Jump to content

"Man lär sig något nytt varje dag"...


Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Idag har jag lärt mig att det enda program som kan konvertera PPT till PDF är MS Powerpoint 2010. Alla andra versioner saknar funktionen och om man gör det på en Mac istället för en PC så blir bilderna genomskinliga. Det där hade jag gärna vetat några dagar tidigare.

För övrigt verkar det som att det funkar rätt bra för studieandan att ha ett avsnitt av t.ex. MacGyver på i förgrunden medan man jobbar. Pyttelitet fönster och Always-On-Top, eller helt minimerat bara för att ha något att lyssna på. Jag jobbar aldrig bra till musik och jag blir sömnig av tystnaden + datorfläkt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Idag har jag lärt mig att alla "djuren" i starfox universumet som är ordentliga piloter har inte silver boots, utan dom har amputerade ben för att minska risken att blodet sugs ner i benet för en potentiell blackout när G-krafterna ökar.

WAT?

Det där måste du allt bevisa.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det där måste du allt bevisa.

nintendo_power_star_fox_cover_1236121_0.jpg

Anyone remember this classic Nintendo Power issue? It’s pretty old – all the way back from April 1993.

At first glace, you may not pick up on anything particularly noteworthy. Upon closer inspection of the cover, however, you’ll notice that Fox’s legs appear to be made of metal… and he apparently lacks feet/legs.

Here’s where things get really interesting. Check out this blurb regarding legless pilots:

“Legless pilots can handle more Gs than their legged bretherin. When gravity forces blood from the brain to lower extremities, it causes the pilot to black out. But if you have no legs to force blood to, more blood can stay in the brain, and it’s easier for the heart to pump blood back to the brain.

“Their legs were probably voluntarily amputated as these are all trained pilots. Their futuristic society allows for prosthetics that allows them to walk and run normally so there’s no loss in performing these amputations.”

I will mention here that other titles in the series, such as Star Fox Command, make it seem as though the characters are wearing boots – see this picture for example.

So in the SNES game, the Star Fox unit’s legs were amputated so that they’d be more effective in the cockpit? With Nintendo, you never know! I’m not ready to believe this theory just yet, but it’s interesting nonetheless. Perhaps Nintendo was thinking about having the Star Fox crew lack feet/legs early on in the series, but later changed the “metal legs” to boots.

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Utveckla? :o

Noll smak av tobak. Väldigt mycket smak av papper.

Men det kanske bara är jag som är kräsen och väldigt selektiv i mitt rökande. Jag gillar cigaretter med stark tobakskaraktär.

Röda Marlboro, Lucky Strike och John Silver är kungar på tobaksmarknaden imo.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Röda Marlboro, Lucky Strike och John Silver är kungar på tobaksmarknaden imo.

De två sistnämnda håller jag med om, men förstår inte varför i hela friden folk röker Marlboro. Bögcigaretter för bögar.

I övrigt har jag idag lärt mig om den ökade proletariseringen på landsbygden i Sverige under 1800-talet, och vad som ligger bakom den. Inte det intressantaste av ämnen imo, men kan tänka mig att det är viktigt att veta inför tentan jag ska ha nästa vecka.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Noll smak av tobak. Väldigt mycket smak av papper.

Men det kanske bara är jag som är kräsen och väldigt selektiv i mitt rökande. Jag gillar cigaretter med stark tobakskaraktär.

Röda Marlboro, Lucky Strike och John Silver är kungar på tobaksmarknaden imo.

Röda Marlboro framför Camel är galenskap. Köp Drum förresten.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Noll smak av tobak. Väldigt mycket smak av papper.

Men det kanske bara är jag som är kräsen och väldigt selektiv i mitt rökande. Jag gillar cigaretter med stark tobakskaraktär.

Röda Marlboro, Lucky Strike och John Silver är kungar på tobaksmarknaden imo.

Jisses! Camel smakar illa och du är kräsen, men kallar Marlboro för "kungar". Pengar och marknadsföring, men jag skulle verkligen inte få för mig att ta det framför Camel.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Själv rökte jag John Silver med filter fram till i april då jag stupfull skulle in i en affär för att köpa cigg och kom ut med Lucky Strike. Sedan dess har jag hållt mig till det.

Polaren röker Marlboro Gold - svart paket, och det smakar riktigt läskigt när man snor en från hans paket. Jag tycker själv inte att jag är någon finsmakare och anledningen till att jag håller mig till de två märkena jag nämnde förut vet jag egentligen inte, det har bara blivit så. Det är väl egentligen bara Marlboro svart som jag testat som jag verkligen känner att jag inte tycker om.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jisses! Camel smakar illa och du är kräsen, men kallar Marlboro för "kungar". Pengar och marknadsföring, men jag skulle verkligen inte få för mig att ta det framför Camel.

Nänä min gode man! Marlboro smakar helt enkelt bra imo. Fastare, rökigare smak än Camel som är så lätt att den knappt smakar något. Vi har väl olika smaklökar du och jag!

Själv rökte jag John Silver med filter fram till i april då jag stupfull skulle in i en affär för att köpa cigg och kom ut med Lucky Strike. Sedan dess har jag hållt mig till det.

Polaren röker Marlboro Gold - svart paket, och det smakar riktigt läskigt när man snor en från hans paket. Jag tycker själv inte att jag är någon finsmakare och anledningen till att jag håller mig till de två märkena jag nämnde förut vet jag egentligen inte, det har bara blivit så. Det är väl egentligen bara Marlboro svart som jag testat som jag verkligen känner att jag inte tycker om.

Marlboro Svart funkar i brist på röd imo.

@xstreem: Jag brukar inte tänka i de termerna. Jag går efter smak. Det kanske bögarna också gör, I wouldn't know :rolleyes:

Men nu tycker jag vi slutar gå :offtopic: grabbar!

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nänä min gode man! Marlboro smakar helt enkelt bra imo. Fastare, rökigare smak än Camel som är så lätt att den knappt smakar något. Vi har väl olika smaklökar du och jag!

[sista Off-Topic]Röda Prince, just saying...[/sista Off-Topic]

---

Idag lärde jag mig... att IBM sålde sin PC-verksamhet till Lenovo.

Redigerad av Mathias
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 months later...

Idag lärde jag mig att ett G6-ackord är samma sak som Em7 med G i basen, eller "uppflyttat E".

post-4777-0-51339900-1347881322.png

Häromsistens lärde jag mig att jag gravt underskattat funktionaliteten med banankartonger vid flytt och att plastpåsar som substitut är en fruktansvärt dålig idé. Dessutom tar en flytt alltid längre tid än man tror.

Ikväll eller imorgon ska jag lära mig hur man kopplar sladdarna i en lampkabel.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När du raderar en fil från en dator raderas bara sökvägen till filen och inte den faktiska informationen, det vill säga ettorna och nollorna. Det som istället sker är att minnesadresserna markeras lediga, varför informationen troligtvis inte skrivs om förrän efter en tids datoranvändande. Det finns egentligen inget sätt att helt radera information från diskar om man inte pulveriserar dem, du kan förstås göra återställningsprocessen extremt krävande och invecklad men även om du till exempel dränker disken i silikonlim eller avmagnetiserar den med en stark magnet går det alltid att återställa stora delar information.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...