Jump to content

Visste du det här?


Wu Zi Mu
 Share

Recommended Posts

Apropå Marlboro, Coca-Cola och hemliga meddelanden har jag hittat en till - eller jag har inte kommit på den själv men det är jäkligt intressant. "60 minutes" gjorde en dokumentär om detta för något år sedan där det bevisade att det var sant.

Vad är det då jag pratar om? Jo, att om man läser Coca-Colas logotype spegelvänt får man fram en text på arabiska som säger "Ingen Allah, inget Mekka". Här får ni se:

Här har ni orginal logotypen, den känner ni säkerligen igen, eller hur?

*bild*

Om vi vänder den horisontellt börjar det likna något. Men jag förtydligar bilden lite, så man klart och tydligt ser texten på arabiska.

*bild*

Ovanstående bild gjorde jag själv i Photoshop m.h.a. typsnittet Loki Cola, så den loggan skiljer sig lite från orginal loggan. Såhär ser den ut efter några minuter i Photoshop:

*bild*

För er som kan arabiska bör detta inte vara något problem att tyda, men "Ingen Allah, inget Mekka" på arabiska ser ut såhär:

*bild*

Scary, visst? ;)

En aning långsökt men what the heck, det är ju trots allt likt.

Damn :angry:

Det hade jag ingen aning om.

Edit: Plockade bort bilderna.

Redigerad av RavenE
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 263
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

  • 3 weeks later...
Apropå Marlboro, Coca-Cola och hemliga meddelanden har jag hittat en till - eller jag har inte kommit på den själv men det är jäkligt intressant. "60 minutes" gjorde en dokumentär om detta för något år sedan där det bevisade att det var sant.

Vad är det då jag pratar om? Jo, att om man läser Coca-Colas logotype spegelvänt får man fram en text på arabiska som säger "Ingen Allah, inget Mekka". Här får ni se:

Här har ni orginal logotypen, den känner ni säkerligen igen, eller hur?

cocacolalogo_barstooldetail_794375_0.jpg

Om vi vänder den horisontellt börjar det likna något. Men jag förtydligar bilden lite, så man klart och tydligt ser texten på arabiska.

Ovanstående bild gjorde jag själv i Photoshop m.h.a. typsnittet Loki Cola, så den loggan skiljer sig lite från orginal loggan. Såhär ser den ut efter några minuter i Photoshop:

För er som kan arabiska bör detta inte vara något problem att tyda, men "Ingen Allah, inget Mekka" på arabiska ser ut såhär:

Scary, visst? :D

En aning långsökt men what the heck, det är ju trots allt likt.

Skitsnack, du var ju tvungen att sudda e massa på loggan för att det skulle likna den arabiska texten, och kan någon styrka att den där arabiska texten betyder just "Ingen Allah, inget Mekka"?
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Visste ni att...

....det finns inga ormar i Nya Zeeland

....koalor sover 19 timmar/dag

....Flugornas ben är 10 miljoner gånger känsligare än människans

....en ko kan bara gå upp i trappan inte ner

och sist men inte minst

Både Elisha Cuthbert och Camerion Diaz började sina karriärer som porrskådisar (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skitsnack, du var ju tvungen att sudda e massa på loggan för att det skulle likna den arabiska texten, och kan någon styrka att den där arabiska texten betyder just "Ingen Allah, inget Mekka"?

Jag tycker att det ser väldigt likt ut. Jag kan fråga min farsa imorgon, han kan arabiska (Tunisier, you knows). Jag kan inte påstå att texten ser särskilt arabisk ut, men det får vi se.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...