Jump to content

Senast sedda film


okka
 Share

Recommended Posts

Chernobyl Diaries (2012)

Den unga amerikanaren Chris, hans flickvän Natalie och deras vän Amanda reser genom Europa till Kiev för att hälsa på Chris' storebror Paul som ska visa dem Moskva. Men så får Paul en idé, varför inte åka på en guidat äventyrstur till Chernobyl istället? Tillsammans med de engelska cykelturisterna Michael och Zoe åker de med guiden Uri ut till en stad som övergavs när kärnkraftolyckan inträffade.

Skräckfilm med manus skrivet av Oren Peli ("Paranormal Activity"'s skapare) i sammarbete med Van Dyke bröderna (Dick Van Dyke's barnbarn) som är mäst (ö)kända för sina Asylum-filmer.

Blev lite besviken när det visade sig inte vara Found footage då jag blev glad när det verkade vara Found footage. :P

En sak jag reagerade på var att guiden satte handen i vattnet. Det kan väl inte vara säkert?

En film som har fått mycket negativ kritik för att "trampa på minnet av katastrofen" och stora bojkottningar gjordes mot den. Men är det verkligen så konstigt att folk vill göra filmer som utspelar sig på en av världens kusligaste platser och världens störta spökstäder? Samma som kritiserar det här är helt OK med World War II filmer och skrattar gott åt "'Allå, 'allå!" medans de som var med om World War II tycker det hela är hemskt och trampar på minnet av de hemskheter som hände där. Det hela handlar inte om att det är omoraliskt eller fel att göra fantasifulla filmer inspirerade av tragiska händelser utan att det väcker obehagliga minnen hos de som upplevde det. Chernobyl katastrofen skrämde så otroligt mycket folk när det hände då kärnreaktorer fanns runtomkring oss alla som stora tickande bomber men innan dess så var inte faran så påtaglig. Men man får också tänka på att göra filmer, TV-spel eller skriva böcker är ett sätt att se till att en historisk händelse aldrig glöms bort. För de som inte var födda då så betyder Chernobyl inget speciellt men efter att ha sett en film, spelat ett spel eller läst en bok om Chernobyl så väcker det en nyfikenhet att kolla upp sanningen bakom berättelsen och det är viktigt.

Så betyder det att det är fritt fram att göra som man vill? Nej, lite takt får man ha att inte gå över gränsen. "'Allå, 'allå!" t ex skämtade aldrig om Judar eller de hemskheter Nazisterna gjorde.

Jag tycker det var en bra, spännande och välgjord skräckfilm som har fått oförkänat mycket negativ kritik IMO. En film jag kan rekomendera de som gillar skräckfilmer liknande "Paranormal Activity".

Betyg: Bra+

Along Came Polly (2004)

Reuben Feffer är en riskuträknare för ett försäkringsbolag och lever ett tryggt och stillsamt liv utan risker där hans dröm är att gifta sig och skaffa familj. Polly Prince lever livet som det är, stannar aldrig på en plats förlänge och älskar äventyr. När de först träffas så är de raka motsatser men Reuben är villig att försöka ändra sig för Polly's skull. Frågan är bara, känner Polly likadant?

Ben Stiller är pinsamheternas kung. Ofta råkar hans karaktärer ut för pinsamma och oftast obehagligt äkliga händelser, och det är inte annorlunda här. En typisk Ben Stiller-komedi med en stark grupp skådespelare från Hollywoods elite. Som vanligt är den underhållande från början till slut.

Betyg: Bra

10.5: Apocalypse - The Beginning of the End (2006)

USA har skakats av en grupp naturkatastrofer. Den senaste var en jordbävning på 10.5 som drog ner Los Angeles i en avgrund och orsakade en tsunami som översvämmade Hawaii. Tackvare Dr. Samantha Hill och Dr. Jordan Fisher's arbete så lyckas många evakueras i tid. Men det hela visar sig bara vara början. Efterskalv sprider sig över USA, grundvattnet stiger till ytan och utan förvarning börjar gammla vulkaner vakna till liv och få utbrott. Fler och fler underliga katastrofer avlöser varandra medans Dr. Hall desperat försöker komma på vad som ligger bakom det hela.

En katastrof film där USA (och såsmåningom världen) står maktlösa inför en ofattbar kris. OK specialeffekter som nog kändes bättre för 9 år sedan än de gör nu. En bra grupp skådespelare och en väldigt spännande film.

Slutet

är av det tragiska slaget då de misslyckas med att stoppa sprickan som delar kontinenten i 2 delar och stora delar av USA hamnar under vatten när ett nytt hav bildas (igentligen ett gammalt hav då det fanns där för många miljoner år sedan). Jag förstår tanken bakom det: Vi kan inte stoppa moder natur när den sätter igång och det kändes rätt att det slutade på det här viset. Det var säkerligen också orsaken de hade med krisen med kärnreaktorerna för att där skulle finnas en liten ljudglimt över att de lyckades rädda dem.

Jag hade velat sett lite aftermatch om karaktärerna för det hela slutar abrupt. En hint om hur deras liv kommer se ut sen. Likaså hade jag velat veta mer om det

nya Pangea som skulle skapas men det hade nog varit att begära förmycket. Sådant tar ju lite tid.

;) I det hela så var en stor kris avslutad men det var bara början på katastroferna som hela världen kommer få känna av. Eller kommer det kanska stanna med den här sprickan? Vem vet.

Man känner sig en aning vilse när filmen börjar då den löiksom börjar mitt i händelserna med att Los Angeles blir totalförstört och hjältarna hyllas för sina insatser. Kännslan är lite som slutet på en katastrof-film eller början på andra avsnittet i en miniserie. Ändå är filmen 2h41 min lång.

Hur som helst så var den bra och jag kan starkt rekomendera den till alla som gillar katastrof filmer.

Betyg: Bra

Cube (1997)

En grupp främlingar vaknar upp i en varsin mystisk kub. Ingen har någon aning om var de är eller hur de kom dit men snart inser de att de är omringande av dödliga fällor.

En bra och spännande psykologisk skräckfilm men många överaskningar. Både på gott och ont. Vissa sakker har jag blandade kännslor över då det var intresanta twister men samtidigt inte gick åt det hållet jag ville. Slutet

är en av dem. Likaså att personernas personligheter totalt förändrades genom filmen och att de som först verkade ond visade sig vara god och motsatsen. Någon mer än jag som fick känslan av att Worth var där för att han ställde förmånga frågor? Det visade ju sig att han visste att de tillfångatog människor sedan 2 månader tillbaka och hade dåligt samvete över sin del i det hela.

En film jag har planerat att se sedan den kom ut men som aldrig har blivit av. Iallafall trodde jag det men efter att ha sett den är jag övertygad om att jag redan har sett den för inte allt för många år sedan. Fast jag hittar inget som styrker det (har inte skrivit om filmen tidigare) och jag minns typ inget från filmen mer än en kännsla att jag känner väl igen det och har set det tidigare och mer än en vanlig Déjà vu.

Filmen som startade det hela. Hade det inte varit för Cube så hade det aldrig varit någon Saw eller liknande filmer heller. En hel del välikänbara ansikten (fast innan man kände igen dem :P) och en bra nervkittlande handling. Regin har ibland sina brister ibland men i grunden så är det en bra och spännande film.

En film jag starkt kan rekomendera till alla som gillar den här typen av film. Och den är inte så splattrig som man kanske kan först tro.

Betyg: Bra+

No Strings Attached (2011)

Adam och Emma har känt varandra sedan de var barn och hade ett One Night Stand när de var 14. Då och då träffar de på varandra och Adam hoppas helatiden på att Emma ska falla för honom som han fallit för henne men hon är inte intreserad av något förhållande. Så hon kommer med förslaget att de blir sexkompisar. Adam går med på det i hopp om att få henne att erkänna de känslor han är säker på att hon har för honom. Men frågan är hur länge han orkar spela detta spel.

En romantisk komedi med bra skådespelare. I bakgrunden får vi också se en klassisk romans mellan två karaktärer vilket är kul.

En film som jag kan rekomendera.

Betyg: Bra

48 Hrs. (1982)

Polisdetektiven Jack Cates snubblar av misstag över polismördaren Albert Ganz som nyligen rymt från fängelset och bestämmer sig för att fånga honom, vad som än krävs. Men för att lyckas behöver han någon som känner Ganz och de han umgås med. Som tur är sitter Reggie Hammond, en av Ganz's föredetta gängmedlemmar, i fängelse. Problemet är bara att han tänker inte hjälpa Cates medans han sitter inne så Cates skriver ut honom under 48-timmars. Det kommer bli de längsta 48-timmarna i deras liv!

Nick Nolte och Eddie Murphy i en klassisk udda-partner actionkomedi. Sånna här filmer görs inte längre.

Betyg: Bra+

Another 48 Hrs. (1990)

5 år har gått sedan sist. Jack Cates jagar den mytomspunna knark-kungen Iceman och dödar en misstänkt i självförsvar som hade i uppdrag att mörda Reggie Hammond men då ingen pistol hittas riskerar han åka dit för dråp. Nu är hans ända chans att få sin gammla vän Reggie att hjälpa honom men det är lättare sagt än gjort. Reggie släpps efter att ha fått 5 år förlängt för ett brott han inte har begått och hyser agg mot Jack för att han inte hälsat på honom i fängelset och inte ger honom de pengar som han lovat ta hand om. Nu måste Jack tvinga Reggie att hjälpa honom. Som sist har de 48-timmar på sig.

Nick Nolte och Eddie Murphy i uppföljaren till klassikern. En väldigt jobbigt film för de börjar med att Reggie hatar Jack och Jack försöker utpressa Reggie för hjälp. Blir lite bättre mot slutet.

Betyg: OK+

Cube²: Hypercube (2002)

En grupp främlingar vaknar upp i en varsin mystisk kub. Ingen har någon aning om var de är eller hur de kom dit men snart inser de att inget är som det borde i kuberna. Riktningar stämmer inte och ibland fungerar inte ens tyngdlagen som den ska. Och samtidigt som de försöker lösa hur de ska komma därifrån så jagas de av något mystiskt som dödar allt i sin väg.

Sci-Fi thriller och uppföljare på första filmen. Lite överaskande hur övernaturlig den här var med tanke på att orginalet iallafall höll sig innom vad som var möjlogt idag. Måste betyda att den här filmen utspelar sig långt efter första filmen.

Väldigt annorlunda orginalet även då den bygger på samma koncept. Inte lika överaskande som första filmen med sina twister och vissa saker kändes lite antiklimax.

Slutet

var överaskande men lite av en besvikelse.

En stundvis bra thriller som gör något nytt istället för att bara kopiera första filmen. Men tyvärr håller den IMO inte helavägen och var varken lika spännande eller bra som orginalet.

Betyg: OK+

Courage of Lassie (1946)

World War II pågår i Europa. Hundvalpen Bill blir kvarlämnad på en öde ö av misstag av växer upp där tillsammans med sin bästa vän Kråkan och andra vilda djur. En dag träffar han på en tonårig människoflicka som bestämmer sig för att ta hand om honom.

Filmen som är mäst känd för att Elizabeth Taylor var med i den. 3:e filmen med Pal aka Lassie i huvudrollen.

En mycket bra filme. Speciellt början när Bill växer upp i det vilda och blir vän med en brunbjörn och jagas av rovdjur.

"Vem är Bill?" "Var är Lassie?" vet jag att några säkert undrar. Saken är den att "riktiga" Lassie var bara hunden i första filmen. Hundarna i de andra filmerna har varit andra hundar som spelats av hunden Pal som också spelade Lassie. Det här är första filmen där Lassie används som artistnamn för Pal istället för att vara namnet på hunden i filmen. I första filmen ("Lassie Come Homes") spelade han honhunden Lassie och i 2:a filmen ("Son of Lassie") spelade han Lassies son. I 2 av de senare filmerna kallas hunden också för Lassie (en gång av en Skotte där Lassie betyder "lilla flicka") men saknar koppling till den "riktiga" Lassie.

Bill får en tuff resa. Han blir övergiven som valp, uppfostras i det vilda, jagas av rovdjur, han blir skjuten (2 gånger), påkörd, håller på att drunkna, blir en räddningshund för de Amerikanska soldaterna i WWII och drar i strid och får shellshock (blir galen pga kriget och förlorar sinnet för vän eller fiende). Filmens upplägg är liknande det i War Horse. Med skillnad då att Bill klarar inte av allt utan flippar tillsist ut.

En film jag kan rekomendera om man gillar Lassie eller filmer där huvudrollen är ett djur.

Betyg: Mycket Bra-

Cube Zero (2004)

En grupp främlingar vaknar upp i en varsin mystisk kub omringande av dödliga fällor. Av dem är Cassandra Rains den ända som minns något om livet före kuben. Samtidigt i kubens kontrollrum arbetar 2 personer med att hålla uppsikt på fångarna i kuben och spela in deras död. En av dem är Eric Wynn som har svårt att släppa tanken på att något inte stämmer med det hela.

Följ med bakom kulisserna och upplev den fruktansvärda sanningen om the Cube.

3:e och (hitils) sista delen i serien. Men de håller på att planera en Cube 3D.

Betydligt blodigare än de tidigare filmerna. Filen utspelar sig före de andra 2, som kanske titlen skvallrar om. Den förklarar lite om första filmen men skapar igentligen fler frågor än den svarar. Och den är den mäst skruvade i serien. Bizzar handling, väldigt underliga karaktärer och en blandning av gammal och framtida teknik på ett nästan steampunk aktigt sätt. Och mycket i filmen pekar på

att det är utomjordingar som ligger bakom allt. Med den avanserade tekniken, matpiller, ett totalt främmande språk och hela känslan, men samtidigt så försöker de få en att tro att det är USA's regering som gör såhär med de som de vill bli av med och att det hela handlar om hurvidar man tror på Gud meller inte samtidigt som Men in Black vaktar det hela. En annan underlig sak är att folk verkar känna till det hela med specialsoldater med tatuerade huvuden som kidnappar folk åt "regeringen". Som sagt, en väldigt underlig film.

En rätt bra film men inte alls lika spännande som de första 2. Mer som ett Sci-Fi drama med gore. Och den har inte alls de twister som tidigare filmer har haft.

Slutet var

väldigt skumt och lite dåligt.

Som film är den, som sagt, rätt bra, Men som Cube film så är den minst sagt underlig och passar inte riktigt med de tidigare filmerna. Men den var bättre än 2:an.

Betyg: Bra-

Gigli (2003)

Larry Gigli är en Torped som får i uppdrag att kidnappa en åklagares mentalt handikappade bror för att tvinga åklagaren att lägga ner fallet mot gangsterbossen han jobbar åt. På uppdraget träffar han en vackra Ricki som han snabbt faller för. Problemet är bara att hon föredrar tjejer.

Romantisk Drama Komedi från skaparen av Beverly Hills Cop. Underhållande, bra, tankvärd och lite underlig då en av filmens plotlines är

hur Larry "omvänder" Ricki till att vilja ha honom trotts att hon är gay.

Betyg: Bra-

Sherlock Holmes - The Sleeping Cardinal / Sherlock Holmes' Fatal Hour (1931)

Kathleen Adair är orolig att hennes bror, Ronald Adair, och ber deras gemensamma vän Dr. John Watson att undersöka saken. Sherlock Holmes själv har fullt upp med att undersöka ett rånmord på en bank som han misstänker kan leda till den ökända gängledaren Professor Robert Moriarty som Holmes länge har försökt bevisa ligger bakom de flesta brott i landet.

Första filmen med Arthur Wontner och Ian Fleming (nej, inte James Bond's skapare) som Sherlock Holmes och Dr. Watson. Var från början ansåg som en förlorad film men ett exemplar hittades sedan i USA.

Baserad på Sherlock Holmes berättelserna "The Empty House" och "The Final Problem" men precis som de flesta Sherlock Holmes filmerna från den tiden så utspelar den sig i "nutid".

Den här filmen använder sig starkt av repliken "Elementary, my dear Watson". Även då den användes i en film redan 1915 så var det troligen de här filmerna som gjorde den så populär. Den replik som är Sherlock Holmes kändaste men som sällan används längre då många anser det vara felaktigt då Sherlock Holmes aldrig säger det i böckerna. Men det stämmer bara till hälften. Då han aldrig säger exakt likadant så säger han i böckerna "elementary" och "my dear Watson" så det hela är igentligen inte helt fel.

Bra och spännande film som kan rekjomenderas till alla som gillar Sherlock Holmes.

Betyg: Bra+

The Sign of Four - Sherlock Holmes' Greatest Case (1932)

Mary Morstan får en paket med juvéler på posten och snart börjar hon terroriseras av en skurk vid namn Jonathan Small som vill åt dem. Hennes ända hopp är att vända sig till Sherlock Holmes och hoppas att han kan hjälpa henne.

Tredje filmen med Arthur Wontner men den här gången med Ian Hunter som Dr. Watson istället för Ian Fleming som i de andra filmerna.

"Tredje?", tänker ni? Ja, tyvärr så saknas Sherlock Holmes and the Missing Rembrandt (1932) då de var mindre försiktiga med att bevara filmerna på den tiden.

Äventyret som pressenterar Mary Morstan, framtida Mrs. Watson. Fast jag måste säga att

det kändes en aning hastigt att han friade till henne i slutet efter att bara har känt henne ett par dagar.

Inte mycket mysterium till det här, tyvärr. De börjar filmen med att visa exakt vad det hela handlar om.

Slagsmålen i slutet var roliga att se på då de spelade filmen extra snabbt för att ge den mer action vilket fick det att se mer komiskty ut istället.

En bra film, iallafall, som visa Holmes i sitt ess på alla möjliga vis.

Betyg: Bra

The Host (2013)

Det är fred på den ny blomstrande Jorden. Men inte för att människorna har lyckats komma över sina negativa sidor. Parasiter, kallade Souls, från en avlägsen värld har tagit över kropparna på så gott som alla på Jorden och förvandlat vår värld till ett paradis. Men de flesta människor är villiga att dö hellre än att förlora kontrollen över sina kroppar.

Wanderer har precis kommit till Jorden och fått sin nya kropp. Men kroppens ursprungliga ägare, Melanie, vägrar ge efter och kämpar imot innuti huvudet genom att visa känslor och minnen från sitt eget liv i hopp om att Wanderer ska få sympati för henne och hjälpa henne att komma tillbaka till sin familj.

Romantisk Sci-Fi Drama baserat på Stephenie Meyers roman vid samma namn. Tyvärr. Och jag säger inte tyvärr för att den är dålig utan för att det automatiskt fick folk att klassa filmen som en Twilight-aktig film. Resultatet blev att de som ogillade Twilight genast bestämde sig för att filmen var dålig och de som älskade Twilight blev besvikna över att filmen inte alls var som Twilight.

Det här är inte Twilight med rymdvarelser. Det är ett Sci-Fi Drama baserat på en bok om en väldigt annorlunda invasion. Där fienderna är fredliga varelser som ogillar våld, älskar att upptäcka och lever i perfekt harmoni. Problemet är bara att för dem att föröka sig och överleva så behöver de en värd att vara i. I de flesta världar så går det utan problem men på Jorden får de problem med människor som är envisa individer som hellre dör än förlorar sina kroppar.

Det hela med fredlig invasion där friheten står på spel har utforskats tidigare men mycket sällan. Mycket av problemen de har i filmen beror på att varelserna inte förstår människorna och samma sak på andra hållet. Det gör att människorna dödar Souls hänsynslöst medans Souls tycker att allt liv är heligt. Tyvärr finns det väl en plothole i det hela då personen i orginalkroppen tillsist dör efter att en Soul har tagit över vilket känns lite undertligt att Souls inte skulle tycka det var fel. Men kanske anser de mer att livet ligger i kroppen än hjärnan?

Det här är iallafall en bra och väldigt underskattad film. Skulle man tro betygen filmen har fått så skulle det här vara en av de sämsta filmerna någonsin och det är det verkligen inte. En väldigt intresant och bra film. Visst, den kunde ha varit bättre också men i grunden är jag nöjd. Bra skådespelare för det mästa även om det kändes att vissa karaktärer och intriger slösades bort genom att aldrig lösas. Trotts det så var filmen 2h5min lång.

Stephenie Meyer har sagt att hon planerar 2 böcker till men då "The Host" är 5 år gammal och hon visst inte kommit så långt med skrivandet (hon har problem med att döda karaktärer och den här handlar mycket om det) så tvivlar jag på att det blir mer och jag hoppas ärligt talat att det inte blir mer. Jag tycker det här räcker. Filmen förmedlade tillräckligt och det känns som att det inte finns så mycket mer intriger att köra vidare på. Visst,

Jorden är fortfarande invaderad men nu vet människorna vad de kämpar mot, fler Soulds går över till deras sida och då Souls inte brukar våld så borde människorna kunna vinna.

Det känns som att hon skulle behöva hitta på ett nytt hot för att fortsätta för "fredlig invasion" temat håller bara i en film, IMO. Jag är rätt nöjd med slutet som det är och det känns inte som att det lämnas några lösa trådar mer är det uppenbara.

Iallafall en bra film om man gillar annorlunda Sci-Fi Drama med ungdomsromanser. För att inte säga det mäst udda triangeldrama jag skådat i en film. :P Jag kan iallafall rekomendera den. Men förvänta er inget. Och framförallt, JÄMFÖR den INTE med TWILIGHT!

Betyg: Bra+

Redigerad av Crusader
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

The Triumph of Sherlock Holmes (1935)

Sherlock Holmes har dragit sig tillbaka pga hälsan och ska flytta till landet så att de nygifta Dr. John H. Watson och Mary Watson kan bo i hans gammla lägenhet där Watson tänker starta en klinik. Men Sherlock Holmes har svårt att släppa sitt ända stora misslyckande, att han inte lyckades bevisa för polisen att Professor Moriarty är det kriminella geni som ligger bakom de flesta stora brotten i Europa och inte lyckades få honom fälld.

4:e filmen med Arthur Wontner som Sherlock Holmes som här återförenas med Ian Fleming som åter spelar Dr. Watson efter att ha varit borta i förra filmen. Baserad på Sir Arthur Conan Doyle's sista roman om Sherlock Holmes The Valley of Fear, som i sig var baserad på verkliga händelser ang. den beryktade hemliga Molly Maguires ordern som folk på den tiden trodde var ett kriminellt gäng och togs ner av den berömda James McParland, som också är med i romanen som en annan karaktär. Här kallas de istället för The Scowrers Society och beskrivs de som en korrupt del av Frimurarna (antagligen dels för att verkligenheten kändes opassande och filmen utspelar sig under en annan tid) men i verkligheten var de Irländska gruvarbetare på 1800-talet som kämpade för bättre förhållanden i Amerika och flera historiker är osäkra på om de verkligen var skurkar eller anklagades för det som ett enkelt sätt att göra sig av med de som var besvärliga (då de avrättades). Sir Arthur Conan Doyle's roman fick en hel del kritik senare för det här men sanningen är att han hade bara hört talas om det och tyckte det var en intresant historia.

Lite underligt det hela med att Holmes säger att polisen vägrade arrestera Moriarty och att Watson vägrar tro att han är kriminell utan kallar honom för den harmlöse gammle professorn, med tanke på att senast man såg honom så drog poliserna iväg med honom efter att han försökt skjuta Holmes med ett gevär som används i tidigare mord och att Moiarty då hade en hemlig identitet som Holmers avslöjade. Tyvärr var det ofta så på den tiden att de struntade i att följa tidigare filmers händelser så nogrant. På den tiden fanns det ju inte hemvideos utan man såg filmen på bio och sedan inte mer så ingen väntade sig komma ihåg vad som hände i en film från 4 år tidigare och manusförfattaren brydde sig inte om att kolla upp det heller.

Så varför är Moriarty med i filmen? Jo han nämns även som inblandad i romanen då den utspelar sig innan "The Final Problem". Eftersom den här filmen utspelar sig efter Holmes besegrade Moriarty så fick de gå en annan väg här.

En rätt bra film men förlorar mycket på att halva filmen är en tillbakablick till USA.

Betyg: OK+

Liar, Liar (1997)

Fletcher Reede är en alltid upptagen advokat och ljuger alltid om det kan underlätta hans liv. När han missar sin son Max's 5års kalas trotts löfte att vara där så önskar sig Max att hans far inte kan ljuga under en hel dag. Ibland kommer önskningar att gå i uppfyllelse och det här kommer li en lång dag för Reede.

En Jim Carrey film på gott och ont. Jag tyckte hans överspelande var extremt roligt när jag var tonåring men nu tycker jag ärligt talat att det mäst är pinsamt dåligt.

Men trotts det en OK komedi.

Betyg: OK

Hot Fuzz (2007)

Nicholas Angel är Londons bästa polis och får därför de andra att se dåliga ut så han blir tvångsförflyttad till den lilla by Sandford, på landet.

Angel städar snabbt undan småbrotten i landet men strax efter han flyttar dit börjar en mystisk mördare döda byns invånare. Trotts att alla andra tror det bara är en grupp olyckor så är Angel övertygad om att något annat ligger bakom det hela.

En svart engelsk polis actionkomedi som har tidernas största och mäst oväntade (för att inte säga underligaste) twist. En klar parodi på amerikanska actionfilmer. Väldigt engelsk humor. Senast hade jag svårt att greppa den och veta vad som var skämt och vad som var alvar. Den här gången tog jag det mästa som humor.

Filmen flippar rätt ordentligt vilket också är meningen. Jag menar, det är trotts allt Edgar Wright och Simon Pegg som har gjort den. Kanske därför jag har lättare att axeptera det än jag annars hade haft. Väldigt våldsam och blodig men inte som sist då jag såg den oklippta versionen.

En film jag kan rekomendera de som gillar svarta komedier.

Betyg: Bra+

One True Thing (1998)

Ellen Gulden är en hård journalist som helatiden försöker komma ur sin fars skugga, författaren och professorn George Gulden. Men när hennes mamma, Kate Gulden, blir diagnoserad med cancer blir Ellen tvungen att stanna hemma och ta hand om henne.

Ett känslomässigt drama om familj med bra skådespelare. Hur en perfekt familj går igenom den värsta krisen i deras historia.

Väldigt bra, varm, tänkvärd, fin och underhållande.

Betyg: Mycket Bra+

Mama (2013)

Efter en lång letan hittar Lucas sina försvunna syskonbarn Victoria och Lilly i en öde stuga i skogen. Nu påbörjas den långa vägen tillbaka till samhället med hjälp av Lucas, hans flickvän Annabel och barnpsykologen Dr. Dreyfuss. Men något från skogen har följt med dem, något som vakar svartsjukt över dem och inte vill släppa taget. Något de kallar Mama!

Baserad på kortfilmen Mamá (2008) och skriven/regiserad av samma person som gjorde den. Producerad av Guillermo del Toro (som tyvärr verkar få allt beröm också).

En mycket bra, spännande och krypande skräckfilm. En hel del överaskningar, bra karaktärsutveckling och fantastiska barnskådespelare (de vuxna var också bra). Men tyvärr har filmen också sina fel.

Mot slutet känns det som att en stor del av handlingen klippts bort.

Lucas åkte till skogen och... vad hände där? Vad var meningen? Vad gjorde han under de där 24 timmarna han spenderade där? Varför ville hans brors spöke att han skulle åka dit?

Slutet

är en annan sak som bara känns fel. De bygger upp hela den tragiska berättelsen om ett galet spöke som bara ville ha tillbaka sitt barn. Men för att ge extra spänning och "djup" så slänger de bort den delen. Visst, det hade varit klassiskt men också väldigt fint och passande om det hade slutat med att hon fick tillbaka sitt barn. Istället så slängde hon bara barnet och ville ta Lilly istället. Många blev grymt besvikna och tyckte att slutet var dåligt. Allt för att de ville överaska. Ibland måste man bara veta när det är dags att låta det vara nog.

Hur som helst är det en mycket bra skräckfilm som jag starkt kan rekomendera.

Betyg: Mycket Bra

Sherlock Holmes - Silver Blaze / Murder At The Baskervilles (1937)

Sherlock Holmes och Dr. John H. Watson har blivit hembjudna till Sir Henry Baskerville för att fira att det är 20 år sedan fallet "The Hound of the Baskervilles". Av en tillfällighet har Inspector Lestrade fått ett nytt jobb vid racingbanan i närheten.

Professor Moriarty har skaffat sig en ointaglig fästning för att känna sig säker från alla sina fiender och hans första kund vill att han ska fixa ett hästrace.

5:e och sista filmen med Arthur Wontner som Sherlock Holmes. Även här med Ian Fleming som Dr. Watson. Löst baserad på Silver Blaze.

Filmen har en lite udda början då den, som en gammal TV-serie, presenterar skådespelarna och vilka karaktärter de spelar med korta klipp.

Moriarty är tillbaka utan förklaring på hur han överlevde slutet på förra filmen. Och åter igen så tror ingen på att Moriarty är en skurk. Inte ens Lestrade tror han är skurk och då var det ändå han som var med och avslöjade honom i förra filmen OCH den som sköt honom. En annan sak är att Sherlock Holmes bor fortfarande på Baker Street men i förra filmen flyttade han till landet och sålde lägenheten till Dr. Watson som startade en klinik där.

Det underliga är att det är samma manusförfattare på alla filmerna med Moriarty. Brydde de sig inte alls om vad de gjorde på den tiden eller var det de olika regisörerna som ändrade? Eller kanske det är så att det här skulle vara en prequel även då den inte stämmer helt med förra filmen?

En av de bästa grejorna är de sarkastiska skämt Holmes gör på Lestrade's bekostnad som Lestrade tar som komplimanger. :P

Intresant specialgjord semi-automatisk luftpistol Moriarty hade med både inbyggd ljuddämpare och hyllsfångare. Undrar om den hade funkat på riktigt.

Rätt bra film. Problemet med Moriarty-filmer är att man redan från början vet vem som är skylldig och varför.

Betyg: Bra-

Redigerad av Crusader
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Betar av några filmer jag sett på senaste. Orkar inte vara lika utförlig som Crusader, men om någon bryr sig om min åsikt så har ni den här:

This is 40: Näe, det här dög inte. Knocked Up var helt okej men den här filmen hade inte samma röda tråd, eller Seth Rogen för den delen. 134 minuter av familjegräl typ, det hela blev fruktansvärt långrandigt. Ett par gånger skrattade jag, men inte tillräckligt.

4/10

A Good Day to Die Hard: Generisk actionrulle. Det var ganska bra kräm i de första scenerna faktiskt, därefter dalade mitt intresse. Något med den dramaturgiska kurvan i den här filmen kändes dessutom helt off och på något sätt blev slutstriden lite antiklimax för mig. Filmen var inte rakt upp och ner dålig, bara medelmåttig. Undrar hur många gånger Bruce sa "I'm on fucking vacation!".

5/10

Olympus Has Fallen: Blev bjuden att se den här filmen på bio gratis då vi arbetade på en del av VFX:en i den. Finns en hel del kass VFX i den här rullen, men det är inte vi skyldiga till! Många studios som arbetade på den. I alla fall, filmen var mer som jag hade hoppats att Die Hard skulle vara faktiskt. Trots att den känns mer eller mindre som en ripoff lyckas den bättre än originalet. Fortfarande förstås väldigt tramsig med flera tveksamma plot holes, men om man bara vill njuta av en hjälte som dödar terrorister som aldrig förr duger den fint.

6/10

Upside Down: Jag gillade konceptet, men jag hade nog velat se att det användes till något annat än en tarvlig romans. Filmens räddas lite av häftig cinematografi och väldigt häftig visuell miljö. Handlingen i sig hade jag inte så mycket övers till.

5/10

Grave Encounters: Letade upp någon skräckfilm på Netflix att se med tjejen och landade på den här. Det ska föreställa att vara en sådan där "kontakt med andevärlden"-dokumentär gone wrong, typ. Lågbudgetrulle som ändå överraskade mig lite. Spänningen byggs upp väldigt, väldigt bra faktiskt. Inget överdrivet direkt in-your-face utan subtilt och precis lagom. Andra halvan av filmen går inte riktigt lika bra. För spretigt och slumpmässigt, och som ofta är problemet i skräckfilm är spöket/monstret läskigare när man inte fått se den/det än när den/det presenterats.

5/10

Nu ser det ut lite som att jag tycker varenda film jag ser är medelmåttig, så jag kan passa på att lägga in ett gott ord för Warrior som det var rätt länge sedan jag såg nu men som jag gillade en hel del! 8.5/10 får den.

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

The Saint in New York (1938)

New York är i ett förlorande krig med gangsters då alla som Polisen arresterar snabbt kommer ut igen tackvare mutor, hot och hala advokater. Något drastiskt måste göras och de styrande i staden bestämmer sig för att be The Saint om hjälp, en ökänd mästertjuv som bara stjäl från de kriminella och är känd för att komma åt även de svåraste brottslingar. Simon Templar måste nu sky inga medel för att döda de 6 farligaste brottslingarna i New York och identifiera deras hemliga boss, "the Big Fellow".

Allra första filmen om Simon Templar/The Saint. Filmatisering av Leslie Charteris' bok vid samma namn från 1935, den 6:e Romanen i serien (Short Story samlingar ej inräknade).

Romantik-skådespelaren Louis Hayward spelar titelkaraktären. The Saint's's ständiga nemesis Inspector Claud Eustace Teal byttes ut mot en ny karaktär kallad Inspector Henry Fernack som fick stanna kvar i hela filmserien samt även dök upp i ett par avsnitt av Roger Moore's serie.

Till skillnad från den kända serien med Roger Moore så är Simon Templar här, precis som i romanerna, en gentlemannatjuv som bara stjäl från kriminella. Hans riktiga namn är okänt och namnet Templar tog han som barn då han läste böcker om Tempelriddare. Smeknamnet "The Saint" kommer från initsialerna i hans tecknamn då hans förnamn alltid börjar med "S" och efternamnet alltid börjar med "T" ("ST" är i England en förkortning av "Saint") och lämnar små stickfigurer på brottsplatsen i form av ett helgon för att reta poliserna.

Hans ursprung är tyvärr något som folk har glömt och ledde till att den senaste filmen från 1997 fick ett minst sagt kyligt motagande då alla var vana vid Roger Moore's brottsbekämpande äventyrare medans filmen försökte hålla sig mer trogen karaktärens brottsliga orginalbakgrund.

Måste säga att det känns lite underligt med The Saint som mördare. Jag är inte van vid att se honom som en kallblodigt avrättare av kriminella. Känns underligt också att New York's ledare skulle anställa en lönnmördare. Jag hade nog föredragit om det istället hade varit så att han skulle sätta dit brottslingarna för saker de inte kunde trassla sig ur.

En sak jag finner underhållande är hu alla pratar vanligt utom Simon Templar som pratar som en karaktär ur en bok, vilket också komenteras i filmen.

En väldigt fartfylld, rolig och underhållande film som jag verkligen njöt av.

Betyg: Mycket Bra+

The Saint Strikes Back (1939)

Simon Templar är i San Fransisco där han försöker rensa upp bland stadens gangstrar, precis som han gjorde i New York. Och han vill givetvis blanda in sin gammle vän Inspector Harry Fernack i det hela.

Andra filmen i serien och baserad på romanen Angels of Doom. Första filmen med George Sanders som Simon Templar/The Saint.

Filmen börjar med att Simon Templar hintar om händelserna i New York, vilket visar på en viss koppling mellan vilmerna, något jag uppskattar. Precis som i förra filmen så mördar The Saint sina fiender i kallt blod. Fast inte lika många här.

Filmen börjar med att de visar småklipp på skådespelarna och skriver vilka de spelar, något som alltid får mig att tänka på gammla TV-serier.

En kul sak är att The Saint visslar på en av bitarna från Roger Moore TV-serien vilket känns kul. Det betyder att det finns en viss "The Saint" theme som funnits där redan från början.

Simon Templar är, som vanligt, väldigt komisk och driver med sina fiender samtidigt som han orädd beblandar sig med dem. En härlig, underhållande och rolig film. Bättre än första, faktiskt.

Betyg: Fantastiskt Bra

The Saint in London (1939)

Simon Templar är tillbaka hemma i London för att åter utföra sin nya favorit hobby, att krossa kriminella orginisationer. Till sin hjälp har han sin nya assistent Dugan och den äventyrslystna om än efterhängsna Penelope 'Penny' Parker.

3:e filmen i serien. Baserad på novellen "The Million Pound Day". George Sanders fortsätter brillgera som Simon Templar / The Saint.

Och för första gången i filmserien så är hans nemesis, Inspector Claud Teal från Scotland Yard, med.

Kul att Simon Templar har ett par medhjälpare som hjälper honom i filmen.

Lite mer av en familjefilm än de tidigare filmerna. Mindre våldsam och mörk. Som vanligt underhållande och rolig. Men kvaliteten på handlingen var mer av en TV-serie än långfilm. Dugan och Penny var ett trevligt tillskott. Lite synd att de inte är med i fler filmer men samtidigt så passar The Saint bättre utan ständiga medhjälpare.

Betyg: Mycket Bra-

Unrest (2006)

Alison Blanchard är läkarstudent och ska undersöka sitt första lik. Men varända gång hon ser liket så känner hon att något är allvarligt fel.

Indipendent skräckfilm gjord för After Dark Horrorfest: Films to die for. I trailern ska de ha påstått att de använder riktiga lik i filmen.

Bra, spännande och kuslig film även om den har sina dåliga sidor i slutet och logiska luckor. Och varierad kvalitet. Det är uppenbart att vissa småscener filmats med en vanlig kamera efter de antagligen hade filmat klart och lämnat tillbaka den vanliga kameran. Men jag kan klart rekomendera den till alla som gillar övernaturliga Thrillers/Skräckfilmer.

Betyg: Bra+

The Saint's Double Trouble (1940)

Simon Templar åker till Philadelphia där han gick i skola för att undersöka ett paket som han ska ha skickat från Kairo till sin gammle Professor.

Samtidigt är Inspector Henry Fernack i staden för att hälsa på sina gammla kollegor från tiden då han var polis i staden.

4:e filmen i serien. Åter igen med George Sanders som Simon Templar / The Saint. Men den här gången är den inte baserad på någon av "The Saint" böckerna. Men författaren och skaparen av bokserien, Leslie Charteris, var med och skapade den grundläggande handlingen till filmen.

Väl värt att notera är att en av rollerna spelas av Bela Lugosi, mäst känd som Dracula. En film som alla som påstod att han gjorde en överdriven dialekt som Dracula, borde se så de kan inse att det faktiskt var hans riktiga dialket då han kom därifrån.

Bra, som alltid. Fast jag blev lite besviken över att

det inte visade sig finnas någon förklaring till att det fanns en annan som såg exakt ut som "The Saint". Hoppades att det skulle vara hans bror eller något liknande.

Inte den bästa eller roligaste filmen i serien. Och den kan vara rätt rörig. Men den är ändå helt OK.

Betyg: Bra+

The Saint Takes Over (1940)

När Inspector Henry Fernack blir ditsatt av ett gäng fuskspelare och anklagad för mutbrott så återvänder Simon Templar till New York för att rentvå, och irritera, sin gammle vän.

5:e filmen i serien. Näst sista med George Sanders som Simon Templar / The Saint.

Wendy Barrie spelar för andra gången hans Love Intrest men som en helt annan karaktär.

Första filmen med Simon Templars ofrivillige sidekick Clarence 'Pearly' Gates.

Alltid kul att se Simon Templar retas med Henry Fernack. Här pratar han helatiden med Fernack som om Fernack är skylldig, trots att han vet att han är oskylldig. Bara för att retas. Och stackars Fernack har en jäkla otur att vara på fel plats vid fel tillfälle helatiden.

Lite roligt när Simon Templar gömmer en avlyssningsmaskin på ett kontor. Maskinen är stor som en Mikrovågsugn. :P

En ovanlig sak i den här filmen är att Simon Templar vid ett tillfälle gör ett misstag, vilket är rätt ovanligt. En annan väldigt kul sak var att för första gången se hur han planerar sina tillsynes spontana överaskningar och hur utråkad han blir medans han väntar på att det roliga ska börja. Man har ofta i filmerna sett en karaktär komma in i ett rum och överaskas med att Simon Templar är där som ingenting men det här är första gången vi får se honom planera och utföra överaskningen.

Väldigt bra och spännande. Och framförallt underhållande och rolig. Lite mörkare än de senaste filmerna har varit, men fortfarande inte lika mycket som de första två.

Betyg: Mycket Bra

The Saint in Palm Springs (1941)

Inspector Henry Fernack ber Simon Templar att resa från New York till Palm Springs med värdefulla frimärken i bagaget. Men andra är ute efter frimärkena och är villiga att mörda för dem. Nu är det upp till Simon Templar och hans vän, Hotellets House Detective Clarence 'Pearly' Gates, att fånga bovarna och lämna över frimärkena till deras rätta ägare.

6:e filmen i serien. 5:e och sista med George Sanders som Simon Templar / The Saint.

Clarence 'Pearly' Gates är med igen (komiskt nog som Hotell-polis) och är den ända karaktären, förutom Simon Templar och Inspector Henry Fernack, som varit med i mer än 1 film av den här gammla serien. Wendy Barrie spelar för 3:e och sista gången Simon Templars motspelerska men åter igen en ny karaktär. Det här är också 5:e och sista gången som Inspector Henry Fernack är med i den här filmserien (men karaktären är med i 2 avsnitt i TV-serien med Roger Moore).

Väldigt löst baserad på en srory av Leslie Charteris. Så löst att Leslie Charteris sedan skrev en novell-version av orginalet.

Väldigt kul när Simon Templar låtsas läsa i en tidning medans han studerar en ung kvinna och det visar sig vara en tidning om kvinnors badmode. Pinsamt för honom när han sa att han läste en intresant artikel och hon svarar "Jag ser det". :P

"Scotch and plain water" verkar vara hans drink (som James Bond har Dry Martini). Kommer ihåg att han tidigare har beställt det.

Simon Templar verkar en aning trött på att bli kallad "modern Robin Hood". :D Han verkar också trött på sitt rykte som brottsling och att bli igenkänd överallt. Kanske ett tecken på att skådespelaren är trött på rollen?

Precis som förra filmen får vi se en mer misslyckad sida av Simon Templar. För första gången i filmserien blir han överlistad. Och för ovanlighetens skull så har han ingen aning om vem boven i dramat är, något som han oftast vet nästan från början.

Väldigt bra, spännande och underhållande. Känns synd att det här är sista filmen med George Sanders.

Betyg: Mycket Bra

Warm Bodies (2013)

För 8 år sedan förvandlade ett virus större delen av befolkningen till zombies. R är en av dem. Men han har länge längtat efter något mer än att bara vänta, vara död och äta hjärnor.

De kvarlevande människorna har byggt en mur runt en stadsdel och lever ett liv av ständig kamp att hitta förnödenheter för att överleva. Julie är en av dem. Men hon längtar efter något mer än att bara överleva.

När R och Julie möts skapas något nytt. Något som kan förändra allas liv..., och död, för evigt.

Romantisk svart zombie komedi baserad på Zombie romanen vid samma namn. Många kallar den för en parodi på övernaturliga ungdoms romantiska filmer som Twilight men det skulle vara att underskatta filmen då den är mycket mer än så. Filmen är fortfarande väldigt mycket en "människa blir kär i övernaturligt väsen" film som Twilight och de andra och även då den har mycket humor så är det dens egen humor. Parodin är mer på zombies i andra filmer.

En mycket bra och rolig film jag varmt kan rekomendera alla som gillar romantik, zombies och monster. Men förvänta er ingen parodi!

Betyg: Mycket Bra

Redigerad av Crusader
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

The Saint's Vacation (1941)

Simon Templar ska åka på en välförkänad semester till Schweiz tillsammans med sin nervöse vän Monty Hayward men journalisten Mary Langdon är övertygad om att han planerar något och följer efter. Men Simon Templar behöver inte leta efter trubbel för han hittar det ändå.

7:e filmen i serien. Första med Hugh Sinclair som Simon Templar / The Saint. Löst baserad på romanen The Saint's Getaway men det är Leslie Charteris själv som hjälpt till att skriva film manuset.

Väldigt underligt att se Simon Templar med mustasch.

Filmen verkare vara inne på lite samma tema som förra filmen, med en Simon Templar som verkar lite trött på fara och äventyr, och framförallt trött på att vara känd.

Dåligt klippt film i fightingscenerna. De verkar ha filmat och klippt ihop fightscenen, lagt till musik och sedan klippt bort delar för scenen är hackig och musiken stämmer inte ihop.

Värt att notera är att Simon Templar's gammla nemesis Inspector Teal dyker upp mot slutet.

Helt OK men IMO den sämsta i den här serien, iallafall av de jag hitils sett. Den är inte alls lika rolig, Simon Templar's glimt i ögat är borta och han är inte alls lika överlägsen som han brukar vara.

Betyg: Bra

The Saint Meets the Tiger (1943)

En mystisk man lovar Simon Templar en miljon Pund men blir strax efter mördad utanför hans dörr. Inspector Teal kopplas snabbt in för att lösa det hela men det hindrar inte Simon Tempar och hans nya actionsugna butler Horace från att åka till en liten hamnby i sydvästra England och undersöka det hela själva. Den ända ledtråden de har är ett namn på en ökänd smugglare, "The Tiger".

8:e filmen i serien. Andra och sista med Hugh Sinclair som Simon Templar / The Saint.

Filmatisering av den allra första The Saint romanen, Meet the Tiger.

Väl värt att notera är att karaktären Patricia Holm är en återkommande karaktär i The Saint böckerna och Simon Templars kärlek. Trotts det så är det här den första och ända gången hon är med för hennes karaktär byts alltid bort i filmer och TV-serier.

Filmen var klar redan 1941 men blev försenad då filmbolaget bakom serien startade en ny filmserie kallad The Falcon som de satte George Sanders i huvudrollen (vilket är varför han slutade spela "The Saint"), något som gjorde Leslie Charteris rasande då "The Falcon" var en klar ripp-off av The Saint.

En rolig och underhållande actionfilm, precis som The Saint ska vara.

Betyg: Mycket Bra

The Saint's Return / The Saint's Girl Friday (1953)

Simon Templar och hans nya butler Hoppy blir tvugna att ställa in sin Julsemester i Monte Carlo och återvända till London när hans föredetta flickvän blir dödad strax efter att hon bad Simon om hjälp. Alla är övertygade om att det hela var en bilolycka men Simon är inte lika säker. Samtidigt försöker Inspector Teal, som sett fram emot en lugn Jul, luska ut vad hans gammla nemesis planerar.

9:e och sista filmen i serien. Orginalet Louis Hayward återvänder för en andra och sista film som Simon Templar / The Saint.

Till skillnad från de tidigare 8 filmerna så är den här filmen gjord av Hammer (ja, de gjorde inte bara skräck) med bolaget bakom de andra filmerna producerade dess släpp i USA.

Om ni undrar vad "Girl Friday" betyder så är det ett gammalt Amerikansk slang för en trogen kvinnlig assistent som gör flertal uppgifter åt arbetsgivaren. Ofta ser man dem i filmer göra allt från sekraterar arbete till städning, hämta kaffe, tvätta osv.

Precis som de senaste filmerna så är det här mer av en familjefilm men där är iallafall några mörkare delar.

Mycket bra, underhållande och rolig film. Känns lite tråkigt att det är slut nu. Men jag har hela serien med Roger Moore att se också. :)

Betyg: Mycket Bra+

Redigerad av Crusader
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Hej!

Det var länge sedan jag skrev i den här tråden, så nu ska jag göra en kort sammanfattning över några av de senaste filmer jag sett och de betyg jag vill ge dem.

Skalan är följande:

1. Kass

2. Ok

3. Bra

4. Nice!

5. !

De är placerade i ordning för att göra det mer lättöverskådligt.

The Hobbit - 1

Uruselt effektsökeri, plump dvärghumor. Som att se färg torka. Når inte ens upp till Härskarringen-trilogins fotknölar, och de är inte ens särskilt bra to begin with.

Romance - 1

Urusel postpornografi med pretentiös inramning i hopp om att investera "mening" i filmupplevelsen. Misslyckad skit.

9 Songs - 1

Urusel postpornografi med pretentiös inramning i hopp om att investera "mening" i filmupplevelsen. Misslyckad skit.

Ett päron till farsa! - 1

Tyckte om den när jag var yngre, men nu sög den. Chevy Chase är förstås fin, men manuset är under all kritik och humorn är antingen sexistisk eller rasistisk.

Mars Attacks! - 2

Kul! Inte särskilt bra, inte särskilt dålig. Kul!

Disneys Alice i Underlandet - 2

Jag älskar boken. Disneys filmatisering känns dock mest grötig. Förvirrat resultat.

The Breakfast Club - 3

Helt klart förtjänt av en fyra om den inte innehöll det mest slitna och fruktansvärt heteronormativa slut Hollywood någonsin skådat. Tyvärr. För filmen är bra.

En kvinnas martyrium (Jeanne d'Arc) - 4

Otroligt bra, men jag har lite problem med att bygga en film på sentimentalitet. Når inte upp till Dreyers absoluta mästerverk, Ordet.

Sanatorium Timglaset - 4

Riktigt bra surrealistisk nostalgitripp, uppenbar inspiration till Terry Gilliams alster. Om än lite långdragen så helt klart sevärd och tänkvärd film!

Spalovac Mrtvol - 4

"Krematorn", tror jag svenska titeln är. Oerhört imponerande fotografi och narratologi och betagande handling, men jag kan inte komma förbi att det rör sig om svart humor om förintelsen. Det enda som håller den från en femma.

Wild at Heart - 4

Närmar sig en femma, om populärkultur inte vore så förbenat svårt att ta till sig. En riktigt mäktig filmupplevelse.

Bela Tarr: Sátántangó, Werckmeister Harmoniak, Kharozat, Turinhästen - 5

Bela Tarr är främsta regissören senaste 40 åren. Saknar motsvarigheter. Paralleller dras väl ofta till Tarkovskij men, i mitt tycke, hamnar Tarr aldrig i samma tjatiga existentialism som Tarkovskij tenderar till. Vad man ser är vad man får, helt fritt från allegorier och symbolik. Och det blir ren och skär magi.

Histoire(s) Du Cinema - 5

Godards filmhistoriska sammelsurium är en ren fröjd att ta del av, om än vissa delar tenderar sunkig nostalgi och/eller sexism och hybris. Att det ändå resulterar i en femma har därför en motivering som väger riktigt tungt, nämligen: det här är det mest imponerande historiedokumentet jag någonsin tagit del av och redogör inte bara för filmteoretiska frågeställningar utan förklarar även vad som är underbart med filmväsendet.

Buster Keatons filmografi: The Cameraman, The General, Sherlock Jr., Steamboat Bill Jr., osv. - 5

Buster Keatons filmografi lämnar i vissa fall saker att önska, mest eftersom de i vissa fall är förankrade i den rätt sunkiga världssynen som präglade 20- och 30-talet. Men om man vore att bedöma hans karriär i helhet - vilket jag nu gör - kapitulerar jag helt och hållet. Han är magisk: filmhistoriens främsta utövare av slapstickhumor och världens mest innovativa regissör i samma oemotståndliga kropp!

Redigerad av okka
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

The Bay (2012)

En liten hamnstad i USA drabbas en dag av mystiska dödsfall som visar sig bero på muterade köttätande parasiter fån deras förorenade vatten. En Journalist var på plats och det här är hennes berättelse om vad som hände.

En mycket bra Found Footage / Fake Documentary om en miljökatastrof. Även då handlingen är falsk så bygger en del på fakta. De muterade Isopoderna finns på riktigt och kallas Giant isopod (de använder vissa riktiga bilder i filmen). De är rätt sällsynta men de är inte mutanter utan beror på att de lever så djupt. Men det finns mindre liknande som är parasiter och har infekterat människor. Bla. är de kända för att äta offrets tunga och ta dess plats så att allt den äter får parasiten istället. Så visst är det lite obehagligt om sådana hade blivit större och fler. Fast astt allt skulle hända på just en dag är skrattretande dåligt så filmen har sina plotholes. Och slutet är rätt antiklimax. Sedan består skådespelarna inte av de där okända skådespelarna som det brukar vara utan vissa som är påväg att blir stjärnor.

Men annars en mycket bra film som jag kan rekomendera.

Betyg: Mycket Bra-

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Moonrise-Kingdom-Poster_1247668_0.jpg

Svårt att inte bli helt förälskad. Riktigt fin feelgood-film som får mitt indiehjärta att slå bakåtvolter. Fantastiskt filmad och grym casting. Trodde aldrig jag skulle få se Bruce Willis, Bill Murray och Edward Norton i samma scen. 8,5/10

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Maneater (2007)

En liten pojke blir vän med en människoätande Tiger som terroriserar skogarna runt en småstad i USA. Stadens Sheriff vill informera och varna om det hela men stadens borgmästare anser att risken är överdriven och vill inte riskera skrämma bort turisterna från den kommande festivalen.

En av filmerna i Natur Skräck filmserien Maneater Series som RHI gjorde för Sci-Fi Channel. Gary Busey spelar huvudrollen, eller tror det iallafall. Jag tycker mer att han verkar vandra omkring i en dimma och försöker komma på var han är eller vad han gör medans han sluddrar något halvbegripligt.

Som en remake av Jaws fast med en Tiger istället för en Haj. Händelserna i början är nästan direkt samma som i Jaws.

Det ända som fattas är att en jägare dödar fel sorts katt och försöker hämta belöningen. :P

En förvånande bra film med en hel del överaskningar. Speciellt mot slutet när

man inser att Tigern inte alls håller samma vänskap till pojken som han har till den.

Ang. själva slutet

så var det lite väl kanske. Skjuta en bensintank så att Tigern sprängdes? Verkade som en olyckshändelse också.

Jag hade läst mäst negativt om filmen men jag tyckte faktiskt att den var rätt bra trots lite av de vanliga plotholes och hur de överdrev hur farlig Tigern var. Jag tykte väl inte riktigt om de övernaturliga vibbarna om att

pojken var född till att vara jägare och att han var en Tiger i själen men som tur är utvecklade de det aldrig och slutet hjälpte lite där.

Hur som helst är det här en film jag kan rekomendera de som gillar skräckfilmer om djur som dödar människor.

Betyg: Bra-

Croc (2007)

Jack McQuade äger ett Zoo i Thailand och har problem med skattemyndigheterna, djurrättsmyndigheterna och gangsters som vill köpa hans Zoo. Det hela blir bara värre när en stor Krokodil börjar terrorisera den lilla turistort efter att ha blivit bortkörd från sitt revir. Då det är de första Krokodilattackerna på 20 år går misstankarna direkt till Jack's Krokodilfarm. Bara en tror att det är en utomstående Krokodil, Krockodiljägaren Croc Hawkins.

En till av filmerna i Natur Skräck filmserien Maneater Series som RHI gjorde för Sci-Fi Channel. Michael Madsen spelar Krokodiljägaren Croc som specialliserar sig på att hämnas åt de annhöriga till krokodilernas offer.

Skådespeleriet bland de Thailändska skådespelarna har en väldigt låg nevå, tyvärr. Framförallt på tal men också på reaktioner. Det är uppenbart att få av dem har gjort det innan. Kanske hade det blivit bättre om de inte hade talat Engelska helatiden (varför talar Thailändare Engelska med varandra i filmen?).

Ett annat problem är specialleffekterna som ibland är helt OK men ibland blir riktigt usla. Med usla menar jag så extremt billig CGI att de känns som 10 år äldre. Jag förstår bara inte varför de förstör actinscenerna med det när de visar att de uppenbart kan göra betydligt bättre utan för resten av effekterna funkar.

Kvaliteten är inte alls lika bra som på Maneater. Men det känns inte som att man kan klaga på regisören Stewart Raffill. Han är en veteran och har gjort många OK B-filmer innan. Det handlar väl snarare om budget och kanske att de fick förlita sig förmycket på ortsbefolkningen till att vara arbetskraft.

Fast jag fattar inte hur man kan bli åtalad för dråp om ens Krokodil rymmer och dödar en människa. Men jag är ingen expert på lagar heller, speciellt inte Thailändska. :P

En sak som filmen har är shockscener. Det finns iallafall en scen som jag gapade över då jag aldrig hade väntat mig det och de lät det spela ut genom att få en att tro att det hela skulle sluta annorlunda.

När det gäller slutet

så tycker jag lite att de dödade den för enkelt och på ett lite "tråkigt" sätt och filmens klimax blerv istället att rädda Jack från att drunkna. Men jag är kluven.

Hur som helst så var det åter igen en förvånande bra film som visseligen kunde ha varit mycket bättre (framförallt i början) men också hade några riktigt bra stunder.

Betyg: Bra-

Grave Encounters (2011)

Lance Preston är programledare för reality serien "Grave Encounters" där han och hans team undersöker hus som det sägs spökar i. För avsnitt 6 har de fått tillgång till ett gammalt Mentalsjukhus där det sägs att hemska expriment utfördes på patienter för över 50 år sedan. De ska bli inlåsta där och spendera natten med att undersöka huset i hopp om att få bra filmklipp. Men snart visar det sig att de har fått mycket mer än de väntat sig.

En Found Footage film som gör sitt jobb. Den är kuslig och obehaglig. Tillochmed jag hoppade till i början och det är ovanligt. Bra skådespelare och några riktigt otäcka scener. Värst var

scenen när han dödar och äter en råtta vilket jag hoppas var trickfilmat även då det såg verkligt ut.

Svårt att veta om det är en fördel eller en nackdel att man

snart inser att de aldrig kommer komma ut därifrån. Visst, det tar boprt hoppet och man bara väntar på deras undergång men samtidigt så ger det också en förtvivlan och sorg då det blir att man ser en film om några som är dömda väldigt tidigt.

Sedan är det dåliga givetvis att Found Footage filmer har blivit väldigt förutsägbara. Man vet redan från början hur det kommer sluta (många av filmerna börjar tillochmed med att avslöja slutet) och saknar igentliga överaskningar. De är helt enkelt en form av underhållningsfilm som går ut på att se hur en grupp människor dör en efter en tills de alla är döda och en handhållen kamera ger det en verklighetskänsla. Lite tråkigt, kan jag tycka, att de sällan gör något nytt utan alla gör det likadant. Den här filmen

är tyvärr inget undantag. Men i det här fallet så passar det. Det känns som att det hade varit fel om det hade gått annorlunda.

Jag uppskattade iallafall filmen och tyckte den var bra. Det är en film jag kan starkt rekomendera alla som gillar Found Footage filmer eller skräck överhuvudtaget.

Betyg: Bra+

Eye of the Beast (2007)

En legendarisk 10-armad sötvattens Jättebläckfisk börjar terrorisera befolkningen på Fells Island när fiskarna i sjön börjar ta slut. Dr. Dan Leland från NORA är på ön för att undersöka varför fiskarna försvunnit. Samtidigt försöker öns nya opopulära Sheriff Katrina Tomas ta reda på vad som pågår men hindras av öns fiskare som försöker dölja sanningen samtidigt som de beskyller det hela på öns Indianstam.

En till av filmerna i Natur Skräck filmserien Maneater Series som RHI gjorde för Sci-Fi Channel. James Van Der Beek spelar Dr. Leland.

Hemskt folk på ön. De bahandlar Katrina Tomas som skit för hon är halvindian och för att hon säger sig ha sett Bläckfisken döda hennes pappa. Och så beskyller de allt på Indianerna och är hatiska.

Slutet var

lite bittersweet. De lyckades döda besten men det kostade mer än det smakade. 5 stycken fick sätta livet till för att de skulle göra det själva. Lite passande när man tänker på de tidigare filmerna i serien.

En bra monsterfilm med bra specialeffekter (bara det att de inte använde CGI för att göra monster eller båtar gör mycket) och helt OK skådespelare.

Jag måste säga att filmerna i den här Maneater serien har hitils visat sig ha en betydligt större kvalitet än jag hade väntat mig. Jag väntade mig ett riktigt bottenskrap men fick hitils 3 rätt bra filmer. Och precis som de tidigare filmerna så har de några överaskningar.

En film jag kan klart rekomendera alla som gillar monsterfilmer eller sjöodjur.

Betyg: Bra

Malibu Shark Attack (2009)

En Jordbävning skrämmer upp ett stim sällsynta stora Trollhajar till ytan och de börjar röra sig mot Malibu. För att göra det hela värre orsakar Jordbävningen en Tsunami som översvämmar stranden. De som inte hann undan är nu fast i de byggnader som fanns på stranden omringat av vatten och i vattnet simmar de hungriga Trollhajarna.

Ännu en av filmerna i Natur Skräck filmserien Maneater Series som RHI gjorde för Sci-Fi Channel.

Filmen börjar väldigt dåligt förklarad. Till synes är det en jordbävning som släpper lös förhistoriska rovdjur, något som har använts innan och är en väldigt tråkig, enkel och lat lösning på att få dem till nutiden, för att inte säga overklig. Att det skulle finnas undervattens grotter fulla med förhistoriska djur som har levt där i miljontals år är skrattretande. För att begripa hur det verkligen ligger till får man nästan läsa om Trollhaj/Goblin Shark på Wikipedia för att inse att de finns och att Jordbävningar ibland skrämmer upp dem till ytan.

Att använda hajar som är sällsynta och vi nästan inte vet något om (t ex vet vi inte hur stora de kan bli mer än att de kan blir mycket större än 4 meter). Det ger mycket frihet i att skapa hajarna för filmen. Men det har också sina problem.

Filmens största problem är den billiga CGI som de var tvugna att använda (då Trollhajar är extremt sällsynta djuphavsfiskar). Det betyder att de heller aldrig kan visa hajattackerna utan de händer alltid lite offscreen. Men det är sådant man får ta.

Som vanligt i den här serien så kan man aldrig riktigt förutsäga vem som kommer dö.

Slutet

var lite annorlunda då de tog ut sin ilska genom att förhand slå ihjäl den sista hajen.

En rätt OK film. Tycker man om hajar och filmer som Deep Blue Sea och samtidigt står ut med billig CGI så är det här rätt film.

Betyg: OK+

Redigerad av Crusader
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Wyvern (2009)

En by i Alaska terroriseras av en hungrig Wyvern, en 2-benad Drake, som har legat nedfrusen i glasiären i tusentals år men nu vaknat pga klimatförändringarna.

En till av filmerna i Natur Skräck filmserien Maneater Series som RHI gjorde för Sci-Fi Channel. Med Barry Corbin och Don S. Davis.

Den här gången är det en Wyvern (en sorts 2-benad Drake från Nordisk mytologi) som står för människoätandet. Upplägget är så att det både kan handla om den mytomspunna Wyvern från mytologin eller ett förhistoriskt djur. Även då de pekar mäst mot mytologin så visas det aldrig klart att det är just den teorin som stämmer mer än att Wyvern var fastfrusen i isen.

Då en film med den här typen av monster kräver CGI så var jag liute orolig att CGI-kvalitetan skulle vara lka dålig som tidigare filmer men Wyvern var faktiskt riktigt bra gjord. Inte högbudget bra men helt OK och kändes rätt trovärdig.

Bra skådespeleri för det mästa. Nick Chinlund känns som att han inte vet riktigt vem hans karaktär för Jake känns väldigt avdomnad på något vis (fast det finns lite av en orsak till det och där finns en scen som är lite av ett guldkorn). Karaktären tar onödiga risker och verkar reagera på det hela som om det var en helt vanlig dag och han brukar slåss mot stora flygande monster medans folk dör runtomkring. Men ett poäng får karaktären för att han hittade på vad för sorts kris de hade när han ringde efter hjälp istället för att, som de brukar, berätta sanningen och ingen tror honom.

En annan sak som jag reagerade på var Doktorn

som vaknar upp flera timmar efter att Wyvern slitit av hans arm och burit honom till sitt bo. Om inte chocken hade dödat honom så hade han blödit till döds på 10 minuter. Väldigt dåligt gjort. Varför använda just den personen som det var omöjligast hade överlevt?

Chief Dawson

hade jag velat överleva längre. Jag gillade karaktären.

Filmen har tyvärr sina logiska luckor också. Bor det verkligen bara 15 personer i hela jäkla byn? Eller käkade Wyvern upp alla de andra på 5 minuter? Man ser aldrig några andra och där finns inga barn och festivalen bestod av en grill på en gräsmatta.

En OK film som hade stora potensial men förlorar på dåligt manus. Där är en massa ologiska händelser, huvudrollen beter sig underligt och filmen har ett flertal luckor. Och slutet

är idiotiskt. Var hans plan verkligen att den skulle sticka in huvudet och fastna medans den satt med kroppen fram så att lastbilen kunde köra ner för stupet och krossa den? Isåfall har han världens jäkla tur för det där var en usel plan.

Gillar man drakar och monsterfilmer, och inte har större krav så kan jag rekomendera den här. Kanske hade jag förstora förväntningar efter hur bra de andra filmerna i serien hitils har varit?

Betyg: OK

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ferris Bueller's Day Off (1986)

Ferris Bueller bestämmer sig för att låtsas vara sjuk för att få en dag ledigt från skolan, och samtidigt som Ferris och hans vänner lever livet i staden bedriver skolans rektor en vansinnesjakt för att avslöja honom.

Rolig film, rekommenderas till den som vill se en avslappnad feel-good-komedi. Är man ett fan av Family Guy och inte har sett filmen bör man definitivt göra det, då många bitar ur Family Guy är klara referenser till Ferris Bueller's Day Off.

7,5/10

Redigerad av Bebben
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

The Blind Side (2009)

Den hemlösa Michael Oher lyckas komma in på en privatskola tackvare sin stora kroppsbygnad som var som gjord för att spela Football. En kall kväll träffar han på Leigh Anne Tuohy som bjuder in honom till sitt fina lyxiga hem för att stanna övernatten med hennes familj. Ingen av dem har någon aning att det här är början som kommer ändra alla deras liv.

Ett feel-good sport-drama med bla. Sandra Bullock som blev tilldelad en Oscar för bästa kvinnliga huvudroll. En filmatisering av biografin om Football stjärnan Michael Oher och hur han kom att hamna hos en vit familj som förändrade hans liv.

En väldigt fin, trevlig och rolig film. Visst har de säkerligen tagit sina friheter men grunden av berättelsen är sann och det är den som är så gripande. Filmen avslutas passande med att visa bilder på den riktig Michael Oher och familjen Tuohy. En väldigt ovanlig sak att en rik vit republikansk familj skulle adoptera en 17 årig svart kille utan vidare. Det är något som de har lite roligt med i filmen också. Den privata lärarinnan de anställer är demokrat till vilket pappan i familjen svarar "Jag kan inte fatta att vi adopterade en svart pojke innan vi hade en demokrat i guset.". :P

En bra film som jag kan rekomendera alla. Och om ni, som jag, inte är sportintreserade, så låt inte det skrämma er. Filmen handlar väldigt lite om sport.

Betyg: Mycket Bra+

Sunshine (2007)

Solen är döende. Efter ett misslyckat försök att omstarta den med en gigantisk bomb så görs ett nytt försök. Icarus II närmar sig solen när de plötsligt får ett nödanrop från Icarus I, det första skeppet som försvann för 7 år sedan.

Sci-Fi skräckfilm signerad Alex Garland och Danny Boyle. Med bla. Cillian Murphy och Chris Evans i huvudrollerna.

Intresant, spännande och bra film.

Betyg: Bra-

The Manchurian Candidate (2004)

Ben Marco kämpade i Gulf kriget för 12 år sedan där Raymond Shaw blev en hjälte när han räddade sitt team ur en omöjlig sitvation. Sedan dess har Marco haft hemska mardrömmar varje natt. När han en dag stöter på sin gammla team medlem Al Melvin så börjar minnen av hemska expriment komma tillbaka. Marco är nu övertygad om att han och Shaw, som nu är en Vice President kandidat, blev hjärntvättade.

Denzel Washington och Liev Schreiber i den här politiska konspirations thrillern. Bygger på en bok av samma namn. Skillnaden är att i orginalet så var det Kommunisterna (The Red Scare) i sammarbete med Ryssland och Kina som var skrukarna i det hela. I filmen tar de istället inspirerat av de konspirations teorier om olagliga exprimet på soldater som kom efter att flera soldater efter Gulf kriget fick psykiska problem. I filmen är det kapitalismen som är boven via ett girigt läkemedelsföretag och högerpolitiker, något jag finner minst sagt ironiskt. Lite som att filmen är en hämnd på boken.

Vissa saker skiljer sig från boken. Här är t ex Manchuria namnet på läkemedelsföretaget istället för den region som Kina och Ryssland delar.

Shaw blir här ihopsatt av 2 olika karaktärer (Vice President kandidaten och den hjärntvättade krigshjälten Shaw), och han och Marco få ombytta roller i slutet

där Shaw omprogramerar Marco att döda Shaw och hans mor medans i boken var det Marco som omprogramerade Shaw att döda sin mor och Vice President kandidaten.

En bra och spännande film.

Betyg: Bra

Grave Encounters 2 (2012)

När Found Footage filmen Grave Encounters släpps på DVD runt Halloween 2011 så är det många som undrar om det hela verkligen bara var en film eller om det igentligen hade hänt på riktigt. Filmstudenten Alex Wright tillhör en av de få som tycker filmen var usel och uppenbart falsk. För att visa hur en riktigt skräckfilm ska göras så påbörjar han och några kompisar en skräckfilm som ska vara nytänkande och överaskande. Men så börjar någon terrorisera honom med mystiska meddelande och bortklippta scener från Grave Encounters något som får Alex att bli mer och mer besatt vid tanken på söka sanningen bakom Grave Encounters.

En Found Footage film och uppföljare på succén Grave Encounters. Rätt smart att bygga uppföljaren på orginalfilmens släpp. Det bryter den 4:e väggen på ett väldigt intresant sätt. Men tyvärr gjorde de också valet att gå mer Mainstream med filmen vilket helt tar bort all mystik eller verklighetskänsla. Alla karakärerna är så sterotypiska och extrema, speciellt i första halvan av filmen. Faktum är att man glömmer det är Found Footage för det hela är så uppenbart B-regiserat. Det tar också bort all spänning och skräck. Medans den första var en obehaglig psykologisk skräckfilm mså är det här mer en svart skräck-komedi. Första halvan av filmen var rent utsagt usel. Andra halvan var betydligt bättre men då hade redan första halvan sabbat filmen. Mot slutet blev det hela bara löjligt.Slutet

var riktigt dåligt om än obehagligt.

Sedan vet jag inte hur smart det var att förklara hur huset fungerar med

att avslöja att den galna chefen på mentalsjukhuset använde magi för att föra samman huset med andevärlden. Även då det hintades om ritualer i första filmen så tar det bort det roliga med att komma på teorier som fans av första filmen gillade att göra.

Idén med att en grupp filmstudenter ska undersöka sanningen bakom första filmen var en smart idé med mycket potensial. Synd bara att de skaffade en usel regisör som totalt förstörde filmen.

Jag kan rekomendera den här om man har sett första filmen och inte har något mot att se dem förstöra vad den bygde upp. Eller om man bara vill se en halvdan skräck-komedi.

Betyg: Dålig

Behemoth (2011)

En gång vart 15000:e år inträffar hemska jordbävningar över hela Jorden som förändrar livet på planeten för alltid. Maya-indianerna ansåg att det var etrt gigantiskt monster som levde under marken med tentakler som spred sig över hela Jorden och att 2012 skulle de utplåna mänskligheten för att återföra balansen på Jorden.

Nu har Jordbävningarna börjat och starkast är de runt Mount Lincoln som ligger bredvid småstaden Ascension. Emily Allington som är i staden för att undersöka de underliga skalven stöter av en händelse på sin gammla pojkvän Thomas Walsh, som också försöker ta reda på vad som pågår samtidigt som hans mentalt ostabila far Professor William Walsh försöker övertyga sin familj att det handlar om en gigantisk best, en Behemoth.

En till av filmerna i Natur Skräck filmserien Maneater Series som RHI gjorde för Sci-Fi Channel. Med Ed Quinn och William B. Davis.

Ett plus i kanten för Jessica Parker Kennedy som verkligen vet hur man spelar panikslagen och chockad.

En bra och spännande monsterfilm med rätt OK CGI-effekter. Väldigt intresant film med bra skådespelare och intresant handling.

Det filmen faller lite på är det vanliga: Längden på filmen som gör att de tvingas hitta en snabb lösning på problemet (som oftast känns för enkel och otillfredställande eller ibland rent av magisk eller bara tur) och låg budget som betyder billiga specialeffekter. Lite synd tycker jag för att om den hade varit längre så hade de kunna fått in kampen om att hitta något som kan stoppa monstret och ha ett par misslyckanden först.

En annan sak jag saknar var dödsfall. Jag önskar att

Sheriffen hade vägrat utrymma staden så att det kunde bli lite kaos och katastorf i det hela. Som det var nu så dog bara 5 personer (bara en blev uppäten för att det skulle kunna kallas Maneater) och de första 3 var bara lite i förbifarten. Resultratet blir att Behemoth blev en mindre kris och lättdödad. Det känns som att hade de missat med raketen så hade det kvittat för flygvapnet kunde bara ha sprängt den eller i värsta fall nukea den.

Hur som helst är det här en bra film som jag kan starkt rekomendera alla som gillar monsterfilmer. Mycket mindre blodig än vad de andra filmerna i serien har varit och mindre våldsam men underhållande och bra.

Betyg: Bra

The Pacifier (2005)

Navy S.E.A.L. Shane Wolfe får sitt tuffaste uppdrag hitils: att beskydda en grupp ungar från spioner som vill ha deras pappas hemlioga program.

Klart underhållande action komedi om en Navy S.E.A.L. som får i uppdrag att vara barnvakt åt några ungar för att skydda dem mot spioner.

Haltar lite ibland och vissa scener är lite väl (som när ungarna försöker få honom att rammla ned för trappan för att bli av med honom) då komiken shiftar mellan vanlig komik och extrem komik (som Rumänskan som ser ungarna som onda varelser från helvetet).

Men väldigt rolig och har sina varma delar med drama.

Var roligt mot slutet när ungarna, nu tränade, besegrar en av skurkarna.

Betyg: Bra

Swamp Devil (2008)

Melanie Blaime återvänder efter 17 år till sin hemstad för att hjälpa sin pappa som anklagas för att ha dränkt en ung tjej i träsket och nu gömmer sig där medans beväpnade grannar jagar honom. Den enda i staden som tror han är oskylldig är Jimmy Fuller, en barndomskamrat till Melanie som hon inte minns.

Ännu en av filmerna i Natur Skräck filmserien Maneater Series som RHI gjorde för Sci-Fi Channel. Med Bruce Dern och Cindy Sampson.

En bra som spännande monsterfilm. Backstoryn till den påminner en hel del om

Nightmare on Elm Street.

Bra skådespelare men som vanligt lite halvdana CGI-effekter. Men den funkar för det mästa. Regin är bra men sedan är David Winning en TV-regisör veteran med vana för CGI-serier och filmer.

Slutet

var bra tänkt då det löste det hela på ett smart sätt utan att det kändes korkat eller för enkelt. Fast sista scenen var väldigt onödig då den sabbar det hela och allt de har kämpat för. Jag har alltid hatat sådana slut.

En film som jag kan rekomendera alla som gillar monsterfilmer och som kan axeptera billigare effekter.

Betyg: Bra

Hybrid (2008)

Forskare på ett militärt lab har kommit på ett sätt att transplantera hela ögon från hundar till blinda människor. Aaron Scates, som just förlorat synen i en olycka, får äran att genomgå de allra första ögon-transplantationen. Till en början är det hela ett mirakel då Aaron inte bara har fått tillbaka synen utan kan också se i mörker och har nu en övermänsklig hörsel. Men snart börjar han plågas av syner från den ofrivilliga donatorn, en skadad vild varg.

Han rymmer och träffar Halv-blod Indianen Lydia som letar efter vargen som hon hittade skadad vid vägkanten men som försvann från vetrinären under mystiska omständigheter.

Åter en av filmerna i Natur Skräck filmserien Maneater Series som RHI gjorde för Sci-Fi Channel. Med bla. Justine Bateman som mäst är känd som den något IQ-befriade dottern i Family Ties/Fem i Familjen.

Den här gången är det Indianmytologin om andevärlden, vargar, varulvar och Lycanthropy som står i centrum.

En stor brist i filmen är att den är lite dåligt klippt. Något de vid ett tillfälle försökt lösa med en voice over. Men den största är musiken som är Hip-hop vilket bara känns fel. Filmen har också dåliga effekter och här kan man inte klaga på CGI för det finns där ingen. Den känns helt enkelt billig och amatörmässig. Mer intresant än den är bra. Där finns potensial men hela upplägget är som ett förlångt avsnitt av en 90-tals TV-serie.

Jag hade rätt låga förhoppningar på den här filmen och tyvärr blev jag inte så värst överaskad. Dåligt klippt, dålig regi och skådespeleriet kändes stelt och saknade lite kemi mellan karaktärerna. Något jag tror mer beror på klippningen. En film jag inte riktigt tycker hör till Maneater serien (

även då de tryckte in en scen där han åt på en människa för att få det att stämma

) då det är ingen skräckfilm eller monsterfilm på det sättet som de andra är.

Ett troligen bra manus som tyvärr ha misshandlats av att fel personer ha gjort filmen. Gillar ni Indianmytologi, vargar eller har låg standard på filmer så kan du se den här.

Betyg: Dålig-

Redigerad av Crusader
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Såg Jurassic Park 3D ikväll. Filmen är, 20 år senare, fortfarande riktigt bra. och det var skönt att se den i fin kvalité! Vad gäller 3D:n så var det inget speciellt. Scenen med T-Rexen och bilarna i regnet blev mer intensiv, men inget mer än så. Den enda gången som man blev lite smått imponerad av 3D:n var när en av Veliciraptorerna hoppade upp genom hålet i taket mot slutet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Yeti: Curse of the Snow Demon (2008)

Ett Amerikansk Football lag råkar ut för en flygkrach i Himalaya när de är påväg till en match i Japan.

Medans två ger sig av för att kalla på hjälp så försöker de andra överleva kylan och bristen på mat. Ju längre tiden gå ju mer desperata blir de och fler börjar komma på att tänka på de döda kroppar som ligger ute i snön. Men de är inte de ända som tänker på att äta människokött för ovetandes för dem så är bergen bebodda av en människoätande Yeti.

Jag vet vad ni tänker men nej, det här är inte en Asylum Mockbuster av Alive. :P

Jag fortsätter med filmerna i Natur Skräck filmserien Maneater Series som RHI gjorde för Sci-Fi Channel. Med bla. Peter DeLuise.

Manus av Mark L. Lester som annars är mer känd som regisör till klassiker som Commando (1985) och Firestarter (1984).

Det första jag reagerar på: Vad för idioter ger sig ut i bergen för att jaga ett människoätande monster med bara en revolver? (Och varför har räddarna med sig pistoler? Borde inte gevär vara mer effektivt mot djur?) Sedan var scenen i början också dåligt klippt för det får det att se ut som om Yetin med magi stängde tunnlen eller något. Troligen ska det vara att han sprang fel. Jag önskar att de skippade den första biten.

En kul monsterfilm som uppenbart är starkt inspirerad av Alive. Ärligt talat så är den mer som en remake av Alive fast med en Yeti.

Bra skådespelare, spännande film även om man i förväg vet hur det mästa kommer gå. Helt OK sminkjobb på Yetin. Dåliga CGI-effekter, men som tur är så används de rätt sällan.

Rätt mycket sjuk humor i filmen. Framförallt

stackars Garcia som verkligen fick utstå mycket.

Filmen är väldigt mycket som en parodi eller satir. Bara lite alvarligare.

Slutet

som lite tråkigt då de dödade båda Yeti väldigt enkelt så det blev en "jaha" känsla över det.

En kul och underhållande B-monsterfilm och intresant variant av Alive. En film jag kan rekomendera de som gillar den här typen av filmer.

Betyg: Bra-

Redigerad av Crusader
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har betat av några skräckfilmer på senaste.

The Strangers

Från 2008, med Liv Tyler. Ett par blir mitt i natten besökta av främlingar med masker och vapen.

Suspensen byggs upp på ett ganska bra sätt och filmen lyckas bli ganska obehaglig då och då. Jag måste säga att man då och då stör sig på protagonisternas ganska orealistiska och rakt ut dumma val filmen igenom, och så har jag inte riktigt bestämt mig för vad jag tyckte om slutet... Men det var ändå en helt okej skräckrulle, måste jag säga.

6/10

The Grey

Från 2011 med Liam Neeson. Efter en flygplanskrasch i Alaska kämpar de överlevande med att klara kylan samtidigt som det visar sig att ett gäng blodtörstiga vargar är i området.

Jag gillade faktiskt den här filmen en del, av någon outgrundlig anledning. Kanske för att den påminde mig lite om Alive. Balansen mellan dialog och.. varg var lagom och regissören lyckades pressa in lite symbolik i slutet. VFX:en var inget vidare. Hyfsade skådespelarinsatser.

6.5/10

The Cabin in the Woods

Från 2011 med Cris Hemsworth. Fem vänner åker ut till en stuga i skogen och saker går åt helsicke ganska fort.

Vilken vrickad film! Den börjar som den mest generiska skräckfilm någonsin och slutar som... ja, jag vet inte vad. På de flesta punkter var filmen egentligen inget särskilt att ha, men konceptet är så vrickat och filmen ballar ur så mycket i slutet att man inte kan ogilla den helt.

6/10

Identity

Skräck/thriller från 2003 med John Cusack. Främlingar fastnar på ett motell under en storm och upptäcker att en av dem är en mördare.

Sögs in fort i filmen och mitt intresse hölls kvar genom hela. Intressant upplägg, okej skådespel och en story som var både förutsägbar och samtidigt inte. Överlag en ganska angenäm film.

7/10

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Rise of the Gargoyles (2009)

Architekt historikern Prof. Jack Randall ligger i en jobbig skillsmässa och tar lärarjobb över hela världen för att käna pengar då hans karriär gick åt skogen efter att han skrev en bok om möjligheten att Drakar och Gargoyls faktiskt en gång existerade som djur. Men så hittar kollegan Carol Beckham en kyrka med en underlig Gargoyl-staty på som ska rivas och hon försöker få honom intreserad i den. Först är han väldigt tveksam men under kyrkan ligger en urgammal kyrka som genast fångar hans intresse. Men något gammalt begravet i ruinerna. Något som aldrig borde släppas lös.

Ännu en film i Natur Skräck filmserien Maneater Series som RHI gjorde för Sci-Fi Channel. Med bla. Eric Balfour.

Den här gången tar de sig ann myten med Gargoyles statyerna som pryder många av de äldre husen i Frankrike.

Filmad i Frankrike med större delen av skådespelarna franska OCH till skillnad från Croc så pratar de också sitt eget språk. :P Kan visseligen bero på att de hade problem att hitta skådespelare som pratade engelska då de fick dubba en karaktär. ;)

Jag finner det en aning komisk att huvudkaraktären jobbar som lärare i Paris men är dålig på Franska.

Bra och spännande monsterfilm. Uppbygnaden är av det klassiska slaget med att hjälten finner att ett monster existerar och ska förgöra det. Mer än så behövs inte för en underhållande monsterfilm. Helt OK skådespelare och bra specialeffekter. CGI-monstret var klart godkänt. Filmen hade också, som många andra av filmerna i serien, en överaskning. Regin var bra och det syns att det var en TV-veteran-regisör som regiserat.

Slutet

var nåt av de bättre i den här serien då de oftast brukar vara väldigt snabba och plötsliga. Jag önskar bara att det fanns något som visade att den faktiskt dog.

Det här är en monsterfilm jag klart kan rekomendera alla som gillar monsterfilmer och inte har krav på en djup story eller konstigheter. Ren underhållning, helt enkelt.

Betyg: Bra+

Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull (2008)

1947 ingick Indiana Jones i en hemlig forskargrupp som skulle undersöka kvarleverna från en mystisk flygkrach i Roswell. 10 år senare blir han kidnappad av Ryssar som vill åt kvarlevorna. Han lyckas fly men får snabbt FBI på halsen som misstänker honom som Kommunist. När den unga Mutt Williams ber honom att hjälpa hans mamma och en gammal skolkamrat och kollega till Indiana Jones vid namn Professor Oxley som blivit kidnappade när Oxley undersökte legenden om kristalldödskallen så ser han det som en möjlighet att komma bort från problemen där hemma ett tag och hjälpa en gammal vän.

Indiana Jones är tillbaka efter 19 års oplanerad frånvaro. Tankarna var att en 4:e film skulle göras några år efter The Last Crusade men efter den gigantiska succé som filmen blev så fastnade uppföljaren i ett utvecklingshelvete där de ville få allt perfekt men aldrig blev nöjda. Manuset skrevs om ett otaligt antal gånger och det sägs att vissa manus såldes och gjordes sedan till TV-spel eller serietidningar. Ända orsaken vi fick den här filmen var en jäkla tur att allting föll på plats vid rätt tidpunkt. Tyvärr så verkar historien upprepa sig med nästa film då de inte ens har ett manus än. Precis som innan var det tänkt att det inte skulle ta så lång tid till nästa film men nu har det gått 5 år och inget har hänt så frågan är om de kommer hinna göra en ny film medans Harrison Ford fortfarande klarar av en action roll, eller ens medans han fortfarande lever. Problemet är samma som innan, att Steven Spielberg och George Lucas fortfarande är huvudansvariga för filmerna och jobbar extremt långsamt.

Hursomhelst så är det här en klassisk Indiana Jones film gjord likadant som de gjorde gammla filmerna. Stuntmän, miniatyrer, klassiska specialeffekter. En viss CGI används men bara till de saker som är omöjliga att göra snyggt utan. Krutgubben Harrison Ford gör nästan alla sina egna stunts. En härlig hyllning till de klassiska filmerna och klassiska äventyrsfilmer överhuvudtaget. Visst, den är inte perfekt och jag vet att många hade problem med slutet (fast inte jag då jag tyckte det var kul att Indi får uppleva allt möjligt under sitt liv). Men det här är ändå en mycket bra film och en passande återkomst för Indiana Jones. Och skulle det vara så att det här är sista filmen så fungerar den som ett bra avslut till karaktären också.

Betyg: Fantastiskt Bra-

Redigerad av Crusader
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...