Jump to content

Senast sedda film


okka
 Share

Recommended Posts

The Collector (2009)

Arkin jobbar med att renovera en rik familjs hem. Vad de inte vet är att han är en inbrottstjuv som spanar in stället i väntan på rätt tillfälle.

Hans frus obetalda skulder till en lånehaj tvingar honom att bryta sig in i sin arbetsgivares hus tidigare än planerat, mkedans de är på semester. Men snart upptäcker han att han är inte ensam i huset. En seriemördare har tagit över huset och håller familjen fånge. Han har spikat igen alla fönster, låst alla dörrar och hela huset är riggat med fällor. Arkin är fången i en dödlig lek där den överlevande får äran att bli en del av mördarens sammling.

Manuset var från början planerat som en SAW-prequel och det är uppenbart. Filmen är som en blandning mellan SAW och Home Alone. En lite underlig film då regisören ofta fokuserar på underliga saker med en underlig fasination för insekter. Men samtidigt hade den också några mycket smarta och bra scener och filmen var riktigt snygt filmad. Filmen är regiserad och skriven av mannen som gjorde SAW IV-VII.

Filmen börjar riktigt bra men tyvärr så håller det inte hela vägen.

Den faller rätt snabbt in på de gamla slasherbanorna med nya offer som plötsligt uppenbarar sig och snabbt blir dödade. Speciellt flickan som han spenderar en massa tid på attr leta efter men bara plötsligt uppenbarar sig efter han har flytt från huset.

Filmen är snygt designad med häftiga fällor och dödsscener men själva manuset och händelseförloppet är inget vidare. De bortklkipta scenerna gav en del viktig information som att Arkin inte vill vara brottsling utan vill leva ett hederligt liv men är tvingad pga en skuld till en crimeboss.

Jobbiga ljuseffekter i menyn och introt.

En uppföljare är planerad kallad "The Collection".

Hade potensial och kunde ha varit något riktigt bra men tappar tyvärr snabbt bort sig.

5/10

som vanligt störde jag mig på alla "fel" folk gör i zombiefilmer.

Kan du utveckla det där?

Redigerad av Crusader
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

The Collector (2009)

Arkin jobbar med att renovera en rik familjs hem. Vad de inte vet är att han är en inbrottstjuv som spanar in stället i väntan på rätt tillfälle.

Hans frus obetalda skulder till en lånehaj tvingar honom att bryta sig in i sin arbetsgivares hus tidigare än planerat, mkedans de är på semester. Men snart upptäcker han att han är inte ensam i huset. En seriemördare har tagit över huset och håller familjen fånge. Han har spikat igen alla fönster, låst alla dörrar och hela huset är riggat med fällor. Arkin är fången i en dödlig lek där den överlevande får äran att bli en del av mördarens sammling.

Manuset var från början planerat som en SAW-prequel och det är uppenbart. Filmen är som en blandning mellan SAW och Home Alone. En lite underlig film då regisören ofta fokuserar på underliga saker med en underlig fasination för insekter. Men samtidigt hade den också några mycket smarta och bra scener och filmen var riktigt snygt filmad. Filmen är regiserad och skriven av mannen som gjorde SAW IV-VII.

Filmen börjar riktigt bra men tyvärr så håller det inte hela vägen.

Den faller rätt snabbt in på de gamla slasherbanorna med nya offer som plötsligt uppenbarar sig och snabbt blir dödade. Speciellt flickan som han spenderar en massa tid på attr leta efter men bara plötsligt uppenbarar sig efter han har flytt från huset.

Filmen är snygt designad med häftiga fällor och dödsscener men själva manuset och händelseförloppet är inget vidare. De bortklkipta scenerna gav en del viktig information som att Arkin inte vill vara brottsling utan vill leva ett hederligt liv men är tvingad pga en skuld till en crimeboss.

Jobbiga ljuseffekter i menyn och introt.

En uppföljare är planerad kallad "The Collection".

Hade potensial och kunde ha varit något riktigt bra men tappar tyvärr snabbt bort sig.

5/10

Kan du utveckla det där?

nej

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Cowboys & Aliens (2011)

En fredlös man utan minne och en tuff Ranchägare leder en udda grupp på jakt efter de varelser som har kidnappat deras nära och kära.

Mycket bra film. Många undrade sig om man kunde blanda in rymdvarelser i 1800-talets Western miljö utan att det tog över totalt och här är svaret. Trots flygande maskiner och gröna monster så är det här verkligen i grunden en western på alla sätt som räknas och den känns aldrig fel. Mycket tack vare att rymdvarelserna är lite tekniskt nedtonade (nästan lite steampunk fast mer åt hur de var i "Battle: Los Angelse") så att de känns som att de hör hemma där. Visst, slutet har lite av en

"fred på Jorden"

kännsla över sig men det passar också lite.

En sak jag snabbt kände var att filmen påminner en hel del om TV-spelket Prey som handlar om hur ett Indianreservat (i nutid) blir invaderat av rymdvarelser och hur alla blir kidappade till ett moderskepp. Den man spelar är en Indian som lyckas fly och måste rädda de andra.

Filmen är inspirerad av serietidningen vid samma namn men förutom namnet och grunden (med Cowboys som slåss mot Aliens under 1800-talet) så har de inget gemensamt. Medans serien är mer kompliserad och "rörig" så är filmen mycket enklare och tonar ned rymdvarelsernas attack till mer av ett plundringståg än att erövra universum.

Ett väldigt bra balanserat Wester-Sci-fi som jag klart kan rekomendera till alla som älskar Western och/eller rymdvarelser.

8,5/10

The Hills Run Red (2009)

"The Hills Run Red" var den blodigaste film som någonsin filmats under 80-talet och dess försvinnande är ett stort mysterium. Det ända som finns kvar av filmen är en grovklippt trailer.

Varför blev filmen totalförbjuden? Hur kunde alla versioner av filmen försvinna? Varför har aldrig skådespelarna eller filmarna hittats? Varför försvann regisören spårlöst och vart tog han vägen?

I hopp om att hitta filmen och lösa gåtan så letar en skräckfilmsfantast och hans vänner efter inspelningsplatserna. Men ingen av dem är berädda på vad de hittar.

Börjar ju inte så bra precis. Jag gillar inte filmer som är extrema och äkliga bara för att vara extrema och äkliga och det är just det intrycket som filmen först ger

när ungen klipper isönder sitt ansikte med en sax och drar ut sitt öga.

Och sen då. Medans killen är på en strippklubb för att hitta filmskaparens dotter (som är knarkare och besatt i knivar och blodsplatter) så har hans bästa vän och hans flickvän sex med varandra bara sådär plötsligt (så har hon mage nog att anklaga HONOM för att vara otrogen).

Sedan håller han tjejen fånge och tvingar henne att sluta med droger.

Nej, de första 15 minusterna är skräp och bara till för att visa tjejerna nakna. Den blir lite bättre sen men tyvärr så varar det inte utan blir snabbt skräp igen.

Men jag gillar hur hans bästa vän är förberädd på en katastrof med att ha en pistol och flares (för när ficklampan slutar fungera) med sig och kollade så att där fanns täckning. Lite småroligt när mördaren, som man tror är utvecklingsstörd, pratar helt normalt även om det mäst var löjligt.

Gillar du splaterfilmer som andra anser vara skräp så kanske det här är en film för dig, annars UNDVIK!

3/10

Final Destination (2000)

När Alex Browning ska åka på skolresa till Frankrike så får han en märklig syn om hur planet exploderar och får panik. Han blir utslängd från planet tillsammans med några från klassen men strax efter planet lyfter så exploderar det. De överlevande försöker gå vidare med sina liv men en efter en börjar de dö under mystiska olyckor. Döden har kommit efter dem!

Var visseligen ett tag sedan jag såg den men jag har visst glömt skriva om det.

Den är iallafall fortfarande bra.

8/10

Final Destination 5 (2011)

Sam Lawton jobbar som försäljare men drömmer om att bli mästerkock. När han och hans arbetskamrater ska på en utbildningskurs får han plötsligt en syn om hur bron de kör på kommer att rasa. Han tillsammans med 7 andra lämnar bussen lagom för att se hur bron börjar rasa och lyckas precis klara sig undan.

Tidingarna kallar dem "The Lucky 8" men själva så mår de inte så bra. Och värre blir det när de en efter en börjar dö av märkliga tillsynes omöjliga olyckor. Döden har kommit efter dem och det ända sättet de kan överleva är mom någon annan tar deras plats.

Efter att förra filmens försök att starta om serien blev en flopp så bestämde de saig för att återvända till seriens rötter. Och upplägget påminner mycket om Final Destination 2 med mycket svart humor. Och visst lyckas den till en viss del. Men filmen har också en massa dåliga sidor. Inte de överdrivna dödscenerna (även om nån kan vara lite väl omöjlig). Inte heller skådespeleriet som kan vara lite sämre ibland men ändå rätt OK. Och Steven Quale's regi är riktigt bra (men sedan så har han också jobbar mycket med James Cameron) Det är manuset som är det stora problemet. Eric Heisserer (som skrev manuset till bla "A Nightmare in Elmstreet" remaken) har skrivit en väldigt ologiskt manus och skapat några väldigt overkliga och löjliga karaktärer.

För det första, alla axepterar genast utan några som helst problem att döden är ute efter dem för att de överlevde olyckan, som om det var fullt logiskt och hände varje dag.

Polisen tror att

Sam orsakade så att bron rasade för att han var sur över att hans flickvän dumpade honom precis innan de åkte. Hur f-n skulle han ha kunnat göra det? En bro är inte precis något man enkelt hux flux får att rasa sådär.

Och hans bästa vän

, den omtänksamme vänlige Peter Friedkin, blir plötsligt en psykopatisk mördare som vill döda Sam's flickvän.

Manuset är fullt av logiska luckor som gör att det aldrig känns som att det kunde vara en riktig värld med riktiga personer.

Slutet

därimot är väldigt bra och häftigt. Även om där finns logiska luckor även där. Om den ända orsaken att Molly Harper var på planet var för att hon blev ihop med Sam igen, då dog hon trots att hon igentligen inte skulle dö. För hade Sam dött när han skulle så hade hon aldrig tagit ett flyg till Frankrike och hon var menad att överleva bussolyckan.

Bäst i filmen var introt där man fick se de saker som dödade folk i de tidigare filmena med mycket häftiga 3D effekter.

Gillar ni de tidigare filmerna, svart humor och splatter så ska ni se den här filmen. Men ni missar inget viktigt om ni låter bli.

5/10

The Skeleton Key (2005)

25 åriga Caroline är trött på sitt jobb på ett känslokallt ålderdomshem i New Orleans och slutar. Istället svarar hon på en annons för att ta hans om en gammla döende man, i en ödslig förfallen Herrgård mitt ute i träsket. Hon får en speciell nyckel, en så kallad Skeleton Key, som passar till alla dörrar i huset utom en gömd dörr uppe på vinden.

En thriller med en övernaturlig twist. New Orleans mystik och hoodoo magi.

Bra och spännande film. Slutet

är den typen jag inte gillar men det hörde till mystiken i filmen.

Jag kan iallafall rekomendera filmen till alla som gillar träsk, magi och mystik.

7/10

Redigerad av Crusader
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Tackar! Goodbye Lenin har jag sett tidigare, den var intressant men det är lite trist att stora tyska filmer alltid ska handla om tiden innan, under eller efter andra världskriget och inte om [vadsomhelst] som alla andra amerikanska/europeiska filmer kan handla om.

"Lola rennt" kan jag också rekommendera. Den är riktigt bra!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

The Final Destination: Final Destination 4 (2009)

Nick O'Bannon och hans vänner är på Speedway racing när han plötslig får en syn om att en hemsk krash kommer att döda dem alla. Han får panik och lyckas få ut sina vänner och några andra innan olyckan händer. Allt verkar ha slutat lyckligt men Nick fortsätter att få hemska syner och strax efter så dör någon av de överlevande.

Filmen som skulle bli den sista i serien och samtidigt ta det hela till nya höjder. Där av det underliga namnet på filmen. Nu fick den ju en uppföljare, troligen pga att den sågs mycket på Bio i USA.

Filmen är gjord av samma som gjorde "Final Destination 2" och visst märks det. Tillbaka är den sjuka svarta komiken som gör filmen till mer av en komedi ibland än skräckfilm men på ett bra sätt. Något som tyvärr "Final Destination 5" misslyckades med. "Final Destination 3" lyckades bra med en blandning mellkan humor och alvar men inbte alls lika mycket humor som 2:an och 4:an.

En bra sak med filmen är att vid olyckan låter de flera stycken dö samtidigt så att man inte helatiden ska veta exakt vem som står på tur.

Slutet hade en hel del överaskningar. Speciellt när

det först verkar totalt ologiskt att döden skulle döda en massa männsikor bara för att komma åt 3, och dessutom dödade i fel ordning då den ju skulle ha hoppat över en av tjejerna. Men det hela förklaras i slutet då man inser att döden lurade dem genom att tro att de ändrade nåt men det helatiden var meningen att ingen skulle dö på Biografen.

Jag tycker igentligen inte om sådana här slut men i den här serien så vet vi sedan innan att ingen överlever.

Orginal dödsscenerna i Deleted Scenes tyder på att karaktärernqas död i synen skulle från början ha varit mycket mer verklighetstrogna än de sedan blev. Jag tycker nog lite att det hade varit bättre att sparat de konstiga överdrivna grejorna till när döden dödar dem en och en. Och polscenen hade också varit bättre med orginalet.

När det gäller sluten så hade Orginalslutet i extramatrialet en viss finess

(även om sista scenen hade sabbat det lite) med att Nick lyckas stoppa det hela genom att dö vid fel tillfälle på ett sätt som döden inte kunde hindra och där med bryta listan. Fast utförandet blev lite tråkigt så jag förstår att de ändrade det.

Det alternativa slutet så var det uppenbart bara en billig grej för DVD/Blu-ray versionen.

Jag gillar att se deleted scenes och själv fundera hur jag hade gjort som regisör (och ofta håller jag inte med regisörerna :P)

Om rasisten säger jag bara en sak: poetisk rättvisa. :D

Introt visar dödsfall från de tidigare filmerna. Kommer inte ihåg om de tidigare filmerna gjorde samma sak men 5:an gör det iallafall.

Stackars ungarna som blir tvugna att stoppa mammas tamponger i öronen. :D

Jag gillar filomen även om jag tycker, som planerad sista del i serien, så skulle den ha knutit ihop säcken på något sätt genom att blanda in händelser i de tidigare filmerna så som 2:an gjorde. Det räcker liksom inte att de i varända film kommer på ett nytt sätt att försöka lura döden för tillsist så blir det förmycket. Just nu finns där ett sätt per film:

1. Få döden att hoppa över någon genom att rädda personens liv.

2. Dö men bli väkt till liv igen.

3. Hålla sig borta från de andra inblandade.

4. Begå självmord före din tur att dö.

5. Döda någon annan och ta dess plats.

Det hade varit bättre om de istället hade ägnat filmen åt vatt komma på vad som händer och varför? Vad är det som varnar vissa att unvika deras död och fortsätter med varningarna? Varför varnar det dem? Min personliga teori är att det är djävulen (eller motsvarighet) som räddar dem för att sabba dödens lista och ställa till oordning i världen. Död är en naturlig sak så då borde döden tillhöra det goda, eller neutrala, (om än väldigt sadistiskt i senare filmer) medans det som försöker skapa oreda med att rädda folk är ont. Och jag tror att mannen på bårhuset (spelad av Tony Todd i FD 1-3, 5) är den kraft som ligger bakom att de räddas. Men det är min teori.

Jag blev lite besviken på Blu-ray versionen jag hade köpt. Inte nog med att jag fick veta att den fanns i 3D också (men inte min) utan den hade inte samma häftiga funktion som "Final Destination 3" med att man kan se igenom filmen med alternativa scener där man kan göra val som kan ändra vilka som lever eller dör samt hur filmen slutar. Det var jätte kul och något jag skulle vilja se i fler filmer men tyvärr bara sett i "Final Destination 3" och "Return to the House on Haunted Hill". (om någon känner till fler så meddela gärna mig)

Iallafall, en mycket bra film och ofta i samma klass som 2:an, som av de flesta anses vara den bästa i serien. Gillar ni 2:an så kommer ni nog gilla den här också.

7,5/10

Redigerad av Crusader
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sherlock Holmes (2009)

Sjuukt kluven. I början störde jag mig på tre saker: castingen av Robert Dawney Jr, actionorienteringen samt RDJs sluddriga dialog. Men det klarnade faktiskt med filmens gång. Gillar att det är väldigt mycket fanservice för alla som läst orginalberättelserna med klassiska citat ("Data! Data! Data! I cannot make bricks without clay!") och att karaktärer som Irene Adler, Lestrade och Professor Moriarty var med även om det känns som Adler fått alldeles för mycket kött på benen i filmen när hon egentligen bara är med i en kort novell vid ett tillfälle men men, det är kul att de försökte i alla fall. Jag kunde klarat mig utan all action och romans, två saker som Sherlock Holmes egentligen aldrig skulle ta i tång med men en film måste ju sälja och fightscenerna var faktiskt rätt underhållande.

Blir en stark 6/10. Tittar hellre på serien Sherlock dock.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

For Your Eyes Only (1981)

En spionbåt sjunker med en viktig dator och det är upp till James Bond att hitta den innan ryssarna.

En väldigt "Cold War" Bond-film som skiljer sig från mägnden. Här är ingen superskurk med storslagna planer utan bara en girig smugglare, och även då Ryssarna skulle få övertag med datorn i sina händer så är det ingen precis något "stort hot" mer än långsiktig förlust av Kalla Kriget. En lite mer verkligare och typisk spionfilm... och det gör att iallafall jag känner lite "jaha" över slutet. Den hade passat med den nya James Bond filmerna men bland de gammla så sticker den ut. Som tur är så har vi iallafall den härliga Blofeld scenen i börja, ett försök att ge ett avslut på karaktären efter att de förlorade rättigheterna till honom. Från början var scenen planerad att presentera den nya James Bond, Pierce Brosnan, som tvingades att tacka nej pga Remington Steele kontraktet.

I filmen så ser vi också Roger Moore Bond's "nemesis" (ett lite för starkt ord då de inte igentligen är fiender och brukar sluta med att de hjälper varandra), General Anatol Gogol, ledaren över KGB.

Helt OK, Bond-film med mycket spänning men inte rikltigt tillfredställande slut.

7,5/10

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

The Princess Bride

Vackert berättad sagohistoria som aldrig tar sig själv på för stort eller för litet allvar. Rolig och mysig, sen är jag världens största Rob Reiner-fanboy också så klarar liksom inte av att säga något negativt. Fantastiskt soundtrack också! Älskarn! 5/5

"Hello. My name is Inigo Montoya. You killed my father. Prepare to die."

Raging Bull

Det här ska ju tydligen vara en av Scorseses bästa, men det vettefan alltså. Tyckte den var urseg och hade tidernas största äckel till huvudkaraktär. Sen gjorde ju både Robert De Niro och Joe Pesci fantastiska insatser, men det är mer regel än undantag. 3/5, stark trea dock.

Blue Velvet

En av David Lynchs bästa! Fantastisk insats från Dennis Hopper vars karaktär lyckas vara både megacreepy och rolig på samma gång. En plot som går att hänga med i (?!) samtidigt som den är helt fucked up på flera ställen som Lynchfilmer brukar vara. 5/5

Redigerad av DrStupid
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

The Running Man (1987)

2017 (om 6 år) så har USA blivit ett fattigt uland uppdelade i militära stater där folket styrs med järnhand av TV-bolag. Det populäraste TV-programet är "The Running Man", en gameshow där fångar får en chans att kämpa för frihet mot blodtörstiga gladiatorer kallade "Stalkers".

Ben Richards är en föredetta polis som blev fängslad efter att ha vägrat att skjuta på oskyldiga. Nu är han på flykt och showrunner Damon Killian vill ha med honom i nästa avsnitt av "The Running Man". Den ända som tror att han är osyldig är Amber Mendez men kommer hon få en chans att bevisa det?

Baserad på Stephen King boken av samma namn. Galen Dystopia action-klassiker med Arnold Schwarzenegger i högform. Lite av en satir av framtiden, som det ofta är med sådana här filmer. Härligt skruvade karaktärer. Vem kan glömma Captain Freedom, Dynamo, Fireball, Professor Zubzero, Buzzsaw, eller det faktum att det är mäst gammla människor som ser på programet.

Mycket skratt som hur Buzzsaw sjunger fasett när han blir sågad mellan benen. :P

6,5/10

The Devil's Tomb (2009)

Ett oroande nödmeddelande skickas ut från en hemlig forskningsstation i mellanöstern. I ruiner av ett tempel under öknens sand har Dr. Lee Wesley hittat det de sökt efter.

Efter att en jordbävning har brutit kontakten med teamet skickas Mack och hans gäng legosoldater "The Angels" dit tillsammans med Wesley's dotter. Deras order är enkla: "Hitta och rädda Dr. Lee Wesley men rör absolut inget annat."

Inte alls som jag hade väntat mig. Mycket mer psykologisk action-thriller än en popcorn rulle. Idén är lite kul, att Vatikanen har hemliga forskare vars uppgift är att hitta fallna änglar och se till att de inte bryter sig ur sitt fängelse. Fast orsaken till vad de gör förstod jag aldrig riktigt. Borde inte Guds fängelse ha varit säkrare? Och varför fick Mack i uppdrag att döda sin bästa vän?

Helt OK film.

6/10

The Three Musketeers (2011)

Under 1600-talet råder ett kallt krig mellan Frankrike och England som börjar hetta till när England börjar utveckla nya flygande krigsmaskiner kallade Luftskepp.

D'Artagnan kommer till Paris för att bli en av konungens musketörer och hämnas på Rochefort, mannen som förolämpade hans häst. Väl där möter han de tre berömda musketörerna: Den listige mästerskytten Athos, den smygande assassin Aramis och den starke släggsvingande Porthos.

Samtidigt planerar kardinalen Richelieu en plott, tillsammans med spionen Milady de Winter, för att själv ta makten över Frankrike och störta Europa in i krig.

Min första reaktion i början av filmen var: "Vad f@n är det här?" då filmen startar i högt tempo och känns väldigt lite som sitt orginal. Men när filmen lugnar ner sig lite och börjar på riktigt så fick man tid att vänja sig och resultatet blev en mycket underhållande film och en väldigt unik tolkning av boken.

När jag säger unik så menar jag väldigt annorlunda. Många gånger höjde jag på ögonbrynen och kände igen mig från vissa TV-spel. T ex så är Aramis väldigt "Assassin's Creed" både till utseende och beteende. Luftskeppen är som hämtade från Final Fantasy och de 3 musketörerna är uppdelade i de klassiska "Ranger, Rogue, Warrior" klasserna från fantasy spel. Jag var inte säker på om det var medvetet fören i slutet när jag upptäkte att det var Paul W.S. Anderson som hade gjort filmen. Då föll allt på plats. :P

Luftskeppen passade förvånande bra in än hur löjligt överdrivet det var att de fanns på den här tiden. Faktum är att många höjdpunker blev just med luftskeppen. För att inte glömma den Gatling-Canon som den har. :D

Filmen är världigt underhållande, spännande och rolig. Mycket mer av en fantasy-film än ett historiskt äventyr på 1600-talet. Handlingen är förvånande enkel. Där finns ett hot och ett äventyr men det är en väldigt liten och kort del av filmen. Större delen av filmen är om D'Artagnan och de 3 musketörerna medans de bråkar med kardinalens vakter och umgås med kungen. Så pass att efter ett tag börjar man undra om det verkligen inte är mer till filmen. Inget dåligt i det, förmånga av den här typen av filmer koncentrerar sig bara på action och mindre på scenerna imellan.

Bra skådespelare, bra musik, härlikt äventyrligt frantasy, smal men underhållande handling, klichéig och förutsägbar men mycket underhållande och se värd.

Vill du se en fantasi fylld oseriös men underhållande äventyrsfilm så ska du se den här. Söker du dock något mer seriöst så är kanske den här inte för dig.

8/10

Johnny English (2003)

Johnny English's högsta dröm är att bli en fältagent och han får äntligen sin chans när MI7 förlorar alla sina agenter. Hans första uppdrag blir att vakta kronjuvelerna men när de blir stulan blir det upp till honom att hitta de skylldiga och rädda England's framtid.

Underbar spion-komedi och Rowan Atkinson i högform. Baserad på en populär Engelsk reklamfilm. Rolig och underhållande film och en av mina favoriter. Bästa är att Rowan Atkinson verkligen har lyckats bra med karaktären Johnny English. Trots att han är väldigt klantig, arogant och gör minst sagt sina grodor så är han samtidigt väldigt kompitent och kunnig vilket gör honom till en mycket underhållande karaktär.

Det ända igentligen dåliga med filmen är att den ibland går lite för långt med hans klanterier och upplösningen på det hela blir lite förmycket. Det hade IMO varit bättre om han tillsist faktiskt hade lyckats med att avslöja skurken än att han bara råkar stoppa honom.

En annan sak är att twisten när skurken byter plan är rätt dålig och får en att undra varför han inte gjorde på det viset från början.

Det är iallafall en film som jag klart kan rekomendera till alla att se.

8/10

Johnny English Reborn (2011)

Efter att ha fått sparken för 5 år sedan har Johnny English spenderat större delen hos munkar i Tibet för att utveckla sina förmågor... och minska sina brister.

När han återvänder till MI7 för ett specialuppdrag så har han fullt förtroende i sina nya kunskaper och tillsammans med den unga agenten Tucker kämpar han mot en ny komplott. Johnny English är skarpare och tuffare än någonsin... men fortfarande lika klantig.

I 8 år har vi fått vänta på en uppföljare men väntan visade sig värd det. Det här är en action-späckad spion-komedi i högsta klass och Rowan Atkinson sparkar verkligen röv här (bokstavligt talat). Medan första filmen var en fantastiskt rolig spion-komedi så var den aldrig mycket mer än så. Den här är därimot även en hårdkokt action film, mycket mer så än väntat. Johnny English må vara äldre men han är i bättre form än någonsin och mer kompitent och kapabel... men fortfarande väldigt klantig. Man blir nästan lite förvånad hur han ena stunden brillgerar med sina färdigheter och sedan i nästa total sabbar allt och skämmer ut sig själv.

Det här var verkligen action-komedi i högklass som skulle kunna konkurera med James Bond. De sakerna som jag tyckte var lite sämre med första filmen är som bortblåsta med en starkare story och mer underhållande twister som inte känns dumma.

Gillade ni första filmen så bara MÅSTE ni se den här. Eller gillar ni action-komedi och spioner så måste ni se den här.

9/10

Redigerad av Crusader
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

born-to-race-2011_1221852_0.jpg

Born To Race är berättelsen om Danny Krueger, en rebellisk ung Street Racer på kollisionskurs med problem. Efter en olycka vid en olaglig street race, han skickas till en liten stad att leva med sin frånskilda pappa, tvättat en upp NASCAR racer. När Danny bestämmer sig för att komma in i NHRA High School Drags, han är tvungen att söka sin fars hjälp med att ta ner den lokala Hot Shot.

Filmen har ungefär samma början som fast furious tokyo drift. Och kan säga att denna film var såfan mycket bättre än den nya Fast & Furious 5. Mer bilåkande i Born to race medans fast five hade mindre och mer action. Enligt mig så slår denna film Fast five med hästlängder. Jag hoppas bara den nya Fast & Furious filmen blir mer bilåkande som dem senaste filmerna istället för mer action. Born to race får 5/5 med dem härliga scenerna och bilåkningen + dem snygga bilarna.

Om du är bil/motor intresserad så är Born to race värd att se.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Down to Earth (2001)

Lance Barton, en svart komiker, omkommer i en bilolycka. Problemet är bara det att han var inte menad att dö. Änglen King gjorde ett misstag som nu måste rättas till. Medans de letar efter en ny kropp så blir Lance tvungen att ta det han får, den vita feta rika känslokalla hatade affärsmannen Charles Wellington III, som just blivit mördad av sin fru och sin rådgivare.

Remake av den klassiska "Heaven Can Wait/Himmlen kan vänta" från 1978. En typisk Chris Rock-komedi med mycket svart (hudfärgen) humor. Mycket av det går ut på att Lance Barton fortsätter betee sig som svart när han nu är vit och hans svarta skämt funkar inte längre lika bra nu när han är en fet rik vit man.

Helt OK tidsfördriv att slötitta på. Ingen frantastisk film direkt men inte direkt dålig heller. Lite som ett långt avsnitt av en komediserie.

Är du sugen på lite harmlös komedi och har inget bättre för dig så kan du alltid se den här. Men finns det något bättre på TVn så har du inte missat så mycket.

5/10

Twisted (2004)

Jessica Shepard's pappa var en ökänd polis som mördade sin fru och hennes älskare. Själv är hon också polis men plågas ständigt av sitt förflutna.

Som nybliven mordutredare får hon en seriemördare på halsen. Alla offer är vita män, med Cigarett-bränmärke på handen, och hon har legat med varända en av dem.

Med Ashley Judd, Andy Garcia och Samuel L. Jackson i huvudrollerna så är det svårt att få en dålig film. Jag har sett den här innan så jag viosste en nhel del av vad som väntade men slutet hade jag visst helt glömt.

Helt OK thriller som är värd att ses.

6/10

Internal Affairs (1990)

Raymold Avila går med Internal Affairs och hans första uppdrag blir att utreda polisen Dennis Peck. Han har ingen aning om vilket helvete han är påväg in i.

Med Richard Gere och Andy Garcia kan det inte bli dåligt... men det kan bli väldigt tråkigt. Speciellt för en sen Fredagsnatt. Ska du se den här så ska du vara sugen på ett tungt långdraget psykologiskt kriminaldrama.

4/10

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Wedding Crashers (2005)

John och Jeremy's favorit sysselsättning är att crasha bröllop och ligga med så många kvinnor de kan. Men Cleary familjen visar sig galnare än de kan hantera. Och när John förälskar sig i dottern Claire så hamnar de plötsligt på efterfest hemma hos familjen Cleary.

Den här typen av film gillar jag vanligtvis inte. Jag finner inget nöje i att se 2 svin förföra den ena efter den andra tjejen med lögner bara för att dumpa dem och hoppa på nästa. Jag har känt sådana i verkligheten som t ex ett par killar som varje helg tävlade om vem som kunde ha sex med den fulaste tjejen.

Men här så fegar filmskaparna rätt mycket vilket gör att det inte blir så farligt. John

faller direkt för Claire och hinner inte få några "offer"

och Jeremy

träffar en tjej som är likadan som honom och klänger sig fast och gifter sig med henne så han hinner heller aldrig riktigt utnytja någon.

I slutändan så blir det en trevlig romantisk komedi även om jag aldrig hade väntat mig det när jag började se filmen.

6/10

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Fright Night 3D (2011)

Charley Brewster är en föredetta nörd som har kommit in sig med de coola killarna och nu har alla killars drömtjej Amy, som flickvän.

När hans föredetta bästa vän Ed försöker varna honom att hans nya granne Jerry, är en vampyr så tror Charley först inte på honom. Inte fören han ser det med egna ögon.

Nu finns det bara en person som kan hjälpa honom: den populära showartisten och vamyrexperten Peter Vincent som har den populära Las Vegas shown "Fright Night".

Remake av klassikern vid samma namn från 1985. Mycket underhållande och bra vampyrfilm med bra skådespelare som bla Colin Farrell och David Tennant.

Vill ni ha spänning och lite mysig vampyrfilm så ska ni klart se den här.

8/10

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag såg Mordet på Jesse James av ynkryggen Robert Ford för ett par dagar sedan. Det är en av de bästa filmerna jag har sett i mitt liv. Musiken, skådespeleriet (Speciellt Casey Affleck var otroligt bra), bilden, alla långa stunder i tystnad. Skit, jag orkar inte förklara på ett bättre sätt. Se den bara.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...