Jump to content

Vad tycker du om Stockholm?


dibel
 Share

Vad tycker du om Stockholm, vår Hufvudstad?  

25 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Är det sant mannen? Varenda jävel kommer höra dig!

Vad säga sajtarna? I mitt tycke är Stockholm den vackraste staden i Sverige. Inte bara det, till och med den vackraste i Norden och Europa, därmed även Världen!

I övrigt anser jag att Systembolaget har sin charm, men förstår de som tycker att det ska avvecklas. Vem fan är uppe klockan 15 en lördag bara för att köpa öl? Jag...

Kappa! Kappa.thumb.png.280df1dc2b746d83a78729f3

(Den här undersökningen är för vetenskapliga och frivilligt deltagande uppmuntras)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan inte säga att jag begrep mycket av pollen men jag har svårt för storstäder i allmänhet. Mycket hets, köpmani, ytlighet och annat jag säkert har helt fel om gör att jag röstar Fjollträsk. Inte för att jag föraktar stockholmare, jag bara begriper inte charmen med stället.

Systembolaget är bra och har kompetent personal. Däremot har det sina brister så jag tycker att det ska utvecklas. Om ICA fick sälja alkohol skulle det bara bli vino tinto och Sofiero.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Inte alls. Se på sortimenten i valfritt europeiskt land utan monopol. Sverige har ett väldigt snålt utbud jämfört med många andra länder.

Ute på golvet kanske. Men vill du ha världens ovanligaste whisky kan de beställa hem det. Och jag tror inte att Ica skulle anställa vinkonnässörer till sina tre vinhyllor för de som önskar något annat än att bara bli fulla så billigt som möjligt. Jag tror inte att fransmän eller tyskar har sådan personal heller i vanliga matbutiker. 

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ute på golvet kanske. Men vill du ha världens ovanligaste whisky kan de beställa hem det. Och jag tror inte att Ica skulle anställa vinkonnässörer till sina tre vinhyllor för de som önskar något annat än att bara bli fulla så billigt som möjligt. Jag tror inte att fransmän eller tyskar har sådan personal heller i vanliga matbutiker. 

 

Om jag vill ha världens ovanligaste whisky är risken stor att jag måste betala för tolv flaskor eftersom att de inte skeppar hem en ensam. Expertisen finns så klart inte överallt, men hur utnyttjas den? Det räcker med att se på vilken alkohol som verkligen säljer på bolaget för att förstå att den breda majoriteten hade klarat sig gott och väl på Icas tre vinhyllor, och det som inte finns i valfri matbutik finns i butiker som är nischade. 

Systembolaget är förlegat, dyrt och överskattat, och det finns ingen anledning för staten att omyndigförklara hela befolkningen för att några dricker för mycket. Det var knappast söndagsstängt på bolaget som satte käppar i hjulet för mig när jag hade det värst. 

 

Edit: Och flera veckors framförhållning för att staten ska skeppa över din önskade dryck är knappast ett hållbart argument om du vill försvara inskränkningar i människors vardag - tvärtom. I ett land utan statens vidriga översittarmentalitet går samma flaska sprit att få tag på inom loppet av ett dygn om du är tillräckligt sugen, och billigare dessutom. Så himla mycket öl, sprit och vin är praktiskt taget omöjligt att få tag på i Sverige tack vare monopolet. 

Redigerad av felshoe
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gillar Stockholm, men jag är öppen för att tillbringa mitt liv i en annan stad också.

 

Håller nog inte med om att Systemet har dåligt utbyt, inte ens på golvet. Finns allt från vanliga mainstream-öl till lite ovanligare eller till och med närproducerade. Vin och annat har jag liten koll på.

Bodde i Irland, där det ju ändå konsumeras en del alkohol, men där var det generellt påtagligt sämre urval i hyllorna. 

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det bara jag som tycker mig se en oroväckande tendens i dibels senare inlägg?

Är det bara jag, eller tenderar han den språkliga okkism som pågick runt -06-09?

Alltså - då jag skrev som mest, och skrev som mest osammanhängande. Då vissa var snabba på att kalla andra för okka-wannabes. Då hälften av forumet röstade rött (det var en fin tid). Då jag spammade om revolution hela tiden.

Alltså - obegripliga formuleringar, många citat, växla mellan språk, utrop, kass koll på grammatik men ger sken om att faktiskt vara bra på det, osv...

Att dibel dessutom har ett namn med bara små bokstäver gör mig ännu mer förbryllad.

Det underliga med detta är att dibel är ett högervridet spånhuvud. Är inget heligt längre? Eller är okkism, helt plötsligt, till för vem som helst?

Eller - är jag dibel? Ärligt, har ingen tänkt på det? Har ingen ens tänkt tanken att dibel är mitt experiment? "Är det en kul grej att skapa ett fascistiskt alterego på gtasajten?" är någonting jag har sagt eller kanske har sagt eller aldrig har sagt. Jag vet inte längre.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det bara jag som tycker mig se en oroväckande tendens i dibels senare inlägg?

Är det bara jag, eller tenderar han den språkliga okkism som pågick runt -06-09?

Alltså - då jag skrev som mest, och skrev som mest osammanhängande. Då vissa var snabba på att kalla andra för okka-wannabes. Då hälften av forumet röstade rött (det var en fin tid). Då jag spammade om revolution hela tiden.

Alltså - obegripliga formuleringar, många citat, växla mellan språk, utrop, kass koll på grammatik men ger sken om att faktiskt vara bra på det, osv...

Att dibel dessutom har ett namn med bara små bokstäver gör mig ännu mer förbryllad.

Det underliga med detta är att dibel är ett högervridet spånhuvud. Är inget heligt längre? Eller är okkism, helt plötsligt, till för vem som helst?

Eller - är jag dibel? Ärligt, har ingen tänkt på det? Har ingen ens tänkt tanken att dibel är mitt experiment? "Är det en kul grej att skapa ett fascistiskt alterego på gtasajten?" är någonting jag har sagt eller kanske har sagt eller aldrig har sagt. Jag vet inte längre.

Du spolade precis tillbaka ditt eget band till 2007. Roligt gjort!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ute på golvet kanske. Men vill du ha världens ovanligaste whisky kan de beställa hem det. Och jag tror inte att Ica skulle anställa vinkonnässörer till sina tre vinhyllor för de som önskar något annat än att bara bli fulla så billigt som möjligt. Jag tror inte att fransmän eller tyskar har sådan personal heller i vanliga matbutiker. 

 

Fast det tror jag inte alls, beror väl visserligen på vilket ICA du går på, men det är ju samman sak med systemet, handlar du på "små" systembolag så är inte sortimentet så stort och dom har bara dom populäraste sorterna medans dom större systembolagen har större sortiment. Samma sak med ICA, där jag jobbar (På maxi) har vi hela 96 stycken olika lättöl redan nu och jag kan väl gissa på om man fick sälja alla alkohol att det skulle minst vara +200 sorter, visserligen är det maxi men att det skulle vara ett tunt sortiment tror jag inte alls på.

 

Nej, man kommer antagligen inte få samma hjälp med vin som man får på systembolaget,  men man vet ju aldrig då dom på avdelningar har ändå faktiskt utbildningar (Jag tänker på frukten & färskvaroavdelningen) MEN å andra sidan, hur många procent utav bolaget's kunder frågar egentligen om hjälp? Det är väl knappast 50-60% utan snarare kanske 20-30%.

Redigerad av iweX
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

20-30 av kunder som ber om hjälp är rätt mycket. Om det är din estimering gör det bara att min poäng består. :alien: 

Jo, men det är en ganska grov estimering, jag vet ju inte och det vet ju antagligen inte du heller eller hur? Och vad får dig att tro inte folk kan fråga folk på coop/ica/citygross eller vart dom nu handlar? Nej, ica nära kommer antagligen inte ha personal som kan allting men att tro att dom större mataffärerna inte kommer ha det är bara korkat då dom är väldigt service inriktad och det är väldigt stor konkurrens angående kunder.

Och för övrigt så tror jag precis som felshoe säger att majoriteten utav kunderna på systemet skulle klara sig på cirka 100 olika ölsorter, ja det är roligt att köpa öl som är utav mindre partier MEN jag klarar mig utan dom med.

 

Ja, jag tycker systemet är ganska okej MEN om jag tror att reglerna blir lite lösare så skulle det antagligen komma flera affärer typ "ICA's bolag" eller vad jag ska kalla det också där  det skulle både va bra personal och bra utbud.

Redigerad av iweX
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det bara jag som tycker mig se en oroväckande tendens i dibels senare inlägg?

Är det bara jag, eller tenderar han den språkliga okkism som pågick runt -06-09?

Alltså - då jag skrev som mest, och skrev som mest osammanhängande. Då vissa var snabba på att kalla andra för okka-wannabes. Då hälften av forumet röstade rött (det var en fin tid). Då jag spammade om revolution hela tiden.

Alltså - obegripliga formuleringar, många citat, växla mellan språk, utrop, kass koll på grammatik men ger sken om att faktiskt vara bra på det, osv...

Att dibel dessutom har ett namn med bara små bokstäver gör mig ännu mer förbryllad.

Det underliga med detta är att dibel är ett högervridet spånhuvud. Är inget heligt längre? Eller är okkism, helt plötsligt, till för vem som helst?

Eller - är jag dibel? Ärligt, har ingen tänkt på det? Har ingen ens tänkt tanken att dibel är mitt experiment? "Är det en kul grej att skapa ett fascistiskt alterego på gtasajten?" är någonting jag har sagt eller kanske har sagt eller aldrig har sagt. Jag vet inte längre.

jag blir väldigt förvirrad. Menar du allvar? Dibel har förbryllat mig inte två utan fem sex gånger dom senaste veckorna med sina oberäkenrliga posts. Tänk om du hade varit dibel och gjorde dessa inlägg utav nyfikenhet? Hur kan vi veta säkert att det inte är så? Jag är faktiskt på riktigt mindfuckad nu!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är rätt likgiltig inför Stockholm. Tycker att staden kan vara lite väl tråkig. Önskar Stockholm kunde vara lite mer som Köpenhamn eller Berlin. Systembolaget är meh. Ser dock inte varför man inte skulle kunna behålla både systembolaget och samtidigt tillåta sprit i vanliga mataffärer. 

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...