärr inte på dem nu

Även jag har sett filmen och det är bland de bästa filmer jag sett iår! 10/10 får den av mig! Fullständigt fantastisk!

Såg nyligen The Expendables. Riktigt bra och ösig actionfilm! Skitbra helt enkelt. 8/10.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan svara på frågan om

vapen. Vapnen i filmen är tagna lite ur fantasin då sådana vapen inte fanns på den tiden, eller var långt mer gammalmodiga. Exempel är automatvapnen; de fanns, stationära, men inte på det sätt de använde dem där. Det finns en hel del för avancerade vapen för tiden (1895) i filmen. Det finns en del fler exempel som jag tänkte på när jag såg filmen, men kommer tyvärr inte på dem nu

1891, tillochmed. Iallafall enligt början när Watson skriver.

Jag tror du har rätt där. För det kändes, som sagt, väldigt underligt.

Agatha Christie's Love from a Stranger: A Night of Terror (1937)

Carol Howard vinner en förmögenhet på lotto och beslutar sig för att förändra sitt liv. Hon slutar sitt sekraterarjobb, skickar iväg sin gnälliga faster till ett lyxigt hem, köpa nya kläder och bestämmer sig för att resa runt med sin bästa väninna, Kate. När hon träffar den Engelska gentlemannen Gerald Lovell så dumpar hon sin fästman och gifter sig med honom. Men vad som börjar i lycka förändras snabbt när de flyttar in i sitt nya hus och en galnare agressivare sida av Gerald visar sig.

Klassisk thriller-komedi baserad på en pjäs vid samma namn som i sig är baserad på en novell av Agatha Christie, med bla Basil Rathbone, mäst känd som "Sherlock Holmes" i filmserien på 40-talet. En film om hur en nyrik kvinna gifter sig med en ung man

som visar sig vara en psykopatisk manlig motsvarighet till Svarta Änkan. Men på ett sätt så man förstår att han är galen och har någon form av mental sjukdom som gör att han bara blir galnare, agressivare och paranoid när han är gift som leder till att han planerar och mördar sina fruar. Dessutom är hans avsky för doktorer säkerligen för att han har suttit på mentalsjukhus eller liknande. Att hans sjukdom dessutom är kopplat till hans hjärta då han får hjärtattacker när han blir för upphättsad tyder på att han inte mår bra och igentligen inte är "ond" utan helt enkelt galen och följer de galna impulser han får i tron om att han gör vad han måste göra. Han drivs helatiden till att hitta en ny att gifta sig med för att åter igen uppleva det som fick honom att mörda sina tidigare fruar, trotts sin avsky för kvinnor. Eller så började det bara med ett sätt att få pengar men blev en galenskap. Och hans ständiga besatthet i terror och order, som aldrig ändrar sina planer. Och hur han såg upp till sig själv.

Bra skådespeleri. Speciellt Basil Rathbone men även Ann Harding, speciellt

när hon inser att hon är gift med den ökände seriemördaren Fletcher. Efter det så blir det en mycket intresant psykologisk led då Carol är smartare än vad kvinner på film brukar vara och försökte spela på hans ego för att inte avslöja att hon visste sanningen. Och hur hon, med vetskap om hans hälsa, gör honom mer och mer upphätsad tills hon sedan ger nådstöten med att säga att hon har förgiftat honom och på så vis besegrar honom med den terror han själv använde mot kvinnor och skjrämde honom till döds. Mycket bra.

Som vanligt för filmer från den här tiden så är de flesta bi-karaktärerna överspelade komiska karaktärer vilket kan bli lite förmycket ibland men man står ut när resten är riktigt bra. Nästan Hitchcock bra. Speciellt mot slutet blir den riktigt bra.

8/10

Ivanhoe (1982)

Klassikern och ett måste på Nyårsdagen. En perfekt Riddarsaga. Slutet är dessutom väldigt likt hur det igentligen gick till när Kung Richard återvände.

10/10

Smokey and the Bandit: Part 3 (1983)

Big och Little Enos slår vad med Sheriff Buford T. Justice att han inte kan ta sig från Miami till Texas i tid med en plasthaj. Vinner han så får han $250000, men förlorar han så måste han sluta som Sheriff.

En enkel match, tänker den alltid sure Sheriffen men vad han inte vet är att Enos planerar att Sheriffen's ärkefiende The 'Bandit' ska stjäla fisken och hindra Sheriffen från att vinna. När Bandit vägrar så måste Enos istället vända sig till Bandit's bästa vän, långtradarföraren Cledus Snow och erbjuda honom $250000 för att låtsas vara The Bandit.

Fånig, löjlig och tråkig. Tar lång tid för filmen att börja och har stället en massa små roliga "händelser" på vägen som har inget med resten att göra. Men ibland lite rolig.

Man kan se den om man inte har något annat att se men annars råder jag er att skaffa orginalet på DVD och se den istället.

4/10

Jönssonligan & Dynamit-Harry (1982)

Sickan's senaste kupp gick åt skogen när Dynamit-Harry dök upp. Nu kommer han ut ur fängelset efter 10 månader och finner att endast Harry är där och väntar på honom. Vanhenden och Rocky har skaffat hederligta jobb och är inte längre intreserade av att göra brott. Men Sickan har en plan!

Andra filmen i serien och minst lika bra som första även om lite väl mycket går åt för prat och mindre för brott.

Alla har väl redan sett den. Ni andra borde skämmas!

8/10

Redigerad av Crusader
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag som tyckte att de redan i ettan hade för mycket action mot faktiskt detektivarbete. Även om vissa scener var ganska häftiga så förstörde det filmen lite grann för mig. Är actionen i tvåan tillräckligt bra för att kompensera tycker ni?

Det är nog en rätt svår fråga att besvara, det beror helt på hur mycket du värdesätter visuellt godis i jämförelse med handling.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jönssonligan får Guldfeber (1984)

Sickan är ute igen med ännu en genial kupp: att stjäla ett chip med statshemligheter och sälja det till Wall Enberg.

Min favorit i serien. Saker går hit och dit helatiden och medans de förra 2 hade en hel del prat så var det bara action hela vägen här. Bäst är självklart slutet, uppe på klockan.

Minns när jag såg den på bio som liten och den är fortfarande lika bra!

9/10

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

How The West Was Won (1962)

Stjärnspäckad Klassiker med stort K. Filmen handlar om en familj i 1800-talets USA under 4 Generationer och är uppdelade i 5 delar där en specifik familjemedlem har huvudrollen: "The Rivers" (Eve Prescott & Linus Rawlings), "The Plains" (Lilith Prescott), "The Civil War" (Zebulan 'Zeb' Rawlings), "The Railroad" (Zebulan 'Zeb' Rawlings) och "The Outlaws" (Lilith Prescott & Zebulan 'Zeb' Rawlings).

Filmen har fått mycket beröm för att visa en ärlig bild av Western och ger mycket intresant fakta. Något jag tycker att den lyckas bra med.

Filmen fick en form av fristående uppföljare i en TV-serie "How The West Was Won" från 1977-1979 (I Sverige mer känd som Familjen Macahan) som även då den inte har några karaktärer gemensamt har samma theme med att berätta om Western.

Hur som helst, mycket bra Western även om den har vissa dåliga sidor ibland. Mycket bra skådespelare som spelar tillochmed bättre än vanligt. Bla. Carroll Baker, Walter Brennan, Lee J. Cobb, Andy Devine, Henry Fonda, Carolyn Jones, Karl Malden, Harry Morgan, Gregory Peck, George Peppard, Robert Preston, Debbie Reynolds, James Stewart, Eli Wallach, John Wayne, Richard Widmark och Spencer Tracy.

Filmen var en av MGMs sista stora episka filmer.

8/10

Insidious (2011)

Renai och Josh Lambert flyttar in i ett nytt hus med sina 3 barn. Men bara några dagar senare så upptäcker de att en av deras söner inte vill vakna igen. Läkarna vet inte vad de ska tro och 3 månader senare får de ta hem honom igen för att vårda honom där istället. Samma natt börjar mardrömmen.

Skaparna av SAW är tillbaka med en ny film, en betydligt mer skrämmande och kusligare film som inte bygger på en massa blod och splatter.

För det första så ska man inte ta förgivet att det är en vanlig spökfilm för det är det deffinitivt inte. Filmen börjar så men utvecklas till något helt annat, ibland lite väl mycket. Filmens seriösa och verklighetstrogna karaktär får också en underlig vändning när 2 mer komiska karaktärer kommer med i filmen. Och vissa scener kan nästan kännas löjliga om man inte känner till orsaken. T ex

gasmasken som Elise tar på sig som faktiskt är en exakt kopia av den som The Sandman använder i Neil Gaiman's kritikerrosade serie, vilket är orsaken den är med.

Leigh Whannell (som skrev manuset till de 3 första SAW fi8lmerna (plus orginal-kortfilmen som de bygger på)) har gjort ett bra jobb med manuset och filmen innehåller få klichéer, faktum är att han hade en lång lista på de vanligaste klichéerna som används i skräckfilmer just för att kunna undvika dem.

Tyvärr är där en som han inte undvek och det är

att det hela inte är över när de tror det är över, att filmen slutar i en cliffhanger och slutet var väldigt förutsägbart, tyvärr. Såvidar de inte planerar en direkt uppföljare så gillar jag inte det. Men det är ändå intresant att det hintas om att det aldrig var Josh utan spökkvinnan helatiden då Josh träffade sig själv som barn i spökvärlden vilket tyder på att han aldrig kom därifrån.

Mycket kuslig och bra film. Jag vet inte om det hade med att jag såg den på datorn med hörlurar på men jag har inte blivit skrämd sedan jag såg Grudge på bio så det var kul att faktiskt hoppa till och skricka till ett par gånger.

8/10

The Darkest Hour (2011)

En grupp Amerikanska turister i Moskva blir tvugna att gömma sig när mystiska osynliga energi-varelser faller från himmlen och börjar döda alla de kommer i kontakt med. Några dagar senare bestämmer de sig för att våga sig ut på gatorna i hopp om att hitta fler överlevande. Men finns det fler överlevande? Vad ville varelserna? Och hur undviker man fiender man inte kan se?

Förvånande bra. Jag hade väntat mog en rätt ologisk och dålig film för det är vad trailern visade:

En grupp ungdommar som uppfinner supervapen som kan döda de fiender som ingen annan verkar kunna besegra.

Som tur är så är det inte alls så den är.

Filmen har OK skådespelare och vissa är tillochmed riktigt bra nya stjärnskott. Men en av sakerna som verkligen rädda filmen är att

den är väldigt oförutsägbar när det gäller vilka som kommer överleva och vilka som kommer att dö, vilket gör att man helatiden sitter som på nålar när faran närmar sig.

Handlingen är destu mer förutsägar men det är igentligen inte den som gör filmen i det här tillfället utan det är resan som är saken. Man går inte och ser på en rymdinvationsfilm för den djupa handlingens skull, utan för att bli underhållen och det blir man här.

Så gillar ni katastrof- och rymdinvationsfilmer med häftig action och spännande kamp på överlevnad så ska du se den här. Men har du stora krav på filmerna du ser och inte bara kan slapna av och bli underhållen så kanske du får en mer negativ syn på filmen än vad jag fick.

7,5/10

Hollywood Homicide

Harrison Ford, Josh Hartnett och Lena Olin i denna underbara action komedi som jobbar hårt med att bryta vissa polis-klisheer medans den omfamnar andra på ett väldigt annorlunda sätt.

Biljackten i slutet är nog den bästa jag någonsin sett och bilden av Harrison Ford på en rosa tjej-cyckel med blommig korg och balonger kommer för evigt vara fastsvetsad i mitt minne. :D

Jag skrattade så att jag skrek vid många många tillfällen. Härligt humor, underbara karaktärer (Lena Olins psycic är så rolig), intresant polis-uppdrag som utan att vara stort ändå alltid är intresant.

Klart höga betyg. Alla borde se denna underbara och jätteroliga actionkomedi, och jag har sett den minst 3 gånger tidigare.

8,5/10

Death at a Funeral (2007)

Daniel ska hålla en vanlig traditionell Brittisk begravning för sin far men inget går som det ska. När en gammal vän till den döde kommer på begravningen så måste Daniel och hans närmaste komma på ett sätt att hantera det hela innan hela släkten får veta den mörka hemligheten. Men det hela urartar till en fullkomlig katastrof.

En helgalen Brittisk sitvationskomedi med en massa galna och underliga karaktärer. Helt sjuk och hysteriskt rolig film även om själva slutet var lite för "fint".

Väldigt rolig film om man gillar Brittisk humor.

6,5/10

The Scorpion King (2002)

Lönmördaren Mathayus får i uppdrag att ta sig in i staden Gomorra och döda häxan som hjälper tyrannen Memnon att vinna alla slag med sina förbådande krafter. Det här är legenden om The Scopion King's resa mot makten.

Pre-quel till The Mummy Returns (2001) och första delen i en tänkt trilogi. Tyvärr blev filmen inte på långa vägar på populär som de hade hoppas med resultatet att Dwayne "The Rock" Johnson vägrade vara med i någon uppföljare. Resultatet blev att uppföljaren The Scorpion King 2: Rise of a Warrior (2008) blev en pre-quel till första filmen, antagligen i hopp om att The Rock skulle hinna ändra sig innan de gjorde den 3:e och avslutande filmen som skulle brygga serien med The Mummy. Men i år kommer The Scorpion King 3: Battle for Redemption med en ny skådespelare som "The Scorpion King" så uppenbarligen går de vidare utan "The Rock".

Underhållande action äventyrsmatiné av det klassiska slaget som görs för sällan nuförtiden.

Bra action, bra over the top skådespeleri, bra spänning och action. Visst, man blev besviken att man aldrig fick veta hur The Scorpion King blev den onda varelse i Mumien, vilket jag och många andra trodde filmen skulle handla om. Istället fick man en lättsam actionäventyr som var som en blandning av Mumien och Disneys Aladdin.

Ibland så känns filmen lite väl modern i tal, vapen och action med den är ändå väldigt underhållande och The Rock visar att han kan spela.

En underhållande film helt enkelt.

7/10

The Eagle (2011)

År 120 efter Kristus sändes 5000 romerska soldater in i de då okända norra delen av Britanien, för att aldrig återses igen. Av rädsla för vad som fanns där beordrades en lång mur att byggas över landet som för evigt skar av den norra delen av Britanien från resten av landet och muren förklarades som slutet på världen.

20 år senare ger sig Marcus Aquila av för att ta reda på vad som hände hans far och rädda sin familjs heder genom att hitta Legionens gyllene örn som var symbolern för det romerska riket.

Filmatisering av boken "The Eagle of the Ninth", första boken i Rosemary Sutcliff's ungdomsäventyrs bokserie om den romersk-brittiska familjen Aquila's äventyr i Britanien under flera generationer under Romarrikets sista århundraden.

Känns lite underligt att romarna spelas av amerikaner men jag förstår symboliken för att visa att romarna inte är från Britanien och därför inte pratar likadant.

Aquila är latin för "örn" så det är ett passande namn på karaktären. Bäst är när

Marcus får känna på hur det är att själv vara slav.

Sämst var när

Marcus, som en idiot, springer rakt in bland fienderna för att ta örnen.

En av filmens intresantaste delar är klart vänskapen som växer fram mellan Marcus och Esca, och när en viktig del är när

Esca inser att hans eget folk är inte bättre än romarna utan också kan vara barbariska kallblodiga mördare.

Jag hade hört att det här skulle vara en action-packad drama lös film vilket ju inte stämde alls. Filmen har flera långa action-tomma delar och ibland kan den vara lite seg.

Inte alls lika bra som jag hoppades men helt OK. Fast underligt brutal film för att vara baserad på en ungdomsbok.

6,5/10

Drive (2011)

En Hollywood stuntman som extraknäcker som förare vid rånjobb börjar umgås med en ung kvinna och hennes son. Men saker blir genast kompliserade när hennes make kommer ut ur fängelset.

Inte alls så bra som jag hade väntat mig. Väldigt seg vid vissa tillfällen. Halva filmen går innan den igentliga handlingen sätter igång. Många scener är onödigt långa och sega som t ex tysta bilresor, promenader osv, något som är väldigt populärt med vissa regisörer gillar men som jag själv har svårt för. En väldigt tyst film men när musiken är där så är den oftast bra. Och huvudkaraktären är väldigt stel, men medvetet för att det passar filmen. En klar hyllning till 70-80-tals actionthrillers.

Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka. Jag balenserar mellan riktigt bra eller riktigt usel. Jag vet iallafall att jag skulle inte orka se den igen. Men något betyg kan jag inte ge just nu.

Attack the Block (2011)

Den tuffa ledaren över ett gäng ungdomsbrottslingar dödar en mystisk liten varelse som föll från rymden och tar den som en trofé. När fler mystiska varelser regnar ner från rymden ger de sig ut för att jaga dem i hopp om att käna pengar på dem. Men de här varelserna visar sig vara betydligt tuffare och snart flyr de för sina liv. Tillsammans med en sjuksköterska som de tidigare hade rånat måste de nu kämpa för att överleva när varelserna attackerar deras kvatér.

Brittisk Sci-Fi komedi. Väldigt underhållande och faktiskt rätt bra. I början var jag allt tveksam då huvudrollerna var ett gäng jobbiga snorungar som trodde de var något men filmen överaskar.

Gillar man den här genren så ska man ge den här filmen en chans.

6,5/10

Redigerad av Crusader
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Jag har ovanligt nog varit på bio två dagar i rad, igår och idag.

Igår såg jag nya Hamilton-filmen I nationens intresse med en vän som drog med mig dit. Visst, filmens effekter och actionscener är välgjorda, men vad gäller dialog mellan skådisarna finns det en del att anmärka på. Tänker bland annat på en scen då Hamilton sitter på restaurang med sin kvinna och ska förklara att han kommit på att han vill leva resten av livet med henne som kändes styltig och onaturlig och jag började vrida på mig lite i biostolen. En del störande svengelsk dialog också. Och VÄLDIGT uppenbar produktplacering i vissa scener. Så nja... lite splittrat intryck av filmen.

I afton bjöd jag min far på The Stig-Helmer Story då jag hade två biobiljettcheckar liggande. Fick ganska snabbt en "må bra"-känsla som följde genom hela filmen. Greppet att en den 20-åriga Stig-Helmer har Lasse Åbergs röst fungerade också bra eftersom jag inte alls tänkte på det förren i mitten av filmen ungefär. Många kul retroprylar fick man se, och lite småkul att karaktärer från de tidigare filmerna dök upp som hastigast...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Big Momma's House (2000)

FBI-agent Malcolm Turner är på jakt efter den brutale rånaren Lester Vesco och hans föredetta flickvän Sherry. I hopp om att flickvännen hör av sig till sin mor/farmor Big Momma, så får Malcolm i uppdrag att hålla koll på Big Momma's hus. Men Big Momma reser bort under en vecka, innan Sherry kommer dit. Men som tur är så är Malcolm är en mästare på förklädnader. Utklädd till Big Momma så är det bara öfr honom att välkomna Sherry och hennes son Trent med öppna armar och luska ut var hennes ex är samt de pengar han stal. Men saker är aldrig så enkla som man tror, speciellt inte när Sherry visar sig vara väldigt snygg.

Rolig och underhållande actionkomedi (fast action-delen är väldigt liten). Jag har sett den innan men jag hade glömt nästan allt.

6,5/10

Big Momma's House 2 (2006)

FBI-agent Malcolm Turner har flyttat till den säkrare PR-avdelningen på FBI för att satsa på sin familj. Men när hans föredetta partner blir mördad och han inte får fallet så tar han lagen i egna händer. Dags för Big Momma att återvända som nanny i den misstänkte gärningsmannens hem. Men snart inser han att det inte bara gäller fallet utan även familjen behöver hans hjälp och det hela blir bara värre när hans fru fattar misstankar om vad han håller på med.

Väldigt roligt och bra Spionkomedi. Betydligt mer action än första filmen och en betydligt bättre film. Snacka om galen familj. Medans första filmen handlade om ett kvatér av galna svarta så handlar den här om ett kvatér av galnare vita.

Sedan så är det ju precis som i första filmen, att smiket i filmen är betydligt bättre än vad det ska förställa sig vara. Den där billiga säcken han låtsas ha på sig är ju inte vad han igentligen använder utan de har ju en svindyr specialbeställ fatsuit vilkets är mäst uppenbart när Big Momma ha baddräkt på sig.

Martin Lawrence är tillbaka i högform och Zachary Levi som hans mindre erfarne partner.

Betydligt bättre än första filmen och ibland skrattade jag så jag nästan grät. Gillade du den så ska du se den här men även om du inte gillade första filmen så tycker jag att du ska ge den här en chans.

7,5/10

Big Mommas: Like Father, Like Son (2011)

FBI-agent Malcolm Turner står inför sin svåraste uppgift hitils: att övertala sin styvson Trent att hoppa över college och bli Hip-Hop artist är inget bra karriärval. Det hela förvärras när Trent blir vittne till ett mord och ett pris sätts på hans huvud. Eftersom Malcolm misstänker att där finns en läcka i FBI så kan de inte vända sig till dem. Deras ända hopp är att hitta ett USB-minne med bevis nog att sätta dit skurkarna men den mördade mannen gömde det väl, på en konstskola för flickor. Malcolm har inget annat val än att än en gång plocka fram sin Big Mamma fatsuit och gömma Trent på flickskolan, förklädd till Big Mommas kraftiga systerdotterdotter Charmaine.

Mer av en musikal-känsla över den här filmen och betydligt mindre budget än förra filmen. Inte alls lika bra och rolig som förra filmen men ändå OK. Och betydligt mer drama än de tidigare filmerna.

Mycket av filmen handlar om hur Trent lär sig att riktiga tjejer faller inte för tillgjorda tuffa cola killar eller överdrivna. Och sedan är det uppenbart att en stor del av filmen handlar om att göra reklam för Prodi-G.

Slutet var lite... kort. Jag trodde att

Haley skulle förlåta Trent och att de skulle bli ihop men nej, det slutade med att hon kände sig sviken och ville inte ha med honom att göra mer.

Lite konstigt. Jag menar, filmen var den längsta i serien (1h53min lång) så de kunde ha haft 1 minut till där de avslutar det ordentligt.

Har ni sett de andra 2 så tycker jag klart ni ska se den här också men förvänta er inte att den ska vara lika bra som förra filmen.

6,5/10

The Fast and the Furious (2001)

Brian O'Conner jobbar hårt på att imponera Dominic Toretto, en tuff streetracer med ett våldsamt förflutet, och faller för hans syster Mia.

Fartfyllt action-drama som blev Vin Diesel's stora genombrott och starten på en lång film-franchise. Det var inte så många år sedan jag såg den sist så jag kommer ihåg det mästa utom slutet. En film som jag inte var det minsta intreserad av att se då jag har total avsaknad av intresse för bilar eller racing. Men jag blev väldigt possitivt överaskad och jag tycker fortfarande att filmen är bra.

Brian

splittras mellan gänget som blir msom hans familj och hans jobb men väljer ändå rätt lätt gänget. Han riskerar sitt liv och avslöjar sin identitet för att rädda Vince, en kille som hatar honom (och som han själv inte precis gillar).

Racet i slutet fattade jag aldrig riktigt men själva slutet var oförutsägbart

då man ju faktiskt väntar sig en strid på liv och död mellan Dominic och Brian där bara en av dem överlever.

Mycket bra iallafall även om jag tycker att slutet kunde ha varit lite längre.

7/10

Limitless (2011)

Eddie Morra är en misslyckad författare med skrivsvårigheter och ett liv som lat slusk. En dag möter han sin föredetta svåger som erbjuder honom ett mirakelpiller som kan öppna hans hjärnas gömda potensial. Det tar inte lång tid för honom att bestämma sig och strax efter han tagit den så förändras hans liv. Han minns och förstår allt han någonsin har sett eller läst, lär sig saker i rasande fart och hans sinnen förstärks. Livet leker plötsligt men det räcker inte för Eddie, han har en plan.

Det här var en riktigt jäkla bra film. Jag hade inte alls väntat mig det. Jag fullkomligt njöt helatiden (nåja, kanske inte under de coola men jobbiga zoomningarna :P ). En underbar film både manus, regi, skådespeleri och givcetvis visuellt. Slutet var också ett som jag verkligen uppskattade men verkligen inte hade väntat mig.

Den här typen av filmer har sällan lyckliga slut.

En underbar thrillerkomedi som jag starkt kan rekomendera.

9/10

Rare Exports: A Christmas Tale (2010)

För många generationer sedan begravde lapparna en mörk hemlighet under en gigantisk kulle vid gränsen mellan Ryssland och Finland. Nu gräver en rik man där för att hitta den hemlighet som han har sökt efter sedan han var liten.

Lille Pietari är säker på att att hemligheten som döljer sig under kullen är den farligaste varelse som Jorden någonsin har skådat, Jultomten!

Började bra men höll långt ifrån hela vägen. För det första så är filmen otroligt absurd men samtidigt totalt seriös vilket ibland blir förmycket (som t ex att den ända maten de har är Pepparkakor och mjölk). Sedan är huvudrollen en liten pojke vilket sällan blir annat än löjligt för mig när det är en vuxen film. För att inte säga att de tog ordspråket "visa inte hajen" för bokstavligt

med att aldrig visa Jultomten vilket var en stor besvikelse.

Hade filmen fortsatt som den började, som en överlevnads skräckfilm så hade det blivit riktigt bra. Men jag har sett kortfilmerna så jag visste åt vilket håll det skulle gå och jag kan förstå att de ville hålla sig trogna sin filmidé. Men jag hade själv fått ut mycket mer av filmen om det hade varit en klassisk monsterfilm.

Men visst är den värd att se.

5,5/10

2 Fast 2 Furious (2003)

Föredetta polisen Brian O'Conner har flytt L.A och bor nu i Miami där han känar pengar i streetracing som "Bullet". En kväll blir han arresterad av FBI som vill att han ska infiltrera en Drug Lord mot att få sitt straffregister struket. Han går motvilligt med på det om han själv får välja partner och han vill ha Roman Pearce, en barndomskamrat som aldrig förlät honom för att han blev polis.

Uppföljare som uppföljare brukar vara. Mer fart, mer action, mindre snack. Den här gången funkar det bra. Endast 2 karaktärer är med från första filmen vilket är synd men också det funkar ändå tackvare att det är en ny story. Men jag tror man kommer uppskatta Fast Five mer tackvare att ha sett den här då den ska vara lite som en crossover mellan 1:an och 2:an.

Karaktärerna är helt ok med vissa undantag. Brian är fortfarande ett starkt kort och även hans vän Rome, även om han är lite av en klåfingrig idiot. Varför måste han helatiden försöka stjäla från en livsfarlig psykopat som han jobbar för?

Undrar om inte Roman's roll först var skriven för Dominic.

Iallafall, mycket bra uppföljare. Kanske tillochmed bättre på vissa punkter.

7/10

True Grit (2010)

14-åriga Mattie Ross anställer den tuffa U.S. Marshal Rooster Cogburn för att jaga hennes fars mördare. Men hon är inte den ända som är på jakt. Texas Ranger LaBoeuf jagar samma man för ett mord på en Senator.

Remake av klassikern vid samma namn från 1969 där John Wayne vann sin första (och ända) Oscar (något den nya filmen inte gjorde trotts 10 nomineringar). En igentligen onödigt remake av en redan fantastiskt film men det är svårt att tycka så när resultatet blir så bra som det här.

En Western full med bröderna Coen's typiska bizzara humor och udda karakärer.

En film som är väldigt trogen orginalet. Så pass att jag känner igen det mästa i filmen trotts att jag inte har sett den här versionen innan.

Ett problem med filmen är att jag har svårt att höra vad Rooster Cogburn säger och skulle ha haft text till filmen.

Lite trivia: Pga att Hailee Steinfeld var minderårig så förbjöd lagen mot barnarbete henne att vara med och filma efter midnatt. Det gjorde att de fick använda trickfilmning och bodydubbles för nattscenerna. Det är orsaken varför nästan alla nattscener med henne är närbilder och inte visar henne och någon av de andra karaktärerna i samma bild och när de gör det så ser man bara henne bakifrån.

Slutet var lite av en downer men det är mycket möjligt att boken slutar sådär.

Mycket bra western som alla som älskar western måste se. Om du dock bara är måttligt intreserad av western och har sett orginalet så behöver du inte se den här men borde ändå ge den en chans.

9/10

Nu blev jag sugen på att se orginal trilogin. :P

The Last Exorcism (2010)

Cotton Marcus är en Präst, showartist och föredetta Exorcist med osäker tro. För att bevisa att Demoner inte existerar och att Exorcism är bluff låter han en dokumentärgrupp vara med när han ska utföra sin sista Exorcism och visa för världen hur det igentligen går till.

Inte alls som man väntar sig. Många vändningar och man vet sällan vad som pågår.

Slutet är en blandning av bra och dåligt. Det förstör filmen på många sätt men den är också då filmen blir som intresantast. På många sätt är jag besviken. Jag ville ha antingen

en film där allt hade sin logiska förklaring eller en där man fick se en massa riktigt övernaturliga saker där de sakta börjar inse att det är på riktigt.

Nu blev det istället att

inget var extremt eller oförklarligt fören de sista 5 minuterna. Och hela grejen med att pastorn igentligen var ledare för en demondyrkande sekt blev lite förmycket. Själva grejen med elden och demonen var cool men det kändes lite "dags att komma nu när filmen är slut". Annars var slutet ett "Jaha" slut och kändes som att man hade sett den typen av slut många gånger innan. Alltså inget nytt precis.

Men jag kan klart rekomendera filmen. Den är underhållande och jag tror att alla kommer ha olika uppfattningar om vad de tyckte om slutet. Förvänta er bara inget grafiskt eller jätte-coolt utan mer en Blair Witch Project med lite högre budget.

6/10

Never Let Me Go (2010)

Kathy, Tommy och Ruth växer upp på en till synes vanlig skola men sanningen är att de är alla skapade för ett ändamål: att donera sina viktiga organ för att förlänga livet på andra. Deras ända andra alternativ är att hitta orginalet som de är skapade efter för att bli deras privata donator, eller bli en carer, den som tar hand om donatorerna och där med inte behöver donera fören lite senare i livet. Men rykten säger att det det finns ett annat hopp, om 2 som älskar varandra kan bevisa det så kan de ansöka om att bli "deferral" och få några år tillsammans.

En film om en paralell värld där barn odlas för att bli donatorer, baserat på en bok med samma namn.

För det första: titlen har inget att göra med Elvis eller hans låt. :P

Hela triangeldramat med Kathy, Tommy och Ruth var lite tråkigt och onödigt.

En rätt befängd historia igentligen, speciellt i en modern bok och film som utspelar sig förritiden. Men tanken är väl hur saker kunde ha blivit om kloning kom redan på 50-talet och folk övertygades om att kloner saknade en själ. Faktum är att de anses aldrig vara människor i filmen (inte ens av de som är mot kloner för donationer) och behandlas bara som djur.

Så varför göra en film (eller skriva en bok) om det? Tja, det är inte så oaktuellt som man kan tro. För några år sedan beslutade domstolen i England att skapa mänskliga kloner för donation var axeptabelt så länge de aldrig har medvetande och t ex skapas utan huvud. Sedan dess har diskutionen varit i full gång.

Inte världens feel good film precis men det är inte heller dess mening att vara. Istället handlar det om att se saken från en annan synpunkt. Att se hur de, som andra anser inte vara människor, känner. Det hade inte behövt handla om kloning utan kunde lika väl handla om Judar, svarta eller folk som anses mindre värda bara för att de kommer från ett annat land. Och precis som i filmen så spelar religon en viktig del. Här är orsaken till allt lidande att de kristna anser att klonade människor inte har en själ och där med inte är människor, precis som många i verkligheten anser att för att någon har en annan tro eller hudfärg så är de inte människor.

Som tur är så utspelar sig filmen bara fram till 90-talet vilket gör det lättare att "tro" på den. Hade den utspelat sig i nutid så hade det bara känts mer befängt. Om det var orsaken eller om de bara ville det skulle kännas som historia, vet jag inte.

Vad jag vet är iallafall att det var en rätt bra film som får en att tänka.

7/10

Mission: Impossible - Ghost Protocol (2011)

När ett uppdrag går helt fel riskerar USA och Ryssland att hamna i krig. IMF (Impossible Mission Force) beskylls för det hela och blir omedelbart förnekad existens under "Ghost Protocol". Ethan Hunt och hans nya team måste nu hitta vem som ligger bakom det hela och stoppa honom innan han startar ett kärnvapen krig. Och den här gången är de helt ensamma.

Woohoo! Så här ska Mission: Impossible se ut! J.J. Abrams visar att han gjorde rätt val vid regisör att ta över men också att han fortfarande har en stor del med filmen att göra för det är är verkligen en J.J. Abrams film även då han bara var Producent.

Brad Bird (The Incredibles, Ratatouille) visar att han är lika bra på att regisera Live-Action som Datoranimerade filmer och det märks inte att det är är hans första Live-Action film.

Josh Appelbaum och André Nemec visar att de är lika skickliga på att skriva ett Spionfilm manus som till avsnitt av ALIAS i deras första film manus.

Det här är en ren och skär hyllning till Mission: Impossible TV-serien på alla sätt. Manus och regi visar klart var filmer-serien kommer från och det känns som att äntligen är serien på rätt väg och handlar om det som Mission: Impossible ska handla om. Inga överdrivna löjliga stunts där personen igentligen borde ha dött eller extrem action, utan det handlar om att utföra uppdrag med list och planering. Och Ethans team känns taight som det ska göra. Det känns inte som Ethan Hunt och några andra bi-karaktärer utan det känns som ett team där alla är lika viktiga. Och det känns som att de här satte ihop ett team för att vara i framtida filmer istället för att byta i varje film. Det här skulle ha kallats för "Mission: Impossible - The Movie" för det här är hur första (och framför allt andra) filmen skulle ha sett ut och just nu är jag så otroligt tacksam att J.J. Abrams fick ta över serien. Även Tom Cruise, som innan 3:an sa att den nskulle vara hans sista, verkar trivas med hur serien har utvecklats.

Och musiken. Michael Giacchino visar igen att ingen annan än han ska göra musiken i Mission: Impossible filmerna och att det soundet mer troget TV-serierna passar bättre än de rockversioner som var i t ex Mission: Impossible II. Och precis som i förra filmen så vågar han ha med mer musik från TV-serien än bara titelmusiken. Och titelsekvensen var bara helt underbara och man skulle nästan kunna tro att det var piloten till en ny TV-serie. Underbart!

Fanns det något dåligt då? Tja, hur

skurken begick självmord var lite antiklimax men samtidigt gillar jag att det sista han fick se var att han hade misslyckats.

Till en början hatade jag

att det verkade som att Julia hade blivit brutalt mördad eller att de bara hade begått skillsmässa vilket hade totalt förstört förra filmen för mig. Men förklaringen och cameon i slutet var tillfredställande även om jag ansåg att hela den storylinen var onödig. Jag var också orolig att Luther inte skulle dyka upp men även då jag hade velat att han var med mer så var jag nöjd att iallafall se honom igen.

William Brandt

och hans kopling till Ethan var också lite onödig plus en aning ologisk att Ethan inte skulle veta vem han var om han hade varit hans livvakt.

En annan sak är väl att Ethan Hunt, som i tidiga filmer har varit idiotiskt våghalsig (speciellt i 2:an) plötsligt besvärades av höjder och farliga stunt kändes lite underligt men också att det var så det skulle ha varit från början.

Älskar ni de klassiska Mission: Impossible TV-serierna och Mission: Impossible III så kommer ni att älska den är. Är ni mer åt Mission Impossible II hållet och föredrog den extrema action och overkliga stunt så kan ni tycka att den här kanske är lite för tam men borde ändå uppskatta den.

9/10

Fast & Furious (2009)

Dominic Toretto återvänder till USA för att hämnas när en av hans nära och kära blir mördad. Brian O'Conner, nu FBI agent, ingår i en special grupp som ska ta ner en mystisk Drug Lord kallad Braga.

Båda jobbar de på att infiltrera en grupp knarksmugglare och sätta käppar io hjulet för varandra. är de efter samma person och jobbar hårt för att ta sig in i hans inre krests och samtidigt hindra den andra.

En betydligt mindre flashig film men ändå väldigt bra. Intresant att det är samma gäng som gjorde 3:an som gjorde den här då 3:an floppade.

De verkar ha olika förklaringar i varje film till varför Brian lät Dom gå i första filmen. :P

Nu fick jag svaret på det jag undrat: Om Dom var kapabel till kallblodigt mord. Och jag gillade svaret. :)

Det var fint

hur Dom stannade kvar med Brian i slutet istället för att fly. Synd bara att han blev dömd. FBI lovade ju att han skulle slippa åtal. Men det behövdes antagligen för Fast Five då det här var första filmen i den nya serien som är mer sammanknuten än vad de första 3 var.

Typisk orättvisa att Brian får skulden för hur en annan agent sabbar tillslaget. Men så brukar det vara i filmer.

Jag skrattade lite över varnings texten i slutet om att inte pröva det här hemma. :D

Mycket bra iallafall och den mäst action packade hitils. Men inte på samma vis som 2:an utan den här går mer sin egen väg.

7/10

TrollHunter (2010)

Ett gäng högskolstudenter undersöker tjuvjakt på björn i Norge och filmar en dokumentär om det. Deras huvudmisstänkte är en mystisk jägare som påstår sig jaga Troll och de följer med honom ut i de Norska storskogarna och fjällen.

En Norsk Found-footage film (liknande "Blair Witch Projekt"). Vilket också betyder att man redan från början vet hur det slutar. På tal om det så var själva slutet dåligt gjort.

Jag väntade mig en barnfilm, snacka om att jag hade fel. Det här är en fantasy skräckfilm!

En rätt befängd film men också väldigt spektakulär och otroligt cool! Designen

på trollen hade för och nackdelar. De har det klassiska utseendet från gammla sagoböker vilket är väldigt häftigt men samtidigt gör det att man har svårt att ta det på alvar för de ser så overkliga ut. Det gör att man aldrig känner någon form av kuslighet eller liknande.

Sedan var det lite dåligt skrivet med karaktärerna.

En av deras vänner blir uppätna av ett Troll och de är ledsna i 1 minut och sedan ger de sig med på ett självmordsuppdrag för att forsätta filma Troll och beställer en ny kamraman som är dessutom ett proffs.

Ett annat problem var att filmen har en hel del logiska luckor. Som att

Troll som dör av solljus är ute ur sin grotta och jagar på dagen?

För att inte glömma det faktum att Norska regeringen

skulle hemlighålla det hela eller ens kunna hemlighålla det (framför allt med en idiot som Finn som ansvarig) eller mörda/fängsla folk för att hermlighålla det.

Men det hela är ju trots allt en film gjord på skoj men med seriös ton.

Filmen är mycket i samma stil som Rare Exports filmen bara betydligt bättre gjord och man kände ingen besvikelse på att man inte fick se "hajen".

Jag tycker alla borde se den här filmen för den är väldigt underhållande och otroligt välgjord för att vara en nordisk film. Hollywood hade inte kunnat göra den bättre. Det skulle förvåna mig om det inte kommer en Amerikansk remake av filmen.

8/10

Conan the Barbarian (2011)

Sedan Conan sprättes ur sin mors mage på krigsfältet så har han bara velat bli en krigare. Efter att ha förlorat sitt hem spenderar han sin uppväxt i jakt på mannen som förstörde hans liv.

Löst baserad på Robert E. Howard noveller om Conan. Faktum är att filmen är på många sätt lösare baserad än filmen vid samma namn från 1982 och är designen mer trogen. För att inte glömma att han räddar nakna slavinnor. :P

Jason Momoa känns lite mer som en ung Conan än en fullvuxen en. Men trotts att jag först är tveksam så visar han sig faktiskt göra en bra Conan.

Klippningen mellan ställen är lite av det sämre tycker jag. Har de lagt ner en massa tid och pengar så kunde de visa mer av vad de har skapat istället för att bara hoppa mellan bilderna. Jag hade velat se mer av resan och den fantasifulla världen Conan lever i.

Och många scener är väldigt kort klippta också.

Valet av namn på filmen var ett misstag. Att ge den samma namn som filmen från 1982 gjorde så att folk snabbt tog för givet att det handlar om en remake vilket är fel. Förutom att båda filmerna börjar med Conan's barndom så har de inget gemensamt när det gäller handlingen.

Tyvärr så har filmens handling väldigt lite att göra med Conan berättelserna utan är en helt nypåhittat historia (varför de alltid unviker att göra baserad på berättelserna förstår jag inte) och tyvärr ibland en aning dåligt skriven, speciellt när det gäller plottwister (

som när Tamara blir tillfångatagen

) och hur de verkar slänga in striderna ibland bara för att ha strider men utan att det känns som att där finns någon direkt orsak till dem. Och

masken som allt handlade om. Fy vad vek den var. Var den verkligen värd allt besväret?

Tamara är en rätt intresant karaktär och se henne lära sig slåss är rätt intresant att se.

Bra äventyrsfilm som alla som gillar äventyr kan se sålänge man inte ser med kritiska ögon utan tar den för vad det är. Att det sedan dessutom handlar om Conan gör filmen bättre.

7/10

L'illusionniste (2010)

En gammal Fransk Trollkarl åker till England på turné i hopp om att lyckas bättre där. På en Pub i Scottland träffar han en fattig ung servitris som genast blir väldigt fasinerad och följer med honom ut på hans turné.

Väldigt fin och trevlig film och ganska rolig. Ibland skrattar man riktigt ordentligt. Den är långt ifrån tråkig iallafall. Men även lite sorglig då det handlar om hur showartister inte längre kan försörja sig på det de gör.

En film jag klart kan rekomendera till alla som gillar animerade filmer för vuxnare publik. Och låt inte det faktum att det är en Fransk film skrämma er. De pratar inte mer än enstaka ord då och då och oftast på Engelska. Om där är någon film man inte behöver text på så är det den här.

8/10

Kronjuvelerna (2011)

Fragancia Fernandez arresteras för att ha skjutit en barndomskamrat. På Polisstationen berättar hon sin livs historia för att förklara vad som verkligen hände.

Jag har sett många galna Svenska filmer men den här tar nog priset. Jag vet inte vad jag ska säga. Den är förvånande underhållande trotts att den igentligen borde vara väldigt långtråkig och dålig. Kanske hade de bara tur att få ihop allt så att det gick att se spektaklet?

Bra musik och bild och en bra blandning av skådespelare. Jag var först lite undrande till varför filmen utspelar sig för så många år sedan men det har nog med filmens fantasifulla handling att göra för att få den att kännas som en saga. Fast

hela grejen med att hennes döde bror släppte ut henne ur fängelset var förmycket.

Men varför hette filmen "Kronjuvelerna"? Och varför

hamnade Fragancia på sjukhus efter hon rymde från fängelset?

Men hela grejen med att

Pettersson-Jonsson ständigt är otrogen med Fragancia tyckte jag inte var sött. Och så ska han ha ett hjärta av guld?

Förvånande underhållande galen modern svensk saga.

6,5/10

Redigerad av Crusader
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Såg ju Doktor Glas på Dramaten för runt ett år sedan så jag var såklart tvungen att gå på Gregorius som nu går på Stadsteatern. Bengt Ohlssons bok i sig kan enligt mig med all stolthet läggas i kanon med Söderbergs orginal men nu när jag sett pjäsen vill jag hylla den flerfaldigt. På samma sätt som böckerna kompletterar varandra så kompletterar pjäserna varandra och båda gör ett fantastiskt jobb att skildra dessa två människor den där varma sommaren i Stockholm 1905. Ranelid som Gregorius var perfekt även om scenografin med massa övervakningskameror och monitorer i ett tomt rum var lite underlig. Fast i likhet med Doktor Glas så ska det avskalat, ensamt och mörkt och det enda som ska existerar på scenen är den råa kraften hos den ensamma skådespelaren och det gör Gregorius lika bra som sin motpart. Hoppas innerligt att "Jag, Helga Gregorius" blir pjäs snart också!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fast Five: Fast & Furious 5 (2011)

Tar vid där förra filmen slutar. Brian O'Conner och Mia Toretto fritar Brian O'Conner och är nu på rymmen i Synd Amerika. Där återförenas de med Vince som har ett jobb för dem. Men jobbet visar sig inte vara så enkelt som de trodde och snart är de på flykt undan en mäktigt Drug Lord och en av FBI's tuffaste Manhunters.

Ah, de bästa från 1:an, 2:an, 3:an (fast inte huvudkaraktären då skådespelaren inte kunde vara med) och 4:an tillsammans i 5:an. :D

Vin Diesel vs. Dwayne Johnson! Nu kan jag dö lycklig. :D

Kul att se Vince igen.

Fast när han räddade Mia såg uppgjort ut. Men uppenbarligen så var det inte så. Tykte de hanterade karaktären lite dåligt.

Jag drömde faktiskt om den här filmen i natt. Fast där hade Vince blivit en ny mäktig Drug Lord i L.A som Brian och Dom skulle ta ner. :P

Väldigt snyggt tågrån i början.

Någon annan än jag som tycker deras plan inte var så värst smart? Jag hade slagit till mot alla ställena samtidigt eller något liknande. Och bränna pengarna?

Någon mer än jag som tappade hakan när de hoppade över racet? :P

Så här ska en modern Heist film vara! Iallafall

tills slutet. Synd bara att det utvecklades till nåt helt annat mot slutet. Alla deras planer och förberedningar bara borta utan istället drar de in beväpnade och skjuter alla som kommer i vägen och sliter ut valvet och drar det efter sig i en biljakt genom hela staden och kör ifrån polisen med det på släp vilket är totalt omöjligt att göra. Snacka om att förstöra en bra Heist film. För att inte snacka om hur många oskylldiga liv de riskerar men på något vis lyckas unvika döda.

Det blev iallafall riktigt idiotiskt så jag knappt kunde titta om det inte var för att det var bra action. Och likadant att The Rock fortfarande jagar dem fanatiskt efter det här. Jag trodde grejen var att han hade insett att de var oskylldiga.

Dock fick slutet, och hur det hela igentligen gick till, mig att muttra mindre även om det inte kan ha varit hur de planerade det från början.

Bonus scenen i slutet

var verkligen ett WTF moment. Det kan inte ha varit planerat i förra filmen.

Började som klart den bästa filmen i serien men flippade totalt i slutet. Men den var trotts det riktigt bra ändå.

8/10

Midnight in Paris (2011)

Gil och Inez är på semester i Paris. Gil är en populär Hollywood manusförfattare och romantiker som anser att det var bättre förr. Han kämpar med sin första bok och vill flytta till Paris då hans stora fantasi är att bo i 20-talets regniga Paris och skriva böcker. Han är förlovad med Inez som är en All American Girl som trivs i nuet och tycker att hemma i Amerika är bäst. Hon tycker att Gil ska sluta fantisera och göra det han kan bäst, skriva manus till filmer.

En natt går en berusad Gil vilse på Paris gator och när klockan slår tolv kommer en gammal bil och hämtar honom. När han kliver ur så är han plötsligt i 20-talets Paris. Där träffar han sina stora idoler bla makarna Fitzgerald och Ernest Hemingway, samt den vackra Adriana.

Fantasifull romantisk Science Fiction komedi signerad Woody Allen.

Varför vill Inez gifta sig med Gil? Hon verkar ju mäst bli irriterad på honom och nästan avsky honom och inget han gör eller säger verkar passa henne och de har inget gemensamt. Hon föraktar vanliga arbetare och gör narr av hans enkla gåvor. Och hon lyssnar aldrig på vad han säger. Sedan

erkände hon att hon dessutom var otrogen.

Bäst blir det när

Gil och Adriana reser tillbaka till 1890-talet. Men sedan så visar det sig att Adriana är som Gil och ser romantiken men missar verkligheten. Och att hon väljer 1890-talet framför Gil säger rätt mycket.

Roligast var klart Privat Detektivens öde.

Det intresantaste är klart att alla Gil träffar, det kvittar vilken tid det än är, anser att det var bättre förr.

Slutet var

fint och kändes rätt. Plus att han fick träffa en ny som han kanske passar bättre med.

Fin, underhållande, intresant och lite rolig film.

6,5/10

The King's Speech (2010)

Prins Albert, The Duke of York, har problem med att hålla tal pga att han stammar och går till den misslyckade Australienska skådespelaren Lionel Logue för språklektioner.

Historiskt drama om Kung George VI innan han blev kung. Jag har svårt för filmer baserade på verklighet men som bygger på så lite grund. Men här har de varit något nogranna med sin undersökning och hade även en hel del tur att råka på information som krävde omskrivnmingar av manuset ända in till inspelningen började.

Den största skillnaden mellan filmen och verkligheten är att filmen utspelar sig betydligt senare och vid fel tidpunkt. I verkligheten började George VI sin träning med Logue redan 1926 och var sedan en bra talare bara några månader senare medans i filmen så är det först mitten av 1930-talet som han börjar hos Logue och det tar några år innan det ger resultat. Orsaken till det här var att de ville ha med historien om hans bror samt när han själv blev kung och ha med historiska personer som Neville Chamberlain och Winston Churchill. Filmen är också väldigt Hollywoodiserad även om vissa saker tonades ner. T ex talet i slutet var från början tänkt att vara perfekt men det tyckte det blev lite för mycket. Dock är det typiska Hollywood med hur alla hurrar och apploderar vilket inte hände på riktigt. Relationen mellan George VI och Logue var också gjord tightare än i verkligheten där han t ex aldrig kallade kungen för "Bertie" eller lärde honom att svära. Likadant så var inte relationen mellan George VI och hans bror så svår som den var i filmen.

George VI's stammning var också överdriven en del för dramatisk effekt. Lika så vissa karaktärers roller som t ex i filmen så ville Churchill att George VI skulle bli kung medans i verkligheten så stod han på broderns sida. I filmen antyds att George VI var mot ett fredsavtal med Hitler medans i verkligheten så var han för det.

Med andra ord, man ska ta filmen med en stor nypa salt. Det här är en dramatisering av en hitorisk händelse och ska inte tas som fakta.

Colin Firth för ett fantastiskt jobb som stammare. Faktum är att han gjorde ett sådant fantastiskt jobb att han fick problem med stammning efteråt. Paul Bettany och Hugh Grant ångrar nog att de tackade nej till rollen som George VI.

Ett Historiskt drama som jag varmt kan rekomendera. Men ta det för vad det är, en dramatisering av verkliga händelser för att göra en bättre film.

7/10

The Girl with the Dragon Tattoo (2011)

Mikael Blomkvist åker till Hedestad för att gräva i den mäktiga familjen Vangers mörka förflutna och lösa ett 40 år gammalt mord.

Samtidigt har Lisbeth Salander, den pircade och tatuerade hackern med psykiska problem och ett mörkt förflutet som undersökte honom åt familjen Vanger, problem med hennes nya sadistiska förmyndare.

Fy vad konstigt det är att se en film med engelska skådespelare som utspelar sig i ett Sverige där alla pratar Engelska. Destu konstigare är det när de nämner deras namn på svenska mitt i meningar. Inte första filmen de har gjort så men jag kommer nog aldrig vänja mig vid det här. Men nu förstår jag hur andra länder känner det när de visas som engelsktalande i filmer. :P

Rooney Mara gör ett väldigt bra jobb som Lisbeth Salander och har tillochmed en Svensk brytning på sin Engelska vilket jag tycker är rätt fantastiskt och lät riktigt bra. Och det lät jättesött när hon sa "Hej hej". Hon spelar också rollen rätt annorlunda. En mindre tuff version av karaktären som mer klart visar hur torterad hon är. Medans Noomi Rapace spelade en betydligt tuffare Lisbeth som inte verkade bry sig vad som hände henne så är den här en mer plågad version.

Jag gillar också att Lisbeths hacking ser mer verklig ut här än på den svenska versionen där det kändes mer som att skapa en illution av att göra något häftigt med datorn bara genom någon knapptryckning och öppna rutor lite här och där.

Undrar om det heter Hedestad eller Hedeby? Vill minnas att de sa Hedeby i den svenska varianten plus att berättelsen utspelar sig på samma ö som Hedebyborna.

Visst hade filmen några tröga ställen men det har nog mer med att jag redan har sett det här.

Bättre än orginalet men fortfarande en onödig film för oss svenskar då de är näst intill identiska. Men har man inte sett orginalet eller det var längesedan man såg den sist så tycker jag klart att man ska se den här.

Rabbit Hole (2010)

För 8 månader sedan förlorade Becca och Howie sin son i en olycka. Becca vägrar hantera det och tar ut sina aggressioner på alla vilket tar hårt på familjen och äktenskapet. Howie i sin tur plågas av att hans fru gör sig av med allt som påminner om deras son och att de inte kan sörga tillsammans. Medans Howie börjar söka tröst hos en kvinna från gruppsamtalen som också har förlorat ett barn, så söker Becca förståelse genom att ta kontakt med pojken som körde på hennes son.

En väldigt tragisk historia som inte riktigt har någon början eller slut. Eller,

slut har den då de verkar inse att de kan och ska gå vidare med sitt liv. Men så klart är inte slutet.

Fin och sorglig film iallafall.

6,5/10

Paul (2011)

Två Engelska nördar som just varit på Comic-con åker på en nördig Sci-Fi tur genom Amerika som tar dem förbi Area 51. Där träffar de Paul, en grön rymdvarelse på flykt undan mystiska män klädda i svart. Det här är början på en väldigt annorlunda roadtrip.

En väldigt annorlunda Road/Chace movie. Väldigt rolig men också väldigt bra och ibland tillochmed rörande. Mot slutet blir den dessutom väldigt spännande också och vissa grejer överaskar en som t ex

när den annars töntige klantige agenten blir psykopatisk. Och framförallt att agenten som jagade dem var Paul's vän som hjälpte honom att rymma.

Härligt massa klassiska oneliners från klassiska filmer som "Smile, you son of a bitch" från hajen och framför allt "Get away from her you bitch!" från ALIENS som passade speciellt bra då

Sigourney Weaver spelade bitchen.

Slutet var väldigtt magiskt och fint. Det här hade passat som men Disney film... om det inte hade varit för allt svärande. :P Simon Pegg och Nick Frost lyckas än en gång att blanda extrem komik och parodi med bra story och hjärta.

Jag kan klart rekomendera den här till alla som gillar nördig familjvuxenäventyrskomedier.

8,5/10

Panique au village/A Town Called Panic (2009)

I byn Panique/Panic bor leksaksfigurerna. När Cheval/Horse fyller år bestämmer sig Coboy/Cowboy och Indien/Indian att överraska med att bygga en grill av tegelstenar men när de ska beställa matrial så råkar de beställa 50 miljoner stenar istället för 50 stycken. Det här blir början på det största äventyret de någonsin har varit med om.

En dockfilm baserad på den populära franska TV-serien med samma namn. Den svenska översättningen "Panik i Byn" är lite missvisande då det är byn som heter Panik och jag gissar på att det har med att TV-serien troligen aldrig visats här.

Väldigt knasig film och ibland riktigt rolig. Speciellt striderna i slutet är väldigt underhållande.

6/10

Brick (2005)

Brendan är en tuff snabbshäftad bitter envis Highschool elev och ensamvarg som ser världen med negativa ögon och inte bryr sig om något. Men när han hittar sin föredetta flickvän Emily mördad så börjar han undersöka hennes mord. Hans jakt på mördaren leder honom till skolans krimminella undre värld. Han ända ledtrådar är en knarklangare kallad The Pin och ordet Brick.

Noire deckare i Highschool miljö.

Den tuffa sjuke killen som utreder mordet på en närstående, en femme fatale, en Druglord och hans hyrda korkade högra hand som slår först, showartisten som är inblandad i allt, den lejda mördaren. Och givetvis stilen.

Klippningen var dålig och ofta fanns där en massa fel mellan klippen som t ex kläder men troligen medvetet gjort.

Jag förstår varför filmen är populär bland Veronica Mars fans för det är lite på samma håll, bara råare och mer seriös men samtidigt också mer bizzar på ett sätt. Som när Brendan träffar Druglordens mamma som bjuder på frukost.

Manuset hade lika väl kunnat handla om vuxna människor bara det att de diskuterar Tolkien istället för Kafka och Brendan måste svara till rektorn istället till en polischef. Men det betyder inte att filmen är mesig och barnslig eller något sådant. Tvärtom så är den väldigt hård och brutal med ungdommar som inte bryr sig om folk lever eller dör.

Bra Noire thriller iallafall som jag klart kan rekomendera.

7/10

Rio (2011)

Blu är en nördig Papegoja som har bott ett bekvämt liv hos Linda i USA sedan han blev tillfångatagen av smugglare när han var liten. När den klantige doktorn Tulio berättar att Blu är en av de sista av sitt slag så går Linda med på att åka till Rio för att där para ihop Blu med den tuffa agresiva Jewel som inte alls trivs i bur. Men när de båda blir kidnappade av smugglare och deras sadistiske kanabalistiske Papegoja Nigel blir de tvugna att fly och Blu får se en helt ny värld.

Väldigt bra och fin film. Speciellt slutet

när Blu hoppar ut ur planet för Jewel trots att han inte kan flyga. Och sista scenen som visar att Linda och Tulio blev ett par, adopterade pojken och tillsammans startade de ett naturreservat vid namn Blu, där Blu och Jewel bor och får barn och därmed räddar sin ras (fast det insestiska i det kan vi ta och ignorera, tycker jag).

Jag kan klart rekomendera den här filmen till alla som älskar animerade äventyrsfilmer, stora som små.

8/10

Hoodwinked! The True Story of Red Riding Hood (2005)

Red Puckett, Granny Puckett, Wolf W. Wolf och Kirk the Woodsman blir arresterad efter ett stort bråk i Granny's hus, misstänkta för att vara inblandade med The Goodie Bandit som stjäl traktens alla recept. Men Agent Nicky Flippers är inte säker på att allt är som det verkar och de får alla en chans att berätta vad som verkligen hände. Det här är deras berättelse.

Animerad galen krimminalare. Minns att jag tyckte den här filmen bara var OK vilket troligen är varför jag inte minns ett dugg av den mer än det faktum att det var en helgalen CGI film baserad på Rödluvan och vargen.

För det första: Inget är som det ser ut vilket är lite roligt ibland men ibland lite förmycket. Men jag gillade den klart bättre den här gången.

En väldigt bra och underhållande storyn. Filmen är inte rolig på sättet som t ex Disney filmerna, Pixars eller Shrek filmerna utan humern kommer mer från att den är festlig och sjukt bizzar ovch härliga parodier. Och en väldigt fängslande story. Men slutet på Bunny var inte så kul. Hade velat haft lite mer av en slutstrid där.

Animeringarna är inte lika bra som andra CGI filmer, antagligen pga budjeten. Men en film som alla som gillar animerade parodier borde se.

7/10

Hoodwinked Too! Hood vs. Evil (2011)

När Agent Abigail "Granny" Puckett blir tillfångatagen och ett superhemligt förbjudet kakrecept blir stulet från Sisters of the Hood's hemliga valv så måste de andra HEA agenterna "Big Bad" Wolf W. Wolf och Twitchy Squirrel återförenas med sin team-ledare Agent Red "Riding Hood" Puckett för att rädda Granny och stoppa dem från att baka en kaka som gör dem ostoppbar. Men Red, som är mitt i sin träning hos Sisters of the Hood, och Wolf, som helst kör sitt eget race, har svårt att sammarbeta.

Bättre än första filmen och bättre animerad.

Äntligen fick vi möta Wolf's nemesis The Three Little Hench Pigs. Hoppas på The Three Bears i nästa film. :D

De avslöjade skurken lite för snabbt. En sak som var kul med första det var att gissa sig till innan avslöjandet i slutet. Dessutom hade det varit roligare om

häxan hade varit någon förklädd, som man annars såg i filmen och fick en aha upplevelse.

Betydligt mer tillfredställande slutstrid och precis som ettan, en välskriven story. Gillade ni ettan eller animerade parodier så ska ni se den här.

7,5/10

Source Code (2011)

Colter Stevens vaknar upp i en annan mans kropp på ett tåg,

8 min innan tåget exploderar.

Bra och spännande film. Men

visst måste de vara idioter som inte inser att han har rätt. Det kan inte bara vara en simulering för då hade han inte kunnat hitta vanen, dess registrerings nummer osv.

Jag vet att många har svårt för

"upprepande dagar" filmer men personligen så är jag rätt svag för dem.

Och slutet

var underbart och lyckligt. Precis som det ska vara.

Mycket bra film som jag kan starkt rekomendera.

7,5/10

Priest (2011)

Efter en evighet av konflikter som har förstört planeten så lyckas människorna slutligen besegra och fängsla världens vampyrer tackvare en elit grupp av religösa krigare kallade Priests, och satte sedan förbud mot dem att använda sina kunskaper och krafter.

Men en dag återvänder vampyrerna och då kyrkan vägrar erkänna det så tvingas en Priest gå mot kyrkan och sina löften för att tillsammans med en lokal Sheriff rädda sin brorsdotter.

Inspirerad av serietidningarna vid samma namn. En film om en värld där kyrkan har fått absolut makt efter att en gång ha varit nödvändiga för människornas överlevnad men sedan dess förlorat kontakten med sitt folk. Priests, de som en gång var folkets hjältar, betraktas med avsky och rädsla. Lite som det är med dagens soldater när kriget är slut.

När det gäller kyrkan så är det mycket som speglar på dagens katolska kyrkan där image och makt verkar viktigare än att skydda och ta hand om sitt folk.

Jag ser en hel del likheter med Judge Dreed här och jag vet inte om filmen har tagit stor inspiration av Judge Dreed, eller om det hela bara är en tillfällighet. Men det är också väldigt mycket western över filmen.

Ovanligt att se Alan Dale som en förstående och snäll man.

Uppenbarligen bara första filmen i en planerad serie men tyvärr så floppade filmen och fick extremt uselt motagande av kritikerna vilket jag tycker var synd för det var en väldigt intresant och underhållande film och jag kunde inte hitta några större orsaker att hata den. Fast jag förstår om de som har läst serierna hatar den för filmen har absolut INGET med serierna att göra och att påstå det var nog deras stora fel. Seriernas handling:

The comic fallows Ivan Isaac, a Priest in the wild West of the 1800's, who was forced against his will to realise a fallen angel know as Temozarela on the world. Afterwards, Ivan's lover, Gena, was killed before him, and he himself left to die on a cross. It is here he denounces god and sold half his soul to the Devil named Belial, who had dealt with Temozarela in the past. In exchange for this soul, Ivan gain the strength needed to get his revenge on the Fallen Angel and his 12 followers. Mean while Temozarela and his followers set out to corrupt the land by spreading a Demonic zombie like plague on small villages.

Det är synd att de envist skulle antingen försöka antingen sälja en annan film under Prist-seriernas populäritet eller misshandlat serierna. Hade filmen inte haft någon koppling till serierna så hade folk nog gillat den mer.

Har du inte läst serierna eller inte känner till dem så kan du nog njuta av filmen till fullo. Annars finns risken att du kommer explodera av filmen.

6,5/10

The Fighter (2010)

Micky Ward är en boxare som vill bli mer än tyngre boxares enkla väg till toppen. För att nå dit tränas han av sin halvbror, Dicky Eklund, en föredetta boxare som mäst knarkar och tänker på sin egen storhetstid, och försöker få ihop pengar till sin bror genom att göra en dokumentär om livet som knarkare.

Löst baserad på den sanna berättelsen om "Irish" Micky Ward's resa till toppen. Christian Bale är fantastisk som den sönderknarkade Dicky och har verkligen förstört sig själv och sin kropp för rollen (vilket var nästan onödigt då den riktiga är stor och fet). Jag förstår inte varför det finns många som tycker han var usel. Kanske de störde sig på att han överglänste alla de andra i filmen?

Fy vad jag ogillade hur familjen behandlade Micky's flickvän. Som om de knarkande slamporna var bättre. Och vilken vidrig och självisk familj.

Det där med poliserna

var en hemsk scen. Men jag har svårt att tro att det verkligen gick till så på riktigt. Att poliserna skulle misshandla moch slå sönder hans hand utan att han hade gjort något framför alla de vittnen.

Intresantast blir det

när doktumentären om Dicky kommer ut och alla inser att han kanske inte mår så bra eller är så sorgfri som han verkar.

Jag väntade mig en tråkig boxningsfilm men den var faktiskt förvånande bra.

5/10

Super 8 (2011)

Året är 1979. Joe Lamb har precis förlorat sin mamma i en hemsk olycka och bor nu med sin pappa, en tuff polis som sällan är hemma. Joe och hans vänner håller på att göra en zombiefilm för att delta i en filmfestival. Men en kväll när de filmar en viktig scen så blir de vittne till en tågolycka. Dagen efter börjar underliga saker hända i den lilla staden. Varför orsakade bilisten tågolyckan, varför vill millitären tysta ner olyckan och vad var det som Joe såg bryta sig ut ur en av tågvagnarna?

Mycket bra sci-fi film. Som en actionpackad alvarligare och grymmare E.T. och meningen med filmen var just att göra en "Modern E.T." samt en hyllning till alla som gjorde egna filmer som barn.

Jag hade hört att många tycker filmen föll mycket mot slutet men där håller jag inte med. Jag tycker den var bra rakt igenom och väldigt stabil.

Måste jag erkänna att jag var förvånad över att de svor så mycket i filmen. Väldigt modigt gjort eftersom de trots det lyckades få en PG-13 rating.

En av de intresantaste delarna är Joe och Alice lilla romans och Elle Fanning är verkligen mycket bra i sin roll. Likadant med Joel Courtney med tanke på att det här faktiskt är hans debut.

"I need this film developed as soon as possible. Can you do it over night?"

"Asshole, no one can do it over night. Do you want to buy som pot?"

:P

Jag kan bara starkt rekomendera alla att se den här filmen!

9,5/10

Melancholia (2011)

Justine plågas av ångest och deppritioner. Inte ens på vad som ska vara hennes lyckligaste dag, sin bröllopsdag, kan hon känna sig lycklig och ingen verkar ha förståelse för det mer än hennes syster Claire som försöker förstå och ta hand om henne men tålamodet börjar ta slut. Samtidigt så närmar sig den stor planeten Melancholia sig och riskerar att krocka med Jorden.

Lars von Trier's senaste underliga film. Jag, som själv har ibland problem med deppritioner och ångest för står hur svårt det är för Justine och filmen är till en början riktigt bra (om man bortser från den långa början som var 10 minuter av bildspel). Men ibland blir det förmycket. Som när Justine åker ut på golfbanan för att kissa, mitt under bröllopsfesten. Eller framförallt när hon

våldtar en ung kille, en scen som nästan fick mig att stänga av och nästan totalt tappa sympati för henne. Inte konstigt att de sepererades redan samma dag som de gifte sig.

Och ibland är det som om hon försöker provisera. Mot slutet av filmen så har mitt medlidande helt förvandlats till avsky för karaktären. Speciellt

hur hon behandlar sin syster i slutet.

En sak som verkligen förstör filmen är att

de börjar med att avslöja slutet. Sånt hatar jag. Fast kanske var det meningen?

Intresant att

Claire hanterade det hela något bättre än hennes fega make John som svek henne när hon behövde honom som mäst.

Men

Justine blev iallafall lycklig när jorden gick under och dessutom visste att det inte fanns något annat liv därute. Kanske skulle det förställa att orsaken till hennes depprition var att hon helatiden visste hur det skulle sluta?

Filmen var iallafall betydligt bättre än väntat förutom alla konstiga ofattbara scener som fanns med.

Ingen film som man blir på gott humör av iallafall.

5/10

Unknown (2011)

Dr. Martin Harris är i Berlin med sin fru Elizabeth när han råkar ut för en hemsk olycka och hamnar i en koma. När han efter 4 dagar vaknar igen så upptäcker han att någon annan har tagit hans identitet och hans fru påstår sig inte känna honom.

Härligt actionthriller med en hel del mystik och överaskningar. Liam Neeson är som vanligt väldigt bra när han åter igen spelar en vanlig man som tar lagen i egna händer och blir en hjälte.

Twisten

var väldigt bra och rätt oväntad. Men också en som man kunde ha räknat ut tidigt om man tänkte på det. De3 lät tittaren komma på sanningen i sin egen takt genom att sakta ge fler och fler ledtrådar. Och jag gillade verkligen att den saknade förmildrande omständigheter. Han var ingen hemlig agent eller ville lämna jobbet utan han var helt enkelt en kallblodig assassin som hade planerat en hemsk bombning men som vaknade upp som en ny man. Jag gillar verkligen slutet och att det inte slutar som man hade väntat sig. Man trodde t ex inte att bomben skulle explodera och man väntade sig att han igentligen ville stoppa bombningen. Och sedan slutade det väldigt lyckligt och fint.

Jag kan klart rekomendera den här filmen om man gillar actionthrillers med mystik och frågor som måste besvaras under filmens gång.

8,5/10

Rango (2011)

En skådespelande kameleonten som lever ett ensamt liv i sitt terrarium får sitt liv vänt uppochner när ödet får honom strandad mitt ute i öknen. Efter ett tag kommer han till den ogästvänliga staden Dirt där de inte gillar främlingar och vatten är dyrbar valuta. För att passa in tar han sig namnet Rango och låtsas vara en tuff legendarisk cowboy.

Wow. Det bhär var bara så otroligt bra. Jag hade aldrig väntat mig att den skulle vara så otroligt bra. Klart en av de bästa animerade filmerna jag har sett. Och inte alls den barnfilm jag trodde. Faktyum är att den är rätt vuxen och ibland lite grym men också väldigt rolig och spännande, samt otroligt underhållande. Speciellt Rangos resa från klantig mesig inkompitent skrytare till en riktigt smart hjälte. När man inser att han faktiskt har räknar ut vem den verkliga boven är och hur saker ligger till så känns det väldigt bra.

Bäst är ju klart när han träffar Clintan. Synd bara att Clintan själv inte ställde upp på att göra rösten.

En film som jag klart kan rekomendera till alla som gillar animerade filmer och western.

9,5/10

My Bloody Valentine 3D (2009)

Tom J. Hanniger orsakade en gruvolycka där 6 gruvarbetare blev instängda. Harry Warden var den enda som hittades vid liv fast medvetslös. Snart blev det uppenbart att Warden hade blivit galen och dödade de andra 5 för att spara luft. Exakt 1 år senare vaknar Warden upp och förklädd till en gruvarbetare mördar han brutalt 22 människor på Valentine's Day. 10 år senare återvänder Tom Hanniger till den lilla staden för att sälja sin fars gruva och upptäcker att de flesta skyller honom för vad som hände. Men så börjar morden igen och Tom blir gensat misstänkt för att vara mördaren.

Remake av klassikern från 1981. Jag hyrde den här en gång men var så trött att jag inte orkade se klart den och fick lämna tillbaka den utan att ha sett klart den. Så givetvis har jag varit sugen nu i ett par år att se klart den. Jag köpte den för rätt länge sedan på Blu-ray men det har inte bli9vit av att se den... fören nu. På en väldigt passande dag dessutom. ;)

Jag försökte se den i 3D men fick snart byta pga hur jobbigt det var för ögonen och för att det var svårt att se något.

Ett av filmens stora problem är alla ologiska plotholes. Speciellt i början vilket får en att undra om de delarna var hastigt inspelade mot slutet. Inte bara det att alla verkar vara totalt blinda och inte ser vad som är bara någon meter framför dem

(som sjuksköterskan som inte märker att sängen är tom fören hon har kollat droppet eller tonåringen som efter att ha hittat lik går mot mördaren och frågar vad som pågår). Utan även saker som att Sarah går in i tunnlen och träffar mördaren för att sedan springa tillbaka samma väg och finna att tunnlen plötsligt är full av lik.

Mördarens identitet

var den som jag från början misstänte. Vanligtvis så blir jag besviken när hjälten visar sig vara mördaren men den här gången passade det på ett sorgligt vis. Speciellt när man ser början hur rädd Tom är och hur traumatiskt det hela är inklusive när hans flickvän lämnar honom i sticket. Men på sätt och vis hade jag föredragit om Sheriffen var mördaren då jag rätt mycket ogillade honom. Men Sarah passar bra som hjältinna och har tillräkligt med screentime för att sälja det.

Slutet

var uppenbart gjort för en uppföljare men jag önskade att de sparade de bitarna till nästa film, om det blir någon.

Tyvärr så verkar det inte bli någon uppföljare trotts att filmen blev en hit och Lionsgate's 4:e största succé. Trotts att alla inblandade var berädda på en uppföljare och planerade det så vägrar Lionsgate låta dem göra det utan vill hellre satsa pengar på de filmserier som inte känade lika mycket i hopp om att göra dem bättre. Det handlar väl troligen om att Lionsgate inte gillade filmen från början och hade helatiden bestämt sig för att inte det skulle bli fler. Lite synd tycker jag för filmen var rätt underhållande och bra trotts dess alla fel.

Som sagt, en underhållande bra film med till större delen bra och kända skådespelare. Jensen Ackles, Jaime King och Kerr Smith gör speciellt bra från sig även om de 2 sistnämnda spelar sämre i början när de ska vara tonåringar. Jensen Ackles gör därimot ett utmärkt jobb genom hela filmen och visar att han borde få fler filmroller än han just nu får.

Gillar ni slasher med intresant manus och kan bortse från plotholes så ska ni klart se den här.

6,5/10

Bridesmaids (2011)

Annie Walker har haft det tufft sedan hennes dröm om att äga ett bageri gick i kras och den enda höjdpunkt i livet är hennes bästa vän, Lillian. Men när Lillian ska gifta sig träffar Annie den glamorösa Helen Harris som också har Lillian som sin bästa vän och Annie börjar mer och mer känna hur Helen tar över.

Jag var lite tveksam om Kristen Wiig verkligen kunde bära upp en film själv. Men här funkar det faktiskt mycket pga att filmens värld och alla dess karaktärer passar så perfekt med hennes personliga komik och humor. Känns lite underligt att alla hon träffar i filmen genast berättar om sina privata, och oftast äkliga, problem.

Börjar väldigt rolig men blir förvånande sorglig och lite depprimerande. Men

givetvis så är slutet lyckligt. Och när Annie inser att hon och Helen faktiskt mår lika dåligt båda två och känner sig misslyckade så öppnad hennes ögon och hon får en ny vän istället.

Förvånande bra film och mycket mer dramatisk än jag hade väntat mig. En galen dramakomedi som jag varmt kan rekomendera.

8/10

Sucker Punch (2011)

En ung flicka blir tvångsintagen på ett mentalsjukhus under 1960-talet och hamnar i en egen privat mardrömsvärld i form av ett bordell. Men när hon dansar börjar striden. Nu startar kampen för att bli fri innan hon är förlorad för alltid.

Action-fantasy och Zack Snyder's första film baserad på ett orginellt manus som han har skrivit. Uppenbarligen starkt inspirerad av Asiatisk Manga. Mycket snyggt gjord och väldigt bra soundtrack. Actionpackad och galen, full med

steampunk-Nazistzombies, Orcs, Robotar och Samurai-demoner.

Om slutet vet jag inte riktigt vad jag ska tycka. Men det passade på ett sätt.

7,5/10

Redigerad av Crusader
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

*torkar bort tårar*

Gilbert Grape

Gilbert Grape (Johnny Depp) bor i den amerikanska småstadshålan Endora tillsammans med sin familj. Han tyngs av vetskapen att han aldrig lär komma från hemstaden, samtidigt som han känner ansvaret för sin utvecklingsstörde lillebror Arnie (Leonardo DiCaprio) och sin abnormt överviktiga mamma (Darlene Cates). Men en dag kommer strandsatta Becky (Juliette Lewis) till staden, och hon får Gilbert att tänka på ett och annat.

Mycket fin film. Leonaro DiCaprio gör rollen som Arnie otroligt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

*torkar bort tårar*

Gilbert Grape

Gilbert Grape (Johnny Depp) bor i den amerikanska småstadshålan Endora tillsammans med sin familj. Han tyngs av vetskapen att han aldrig lär komma från hemstaden, samtidigt som han känner ansvaret för sin utvecklingsstörde lillebror Arnie (Leonardo DiCaprio) och sin abnormt överviktiga mamma (Darlene Cates). Men en dag kommer strandsatta Becky (Juliette Lewis) till staden, och hon får Gilbert att tänka på ett och annat.

Mycket fin film. Leonaro DiCaprio gör rollen som Arnie otroligt bra.

Väldigt väldigt bra film. Jag såg den ganska nyligen med. Leo gör sin roll perfekt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...