Jump to content

Konsert- upplevelser


Jacker
 Share

Recommended Posts

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

The Killers kommer till Sverige, Globen i Stockholm den 28 Feb och Malmö Arena den 2 Mars, blir lätt ett besök på Globen.

Annars....

The Hives ger sig ut på sin första Sverigeturnè på många år.

30 jan - Stockholm, Cirkus

1 feb - Kalmar, Palace

2 feb - Örebro, Club 700

6 feb - Norrköping, Flygeln

7 feb - Malmö, KB

8 feb - Göteborg, Trädgårn

14 feb - Gävle, Gasklockorna

15 feb - Karlstad, Nöjesfabriken

16 feb - Uppsala, Svandammshallarna

Nu kan jag lika bra skriva om min "Hives" vecka i två världsdelar. (några bilder är tagna från en hemsida då mina inte vart som jag tänkte :confused:)

Konsert 1:

The Hives + Support The Fidlar. The Cosmopolitan Boulevard Pool of Las Vegas 13:e Sep.

Väder: Sol, inte ett moln och 38 grader varmt.

Det hela börja med att vi skulle hämta ut våra biljetter, spelningen skulle ske på ett poolområde, när vi kom upp höll The Hives på soundchecka, folk låg i poolen och glassade som mest, ingen som brydde sig, förutom oss, ett gäng halv salongs berusade svenskar som skrek, sångaren Howlin Pelle kom ner till oss och sa på sin sköna dialekt,, vi verkar få svenskt support i kväll, sen utbytte vi några ord, skön snubbe, återkommer till det senare.

Från soundchecket, bakom trummorna går basisten Dr. Matt Destruction

IMG_0482_1241284_0.jpg

Nåväl, ett par timmar senare är det dags för spelningen, jag har lyssnat in mig på förbandet The Fidlar ett tag, jag gillar det, men ingen av mina polare var så förtjusta i det, med en självkänsla i kroppen går jag fram till VIP bordet och frågar vad man ska göra för att få VIP band, hon som sitter där frågar vart jag kommer ifrån, jag säger Sweden och hon säger "well i got a cuople of swedes signed up, your name please...jag säger mitt namn och jag står med... :mf_doof: det visar sig att crewet har pratat med en polare och fått "ett gäng svenskar på VIP listan."

VIPen är egentligen bara en ballkong med grattis dricka ett tag, vi fick även tillgång till efterfesten. Själva spelningen var riktigt bra, dom började med "Come on" sen började det eskalara med många nya låtar och en massa äldre som "Hate to say I told you so" "Walk Idiot Walk" osv...., det finns en skärm brevid poolen som visar hela spelningen för folket som inte får biljett

Den skärmen.

cos-75_1241284_1.jpg

Enligt en polare som var med som inte fick biljett så såg och hörde man väldigt bra utanför, folk hade stannat upp på strippen och stannat trafiken för att att kolla, rätt ballt. Efter spelningen går vi upp till efterfesten och partar med bandet, och en svensk dj jag aldrig hört om tidigare.

cos-70_1241284_2.jpg

cos-109_1241284_3.jpg

IMG_0483_1241284_4.jpg

IMG_0484_1241284_5.jpg

I slutet av spelningen uppmanade Pelle alla att hoppa in i poolen, vilket dom gjorde själva, även vi slängde av oss kläderna och hoppa i poolen

nicksurf_1241284_6.jpg

Kortfattat så var spelningen grym.

En vecka senare, Gröna Lund Stockholm, väder, ca 10 grader och regn.

Nu till det sköna med Howlin Pelle, jag och mina polare kliver på Djurgårdsfärjan och där sitter Howlin Pelle, han känner igen oss och vi börjar prata om Vegas och lite andra saker, han skriver autografer och pratar med andra men ändå återkommer han till oss, tycker det är lite ballt att han känner igen oss och tar sig tid att snacka med oss, riktigt "down to earth"

Spelningen var i stort sätt detsamma förutom att dom la till två låtar + saxofonister på "Go right ahead"

Från Gröna Lund.

IMG_0578_1241284_7.jpg

Men The Hives är och kommer alltid vara gryma livemusiker, så passa på att se dom om dom kommer till en stad nära dig, annars lär det dröja innan ni får se dom sen igen.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Vart en bra konsertvecka för mig den här veckan, i Onsdags var jag på Berns och såg det helt underbara Beach House, grym spelning.

Och ikväll ska jag återigen se ett av mina favoritband. Band Of Horses på Hovet, ska bli skoj att höra dom nya låtarna live, och såklart dom gamla.

Redigerad av Kiedis
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kom i måndags hem från det bästa resan någonsin.

För en vecka sedan flög jag och en polare ner till London. Syftet med resan var att se så många bra band som möjligt och vi hade biljetter till Coheed and Cambria, Metal Hammer Razor Tour (med bl a Devil Sold His Soul och Heights), Vans Warped Tour UK och Gojira. Tänkte att jag bara skulle fokusera på spelningarna i det här inlägget.

Dag 1 (Onsdag): Coheed and Cambria.

Spelningen var på en ställe i Camden som heter KOKO. En gammal teater (ser det ut som åtminstone) som nu är en klubb. Bland de coolaste venues jag sett. Tre läktarvåningar klädda i rött och med massa detaljer överallt. Förbandet var Fighting With Wire. Ett ganska bra band faktiskt. Vissa låtar lät som en blandning mellan Nirvana och Foo Fighters. Sedan var det dags för Coheed and Cambria. De började med ett akustiskt set på 40 minuter där de spelade Pearl of the Stars, A Favor House Atlantic, Mother Superior och Wake Up. Riktigt mysigt.

Efter en 20 minuters paus började det elektriska setet där de lirade många favoriter, som No World for Tomorrow, Everything Evil, Ten Speed (Of God's Blood and Burial) och In Keeping Secrets of Silent Earth: 3 blandat med låtar från nya plattan. Keeping Secrets var nog den bästa delen av setet. Alla röjde som galningar och vrålade med i refrängen. Underbart, helt enkelt! Som extranummer spelades Key Entity Extraction I: Domino the Destitute (en av de bästa från nya plattan), A Favor House Atlantic (elektrisk den här gången) och självklart Welcome Home.

En riktigt bra spelning som jag kommer minnas länge.

Dag 2 (Torsdag): Metal Hammer Razor Tour.

Kvällen på The Underground i Camden startades av Steak Number Eight. En riktig överraskning! Hade aldrig hört dem innan med de levererade bra röj och feta låtar. Köpte deras debutplatta i merchen efteråt.

Efter Steak Number Eight gick Heart of a Coward upp på scen. Ett typiskt metalcoreband som inte tillför något nytt till genren. Vi gick och drack öl istället.

Heights dock, som gick på sen, var ett av banden som lockade mig till den här spelningen. Riktigt bra röj här också. Dock spelade de inga låtar från deras EP. Hade gärna hört Empires, men vi fick istället höra många bra låtar från debutplattan.

Kvällens huvudakt var Devil Sold His Soul. Ett band med deppig och mäktig musik. Stod mest stilla här och bara njöt. De använde scenbelysningen som strålkastare på ett skepp som sökte ut över publikhavet. Snygg sammanknytning med omslaget till nya plattan. Ska även nämna att ljudet på alla spelningar var fenomenalt! En stor eloge till ljudteknikern.

Dag 3 (Fredag): Vilodag

Hade ingen spelning inbokad den här dagen. Vi tänkte gå ut men upptäckte att sista tunnelbanan gick hem 20 över tolv och hade inte heller bussarna i åtanke. Satt på vandrarhemmet och drack öl och peppade inför Warped Tour istället.

Dag 4 (Lördag):

Vi fick stressa till Alexandra Palace, där eventet hölls, eftersom tunnelbanestationen vi hade blivit informerade om låg en och en halv mile bort. När vi kom innanför dörrarna kom vi direkt till en stor halfpipe där en massa skatare visade upp sig till punk rock. Precis jämte var en av de mindre scenerna där vi kunde stå och se bland annat A Loss for Words samtidigt som skatelegender som Steve Caballero åkte i bakgrunden. Känslan av att ha kommit rätt har aldrig varit så här stark tidigare! Det första banden vi såg var dock The Story So Far. Ett riktigt bra pop-punkband som fick äran att inleda festivalen. Efter den spelningen hade vi mycket dötid. Spenderade den tiden med att sitta på marken och dricka öl och spana in heta emo-brudar. Och det var gott om dem! Började nu känna att det här kunde komma att bli en av de bästa dagarna i mitt liv. Efter detta skulle vi gå ner en våning till en mindre scen för att se Me vs Hero. Dock var det fullt med folk där nere så vakterna vägrade släppa in oss. Surt, men vafan, det var nu snart dags för Architects!

Det hade nu blivit mörkt i hallen och peppen var på topp. Architects inledde med Alpha Omega och festen var igång. Jag har aldrig varit med om ett sådant röj på publiken. Det var mosh på mosh på mosh och detta var något som skulle komma att hålla i sig hela kvällen. Jag moshar sällan då jag är ganska kort och tanig och jag hade inte riktigt kommit i moshform ännu. Men att bara vråla med i låtarna för allt jag kunde och knuffas runt lite räckte. Sammanhållningen i publiken var helt underbar. Random personer som man connectade med under korta stunder hela tiden.

Efter Architects var det dags för New Found Glory. Ett av mina favoritband och som jag dessutom inte sett live tidigare. Detta var det band jag var mest taggad inför. Eftersom de nu firar 10-årsjubileum av deras stora genombrottsplatta Sticks & Stones var majoriteten av låtarna från just den plattan. Inget att klaga på då den är min favorit. Nu började jag verkligen komma igång. Från och med att de gick på scenen fanns det verkligen ingenting annat i världen än Warped Tour! Tyvärr blev min mobil stulen under tredje låten, men jag kunde verkligen inte bry mig mindre. Jag letade runt lite på marken utan resultat och fortsatte sedan röjet. Jag kunde inte låta detta förstöra en sådan underbar dag, som sedan skulle visa sig bli ännu mycket bättre.

Efter New Found Glory anmälde jag min mobil stulen. Gick sedan och kollade det som var kvar av The Useds set. Det var ett av mina favoritband under högstadiet och jag såg verkligen fram emot att se dem, dock har jag biljetter till deras spelning i Stockholm på söndag så gjorde inget att jag missade hälften. Hur som helst så spelade de On My Own, en låt som de enligt Bert McCracken (sångaren) inte hade spelat på många år. Riktigt bra! De höll sig även (bortsett från två låtar) till deras tre första plattor. Skönt, då de två senaste verkligen inte faller mig i smaken.

Bring Me The Horizon, som var den första av två headliners och ett band jag gillar väldigt mycket, gick på efter The Used. Denna spelningen kan vara den galnaste jag någonsin sett. Jag hade fått i mig några extra öl och nu kände jag att det var dags att röja på riktigt. Kastade mig in i varenda moshpit jag kunde hitta och köttade på för glatta livet. Det fanns inget stopp! Vid ett tillfälle var jag till och med den personen som står mitt i piten innan den drar igång och taggar igång folk omkring. En underbar känsla! Var även för första gången på riktigt med i en wall of death. Tror aldrig mitt adrenalin har varit så högt som under den här spelningen! De premiärspelade även en låt från kommande plattan Sempiternal som lät riktigt lovande.

Det sista bandet för kvällen var lostprophets. Ett band jag lyssnade mycket på under gymnasiet men som sedan dess fallit i glömska. Tänkte att det kunde vara kul att se dem åtminstone så vi ställde oss långt bak till en början. Efter några låtar gick vi längst fram långt ut på högersidan. Det dröjer kanske en minut innan en snygg, random, emobrud kommer fram till mig och lägger min arm runt hennes midja. En halvminut senare står vi och strular. "Hur fan gick det här till?" tänkte jag. Strax efter att vi började drog lostprophets igång Rooftops. Ni som har hört den vet att det är ett ultimat make-out-anthem. Fan vad jag njöt. Den här dagens awesomeness-faktor låg nu nånstans uppe i stratosfären. Efter ytterligare några minuters hånglande drog vi ut på baksidan och snackade skit och strulade lite till och från. Eftersom min mobil blev stulen tidigare och att jag lämnade min polare borta vid lostprophetsspelningen var jag tillslut tvungen att sticka och leta rätt på honom och hon på sina polare. Vi sa tillslut vad vi hette för att kunna hitta varandra på facebook, dock var hennes mobil död så ingen av oss kunde skriva upp varandras namn. Jag hittade efter en stund min polare en bit ifrån scenen. Samtidigt började lostprophets spela sin sista låt (Burn Burn) och vi insåg att det här var slutet. Vi sprang in till moshen och köttade återigen för allt vi hade. Det fanns inte längre något problem i världen. Det fanns inget annat än Warped Tour. Det var här jag hörde hemma. Ingen annanstans. Med allt underbart som hänt under kvällen i åtanke fanns det inget annat i hela världen.

Tjejens namn hade jag glömt av dagen efter och hon har antagligen också glömt av mitt. Det enda jag vet är att hon är 22 år gammal och från Nottingham. Men det gör inget. Jag lämnar det där, på den tionde november 2012, på Warped Tour, Alexandra Palace i London. Den bästa dagen i hela mitt jävla liv.

Dag 5 (Söndag):

Nu var vi tillbaka på KOKO för att avsluta veckan med Gojira. Ett band jag väntat i snart fyra år på att få se igen. Förbanden var Trepalium och Klone. Två franska metalband som båda var riktigt bra. Sedan var det dags för Gojira, som förövrigt vinner priset för veckans snyggaste scenrekvisita. Huvudet från omslaget till senaste plattan i trä och vitt. De brände av grymma låtar som Explosia, Flying Whales, Backbone, The Heaviest Matter of the Universe och fucking The Art of Dying! Dock var vi tvungna att sticka efter trumsolot då vi hade en buss till flygplatsen att passa. Tråkigt, men jag fick trots allt höra de flesta av mina favoriter.

En vecka med riktigt många grymma spelningar är slut, men jag har upplevt den tveklöst bästa dagen i mitt liv. Det har varit ganska svårt att återgå till vardagen och studierna efter att ha upplevt något så underbart som allt som hände på Warped Tour UK 2012. Jag lider för tillfället av post-Warped-Tour-depression. Men det går nog över snart. Minnena kommer ju alltid finnas där! Kan även tillägga att lostprophets har fått en redig revival.

TL;DR: Var på tre spelningar och en endagsfestival (Warped Tour) på fem dagar. Röjde som aldrig förr och spenderade en timme med en nice kvinna under en dag som kom att bli den bästa i mitt liv.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Någon som har erfarenhet utav bootleg recording? Har bra sittplats för Muse i Hamburg nu till helgen och skulle vilja spela in det. Jag har en riktigt bra kompaktkamera som jag lätt får med mig in men som saknar stöd för extern mikrofon. Fungerar en hederlig diktafon för ändamålet, eller blir det mest brus och buller?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Såg Raubtier och Sabaton i lördags. Raubtier var underbara, Sabaton var godkända.

Håller med! Jag köpte Det finns bara krig efter konserten och spelade den på vägen hem och satan du, varför har man inte kommit sig för att lyssna mer på dem tidigare?! :D

Jävlar vad man blev till sig under Primo Victoria, förresten.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...