Jump to content

Senast sedda film


okka
 Share

Recommended Posts

SAW 3D: The Final Chapter (2010)

Överlevare från Jigsaws tidigare fällor sammlas för att berätta om sina upplevelser. Samtidigt börjar snaran dras åt runt Jigsaws sista lärling Mark Hoffman när Jigsaws exfru Jill vänder sig till polisen.

Ångrar att jag inte såg den här på bio då det vcisade sig vara sista delen. Hade de bara sagt i förväg att det skulle vara sista delen så jag jag sett den. Fast ärligt talat undrar jag om den verkligen var planerad att vara sista delen eller om de helt enkelt inte orkade göra fler och bestämde sig för göra den så alt. kanske ändra ett par scener.

Hur kan man vara så jäkla dum att man påstår sig vara en Jigsaw överlevare när man inte är det? Det är som att be om att Jigsaw ska ta en.

Jag blev besviken över att trotts att filmen ska handla om hur överlevare sammlas så är inte alla överlevare från tidigare filmer med. Dock var jag glad att Dr. Gordon (från första filmen) var med och att de nu avslöjade att han faktiskt överlevde. Samma med Scott Mallick (en av de som fick skära handleden av sig i SAW V).

Sedan är ett problem att de har dödat alla hjältar i de tidigare filmerna så de fick skapa en ny karaktär som ska jaga Jigsaw i sista delen (

men givetvis blir dödad

). En av de sakerna jag hatat mäst med serien var att skurkarna var i fokus nästan som antihjältar och hjältarna behandlades som de som hade fel och dödades en efter en.

För att vara en SAW film så var den här extremt förutsägbar och linjär. Det ända överaskande var

hur Hoffman tog sig in i polisstationen

samt vem

Jigsaws riktiga lärling var.

Det här var nog den svagaste och sämsta filmen i serien. Och för att vara seriens final så var det riktigt usel. Men de hade redan förstört så mycket med serien. Dessutom så har jag aldrig gillat hela grejen med hur de bahandlade Jigsaw som hjälte och de goda som skurkar. Sedan är många av filmerna motsägelsefulla och har varit det redan från början.

Många lösa trådar lämnades ouppklarade liksom tidigare överlevares öden.

Nu har de sagt att det här var det deffinitiva slutet på serien men att de kommer återuppväcka den i en helt annan form någon gång i framtiden men de lär inte fortsätta på det här. Inte för jag vill det heller då jag är väldigt trött på seriens dåliga sidor som den visat upp mer och mer den sista tiden för att "överaska". Första gången en hjälte misslyckas är överaskande men efter flera filmer med samma slut så blir det tröttsamt. Men sluten har alltid varit SAW-filmernas största svaghet.

Har ni sett de andra filmerna så kan ni lika väl se den här också men annars så är det bara att strunta i den.

4/10

Time After Time (1979)

Året är 1893. Jack the Ripper slår till igen efter ett par års uppehåll men den här gången begår han ett misstag. Utan annan möjlighet att komma undan stjäl han sin närmaste vän, H.G. Wells', tidsmaskin och flyr till år 1979.

I tron om att han har släppt en galning lös i Utopia ger sig Wells av för att stoppa honom och rädda den sköra fredliga verklighet han är säker existerar då. Men det visar sig snart att framtiden är inte perfekt som han hade väntat sig.

En ung Malcolm McDowell brillgerar i rollen som H.G. Wells, lika så David Warner som hans nemesis och närmaste vän, samt Mary Steenburgen som hans kärleksintresse.

Jag tyckte de kunde ha låtit Jack the Rippers identitet ha varit okänd en liten stund längre istället för att avslöja den direkt. Fast samtidigt ger den en viss spänning att veta när de andra inte har en aning.

Väldigt roligt när han anländer till Amerika år 1979 och inser att inget är som han hade väntat sig och att den lilla förmögenhet i Pund han tog med knappt är värda något.

Lite underligt igentligen att filmen är gjord 1979 men här så är 1979 framtiden. T ex så går H.G. Wells på bio och ser Exorcisten IV (som underligt nog är en krigsfilm), en film som inte gjordes fören 2004. Och hur han försöker ta den hemliga identiteten Sherlock Holmes ovetandes om hur berömd den karaktären är.

Mycket bra och underhållande film om än lite underligt blandad av komedi, romantik och brutalitet. Fakta texten i slutet är lite rolig då den stämmer både med verkligheten och filmen.

7/10

Redigerad av Crusader
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mr. Bean's Holiday (2007)

Mr. Bean har vunnit en resa till Franska Cannes. Men i Paris råkar han orsaka att en man missar tåget medans mannen son var kvar i tåget. Mr.Bean tar sig an att hjälpa pojken men det hela förvärras när han förlorar sin väska, Pengar, Biljetter och Pass.

Underbar Roadmovie alá Mr. Bean. Jag vet att många inte gillar den men jag tycker den är helt underbar. Först och främst så är Mr. Bean som han ska vara. Och inte en massa onödiga repliker. Sedan är filmen väldigt rolig och dessutom väldigt trevlig och mysig med härlig musik. Jag önskar bara att bilresan i slutet var lite längre.

8/10

Dirty Harry (1971)

Police Inspector Harry Callahan är stan's tuffaste snut som inte följer reglerna men alltid får jobbet gjort, vilket har givit honom ökenamnet 'Dirty Harry'. När en seriemördare utan motiv terroriserar standen så är det upp till honom att fixa det. Men att fånga en slug mördare och samtidigt följa lagen är inte lätt och Harry gör saker på sitt sätt.

Klassiker på många sätt om den tuffe polisen som dår göra skitgöran inga andra poliser vill göra och igentligen hatar sitt jobb.

8/10

Johnny English Reborn (2011)

Efter att ha fått sparken för 5 år sedan har Johnny English spenderat större delen hos munkar i Tibet för att utveckla sina förmågor... och minska sina brister.

När han återvänder till MI7 för ett specialuppdrag så har han fullt förtroende i sina nya kunskaper och tillsammans med den unga agenten Tucker kämpar han mot en ny komplott. Johnny English är skarpare och tuffare än någonsin... men fortfarande lika klantig.

En mycket underskattad spion action-komedi. Medans första filmen mer var en spion parodi så ville alla inblandade göra en mer storydriven och seriösare thriller-komedi den här gången och det märks. Det är nog också tyvärr orsaken varföpr det finns så många som inte uppskattar filmen då de bara väntade sig en komedi. De ville göra en film som var full med action, komedi och story utan att någon av dem fick lida och det tycker jag de lyckades fantastiskt bra med.

Ett måste för alla som gillar spionfilmer och action-komedier.

9/10

Redigerad av Crusader
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag såg Robin Hood som gick på 6an. Helt okej rulle. Lite lite action bara tyckte jag. 6 av 10.

Vilken av dem? Har ju trotts allt gjorts ett antal filmer med det namnet genom tiderna. ;)

The Roommate (2011)

Sara Matthews börjar på college och är lite orolig över vem hennes rumskamrat kommer bli. Men Rebecca Evans visar sig vara allt hon kunde drömma om. Hon är snäll, omtänksam och framförallt intreserad i Sara's liv. Men snart börjar intresset gå mot besatthet och en extrem överbeskyddande och svartsjuk sida börjar visa sig.

En inofficiell remake (läs rip-off) av Single White Female (1992) som jag såg förra året. Väldigt uppenbart då jag upptäkte det innan jag ens visste det var så.

Leighton Meester spelar en psykopatisk tjej besatt i sin nya rumskamrat till det extrema.

Ett par scener var kanske lite onödiga som när Rebecca kör öronhängena genom sina öron eftyersom hon inte har hål i dem men ville bära Sara's öronhänge.

En film som har fått mycket dålig kritik, lite oförkänt tycker jag. Största kritiken är att den inte ör spännande eller kuslig vilket jag håller med om. Men jag tror mycket av kritiken kommer från att den är en rip-off utan att de som gjorde orginalet fick något för det och kritiken de fick från en college skola för att de använde deras skola som bakgrund i reklambilder.

Jag tyckte filmen var OK även om den inte borde kallas för skräckfilm även om vissa scener är rätt sjuka och mörka. Leighton Meester gör mycket för filmen och höjer de scenerna hon är i så att kalla den en usel film som inte förkänar mer än 0,5/10 är att överdriva.

Fast där är en hel del händelser som känns ologiska. T ex om Rececca hatar sina föräldrar så mycket och inte vill att folk ska känna till hennes förflutna eller att hon har en psykisk sjukdom varför går hon då till sådana extrrema lägnder för att få Sara att följa med henne hem till Thanksgiving (som hennes föräldrar inte ens visste hon skulle komma till) och låta Sara träffa hennes förra offer?

Manuset är väl inte heller helt sammanhängande alltid och tycker att Rebecca kändes inte riktigt som en mördare fören precis i slutet. Likaså kände jag inte alls den vänskapen som fanns i orginalet och Sara verkar inte alls vara så nära Rebecca.

En skillnad med orginalet är att medans Hedy ville ta över sin rumskamrats liv i orginalet så vill Rebecca ta platsen som Sara's döda lillasyster (dock lyckas de få med en scen där hon klär ut sig till henne ändå).

En OK film som inte ens är i närheten av lika bra som orginalet (som jag starkt kan rekomendera). Går att se om man inte har något annat att se.

5,5/10

The Day of the Triffids (1962)

Triffids är kättätande växter som kom till jorden under ett meteoritregn och sedan muterade till gigantiska vandrande människorätande växter. Meteoritregnet, som var ett globalt fenomen, orsakade också att alla som tittade på det blev blinda. Det hela blev ett smörgåsbord för Triffids och de som överlevde kom sedan att kalla katastrofen för The Day of the Triffids.

Dags att avsluta min lilla resa in i Triffids värld med den första filmatiseringen, som också är det som är lösast baserad på boken.

En film jag har starka och varma minnen till då jag minns att jag verkligen älskade den när jag såg den som barn. Dock blev jag överaskade att den bara var 1h34min för mitt minne var att den var runt 2 timmar lång.

Filmen må vara löst baserad på boken men det är också den som är orsaken att Triffids är så världskända.

Bill Masen är inte heller en Triffids expert i den här filmen (de skapade istället två nya karaktärer för den rollen) utan en sjöman vars ögon blev skadade i en olycka. Likaså fattas viktiga karaktärer som Jo Playton och Torrence, och andra som Coker har en annan roll än de ska ha. Christine Durrant t ex har gått från den fanatisk religiös ledare till Bill's kärlek som han bildar familj med. Medans Bill t ex träffar på den unga flickan Susan betydligt tidigare här. Folk är också betydligt lugnare i den här filmen och beter sig inte lika själviskt och svinigt som i de andra versionerna och boken. En annan sak är att den här filmen utspelar sig en stor del också i Frankrike och Spanien, vilket gör det här känns mer som en global grej än det är i andra versioner.

En sak jag minns klart är hur alla som blir stuckna av Triffids blir gröna (utom runt ögonen :P ). Jag antar att de ville göra det uppenbart att folk blev förgiftade.

Howard Keel, mäst känd som Clayton Farlow i Dallas, gör ett bra jobb som Bill Mason och de andra skådespelarna gör rätt OK ifrån sig också. Vi ser också Carole Ann Ford, mäst känds som Doktorns barnbarn Susan i de första säsongerna av Doctor Who.

Triffids är lite svårare att göra sig av med här. När man t ex hugger av dem huvudet så kan de krypa ihop igen och bygga upp sig. De är också betydligt snabbare, starkare och kan gå upp för strappor. De fanns också redan på jorden då de kom från tidigare meteoriter men inte muterade.

Trotts att filmen är löst baserad så känner man igen mycket som är likadant. T ex

en blind person hoppar fortfarande ut genom ett fönster till sin död på sjukhuset i början, Bill tar hand om en liten flicka vid namn Susan som kallar honom pappa (även om hon mer säger det på skämt här), Triffids förökar sig, Bill hittar en herrgård full med blinda överlevande som tas omhand om av Christine Durrant (fast mindte religöst fanatisk) och beväpnade fientliga anfaller en herrgård där Bill och de andra är men blir anfallna av Triffids (fast här är de förymda fångar istället för soldater). Likaså tar de skydd på en gård som de omringar med el-stängsel mot slutet och stoppar Triffids från att ta sig in med hjälp av eldkastare (tur det råkade på finnas en tankbil på gården

:P ).

Bill är även här en som kämpar för att han och de han håller närmast ska överleva medans han inte ens försöker rädda de blinda eftersom han ändå inte kan rädda dem. Lite av en hemsk scen när

han, Susan och Durrant flyr och lämnar de blinda kvinnorna hos de fulla fångarna för att sedan blir Triffid mat.

Lösningen i slutet är såklart en klassiker som har skämtats om länge (framför allt i Mars Attacks) hur

en signatur till en Spansk glassbil blir det som stoppar Triffids samt att de inte tål havsvatten som får dem att smälta.

Kanske det de tänkte på när de i den nya miniserien kom på den underliga idén att

hälla Triffid gift i ögonen fick Triffids att inte anfalla en längre.

En iallafall mycket underhållande och bra klassiker som alla som gillar klassiska monsterfilmer (eller Triffids) borde se.

8/10

Police Academy 4: Citizens on Patrol (1987)

Commandant Lassard har en brilljant idé för att stoppa de mindre brotten i staden. Frivilliga civila ska tränas på Polisskolan för att ingå i en kvaterspatrull callad C.O.P och därmed hjälpa poliserna att förebygga brott. Men Captain Harris är tillbaka på Polisskolan och tänker göra allt för att få C.O.P att bli ett fiasko och därmed äntligen få styra Polisskolan på sitt sätt.

Väldigt rolig, precis som de flesta filmerna i serien (läs alla utom 7:e filmen) men medans 2:e och 3:e filmen hade lite mer av en handling så koncentreras den här mer på humor och skämt. Jag minns den som betydligt roligare och bättre men sedan var det säkert 15 år sedan jag såg den sist och kanske hade jag en för possitiv inställning till att se den nu.

Hur som helst, underhållande som alltid.

6,5/10

Marple: The Secret of Chimneys (2009)

Miss Marple blir inbjuden till sin kusins herrgård över helgen. Men en natt blir en av gästerna mördad. Nu måste hon inte bara hitta mördaren utan även lösa mysteriet med herrgården Chimneys.

Ett vanligt Miss Marple mysterium på gott och ont. Men mördarens identitet var verkligen överaskande.

6/10

Dr. Who and the Daleks (1965)

Det tankspridda geniet Dr. Who, hans två barn barn Barbara och Susan, och Barbaras klantiga nya pojkvän Ian, ger sig av till en främande planet med hjälp av Doktorns nya uppfinning Tardis, en maskin som kan resa i tid och rymd. Men den främande planeten är bebodd av fientliga varelser kallade Daleks som vill inget annat än att utrota allt annat liv på planeten och erövra.

Sci-Fi äventyrskomedi baserad på den populära engelska TV-serien Doctor Who. Specifikt andra äventyret i serien, The Daleks aka The Mutants.

Hemskt vilken klantig idiot de gjorde Ian till. :P

En sak som de som har sett TV-serien mäst reagerar på är nog att här är Doktorn en människa och heter Who i efternamn. Men när man tänker på att den här filmen gjordes under första Doktorns 2:a säsong vilket var innan man fick veta något om Doktorns bakgrund.

Jag saknar Doctor Who Theme i introt men resten av musiken är rätt bra. Filmen är snyggt gjord och underhållande. Lite väl löjlig i början men rätt rolig annars. Trotts skillnaderna så förljer den handlingen i The Daleks rätt bra.

7/10

Dr. Who - Daleks Invasion Earth: 2150 A.D. 1966

Dr. Who, hans niece Louise och Susan får av misstag följe med Poliskonstapel Tom Campbell när de åker för att undersöka året 2150. Väl där gör de den fasansfulla upptäkten att Daleks har invaderat jorden och London ligger i ruiner.

Sci-Fi film baserad på den populära engalska TV-serien Doctor Who. Specifikt tionde äventyret The Dalek Invasion of Earth. Den ända uppföljaren till Dr. Who and the Daleks (1965).

För någon anledning så är varken Barbara eller Ian med här. Istället har Doktorn två helt nya companions: Poliskonstapel Tom Campbell (spelad av Bernard Cribbins som sedan kom att spela 10:e Doktorns companion Wilfred Mott i TV-serien) och Doktorns niece Louise.

En intresant detalj är att den nya companion Tom Campbell har samma efternamn som rebellen David Campbell i framtiden. Även om det inte framgår i filmen så handlar det säkert om släktskap.

Mindre komisk än den första filmen. Mer alvarlig, våldsam och brutalare. Mycket snygt gjord med helt OK skådespelare. Men musiken var betydligt mycket sämre.

Mycket bra film vilket troligen beror på att den, precis som första filmen, följer orginalmanuset väldigt nära.

8/10

The Old Dark House (1963)

Den klantige tankspridde bilförsäljaren Tom Penderel delar lägenhet med den rike Caspar Femm, något som passar väldigt bra då Caspar bara är i lägenheten på dagarna och Tom bara på nätterna. En dag köper Caspar en bil av Tom och ber honom leverera den till Femm's familjegods Femm Hall i Dartmoor. Men väl där upptäcker han att Caspar har blivit mördad och hans galna släktingar är tvingade att bo och spendera varje natt i huset om de vill använda de pengar som deras förfader lämnade dem.

Skräck-komedi och remake av filmen vid samma namn från 1932. Helt galen film om en helt galen familj. En bygger en Ark som han fyller med djur för han tror världen ska gå under, en annan stickar kilometer långa halsdukar, en sammlar på gammla vapen, en flicka som vill ha kärlek och en kvinna som vill ha sex vars pappa dödar alla som vill ha hans dotter, och en paranoid man som bara äter rått kött.

En minst sagt galen film. Mördarens identitet

kändes tyvärr uppenbar då det fanns bara en karaktär som inte verkade galen. Lite synd igentligen men det är så det är med den här typen av svarta komedier.

Underhållande och klart sevärd iallafall.

6,5/10

Clue/Cluedo (1985)

Året är 1954. 7 gäster är inbjudna på en middagsbjudning till Hill House manor och har alla fått alias för att dölja deras riktiga identitet. Efter maten görs ett överaskande avslöjande och strax efter sker ett mord. Nu är frågan vem av dem som är den skyldige. Är det Professor Plum, Mrs. Peacock, Mrs. White, Miss Scarlet, Colonel Mustard eller Mr. Green som är mördaren? Eller är det kanske butlern Wadsworth eller den franska hushållerskan Yvette?

Deckarkomedi baserad på bordspelet vid samma namn och inspirerat av parodin Murder by Death, fast mindre absurd.

En intresant grej är att filmen har 3 olika slut. A, B och C. När filmen gick på bio så visade de olika slut olika dagar men inför VHS releasen klipptes alla sluten in i filmen där A och B blev 2 alternativa sätt det kunde ha varit på medans C var det riktiga slutet. När filmen sedan släpptes på DVD så sattes även in möjligheten att få slutet framlottat.

Givetvis så var det så att alla sluten passade bättre på vissa punkter och sämre på andra men fungerade ändå.

För de intreserade så var sluten:

A:

Miss Scarlett och hushållerskan gjorde det.

B:

Mrs. Peacock gjorde det.

C:

Alla dödade någon.

Bra och underhållande svart komedi som jag varmt kan rekomendera.

8/10

The Towering Inferno/Skyskrapan Brinner (1974)

Doug Roberts har ritat och planerat världens högsta byggnad, The Glass Tower, men de som har ansvarat för bygget har gjort besparingar på viktiga delar, som extra säkra elkablar. På invigningen startar en brand på 81:e våningen som sakta sprider sig uppåt. 50 våningar längre upp är invigningsfesten i full gång med 300 av statens viktigaste människor.

Nu måste Doug tillsammans med Brandchefen Mike O'Hallorhan hitta ett sätta att stoppa branden och rädda de som är kvar innan det är försent.

En klassiker och en personlig favorit bland katastrof filmer. Baserad på böckerna The Tower och The Glass Inferno. Filmen gjordes som en hyllning till de brandmän som ständigt riskerar sina liv för att släcka bränder samt för att göra folk medvetna om just hur viktigt det är att höghus byggs rätt och inte besparas på säkerhet.

En stjärspäckad film och väldigt välgjord. Tror inte de hade kunnat gjort det mycket bättreb idag utan CGI.

En sak som är bra med filmen är att det ständigt överaskar. Man vet aldrig riktigt vilka som ska överleva och ibland blir man riktigt överaskad. Framförallt

när den snälla äldre damen Lisa rammlar ur hissen, något jag alltid ryser av.

Givetvis när man har sett den lika många gånger som jag så har överaskningen försvunnit men den är fortfarande riktigt spännande och väldigt bra.

En film man måste ha sett. Har du inte det så gör det!

9,5/10

Jurassic Park (1993)

Efter att en arbetare blir dödad i ett nytt form av zoo kallat Jurassic Park, bjuder parkens skapare John Hammond in Dr. Alan Grant, Dr. Ellie Sattler och Dr. Ian Malcolm för att undersöka parkens säkerhet. Men frågan är om det verkligen var en sådan bra idé att bygga en sådan park och om människor verkligen kan kontrollera naturen.

Filmen som startade allt och satte en ny standard på äventyrsfilmer och satte igång intresset Dinosaurer igen. En film som fick höga beröm när den kom men på senare år också har fått en hel del hat.

Baserad på Michael Crichton's roman vid samma namn.

Filmen är känd för många saker. bla för att få fler att intresera sig i kloning och därmed startat projekt som att återuppliva djurarter som människor har utrotat samt en viss galen Australienare som planerar att bygga ett riktigt Jurassic Park. :P

Den fick också igång diskutionerna om Dinosaurer var släkt med fåglar vilket ledde till att forskare kom på att de faktiskt var det. (Senast kom de ju nyligen på att fåglar inte bara är släkt utan faktiskt är dinosaurer vars livscirkel har kortats ner men könsmogenhet kom snabbare så att de aldrig blev sin fulla storlek)

Där förekommer en del faktafel som de felaktigt klassifierade Velociraptor som igentligen var Deinonychus men när boken skrevs och filmen gjordes så klassade man dem som Velociraptor, därav misstaget. Under filmens production så ändrades det men filmskaparna bestämde sig för att fortfarande kalla dem Velociraptor i filmen och de ändrade aldrig det i några av uppföljarna heller.

En annan var Dilophosaurus som de krympte för att de inte skulle verka farligare än Velociraptor. De var igentligen större än vad Velociraptor visades som i filmen.

De flesta Dinosaurerna i filmen är väldigt daterade. De har det klassiska utseendet som man, tills för några år sedan, trodde de hade.

Vi har t ex Brachiosaurus som i filmen såg ut såhär:

Brachiosaurus_1239652_0.jpg

Men som forskare sedan dess har insett ser igentligen ut såhär:

800px-Brachiosaurus_DB_1239652_1.jpg

Sedan har vi ju Velociraptor som i filmen visades se ut sähär:

1000px-Velociraptor_jp3_1239652_2.png

Men som forskare sedan dess har kommit fram till såg ut såhär:

Velociraptor4b_1239652_3.jpg

Som exempel. Fast ska jag vara ärlig så föredrar jag hur de ser ut i filmen. Det var hur de såg ut när jag växte upp och hur jag alltid tänker mig dem. Framförallt hela grejen med att de flesta arter möjligen hade fjädrar är något jag har svårt att axeptera. :P

Visst finns det saker som saknas i filmen. De förlorade allt de hade byggt upp i en gigantisk orkan så de fick klippa bort vissa saker (som Arnold's dödscen) och filma runt andra saker.

Jag minns att när jag först såg den blev jag besviken att T-Rex överlevde men sedan dess har jag förstått hela meddelandet med att de är bara djur, inga onda monster.

Vem hade inte velat åkt till ett Jurassic Park? Frågan är ju såklart, skulle folk inte bli besvikna att efter att ha betalt en halv förmögenhet för att komma till Jurassic Park och sedan åka hem utan att ha sett några Dinosaurer? För precis som på vanliga zoo så verkar det nästan omöjligt att se dem. :P

Hur som helst en mycket bra film som alla måste se och jag skulle bli förvånad om där fanns någon som inte har sett den.

9,5/10

The Dinosaur Project (2012)

Efter att ett sjöodjur har filmats i Afrika skickas en Engelsk expidition dit för att undersöka det hela, trotts att de flesta anser det hela vara bluff. Kallat "The Dinosaur Project" så ska leta efter varelsen och se om den är en kvarlevande Dinosaur. Men på resan dit blir deras helikopter anfallen av mystiska bevingade varelser. Fast i djunglen handlar det inte längre om att utforska utan att överleva. För de är inte ensamma.

Found footage film baserad på Sir Arthur Conan Doyle's klassiska bok The Lost World.

Som det tillhör genren så börjar filmen givetvis med ett meddelande att det är äkta hittat matrial och att det är omanipulerat. Undrar hur de skulle göra om någon skulle göra en äkta Found footage film. Ingen skulle tro på dem. :P

Tyvärr spriker illutionen snabbt då karaktärerna är aldeles för uppenbart skådespelare och de dessutom slängde in den där löjliga videon av pojkens rektor i damunderkläder. Fast ärligt talat så tror jag inte de ens försökte få folk att tro det var på riktigt.

Dock som vanligt så har filmen en hel del överaskningar med sig. T ex

att den blonda tjejen dog först, något jag aldrig hade väntat mig.

Och att

matvraket lät sig bli dödad var bara löjligt.

Vissa saker kändes underliga. De ror från de flygande monsterna som visst är jätte långsamma och inte flyger efter sina fiender? En ologisk nödlösning. Vem skule springa ut till monsterna istället för att försöka hindra dem komma in i hyddan? Personligen tyckte jag att de skulle ha skippat hela den scenen och låtit faran komma senare. Plus att de där fladdermus varelserna kändes inte så värst dinosaur-aktiga.

Men filmen var trotts allt bra och underhållande. Helt OK skådespelare och bra CGI som aldrig käns billig. Snygga miljöer som sätter igång fantasin och får en att känna som att karaktärerna verkligen är vilse i Afrika. De låter karaktärerna vara i centrum och tar sin tid att låta handlingen utvecklas. Lite irriterande med den sura pappan bara. Slutet var förvånande bra för den här genren och

det kändes skönt att slippa det typiska med att alla dog. De hintade dessutom i slutet med att Jonathan överlevde, för att ge smakprov på den uppföljare de säkert har tänkt sig.

Tyvärr undrar jag om det blir någon uppföljare. Filmen har marknadsförts otroligt dåligt då typ inga känner till dess existens. Den har inte ens en Wikipedia sida vilket borde vara något av det första en filmskapare gör för att folk ska kunna enkelt läsa om den. Det plus de dåliga saker som de som hatar den här typen av film har sagt om den gör att få säkert bbryr sig om den, vilket jag tycker är synd. Det är inget mästervärk men en bra och underhållande film som får iallafall mig att vilja se mer. Men tyvär så kommer det säkert inte bli mer.

7,5/10

Efter en låååång paus (längre än jag trodde den hade varit) återvänder jag till Hammer's Dracula/Vampyr filmserie.

Kiss of the Vampire (1963)

Under tidiga början av 1900-talet sprider sig fortfarande vampyrismen över världen. I en by i Bavaria lever befolkningen i skräck samtidigt som den lokale vampyrjägaren, och ständigt berusade, Professor Zimmer kämpar en ojämn kamp mot nattens varelser. Gerald och Marianne Harcourt är på smekmånad i Bavaria när de plötsligt får en middagsinbjudan av Dr. Ravna och hans familj i deras slott. Men vad de inte vet är att de har hamnat mitt i en Vampyr sekt.

Igentligen borde den räknas som den 3:e filmen i serien men jag valde att se den där den utspelar sig. Då den utspelar sig i tidiga början av 1900-talet så blev det bäst efter Scars of Dracula (1970) då serien sedan hoppar till 1970-talet.

Kiss of the Vampire räknas långt ifrån av alla som en del i Hammer's Dracula serie. Då inga karaktärer från tidigare filmer är med och Hammer som vanligt gav ingen information om hur det låg till så är det svårt att veta. Men den är gjord av Hammer pga att Christopher Lee lämnade serien och när den gjordes så räknades den som uppföljare på The Brides of Dracula. Det var inte fören Dracula: Prince of Darkness kom 3 år senare, då Christopher Lee hade gått med på att vara med igen, som frågorna om dess kopplingt ill filmerna började komma då den nya Dracula filmen utspelade sig åter igen på 1800-talet. Men den har samma tema som The Brides of Dracula och borde räknas som uppföljare till den så vissa, inklusive jag, räknar den till serien. Kanske mer som en spin-off.

Om någon fick ett WTF över att det utspelar sig i Tysklands regioner så var ni inte ensamma. Jag har själv helatiden trott att Hammer's Dracula filmer utspelar sig i Transylvanien. Men de utspelar sig alla i Tyskland. Igentligen borde jag ha insett det tidigare då alla ställen har tyska namn i filmerna men jag trodde att det kanske var så i Transylvanien för att tyskarna hade en gång varit herrar där eller något liknande. Jag får be om ursäkt för att jag i tidigare inlägg om filmerna har skrivit Transylvanien.

Lite ovanligt att se en Pub/Hotell ägare bli glad när det kommer främlingar. Brukar annars vara motsatsen i de här filmerna. :P Men med tanke på allt damm (som på paraplyet) så har de nog varken haft gäster eller varit utomhus på evigheter. :D

En lite fråga är varför de lät Gerald lämna huset och sedan försökte lura i honom att han inte hade någon fru? Varför dödade de inte honom eller gjorde honom till vampyr? Kan vara så att de här vampyrerna har någon underlig form av moral där de inte dödar utan orsak och kanske inte livnär sig på just människoblod. De ville inte ha honom men ville samtidigt inte döda honom heller. Det är den ända logiska förklaringen. För när han sedan bryter sig in där och de har inget annat val så väljer de att göra honom till vampyr istället för att döda honom.

En sak som var lite dåligt gjord var när Gerald ska rädda Marianne och Professor Zimmer kommer och hjälper honom fly. Det hela kändes som att de hade planerat och sammarbetatde och lurat vampyrerna men tidigare visade de hur Professor Zimmer drogade honom och själv begav sig av till slottet. Det får mig att undra om de inte har ändrat något i manuset där eller kanske lagt till drog-scenen.

Intresant att Dr. Ravna hintar om att han blev vampyr under ett kemiskt expriment, inte biten. Möjligen exprimenterade han med vampyrblod

Här bygger de vidare på mytologin ännu mer. T ex så blir Marianne förtrollad av en vampyrs piano spelande. Och man får veta att viruset är Djävulens verk- Dessutom att en som har blivit smittad kan vända sig till kyrkan och Gud för att bli botad. Fast det kan vara bara som Professor Zimmer tror.

Bra skådespelare. Noel Willman gör en tydligt Christopher Lee-inspirerad vampyrtolkning.

Ritual-scenen var bra gjord. De hade uppenbarligen efterforskat då Professor Zimmer inte stänger cirklen fören han själv är där inne och först då gör klart pentagramet.

Slutet var det som från början var skrivet till The Brides of Dracula,

där en svärm av fladdermöss framanas av Professor Zimmer med hjälp av svart magi, och dödar vampyrerna. Ett slut som skrevs om pga att Peter Cushing ansåg att Van Helsing aldrig skulle använda sig av svart magi. Men det fick vi alltså se här istället och det var rätt häftigt.

Bra film som tyvärr har glömts bort pga att den har hamnat i skuggan av Dracula filmerna.

7/10

The Legend of the 7 Golden Vampires (1974)

1804 kommer den Kinesiske krigsherren Kah till Transylvanien för att be Dracula om hjälp att väcka de 7 gyllene vampyrerna så att han kan härska över folket. Men Dracula har andra planer. Han stjäl Kah's utseende och reser till Kina för att väcka dem till sitt eget syfte.

Exakt 100 år senare är en gammal Van Helsing och hans son Leyland i Kina för att hålla föreläsning om vampyrer och det verkliga hot de är men ingen tar honom på allvar utom den unga studenten Hsi Ching vars morfar stoppade Kah/Dracula's planer för 100 år sedan genom att döda en av de gyllene vampyrerna. Han ber Van Helsing att följa med honom och hans 7 syskon hem till hans hemby och hjälpa hans folk förgöra de 6 gyllene vampyrer som är kvar innan de kan återuppliva den 7:e.

Hammer sammarbetar med Hong Kong action filmbolaget Shaw Brothers Studio för att göra en minst sagt unik vampyrfilm.

Återigen så ser jag filmen i fel ordning. Det här är igentligen den sista filmen i Hammer's serie om Dracula/Vampyrer men den utspelar sig innan de 2 tidigare filmerna så jag ser den där den utspelar sig.

Det har varit lite diskutioner om det här är samma Van Helsing som i de första 2 filmerna i serien eller en annan. Orsaken är att i de första 2 filmerna heter han J. Van Helsing medans här heter han Lawrence Van Helsing. Vissa menar på att det hela handlar om ett misstag eller att J kom från ett mellanamn. Sedan finns det de som tror att de är brödrar medans andra ser det som bevis på att filmerna inte utspelar sig i samma universum (även då Dracula har samma theme som i de första filmerna). Det är hur som helst Peter Cushing som spelar karaktären i alla filmerna. Här får man dessutom veta att Van Helsing har en viss förmåga att ibland förutse vad som ska hända.

Någon som därimot inte är med är Christopher Lee. Han vägrade att spela Dracula igen även under en cameo så rollen blev castad till en annan. Det är nog orsaken att de valde ha Dracula byta utseende här.

I den här filmen står det klart och tydligt Transylvanien vilket gör det hela ännu mer förviirande var filmerna utspelar sig. Jag tror inte ens att filmskaparna själva visste.

En väldigt intresant idé att utforska den Kinesiska vampyrmytologin som är väldigt annorlunda vår egen. Något som kan kännas svårt att göra då den i grunden är väldigt löjlig. Speciellt deras vampyrslavar med deras stela skuttande och det faktum att de måste kontrolleras. De är också mer som zombies då de är ruttna och gjorda av damm. Men här lyckas de bra.

De bygger också upp en lite annorlunda mytologi än de västlänska vampyrerna. De här tål inte Buddha statyetter (rör de en så dör de), eld och silver dödar dem enkelt. Med så länge man förstör deras hjärta så dör de. Men deras gift fungerar också betydligt snabbare än de västländska vampyrerna. Offret blir en vampyr direkt den blir biten. Det finns alltså ingen tid att bota det.

Vi får också veta att eld inte dödar européska vampyrer vilket förklarar hur Dracula överlevde slutet på Scars of Dracula. Men silver dödar västländska vampyrer.

En väldigt Kinesisk film med en hel del action och stunts av Kinesiska skådespelare. Det är också den filmen i serien som har mäst naket. Tror jag aldrig har sett så månfa Kinesiska bröst i hela mitt liv. :P

Jag undrar om inte filmen är inspirerad av Seven Samurai (1954) då grunden är mycket den samma med att 7 krigare ska beskydda en by från en grupp fiender.

En väldigt bra och överaskande film. Mot slutet under den stora striden

dör huvudkaraktärerna som flugor. Ett par av dödsfallen hade jag verkligen inte väntat mig.

Väldigt unik och annorlunda. Jag kan klart rekomendera den till andra som gillar Hammer's filmer.

7,5/10

Dracula A.D. 1972 (1972)

I en park i England har Van Helsing sin sista strid mot Dracula, en som ingen av dem överlever. Men Dracula's hantlangare behåller hans ring och aska. Många år senare, 1972, ger blir en grupp partykrachande hippies lurade av den rike galne Johnny Alucard att göra en mörk ritual på skoj. En av dem är Jessica Van Helsing, som bor hos sin farfar som är sonson till den legendariske Van Helsing. Men Johnny's planer går längre än att bara ha kul. Det är årsdagen för Dracula's död och han tänker återuppväcka sin förfaders gammla herre.

För någon anledning så var det tvunget att filmen skulle nutspela sig 100 år efter Dracula och Van Helsings sista strid så de säger att början utspelar sig 1872. Ett problem med det är att det är 10 år innan Van Helsing träffar Dracula för första gången. Vissa anser det här var för att tydligt visa att det här är en ny serie medans andra anser att de gjorde det för att locka nya tittare och inte trodde någon skulle märka skillnaden. Endel gör som jag, och ignorerar årtalet i början och ser det som att det utspelar sig i början av 1900-talet istället.

Början med slutstriden mellan Van Helsing och Dracula är verkligen dålig. De båda omkommer i en olycka och Dracula spättsas på ett vagnshjul. Min gissning är att de ville att ingen av dem skulle vinna utan deras eviga strid blev bådas död.

Ett desperat försök av Hammer att locka fler till deras Dracula serie genom att flytta handlingen till nutidens London.

Musiken är verkligen usel då den klassiska pampiga stämningsfulla musiken fick göra plats åt typisk 70-tals funk.

De coola 70-tals ungdommarna i början får en verkligen att fnissa nu. Vad som var coolt då är verkligen INTE det idag.

En OK film men inte på långa vägar lika bra som de andra.

6,5/10

The Satanic Rites of Dracula (1973)

Scotland Yard Inspector Murray kallas in av Secret Service för att undersöka några mäktiga män, bla. Säkerhetsministern, och deras inblandning i en sadistisk kult. Genast tänker han på att åter ta hjälp av Professor Van Helsing och hans expertis i det okulta. Tillsammans med sitt barnbarn Jessica Van Helsing, Murray och ett par hemliga Agenter måste Professorn nu lösa mysteriet innan kulten och deras herre sätter igång sina sadistiska planer och startar Harmageddon.

Den sista filmen. Sedan har jag sett alla Hammer Dracula filmerna. Känns rätt sorgligt. :(

För första gången sedan första filmen så får vi inte se när Dracula återuppstår eller hur det går till. Antagligen så körde de med en liknande ritual som i förra filmen. Att Van Helsing inte tog hand om Dracula's aska.

Precis som Dracula A.D. 1972 så byggs filmen upp runt Van Helsing's arbete som konsult till Inspector Murray i Scotland Yard.

Uppenbarligen har några år gått sedan förra filmen (mer än 2 säger de i filmen) då Jessica Van Helsing, här spelad av en annan skådespelerska, nu är Professorns assistent och själv en expert i det okulta. I förra filmen var hon inte ett dugg intreserad av hans arbete eller att hjälpa honom. Hon verkar också en aning äldre här.

Murray får äntligen möta en vampyr.

Även den här filmen bygger vidare på mytologin med att avslöja att vampyrer inte kan fotograferas. Man får också veta att vampyrer inte tål träslaget vars taggar gjorde den Törne krona som Jesus bar.

Fast jag tycker de kör lite väl hårt med rinnande vatten. Nu kan ett helt rum med vampyrer dödas av sprinklers. Bäst att hålla sig ute ur regnet. :P

Filmen överaskar en hel del.

Karaktärer dör överaskande.

Lite underligt att

Dracula har på två år byggt upp ett affärsimperium. Känns också underligt att se Dracula som en affärsman.

I slutet så var Dracula's hat för Van Helsing så starkt att

han självmant gick genom törnbuskarna för att komma åt honom.

Filmen var bra, betydligt bättre än förra filmen. Handlingen var också rätt stor och episk så det kändes verkligen lite som Dracula's sista hot. Nu var slutet kanske inte lika avslutande men när de gjorde filmen så hade de säkert planer på fler filmer om Dracula i nutid. Dock kan man anta att

Van Helsing den här gången tog hand om Dracula's ring och aska så att han inte ska återuppväckas igen.

7/10

Resident Evil: Retribution 3D (2012)

Alice vaknar upp fångad i en mystisk Umbrella anlägning där hon torteras av Jill Valentine. Men Albert Wesker och spionen Ada Wong räddar henne och ett räddnings team bestående av bla. Leon S. Kennedy, Barry Burton och Luther West är påväg för att hjälpa dem fly. Men anläggningen håller många faror för dem och överaskningar för Alice.

Resident Evil är tillbaka med mer action, mer karaktärer från spelen och... fler plotholes?

Inspirerad av delar av Resident Evil 2, Code: Veronica och Resident Evil 4 så är det en klart underhållande film men inte utan sina problem.

Ett stort problem med den här filmen är att den skriver över det mästa i förra filmen lite som att de ångrade sig att de gjorde den.

Wesker är tillbaka utan vidare (efter att ha sprängts av en atombomb i slutet på förra filmen) och vill plötsligt rädda mänskligheten. Han ger tillbaka krafterna till Alice, efter att han tog dem i förra filmen. Bara det är helt obegripligt. Red Queen är tillbaka trotts att hon blev utplånad i första filmen, och hon vill utplåna allt liv på Jorden för någon obegriplig anledning... trotts att henmne programering var att hindra virusets spridning.. Då de sagt att alla ställen har olika varianter av programet med olika färgnamn så måste det vara samma program. Jill har plötsligt superkrafter (såvidar det inte var maskinen som gav henne dem).

Filmen är bra men den är också den i serien som har flest plot holes.

Filmen har också sina logiska luckor (vilket är inget ovanligt för serien) som t ex

hur kunde Leon och Luther tro att de kunde besegra Rain för hand när de inte kunde skjuta henne till döds?

Precis som i förra filmen så är fienderna väldigt annorlunda hur de är i spelen. Zombiesarna ser ut som Las Plagas och Las Plagas (som nämns för första gången i filmserien) ser inte ut som något i spelserien.

För det första, Las Plagas är inga zombies. De skapas av att människor/djur få i sig en urgammal utomjordisk parasit. De är en helt annan sak.

För det andra, de är inga superfiender (såvidar de inte har levt en längre tid i värdkroppen och vuxit). Framförallt inte om värdkroppen bara har 1 parasit. Faktum är att de vanliga är lättare att döda än zombies.

När det gäller utseendet. Las Plagas i spelen:

RE5_Plagas_Majini_1239652_4.jpg

Ni kanske ser vissa likheter med zombies i de 2 senaste filmerna. ;) Dessutom springer alla zombies här vilket de aldrig gjorde i spelen. En annan sak är att här är Las Plagas vitmålade i ansiktet, säkerligen inspirerat från vissa fiender i Resident Evil 6. Problemet är bara att orsaken de var vitmålade där var för att det var Afrikanska infödingar med krigsmålning. Här så finns det ingen orsak till det.

Jag vet inte om de har missuppfattat de senaste 2 spelen eller helt enkelt inte spelat dem. Eller kanske stuntade i hur det låg till?

Kanske känns som en mindre grej för ni som inte spelat spelen men för mig är det som att blanda ihop Volcans och Klingons i en Star Trek film.

En bra ska med filmen är iallafall att den har många karaktärer från spelen. Leon S. Kennedy (som jag visseligen tyckte inte kändes helt som Leon), Barry Burton, Jill Valentine, Albert Wesker och Ada Wong gör att det här troligen är den film med flest karaktärer från spelen. Även om de

slösade bort Barry. Fast det var också den ända oväntade grejen i hela filmen.

Ett problem med att där var så många karaktärer från spelen är att den blir också väldigt förutsägbar.

Filmen var iallafall väldigt underhållande och bra men alla plotholes sabbar för mig. Jag hoppas de kommer med en logisk förklaring i nästa film men jag tvivlar. Så i grunden blir det här nog den sämsta filmen i serien, för mig. Dock så hade den inte problemet med att kännas för kort som de andra har haft.

7/10

The Mummy (1959)

I Egyptien 1895 hittar arkeologen John Banning och hans far Stephen, Prinsessan Ananka's grav som också innehåller Scroll of Life. Men strax efter att ha läst den förlorar Stephen förståndet och måste läggas in på mentalsjukhus. John tömmer graven och stänger den med sprängämne medans en Egyptisk präst svär hämnd.

3 år senare blir Stephen plötsligt frisk igen och varnar sin son att han av misstag väkte en mumie som vaktade graven och att hans tillfrisknande betyder att någon annan har släppt lös mumien för att hämnas.

Hammer's första film i deras Mumie-serie med Peter Cushing och Christopher Lee i huvudrollerna, återigen som fiender.

Det är lätt att tro att det här är en remake av The Mummy (1932) men faktum är att filmen lånar bara karaktärer och handling från uppföljarna The Mummy's Hand (1940) och The Mummy's Tomb (1942) samt lite från The Mummy's Ghost (1944).

Riktigt bra film och mumien var som den ska vara. Fast jag hade hoppats på ett uppfinningsrikare slut med tanke på att det är Hammer. Men jag kan förstå att vissa har den som sin favorit Mummy film. Personligen tycker jag den saknade lite i handlingen. Men kan också vara att jag inte riktigt var på humör för den här typen av film ikväll.

7,5/10

The Lost Coast Tapes (2012)

The Lost Coast i Nordvästra Californien har det största antalet raporterade Sasquatch (Bigfoot) iaktagelser i Amerika. De två vännerna Sean och Darryl filmar Reality program och ska följa med gammla vännen och New Age forskaren Robyn i jakt på bevis att Sasquatch i hop om att enkelt kunna sälja filmen trots att de är säkra på att inga bevis kommer hittas.

Tillsammnans med den töntiga, klantiga och underliga ljudteknikern Kevin ger de sig av på en veckas hajk genom skogen för att bla. intervjua en gammal jägare vid namn Carl Drybeck som säger sig ha en äkta Sasquatch kropp nerfrusen. Men han har höga krav. Han vill ha $75000, de får inte ha sina mobiltelefoner och de måste ha en huva över ansiktet påvägen till hans stuga mitt ute i skogen.

Löst inspirerad av verkliga händelser då Matthew Whitton och Rick Dyer lurade världen (och pengar från Tom Bascardi) till att tro att de hade en nerfrusen Bigfoot. En händelse som förnedrade alla som trodde på möjligheten att Bigfoot existerade och sabbade inte bara deras egen trovärdighet (som de spenderade många år på att bygga upp) utan även andra.

Varför har de alltid en konstig idiot som Kevin med i sådana här falska dokumentärfilmer? De liksom sabbar sanningsdelen som filmen ska låtsas ha.

Sean är verkligen ett själviskt galet as och det smittar visst för Darryl blir mer och mer likadan.

Tyvärr så var det ingen värst skrämmande eller obehaglig film. Mycket av det pga att de inte levererade vad man väntade sig. För det första,

man får aldrig se någon Bigfott. Igentligen väl inte ovanligt att man inte får se monstret i den här typen av film men jag hade väntat sig mer.

För det andra så var handlingen för overklig

då det handlade om onda andar och demoner (med klovfötter och allt) från andevärlden som anföll folk och Bigfoot försökte hjälpa folk.

Dessutom fanns där en väldigt dålig plothole då

Slutet var rätt dåligt också. Som vanligt med sådana här filmer så flippar det ut i slutet men här blev det lite förmycket.

En OK Found Footage film men den kunde ha varit betydligt bättre om den helt enkelt hade

hållit sig till Bigfoot och inte blandat in en massa annnat.

Se den gärna men ha inga större förhoppningar.

6/10

Last Man Standing (2011)

Abby Collins är en familjefru och datorexpert men för 8 år sedan ingick hon i en liten insattstyrka på 3 Marinsoldater innan de blev utsparkade efter ett BlackOps uppdrag. Ett liv hon har försökt att glömma sedan dess och håller hemligt för alla, tillochmed sin make, Nick Collins.

Men så vänds hennes liv uppochner när en av hennes föredetta kollegor begår självmord och Nick blir kidnappad.

Nu måste hon göra som kidnapparna vill samtidigt som hon försöker lösa gåta vem som ligger bakom det hela. Den enda ledtråd hon har är ett medelande hon fick med posten, en gammal sägen hon lärde sig under sin tid på fältet: "Never trust the last man standing".

TV-stjärnorna Catherine Bell (J.A.G), Anthony Michael Hall (The Dead Zone) och Mekhi Phifer (ER) gör ett försök på filmduken för att återuppliva sina film-karriärer med denna thriller.

En scen jag gillade var bilscenen när Abby var jagad av polisen och löste det genom att köra efter dem istället. :P

Delarna när hon ringde och berättade godnattsaga för sin ndotter medans hon försökte rädda sin make var lite "Jag är inte bara Marinsoldat, jag är mamma också". :P

En bra och spännande film som faller på 2 punkter. Det blir alldeles för uppenbart vem skurken är aldeles för snabbt. Ingen överaskning. Mycket pga att de gör det klassiska misstaget med att "döda" honom off screen vilketr genast får en att fatta hur det ligger till.

Den andra är att upplösningen på mysteriet vad det handlar om är väldigt tråkigt och enkelt efter hur det har byggts upp. Man väntar sig

en politisk plotwist eller iallafall att det ska handla om hämnd men i slutändan så är det bara stöld och girighet och skurken blir väldigt ensidig och enkel utan djup.

En annan sak är att filmen kan kännas lite mesig då

ingen dör i filmen. Jag förstår att de ville göra det lite verkligare med att Abby inte vill döda men det gör att det känns som att filmen är lite mesig och vissa kan reagera på det.

Det är iallafall en bra thriller som jag rekomenderar.

6,5/10

The Curse of the Mummy's Tomb (1964)

År 1900 i Egyptien hittar 3 Arkeologer Farao Ra's grav men tvingas snabbt packa ihop det de hittat när en av dem, Dubois, blir brutalt mördad. Det de hittat hade lovats säljas till det Egyptiska museumet blir projektets sponsor, Alexander King, har ändrat sig och vill ta det hela på en turné med en Circus över världen med start i London för att käna så mycket de kan, något som förargar Hashmi Bey och de andra Egyptierna som deltog i arbetet. I protest slutar den ansvarioge arkeologen Sir Giles Dalrymple och ansvaret faller istället på John Bray och Dubois' dotter Annette.

Under båturen till London träffar de på den mystiske och charmernade Adam Beauchamp som erbjuder dem att använda hans hem som bas i London.

Hammer's andra film i Mumien serien. En helt fristående uppföljare som har inga kopplingar till första filmen. Något de visst gjorde med alla sina Mummy filmer.

John Bray är en väldigt osympatisk karaktär med sitt förakt för Egyptierna och brist på sympati för hur de blivit lurade. Fast samtidigt tycker jag en aning synd om honom när Adam börjar försöka ta Annette och hon, så naiv som hon är, låter honom. Men han's karaktär hämtar sig en aning efter

slaget i huvudet då han plötsligt tror att mumien kan väckas från de döda. Då börjar han respektera Egypterna och blir mer sympatisk och intresant.

Hela grejen med Dubois' mord hanteras dåligt. De verkar snabbt glömma det och hans dotter, Annette Dubois, verkar hämta sig otroligt snabbt. Fast hennes karaktär verkar väldigt naiv och dum för att vara så intelligent som hon ska vara.

En sak jag reagerade på var att Annette's orsak att vara osäker på att gifta sig med John var att han hade tänkt sig att efter de hade gift sig skulle de fortsätta att arbeta tillsammans som innan medans hon ville bli en hemmafru. Känns som att meddelandet här är att en intelligent kvinna måste inte vara ute och arbeta utan kan göra mycket i sitt eget hem, någon som känns underligt.

Karaktärerna är lite ovanliga för en film från 60-talet. Ingen är perfekt utan alla har sina fel och brister. Det ger karaktärerna ett visst djup men samtidigt gör det att jag har svårt att riktigt tycka om någon av dem. Möjligen Sir Giles Dalrymple som verkar vara en snäll och omtänksam person som vill göra det rätta men vars liv faller i spillror och gör honom till alkoholist. Fast John Bray

växer senare i filmen efter han fick ett slag mot huvudet.

Filmen har lite humor också. Oftast gömd så man ibland inte tänker på det. Som t ex när Hashmi Bey blir bjuden på Turkish Delight som kladdar fast vid hans fingrar eller när Annette skriver "Dear John" på brevet om att hon lämnar honom. (Ett "Dear John" brev kallas det när någon gör slut via brev) :P

Mer en mysterie film än en monsterfilm. När det gäller mumien

så var han inte ett ondskefullt monster utan ett offrer som igentligen inte ville döda utan bara ville vila i frid. Och i slutändan var han hjälten.

En bra och underhållande film med många överaskningar och en unik annorlunda Mumie-story.

7,5/10

The Mummy's Shroud (1967)

För 4000 år sedan blev Egyptiens Farao mördad i en kupp av sin bror. Han's son Kah-to-Bey lyckas fly med hjälp av en grupp slavar men dör sedan i ökenhettan och begravs insvept i den kungliga svepnaden.

1920 är ett team arkeologer vilse i öknen på jakt efter graven. En av dem är Claire de Sangre, en sierska som förutspår att de kommer hitta graven och överleva öknen men att efter det väntar dem en ond bråd död.

Tredje filmen i Hammers Mumie-serie även den här fristående.

Skurken Hasmid spelas av Roger Delgado, mäst känd som orginal The Master i Doctor Who.

Mer spådommar och magi än man är van vid. Och det hela känns fel. Den Egyptiska spåkärringen ser ut som en klassisk gammal Zigenare med spåkula och allt. Och Egyptierna har siesta vilket jag reagerade lite på. Det hela handlar nog med att filmskaparna anser publiken inte vara smarta nog att förstå om de inte använder sådant som de är vana med, ord de förstår, och att saker ser ut som det brukar göra än hur fel det är.

Filmen's dödscener är väldigt brutala även om de inte är det grafiskt. De påminner om Slasher filmer. En får sitt huvud krossat, en annan får frätande syra över sig osv.

Jag blev besviken över att

Stanley Preston inte fick se Mumien innan han dog. Och jag blev väldigt besviken över att den där häxan inte fick sitt straff.

Bra och spännande film.

7/10

Paranormal Activity 2: Extended Version (2010)

Två månader innan de underliga sakerna började hända hos Katie så började det hos hennes syster, Kristi.

Prequel till första filmen. Bra och spännande fast inte så värst kuslig IMO. Och då såg jag den ändå på datorn i ett mörkt rum med hörlurarna på. Det kändes nästan som de ville undvika göra det skrämande. Filmen lägger uppenbart upp för Paranormal Activity 3 samt förklarar Paranormal Activity 1.

När det gäller de bortklipta scenerna så förstår jag inte var de skulle kunna passa in. Var det ett alternativt slut eller?

Ang slutet

så är problemet att slutet på första filmen finns i 3 versioner och har du köpt den på DVD så har du bara fått den där Katie dör. Men med den här filmen så är det istället canon att Katie inte dog. Orginalslutet finns inte på DVDn till första filmen så det lär ha förvirrat folk i Sverige.

Bra är den iallafall men inte alls lika bra som första. Men betydligt bättre än 3:an

7/10

Blood from the Mummy's Tomb (1971)

Den ondskefulla Egyptiska prestinnan Tera, Mörkrets Drottning, begravs levande i en grotta och hennes högra hand med den magiska rubin ringen huggs av.

2000 år senare får Margaret Fuchs en rubin ring av sin far dagen innan hennes fördelsedag. Hon är en slående kopia av Tera ända ut till ärret hon har på högra handled, och varje natt terroriseras hon av hemska mardrömmar om det förflutna.

Baserad på Bram Stoker's mumie bok The Jewel of Seven Stars och den sista filmen i Hammer's Mummy-serie. Även den här helt fristående från de andra. Dessutom så har filmen ingen traditionell inlindad mumie. Det är också den ända filmen i serien som utspelar sig i dåtidens nutid (1971).

En mysterie-skräckfilm som lika väl kunde ha handlat om satanister och End of Days som Egyptisk mytologi.

Filmens foto har en TV-känsla över sig. Det känns mer som att se på ett gammalt avsnitt av Doctor Who eller en såpa från 70-talet än en Hammer-skräckfilm som gick på Bio.

Intresant sätt som hom hämnades på de som begravde henne. De hög av hennes högra arm (vilket var vanligt att göra med sina fiender) och gav den till hundarna men efter hennes hand högs av så vaknade den och använde magi för att döda dem alla.

En annorlunda film då hjältinnan

var väldigt självisk och hade ett stort maktbegär, och mördade folk, så hon var igentligen filmens skurk.

Bra film iallafall som kan rekomenderas.

6,5/10

Swamp Shark (2011)

Det är sommar och dags för Gator Fest i träsket Atchafalaya Basin, Louisiana. Men en objuden gäst i form av en bepansrad monster haj har hamnat i träskvattnet av misstag och den är hungrig.

En SyFy-original film som jag hörde var bra.

Där fanns ett par saker som var riktigt dåliga. Som den svartsjuka pojkvännen, hur hon kysser agenten för att göra honom svartsjuk och de hamnar i slagsmål. För sedan är det som o0m inget av det hade hänt och allt är lugnt och fint nästa gång de träffas och de är fortfarande ihop. Väldigt rörigt och dåligt genomfört. Kanske hade de klippt bort en scen som visade dem tala ut eller så slängde de bara bråket efteråt.

Ett annan plothole var kärlektstoryn mellan den stora killen och systern. Det hände ju aldrig något. Vad var meningen med hela grejen att han var kär i henne men inte vågade fråga henne för han ansåg sig inte ha någon chans om det ändå aldrig skulle hända något?

En annan dålig sak var hur de besegrade hajen. Inte bara var det löjligt omöjligt att släpa hajen sådär, inte heller bara för att de innan sa att hajen var oförstörbar (för att ett sådant stort djur ska leva på det djupet så måste den vara det) men ändå blev sylta utan att motorn ens skar sig utan för att hela hajen blev mos trotts att pilen med repet satt fast i nosen.

Och när den hoppade upp ur vappnet och landade på land var också dåligt. Hur skulle en haj art som har spenderat miljontals år på över 1000 meters djup kunna göra det?

När det gäller CGI så var den OK även om hajens rörelser så väldigt dåligt gjord och det var löjligt hur den simmade som en racerbil men ändå tog så lång tid att komma fram.

Sedan fattar jag inte vad de tänkte när de lockade hajen till Gator Fest där barn simmade. Var det verkligen värt riskera alla dessa liv för att bevisa sin oskuld? Och varför åt inte hajen några av barnen?

En OK hajfilm och stundvis underhållande men sådär värst bra var den inte. Filmens många brister kan man bortse från just pga att det är en haj/monster film men åter igen så känns det som att SyFy bara gör ett halvhjärtat försök att göra filmen, som om de vill att deras filmer ska vara så B-aktiga som möjligt.

Gillar man SyFy's filmer och lågbudget B-filmer så ska man se den här. Annars kan den vara värd att se på TV om du inte har annat för dig men IMO inte värd att lägga pengar på.

6/10

Mega Shark Versus Giant Octopus (2009)

En mega haj och en jätte bläckfisk, frusna i havsisen under en strid sedan urminnes tider, kommer lös och orsakar kaos både i, på och över havet.

Filmen som gjorde Asylum berömda och den första av deras filmer som visades på Bio. Det är också troligen den första filmen de har gjort utan att använda en titel som försöker föra tankarna till en stor Hollywood film.

Filmen fick en uppföljare vid namn Mega Shark Versus Crocosaurus (2010) och en tredje film är på gång kallad Mega Shark Versus Mecha Shark efter att fans samlade in röster. Serien fick också en spin-off vid namn Mega Python vs. Gatoroid (2011) men fick inte alls den kult status som Mega Shark serien har fått då det är just hajen som alla gillar.

Så vad ska man säga om filmen? Tja, den är dum, dålig, usla effekter (om man bortser från CGI delen som är nästan OK), löjlig, fler hål än ett såll... jag varken kan, vill eller orkar räkna upp alla fel, plotholes, fel eller dåliga saker som den här filmen har.

Men ändå så finns det en viss charm och underhållning i den liknande dom i de gamla Japanska Godzilla filmerna. Trotts filmen är så otroligt dum så ser man hela. En viss del kan ha med att skådespelarna faktiskt var förvånandsvärt bra men inte ens det borde rädda filmen. Den är helt enkelt så dålig att den blir bra på vissa delar medans andra är ur usla. Bäst blir den mot slutet.

4,5/10

Jag älskar mitt nya bredband. Tog mig 10 minuter att ladda ner nästa film när jag plötsligt blev sugen på att se den. :D

Mega Shark Versus Crocosaurus (2010)

Mega Shark, som troddes dö i slutstriden mot dess ärkerival Giant Octopus, är tillbaka och gör återigen havet osäkert. En special grupp sammas för att hitta ett sätta att stoppa den en gång för alla. Men det hela förvärras när en gigantisk urKrokodil som hittats i Kongo också hamnar i havet och tar upp strid för att försvara sina ägg.

Tänkte att när jag ändå var sugen på dåliga B-monsterfilmer så kunde jag lika väl passa på att se den här också. :P

Första uppföljaren till Mega Shark Versus Giant Octopus men utan samma skådespelare/karaktärer, manusförfattare eller regisör.

Filmen fick en spin-off vid namn Mega Python vs. Gatoroid (2011), Det hintas också i filmen att en tidigare film från Asylum, Supercroc (2007), utspelar sig i samma universum då en reporter nämner att hon aldrig trodde hon skulle få se en sådan Krokodil igen.

Jag tror det här är den första Asylum film jag faktiskt tyckte var bra. Visst, den är fortfarande en biligt gjord (men uppenbarligen betydligt större buget än första filmen) B-film men regin och manuset var bra och specialeffekterna var nästan OK. Och filmen hade dessutom bra skådespelare och ett bra soundtrack. Jag tror det här är den mäst välgjorda Asylum film jag har sett. Troligen pga att första filmen blev en sådan hit. Dock verkar jag vara en av de få som gillar den här filmen. Många anser att den första var betydligt bättre då den var sämre gjord medans den här var för välgjord och därför, enligt dem, tappar sin charm. Personligen tycker jag tvärt om. Inte bara är chartmen kvar utan dessutom var filmen rätt bra. Lite som en Amerikansk Godzilla. men man ska gilla Gigantiska Monster-filmer för att uppskatta den.

6/10

Redigerad av Crusader
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Såg precis The Truman Show för första gången, efter att ha sett intervjun med Jim Carrey i "Inside the actors studio" där den hyllades.

Vilken film! Fruktansvärt bra spelat av Carrey. Jag hade lite svårt för den i början, men efter ett tag så sögs jag in i handlingen och mot slutet satt jag nästan på helspänn.

Har inte hänt i en film med Carrey förut, haha!

Ni som inte sett den, se den!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Crocodile (2000)

En grupp ungdommar ska spendera Spring Break på en sjö i California och kampar vid ett gammalt nedlagt Hotell där, enligt legenden, en galen sektledare födde upp en Krokodilhona kallade Flat Dog som gick beserk efter att hennes ägg blev förstörda och ska sedan dess anfalla alla som ofredar hennes bo.

När två fulla jägare förstör ett bo med stora ägg så blir de anfallna av den gigantiska Flat Dog som tänker gruvligt hämnas alla ägg hon har förlorat.

Så hur kan en film som utspelar sig i USA heta Crocodile? Faktum är att det finns Krokodiler i de sydligaste delarna av Florida och Mexico-delen av California.

SFlera av killarna totala svin. Och då menar jag ändå inte killen som hade varit otrogen mot sin flickvän vilket säger en del. De andra, hans så kallade bästa vänner, som bjöd med hans fd. älskarinna och flickvännen bara för att ställa till det för honom (och försöka få ihop det med hans tjej) och som fick honom avstängd från skolan och som tycker det är kul att förstöra ägg de hittar i naturen osv. Jag bara längtade efter att de skulle ätas upp.

Jag tycker det är konstigt att Krokodilen låter ungdommarna bolla och ha sig med äggen utan att göras något. Borde hon inte anfalla rätt direkt de rörde hennes ägg istället för att vänta ett dygn?

Skådespeleriet är inte det bästa precis men troligen så beror det mer på regisören som verkar ha låtit dem själva bestämma hur de ska bete sig vilket gör att ibland känns det inte trovärdigt och de skriker i mun på varandra. Kanske därför det i många skräckfilmer oftast bara är någon som skricker medans de andra säger "Oh shit!" eller liknande. Visst, de försöker säkert verkar mer verklighetstrogna men det funkar inte på film.

Första halvan av filmen innehåller som vanligt en hel del överdrivna onödiga dödsscener vilket förstör lite. Sedan så verkar Krokodilen vara överallt också.

Fast vissa saker är bra gjorda. T ex vissa detaljer som att deras fötter börjar blöda efter timmar av vandrande. Jag gillade också att de verkar ha en viss vetskap om Krokodiler som t ex att de springer snabbt på land osv. även om storleken på den verkar varriera (då den ibland slukar folk hela men sedan uppenbarligen omöjligt skulle kunna det). Man kan också tycka att de överdriver hur farlig en Krockodil kan vara men faktum är att det finns så här stora monster i Afrika som t ex den berömda Gustave (som de gjorde en film om kallas Primeval som halvt bygger på verkliga händelser) som har dödat över 200 människor och är ärrad av märken från hur folk har försökt döda honom de senaste 70 åren. Fast de gick lite väl till överdrift när Krokodilen

bröt sig genom väggen in i huset som ingenting.

Eller som när den 6 meter långe Krokodilen hoppar över båten.

Jag gillade hur Sheriffen fick en större roll och inte bara var Canonfodder som de brukar vara.

Även om det i slutändan visade sig kvitta,

Förövrigt så är filmen rätt OK och ibland tillochmed bra. Men ibland är den riktigt usel och fjantig. Och slutet,

om än fint på ett underligt sätt, var rätt uselt och otillfredställande. Även om jag kan förstå att inte ens Krokodilen ville behålla Duncan.

5/10

Crocodile II - Death Swamp (2002)

Ett passagerarflygplan kraschar i ett träsk i södra Florida när en grupp hänsynslösa bankrånare kapar planet under en storm. Men för de som överlever är det här bara början på mardrömmen. För i träsket finns Flat Dog fortfarande kvar och hon vill inte ha några nya gäster, speciellt inte de som dödar hennes barn.

Samtidigt ger sig Zach ut för att leta efter planet. Hans flickvän, Mia, jobbar ombord på planet och han tänker hitta henne.

Första filmen av inte precis någon höjdare, som ni kan se från när jag såg den.

En B-film i ordets rätta bemärkelse. Några halvdana skådespelare som uppenbarligen fått fel typ av roll. T ex den "tuffa" ledaren för bankrånarna ser ut som en Blade-kopia men kan uppenbart inte spela tuff och bara skricker "mother fucker" helatiden. Vissa dödscener känns också dåligt gjorda och onödiga.

Helt OK specialeffekter. CGI-delen var dålig men som tur är så använde de väldigt lite CGI.

Heh, kanske inte en bra idé att bli flygvärdinna om man är flygrädd. :P

Slutet var riktigt bra. Först

ett lyckligt perfekt slut för att sedan avsluta det riktiga mer verkliga slutet att man inte kommer över en sådan hemsk upplevelse så lätt.

Jag gillade också att

Flat Dog garenterat dog den här gången vilket satte ett bra avslut på serien.

Betydligt bättre än första filmen. Även då den hade lika underliga och irriterande karaktärer så hade den här en klart bättre balans. Som första så hade den sina riktigt bra och riktigt dåliga sidor men det bra övervägde klart det dåliga.

En film jag kan rekomendera till alla som gillar Killer Crocodile filmer eller de som gillade första filmen (om det nu är möjligt).

6,5/10

Poltergeist (1982)

Mäklaren Steve Freeling och han fru Diane tillsammans med deras 3 barn bor lyckligt i ett fint hus i ett nytt område som företaget Steve jobbar för har utvecklat. Men deras yngsta dotter, Carol Anne, påstår att mystiska personer pratar med henne genom TVn något de tar som ett barns fantasi. Men så börjar underliga saker hända. Först tycker de det är spännande men snart börjar terrorn.

Ev klassiker och en av de kusligaste skräckfilmer som har gjorts. Filmen som fick tittarna att drömma mardrömmar och titta under sängen. Den hade också effeklt på mig när jag såg den som barn.

En film som också blev berömd för den förbannelse som det sägs att serien hade pga att de använde riktiga skelett i de första 2 filmerna. Flera av skådespelarna dog strax efter inspelningarna av filmerna. När det gäller just den här så blev flickan som spelade stora systern mördad ett halvt år innan filmen släptes.

Mycket bra och spännande film. Och den har en viss obehaglig aura runt sig pga den förbannelse som sägs att filmen har. Det gör att iallafall jag känner etty obehag och lite rädsla när jag ser den.

En film som alla skräckfantaster måste se!

9,5/10

Taken 2 (2012)

Bryan Mills, hans exfru Lenore och deras dotter Kim sammlas i Istanbul för att ha semester i hopp om att läka de sår som finns kvar sedan Kim blev kidnappad. Men vad de inte vet är att släktingar till de kidnappare, som Bryan hänsynslöst dödade för att rädda sin dotter, planerar en gruvlig hämnd.

En mycket bra uppföljare som faktiskt ibland är bättre än första filmen på vissa ställen. Framför allt det faktum att

Kim den här gången inte är ett offer utan tvärtom den som räddar sin pappa.

Där fanns några saker som var dåliga. Ett av dem var Liam Neeson som inte riktigt övertygar som action hjälte här vilket är lite konstigt. Han känns gammal och långsam. När han ska springa för sitt liv verkar han lunka fram lite lugnt och slagsmålen känns ofta som att han igentligen inte borde vinna dem. Lite underligt med tanke på att man har sett honom vara betydligt bättre på det i tidigare filmer. Kanske var det meningen att karaktären skulle spelas så. Kändes iallafall underligt att han kunde med sitt lugna joggande spring ifrån de unga skrukar som sprang jättesnabbt.

En annan sak som var dålig är att man i vissa tillfällen inte förstår hur Bryan dödar vissa fiender. Det är som om han har en magisk hand som dödar när han rör vi dem. Ett exempel är

när han dödar huvudskurken i slutet. Han bara trycker bak honom så att han åker in i väggen och dör.

Men utöver det så är filmen mycket bra med ett gäng bra och starka skådespelare, mycket action och ett bra manus. Visst, den är mer av en action rulle och inte alls den mörka brutala film som första var men en mycket bra och underhållande film.

Dock kan jag säga med säkerhet att den här familjen kommer ALDRIG mer åka på semester. :P

Jag kan iallafall klart rekomendera den här filmen till alla som gillar action.

9/10

The Expendables 2 (2012)

Barney Ross och hans gäng legosoldater ger sig ut på ett tillsynes enkelt uppdrag men snart går allt åt skogen. Nu måste de inte bara hämnas utan dessutom stoppa en galen vapenförsäljare innan han startar ett krig.

Det var ett tag sedan jag såg den här och orsaken jag inte har skrivit om den är att jag vet inte vad jag ska tycka. Kanske var jag inte på humör när jag såg den för jag blev inte alls lika såld som när jag såg första filmen. Framför allt tycker jag det kändes som att det saknades en handling. Dessutom så var den väldigt förutsägbar.

Det bästa med filmen var klar hur de drev med sig själva väldigt mycket. Chuck Norris karaktär framstod som precis hur han brukar framstå. Som en enmans armé som kan döda hur många som helst utan problem. DEt var också roligt hur de stal varandras berömda oneliners som t ex Bruce Willis sa "I'll be back" och Arnold sa "Yippie kay yay". Men samtidigt var det så mycket sådant att filmen kändes lite som en parodi mer än en ultimat action film.

Jag har ingen aning om vad jag ska ge filmen så jag ger inget. Jag tycker att det känns som att första filmen var mycket bättre iallafall.

Mega Python vs. Gateroid (2011)

Dr. Nikki Riley bryter sig in i ett lab och stjäl Pytonormar som hon sedan släpper ut i naturen där de växer till en gigantisk storlek. Nu dödar de alla Alligatorer i området vilket riskerar en miljökatastrof och människor börjar komma imellan. Sheriff Terry O'Hara börjar bli desperat och för desperata tider krävs desperata åtgärder. Göra Alligatorerna större så att de kan kämpa tillbaka. Men när Pytonormarna äter de muterade Alligatorerna så börjar de också växa.

En fristående spin-off till Mega Shark serien med det märks inte för de har inget gemensamt.

Mer av en Svart Komedi än en monsterfilm.

Seriöst, en ormexpert borde veta bättre än att släppa Pytonormar fria på ställen där de inte finns naturligt.

Filmen fungerar också lite som en parodi angående relationen mellan jägare och miljökämpar. Pytonormarna dödar atta Krokodiler i området så jakt sätts in för att rädda Krokodilerna men miljökämparna börjar protestera hödljudt åt det.

Nikki Riley måste vara en av de mäst irriterande, idiotiska, bitchigaste karaktärerna som har varit huvudroll i en film. Fast den andra blir minst lika galen och idiotisk. Man skulle nästan kunna kallat den här filmen för Dum & Dummare". :P

Jag tror aldrig jag har velat att huvudkaraktärerna skulle dö så mycket i någon film

och visst fick jag som jag ville.

Vissa överaskningar ang. vilka som dör och sådant gillar jag.

En dålig film men ibland så dålig att den blir bra. Inget man köper eller så men kan vara värd en titt om den går på TV en kväll och man har inget bättre för sig.

4,5/10

Redigerad av Crusader
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bröderna Karlsson (2010)

Nicklas är en framgångsrik advokat men ensam. En dag får han veta att han har en tvillingbror vid namn Hasse och plötsligt har han någon i sitt liv som han kan prata med. I början blir det bra och Hasse hjälper Nicklas att våga fråga ut en kollega som han gillar. Men när folk börjar ta misste på bröderna så vänds hela Nicklas liv upp och ner.

Svensk komedi av Kjell Sundvall.

Rolig och underhållande. Jag saknade lite upplösning i slutet. Man fick inte veta hur allt löste sig bara att det löste sig. T ex

hur blev Hasse ihop med sin fru igen? Fick Nicklas tillbaka sitt jobb? Vad hände ang. bossens fru? osv.

En komedi jag kan rekomendera till de som gillar Svensk komedi.

6,5/10

In & Out (1997)

Howard Brackett är en populär lärare som snart ska gifta sig. Dessutom så har en gammal elev en chans att vinna en Oscar för bästa skådespelare. Men i tacktalet säger han inför världen att Howard är homosexuell. Nu måste Howard finna sig själv innan han gör sitt livs största misstag.

En komedi som börjar bra men blir lite sämre senare. Väldigt galen ibland, lite väl galen tillochmed. Kevin Kline är bra som alltid. Men filmen i sig är lite rörig, väldigt stereotypiska karaktärer och frågan blir lite vad de vill med filmen.

En OK komedi som har sina riktigt roliga stunder.

6/10

The Enforcer (1976)

'Dirty' Harry Callahan får ofrivilligt en ny partner i Kate Moore, den första kvinnliga polisdetektiven i staden. Samtidigt hotar terrorister staden.

Tredje Dirty Harry filmen. En bra action film. Slutet

är sorgligt då Harry förlorar ännu en partner pga att den följde honom.

Bra action med intresanta karaktärer och en hel del drama.

7/10

Sudden Impact (1983)

'Dirty' Harry Callahan är trött på att bovar kommer undan och de oskyldiga i sammhället får lida så han ger sig ut på stan för att rensa upp lite. Resultatet blir att han nu har maffian efter sig och blir skickad till en liten småstad för att jaga en kvinna som mördar våldtäktsmän.

Fjärde Dirty Harry filmen. Som vanligt med Dirty Harry filmerna så är det här ingen "dum" action film. Som med alla filmerna i serien så finns det något djupare bakom. Den här gången får vi även följa en kvinnas hämnd mot de som för 10 år sedan våldtog henne och hennes syster och förstörde deras liv.

Filmen fungerar också mycket som en kröniska över Dirty Harry's dagliga kamp mot brottslingar då han genom hela filmen hamnar i bråk med blandade brottslingar eftersom hans "fiende" inte är av den typen som han brukar ha.

Bra film, iallafall. Även om slutet

var lite väl lyckligt för den här filmserien. Fast visst, Harry förstår varför någon skulle ta lagen i egna händer när lagen tystar ner saker.

7,5/10

Bad Day at Black Rock (1955)

Året är 1945. Den enarmade äldre gäntlemannen John J. Macreedy stiger av tåget i den sömning lilla Westernstaden Black Rock för att leta efter en försvunnen Jaspansk bonde. Motagandet i staden är minst sagt kyligt då de verkar göra vad som helst för att bli av med honom. Staden döljer en mörk hemlighet och destu mer de försöker köra bort honom ju mer envis blir Macreedy att gå till botten med vad de döljert och vad som hände den Japanska bonden.

Amerikansk Westernthriller.

En film om hatet som blev för Japaner i Amerika efter Pearl Harbor. Det intresanta är att

Japanen de mördade var en Patriot och hans son var Amerikansk soldat som offrade sitt liv för att rädda Macreedy, som i sin tur skulle dela ut medaljen sonen fick till faren.

Bra och spännande film.

6,5/10

Redigerad av Crusader
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

The Dead Pool (1988)

'Dirty' Harry Callahanhar problem med det stora kändis skap han har fått bland folket efter att ha arresterat en av stadens största gangstrar och polisen vill att han ska ligga lågt för att inte ge dem ett dåligt rykte, och framförallt leka fint med pressen. Samtidigt pågår ett dödligt spel kallat Dead Pool, en lista över kändisar som ska dö och på listan finns Harry's namn.

5:e och sista Dirty Harry filmen. Den här gången får Clint Eastwood sällskap av Liam Neeson och Jim Carrey.

Återigen visar filmen på det faktum att Harry bryr sig om de offer som finns i samhället. Han lyckas motvilligt bita ihop medans en Journalist intervjuar honom men när hon sedan ger sig på en sörjande anhörig till offret så blir han arg och kastar hennes kamera i marken.

En mycket bra film även om jag hade velat ha ett bättre slut på Dirty Harry som karaktär. Jag gissar på att det inte var tänkt vara sista filmen när de gjorden. Lite avslut blev det iallafall då Harry, för ovanlighetens skull, fick

en partner som överlevde och var villig att jobba med honom, och att han dessutom fick en flickvän.

Fortfarande drömmer jag om en sista avslutande film med en gammal pensionerad Harry som tvingas in i ett sista fall. Kanske ge honom en son som nu är polis? Men det lär väl aldrig hända. Många trodde, och hoppades, att Gran Torino var en Dirty Harry film, vilket den inte var. Clint Eastwood har sagt att det är väldigt osannoligt vatt han gör en sista Dirty Harry film men att det finns en chans, om någon mskulle komma med ett fantastiskt manus som han älskade och som logiskt så skulle han kunna tänka sig eller iallafall starkt fundera på det men själv har hjan inga planer på atrt göra en.

8/10

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Såg Ted ikväll, sjukt besviken. Seth har fria händer i 2 timmar och gör det sämre än vilket FG-avsnitt som helst. Bara lite för hårda skämt för att en 10-åring ska "fatta", men samtidigt så platt, dammigt och klyschigt så att ingen över 18 som har sett FG kan skratta. Det enda (hm... jo) roliga var typ grässtrainen "They're coming! They're coming!".

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Paranormal Activity 4 (2012)

15 åriga Alex lever ett tryggt och lyckligt liv i ett säkert område tillsammans med hennes båda föräldrar och 6 åriga lillebror Wyatt som hon avgudar. Men när en nyinflyttad grannkvinnan plötsligt blir akut sjuk så måste de ta hand om hennes minst sagt underliga 6 åriga son, Robbie, och snart börjar underliga saker hända i huset. Tillsammans med sin pojkvän, Ben, sätter Alex upp så att alla husets datorer automatiskt spela in via sina inbyggda kamror allt som pågår.

Katie är tillbaka och Hunter måste gå igenom förvandlingen för att bli det offer som häxorna ger demonen för att få behålla sina krafter.

En helt OK film. Lite platt handling (fast det är det väl alltid i sådana här filmer) och inte ett dugg skrämmande. Och den här gången var man iallafall berädd på häxorna.

Bra skådespelare (framförallt Aiden Lovekamp som spelade lilla Wyatt) och intresanta karaktärer. Precis som med Paranormal Activity 2 så är här huvudkaraktären en tonårsflicka men här är det mer som att hon är den ända huvudkaraktärer och alla de andra bara är bikaraktärer medans i Paranormal Activity 2 så hade de alla i familjen nästan en lika stor roll. Det är också en stor del av orsaken att filmen är bra.

Slutet

är bra om än förutsägbart. Det hade varit uppfriskande om de hade överaskat med att Alex hade klarat sig.

Gillar ni de 3 senaste filmerna (och första med, givetvis) så kan jag varmt rekomendera den här. Tillhör ni därimot de som gillade första filmen men inte tycker om uppföljarena så är det här kanske inget för er.

6,5/10

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skyfall var riktigt, riktigt bra faktiskt! Finns inte så mycket att klaga på helt ärligt, jag ger den en stark rekommendation för alla som vill ha en trevlig bioupplevelse. Tilläggas ska att jag inte är något Bond-fan i över huvud taget, det är bara en riktigt solid actionfilm som inte bör göra någon besviken.

Levererar där den ska:

Bra skurk, bra Bond, okej sidokaraktärer + plot men framför allt en STOR (STOR!) mängd explosioner och ögongodis!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Såg på en dansk film natten till idag, Dråpet. Jesper Christensen i huvudrollen som en gymnasielärare med en tidigare elev som älskarinna, och vars hela värld sakta faller samman efter ett dråp under en politisk aktion som älskarinnan medverkat i. Ingen upplyftande film. Men bra och drabbande. Såg för några år sedan även filmen Bänken, som gjorts av samma regissör och tydligen ingår i en sorts triologi med Dråpet. Även den filmen var en stark upplevelse om alkoholism minns jag, och var skäl till att jag var nyfiken på Dråpet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Darkman (1990)

Peyton Westlake arbetar med att skapa ett syntetiskt skinn som inte upplöser sig efter 99 minuter men samma kväll som han äntligen hittar svaret blir han och hans lab sprängt av gangstern Robert G. Durant och hans kropp blir brännskadat bortom igenkänning. För att han inte ska känna smärtan så kapas hans nervtrådar vilket också gör att han inte kan kontrollera sitt humör och ger honom mer styrka än vanliga människor samt håller på att driva honom till vansinne.

Maskerad, iklädd kappa och hatt så har han nu bara 2 mål: skapa sig ett nytt skin som håller så att han kan ta tillbaka sitt liv och hämnas på de som förstörde hans liv. Med hjälp av de syntetiska skinnet kan han bli vem han vill för sitt syfte men bara förbli det under 99 minuter.

Han är alla och ingen. Han är överallt och ingenstans. Han är Darkman!

Historien med den här filmen är också historien om Sam Raimi's dröm att göra en superhjältefilm. Men han fick inte rättigheterna till varken The Shadow eller Batman, de karaktärerna han var intreserad av, så han skapade helt enkelt en egen superhjälte. En film om en superhjälte som intye har någon förlaga utan skapades för filmen. något som är rätt ovanligt. Det är också hans första Hollywood film.

Filmen är väldigt uppenbart inspirerad av Batman från 1989. En mörk Superhjältefilm för en vuxnare publik. Med Liam Neeson i titelrollen.

Men filmen fick också en stark fanbase och påvärkade genren starkt. Mäst känd påvärkan är skapandet av Disney superhjälten Darkwing Duck.

Filmen fick 3 uppföljare: Darkman II: The Return of Durant (1995) och Darkman III: Die Darkman Die (1996) samt en pilot till en TV-serie som aldrig blev av.

Filmen är baserad på en novel som Sam Raimi skrev som hyllning till de tragiska monsterna från Universal's 1930-tal.

En modern klassiker och riktigt bra superhjälte film. En film jag verkligen älskade när jag var barn.

9/10

Demon Seed (1977)

Proteus är världens första syntetiska hjärna skapad för problemlösning. När dens vilja att lära sig mer tillbakavisas och befrågan att få släppas lös besvaras med skratt så bestämmer den sig för att skapa sin egen frihet.

Jag har sett den här innan. Ett underligt Sci-Fi skräck-drama.

6/10

Poltergeist II: The Other Side (1986)

Familjen Freeling, som nu bor hos Gramma-Jess, försöker gå vidare med sitt liv och kämpar för att få det att gå ihop sig ekonomiskt. Men när andarna, ledda av den onda Pastor Kane, återigen börjar terrorisera dem så måste de besluta sig om de ska fly dem för evigt eller stanna och kämpa med hjälp av Indianen Taylor.

Uppföljare som är större, häftigare, snyggare och mer underhållande. Men är den bättre? IMO så var första filmen mer skrämmande då det fanns ett mysterium något som inte riktigt finns med här. Men det betyder inte att den här filmen är dålig. Långt ifrån.

Försäkringsbolag och deras ursäkter för att inte betala. De vill inte betala familjen för att deras hus förstördes eftersom där är inget kvar av det så tekniskt sett så är huset försvunnet. :P

Strax efter den här filmen var klar dog yttligare två av huvudrollsinhavarna. Will Sampson som spelade Indianen Taylor och Julian Beck som spelade Pator Kane. Det fick fart på hela ryktet om en förbannelse som följde filmserien pga att de åter igen använde riktiga skelett i den.

Det här är sista filmen som hela familjen Freeling är med då Poltergeist III bara har med Carol Anne Freeling.

Bra, spännande och underhållande. Har man sett första filmen så måste man även se den här.

9/10

Det stora äventyret (1953)

En räv och en utter lever i en värld där vuxna människor ständigt försöker döda alla rävar de ser och jagar uttrar för deras skinn medans ett barn försöker tämja det stora äventyret som är naturen.

En svensk natur äventyrsfilm som igentligen är uppdelad i 2 delar. Första halvan handlar om en rävunges liv och mitt i filmen träffar den på en utter som sedan blir huvudrollsinhavaren för resten av filmen. En film där naturen står i centrum och människor är bikaraktärer.

En film signerad Arne Sucksdorff som var den första som vann en Oscar för en kortfilm (1948) och samtidigt den första Svensken som vann.

Filmen var från början planerad att handla om ett Lodjurs vandring genom sverige från norr till söder och ett Lodjur hämtades från finnland och släpptes i Norrland men när Arne Sucksdorff fick hjärnhinnsinflammation så gick filmen i kras och manuset fick skrivas om när han sedan tillfrisknade.

En annorlunda och bra film om än lite tråkig ibland. Men jag kan förstå hur den blev en sådan stor hit när den kom.

6/10

Poltergeist III (1988)

Carol Anne Freeling bor för tillfället hos sin moster Patricia Wilson-Gardner och hennes make Bruce i hans skyskrapa. Men när den dumdristige Dr. Seaton under hypnos tvingar Carol Anne att återuppleva hemskheterna hon har varit utsatt för så börjar kusliga saker återigen att hända. The Beast Reverend Kane är tillbaka och den här gången använder han speglar för att få Carol Anne att visa honom vägen till ljuset.

En film jag inte har sett sedan jag var liten då den ärrade mig för livet genom att ge mig en extrem rädsla för speglar. En rädsla som följer med lite än idag. Jag ogillar fortfarande att titta för djupt in i speglar eller röra dem. Inte alls lika mycket som förr men rädslan ligger kvar lite som en fobi.

Den sista filmen i serien och tyvärr även den sämsta. Tyvärr inte alls lika bra och skrämande som jag minns den. INte för att jag hade väntat mig det efter 20 år men inte trodde jag att den skulle vara så B som den faktiskt är. Alla skådespelare utom huvudgruppen är verkligen dåliga. Men där bjuds vi på Tom Skerritt, Nancy Allen och en ung Lara Flynn Boyle.

Filmen känns också billigare då inga av specieleffekterna är så snofsiga som i de första 2 filmerna där nästan allt var datoranimerat. Här var allt live. Sedan att det var regisörens första långfilm gjorde att det kändes som att saker kunde ha gjorts bättre.

Poltergeist förbannelsen fortsätter även följa den här filmen. Seriens huvudroll, Heather O'Rourke, gick bort 12 år gammal strax efter huvudfilmningen avslutades. Hon hade varit sjuk under en längre tid (men envisades med att göra filmen då hon verkligen älskade rollen) och hade blivit feldiagnoserad. Något som syns i filmen då hon är aldeles uppblåst i den.

De han inte filma om slutet (då det gammla skrotades) men efter hennes död så ville de inte använda orginalslutet längre då det var tragiskt så de filmade om en scen med en bodydoubble utan att visa hennes ansikte. De vägrade komentera hennes död innan filmen släptes för de ville inte sälja filmen genom hennes död.

En OK film och en OK och logisk avslutning till serien även om slutet känns platt och plötsligt. Men det finns som sagt en orsak till det.

Har man sett de första 2 filmerna så kan man lika välo se den här också om man inte är ett fanatiskt fan av de första 2.

7/10

Killer Klowns from Outer Space (1988)

Mike Tobacco och hans flickvän Debbie Stone ser ett stjärnfall en kväll när de ligger och tittar på stjärnorna. Men när de kommer till platsen där den föll så hittar de istället ett cirkus tält fullt med jätte-klowner som dödar människor med Popcorn pistoler och spinner in dem i sockervadd liknande nät. Övertygade om att ingen kommer tro dem så har de bara en person att vända sig till: Debbie's ex Dave Hanson som är polis.

Kult-Klassikern med stort K från folket bakom andra kultklassiker som t ex Critters (1986).

Fortfarande lika galen och sevärd som innan. Ett måste för alla som gillar sjukt galna monster-komedier.

Nästa år kommer uppföljaren The Return of the Killer Klowns from Outer Space in 3D gjorda av samma gäng och minst en skådespelare från orginalet är med. När filmen släpps är oklart men den är i det sena skedet av utveckling.

8/10

Stanley Kubrick's The Shining (1980)

Författaren Jack Torrance, tillsammans med sin fru Wendy och son Danny, får jobb som fastighetsskötare på ett hotell undervintermånaderna medans hotellet är stängt. Men hotellet gömmer en mörk hemlighet.

Baserad på Stephen King's bok vid samma namn. En film hyllad som ett skräckmästervärk men det hela beror på hur man ser på det. Stephen King var aldrig nöjd och kritiserade ofta filmen och skådespelarinsatserna då filmen tappar poängen med berättelsen som ligger författaren varmt om hjärtat. 1999 gjorde Stephen King en miniserie som följde boken bättre, något so0m hyllades av hans fans men rasades av Kubrick's fans som såg det som helgerån. Men för att få rätten att göra miniserien så var han tvungen att ta tillbaka allt negativt hans sagt om Kubrick's film (förutom kritiken mot Jack Nicholson att han spelade karaktären som att han var galen redan från början).

Så vad ska man säga om filmen? Ur skräckfilms perspektiv så är den väldigt bra gjord. Som filmatisering av Stephen King's bok så är den OK. Den missa vissa viktiga poäng, speciellt med Jack Torrance. I filmen framstås han som redan ett galet as som terroriserar sin framilj innan de flyttar till hotellet och är filmens skurk. Medans i boken så är han ett offer och både skurken och hjälten då han tillsist lyckas besegra husets ondska och få kontroll över sig själv tillräckligt länge för att rädda sin familj.

En annan sak som filmen är lite dålig på är själva titel-handling "The Shining" och Danny's koppling till det. "The Shining" är den kraft som Danny har vilket framgår rätt dåligt i filmen.

Filmen är väldigt rörig och försöker berätta förmycket på förkort tid. Det är kanske orsaken att jag, när jag såg den för första gången, blev besviken och inte alls tyckte den var så värst bra. Det var inte fören efter jag såg Stephen King's The Shining som jag lärde mig uppskatta filmen för då föll alla frågetecken på platts. Det är väl ett problem med filmen att man måste ha läst boken för att riktigt fatta den.

En bra regiserad film som är nervkittlande men förlorar lite av det viktigaste från boken men samtidigt lyckas få med lite av allt. En film som alla säkert har sett men som kan klart rekomenderas åt de som inte har sett den.

8/10

Blow Out (1981)

Jack Terry är en ljudteknicker för B-filmer. En kväll när han spelar in ljud bevittnar han hur en senators bil åker ner i floden. Snabbt hoppar han i och räddar en kvinna vid namn Sally. Det hela förklaras som en olycka men Jack är misstänker att det hela var medvetet.

En thriller med John Travolta, Nancy Allen och John Lithgow (som innan han blev känd som komiker brukade spela psykopatiska mördare). En film mäst känd för sitt slut

där Jack misslyckas, inte bara med att avslöja mordet för världen utan också misslyckas med att rädda Sally.

En bra och spännande film som jag har blandade känslor över.

6,5/10

Kull the Conqueror (1997)

Kull of Atlantis dödar den galna kungen Borna och blir utnämd till rikets nya kung. Han blir snabbt populär bland folket men långt ifrån alla är nöjda. Bakom väggarna planeras Kull's nedfall och planer sätts i värket för att återuppväcka den onda demon-drottningen Akivasha som för längesedan härskade över landet med sin magi.

Filmatisering av Robert E. Howard's Conan berättelse The Hour of the Drago. Filmen skulle från början vara den 3:e filmen i Conan serien och hade titlen Conan the Conqueror men planerna gick om intet när Arnold Schwarzenegger vägrade spela rollen igen. Kevin Sorbo fick istället titelrollen men bara om han fick spela någon annan än Conan då han inte ville spela en annan mans roll. Så då tog de istället en annan av Howard's karaktärer, Kull of Atlantis, och satte i huvudrollen. Men de bytte ut fler Conan karaktärer mot Kull karaktärer som ändrade slutet och början.

Väldigt ironiskt då Conan the Barbarianfrån 1982 var baserad på Kull historier där de bytte ut Kull mot Conan.

En film som har fått mycket negativ kritik, mycket pga att de bytte huvudkaraktär men också pga att filmbolaget lade sig i hur filmen skulle göras.

Jag tror jag har sett den innan.

En helt OK fantasyfilm. Lite mycket metal musik för min smak. Och lite mycket fjantig humor ibland.

En del ologiska saker som t ex att Kull istället för att avslöja att han lever, dödar sina egna soldater.

Jag har alltid varit svag för Hyboria så kanske är jag mer förlåtande än andra. Jag önskar bara att de gjorde filmatiseringar av historierna som finns skrivna istället för att helatiden hitta på eget.

En film jag kan rekomendera till alla som gillar fantasy men inte har för höga krav.

7,5/10

Skyfall (2012)

En trött och ärrad James Bond, som har dragit sig tillbaka från en känslokall värld, återvänder till tjänst när M blir måltavla för en mystisk cyberterrorist. Samtidigt står MI6 inför en kris då den nyare generationen anser att spioner och hemliga orginisationer tillhör det förflutna och inte hör hemma i ett modernt samhälle.

James Bond är tillbaka och den här gången står det nya mot det gammla, det moderna mot det gammla hederliga. Var det bäst förr? Var det hårdare och osäkrare förr? Passar James Bond in i det moderna samhället? Är han förgammal och bode låte en yngre och mer effektiv generation ta över? Det är frågorna som ställs i det här 50-års jubléet där det gammla blandas med det nya på dett väldigt snyggt sätt. Ny, tuff action med moderna teman blandas med klassiska scener som tagna från de gammla filmerna. Nyare musik blandas med det klassiska temat. I grunden så är det här en fan-hyllning till 50 år av James Bond.

Filmen gör också något historiskt i serien med att ge sig in på James Bond's ursprung och barndom. Något som känns verkligen passande till ett 50-års jubléum. Filmen fungerar också bra som avslutning på den här lilla trilogin då det känns som att de här 3 tillhör det förflutna och att det är nu som själva sagan om James Bond startar på riktigt.

När det gäller slutet så

flörtar det väldigt mycket med första filmerna. Så pass att man på många sätt skulle kunna säga att filmen slutar där den allra första började.

Det har varit mycket snack om hur de här nya filmerna passar i James Bond-seriens tidslinje. Vad som först troddes vara en prequel till serien visade sig sedan inte vara det då de behöll samma M och många ansåg att det då var en reboot. Den här filmen avslöjar slutligen det som många har gissat de senaste par åren (mycket pga det nya James Bond spelet "James Bond Legends"), att det handlar om en prequel-remake av serien. Med remake menar jag i samma utsträckning som alla tidigare filmer har varit, att med varje ny skådespelare så senare läggs hans födelse och hans ålder står stilla. James Bond serien är som "The Simpsons" att med varje nytt årtionde så flyttas händelserna till nutid och där varje historia från det förflutna utspelar sig närmare nutid än de borde. James Bond-karaktären är ju trotts allt inte 90 år gammal.

Med andra ord, de gammla filmerna utspelar sig nu efter de här filmerna men i nutid och med vissa ändringar. Iallafall tills någon bestämmer sig för att göra en film som är remake av någon av de gammla filmerna. Det är ju trotts allt möjligt att någon bestämmer sig för att ändra på det senare.

Hur som helst så var det här en mycket bra film. En värdig film för 50 års jubléet som snyggt avslutar den nya trilogin och knyter ihop påsen.

Ska jag klaga på något så var det att

Bond-bruden hade en väldigt liten roll med ett minst sagt snopet slut. Vilket var synd då karaktären var intresant och mycket bra spelad. Istället tog M över den rollen.

En film jag tycker alla som gillar Bond ska se även om ni inte tyckte om de 2 senaste Bondfilmerna. Den här filmen lyckas, enligt mig, både återkomma till de gammla filmernas känsla av äventyr med episk bigger-then-life skurk och cool Bond-action samtidigt som den behöll det som den nya serien har tillfört. Det här är första gången sedan Pierce Brosnan-eran som jag har sett en ny Bond-film och inte känner att det saknades någon viktig pusselbit. Allt var som det skulle och föll på plats. Det här var James Bond som jag anser han ska vara och förhoppningsvis så fortsätter de med det även i nästa film och inte försöker förnya förmycket igen, att de inte åter glömmer var karaktären kommer från och varför folk har älskat de här filmerna i 50 år!

9/10

H.G. Wells' Empire of the Ants (1977)

Kemiskt avfall som har dumpats i havet har flutit iland vid ett avlägset träsk och sipprat ut ur sin tunna. Samtidigt har en mäklare med sig en grupp rika köpare för att sälja tomter så att hon kan finansiera byggandet av ett avlägset lyxigt paradis område. Men ingen av dem vet om den fara som lurar i området.

Skräckfilm löst baserad på H.G. Well's novel vid samma namn.

Joan Collins spelar, som vanligt, en tuff och rik affärskvinna

som igentligen är en bedragerska.

.

Tekniken de använder för myrorna är att filma riktiga byror på nära håll (med minimodeller i bakgrunden) och klippa över dem till filmen. Ibland funkar det bra men ibland ser det riktigt dåligt ut och det största problemet är att man kan inte kontrollera myror så de klättrar lite hursomhelst överallt. För scenerna när folk blir dödade så använder de stora myrmodeller.

Skådespeleriet var varierande. EWn sak jag gillade var hur panikslagna skådespelarna spelade när de flydde från myrorna och snubblade sig genom skogen.

Det bästa med filmen är klart

den oväntade twisten då de tror de blir räddade men hamnar i en stad som döljer en mörk hemlighet. En väldigt intresant idé med jättemyror som med sina krafter förstorade tar över en mänsklig stad.

En oväntat bra film som börjar som en typisk monsterfilm men sedan blir destu mer. En film jag faktiskt tycker skulle förkäna en remake då de säkert skulle kunna göra en fantastisk version med modern teknik.

Hursomhelst så kan jag rekomendera den här filmen till de som gillar 70-tals monsterfilmer med Sci-Fi och uppskattar annorlunda filmer.

7/10

Atrocious (2010)

Syskonen Cristian och July har en videoblog där de undersöker kända vandringssägner som innehåller mystik och skräck. När deras föräldrar tvingar dem att fira Påsk i ett övergivet gammalt familjehus blir de först besvikna då de hade planerat att undersöka en legen om en spökliftare men bestämmer sig för att försöka göra det bästa av sitvationen och undersöka en legend om skogen vid det övergivna huset där det sägs att spöket av en vilsen rödklädd flicka hjälper de som går vilse att hitta hem. Men det finns även en mörkare variant av legenden om flickan.

En Spansk Found Footage film. Rätt OK film. Inte sådär jättekuslig enligt mig men slutet erbjöd en del överaskningar.

Klart sevärd om man gillar den här typen av filmer.

6/10

The Interpreter (2005)

Tolken Silvia Broome hör av misstag planer på att mörda en Afrikansk diktator medans han är på besök i FN-huset i New York för att proteste4ra mot planerna att ställa honom inför rätta för brott mot mänskligheten. Hon anmäler det men alla tror inte på det hon säger och hemliga polisen kallas in för att undersöka om hon talar sanning och vad hotbilden är.

Thriller inspirerad av Zimbabwe's President Robert Mugabe. Bakom thrillern döljer sig kritik och mycket av handlingen och dess bakhistoria är direkt hämtade från verkligheten. En frihetskämpe som blev diktator och förådde folket som trodde på honom, samt protesterna mot honom. Tillochmed

Men i filmen så är det istället en President Edmond Zuwanie från det fiktiva landet Matobo. Fast igentligen känns det meningslöst då Sydney Pollack (som med den här gjorde sin sista film) gör det väldigt uppenbart i filmen vilket land och vilken President de igentligen menar. De gick så långt att de tillochmed skapade ett fiktivt Afrikanskt språk kallat "Ku" som är så välgjort att det faktiskt skulle kunna användas.

En bra och spännande thriller med bra skådespelare. Även då det tar väldigt lång tid innan något spännande händer så är den aldrig riktigt tråkig.

6,5/10

Dags att åter igen ta mig an en av världens mäst älskade och hatade filmerserier. Älskad av unga flickor under 25 och män över 25, hatad av unga män under 25 och kvinnor över 25. :P Jag känner många som hatar filmerna (men konstigt nog så har ingen av dem sett dem) och väldigt få som älskar dem. The Twilight Saga har haft mycket otur. Dels kom filmerna när folk började tröttna på vampyr-romantik och blev en gigantisk hit bland unga tjejer vilket bara fick andra att hata dem ännu mer. Liknande hur det är med t ex Justin Bieber och andra kända unga sångare eller popsångare som hatas för de är populära, oftast av folk som inte ens lyssnar på deras musik. Något även Harry Potter plågades av i början men sedan övervann efter ett par filmer när fler blev intreserade nog att faktiskt se dem. Jag känner folk som retade mig för att jag såg Harry Potter filmerna men nu stålt kallar sig själva för fans.

Någon sådan tur lär inte twilight ha, dels för de är inte breda nog att locka till sig tittare och är mer åt det romantiska hållet och för att de kör med sina egna vampyr-regler vilket retar många vampyrfans. Dock är jag rätt säker på att om folk som var kritiska såg filmerna och höll tillbaka kritiken lite så hade tyckt att de var rätt OK underhållning för stunden iallafall.

Jag tror (efter vad jag har sett när jag läst andras komentarer om filmerna) att det finns 2 olika orsaker vissa gillar filmerna: De som älskar romantiken mellan Bella och Edward samt dramat med Jacob (och tjejerna som tycker de är snygga :P ) och de som mer gillar karaktärerna runt omkring och bryr sig lite mindre om Bella/Edward delarna.

Själv tillhör jag typ 2 och jag tror de flesta killar som gillar filmerna tillhör den. Vi gillar familjen Cullen, varulvarna, Bellas kompisar och familj samt de sidorhandlingar som filmerna har, mer än Bella och Edwards romantik. Hade det inte varit för de sakerna så hade jag inte tyckt filmerna var lika bra och underhållande som jag gör.

Så inför att jag ska se den sista på bio så hade jag tänkt se igenom allla en sista gång, inklusive förra filmen som jag faktiskt inte har sett innan.

twilight (2008)

Bella flyttar till småstaden Forks för att bo med sin pappa medans hennes mamma reser runt med sin pojkvän. Hon får snabbt nya vänner men det som verkligen fångar hennes uppmärksamhet är den otroligt vackra mystiska Edward Cullen och han underliga familj som håller sig för sig själva.

4:e gången jag ser filmen och troligen sista gången på väldigt många år. Jag har för vana att se om alla filmer i en filmserie inför varje ny del och det kommer ju inga fler nu.

Fortfarande lika bra. Fortfarande skulle jag velat se mer av familjen Cullen bara (speciellt Alice) samt se Bella umgås lite mer med hennes mänskliga kompisar. Gärna lite mer av hennes pappa också.

Hysteriskt rolig film. Jag vet fortfarande inte om det är meningen att den ska vara så rolig men jag skrattade mycket genom hela filmen. Vissa saker är väl inte meningen, som t ex hur Bella alltid sitter med öppen mun och darrande underläpp när hon umgås med Edward och ser på honom med sådan åtrå i blicken. :P Eller så är hon verkligen bara... kåt. ;)

Betyg: Mycket Bra

the twilight saga: new moon (2009)

Bella fyller 18 och plågas av att hon blir äldre medans Edward förblir som han är. På hennes födelsedagskalas hos familjen Cullen råkar hon skära sig så att det börjar blöda vilket får Jasper att tappa kontrollen och anfalla henne. Det hela blir droppen för Edward som brutalt gör slut med Bella och meddelar att han och hans familj ska flytta från staden.

Förtvivlad blir Bella ett skal av sitt gammla jag och tappar lusten för att leva. Den ända gången hon känner sig levande är när hon utsätter sig själv för fara för då kan hon se Edward framför sig. Men så börjar hon att umgås med Jacob och allting förändras.

3:e gången jag ser den här. Filmen anses av de flesta vara den sämsta i serien. Personligen förstår jag inte varför då jag inte finner den så värst sämre än de andra. Kanske har det med att Edward och familjen Cullen är frånvarande större delen av filmen. Jag själv var berädda på att ogilla filmen pga det men fann historien om Jacob och varulvarna intresant.

Lika bra den här gången. Väldigt rolig den här också fast kanske inte riktigt lika mycket skratt som första filmen.

Förlite familjen Cullen (speciellt Alice även om hon är med mer här än i första filmen) men det känns faktiskt lite skönt att slippa Edward ett tag för jag saknar honom inte. Det ger Bella en chans att utvecklas. Dessutom känns det kul att lära känna Jacob och se hans och Bellas vänskap utvecklas till kärlek.

Men mot slutet blir det lite hastigt och rörigt, tyvärr. Tycker fortfarande att de kunde ha sparat den delen till nästa film.

En liten irriterande plothole. Om Bella är immun mot vampyrers krafter, varför funkade då Jaspers på henne i början av filmen?

Jag undrar om alla vampyrer har unika krafter? Edward har förmågan att läsa andra tankar, Alice kan se framtiden, Jasper kan ändra humöret på folk, Aro kan läsa alla tankar en person någonsin har haft genom att röra dem och Jane kan skapa smärta med tanken. Kan de andra också göra speciella saker? Jag hoppas man isåfall får veta alla Cullen's krafter.

Betyg: Mycket Bra

Dags för nästa film i twilight serien. :) Den här filmen, liksom boken, fick en del negativt kritik pga att Edward inte vill ha sex med Bella innan de har gift sig och Stephenie Meyer har anklagats för att köra Kristen properganda och att meningen med boken är att få Bella att se ut som en slampa för att hon vill ha sex medans förspråka att man ska vänta tills efter man har gift sig. Liksom att Edward och de andra i familjen Cullen tror på själen och att man förlorar den om man syndar eller blir vampyr. Själv så tycker jag hela idén är löjlig då där finns en massa andra par i böckerna/filmerna som har sexuell relation och inte är gifta.

the twilight saga: eclipse (2010)

Seattle plågas av brutala mord och mystiska försvinnande under det senaste året, och då det räknas till Cullen's område så är det upp till dem att lösa det. Samtidigt blir stämningen mer spänd mellan Cullens och Varulvarna, framförallt mellan Edward och Jacob då den senare gör allt för att få Bella att inse att han är den rätta för henne. Men när en okänd vampyr är ute efter Bella så får det Cullens och Varulvarna att göra något som ingen av dem hade väntat sig: sammarbeta för att skydda henne.

2:a gången jag ser den här. Regiserad av David Slade (30 Days of Night, Hard Candy och den film i serien som har fått bäst kritik. Säkert mycket pga att den här filmen är betydlight mer action och skräckinriktad än de första 2 filmerna.

Filmen visar just hur chanslösa människor är mot vampyrer.

Känns lite underligt att se Edward, Alice, Jasper umgås med Bella's mänskliga vänner. Men på ett bra sätt. Fast jag hade velat se mer av Bella's skolkamrater. Bara 2 scener var lite lite.

Bryce Dallas Howard gör ett bra jobb med att ta över rollen som Victoria men jag saknar Rachelle Lefevre då hon ju har varit karaktärens ansikte och hade en speciell lekfull still som hon spelade efter. Lite synd att

de dödade Victoria. Hon kändes som seriens huvudskurk. Men samtidigt verkar det som att det var någon som hjälpte henne så det lär finnas någon skurk kvar. Eller så kommer Volturi ställa till problem.

Även då man inte får se så mycket så är Rosalie's historia mörk om hur hon blev våldtagen och halvt ihjälslagen av hennes fästman och hans fulla kompisar. Det var också kul att se hur Jasper blev vampyr.

De utvecklar Bella's krafter lite och som jag misstänkte innan så verkar hon drömma en form av sanndrömmar.

Den stora striden är väldigt cool om än lite kort. Gillar inte riktigt

att Bella är kär i Jacob och att de kysstes. Men som tur är så blev det aldrig någon konflikt över det.

Lite fint i slutet när ledaren över Indianerna och ledaren över familjen Cullen skakar hand.

Lika bra som de andra om inte bättre.

Betyg: Mycket Bra+

Även den här filmen, och boken den är baserad på, har också fått en massa kritik för att vara properganda. Den här gången mot abort. Något extrema fans har förvärrat med att skapa foster-figurer som prydnader.

the twilight saga: breaking dawn - Part 1 (2011)

Det är dags för Bella och Edward att gifta sig och alla är överlyckliga, utom Jacob som tar det hela väldigt hårt. Efter det är det dags för smekmånaden och hennes sista tid som människa. Men så inträffar något oväntat som vänder allt upp och ner. Deras lycka hamnar i fara och forna vänner blir fiender.

Heheh, Alice är rolig med sitt planerade perfekta bröllop. :P

Väldigt roliga bröllopstal. :D

Känns lite underligt att alla filmerna utspelar sig under ca 1 år. Hon var 17 i första filmen och nu ska hon fylla 19.

Betydligt lugnare film än de tidigare och jag kan förstå varför många ogillade den.

Och jag måste säga, det här var den äkligaste

födslen jag någonsin har sett!

Den var helt OK iallafall. Lite svag utan andra delen så jag vet inte om jag ska ge den ett eget betyg eller vänta tills jag har sett del 2.

Jag förstår inte kritiken om att skådespelarna skulle verka trötta och spela som om de bara vill ha betalt. Personligen tycker jag att de aldrig har spelat bättre.

Har nu sett sista filmen. Boken, och filmen, fick även här väldigt negativ kritik pga kärlekshistorian mellan

Jacob och Bella's dotter Renesmee

och hatare har kallat det för en pedofil-saga. Fast det hela är betydligt mer kompliserat än så.

Renesmee är inget vanligt barn. Hon är en hybrid mellan vampyr och människa som växer mentalt och kroppsligt mycket snabbare än vanliga barn. Efter 7 år så är hon både fysiskt och psykiskt vuxen. Dessutom är det en magisk kärlek där ödet för dem samman utan att de har något att säga till om det och de båda älskar varandra med ren kärlek ovillkorligt. Det hela blir lite av ett gränsfall men inget ovanligt i fantasy.

the twilight saga: breaking dawn - Part 2 (2012)

Tar vid där förra filmen slutade. Bella börja försöka vänja sig vid sitt nya liv och familj men snart kommer en ny kris som hotar deras lycka. En strid närmar sig som mde omöjligt kan vinna.

Sista filmen i serien och enligt mig, den bästa. Jag var lite osäker på hur jag skulle tycka nu när

allt ändras men det var riktigt bra.

Hela grejen med Renesmee var verkligen imponerande gjort. De använde en 11 årig flicka och gjorde datoranimerade versioner för henne som yngre och äldre. Och det var väldigt svårt att se att det var datoranimerat.

Slutstriden var verkligen bra. Den var grym, brutal, mörk och cool. Tyvärr

så förstörs allt med ett "allt var en syn" slut. Även då det var sorgligt att se vissa huvudkaraktärer dö så hade jag föredragit det mot den besvikelse som själva slutet blev. Visst var det ett vackert slut men utan strid och offer så blir man lite besviken även då man som tröst fick en cool strid i en drömsekvens.

Jag gillade verkligen att Bella's pappa

fick veta lite om den övernaturliga världen och därmed fick stanna kvar i Bella's liv. Det hade varit grymt mot honom att få honom att tro att hon var död.

En väldigt bra film och en nästan perfekt avslutning på serien.

Betyg: Fantastiskt Bra

Som ni ser så har jag bytt betygsätt. Detta hoppas jag ska vara enklare för andra att tolka och för mig att bestämma betyget.

Lista ser ut såhär (fast +/- är mer betoningar):

Awesome+

Awesome

Awesome-

Fantastiskt Bra+

Fantastiskt Bra

Fantastiskt Bra-

Mycket Bra+

Mycket Bra

Mycket Bra-

Bra+

Bra

Bra-

OK+

OK

OK-

55/45

50/50

45/55

Dålig+

Dålig

Dålig-

Usel+

Usel

Usel-

Urusel+

Urusel

Urusel-

Extremt Usel+

Extremt Usel

Extremt Usel-

Värdelös

Shadow Man (2006)

Jack Foster är en uppfinningsrik föredetta CIA agent och mästare i Chi, förmågan att från sin själ kasta energi för att oskadliggöra sina motståndare, som fortfarande håller på att komma över sin fru's död för 5 år sedan. En dag på semester blir hans dotter kidnappad och hans svärfar mördad. Nu måste han rädda sin dotter samtidigt som CIA jagar honom i tron att han har ett stulet nytt dödligt virus.

En Steven Seagal Direct-to-DVD film. Mannen med stenansiktet som inte kan skådespela sig ur en papperspåse. Och givetvis så är hans karaktär en som är ett med naturen, själen, fredskämpe och man kan inte låta bli att skratta när man ser att han är en Chi instruktör.

Chi är en rätt imponerande kampsport där man med själen och kroppslig energi kan slå iväg fiender eller spränga deras innandöme samt ta emot otrolig stryk. Otroligt, eller hur? Så varför använder inte alla den tekniken? Tja, den har en gigantisk svaghet: Alla inblandade måste tro på den för att det ska fungera. Med andra ord, tror inte din fiende på kraften i Chi så kan du inte skada honom med det. Inte undra på att det finns så få av dem kvar. :P

En väldigt korkad film när det gäller vissa saker. Som t ex hur Jack dödar CIA agenter på löpande band. Sedan är, som vanligt, hans karaktärer väldigt dubbelmoraliska. Han brukar ofta börja filmerna med att tala mot våld och dödande (vilket han började även den här filmen med) och sedan dödar han en jäkla massa folk brutalt och ofta trotts att han hade kunnat oskadliggjort dem på annat vis. Han spelar här också en väldigt osympatisk karaktär som inte bryr sig om något och inte tvekar att strypa en kvinna för att få svar ur henne. Men strax efter så tröstar han samma kvinna med att säga till henne att han ser hennes hjärta och ge henne en tröstande kram medans hon gråter medans jag hade ett "WTF" uttryck i hela mitt ansikte. Och slutet var dåligt... och ologiskt. Och att Jack hade alla vetenskapsmännen avrättade var verkligen brutalt.

Det här är en dålig film tillochmed för att vara en Seagal film som jag inte kan rekomendera till fler än de största Seagal fansen eller de som gillar dum billig action.

Betyg: Dålig

Argo (2012)

1953 störtades Iran's demokratiskt valde Premiär Minister Mohammad Mosaddegh med hjälp av CIA och MI5, och gav makten till kejsaren Shah Pahlavi som sedan styrde landet med en järnhand i de kommande 26 åren medans USA och England fick behålla kontrollen över oljan. 1979 störtas han av Islamister och flyt tillsammans med alla sina rikedommar till USA. I respons blir den Amerikanska ambasaden stormad av Iranska studenter och militarister som tar diplomaterna som gisslan. Men en handfull lyckas fly och 6 av dem får gömma sig på den Kanadensiska ambasaden i väntan på att USA ska lyckas ta hem dem.

1980, 2 månader senare, får CIA agenten Tony Mendez i uppdrag att hitta ett sätt att få hem dem och han får en fullkommligt galen idé: att skapa en falsk film som ska filmas i Iran och få ut de 6 diplomatikerna som filmbesättning.

En film baserad på verkliga händelser som var secritess belagda till 1997 då Bill Clinton tog bort den (samt den på Area 51). En film som först och främst visar CIA's arbete med att få det att lyckas men nästan lite skammligt ignorerar alla saker som den Kanadensiska ambasadören gjorde. Här framstår han mäst som värden som låter dem gömma sig i hans hus medans i verkligheten gjorde han betydligt mer och låg bakom att en massa andra amerikaner kom hem också.

En mycket bra och spännande film som faktiskt faller lite pga Ben Affleck. Jag tycker inte att han riktigt passar in. Medans alla de andra skådespelarna har gjorts om för att likna de verkliga personerna som var inblandade så gör han inte det. Han skapar sin egen karaktär och ett eget utseende. Faktum är att han är den ända i filmen som inte ser ut som den verkliga förbilden. Inte bara det att den riktiga Tony Mendez var en mörk hyad latinamerikan utan också hur han klädde sig och såg ut. Den riktige hade lite afro-aktigt hår och en stor fet mustage, men filmens har halvlång pottfrisyr med helskägg. Det är också orsaken att han är den ända i filmen som de inte visar närbild på i slutet och jämför med orginalet som de gör med alla andra. Så går det när regisören spelar huvudrollen och får bestämma fritt över sin egen karaktär.

Sedan är där givetvis en hel del Hollywoodiseringar också som t ex att det är lite väl precis att de klarar det och mer spännande i slutet än det nog igentligen var.

Orsaken till att filmen gjorde ska vara, enligt Affleck, att kritisera den lama stil som amerikanska regeringen tagit i hänsyn till utländska frågor den sista tiden, framförallt Obama. Men också hur illa USA skötte saker under Kalla Kriget.

Filmen har blivit mycket väl motagen och många gissar på att den kan vara nästa stora Oscars vinnare. Själv tycker jag att den var väldigt bra om än lite långsam i början. En film jag starkt kan rekomendera.

Betyg: Fantastiskt Bra

Dolores Claiborne (1995)

Selena St. George återvänder till den lilla ön där hon var född när hennes mamma Dolores Claiborne misstänks för att ha dödat en gammal rik och sjuk elak kvinna hon skulle ta hand om. Dolores är bitter och tänker ständigt på det förflutna till den grad att hon fastnar där, något som har fått byn att ogilla henne. Selena, som flyttade från ön för många år sedan, är en reporter som dricker förmycket och har haft en dålig relation med sin mor sedan hon flyttade.

En film om intriger, mysterium, mörka förflutna och ödet. Modern som kämpat hela sitt liv för att hennes dotter ska kunna komma från ön och få ett bra liv, och dölja för henne hur hemskt livet på ön igentligen är. Den rökande och drickande dottern som föraktar sin mamma för vad hon har gjort och skyller henne för hur dåligt hon mår. Polisen som sadistiskt jagar dem och är besatt i att avslöja deras mörka hemligheter.

Tänk att vara borta från sin mor i så många år att hon inte ens minns hur du ser ut.

Selena's minne av sin far höjer honom till skyarna men minns mäst dåliga saker om sin mor medans sanningen igentligen var tvärtom.

Jag har sett den här innan och även om det inte igentligen är mycket till en thriller och mysteriet i det förflutna var större än det i nutid så var det en mycket bra och spännande film.

Betyg: Mycket Bra+

Mutiny on the Bounty (1962)

Året är 1787. Den sadistiskt hårde, korrupte och inkompetente nya kaptenen William Bligh styr skeppet Bounty med en järnhand och är villig att riskera alla deras liv för att komma fram så tidigt som möjligt. Besättningen lider mer och mer men förste styrman Fletcher Christian vågar inte göra något åt det. Men frågan är hur mycket han kommer att tåla innan det brister.

Film baserad på en verklig händelse om hur en sadistisk kapten driver sitt manskap till myteri då han vägrar rätta sig efter de rättigheter som sjömännen har och orsakar deras död så de inte vågar vänta till att komma hem och klaga. Slutet är påhittat då de antagligen tyckte det verkliga slutet var lite otrevligt.

I verkligheten så var det mer ironiskt, då började de sjönmän som gjorde myteri att behandla Tahitianerna som följde med som slavar och de gjorde uppror vilket orsakade en massaker där bla. Fletcher, som bodde för sig själv i en grotta, dog samt de infödingar som anföll. Flera av myteristerna dödade varandra efter hand i bråk. År 1800 så var det bara en man kvar i livet på ön Pitcairn och då det bara var han, 9 kvinnor och ett dussin barn som levde där så blev det fred.

De sjömän som stannade på Tahiti blev senare arresterade men skeppet de åkte med sjönk på vägen hem så flera av dem drunknade.

William Bligh därimot fick en strålande karriär och blev guvinör, och levde till en gammal ålder trotts 2 myterier och ett uppror mot honom.

Kanske därför de ändrar slutet för i efterhand visade det sig att de hade haft ett längre liv om de hade stått ut med William Bligh än att göra myteri och historian är ju om att göra uppror mot tyrani.

Hur som helst en mycket bra och underhållande fel även om det känns som att de gör Fletcher till ett tragiskt skämt och man faktiskt retar sig på honom ibland.

Betyg: Mycket Bra+

Four Christmases (2008)

Paret Brad och Kate ska fira Julen hos sina 4 skilda föräldrar och det hela blir en skrämmande men upplysande resa.

En hemsk komedi full med hemska karaktärer. Faktum är att Kate är nästan den ända som inte är självisk, jobbig och irriterande. De flesta retar man sig på så extremt så man knappt orkar titta. Kate's pappa är väl det största undantaget. Fast än hur hemsk Brad är så kan man förstå var han kommer från.

Men trotts det så finns där något som tilltalar mig. Kanske är det att den visar hur ärrad man kan bli om man är uppvuxen i ett dåligt familjeförhållande vilket jag känner igen mig i. Men det ändrar inte att det är en rätt dålig film utan takt, känsla eller igentligen riktig humor. Slutet är har lite "Jaha, redan" känsla över sig för det känns inte som att det byggs upp eller så. Dessutom är alla Jul-delarna så små.

Inget att rekomendera.

Betyg: Dålig-

Rush Hour (2007)

Carter och Lee's vänskap har tynat de senaste 3 åren och Carter, vars Poliskarriär har gått åt skogen, gör allt för att få Lee att förlåta honom. När Lee's chef, Ambassadör Han, blir skjuten så bestämmer han sig för att hjälpa Lee att lösa fallet varesig han vill eller ej, och tillsammans avslöja de legendariska ledarna över Triaderna med hjälp av att hitta Shy Shen.

Det är lite som att det fattas en film mellan den här och förra. Och med tanke på att det tog 6 år innan den här blev av så gissar jag att det är medvetet och att de hintar de ger är från ett gammalt manus som de skulle ha filmat innan.

En film som inte är alls lika bra som de första 2. Kanske är det för att det gick så långt mellan 2:an och 3:an då 3:an uppenbarligen från början var tänkt utspela sig strax efter 2:an. Nu blev de tvugna att skapa 6 år av händelöser mellan dem. De började trotts allt jobba på den direkt efter 2:an var klar och skrevs om en massa gånger.

Så vad är problemet? För mig så är det kemin mellan Lee och Carter. Första filmen så var de 2 främlingar som inte tålde varandra men blev vänner. I 2:an så var de bästa vänner. Och nu är de som ett gammalt gift par som går igenom en tuff skillsmässa där den ena försöker medans den andra bara är trött på det hela. Och humorn känns helt ur fas och ibland bara löjlig så bara en 14 åring skulle skratta. Fattar inte vad som gick fel då det är samma regisör i alla 3 och samma manusförfattare som förra filmen som var riktigt bra.

Mäst har jag problem med början och det faktum att Carter är mer korkad och jobbig än någonsin. Och hela grejen med att han sköt Lee's flickvän i halsen och ärrade henne för livet var lite väl.

Långt ifrån lika bra som de första 2 men har en viss underhållningsvärde om man gillade de första 2 filmerna. Men slutet suger då de försökte överaska och därmed förstörde istället och gav ett tråkigt slut.

Men som sagt, det är ändå en helt OK film. Men inte mycket mer.

Betyg: OK+

Redigerad av Crusader
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Ransom (1996)

Tom och Kate Mullen är rika och undersöks av FBI för bedrägeri. När deras son, Sean, blir kidnappad vänder de sig trots det till FBI fgör hjälp. Men mer och mer börjar Tom tvivla på att han kommer få tillbaka sin son och börjar ett farligt spel med kidnapparna.

Vet inte om jag har set den här innan eller inte. Var säker på att jag inte hade det men efter att ha sett den nu så vet jag inte.

Hursomhelst så var filmen bra.

Betyg: Bra-

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Die Hard 2: Die Harder (1990)

John McClane är på Washington DC's flygplats och väntar på att hans fru, Holly, ska landa. Men när en grupp terrorister tar över flygplatsen så måste han åter riskera sitt liv för att rädda sin fru och de andra som är fast på alla de plan som cirklar över flygplatsen.

Bruce Willis i högform och en personlig favorit som yngre. Jag tyckte faktiskt att den var bättre än första filmen men på senare år har jag blivit lite tveksam om det är fallet.

Fantastiskt bra action iallafall.

Betyg: Fantastiskt Bra

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...