Jump to content

Senast sedda film


okka
 Share

Recommended Posts

A Perry Mason Mystery: The Case of the Lethal Lifestyle (1994)

Enm upptagen Perry Mason ringer sin gammla vän, föredetta försvarsadvokaten William 'Wild Bill' McKenzie, och ber honom hålla ett tal på en advokatkonferans. Men när en gammal vän blir oskyldigt anklagad för mord så blir han tvungen att återvända till rättsalen och försvara honom. Till hjälp har han Perry Mason's sekraterare Della Street och hans utredare Ken Malansky.

Första filmen efter Raymond Burr's död och första med Hal Holbrook som den nya huvudrollen William 'Wild Bill' McKenzie. De gjorde ett bra val till efterträdare men det var nog ett misstag att fortsätta kalla filmserien "Perry Mason" vilket troligen ledde till att det bara blev 2 filmer till. Men 'Wild Bill' McKenzie's vilda sätt fungerar bra. En motercyckel åkande gammal cowboy med vanan att lösa problem på det hårda sättet, som att gå in i en rånad bank med en handgranat för att tvinga rånaren att släppa gisslan.

Bra och underhållande även om det känns lite väl otroligt att flera av de som offret utpressade var på samma fest som han. Men så är det med den här typen av deckare.

Bra och underhållande iallafall och rekomenderas.

6,5/10

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Prometheus

Elizabeth Shaw och Peter Weyland drömmar om att hitta mänsklighetens ursprung blir verklighet när de får leda en expedition till ett annat stjärnsystem efterr urgammla identiska stjärnkartor de har hittat överallt på Jorden. Men ingen är berädd på vad de kommer att hitta.

Hade hört mycket negativt om filmen och väntade mig därför inte att den skulle vara så bra som den faktiskt var. Det här var en mycket bra film. Kanske hade den blivit bättre om de helt hade struntat i Alien-hintarna, vilket visst var det ända de fick ha med, som förvirrade och förstörde mer än hjälpte. Bäst var ju att vi äntligen fick veta mer om Space Jockeys/Engineers och att det var mannen som skapade dem som fick göra det.

Speciellt början av filmen njöt jag av. Resan ut i det okända för att utforska en främmande planet och ras. Verkligen mysig och spännande känsla där.

Sedan fanns det vissa dåliga saker. Den sämsta var klart hela

gravid och göra abort grejen och speciellt hur det hanterades sedan, eller rättare sagt hur det inte hanterades sedan. Ingen verkade bry sig om det överhuvudtaget, inkiusive Elizabeth och David. Och hela gigantiska Facehugger grejen var verkligen onödig. Jag rullade med ögonen och tyckte den biten var pinsamt dålig. Igentligen så tillförde den väldigt lite då man innan såg avbilder på Aliens och såg döda Engineers som hade sprängd buk så det här var ju knappast ursprunget av varelsen utan bara en demonstration. Kanske det var ursprunget av hur de kunde föröka sig? Jag kan tänka mig att de inte skapade ett biologiskt vapen som kunde föröka sig själv.

Den Alien man ser i början var ju ur en Space Jockey och de får eganskaper samt utseende efter de som de utvecklas i. Så det här borde vara en Jock-Alien eller kanske tillochmed en Proto-Alien?.

Bra var filmen iallafall och jag hoppas på en lika bra, spännande och utforskande uppföljare.

8/10

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gav jag nyss ett högre betyg än Crusader..?

Känner du för att motivera ditt betyg lite?

Stämningen i filmen är rätt schysst, men för mig var det bara alldeles för många märkliga manusval...

Hela-abortscenen hanteras väldigt konstigt. Instämmer med Crusader, ingen verkar över huvud taget bry sig om att hon klubbar ner besättning och kommer tillbaka blodig med stift över magen.

Karaktärerna känns orimliga på sina håll. En marinbiolog som går ifrån att ha sett lik travade på högar till att sticka fram handen och leka med första bästa ormliknande alien han hittar? En kapten som inte verkar tänka på att evakuera någon på skeppet han kamikaze-bombar (undantag blondinen)?

Tycker även det är lustigt att Peter går ifrån att vara exalterad som tusan till att supa bort sina sorger inom loppet av några timmars utforskande på planeten. Varför drog alla omedelbart slutsatsen att ingenjörerna inte var kvar på planeten bara för att de inte hittade några levande på första stället de tittade?

Sedan finns det en del frågor jag tycker man inte riktigt får vettiga svar på. Vad var grejen med första scenen (en av 'ingenjörerna' som begår självmord)? Vad var egentligen poängen med att förgifta Peter?

Ska väl även se om filmen någon gång i framtiden, missade kanske några detaljer.

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Känner du för att motivera ditt betyg lite?

Stämningen i filmen är rätt schysst, men för mig var det bara alldeles för många märkliga manusval...

Hela-abortscenen hanteras väldigt konstigt. Instämmer med Crusader, ingen verkar över huvud taget bry sig om att hon klubbar ner besättning och kommer tillbaka blodig med stift över magen.

Karaktärerna känns orimliga på sina håll. En marinbiolog som går ifrån att ha sett lik travade på högar till att sticka fram handen och leka med första bästa ormliknande alien han hittar? En kapten som inte verkar tänka på att evakuera någon på skeppet han kamikaze-bombar (undantag blondinen)? Alla förutom kaptenen, hans två medhjälpare och blondinen är ju döda. Han ger dom chansen att dra med henne men de stannar.

Tycker även det är lustigt att Peter går ifrån att vara exalterad som tusan till att supa bort sina sorger inom loppet av några timmars utforskande på planeten. Varför drog alla omedelbart slutsatsen att ingenjörerna inte var kvar på planeten bara för att de inte hittade några levande på första stället de tittade?

Sedan finns det en del frågor jag tycker man inte riktigt får vettiga svar på. Vad var grejen med första scenen (en av 'ingenjörerna' som begår självmord)? Vad var egentligen poängen med att förgifta Peter?

Ska väl även se om filmen någon gång i framtiden, missade kanske några detaljer.

Mitt höga betyg kommer sig av att jag faktiskt njöt av filmen så pass mycket. Jag gillade verkligen storyn eftersom jag inte har sett någon Alien-film tidigare och inte ens sett trailern innan för att undvika spoilers. Alla element i filmen kändes mystiska och spännande. Det kändes som riktigt bra sci-fi. Filmens art direction var även det en bidragande faktor med grymma, detaljerade miljöer och väldigt bra 3D där ingen slänger skit i ditt ansikte bara för att visa vad teknologin kan göra. Jag gillade också många av filmens dialoger, speciellt mellan roboten och Naomi Rapace.

Men för att prata om vissa saker du tog upp:

Jag tyckte abortscenen var fantastisk. Att vara instängd i en låda, överlämnad åt maskiner med något okänt levande inom dig är skräck på hög nivå. Sättet scenen var filmad på var också väldigt bra eftersom den inte visar med-poden utifrån så (i alla fall i 3D) känns det som att du är där med henne. Visst, få nämnde det sedan men ingen bryr sig om henne efter den scenen. Vad exakt skulle gubben och hans hejdukar säga?

Jag tror att marinbiologen försökte frammana positiva vibrationer istället för att börja hugga mot den med första bästa föremål. Vet inte om man någonsin har upptäckt liv i rymden innan år 2090(framgår inte riktigt av filmen) men om de inte gjort det så lär ju en biolog vara ganska pepp på att få se och känna på utomjordiskt liv.

Första scenen är jag ganska säker på visar hur de skapade oss. En utomjording offrar sig för att skapa oss precis som Prometheus fick sitt straff efter att ha gett människan elden. Kan vara att det var en ensam ingenjör som tog beslutet att skapa oss och att det är därför som resten av rasen vill utrota oss senare.

Jag har tänkt mycket på vad robotens agenda egentligen var men det känns som att han bara var nyfiken. I öppningsscenen ser vi hans ständiga törst för att lära sig saker: filmcitat, nya språk, folks drömmar och förflutna. När han sen kommer i kontakt med en sådan oändlig källa av okänd kunskap så vill han utforska allt, prova allt och det är tydligt att han njuter av det (som i scenen i kontrollrummet). Så han tar en droppe av substansen och prövar den på första bästa lättlurade person som inte är viktig för uppdraget.

Fast, ja det finns fortfarande mycket dumt. Jag kanske överdrev när jag sa "perfektion" men likt LOST så är det atmosfären och karaktärerna jag gillar.

btw http://www.collegehumor.com/embed/6782469/red-letter-media-talks-about-prometheus-spoilers

Redigerad av P-C
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så nu gav jag ett förlågt betyg? :rolleyes:

Snow White and the Huntsman (2012)

Snow White har suttit fängslad i den onda drottningen Ravenna's torn sedan många år tillbaka men får äntligen en chans att rymma. Desperat att fånga henne skickar Ravenna The Huntsman efter Snow White genom att lova honom att få återse sin döda fru.

Till större delen en väldigt bra film. Den börjar väldigt trogen orginalet innan den sedan börjar ändra på saker. Mot slutet så blir det rätt mycket en helt annan historia. Tanken har uppenbarligen varit att skapa en High Fantasy film liknande Lord of the Rings, vilket den uppenbart har tagit mycket inspiration från, och göra sagan till en episk strid mellan det goda och det onda. Tyvärr håller det väl inte hela vägen.

Lite svårt att peka ut just vad som gör att den inte riktigt lever upp till vad de försökte. Kanske vissa ändringar i sagan gjorde det eller så kanske allt föll på plats lite väl smidigt i slutet. Kanske försökte de berätta förmycket på för kort tid? Jag vet faktiskt inte.

Filmen har en bra skara duktiga skådespelare var av många stora stjärnor, bra musik (om man bortser låten i slut texterna som inte riktigt passade), väldigt snygga effekter och actionscener och fantasifullt skapad värld. Kristen Stewart spelar en mycket bra Snow White som inte ens de som annars hatar henne verkar kunna klaga på.

Det jag hade svårt för var mäst saker ur handlingen.

The Huntsman som inte precis var samma karaktär som i sagan där han var en hjärtlös jägare med uppdrag att lura ut Snövit i skogen för att döda henne och återföra hennes hjärta men inte kunde göra det för hon fick även hans hjärta att brista så han lät henne rymma och lurade Drottningen med ett Rådjurshjärta. Här var han ett fyllo som sörgde sin fru och var villig att göra vad som helst för att få återse henne men blir övertalad av Snow White.

Att det var The Huntsman (en medelålders man som jag tyckte mer hade en fader-roll för henne) och inte "Prinsen" (hennes barndomsvänn och gamla kärlek) som gav henne den kyss som väkte henne och det lilla underliga triangeldrama som var där en stund (men som de tack och låv aldrig lät explodera eller få en lösning) kändes också fel men jag gillade twisten med hur Häxan lurade henne att bita i äpplet. Även om kyssen kändes lite underlig i efterhand. Dessutom så hade "Prinsen" en väldigt liten roll i filmen överhuvudtaget. När han väl hittade Snow White så var det som om hans karaktär inte längre hade något mer att göra i filmen utan hamnade i bakgrunden.

En annan sak var väl att det kändes lite underligt att se Snow White i full rustning, hugga ner soldater och döda Drottningen i slutet.

Men det är kanske lite av en smaksak.

Filmen var iallafall bra och underhållande och jag kan klart rekomendera den till alla som inte bryr sig om de ändrar på sagan lite.

7/10

Alien: The Director's Cut (1979/2003)

Besättningen på gruvskeppet Nostromo åker till en främande måne för att undersöka en mystisk signal.

Andra gången jag ser Director's Cut. Men jag har sett orginalet ett antal gånger. Fortfarande otroligt bra även om jag önskar att jag inte redan visste precis allt som hände.

Men fortfarande en fantastisk film. Fast jag undrar om orginalet inte är bättre ändå.

9/10

Aliens: Special Edition (1986/1991)

Ellen Ripley vaknar efter 57 år i kryosleep till en värld där hon inte längre får flyga och hennes dotter inte längre lever. Dessutom har månen som de hittade äggen på kolloniserats sedan 20 år tillbaka. När kontakten med kollonin bryts så vill företaget att hon ska vägleda en grupp Marinsoldater på ett räddningsuppdrag.

Jag trodde att jag aldrig hade sett Special Edition innan men det måste jag har gjort för jag kunde inte se några extra scener. Och eftersom James Cameron själv har sagt att det här var hans favoritversion så är det väl den som oftast visas på TV eller den man får på DVD. Jag blev faktiskt lite besviken då jag hade förväntat mig nya scener och uppfattat det som att det skulle finnas en extra scen i slutet som bryggade den med Alien³. Jag hade sedan länge velat se SE versionen så det hela var minst sagt lite snopet.

Som tur är så är ju filmen redan så jäkla bra. Tillskillnad från första filmen så är det här en film man aldrig kan se förmånga gånger mycket för att det här är en action-film medans orginalet var en skräck-thriller. Och problemet med skräckfilmer är att när man väl vet vad som händer så försvinner en stor del av av den.

Så finns det något dåligt att säga om filmen? Tja, den har vissa plotholes. Några av dem försöker de förklara men ibland så blir det att man funderar om det där verkligen är logiskt. Men det är inget som stör för filmen i sig är så jäkla bra!

Bra skådespeleri (Carrie Henn är lysande i sin ända roll), passande musik, bra atmosvär. En film som ispirerat många Sci-Fi filmer och TV-spel.

Alla har väl sett den. De som inte har borde skämmas då det här är en av filmerna man måste ha sett!

10/10

Fallen: The Beginning (2006)

Efter ett uppror mot skaperen blev Lucifer och hans armé av änglar nerkastade till jorden. De fallna änglarna lämnade honom och började leva ett syndigt liv med människorna på Jorden och föröka sig. Barnen, vars moder alltid dog under födsel, kallades Nephilim och var hybrider med en äögels krafter men en människas själ vilket gjorde att vissa av dem blev monster. Skaparen rasade över detta och genom Syndafloden förgjorde han dem. De som överlevde sände han änglar för att jaga. De änglarna kallade sig The Powers och fick ett djupt förakt för Nephilim och jagade de fallna som fortfarande förökade där de tvingade dem ge upp sina egna barn för att få leva. Men det finns en profetia om en Nephilim kallad Redeemer som ska frälsa de fallna änglarna så att de kan återvända till himmlen, något som The Powers försöker stoppa med all sin makt.

Aaron Corbett är föräldralös som startar ett nytt liv i en ny skola. På hans 18-års dag så får han plötsligt underliga egenskaper som att tala och förstå alla språk, inklusive djur som hans hund Gabriel. Han träffar en luffare kallad Zeke som berättar att han är en fallen ängel och att Aaron är en speciell Nephilim kallad The Redeemer. Han varnar också att The Powers är efter honom och villiga att göra vad som helst för att stoppa honom.

Sci-Fi Fantasy film om änglar baserad på en bokserie vid samma namn. Helt OK film med en hel del välkända ansikten och OK specialeffekter. Ofta märker man inte ens att det är en lågbudget film.

De dåliga sakerna är väl de extremt sadistiska punkänglarna med sin konstiga look och mentorn som är en exakt kopia av Morphius i The Matrix.

Men jag tycker att de som gillar änglar och mytologin runt dem ska ge serien en chans för den är rätt bra.

6,5/10

Fallen II: The Journey (2007)

1 år har gått. Aaron, hans hund Gabriel och The Powers föredetta ledare Camael letar efter fallna änglar att frälsa när de blir anfallna. De söker sig till The Fallen Underground för att söka skydd från dess ledare Ariel. Aaron börjar tveka om han gör rätt och hans mörka sida uppenbarar sig ibland vilket oroar honom.

Samtidigt ger sin nya spelare ut på plan. The Order, en hemlig orginisation fasinerade av Nephilim, och Azazel, en fallen hämnande ängel som spenderad de sista 5000 åren fängslad i underjorden men nu släppts fri av The LIghtbringer som vill att han ska hjälpa Aaron att uppfylla profetian.

Betydligt bättre än första filmen på alla sätt och vis. Bättre specialeffekter, starkare manus, betydligt bättre och intresant design av änglarna som nu får en mer orginell look. Filmad back-to-back med tredje filmen och tyvärr slutar den här mitt i (och dåligt klippt) vilket får mig att undra om de klippte om den när de gjorde om serien till en miniserie eller om den alltid var klippt såhär. Min gissning är att det var för att båda skulle vara lika långa när de sändes på TV.

Många fans av böckerna hade väldigt svårt för de här två sista filmerna då de helt går sin egen väg i handling och inte följer böckerna så som första filmen till större delen gjorde. Grunden är kvar men det är allt.

Trotts brist på slut så är den iallafall riktigt bra.

Det blir fel att sätta betyg på den här så jag sätyter på båda istället.

Fallen III: The Destiny (2007)

Tar vid där förra filmen slutade. Arron, hunden Gabriel och de andra är påväg till The Lightbringer av vem Aaron hoppas äntligen få svar på sina frågor.

Samtidigt kommer ärkeänglen Michael till The Powers och varnar dem för ett större hot och hintar om att de kanske jagar fel fiende.

För alla som kan sin Bibel så är det

ingen direkt överaskning att Lightbringer är Lucifer. Eller att han är Aaron's pappa iheller för den delen. Också väldigt intresant att han skrev profetian för att själv bli frälst och återvända till himmlen vilket betyder att allt är hans plan. Men givetvis så kan man inte lita på den som skapade Helvetet.

Intresant att The Order

var en grupp syndande människor som ville tvinga The Redeemer att frälsa dem så att de inte skulle behöva åka till Helvetet.

Rätt bra slutstrid även om slutet

kändes lite enkelt. Fast det var väl det ända slutet som de kunde göra. Och det var rätt intresant att Aaron kan ha stoppat End of Days genom att besegra Lucifer.

Bra film även den här men den här var inte riktigt lika bra som förra men sedan så ska man ju uppenbart se dem båda tillsammans som en då precis som de sista två Matrix filmerna så kan man inte seperera dem. Och tillsammans så blir de riktigt bra.

7,5/10

Redigerad av Crusader
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Såg just Project X. Jösses, jag är den sortens person som nojar sönder när det blir stökigt på fester, kom på mig själv flera gånger med att tänka "det är bara en film, det är bara en film". rolleyes_1184336_0.gif

Hyfsad underhållning antar jag, även fast det egentligen inte fanns några direkta skrattmoment i den. Snygga brudar.

6/10

Åh, Wrath of the Titans såg jag också. Ögongodis, kul att se men inget mer. 4/10

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Såg just Project X. Jösses, jag är den sortens person som nojar sönder när det blir stökigt på fester, kom på mig själv flera gånger med att tänka "det är bara en film, det är bara en film". rolleyes_1184336_0.gif

Hyfsad underhållning antar jag, även fast det egentligen inte fanns några direkta skrattmoment i den. Snygga brudar.

6/10

Åh, Wrath of the Titans såg jag också. Ögongodis, kul att se men inget mer. 4/10

Vadå? Noja för att det blir stökigt på en fest? En fest som inte är stökig är ingen fest! Wöööööööööööööööööö!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alien³: Special Edition (1992/2003)

Efter en brand startar på skeppet krachar Ellen Ripley på en fängelse planet. Förtvivlan över att vara den ända överlevande blir större när hon inser att en av varelserna har följt med henne.

Uppföljaren som förstörde allt. Filmbolaget bestämde sig för att anställa en regisör som aldrig hade regiserat en långfilm innan var det billigaste alternativet och att skriva om manuset 30+ gånger skulle göra filmen bättre och dessutom sedan klippa om filmen efter deras eget tycke. Hur kunde det bli så fel efter två så stora succéer? Planerna var först att filma två mindre filmer back-to-back där den ena skulle handla om Newt, Hicks och Bishop medans den andra skulle handla om Ripley innan de sedan alla skulle återförenas i en stor uppföljare.

En av sakerna de har fått mäst kritik för är att de dödade alla överlevande från Aliens vilket gjorde att det mästa som hände där totalt meningslöst. Vad var meningen med att Ripley gick efter Newt? Att hon räddade Hicks? James Cameron, Ridley Scott och de flesta andra som hade jobbat med de tidigare filmerna, inklusive fansen och David Fincher som regiserade den, hatade filmen och jag förstår dem för jag känner samma sak. Som film så är den faktiskt rätt OK. Det är att den förstör det som Aliens byggde upp som jag avskyr. Sedan kan man inte skylla på David Fincher iheller som sedan har visat att han verkligen är en bra regisör. Han gjorde vad han kunde med det manus han fick att jobba på och har aldrig förlåtit dem för att han inte fick fria händer då de tog filmen från honom och klipte om den. Faktum är att han har sedan dess vägrat haft något med filmen att göra och var den ända som inte hjälpte till med Special Edition versionen.

Special Edition versionen är väldigt annorlunda då de försökte klippa ihop filmen som regisören från början tänkte sig vilket betyder att mycket av scenerna är bortbytta. Man skulle nästan kunna säga att det är en helt annan film.

Det är första gången jag har sett Special Edition, något jag har velat ett tag nu i hopp om den skulle vara bättre.

CGI-Alien är rätt usel. Jag undrar om den gjordes för SE eller om de verkligen gjorde den 1992.

En annan dålig sak är när Ripley letar efter den i hopp om att den ska döda henne. Man ser så klart och tydligt att det är den men när hon slår på den så visar det sig vara ett rör. Riktigt uselt klipt.

Rätt idiotiskt att springa omkring med tändare samtidigt som de målar med all den där explosiva gäggan. Minsta lilla olycka och det hela går helt åt h-vete, vilket var just vad som hände.

Betydligt bättre än orginal-klippningen men fortfarande den svagaste i serien och irritationen över vad de förstörde håller sig kvar då jag tänker på de Alien-filmer som kunde ha varit om inte den här hade sabbat allt.

7/10

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vadå? Noja för att det blir stökigt på en fest? En fest som inte är stökig är ingen fest! Wöööööööööööööööööö!

Jättefestligt, tills saker går sönder, blir stulna, nerspydda etc. sad_1182040_0.gif

---

Såg just Chronicle. Den var rätt bra, faktiskt. Tyvärr visste jag redan huvudstoryn

och satt bara och väntade på att killen skulle bli ond. Ibland önskar man att filmen inte måste ha en sådan hemsk twist utan bara består av att de springer runt och jävlas med folk i ett köpcenter.

Överlag en schysst rulle som jag rekommenderar er att se om ni gillar paranormala grejer/superkrafter.

7/10

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kollade extramatrialet och herregud vad Vincent Ward's orginal idé för Alien 3 var galen. En rymdstation/planet bygd av trä, full med medeltida munkar som skyr teknologi och en Alien som gömmer sig på dass och tar munkarna när de ska göra sina behov. Och Alien klädde ut sig till Bishop med det som var kvar av honom. Och Ripley's alien skulle ha ett människoansikte. Och de skulle bota Ripley med en exorcism. Filmen kunde verkligen ha blivit sämre verkar det som. Han var iallafall den som skrev grundmanuset med att döda Newt, Hicks och Bishop.

Problemet var att producenterna ville ha en så unik och annorlunda film som möjligt så de sökte udda regisörer med udda idéer medans filmbolaget ville hålla sig till grunden. Så det hela blev bara en soppa. Och när regisören skriver manuset samtidigt som de filmer (och ibland efter) och han designar monster/specialeffekter så kan det bara inte bli bra. Och idén att redesigna varelsen till en erotisk pumaliknande alien som kysste munkarna var verkligen inte rätt idé. Tur de tonade ner det lite.

Verkar som jag hade fel ang. CGI alien. När den föddes var inte CGI som jag trodde utan en docka. Alla var en docka. Det ända CGI var när aliens skalle sprack i slutet. Därimot så hade den här väldigt mycket blue screen tillskillnad från de tidigare filmerna. Troligen det som gjorde att jag trodde det var CGI då det riktigt skrek fake. I extramatrialet till 4:e filmen så säger de rakt ut att de hade inga CGI-monster i någon av de tidigare filmerna.

Och sedan, tvingas klippa bort en halv timme för att kunna visa den fler gånger under en kväll och därmed sälja mer Popcorn är rätt mycket skandal.

Alien - Resurrection: Special Edition (1997/2003)

Ellen Ripley vaknar upp på ett främmande skepp, 200 år efter hennes död. Drottningen hon bar innom sig är bort tagen och själv är hon mer agresiv och våldsam.Mycket har ändrats. Teknologin är mer avanserad och bolaget hon tidigare jobbade för är nu uppköpt av Wallmart. Men en sak förbli den samma, folk är fortfarande giriga och villiga att göra vad som helst för att skapa det perfekta biologiska vapnet, och de fortsätter underskattar det de har att göra med.

Filmen som dödade serien. Antagligen mycket pga den Franska humorn och att filmbolaget envisades om att Ripley var tvungen att vara med.

Och andedräktsensorer på låsen... seriöst?

Jag minns första gången jag såg den hur förvånad jag blev när Winona Ryder's karaktär blev skjuten då de hade sagt att hon skulle vara seriens nya huvudkaraktär. :P En rätt bra twist om vem hon var även om jag inte gillade den då.

Jag kan förstå att de klipte bort sista scenen. Lite onödigt att visa Jorden som ett getto men det visar hur människorna hade förstört sin planet. Kanske en alien inte hade gjort någon större skillnad. Resten av scenerna som var tillagda var nog de nsom gjorde Ripley mänskligare för även då hon startade som en psycho-bitch så slutade hon som vanliga Ripley. Rollen var ju från början skriven med Newt i tanken så kanske det var lite orsaken? Winona Ryder's karaktär var också rätt obalanserad i början.

Jag hade velat veta vad Joss Whedon skrev först innan filmbolaget tvingade honom att återuppliva Ripley. Sigourney Weaver vägrade totalt tills hon läste Joss Whedon's manus. Alla verkligen älskade manuset. Utom producenterna till de första 3 filmerna som hatade det. Kanske för att Joss Whedon skrev om Ripley till en hybrid (fast det är en typisk Joss Whedon karaktär). Sedan kom ju Jean-Pierre Jeunet med i bilden och gjorde filmen väldigt Fransk och ändrade slutet. Hella grejen med alien-bäbisen och drottningen föda barn var säkert hans.

Jag tyckte bättre om den här nu än jag gjorde sist jag såg den på bio. Kanske beror det på extrascenerna eller att jag hade lägre förhoppningar den här gången? Jag blev inte besviken på saker som alien-bäbisen, att så få dog eller sanningen om Winona Ryder's karaktär som jag blev sist. Att killen med glasögonen offrade sig för att rädda de andra när han insåg att han skulle dö gillade jag tillochmed, fast jag har alltid gillat när folk offrar sig för andra.

Den svarta komedin kan kännas lite underlig ibland vilket var regisörens påhitt.

Sigourney Weaver är bra som alltid även om hon kanske går lite långt med att göra Ripley 8 lite väl underlig. Hon faktiskt regiserade sig själv och använde manusen från de första 3 filmerna och sina anteckningar för att det skulle bli rätt.

Imponerande hur mycket de gjorde utan CGI-effekter. T ex när miffot blir utsuget genom hålet i fönstret i slutet var inte CGI. Samma med dödscenerna. Men några saker var CGI som när Ripley sätter kniven genom handen, när en alien klättrar upp för stegen efter vattenscenen samt när de simmar under vatten och även någon scen när skeppen flög. Likaså när man såg en alien gå så var underdelen CGI eftersom de inte visar benen så mycket i tidigare filmer och människoben eller miniatyrer funkade inte så bra.

Det konstigaste i extramatrialet var klart när de filmade en topless Sigourney Weaver med en handhållen kamera medans hon slet av sig genomskinlig plast och säger att hon är vacker helatiden. Varför? Hade hon varit 20 år yngre så hade det iallafall varit något intresant att se. :P

Coolt hur Sigourney Weaver lyckades med baklängeskastet med Basketbollen när ingen trodde hon skulle, och på första försöktet.

Filmen var iallafall bra. Långt ifrån lika bra som Alien och Aliens men lika bra som Alien³ fast på ett annat sätt.

7/10

Predator (1987)

Dutch och hans tighta räddningsteam av tuffa commando-soldater, tillsammans med hans gammla vän CIA agenten Dillon, ger sin in i djungeln för att hitta en minister vars helikopter har blivit nerskjuten på fientligt område. Men vad som först verkar vara ett standard uppdrag blir plötsligt väldigt kompliserat när det visar sig att deras uppdrag inte var vad de trodde. Vad de dessutom inte vet är att en ny mystisk osynlig fiende gömmer sig i skogen och jagar dem.

"You'r one ugly motherfucker!"

Arnold Schwarzenegger spelar här en av sina tuffaste karaktärer, den ciggarrökande commandon Dutch som leder en grupp commando-soldater som gillar sitt jobb men är trötta på smutsjobb och därför specialliserar sig på räddningsuppdrag. Vilket inte är samma sak som att säga att de har något mot att döda. De vill bara inte döda för politiska orsaker. Något Dillon, spelad av Carl Weathers som är mäst känd från Rocky filmerna, inte tar hänsyn till.

2,20 meter långa Kevin Peter Hall, som tragiskt dog bara 35 år gammal efter att en blodtransfusion gav honom AIDS, gjorde ett fantastiskt jobb som Predator.

Precis som med Apornas Planet så är den här uppebart gjord för att ge en syn på hur det är att vara bytet istället för jägaren. Precis som vi så jagar Predatorn lägre livsformer med betydligt mer avanserad teknik än vad bytet har. Inte rättvist, precis, men sedan så är vi inte precis mer rättvisa när vi jagar djur. Faktum är att Predatorn har lite mer sport i det genom att bara anfalla de som är beväpnade medans vi jagar Bambi med stora gevär. Men sedan så är det givetvis så att Predators jagar sapient intelligenta byten något vi inte gör eftersom det inte finns några på Jorden. Men det är väl det ända som stoppas oss om man ser på hur apor jagas.

Gamla beskrivningen på VHS och Filmnet-kanalen minns jag som väldigt missvisande då det stod att ett osynligt huvudlöst rovdjur jagade dem, något jag blev besviken över när jag första gången såg filmen och insåg att den inte alls var huvudlös. :P Undrar var de fick det ifrån. Min gissning är att orginalbeskrivningen sa "faceless" och de fritolkade det. På den tiden så var oftast det inte ett krav att ha sett filmen för att skriva beskrivningen.

Tycker fortfarande att scenen med rymdskeppet i början var lite onödigt och tar mycket av mystiken ur filmen när man ser den första gången.

En väldigt bra film och fortfarande rätt unik i sitt slag. Action fylld och spännande med bra handling, intresanta karaktärer (speciellt Arnold Schwarzenegger gör en bra huvudroll som har ett större djup än man kan väntan sig) och underbar musik. För att inte säga special effekterna som håller än idag. Faktum är att jag tror inte de hade kunnat gjort det mycket bättre om de hade gjort filmen nu och det finns många nya filmer som gör det betydligt sämre. Speciellt Predatorns kamouflage är imponerande.

En film som håller än idag och som alla Sci-Fi och/eller action älskare måste se.

9,5/10

Redigerad av Crusader
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Predator 2 (1990)

Året är 1997. En rekordhög hetta plågar Los Angeles och ett våldsamt gängkrig terroriserar staded. Lieutenant Mike Harrigan är en tuff envis polis med höjdrädsla, känd för att klara omöjliga situationer. En dag upptäcker han att han är iaktagen. En osynlig jägare från en annan värld letar efter nya byten i stadens djungel och har nu hittat nästa utmaning. Men den här gången är är det även någon som jagar den.

"You are one ugly mother..."

"Motherfucker!"

Det här var faktiskt den första Predator filmen jag såg, när den gick på TV4 ett par år senare. Och jag föll pladask för den. Blev snabbt en favorit. Först trodde jag att Predatorn bara dödade skurkar så när den började ge sig på de goda blev jag sur på den, minns jag. :P Faktiskt trodde jag först att den skulle rädda honom.

En film som har fått mycket oförkänat dålig kritik, mycket pga 3 stora skillnader från första filmen: Ingen Arnold Schwarzenegger, det var ingen krigsfilm och den utspelar sig inte en en djungel.

Att flytta det hela till en stad tycker jag var en bra idé och gav en ny vinkel istället för att göra samma sak igen. Att dessutom använda vad som verkar vara en yngre mindre erfaren Predator i filmen hjälper att visa det som en ovanlig händelse. Det förklarar varför den t ex anfaller ett tåg fullt med folk, anfaller grupper och inte är lika försiktig som den i första filmen. Jag menar den springer över gatan framför vittnen.

Precis som första filmen så blir den som bäst när den långa duellen mellan Mike och Predator börjar mot slutet av filmen.

Danny "I'm to old for this shit" Glover är bra som alltid och visar varför han oftast får roller som polis.

Bill Paxton hoppar över från Aliens och spelar rookien The Lone Ranger vad som verkar vara en släktig till karaktären från Aliens. :P

Gary Busey är lika creepy som alltid.

Och så får vi inte glömma Adam Baldwin.

Och Kevin Peter Hall som gör sin sista roll som Predator innan han så tragiskt gick bort.

Den har också en del humor som t ex när gängmedlemmarna drar vapen på tåget och alla i vagnen (inklusive gammla tanter) också drar vapen. :P Sedan leder det visseligen till deras död men humorn var klar där en stund.

Den igentligen ända plothole jag hittar är att en varelse som bara trivs i tropisk hetta skulle ha ett fryshus som bas.

Sedan tycker jag väl att den var lite väl snabb med att försöka begå självmord. Kändes mäst för spänningens skull än att det skulle vara logiskt.

Inte riktigt lika bra som första filmen men fortfarande mycket bra. Musiken är bra, manuset som är skrivet av samma som skrev första filmen håller, skådespelarna är lite blandade men de som räknas är bra.

Jag tycker klart man ska se den här och kan verkligen inte förstå varför vissa hatar den och tillochmed vill att den inte ska räknas till serien.

9/10

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Predator 2 (1990)

Året är 1997. En rekordhög hetta plågar Los Angeles och ett våldsamt gängkrig terroriserar staded. Lieutenant Mike Harrigan är en tuff envis polis med höjdrädsla, känd för att klara omöjliga situationer. En dag upptäcker han att han är iaktagen. En osynlig jägare från en annan värld letar efter nya byten i stadens djungel och har nu hittat nästa utmaning. Men den här gången är är det även någon som jagar den.

"You are one ugly mother..."

"Motherfucker!"

Det här var faktiskt den första Predator filmen jag såg, när den gick på TV4 ett par år senare. Och jag föll pladask för den. Blev snabbt en favorit. Först trodde jag att Predatorn bara dödade skurkar så när den började ge sig på de goda blev jag sur på den, minns jag. :P Faktiskt trodde jag först att den skulle rädda honom.

En film som har fått mycket oförkänat dålig kritik, mycket pga 3 stora skillnader från första filmen: Ingen Arnold Schwarzenegger, det var ingen krigsfilm och den utspelar sig inte en en djungel.

Att flytta det hela till en stad tycker jag var en bra idé och gav en ny vinkel istället för att göra samma sak igen. Att dessutom använda vad som verkar vara en yngre mindre erfaren Predator i filmen hjälper att visa det som en ovanlig händelse. Det förklarar varför den t ex anfaller ett tåg fullt med folk, anfaller grupper och inte är lika försiktig som den i första filmen. Jag menar den springer över gatan framför vittnen.

Precis som första filmen så blir den som bäst när den långa duellen mellan Mike och Predator börjar mot slutet av filmen.

Danny "I'm to old for this shit" Glover är bra som alltid och visar varför han oftast får roller som polis.

Bill Paxton hoppar över från Aliens och spelar rookien The Lone Ranger vad som verkar vara en släktig till karaktären från Aliens. :P

Gary Busey är lika creepy som alltid.

Och så får vi inte glömma Adam Baldwin.

Och Kevin Peter Hall som gör sin sista roll som Predator innan han så tragiskt gick bort.

Den har också en del humor som t ex när gängmedlemmarna drar vapen på tåget och alla i vagnen (inklusive gammla tanter) också drar vapen. :P Sedan leder det visseligen till deras död men humorn var klar där en stund.

Den igentligen ända plothole jag hittar är att en varelse som bara trivs i tropisk hetta skulle ha ett fryshus som bas.

Sedan tycker jag väl att den var lite väl snabb med att försöka begå självmord. Kändes mäst för spänningens skull än att det skulle vara logiskt.

Inte riktigt lika bra som första filmen men fortfarande mycket bra. Musiken är bra, manuset som är skrivet av samma som skrev första filmen håller, skådespelarna är lite blandade men de som räknas är bra.

Jag tycker klart man ska se den här och kan verkligen inte förstå varför vissa hatar den och tillochmed vill att den inte ska räknas till serien.

9/10

ganska fin revew men jag orkade inte lösa.
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

The Amazing Spiderman.

Alltså... Jag tror inte jag kan säga något annat än: Släpp allt ni har och gå och se filmen. Nu. Nyss! Jävla mästerverk.

Jag såg den med idag. Den var verkligen bra! Och rolig! :)

Edit: och jag tycker att Andrew Garfield gjorde ett väldigt bra jobb med att spela en förvirrad, känslosam tonårskille.

Redigerad av L_Voll
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske jag slipper få mitt betyg kritiserat den här gången? :P

The Amazing Spider-Man (2012)

Peter Parker är en vanlig High School kille som håller sig för sig själv, trakaseras av basketspelaren Flash och är hemligt kär i klassens snyggaste tjej, Gwen Stacy.

Men en dag vänds allt upp och ner när han hittar sin pappas hemliga dokument och minnena av hans föräldrars död dyker upp igen. I hopp om att få klarhet om vad hans pappa jobbade med smyger han sig in på Oscorp för att söka svaren men blir av misstag biten av en genmanuplerad spindel. Då börjar fantastiska saker hända med hans kropp.

Fantastiskt bra, faktiskt. :P Tyvärr blev det som jag befarade, de körde stenhårt med "försöka att inte upprepa vad de tidigare filmerna hade" vilket gjorde nästan inget var sig likt från dem eller serierna. Ingen "With great power, comes great responsibility" t ex. Och viktiga händelser händer totalt annorlunda även om grunden är den samma.

Trotts hur annorlunda saker var så kändes det som att man kände igen karaktärerna. Det var som de ska vara, både Gwen, Curt Conners, Barbror Ben osv. Peter var lite mer twitchy och Hip än vad jag tycker han nskulle vara men spelas ändå så pass bra att det inte stör mig. Captain Stacy var också bra men

jag tycker de skulle ha väntat med att döda honom. Han ogillade Peter, tyckte inte om Peter's relation med Gwen och ogillade Spider-Man in till det sista då han plötsligt ändrar sig om allt utom då att Peter inte är bra för Gwen. Och hela grejen med att lova honom när han är döende att hålla sig borta från Gwen och sedan strunta i det kändes jobbigt fel. Jag är bara tacksam att inte inte väntade till nästa film att göra allt bra igen men hela löftet var onödigt IMO och uppenbart gjort för att han sedan ska ha ännu mer ångest om något händer Gwen.

Flash spelades bra även om

det kändes lite underligt hur han plötsligt blev vän med Peter och hur han var den första som beklagade sorgen.

Men jag saknade en massa karaktärer. Harry Osborn, Liz, för att inte säga Norman Osborn som verkligen var undangömd och

dessutom döende verkar det som.

En sak jag ogillade var att Peter blev avmaskerad aldeles för mycket. Ibland kändes det som att hela staden borde veta vem han var mot slutet av filmen. Speciellt

när han avmaskeras framför en grupp poliser. Att det första han gjorde var att berätta för Gwen störde mig inte så mycket som jag trodde då det lite visade hur viktig hon är för honom (dock kändes det konstigt att det var på deras första dejt) men annars blev liten lite lång. Gwen, Captain Stacy och ett par poliser, Dr. Conners och dessutom hintas det om att faster May vet.

Sedan måste jag säga att

hela grejen med lyftkranarna i slutet var riktigt pinsamt dåligt. Och kändes dessutom ologiskt att han hande problem att ta sig fram utan dem men sedan blev det hur lätt som helst. Jag ville gå därifrån. Jag gillade aldrig den typen av scener i de gammla filmerna och gillar det inte nu heller.

Sedan var designen lite sådär. Dräkten var ju, som vi alla vet, totalt annorlunda orginalet och Lizard hade ett mänskligt ansikte. Som om de ville ställa sig så långt från serierna som möjligt. Att de dessutom gjorde Lizard

tillsynes odödligt var lite väl mycket tykte jag.

Musiken var ingen höjdare heller.

Jag kan axeptera alla skillnader från serierna och ändå gilla filmen men det finns många hardcore fans som inte kan det och jag tror att de kommer vara betydligt mner kritiskt än jag är. När de tillochmed kritiserar att han skämtar förmycket (vilket var en sak jag saknade i de gammla filmerna och älskade att de hade med) så vet man att filmen ligger risigt till.

Jag hoppas på en uppföljare för det här är något att bygga på och det var en väldigt underhållande och bra film men jag är rädd för att nästa film kommer bli ännu en remake efter cheferna på Sony bestämt sig för att den här inte blev en lika gigantisk hit som de gammla filmerna.

Ang. scenen under sluttexterna så går teorierna varma men

enligt vad jag har hört så ska det vara Norman Osborn.

Jag kan klart rekomendera filmen till alla som gillar Spider-Man och superhjältar sålänge de inte är hardcore fans och ogillar förändringar!

9/10

Predators (2010)

Royce vaknar upp i frittfall över en främande djungel utan någon aning hur han hamnat där. Efter han har landat inser han att där finns andra människor som har kommit dit på samma sätt som han gjorde. Alla är de beväpnade och speciallister på sitt område men ingen av dem vet hur de kom dit.

Jag har problem med Royce då han, till skillnad från huvudroillerna i de tidigare filmerna, en självisk lonewolf som är osympatisk, sur, bitter och bara bryr sig om sig själv. Det gör att jag får väldigt svårt för karaktären. Det gjorde att Edwin snabbt blev min favorit istället

vilket sedan gjorde att jag blev lite shockad och besviken när hans verkliga jag visade sig. Dock var det väldigt smart att göra filmens mäst komiska och tillsynes oskyldigaste roll till den farligaste av dem alla.

Ett par saker störde mig. Som

hur Edwin kunde genom att bara vända ryggen en sekund till bli helt bakom de andra att de inte kunde ens höra honom skrika på hjälp. Och hur lätt de andra verkade ha att lämna honom bakom när de innan tvekade starkt under andra liknande händelser. Likaså störde jag mig på saker mot slutet. Framförallt hur de bara dödade den vanliga Predatorn sådär och händelserna runt det. Jag blev också besviken på vilken liten bi-karaktär Noland var efter hur de hade presenterat honom som en av huvudrollerna innan i PR.

En sak jag tyckte var onödigt var att skapa en helt ny ras av Super Predators som jagade de vanliga mindre Predators och som inte höll sig till den hederskod de vanliga hade. Först var det tänkt att de 3 skulle ha varit missfoster plaserade på planeten för att straffas men det ska vist ha ändrats till att de är en egen ras.

Filmen var bra iallafall men jag minns att jag störde mig på dessa saker när jag såg den på bio och gör det ännu. Dock gillar jag hur man inte riktigt vet vem som ska dö härnäst och musiken är bra som alltid. Bra gäng skådespelare också.

Några av de bortklipta scenerna tyckte jag de skulle ha behållt då vissa av dem gav IMO viktig bakgrundsinformation till vissa karaktärer som gav ett större djup.

En värdig uppföljare. Vill gärna ser mer och hoppas på en direkt uppföljare till den här.

9/10

The Incredible Hulk (1977)

"Mr. McGee, don't make me angry. You would not like me when I'm angry!"

Dr. David Bruce Banner förlorade sin fru i en bilolycka för 11 månader sedan då han inte kunde få upp bildörren och rädda henne från den brinnande bilen. Sedan dess har han varit besatt i att hitta hemligheten bakom den övermänskliga styrka som vissa kan få under kriser och ta reda på hur man kommer åt den. Efter att av ren tur kommit på att Gamma strålning är lösningen bestämmer han sig för att testa på sig själv och se om hans kan höja sin styrka men något går fruktansvärt fel och hans DNA bombaderas av strålning många gånger högre än planerat. När han blir arg förvandlas han nu till en stor grön hulk men minns inget efter han blivit sig själv igen. Tillsammans med barndomskamraten och kollegan Dr. Elaina Marks måste han nu luska ut vad som har hänt och om det går att lösa samtidigt som journalisten Jack McGee snokar efter en story.

Löst baserad på Marvel-karaktären The Hulk. Första Pilotfilmen till TV-serien vid samma namn, och visades faktiskt på Bio i vissa länder. Jag tror det kan vara första gången jag ser den.

Uppenbarligen lika inspirerad av Frankenstein som Marvel karaktären. Framförallt scenen då Hulken träffar den lilla flickan vid sjön. Filmen påminner faktiskt en hel del om klassiska kräckfilmer både handlingsmässigt och hur den är uppbygd.

Intresanty fakta: Arnold Schwarzenegger ville ha rollen som Hulken men fick den inte då han ansågs inte vara tillräckligt lång.

Hulken's peruk är gjord av färgat Jak-hår.

Den avanserade sminkningen tog så lång tid att efter pilotfilmerna och ett par avsnitt så bytte de den mot en enklare.

Första förvandlingen var betydligt snyggare här än i TV-serien. Bra skådespeleri av bla Martha Rodgers Susan Sullivan.

Intresant att

McGee var orsaken till Elaina's död och det faktum att David fick fly då Hulk fick skyllen för hennes död. Faktum är att McGee var skylldig till hennes död då han välte ut en behållare av syra som rann till explosivt ämne.

Väldigt bra regiserad. Speciellt början med tillbakablickarna om David's liv med sin fru och slutet

när Elaina dör i Hulkens famn efter hon erkänner att hon älskar honom.

En väldigt sorglig och tragisk film som blev starten till en lika tragisk TV-serie

som fick ett minst lika tragiskt slut.

Lite långsam men bra. Samt givetvis musiken, som den nu ikoniska "The Lonely Man".

7/10

Return of the Incredible Hulk: Death in the Family (1977)

Påväg till ett nytt forskningslab träffar Dr. David Bruce Banner på den handikappade sjuka unga kvinnan Julie Griffith och får jobb på hennes farm. Snart börjar han misstänka att något inte stämmer och att Julie sakta men säkert blir förgiftad. I sitt försök att ta reda på vem och varför hamnar han i trubbel och det dröjer inte länge innan hans stora gröna alterego Hulken gör entré igen. När Hulken börjar synas så dröjer det inte länge innan journalisten Jack McGee kommer dit i hopp om att hitta Hulken och sin livs story.

Andra Pilotfilmen som sedan kliptes ner till vanligt avsnittslängd efter serien blev upplockad. Även den här är uppenbart inspirerad av Frankenstein som t ex när Hulken hittar ett fyllos kampingplats där han blir bjuden på mat och dryck.

En intresant sak är att här råkar Hulken av misstag alvarligt skada någon vilket jag inte minns inträffat i TV-serien.

Intresant story

med en kall Svarta Änkan och hennes hantlangare som mördar rika män hon gifter sig med så hon kan ärva allt. En annan intresant sak är att Julie får se David bli Hulken och hon samt fyllot vet om att han är Hulken

vilket typ aldrig händer i TV-serien då de för de mäst dumma ursäkterna alltid missar förvandlingen även om den händer mitt framför dem.

Bäst var klart när

Hulken slogs mot Brunbjörnen och kastade den 20 meter bort som om den var en docka.

Slutet

var avslutande då man inte vet om David blev botad och Hulken tros vara död. Uppenbarligen för de inte var säkra på att det skulle bli någon TV-serie.

Mycket bra och underhållande. Även då TV-serien är bra så håller de här två filmerna en högre kvalitet och är snäppet mörkare.

7,5/10

Redigerad av Crusader
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...