Jump to content

Hur woke tror ni nya GTA kommer vara på en tiogradig skala?


knurra
 Share

Recommended Posts

Eftersom jag gick off topic i andra trådar och eftersom vi har yttrandefrihet i Sverige (som om min fråga bröt mot några regler, man får ju undra) så tänkte jag att vi gör en tråd där vi försöker hitta så många woke element som möjligt samt graderar wokeheten allteftersom det släpps trailers och liknande, tråden kan ju även vara kvar när spelet väl släppts så kan man hitta woke element i spelet också och sen skriva här och sen uppgradera skalan.

 

Det enda jag hittills hittat är att man spelar som en kvinna och hon verkar dessutom vara den ledande parten vilket gör att jag ger 6.5 såhär långt.

 

Så kom igen, nu kör vi!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor


Tror att du kommer att ha rätt svårt att dra igång en diskussion här då du redan visat att du inte kommer vika en tum gällande din åsikt i ämnet och det lär med andra ord vara lika givande som att diskutera med en vägg. However, alla har, precis som du säger, rätten till sin egen åsikt och det respekterar jag, även fast jag inte håller med dig öht.

Drar det i dina ögon automatiskt ner kvalitén på spelet om en av protagonisterna är en kvinna? Tomb Raider-trilogin är ju exempelvis fantastiska spel. Alla GTA-spel sedan trean har haft kvinnor i rätt stora roller men aldrig att man fått spela som en. Tror du att det gör sån stor skillnad att en kvinna är en spelbar karaktär istället för en NPC? Jag är genuint nyfiken, därav min fråga.

Personligen tycker jag bara det är bra att man får spela som en kvinna. Det är en ny feature som jag tror kan bidra ordentligt till storyn om inte annat. Om nu det räknas som ”woke” är väl däremot diskuterbart i min mening. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, knurra skrev:

Eftersom jag gick off topic i andra trådar och eftersom vi har yttrandefrihet i Sverige (som om min fråga bröt mot några regler, man får ju undra)

Jag kan svara på den frågan.

Forumregler:

Dölj innehåll

I. ORDNINGSREGLER
§1.2 Spam

Spam är förbjudet. Till spam räknas bland annat inlägg som upprepas i masstal, offtopic-inlägg eller inlägg och trådar som skrivs för att irritera eller förstöra för andra.

II. ANVÄNDARREGLER

§2.3 Trådrubrik

Rubriken ska visa vad din diskussionstråd handlar om.

§2.4 Håll dig till ämnet

Istället för att frångå aktuellt ämne i tråden, så starta hellre en ny tråd med ny rubrik även om ditt ämne är närliggande det som diskuteras. Inlägg som är off-topic kan raderas eller leda till varningar.

 

Som du säkert förstår handlade inte trailertråden om hur woke och sämst världen har blivit, utan om trailern. Därtill handlade inte Andra Öar-tråden om kommunism, även om en av ö-idéerna var Kuba, vilket är ett rent geografiskt logiskt rimligt koncept.

Bra att du gör en ny tråd, då kan du hålla dig till sak.

-

Jag tror inte att spelet blir särskilt woke alls. Däremot kommer nog o-wokea karaktärer att bli tillsagda på ett annat sätt än i GTA V, där både Franklin och Trevor kunde säga saker till feministmötets medlemmar utan att få något direkt mothugg. Ja, plus allt annat som inte var politiskt korrekt, då, men det var sällan man hade det i konversationsform mellan två motparter.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Henkibojj skrev:

Jag kan svara på den frågan.

Forumregler:

  Visa dolt innehåll

I. ORDNINGSREGLER
§1.2 Spam

Spam är förbjudet. Till spam räknas bland annat inlägg som upprepas i masstal, offtopic-inlägg eller inlägg och trådar som skrivs för att irritera eller förstöra för andra.

II. ANVÄNDARREGLER

§2.3 Trådrubrik

Rubriken ska visa vad din diskussionstråd handlar om.

§2.4 Håll dig till ämnet

Istället för att frångå aktuellt ämne i tråden, så starta hellre en ny tråd med ny rubrik även om ditt ämne är närliggande det som diskuteras. Inlägg som är off-topic kan raderas eller leda till varningar.

 

Som du säkert förstår handlade inte trailertråden om hur woke och sämst världen har blivit, utan om trailern. Därtill handlade inte Andra Öar-tråden om kommunism, även om en av ö-idéerna var Kuba, vilket är ett rent geografiskt logiskt rimligt koncept.

Bra att du gör en ny tråd, då kan du hålla dig till sak.

-

Jag tror inte att spelet blir särskilt woke alls. Däremot kommer nog o-wokea karaktärer att bli tillsagda på ett annat sätt än i GTA V, där både Franklin och Trevor kunde säga saker till feministmötets medlemmar utan att få något direkt mothugg. Ja, plus allt annat som inte var politiskt korrekt, då, men det var sällan man hade det i konversationsform mellan två motparter.

Då blir nog spelet mer woke än föregångaren. Som när Trevor skriker åt de ”starka oberoende” kvinnorna i GTA V kommer antingen få mothugg eller så kommer sånt inte förekomma alls.

 

Det är det här jag menar också, den råa jargongen är ju det som format och utvecklat GTA. Det jag befarar är att det vinnande konceptet kommer upphöra nu med de lättkränkta tider vi lever i. Allt är bara politik nuförtiden

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

På en tiogradig skala? 5 någonstans. Det kommer vara en del roliga woke-grejer och en del anti-woke-grejer. Jag är inte orolig för att den kvinnliga spelkaraktären är någon social justice warrior som ska ut på feministdemos.

Bra tråd så slipper vi den diskussionen i de andra.

Redigerad av dibel
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte att GTA: VI kommer bli mer eller mindre "woke" än tidigare spel i serien. De brukar driva ganska hårt med både de djupt traditionella och radikalt moderna inslagen i Amerikansk kultur.

 

Rockstars spel har länge varit ganska "woke", och det är uppenbart att spelutvecklarna har en god och hälsosam syn på samhället och dess orättvisor, och därför kan parodisera det så väl.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

14 timmar sedan, antepanteboy skrev:


Tror att du kommer att ha rätt svårt att dra igång en diskussion här då du redan visat att du inte kommer vika en tum gällande din åsikt i ämnet och det lär med andra ord vara lika givande som att diskutera med en vägg. However, alla har, precis som du säger, rätten till sin egen åsikt och det respekterar jag, även fast jag inte håller med dig öht.

Drar det i dina ögon automatiskt ner kvalitén på spelet om en av protagonisterna är en kvinna? Tomb Raider-trilogin är ju exempelvis fantastiska spel. Alla GTA-spel sedan trean har haft kvinnor i rätt stora roller men aldrig att man fått spela som en. Tror du att det gör sån stor skillnad att en kvinna är en spelbar karaktär istället för en NPC? Jag är genuint nyfiken, därav min fråga.

Personligen tycker jag bara det är bra att man får spela som en kvinna. Det är en ny feature som jag tror kan bidra ordentligt till storyn om inte annat. Om nu det räknas som ”woke” är väl däremot diskuterbart i min mening. 
 

Det gör absolut skillnad. Tomb Raider trilogin har jag aldrig spelat och det beror nog undermedvetet på att man spelar som en kvinna. Horizon är också ett spel jag aldrig avslutade men det beror också på att det var för övernaturligt för min smak.

 

Men som sagt, woke rörelsen tog inte fart på allvar förrän efter hösten 2017 och vi ser hur Rockstar sakta men säkert börjar ta till sig detta i exempelvis RDR 2 där vi har karaktären Sadie som visserligen inte är spelbar men ändå ska föreställa en ”stark oberoende kvinna” och det är den riktningen Rockstar är på väg åt. Näe, det var bättre förr 

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sån jäkla broken record, du. Inget emot personer med annan åsikt än vad jag har, bara så jäkla oinspirerat och imbecillt att du säger samma sak om och om igen i varje tråd. Tar bort allt som är roligt med forumdiskussioner. 
 

I sak spammar du inte, men det läses som spam eftersom du uttrycker samma onyanserade åsikt med liknande ordval om och om igen. Tråkig utveckling av forumet. Visst, dibel tenderar att spamma mer flitigt men han är åtminstone originell! Forza. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, knurra skrev:

Det gör absolut skillnad. Tomb Raider trilogin har jag aldrig spelat och det beror nog undermedvetet på att man spelar som en kvinna. Horizon är också ett spel jag aldrig avslutade men det beror också på att det var för övernaturligt för min smak.

Hur exakt gör det skillnad? Bortsett från att man får spela som en kvinna alltså. Jag förstår verkligen inte din logik om ett spel i dina ögon går från bra till mediokert enbart för att huvudkaraktären är av kvinnligt kön.

Ta RDR2 tillexempel, där man inte ens spelar som Sadie, men uppenbarligen drar det ner betyget ändå. Hade spelet varit en bättre upplevelse utan henne? Förklara gärna och försök få mig att förstå. Att det är ”woke” är inte förklaring nog imo.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

20 timmar sedan, knurra skrev:

Det jag befarar är att det vinnande konceptet kommer upphöra nu med de lättkränkta tider vi lever i. Allt är bara politik nuförtiden


Den enda här på forumet som verkar lättkränkt är du; du försöker dra igång en diskussion om wokeism, ingen bryr sig då alla tycker du är fånig så du startar en egen tråd om det för, vad jag antar är, "wäääh, lyssna på mitt gråtande". Och gällande "allt är bara politik nu för tiden" - återigen vill jag understryka att du är den enda som skapar politik i detta. Resten av oss pratar om spelet, hur det kommer vara gällande gameplay, vad vi hoppas se för funktioner i det, hur vi tror att karaktärerna kommer vara, men du drar in politik i det hela.

Så ja, vi har yttrandefrihet här i Sverige. Yttrandefriheten betyder att du absolut får säga vad du vill (inom lagens rimliga gränser, så klart, för även yttrandefriheten inskränks inom andra lagar) men det betyder inte att vi måste lyssna på dig, hålla konversationer med dig eller att vi inte får yttra oss fritt om hur barnslig du är.

Ha en fortsatt trevlig vecka, nu ska jag dricka mitt morgonkaffe.

  • Gilla 2
  • Tack! 3
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

20 timmar sedan, Kebab skrev:

Jag ska försöka ge ett seriöst svar på frågan, men känner att jag är lite rostig när det kommer till wokeness, så skulle jag kunna få exempel på vad som skulle klassas som 1 på skalan, respektive 5 och 10? Behöver inte vara exempel från datorspel (men gärna). 

Baldurs Gate 3 är en 9:a enligt mig. Inkluderingen av olika raser och sexualiteter. Alla kompanjoner är playersexual, men man märker att de har viss läggning. Finns även ett fint lebbpar lite senare i spelet. Bland kompanjonerna är det kvinnliga karaktärer som är warriors och manliga som är spellcasters.

Spelet är även känt för att man kan kn* en björn (uppenbar gayreferens), även om det inte är bestiality då det är en druid.

Inget av detta stör mig då det (mesta) är helt frivilligt. Gaymer Moment. 🌈

Redigerad av dibel
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, dibel skrev:

Baldurs Gate 3 är en 9:a enligt mig. Inkluderingen av olika raser och sexualiteter. Alla kompanjoner är playersexual, men man märker att de har viss läggning. Finns även ett fint lebbpar lite senare i spelet. Bland kompanjonerna är det kvinnliga karaktärer som är warriors och manliga som är spellcasters.

Spelet är även känt för att man kan kn* en björn (uppenbar gayreferens), även om det inte är bestiality då det är en druid.

Inget av detta stör mig då det (mesta) är helt frivilligt. Gaymer Moment. 🌈

Själv tycker jag det är vedervärdigt, syndigt och går emot naturen. Det är inte Guds vilja. Precis som när de bara var tvungna att ta med ett hen i Hogwarts Legacy. Det är en säker väg till helvetet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lol. "[V]edervärdigt, syndigt och går emot naturen" med "olika raser och sexualiteter".  "Det är inte Guds vilja." Seriöst? Go fuck yourself.

Jag funderar över vilket religiöst samfund han har radikaliserats av, men betvivlar att han är islamist eller tillhörande den kristna högern.  Slutsatsen är därför att han antingen är hjärntvättad eller ett internettroll.

Men det spelar ingen större roll hur han har hamnat här. Förslag: vi alla slutar svara på det han skriver, så lär han så småningom slå ut sig själv, ledsna eller bli bannad. Tydligt är att han inte bryr sig om vad någon skriver, så varför fortsätter alla att adressera honom? Han nitpickar saker att störa sig på och lyfter dem i sina debila kommentarer som varken hör hit eller dit.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

13 minuter sedan, okka skrev:

Lol. "[V]edervärdigt, syndigt och går emot naturen" med "olika raser och sexualiteter".  "Det är inte Guds vilja." Seriöst? Go fuck yourself.

Jag funderar över vilket religiöst samfund han har radikaliserats av, men betvivlar att han är islamist eller tillhörande den kristna högern.  Slutsatsen är därför att han antingen är hjärntvättad eller ett internettroll.

Men det spelar ingen större roll hur han har hamnat här. Förslag: vi alla slutar svara på det han skriver, så lär han så småningom slå ut sig själv, ledsna eller bli bannad. Tydligt är att han inte bryr sig om vad någon skriver, så varför fortsätter alla att adressera honom? Han nitpickar saker att störa sig på och lyfter dem i sina debila kommentarer som varken hör hit eller dit.

Jag hittade en nice funktion som jag inte visste fanns! Nu syns han inte för mig 💗

EDIT: Citat syns tydligen fortfarande, men alla bäckar små..

 

knurra1.png

Redigerad av Mark
  • Tack! 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

2023-12-13 at 07:58, dibel skrev:

Baldurs Gate 3 är en 9:a enligt mig. Inkluderingen av olika raser och sexualiteter. Alla kompanjoner är playersexual, men man märker att de har viss läggning. Finns även ett fint lebbpar lite senare i spelet. Bland kompanjonerna är det kvinnliga karaktärer som är warriors och manliga som är spellcasters.

Spelet är även känt för att man kan kn* en björn (uppenbar gayreferens), även om det inte är bestiality då det är en druid.

Inget av detta stör mig då det (mesta) är helt frivilligt. Gaymer Moment. 🌈

Ska ju tilläggas att olika raser verkligen är olika raser såsom Human, Drow, Tiefling, Half-Elf etc. Alltså inte hudfärger (som förvisso också är blandat, men det är ju en fantasyvärld).

Lite trist att ingen av kompanjonerna är en Human Female för romansalternativ kan jag tycka. Spelet är väldigt woke, men som sagt inget som stör då det ändå är en fantasyvärld som sagt. Om man nu ska klassa spel som woke. Bra spel hursomhelst.

En 1:a på woke-skalan skulle väl kunna vara Kingdom Come: Deliverance. Jag har inte spelat spelet, men det blev uppmärksammat på Nordfront för sin historietrogna beskrivning av medeltida öst/centraleuropa. "Endast" vita och män som riddare/smeder etc.

Tråden är ju en trolltråd, men diskussionen behöver inte vara över för det. Woke är på riktigt, sedan kan man gilla det eller inte. Eller så gör man som jag gör och inte bryr sig så mycket om det.

In every religion I'm going to Hell.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

https://www.moviezine.se/nyheter/kronika-moralpanik-men-foraldrarna-spelade-gta-utan-att-bli-mordare
 

När det kommer till GTA har det ofta varit konservativa politiker från högerkanten som varit de som gapat och varit mest fanatiska motståndare. Sedan släppet av trailern till sexan har en rad högertokar redan varit igång och svingat i sociala medier om att spelserien blivit för ”woke” för att man har en kvinnlig protagonist. Samma röster gnäller även för att det någonstans på nätets mörkaste vrår går något rykte om att denna kvinnliga protagonist även är en transperson - vilket får högertomtarna att gå bananas.”

 

Replik, @knurra? 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...