Jump to content

Senast sedda film


okka
 Share

Recommended Posts

Mickey's Christmas Carol (1983)

Scrooge är den snålaste masnnen i stan. Men på Julaftonsnatten får han en sista chans att ändra sig när 3 andar hälsar på honom.

Underbar vacker Disney version av den klassiska sagan med alla de gammla Disney-karaktärerna i rollerna. Det ända igentligen dåliga med den här versionen är att den är aldeles för kort och delarna med andarna har klipts ned. Man får alltid en "Är den redan slut" känsla.

Betyg: Fantastiskt Bra

Gnomes/Trolltyg i Tomteskogen/Tomtarnas Bröllop/Krig i Tomteskogen (1980)

Skogstomtarna ska ha bröllop då den äldsta sonen, Tor, ska gifta sig med stadstomten Lisa. Men de lokala Trollen är trötta på att Tomtarna släpper lös djur från deras fällor och bestämmer sig för att göra sig av med alla Tomtar bi skogen. Nu är det krig i Tomteskogen!

Klassikernas klassiker! Många år sedan jag såg den sist och vilka minnen den ger även om jag kom ihåg den som längre.

Mega Piranha (2010)

När extremt glupska muterade Piranha äter upp Amerikanska Ambassadören i Venezuela med båt och allt så tror först USA att hans båt blivit sprängd och skickar Special Forces agenten Jason Fitch för att utreda det hela.

En Asylum/SyFy film som är lika korkad som man kan vänta sig. Jag menar, efter att ha blivit anfallen av stora mördar Piranha och lyckas fly i land så simmar han ut till båten? Seriöst? Och varför skulle forskare vilja göra muterade Piranha som växer till gigantisk storlek och äter allt? Och varför skulle FN sponsra något sådant? Och det hela blir bara fånigare när inte ens en atombomb kan döda dem.

Och slutet då? Jag förstår verkligen inte det. De skadar en Piranha så att de andra äter upp den och det löser problemet??? Missade jag något?

Kanske var jag inte på humör för den här typen av film eller så var den helt enkelt bara dålig.

Betyg: Dålig

Redigerad av Crusader
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Som traditionen är så avslutar jag Nyårsnatten med en klassisk Agatha Christi film, en tradition jag har haft sedan min barndom då SVT och/eller TV4 alltid visade en Agata Christi film efter midnatt som jag brukade se. I många år var det just "Death on the Nile" de visade (men någon gång varierade de med "Murder on the Orient Express") innan de började köpa in billiga Miss Marple TV-filmer istället för att sedan tillsist sluta med traditionen helt.

Som vanligt så passar jag även på att dricka upp resten av Champangen och äta lite godis men nytt för i år är att jag även äter PopCorn. :D

Agatha Christi's Death on the Nile (1978)

I Egypten samlas en grupp människor, alla med olika motiv för att vara där, och snart börjar intrigerna när de alla åker med samma båt nerför Nilen. Ombord på båten är även den världsberömda Privatdektektiven Hercule Poirot som är på semester men snart måste han åter igen ställa sina grå celler till förfogande för att hjälpa sin gammla vän, Colonel Race, att lösa ett mysterium.

Peter Ustinov och David Niven i huvudrollerna på den här klassiska Agatha Christi filmen.

Nu var det många år sedan jag såg den här sist så jag ska njuta extra av den och det faktum att jag för en gångs skull inte minns vem mördaren är. ;) Fast jag lyckades gissa rätt snabbt så kanske låg det kvar i bakhuvudet.

Mycket bra klassiker. Bäst är slutet när Poirot måste avslöja

att hans 2 nära vänner var mördare och blir ledsen.

Jag hade därimot glömt att

det var så många dödsfall.

Betyg: Mycket Bra

Ivanhoe (1982)

Klassikern och ett måste på Nyårsdagen. En perfekt Riddarsaga. Slutet är dessutom väldigt likt hur det igentligen gick till när Kung Richard återvände.

Betyg: Awesome

Reindeer Games (2000)

Rudy Duncan och Nick Cassidy ska släppas från fängelset strax innan Jul. Medans Rudy saknar planer så har Nick en ny flickvän som väntar på honom som han bara har haft brevkontakt med och därför vet hon inte hur han ser ut.

Men två dagar innan de ska släppas så blir Nick dödad i ett bråk och när Ruby släpps får han plötsligt idén att ta Nick's plats och kanske få möjligheten till lite lycka. Men när hennes kriminella bror dyker upp så fastnar han plötsligt motvilligt i deras planer.

En rätt bra film som har väldigt många twists and turns. Vissa minns jag att jag inte alls gillade och visst är jag fortfarande lite kluven på vissa delar fortfarande men det är en trevlig action rulle.

Betyg: Bra

Redigerad av Crusader
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Mammas pojkar

Meh.

Gillar Smala Sussie och älskar Bröllopsfotografen, men den här filmen var alldeles för händelselös. De två andra har ganska udda och skruvade handlingar medan den här bara handlar om en curlingmorsa de grande och hennes 35-åriga grabbar som aldrig har fått lära sig att veta hut. Varken mer eller mindre. Även fast filmen bitvis är väldigt rolig och har mycket Smala Sussie-humor så blir den seg.

Jag är också villig att hålla med den lokala tidningens recensent som sade att "fyra Pölsa är tre för mycket". Alla roller utom mamman är sådär vårdslösa, självgoda och "jag gör vad jag vill"-kaxiga som Pölsa är och det blir inte bra när alla scener innehåller någon form av konflikt.

Filmen får 2/5. Förvänta er inte en värdig "efterföljare" till Smala Sussie och Bröllopsfotografen. Den är inte helt värdelös att se alltså, men ifall ni inte ska se den på bio så kan ni lika gärna youtubea "Best of Mammas pojkar" om några månader.

Roligast var

killen från Vattenverket

, men det var av någon anledning bara jag i hela biografen som skrattade åt honom. :rolleyes:

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mammas pojkar

Meh.

Gillar Smala Sussie och älskar Bröllopsfotografen, men den här filmen var alldeles för händelselös. De två andra har ganska udda och skruvade handlingar medan den här bara handlar om en curlingmorsa de grande och hennes 35-åriga grabbar som aldrig har fått lära sig att veta hut. Varken mer eller mindre. Även fast filmen bitvis är väldigt rolig och har mycket Smala Sussie-humor så blir den seg.

Jag är också villig att hålla med den lokala tidningens recensent som sade att "fyra Pölsa är tre för mycket". Alla roller utom mamman är sådär vårdslösa, självgoda och "jag gör vad jag vill"-kaxiga som Pölsa är och det blir inte bra när alla scener innehåller någon form av konflikt.

Filmen får 2/5. Förvänta er inte en värdig "efterföljare" till Smala Sussie och Bröllopsfotografen. Den är inte helt värdelös att se alltså, men ifall ni inte ska se den på bio så kan ni lika gärna youtubea "Best of Mammas pojkar" om några månader.

Roligast var

killen från Vattenverket

, men det var av någon anledning bara jag i hela biografen som skrattade åt honom. :rolleyes:

Tur att du censurerade den biten, haha!

Du bekräftade just min oro att filmen skulle ha Smala Sussie-humor, skönt - då slipper jag se den!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Edge of Darkness (2010)

Polisdetektiv Thomas 'Tommy' Craven blir helt överlycklig när hans dotter Emma helt oväntat kommer hem för att hälsa på efter en lång frånvaro. Men hans liv slås i spillror när

hans dotter brutalt mördas framför ögonen på honom och han blir fast besluten att hitta mördaren, något som visar sig lättare sagt än gjort.

En tragisk thriller som blir väldigt kompliserad ju längre den går. Slutet vet jag inte riktigt vad jag tycker om eller om jag riktigt hängde med allt som hände. En bitvis bra film men aldeles för kompliserad för att slötitta på en Lördag.

Betyg: OK+

Mad Max (1979)

I en nära framtid har oljan tagit slut och Australien lever i ett form av undantagstillstånd där vägarna är livsfarliga att resa på. Specialpoliser vaktar vägarna för att stoppa vägbrottslingar och av dem är 'Mad' Max Rockatansky den bästa. Efter att motercyckelknutten The Nightrider omkommer efter en tuff biljakt hotar hans polare att hämnas på Max något som han först inte tar så värst alvarligt. Men när de anländer och det börjar hetta till börjar Max på en väg som kan leda honom till att bli det som han mäst hatar .

En film där de försöker skapa en modern västern satt i en nära framtid och det lyckas de väldigt bra med. En väldight underlig film med många underliga karaktärer. En väldigt brutal film som blev väldigt populär men sedan överglänsades av sin uppföljare och nästan glömdes bort.

Det var många år sedan jag såg filmen sist och jag minns att jag blev väldigt besviken då den hade väldigt gemensamt med de filmer som följde och det kändes inte alls som att de tillhörde samma värld. Men mycket av det har med att de inte kan presentera världen så värst bra i första filmen så man märker inte riktigt hur den fungerar. Mäst får man lite hintar av att korta snuttar på varningsskyltar och liknande men då filmen utspelar sig i en liten by utan att ge en större utblick över världen så missar man vissa saker. Sedan var filmen en lågbudgetfilm så de hade helt enkelt inte råd att bygga upp en värld. Dock kan det tyckas att de gick lite långt när de mellan den här och uppföljaren tryckte in ett kärnvapenkrig trotts att det bara ska ha gått 5 år mellan dem. För att få det att gå ihop så får man allt använda sin fantasi.

Hur som hgelst så är filmen viktig på det sättet att den banade väg för Mad Max: The Road Warrior som i sig skapade bilden av en Postapocalyptisk värld (om inte konceptet i sig) som sedan används i de flesta varianter av genren efter det i all media.

Filmen är som bäst i början men senare blir den destu sämre när Max och hans fru åker på semester och hon bara råkar hamna på bikergängets område (samma gäng som Max kämpade mot innan) och göra dem förbannade. Det blir lite väl av en tillfällighet och en aning löjligt pga det. Men det blir destu bättre i slutet. Fast en sak jag minns annorlunda är hur

gänget ger sig på Jessie. Jag mins det som att de släpade henne och barnet efter sig på motercycklen men de körde visst "bara" på dem.

Filmen har också en plothole då man aldrig får veta

om Jessie överlever eller inte.

Väl värt att nämna är Sheila Florance (bäst känd som Lizzie Birdsworth i Prisoner/Kvinnofängelset) i rollen som den tuffa tanten May med hagelgeväret.

En klassiker som måste ses.

Betyg: Bra+

Hatchetman (2003)

Claudia är en strippa som på dagarna går i college för att utbilda sig till Advokat. När en yxmördare börjar döda hennes kollegor och nära vännor en efter en så måste hennes pojkvän, Polisdetektiv Rob, hitta mördaren innan Claudia blir ett offer. Men vem är mördaren? Är det den våldsamma expojkvännen som precis kommit ut ur fängelset och svor hämnd på tjejerna, eller den perverse grannen som bryter sig in hos dem och prövar deras underkläder, eller den rika Playboy som vill hyra tjejerna, kanske den nördige hyresvärden eller hans säkerhetsansvarige kompis? Eller är det någon helt annan?

En lågbudget B-Slasher med stort B. Kvaliteten på filmen är som en av de Playboy thrillers som gjordes på 90-talet. Gjord för att deras hud ska se så bra ut som möjligt och har samma känsla som en såpa eller porrfilm. Faktum är att man får se alla tjejerna topless utom huvudrollsinhavaren. Det ända i filmen som visar att det här inte är en playboy film är att den är väldigt blodig med scener med stympade tjejer.

Musiken är också väldigt TV-films billig. Skådespeleriet varierar. De flesta är riktigt dåliga men några har vissa ljusglimtar där de visar sig faktiskt vara riktigt duktiga.

En sak jag uppskattade med filmen var att för oväxlingsskull så handlade allt inte om huvudrolls tjejen. Vanligtvis så hade det här t ex varit hennes ex som var misstänkt och hennes nuvarande pojkvän som var mördaren, tvärt om eller liknande men faktum är att här så är det andra tjejer som de misstänkta är kopplade till och Claudia bara är en av de planerade offer på hans väg till sitt mål. Det är faktiskt lite uppfriskande och nyskapande. Tyvärr så räcker det inte för att hålla upp filmen som är rätt dålig. Men den var faktiskt rätt underhållande på sina ställen och det var aldrig som den var tråkig eller att man kände att man inte orkade se mer. Visst, jag rullade ögonen rätt ofta och blev trött på att de helatiden filmade tejerna så sexigt och exposivt som möjligt (som sagt, kunde lika väl ha varit en Playboy film) men annars så var den rätt underhållande att titta på, iallafall en gång.

Kan rekomenderas om ni är sugna på att slötitta på en halvkass Slasher med mycket naket och har inget bättre att se. Annars så är det inte mycket att se. Deffinitivt inte värt att lägga energi eller pengar på utan isåfall se den om den visas på TV.

Betyg: Dålig +

H.P. Lovecraft's The Whisperer in Darkness (2011)

Året är 1928. Professor Albert Wilmarth på Miskatonic University i Arkham är expert på folksagor och försöker göra sig ett namn genom att bevisa att det inte finns någon sanning bakom de gammla lokala legender som folk tror på. Men när en desperat bonde sänder sin son med bevis på underliga händelser i Vermont så börjar Wilmarth's tvivel att försvinna och ersättas av nyfikenhet.

Svart/Vit Sci-Fi-Skräckfilm baserad på H.P. Lovecraft's berättelse av samma namn. Gjord av HPLHS, samma som gjorde The Call of Cthulhu (2005).

Det mästa av filmen är extremt välgjord men några saker är destu sämre och jag skulle gissa att de delarna var filmade senare i en studio med enklare bakgrunder för att de kände att de behövdes.

Även då nästan allt från Lovecraft's berättelse är med så är det här en betydligt förlängd berättelse. De har lagt till ett hot som inte existerade i berättelsen, lagt dit nya karaktärer och totalt ändrat slutet. Men resultatet blev nog så bra pga att de vågade ändra så mycket då orginalberättelsen är betydligt fattigare och saknar ett intresant slut, för att inte glöma att det i grunden saknar ett hot.

En sak jag saknar är

Nyarlathotep och att de istället gjorde Shub-Niggurath till filmens "skurk". Speciellt då The Whisperer in Darkness är ett annat namn för Nyarlathotep.

Hur som helst så är det här en fantastisk film och ett bra exempel på hur en Lovecraft film ska vara. Jag hoppas på att de kommer göra fler filmer.

En film som alla Lovecraftians måste se. Eller alla som gillar klassisk skräckfilm.

Betyg: Awesome

Battleship/Sänka Skepp (2012)

2005 hittas en planet med närmast identisk atmosvär som Jorden och försök att kontakta planeten påbörjas året efter. 2012 får de kontakt men inte av den typen de skulle önska. Nu står hela Jordens hopp på ett 70-år gammalt krigsfartyg med en udda besättning.

Action-Komedi löst baserat på bordspelet vid samma namn. Men inte minns jag att det var rymdvarelser med där. Jag finner det minst sagt komiskt att Hollywood inte ens kan göra en film baserad på ett brädspel som i grunden saknar mer handling än att en grupp skepp beskuter ett annat utan att bryta mot handlingen. Dock försöker de ta med så mycket från spelet som möjligt. Spelplanen, att man inte kan se sin fiende och de inte kan se en osv.

Sedan måste jag säga att jag är djupt besviken på att ingen sa "You sank my Battleship!" då det INMO är ett måste i en filmatisering av spelet. ;)

Och hur i hela friden kan en lat fördrunken slacker ha sådana muskler?

Väldigt underliga vapen rymdvarelserna hade.

Något värt att nämna är Obama som spelar sig själv i en liten cameo-roll. (Ja, han spelade verkligen in den scenen.)

Jag hade förväntat mig världens bottennapp men blev possitivt överaskad. Battleship är en underhållande skön actionfilm med mycket humor och rätt bra skådespelare. Så varför floppade filmen? Tja, det enkla svaret är väl helt enkelt att många bestämde sig för att den var dålig innan de ens sett den pga att den var baserad på ett brädspel. Visst, det är inget mästerverk precis men långt ifrån den usla film som många påstår den är. Bara man tar den för vad den är, en lättsam popcorn actionrulle.

Betyg: Bra

Brave (2012)

Den skottska prinsessan Merida förväntas av sin mor att växa upp till en dam och gifta sig med en klanhövdings son så som traditionen är men själv vill hon leva sitt eget liv.

Animerad äventyrskomedi signerad Pixar. Hysteriskt rolig ibland. Speciellt

mamma-björn.

En fin berättelse med mycket hjärta. Som vanligt gör Pixar en fantastisk film som passar både stora och små utan att göra den för löjlig för vuxna eller för alvarlig för barn.

En film som alla Pixar fans, eller de som gillar en bra animerad film, måste se.

Betyg: Bra+

Shame (2012)

Brandon är en sexmissbrukare vars liv är uppbyggt runt hans sexliv utan att släppa in någon i hans liv. Men hans vardag vänds upp och ner när hans underliga syster oväntat dyker upp för att hälsa på under en obestämd tid.

En väldigt skum film. Men så har filmen ett viktigt tema som sällan visas. Sexmissbruk och den skam som kommer med det och hur folk ser på det.

Fast jag tyckte det var onödigt att blanda in knark i det hela. Och mot slutet tycker jag att det hela gick överstyr.

En OK film som har sina upp och ner gångar.

Betyg: OK-

Red State (2011)

3 unga killar ska ha gruppsex med en prostituerad kvinna men hamnar i klorna på en sekt med extrema kristna som för ett sadistiskt krig mot homosexualitet och omoral.

En något Hostel-liknande film men utan Gorn eller kroppsdelar. Kevin Smith kritiserar återigen folk som tar Biblen bokstavligt och använder Gud som ursäkt för att behandla folk illa.

Kristna extrimister som är så sadistiska att inte ens Nazister vill ha med dem.

En sak som är bra är att de i sekten verkligen ser ut som helt vanliga och ofarliga människor. Det gör att det hela känns ännu sjukare men samtidigt också känns som att de är de vanliga människorna. Pastorn gör det hela ännu galnare då han känns fel på alla sätt.

En väldigt udda cast med flera komiker. Väldigt ovanligt för en skräckfilm. Väldigt många kända ansikten i filmen, många i mindre roller.

Men jag hatade att FBI ger dem order att döda alla i kyrkan och de gör det.

Filmen är rätt ibland innan den totalt flippar ut. Väldigt overkliga karaktärer och händelser. En films som saknar hjältar men har gått om skurkar.

Nej, den här filmen var för galen för mig och rörig så in i helsike. Den gick helt överstyr och i slutet så blev det helt sjukt. Ett slut som förövrigt är

riktigt uselt.

Filmen är som Kevin Smith's galna komedier men seriös utan att bli mindre galen. Om det lockar så ska ni se den men förväntar er ingen "vanlig" film.

Betyg: Usel+

Take Shelter (2011)

Curtis terroriseras av hemska extrema mardrömmar och ser ett oväder närmar sig som ingen annan ser. Har han blivit galen eller är något på väg? Nu måste han bestämma sig om han ska skydda sin familj från den analkande stormen eller söka hjälp?

Ett bra och spännande mysterie/drama med bra skådespelare och intresant mystik i handlingen. Man frågar sig om han är galen eller om det han ser är på riktigt. Curtis är en väldigt intresant karaktär och jag gillar verkligen hur han förbereder sig för både möjligheten på att stormen kommer och möjlöigheten att han är sjuk. Allt för hans vilja att stannma med sin familj. I slutet

övervinns hans rädsla av den kärlek han har för sin familj vilket är väldigt fint. Sedan så är jag splitrad. Dels så slutade filmen när det var som mäst spännande och jag ville se mer men samtidigt så tyckte jag det var lite onödigt att han hade rätt då det mäst logiska var att han var sjuk. Men det var en överaskning. Jag hade bara velat se vad som hände sedan.

Vilken jäkla

vän han hade som fick honom sparkad och sedan hade mage att ge sig på honom?

En mycket bra film som jag varmt kan rekomendera och jag råder er att unvika bli spoilrade utan bara njuta av filmen.

Betyg: Fantastiskt Bra-

Redigerad av Crusader
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

For Greater Glory

I 1920-talets Mexico införs starka restriktioner mot religion och katolicismen på order av president Calles, och runt om i landet förstörs kyrkor och mängder av präster deporteras eller avrättas. En motståndsrörelse tar form och den forne generalen Enrique Gorostieta spelad av Andy Garcia anlitas för att leda motsåndsrörelsen i kampen mot den Mexikanska regeringen.

Rätt bra film, baserad på en sann historia och historiska händelser som jag inte hade någon aning om att de hade inträffat.

Konceptet är ganska uppfriskande, jag skulle säga att den avviker från "Hollywood-stuket" på ett ganska bra sätt, filmen känns trovärdig i alla fall.

3,5 mustaschprydda män i sombreros av 5.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mirror Mirror: The Untold Adventures of Snow White (2012)

Snow White's styvmor föraktar henne och styr riket med en järnhand för att få in så mycket pengar som möjligt för hennes rika vanor. Men på Snow White's 18-års dag inser hon hur illa hennes folk har det och bestämmer sig för att störta drottningen.

En barnsligt, fjantig, äventyrskomedi för de allra minsta. Lite som en barnpjäs fast på film. Den berättar historian rätt annorlunda. T ex så är det

Snow White som väcker Prinsen från en förtrollning med en kyss.

Fast jag måste erkänna att jag skreattade ibland.

Såvidar du inte har mindre barn att se den med så är den inte mycket värd att se. Kanske om ni inte har något bättre för er eller gillar fåniga komedier.

Betyg: Dålig+

Puss in Boots (2011)

Den hederlige mästertjuven Puss in Boots planerar tidernas stöt för att betala tillbaka en skuld och rentvå sitt namn.

Härlig CGI äventyrskomedi och en underbar spin-off till Shrek. Ett måste för alla som gillar den här typen av film.

Betyg: Mycket Bra

The Cabin in the Woods (2011)

5 ungdommar ska spendera helgen i en stuga i skogen. Men vad de inte vet är att de är en del av ett dödligt spel.

En mycket överaskande och ovanlig skräckfilm. Joss Whedon har lyckats göra något utöver det vanliga med den här fantastiska filmen. Men hur de ska kunna göra en uppföljare fattar jag inte. Men planerna är på en franchise så förhoppningsvis så förstör de inte allt.

En intresant fakta: Utöver vissa effekter så var nästan inga av monsterna eller specialeffekterna CGI. Bara de få gigantiska varelserna var gjorda i CGI då det ansågs att det behövdes större monster och de hade inte tid att bygga fler.

En film jag varmt rekomenderar till alla som gillar skräckfilmer.

Betyg: Awesome

War Horse (2011)

Joey är en my ung häst och växer upp i en liten by i England. Men när Första Världskriget sätter igång tvingas bonden som äger honom att sälja honom för att kunna betala hyran. Det här är historian om en krigshäst.

En krigsdrama komedi och en härlig familjefilm i samma anda som Lassie-filmerna. Men det betyder inte att filmen saknar hemskheter. Långt ifrån. Filmen utspelar sig under det värsta kriget i modern tid (med fläst döda) och det visar filmen.

Jag måste säga att Joey för en jäkla otur med sig.

Lite underligt att alla tyskarna (och fransmännen) pratar Engelska med varandra. :P Filmen har rätt steriotypiska karaktärer. Engelskmännen är övermodiga, tyskarna överlägsna, fransmännen fega.

Visst, vissa saker kan kännas väldigt extrema, som när tyskarna och engelsmännen hjälper varandra för att rädda Joey. Men det hände faktiskt sådana saker mellan striderna under Första Världskriget. Till skillnad från Andra Världskriget så var det här inget personligt och lite agg var mellan dem. Det kändaste exemplet var Julen då kriget tog en paus och de Engelska och Tyska soldaterna sjöng julsånger tillsammans.

En väldigt fin och bra film som jag varmt kan rekomendera till alla.

Betyg: Fantastiskt Bra

Redigerad av Crusader
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ha. Var den bra?

Är inte så van vid horror/gore men ändå väldigt häftiga historier fast vissa var lite väl magstarka. T ex när två fastspända män under hot av att få en stor spik uppkörd i röven måste runka till en 10-årig pojke som blir våldtagen. Tror det var samma snubbe som gjorde A Serbian Film som gjorde den.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är inte så van vid horror/gore men ändå väldigt häftiga historier fast vissa var lite väl magstarka. T ex när två fastspända män under hot av att få en stor spik uppkörd i röven måste runka till en 10-årig pojke som blir våldtagen. Tror det var samma snubbe som gjorde A Serbian Film som gjorde den.

Haha, när jag läste dig beskriva den scenen så tänkte jag precis att det lät som en scen direkt tagen ur A Serbian Film. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Herrejisses.

Åh, tack för tipset. Återkommer med recension.

Edit: Okej, det var antagligen något av det sjukaste jag sett. Genialiskt koncept dock! Kan absolut inte säga att den var dålig, kan man läsa mellan raderna och se kreativiteten bakom det sjuka så går den absolut att uppskatta! F och Z var praktexempel på hur sjuka Japaner är. D var utan tvekan bäst.

Redigerad av antepanteboy
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

My Bloody Valentine: Director's Cut (1981)

För 20 år sedan inträffade 2 hemska mord i den lilla gruvstad Valentine Bluffs på Alla Hjärtans Dag och mördaren, den galne föredetta gruvarbetaren Harry Warden, lämnade en varning att han skulle döda alla som vågar firar dagen. Ingen har vågat fira sedan dess. Inte fören nu. Folket i staden tänker återuppliva de gammla traditionerna då det hela uppenbart är historia nu och den yngre generationen tror inte ens att det har hänt. Men så sker ett nytt mord.

Klassisk Slasher som är rätt bra även om den har sina dåliga scener. Slutet känns

gjort för en uppföljare men kanske de bara ville att skräcken skulle leva kvar?

Filmen fick en remake 2009 som var planerad början på en serie men planerna blev skrotade trotts att filmen var en succé.

En film jag kan klart rekomendera till alla som gillar Slasher.

Betyg: Mycket Bra-

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Åh, tack för tipset. Återkommer med recension.

Edit: Okej, det var antagligen något av det sjukaste jag sett. Genialiskt koncept dock! Kan absolut inte säga att den var dålig, kan man läsa mellan raderna och se kreativiteten bakom det sjuka så går den absolut att uppskatta!

Precis mina tankar. Det var kul att se vad som händer när filmskapare få fria tyglar att göra vad de vill.

---

Django Unchained. Kanske låter överdrivet men den hade verkligen ALLT jag vill ha i en film. Helt i klass med Inglorious Basterds. Min enda, lilla kritik är kanske att Django själv inte var så intressant jämfört med alla färgstarka karaktärer runtom kring honom. Samuel L. Jacksons var absolut min favorit.

Redigerad av P-C
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Min enda, lilla kritik är kanske att Django själv inte var så intressant jämfört med alla färgstarka karaktärer runtom kring honom.

Op9dO_1245163_0.gif

Jag har också sett Django Unchained och det är faktiskt den enda Tarantino-filmen jag sett ( :> )! Jag fick intrycket av att hans filmer inte var något för mig efter att jag råkade se scenen då

ett öga blir utslitet

i Kill Bill. Jag har aldrig gillat köttiga filmer med gore-iga inslag och har därför haft skygglapparna på gällande Tarantinos filmer.

Hur som helst, filmen var verkligen bra. De "mosiga" scenerna var antingen komiska eller välmotiverade för filmens story (tänker exempelvis på Mandingo-fighten och när

hundarna sliter sönder slaven

och våldet kändes inte så onödigt som jag hade förväntat mig. De två nämnda scenerna fick mig förresten att bli lite berörd, fast på ett bra sätt.

Christoph Waltz, Samuel L. Jackson och Leonardo DiCaprio är verkligen klockrena i sina roller! Håller med P-C om att Django inte är så intressant, men det kanske var ett medvetet val eftersom de andra rollerna tar så mycket plats.

Mycket bra film med lagom mycket humor och ett klockrent skådespel. Rekommenderas!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Delete (2011)

En journalist och en ung hacker försöker hitta sanningen bakom ett par mystiska cyberattacker som har haft katastrofala följder, och jagas av en envis FBI-agent. Samtidigt försöker regeringen desperat hitta ett sätt att stoppa detta nya hot.

Sci-Fi inspirerad av den cybernetiska katastrof som vissa anser vara påväg. Att

internet skulle kunna bli intelligent.

Rätt bra ibland men slutet var väl lite sådär.

Från början en miniserie som sedan kliptes ihop till en långfilm. I sverige så har den slagits ihop med andra filmer/miniserier till en filmserie med temat "Jordens Undergång" och heter här Jordens Undergång - Delete.

Betyg: Bra-

The Fugitive/Jagad (1993)

Dr. Richard Kimble döms till döden för sin frus mord och flyr för att hitta den riktiga mördaren, den enarmade mannen. Hack i häl är den envise Samuel Gerard som tänker fånga honom till varje pris.

Klassicker baserad på en av världens populäraste TV-serier vid samma namn (som fick en remake som tyvärr blev nedlaggd efter 1 säsong och slutade i en cliffhanger). Med Harrison Ford och Tommy Lee Jones

i samma film så kan det inte bli annat än bra.

Filmen fick en uppföljare vid namn U.S. Marshals där Gerard, åter spelad av Tommy Lee Jones, och hans team jagar en ny mördare på flykt.

En underbar film som de flesta säkert har sett och den tåls att se fler gånger. Det ända dåliga är

att de tonar ner den enarmade mannen och gör någon annan till skurk istället.

Det är iallafall en film jag kan varmt rekomendera.

Betyg: Fantastiskt Bra

Lockout/MS One: Maximum Security (2012)

Året är 2079. Snow är en frilansande agent och blir ditsatt för mordet på en gammal vän och döms till 30 års nerfrusen förvaring på M.S. One, ett superfängelse i omloppsbana rund Jorden. Ombord på fängelset är Presidentens dotter Emilie Warnock för att kontrollera förhållandet som fångarna har. Men när fångarna bryter sig ut så förändras allt.

En film baserad på den så kallade ultimata lösningen på brottslingförvaring, att frysa ner dem. Problemet med den "lösningen" är ju att det ingår ingen rehablitering. Får man 50 års fängelse så fryses man ner i en sömnlös koma och vaknar upp lika jävlig som innan utan att ha lärt sig något. Med andra ord, man bara skuter på problemet till framtiden. Därför kommer troligen något sådant här aldrig hända i verkligheten.

Det finns saker som jag inte gillade. Jakten i början var rörig så man aldrig hängde med med exploderande mobiltelefon, enhjulig motercyckel som kunde välta bilar som körde på den och flygfarkost som krachade utan att man fick se varför. Likaså att Mace bara råkar tappa en pistol som bara råkar skjuta en polis (vilket var uselt).

Bra skådespelare (framförallt Guy Pearce som här har skapat en ny ikonisk karaktär som jag inte skulla ha mot att återse) och bra action.

En film som är uppenbart starkt inspirerad av Flykten från New York och Die Hard. En action-komedi som jag starkt kan rekomendera alla som gillar action.

Betyg: Mycket Bra+

Redigerad av Crusader
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dungeons & Dragons: The Book of Vile Darkness (2012)

För 2000 år sedan i världen Nerath sålde den onda magikern Nhagruul sin själ till Demon Lords of the Abyss så att hans ande kunde leva kvar. Av hans kropp gjorden en bok, "The Book of Vile Darkness". Alla som läste ur den blev galna, förvrängda och onda. Men 1200 år senare bildades den heliga ordern "Knights of the New Sun" och började driva ut ondskan. Boken delades i 3 delar och gömdes för att den inte bli förstörd.

Baserad på Dungeons & Dragons Rollspels regelboken vid samma namn och berättar mytologin runt den. Filmen var gjord för att släppas 2011, samtidigt som den nya versionen av boken, som en promotion för boken. Men som ni kanske ser så försenades filmen.

Helt OK skådespelare och specialleffekterna är ibland riktigt bra och imponerande med tanke på budgeten.

Jag älskade hur allting med filmen var en hint till spelen och hur han handlade i shopen i början fungerade precis som i spelen vilket var jättekul.

En mycket bra Fantasy film, precis som Dungeons & Dragons: Wrath of the Dragon God, som har allt vad en bra Dungeons & Dragons film ska ha.

En film som IMO har fått oförkänt dålig kritik mäst pga att den är lågbudget. Och boven ni dramat är Lord of the Rings filmerna som satte ribban omöjligt högt för andra Fantasy filmer. Ärligt talat blir jag arg när folk kritiserar och säger att filmerna är skit bara för att de inte hade flera hundra miljoner dollar i budget och inte kan leva upp till den extremt höga standarden. Jag iallafall, som är ett fan av Dungeons & Dragons och bra Fantasy överhuvudtaget fann den här filmen, och förra filmen, till att vara ren njutning. Det här är en D&D film gjord av D&D fans för D&D fans och väldigt troget källmatrialet!

Betyg: Fantastiskt Bra-

Mamma Mia!

Lika bra som sist.

Betyg: Mycket Bra+

Eve of Destruction (2013)

En forskar grupp planerar att skapa ett Svart hål och genom det oändligt med energi samtidigt som en grupp Ekoterrorister planerar att sabotera exprimentet.

En katastroffilm inspirerat av det högt kritiserade expriment att skapa en konstgjord sol som gjordes för att par år sedan och rädslan av vad som kunde hända. I Sverige har de lagt den till en filmserie kallad "Jordens Ungergång".

En typisk "lek inte med saker du inte fullständigt förstår" film. En katastroffilm som har allt det vanliga. En vardaglig arbetsroll som blir hjältar (den här gången elledningsläggare), någon girig idiot som inte lyssnar på varningarna, en grupp idealister som gör allt värre, offer för att rädda andra osv.

En oftast bra film även om jag ogillar att

"skurken" kom undan och dessutom kommer göra samma sak igen.

Betyg: Bra-

Redigerad av Crusader
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

The Hobbit: An Unexpected Journey (2012)

Bilbo är en vanlig Hobbit som lever ett vanligt stillsamt liv när plötsligt magikern Gandalf hälsar på och erbjuder honom ett fantastiskt äventyr tillsammans med en grupp dvärgar som tänker återta sitt hem från en ondskefull drake.

Nu var det ett tag sedan jagt såg den här (över 2 månader) men det har inte blivit av att jag skrivit om den för någon anledning. Hur som helst så var det här en fantastisk upplevelse. Den bästa bioupplevelse jag någonsin har varit med om tackvare 3D och de höga fps. En verkligen magisk upplevelse som fick en att känna som att man var med helatiden.

Något mer kan jag inte komma på att säga just nu mer än att det här var Bilbo somd et ska vara och jag ser mycket fram mot 2 underbara Jular till med den här nya trilogin!

Betyg: Awesome+

Django Unchained (2012)

Slaven Django blir köpt av tandläkaren Dr. King Schultz för att hjälpa honom som prisjägare. Django's förhoppningar är att en dag som fri man köpa tillbaka sin fru, Broomhilda. Men resan dit är mörk och tvingar Django att göra hårda beslut.

Quentin Tarantino tar sig ann en av de populäraste westerkaraktärerna och gör som vanligt något helt eget av det. Det finns säkert 30 Django-filmer och de flesta med olika skådespelare så varför inte.

En mycket bra Western full med humor, underliga karaktärer, extremt våld och blod, och givetvis stjärnspäckat. En film jag snöt av från början till slut. Aldrig långtråkig och aldrig att blicken med lätthet släppte bioduken. Inte fören mot slutet dvs. då tröttheten kommer när man inser att filmen inte är slut ännu.

En film jag kan klart rekomendera alla som gillar Western eller Tarantino andra filmer.

Betyg: Fantastiskt Bra+

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

The Hobbit: An Unexpected Journey (2012)

Lite som behöver sägas om filmen som inte redan har blivit sagt. Bakgrund och sådant vet alla. Jag tänker även påpeka att jag inte har läst boken. Jag går på den här, enbart som en film.

Jag måste då säga, jag förväntade mig mer. Jag vet att de har en bok att följa, men de delarna som de visade i filmen kändes väldigt tunna. Mycket som händer hela tiden, men det är svårt att hålla sig motiverad att faktiskt bry sig om någon eller om det händer något en av femton karaktärer. Att ha femton karaktärer som alltid klarar sig ur allt utan några riktiga sår eller skador, blir lite tråkigt. Jag är säker på att någon kommer dö senare, i någon av de två filmerna - men det är fortfarande just det. Den här filmen kändes som det var bara en introduktion, den kom ingenstans egentligen. Till och med Lord of the Rings, första filmen hade mer substans än den här. Det kändes mest som om de körde väldigt säkert. Inga risker, enbart för att kunna sälja del 2, och 3.

Nu låter det ju som om jag bara klagar på allt, men jag gillade filmen. Jag gillade hur stort allt var, jag gillade karaktärerna som faktiskt spealde roll. Förutom Thorin, men det är ju för att hans sköld har mer personlighet än honom. Jag gillade Bilbo. Det känns som om Bilbo är hur Frodo skulle ha varit i LOTR. Bästa delen i filmen, var

Gåt-duellen med Gollum/Smeagol

, helt klart. Jag gillar när det blir lite saktare och man lär sig mer om karaktärerna än bara slåss från punkt x till punkt y.

Men, det är en bra film. Mycket händer hela tiden, bara väldigt lite substans bakom det.

Istället för att ge den betyg, så ger jag den en rekommendation.

Redigerad av Mordos
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hansel & Gretel: Witch Hunters (2013)

Hansel och Gretel övergavs av sina föräldrar som barn och hamnade i klorna på en häxa som de lyckades döda. Många år senare har syskonen blivit berömda häxjägare i en värld där rädslan för häxor har fått folk att bränna kvinnor på bål utan bevis.

En rätt OK och underhållande actionfilm. Överdriven action, högre teknologi än vad som fanns på den tiden och rätt härlig underhållning. Tyvärr har de slarvat med manuset då det finns en massa potensial som slavars bort. Syskonens bakgrundshistoria t ex, relationen mellan Hansel och Mina och bortslösande av vissa karaktärer som t ex Sheriffen.

En film som har fått lite väl mycket negativ kritik. Det är en underhållande actionfilm, helt enkelt. Varken mer eller mindre. Förväntar man sig mer så blir man besviken. Men väntar man sig underhållande dum action så blir man nog rätt nöjd. Och ser man dessutom den i 3D så får man se rätt häftiga effekter.

Betyg: OK+

CAT. 8 (2013)

Ett vetenskapligt projekt att sammla energi från Solen orsakar av misstag en gigantisk solstorm som börjar slå ut all teknologi på Jorden och rubbar Jordens magnetfält. Vad som först verkar vara en mindre katastrof visar sig vara värre än någon kunnat ana och Jorden kan står inför en katastrof av Kategori 8: Jordens undergång.

Ännu en film med Jordens Undergång som tema. Den här gången om Solstormar som är ett väldigt verkligt hot. Fast jag tycker att twisten i mitten med det nya hotet var onödigt. Jag tycker det förstörde lite med att ha 2 stora hot istället för att koncentrera sig på 1.

Heter i Sverige Jordens Undergång: CAT. 8.

Betyg: Bra-

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...