Jump to content

Senast sedda film


okka
 Share

Recommended Posts

Blir lite filmtittande om sommarkvällarna.

Citizen Kane - Passade på att se den när den visades på midsommardagen. Tyvärr missade jag lite av början då antennen trilskades på landet. Men visst kändes den som en klassiker av det gamla stuket.

Insomnia (den norska versionen) - Obehaglig film där för en gångs skull det är ljus och inte mörker som skapar den krypande känslan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Harry Potter and the Deathly Hallows Pt. 2

Filmen var väldigt underhållande och avslutade serien på ett fint sätt. Inget mer fanns att önska, och eftersom det var flera år sedan jag läste boken senast kommer jag inte ihåg om de följde boken helt och fullständigt, dock var det en oerhört bra upplevelse och del 1 stod sig slätt mot denna.

Överlag en oerhört bra film och ett bra slut på en filmserie som även inte kunde öppna för ett nytt äventyr (även om det aldrig kommer hända).

9 av 10!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Insidious sedd.

Herregud. Känns som att de har plockat lite från alla möjliga skräckfilmer i hopp om att få något häftigt. Sista tredjedelen av filmen flippar ur totalt. Riktigt kalkon är det också. Den får en liten poäng för att den var ganska underhållande att kolla på. :D

2/10

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Såg Hot Rod för sjuttioelfte gången senast jag var bakis. Den handlar om Rod som är en stuntman, han har en styvpappa som han måste kunna vinna över i en fight för att lyckas vinna han respekt. Men styvpappan blir dödligt sjuk innan Rod har hunnit klara av att slå ned honom. Så han påbörjar en kampanj där han stuntar sig till pengar, för att slutligen slå ett världsrekord i att hoppa över bussar med motorcykel. Med hjälp av det stuntet ska han samla in tillräckligt med pengar för att han styvpappa ska kunna bli frisk, så att Rod ska kunna spöa skiten ur honom!

Till sin hjälp har han sin halvbrorsa, Kevin, samt Dave, Rico och Denise. Alla fyra killar är väldigt nördiga, tänk Napoleon Dynamite ungefär, men samtidigt så underbart härliga.

Så, vad finns inte att gilla? Storyn är underbar, karaktärerna är underbara och man skrattar minst en gång i varje jäkla scen. :P

Jag vet att en film som får mig att skratta så att tårarna rinner, trots att det är sjuttioelfte gången jag ser den, är en bra film. Det är en film som jag skulle kunna titta på, börja om, och titta på igen, utan att tröttna någon gång känns det som.

Klockren film! Fem av fem skratthattar!

Har ni inte sett den så se den nu, nu direkt!

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides

Jack Sparrow är tillbaka. Tillsammans med en gammal flamma, en präst och en fruktad pirat ger han sig av för att hitta ungdommenskälla.

Pirates of the Caribbean är tillbaka som den ska vara. Utan krångliga snurriga historier och bara ren äventyrskomedi, så som det ska vara. Efter förra filmen som var plågsam att se så var det här mycket trevligt. Visst fanns där saker som kunde ha varit bättre men det var trots allt mycket underhållande.

9/10

Nick of Time (1995)

En man och hans dotter blir kidnappade. Mannen släpps av med en pistol och order om att mörda en kvinna på ett hotell innan 13:30.

En thriller i realtid. Filmen utspelar sig under lika lång tid som den är lång, minut för minut, sekund för sekund. Visst blir det spännande, speciellt när det inte verkar finnas någon lösning på problemet.

Kanske också därför upplösningen kändes lite simpel ocvh saknar finess.

Bra thriller iallafall.

7,5/10

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 1

Mörka tider råder. Voldemort kontrollerar nu Ministry of Magic och Hogwarts, och hans Death Eaters jagar alla magiker som inte är av "rent blod".

På flykt undan Death Eaters letar Harry Potter, Hermione Granger och Ron Weasley desperat efter resten av de Horcruxes som håller Voldemort vid liv. Men situationen börjar ta på deras vänskap.

Fortfarande svårt att sätta betyg. Filmen är mycket bra men känns inte komplett utan nästa del. Det är, som namnet säger, del ett av två vilket gör det svårt att ge den betyg för sig. Dessutom så är den här filmen så olik de tidigare filmerna. Men den ligger deffinitivt bland de bästa av dem.

Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2

Harry Potter, Hermione Granger och Ron Weasley återvänder till Hogwarts för en sista uppgörelse med Voldemort och hans Death Eaters, och att ta tillbaka skolan en gång för alla.

Då var slutet här. Efter alla dessa år så är det både spännande och lite synd.

Ensam blir den lite halv men tillsammans med första delen så blir det en lång av bra film. Den bästa i serien, faktiskt. Ett väldigt brutalt och händelserikt kapitel. Jag reagerade på

masakern som Harry och de andra orsakade på banken. Draken de släpte lös slaktade ju alla där inne och de få som var kvar tog väl Voldemort hand om.

Slutstridern var också tuff och brutal.

Ett flertal karaktärer kom ju inte levande från striden.

Dock var jag förvånad över att slutet

var så pass lyckligt som det var. Jag hade väntat mig ett sorgligt slut, speciellt för Harery Potter. Men istället så gifte de sig boch fick barn och blev en ända stor familj.

Ett passandfe slut IMO.

Nu är jag givetvis väldigt nyfiken på vad nästa serie kommer handla om. Kommer den ta vid där den här slutade eller kanske utspela sig innan? Kommer den handla om Harry Potter eller bara världen han lever i? Kommer de filmatisera den också? Och kommer den före eller efter 2020? :P

Åter till filmen, där var ett par saker jag var missnöjd med.

Hur Bellatrix dog t ex (hade velat se Harry eller Hermione göra det) men även att vissa av skurkarna överlevde eller att man inte fick se vad som hände dem.

Jag trodde att

Sirius Black skulle visa sig fortfarande leva. Lika så "Mad-Eye" Moody som jag fortfarande tycker var dåligt gjort.

Men i grunden så var det här den bästa filmen och betyget kan bara vara ett:

10/10

Redigerad av Crusader
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Green Lantern

Green Lantern Corps. är universums beskyddare som använder viljans kraft att förgöra ondska. Men när rädslans mästare, Parallax, bryter sig ur sitt fångenskap och dödar Gren Lantern Abin Sur så väljer hans ring en ny bärare på Jorden, Hal Jordan. Hal är en pilot vars plågsamma minnen av sin fars tragiska död ständigt får honom att dra sig undan och ge upp allt han försöker sig på. Är han verkligen rätt man att bära ringen?

Mycket bra och spännande film. Början var lite svag tyckte jag men destu mer filmen gick destu bättre blev den. Hur den inte kunde vara väl motagen i USA förstår jag inte.

Musiken var också väldigt bra. Sällan nuförtiden som en superhjältefilm har en fanfar som man trallar på när man går ut ur biografen.

Bäst i hela filmen var när

Carol Ferris genast känner igen Hal som Green Lantern.

:P

Hoppas verkligen på en uppföljare.

9/10

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Decoys

Luke har precis börjat på College när han möter den förföriska Lilly och hennes tjejkompisar och faller pladask för henne. Men snart upptäcker han något underligt med henne. Hon älskar kyla, hon har tentaklar som kommer ut ur hennes mage och killar i hennes närhet hittas frusna till döds. Det är upp till Luke att avslöja vad hon verkligen är.

Svart skräckkomedi. Väldigt sjuk, överdriven och dålig... men dåligt på ett underhållande sätt. Den har allt det klassiska, självupptagna bimbos, snygg mobbad kille som bor med sin töntiga kompis, har en bästa tjejkompis som är lite av en pojkflicka men är hemligt kär i honom, och hans fjantiga kompisar samt en sadistisk polis som tror att huvudkaraktären är mördaren.

Humorn är ofta väldigt fjantig men ibland så skrattar man en hel del.

Vändningen tar bort lite av edgen.

Utomjordiska tjejerna hade kommit till jorden för att fortplanta sig efter att alla deras män hade dött ut men fortplantningen visade sig farlig för människor så de måste testa en massa gånger för att få det rätt och gjorde det mäst med odrägliga killar och våldtäcksmän.

Filmen blir som sjukast

när Luke blir rena psykopaten och börjar tortera och mörda utomjordingarna medans de ber honom om nåd.

Slutet är

dessutom väldigt uselt, ologiskt och precis den typen jag hatar.

Filmen är väldigft underhållande och rätt bra på sina platser men de dåliga delarna förstör resten av filmen lite för mig även om det var dåligt på ett visst underhållande sätt. Men jag vet att det finns en hel del som älskasr filmnen så om den går på TV så ge den en chans och se den.

5,5/10

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Transformers (2007)

Lika bra som de andra gångerna.

Åter igen, alldeles förlite screentime för Jazz. Man fick aldrig lära känna honom. Visst, samma gäller även några flera av de andra Transformers (t ex Bonecrusher som skulle vara en komplex karaktär men det såg man inget av).

Trädgårds scenen förblir en av de roligaste scener i filmhistorien.

En sak jag blev besviken på var Blu-ray utgåvan som helt saknade deleted scenes trotts att de klipte bort 30 min av scener från filmen. Att allt matrial dessutom var exakt som min tidigare DVD-version kändes också lite tråkigt även om matrialet är rätt intresant. T ex att alla militärer (med undantag av huvudrollern som fick genomgå militär träning) var riktiga soldater som medverkade i filmen. Bay har visst en väldigt nära relation med militären så de fick använda nya fordon i filmen som inte ens varit i fältet ännu.

Jag gillar att Bay typ aldrig använder Bluescreen om det kan unvikas och bara använder CGI när det inte går på annat vis. Men jag måste säga att jag är förvånad att inga skådespelare dör med tanke på hur mycket de får genomgå och att de typ aldrig använder stuntdubbles i den här filmen. :P

Intresant att de designade Megatron's ansikte inspirerat efter Hugo Weaving. Jag kan förstå varför de ville ha honom som röst till karaktären.

Efter att ha sett hur Optimus hade sett ut om han var röd som i serierna/TV-serien så är jag glad att de gjorde Hot Rod istrället för fy fasen vad ful den röda var. Och som de sa, det finns en orsak varför färgen röd sällan används så mycket på film för den färgen gör sig inte så bra.

Otrolig vad mycket detaljer som gått in i skapandet av filmen, speciellt då robotarna och Transformeringen.

9,5/10

Transformers: Revenge of the Fallen (2009)

Humorn är fortfarande lite förmycket in you face på ett nästan osmakligt sätt där de helt enkelt gick för lång men den här gången var jag ialladfall berädd på det så det störde mig inte lika mycket.

Aldeles förlite screentime för Ratchet och Arcee för att inte nämna Sideswipe.

Hela grejen med att Sam och Mikaela ska inse hur mycket de älskar varandra och säga det kändes väldigt fel

nu när man vet att hon strax efter dumpar honom.

Mycket bra och underskattad film.

9,5/10

Transformers: Dark of the Moon (2011)

Börjar lite sådär. Lite långsam ibland med lite förmånga fjantiga överdrivna karaktärer (mänskliga den här gången). Och Autobots fick ta platsen som sidokaraktärer rätt mycket för det blev mer en Sam film än de första 2 var. Inte att det förstörde filmen eller så men det kändes väldigt synd. Troligen berodde det på de klagomål att det var förmycket robotar i 2:an.

Andra halvan av filmen är därimot en ren fröjd av

strider och krig i Chicago.

Fortfarande förlite Autobots men samtidigt fult ös med action när den är som bäst.

En av de sämre delarna är att

Autobots helt plötsligt försvinner mot slutet vav filmen och visar sig ha blivit tillfångatagna av Deceptecons. Totalt ologiskt att Deceptecons skulle ta levande fångar eller att Autobots bara skulle snällt sitta och bli avrättade utan att slå tillbaka.

En annan sak var Megatron

som nu var en patetisk hög med rostigt skrot och förvandlade sig till en skrotbil. För att inte tala om när Optimus mördar honom medans han ber om vapenstillstånd (strax efter han avrättar sin gammla mentor). Jag gillar inte hur brutal de har gjort Optimus.

Slutet på filmen

var verkligen avslutande. Jag tvivlar på att det blir fler filmer, iallafall inte på ett tag. Hoppas verkligen inte det är den sista men kanske är det dags nu för några nya att ha hand om serien?

Sämst var såklart att Sam plötsligt har blivit dumpad av Mikaela strax efter förra filmen (och hon beskrivs som en bitch) och blivit ihop med en annan supermodell typ av tjej som han nu älskar väldigt mycket. Det hela känns väldigt konstigt med tanke på hur förra filmen handlade om hur de insåg bhur mycket de älskade varandra och var menade att förbli tillsammans. Men det är inte lätt att fixa när ett manus måste skrivas om för att en skådespelerska har fått sparken efter att ha kallat producenten för Hitler. :P

Hur som helst så var filmen verkligen Awesome! :thumbsup: Bäst var när

Sam dödade Starscream.

8,5/10

X-Files: Fight the Future (1998)

X-Files har stängts ned. FBI Agenterna Fox Mulder och Dana Scully jobbar nu med terroristhot. Men när de blir anklagade för 3 dödsfall i ett bombdåd börjar Mulder undersöka om det inte ligger en konspiration bakom.

Första X-Files filmen. Innehåller en hel del viktiga händelser. Mulder, och vi, får äntligen veta sanningen. En nyckel karaktär innom konspirationen (Well-Manicured Man) dör. Ett nytt hot visar sig när det utomjordiska viruset har muterat. Och första gången Mulder och Scully nästan kysstes.

Det som är bra med filmen är att man behöver inte ha sett TV-serien för att hänga med filmen. Det dåliga är att man måste se filmen för att hänga med i serien (eller, man får en snabb genomgång i första avsnittet i säsong 6). :P

Jag såg filmen på Bio när den kom och gillade den mycket. Jag gillar den fortfarande även om jag förblir besviken att Scully inte fick se UFO't i slutet.

8/10

M*A*S*H: Goodbye, Farewell and Amen (1983)

Medans fredsförhandlingarna pågår så drar Korea-kriget i en högre växel med blodigare strider än någonsin tidigare.

Hawkeye har hamnat på mentalsjukhus efter att ha fått ett mentalt sammanbrott. Hunnicutt vill ta sig hem till sin dotters 2:a födelsedag. Winchester träffar på en grupp Kinesiska musikanter som gillar Mozart. Klinger har förälskat sig i en SydKoreansk flicka som letar efter hennes försvunna föräldrar. Houlihan försöker hjälpa Winchester att få sitt drömjobb som Plastikkirurg men han visar sig vara mycket mindre än tacksam. Mulcahy skadar sin hörsel och oroar sig vad för effekt det ska ha på hans jobb som Präst. Potter försöker hålla M*A*S*H 4077 i ordning när fiender börjar bomba sjukhuset efter att en skadad har parkerat en stridsvagn mitt bland tälten.

2h15min långt TV-film som avslutar TV-serien. När filmen visades så hade den Americas genom tidernas flesta tittare som inte överträffaders fören Superbowl 2010.

Det händer väldigt mycket i den här filmen. Uppenbarligen hade de mycket kvar de ville berätta. En bra och passande avslutning. Roligast var att Klinger, som spenderade hela serien med att hitta på det ena galna försöket (som att klä sig i kvinnokläger i några år) efter det andra att bli hemskickad till USA stannar kvar i Korea med sin nya fru. :lol:

7/10

Captain America: The First Avenger

Året är 1942. Steven Rogers är en liten klen kille som vill inget hellre än att gå med armén och kämpa mot Nazisterna. En dag får han chansen när en vetenskapsman erbjuder honom att bli den första i en rad supersoldater som ska hålla världsfreden.

Exprimentet lyckas men ett sprängattentat hindrar dem från att skapa fler supersoldater. Som den enda av sitt slag får Steve ett jobb att som Captain America, klädd i rött, vitt och blått, ger patriotismen ett ansikte och få unga människor i Amerika att dra sitt strå till stacken med hjälp av musikaler och actionfilmer. Men Steve vill inte bara vara en symbol, han vill ut i kriget och göra vad han kan för att stoppa de som anser sig vara mer värda än alla andra.

Mycket bra film. Bättre än jag hade väntat mig.

För det första så är specialeffekterna mycket imponerande. Hur de gör Chris Evans till en liten skranig kille och får det att se helt naturligt ut är fantastiskt.

Jag älskar också att de faktiskt låter hela filmen utspela sig under World War II (förutom

ett par minuter i början och slutet

).

De har också fått ihop en bra grupp av skådespelare som verkligen levererar hela vägen.

Musiken är också väldigt bra och passande utan en massa rock eller metal.

Handlingen var också mycket bra planerad. Att skurkarna

använder sig av Asgard teknologi knyter filmen till Thor på ett mycket bra sätt och visar att det handlar om samma universum.

Jag gillade relationen som Steve och Bucky hade. Verkligen en närmare-än-bröder bästa vän relation.

Verkligen synd att han dog. Men jag gissar på att de gjorde så för att sedan kunna hitta ett sätt för honom att hamna i nutiden om de vill i en uppföljare.

Jag skulle ha velat få se lite mer med Cap och Howling Commandos på deras uppdrag än de små snuttar de visade. Dock tycker jag fortfarande det var ett misstag att ha med Dum Dum Dugan. Kommer han ha en rulator i Avengers eller nåt för han lär vara över 100 vid det laget.

Jag hade också velat sett något litet med Sub-Mariner och Torch. Inte för att jag hader väntat mig att de skulle vara med men jag hade hoppats.

Slutet saknade var lite dåligt. Det saknade något. Jag hade velat se

lite mer av Steve's första dagar i nutidens Amerika och jag hade gillat om den hade slutat med att han hälsade på Peggy på ett ålderdomshem och dansade lite med henne.

Det hade varit en fin avslutning. Det de hade var bara plötsligt. Ett "Jaha" slut.

En annan sak är att "The Incredible Hulk" visst inte är canon längre.

Där så hittade Hulk Cap frusen i isen men efter den här filmen så är det omöjligt då han frös fast i ett flygplan.

Jag vet inte om det var medvetet eller en miss.

Hur som helst så kan jag klart rekomendera filmen. IMO så är det här en av de bästa Marvel superhjälte-filmerna hitils.

9,5/10

Redigerad av Crusader
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

The Dresden Files: Storm Front

Harry Dresden är dern ända trollkarlen som man kan finna i telefonboken i Chicago.

När 2 personer mördas av svart magi ber polisdetektiv Murphy, Harry Dresden om hjälp. Samtidigt har de, som ansvarar för att uppehålla magin's lag, bestämt sig för att Harry är den ansvarige för morden och ger honom en kort tid på sig att lösa fallet.

Pilot-filmen som TV-serien blev baserad på, som i sig är baserad på första boken av samma namn.

Filmen har klipts om lite för att fungera som en avslutande film till TV-serien (med att lägga till tillbakablickar från avsnitt i TV-serien). Orsaken är särkerligen pga saker som skär sig mellan TV-serien och filmen som t ex att Bianca och Harry blir fiender här men är vänner i TV-serien. Resultatet är att de fick klippa bort scener med en karaktär som dog i TV-serien. (skulle vara intresant att se den oklipta versionen)

Som avslutning på TV-serien funkar den mycket bra (även om det är uppenbart att den från början är menad att utspela sig innan) och OK som en filmatisering av första boken även om den är lite av en lång irritation. Karaktärerna här stämmer betydligt bättre med orginalen än de gör i TV-serien men fortfarande inte helt.

Bäst lyckades de med Bob som här är mer som han ska vara (även om det hintas om annat). Och Harry och Magi går inte ihop, något de tonade ner i TV-serien.

En hel del skillnader finns där från boken.

Harry använder en Hockeyklubba som stav och trumpinne som som trollpinne. Harry har ingen long rock. Harry håller Morgan fånge. Toad-demon ser inte ut som en Padda. Bianca är föredetta kärlek och mentor till Harry. Murphy hjälper Harry hitta Victor. Harry och Murphy kysser varandra.

Victor förfalskade sin döda för att hämnas sin dottors död efter vad han trodde var en drogöverdos men igentligen felanvände magi som dödade henne. Victor kidnappar Susan. Demonen var den riktiga skurken. Och Morgan är betydligt snällare medans Mei har fått hans hat mot Harry.

Betydligt bättre än väntat,iallafall. Och betydligt bättre än själva TV-serien. Ger ett bra avslut till TV-serien.

7/10

Redigerad av Crusader
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...