Jump to content

Senast sedda film


okka
 Share

Recommended Posts

Jag såg också Interstellar igår!

Harregud vilken hög ambitionsnivå den där Nolan har! Tre timmar av pampiga rymdbilder, hightech-skit och ett episkt äventyr. Synd bara att alla skådespelare umgås via one-liners och ser så tillgjort snygga och anpassade ut. Pallar inte kolla på så mycket hollywoodproduktioner just för att jag sitter och himlar med ögonen så mycket när jargongen känns för tillgjord. Skrattade inte en enda gång under hela filmen och kände mig näst intill provocerad när andra biobesökare skrattade konstant åt till synes ingenting särskilt?

Men den var definitivt sevärd ändå. Rymden är ball och ibland kändes det som ett långt avsnitt av Cosmos, vilket uppskattas. Tid och dimensioner är alltid lika häpnadsväckande att försöka greppa. Blev vilda diskussioner efter att ha lämnat biosalen, så den gjorde sitt jobb.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det som är fett med Nolan är ju att han lyckas kombinera tänkvärda aspekter men som ändå kan engagera gemene man. Finns alltså saker i filmerna som tillfredsställer såväl filmfantaster som folk som bara vill se en go rulle. Tycker egentligen det är töntigt att kritisera honom när han uppenbarligen är ett geni. Känns ofta som att man gör det bara för att. Självklart har man rätt till sin åsikt men förstår inte hur man kan inte kan golvas av hans genialitet.

Jag menar, om det inte räcker med att göra en film som Interstellar och Inception för att bevisa att man är en grym jävla filmskapare, vad krävs då? Det är bara larvigt att se ner på det. Krossar alla indie-rullar i världen. Jag kan uppskatta sånna också naturligtvis.

Redigerad av Weener
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det som är fett med Nolan är ju att han lyckas kombinera tänkvärda aspekter men som ändå kan engagera gemene man. Finns alltså saker i filmerna som tillfredsställer såväl filmfantaster som folk som bara vill se en go rulle. Tycker egentligen det är töntigt att kritisera honom när han uppenbarligen är ett geni. Känns ofta som att man gör det bara för att. Självklart har man rätt till sin åsikt men förstår inte hur man kan inte kan golvas av hans genialitet.

Töntigt att kritisera honom när han uppenbarligen är ett geni..? Jösses. Golvad av hans genialitet..? Än en gång, jösses. Smaken är som baken! Förstår verkligen inte hur somliga hävdar att Hollywood, över huvud taget, kan skapa någonting som är "genialt": det är en industri driven av ekonomisk vinst, exakt allting i och runt om filmerna är beroende av ekonomiska aspekter snarare än konstnärliga sådana. Oavsett hur "effektfullt" och "tänkvärt" det framställs. Bra underhållning, är vad hans filmer är: genialiskt? Långt ifrån. Det är en produkt av en filmindustri vars enda målsättning är att tjäna pengar. Och ur ett ekonomiskt perspektiv är väl det genialt. Men knappast konstnärligt genialt.

edit.

Hur kommer det sig att du antar att Interstellar och Inception är kanoniserade mästerverk? Din smak är subjektiv. Min smak är subjektiv. Om kulturupplevelser ska diskuteras går det inte att göra den typen av extrema antaganden: det är bara larvigt att hävda att smak är objektivt.

Redigerad av okka
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Förstår vad du menar men tycker samtidigt att bara för att känns som att du menar att är något som det står stämplat "Hollywood" på så är det per automatik dåligt och inte konst. Spelar väll ingen roll om det ligger pengar och vinsttänk bakom skiten, kan ju fortfarande beröra och ses på som konst. Men självklart har jag inte rätt eller du fel. Är ju bara vad jag tycker och har svårt att sätta mig in folks skallar när dom kritiserar Nolan. Jag anser att han är en enorm konstnär, även om han håvar in storkovan.

edit : Hade ju räckt att han slängde ihop vilken smörja som helst i filmen och inte alls brytt sig om resultatet om pengar var det enda som låg bakom. Han hade fått in sina slantar ändå. Men nu gör han ju något grymt av det samtidigt som han har förmånen att tjäna big cashhhh påt.

Redigerad av Weener
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Borde inte Nolans filmer klassas som design snarare än konst? Är verket skapat för att tillfredställa en stor, köpstark publik är det väl design det handlar om? Han är bra på sin grej, oavsett.

Edit: Jag gick och såg båda Batmanfilmerna på bio trots att jag är allergisk mot superhjältar. Även om jag kände mig likgiltig inför konceptet och Batmanfilmerna i sin helhet, så uppskattade jag ändå Jokern och det där; precis som alla andra. Bra design!

Redigerad av IceCandy
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Förstår vad du menar men tycker samtidigt att bara för att känns som att du menar att är något som det står stämplat "Hollywood" på så är det per automatik dåligt och inte konst. Spelar väll ingen roll om det ligger pengar och vinsttänk bakom skiten, kan ju fortfarande beröra och ses på som konst. Men självklart har jag inte rätt eller du fel. Är ju bara vad jag tycker och har svårt att sätta mig in folks skallar när dom kritiserar Nolan. Jag anser att han är en enorm konstnär, även om han håvar in storkovan.

När du inledde diskussionen med att hävda att jag inte erkänner hans genialitet, istället för att argumentera för varför han är ett geni, så ansåg du att du har rätt och jag har fel.

Interstellar kostade $165 000 000 att göra. Poängen med filmen är att dra in en vinst på över $165 000 000. Genialiskt? Jorå, ur ett kapitalistiskt perspektiv. Det handlar inte om att det är "stämplat" Hollywood - det handlar om att det är Hollywood. Det är en bransch för underhållning, och det innebär en kompromiss av innehåll. Det är ett cyniskt förhållningssätt till publiken: det innebär inte att det automatiskt är dåligt, det innebär bara att det automatiskt syftar till att håva in cash.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Då ber jag om ursäkt, var inte min mening att sätta mig över dig.

Utan dom miljonerna hade filmen inte kunna bli det den blir och jag är så jävla tacksam över varenda miljon dom har lagt så att jag kunde få ett av mina top 10 mäktigaste bioögonblick någonsin. Jag skiter fullständigt i om dom går med vinst eller inte så länge man gör något bra av pengarna. Sen håller jag med om att det görs en jävla mängd skit, Marvelrullar som pumpas ut och oändliga uppföljare som är ren och skär skit men Nolan gör konst.

Eftersom vi faktiskt är på ett GTA-forum, ta GTA 5 som ett exempel. Världs mest sålda spel. Är inte det konst? Den öppna vackra grafiska världen fylld med djur och människor? Bara för att det kostat mycket och dragit in mycket pengar försvinner väll inte den konstnärliga aspekten i det hela?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Då ber jag om ursäkt, var inte min mening att sätta mig över dig.

Utan dom miljonerna hade filmen inte kunna bli det den blir och jag är så jävla tacksam över varenda miljon dom har lagt så att jag kunde få ett av mina top 10 mäktigaste bioögonblick någonsin. Jag skiter fullständigt i om dom går med vinst eller inte så länge man gör något bra av pengarna. Sen håller jag med om att det görs en jävla mängd skit, Marvelrullar som pumpas ut och oändliga uppföljare som är ren och skär skit men Nolan gör konst.

Eftersom vi faktiskt är på ett GTA-forum, ta GTA 5 som ett exempel. Världs mest sålda spel. Är inte det konst? Den öppna vackra grafiska världen fylld med djur och människor? Bara för att det kostat mycket och dragit in mycket pengar försvinner väll inte den konstnärliga aspekten i det hela?

Jag förstår din synpunkt. GTA 5 är ett bra exempel. Men jag vill inte hävda att det är konst: det är progressiv spelutveckling som är väldigt bra underhållning. Ekonomi är alltid en förutsättning för produktioner, och en nödvändighet för att projekt över huvud taget ska vara genomförbara. Dessvärre försvinner en konstnärlig aspekt av alla former av begränsningar - en oerhörd budget innebär möjligheter, men industrin har samtidigt villkor för hur budgeten förvaltas och vad som är möjligt att göra för en så pass bred publik som möjligt - för att kunna tjäna så mycket pengar som möjligt. Nolans filmer är också bra underhållning, men de är utformade för att passa industrins krav. Oavsett hur talangfull regissören är, ligger den sanna ambitionen med verket i kapitalismens händer. Som motpol kan väl Preston Sturges användas som exempel, som befann sig i Hollywood men ingen ville jobba med honom för att han följde sina visioner istället för produktionsbolagens villkor. Han sålde rättigheterna till en av hans filmer för en dollar till ett produktionsbolag, vilket innebar att de fick behålla intäkterna, men han fick möjlighet att följa sin vision.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom du läser/läst filmvetenskap och uppenbarligen kan dina grejer tänker jag inte fortsätta diskutera utav rädsla att göra bort mig. Har förstått din poäng och tycker den är bra. Men jag står fast vid att Interstellar är bland det bästa jag sett. Kram på er alla!

Du gör verkligen inte bort dig! Sjukt bra diskussion. Och jag respekterar din åsikt, och ser fram emot att se Interstellar. Kram!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Töntigt att kritisera honom när han uppenbarligen är ett geni..? Jösses. Golvad av hans genialitet..? Än en gång, jösses. Smaken är som baken! Förstår verkligen inte hur somliga hävdar att Hollywood, över huvud taget, kan skapa någonting som är "genialt": det är en industri driven av ekonomisk vinst, exakt allting i och runt om filmerna är beroende av ekonomiska aspekter snarare än konstnärliga sådana. Oavsett hur "effektfullt" och "tänkvärt" det framställs. Bra underhållning, är vad hans filmer är: genialiskt? Långt ifrån. Det är en produkt av en filmindustri vars enda målsättning är att tjäna pengar. Och ur ett ekonomiskt perspektiv är väl det genialt. Men knappast konstnärligt genialt.

edit.

Hur kommer det sig att du antar att Interstellar och Inception är kanoniserade mästerverk? Din smak är subjektiv. Min smak är subjektiv. Om kulturupplevelser ska diskuteras går det inte att göra den typen av extrema antaganden: det är bara larvigt att hävda att smak är objektivt.

I ditt första inlägg får du det att låta som att Nolan bara är kass. Att han gör "taffliga försök" och att han är en "pseudointellektuell loser". Sedan erkänner du att du är mycket väl medveten om att han gör det för att engagera den breda publiken och att han är skicklig på att skapa underhållning. Att det egentligen är filmbolagen som tvingar honom att kompromissa för att filmen ska generera pengar. Jag tänker inte argumentera med dig om det sistnämnda, men i första inlägg gick du mer till angrepp mot Nolan som regissör och det var det jag reagerade på.

Sedan är det det där med kompromisserna, för att filmen ska kunna gå hem hos "folk". Det är därför det är lätt att liksom placera dig på en hög häst även fast jag vet att det är ett cheap shot (ber om ursäkt!) - men det blir liksom så eftersom jag tillhör "folk" men inte du - för jag ser inte nödvändigtvis lika många kompromisser och problem i en Hollywoodproducerad film som du. Vi värdesätter olika kvalitéer i filmer och personligen tar jag inte illa upp om en film saknar lite subtilt berättande, symbolik man får gräva efter och frågor hos filmtittaren som inte regissören har smällt i ansiktet på en för det är inte så viktiga aspekter av en film för mig. Jag blev tagen av den stundtals fenomenala scenografin, den visuella upplevelsen (såg den på en av tre biografer i Europa som visade den i 70mm!), och filmen höll sig kvar i tankarna efteråt både hos mig och hos sällskapet jag gick med, allt detta bidrar till en väldigt angenäm filmupplevelse för mig.

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Jag och två vänner som likt mig aldrig sett mer än slökollat på, på sin höjd, en halv Star Wars-film och Family Guy-parodierna bestämde oss för att ta tag i det. Såg Episod IV och V ikväll. Bitvis förskräckligt dålig dialog och minst sagt blandade skådespelarinsatser till trots älskar jag det. Kan nog bli något med rätt marknadsföring.

Råkade för övrigt spoila den egentliga relationen mellan Luke och Leia. Trodde alla visste. Tydligen inte.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tittade nyss på The Interview... haha, vet inte riktigt vad jag ska säga. Egentligen är det en medioker film men med tanke på allt ståhej kring den så var det rätt roligt ändå. Det går väl att sammanfatta den som så att det är ett "svar" på Nordkoreas propaganda mot USA på ungefär samma intellektuella nivå men med något högre produktionsvärde.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag och två vänner som likt mig aldrig sett mer än slökollat på, på sin höjd, en halv Star Wars-film och Family Guy-parodierna bestämde oss för att ta tag i det. Såg Episod IV och V ikväll. Bitvis förskräckligt dålig dialog och minst sagt blandade skådespelarinsatser till trots älskar jag det. Kan nog bli något med rätt marknadsföring.

Råkade för övrigt spoila den egentliga relationen mellan Luke och Leia. Trodde alla visste. Tydligen inte.

haha underbart. Star Wars är min barndom! DU har mycket bra framför dig.

Såg även jag "The Interview". Gillar man Rogen och Franco så gillar man filmen. Satiren var inte så farlig heller, väldigt harmlös egentligen. Absolut inte värre än Team Americas satir som kom för några år sen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tittade nyss på The Interview... haha, vet inte riktigt vad jag ska säga. Egentligen är det en medioker film men med tanke på allt ståhej kring den så var det rätt roligt ändå. Det går väl att sammanfatta den som så att det är ett "svar" på Nordkoreas propaganda mot USA på ungefär samma intellektuella nivå men med något högre produktionsvärde.

Jag håller med! Det va en väldigt medioker film med rätt dålig humor och rent generellt väldigt korkad. Den blev mest intressant för att ståhej kring Nordkorea och filmen i sig, hade det inte varit något ståhej så tror jag verkligen inte att den hade tjänat speciellt mycket pengar eller ens fått bra betyg. En film jag inte tänker se om iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Haha, The Interview snittar på 7,1 på imdb, samtidigt som majoriteten av de som recenserar filmen ger den ett i betyg, och de är inte nådiga. Hur ska man tolka detta? :lol:

http://www.imdb.com/title/tt2788710/reviews?ref_=tt_urv

Jag såg den just. Den är extremt usel!

Det höga betyget är nog inte för filmens kvalitet utan p.g.a. omständigheterna runt omkring.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...