Jump to content

Flyttar du på dig vid möte rakt på?


Siana
 Share

  

28 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Jag kom bara att tänka på det här idag och kände för att utforska mer.

Alla känner till fenomenet när två främlingar möter varandra och deras vägar korsar sig - ibland blir processen smärtfri då den ena personen väjer undan, ibland blir det jobbigt när båda väjer undan åt samma riktning, och ibland blir det väldigt intressant när ingen väjer.

Vanligast är att en person alltid gör samma sak - väjer, eller inte väjer. Jag har en teori att detta baserar sig på hur storvuxen man var i sin barndom (cirka mellan-högstadiet). De som var stora då väjer generellt sett inte på sig, medan de som var kortväxta under sin ungdom ofta väjer, även fast de kanske blir betydligt mycket längre senare.

Själv var jag väldigt kort som yngre och således väjde jag konstant. Jag är inte särskilt lång nu heller, men det är om man jämför med andra män. Jämför man mig med kvinnor, pensionärer och barn är jag generellt längre. Därför har jag börjat att försöka strunta i att väja, men när jag då och då möter en koloss så väjer jag ganska snabbt.

Rösta på, så att vi en gång för alla kan gå till botten med det här!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har stundtals en tvångstanke att se en fri väg i folksamlingar och på vanliga gågator (eller i skogen!) så möten blir oftast aldrig av. Om det blir, så brukar jag markera en tydlig båge med min gång så att den andre ska väja. Fast, bjässar väjar jag väl för, eller stannar.

Fick ingen ordning på vad jag skulle rösta, för Aldrig vore lite fel. Tog "inte väja" som röst.

Och jag var väldigt liten i lägre åldrar. Är inte särskilt lång nu heller.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag försöker att inte väja, men väjer först om ingen väjer.

Först, brukar jag tänka "Hell no, jag flyttar inte på mig".

Efter några meter och den andra personen inte har väjt, så håller jag fast vid det. "Mooove your ass!"

När det är ~10 meter kvar eller så, så brukar jag väja. "Okey..."

Redigerad av RavenE
  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vote: Jag försöker att inte väja men väjer oftast först om ingen väjer

Men hatar om man försöker väja åt höger så gör den andre samma sak eller om man väja åt vänster så blir det samma sak där tills man tar varsina håll vet inte hur många gånger det har hänt man har varit tvungen att tvärnita samt nära att köra in i den andre med cykeln.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vanligast är att en person alltid gör samma sak - väjer, eller inte väjer. Jag har en teori att detta baserar sig på hur storvuxen man var i sin barndom (cirka mellan-högstadiet). De som var stora då väjer generellt sett inte på sig, medan de som var kortväxta under sin ungdom ofta väjer, även fast de kanske blir betydligt mycket längre senare.

Tror du är något på spåren! Även om jag själv bestrider den teorin... Tillhör ju den mer storväxta delen av forumiterna, men har ALLTID vikt undan, och kommer nog alltid att göra det också. Men så är jag ju också en yes-man i största allmänhet.

Bara jag som trodde Renard pratade om hur han kör permobil med det här inlägget?

Haha, nej... Jag hann till och med plussa innan jag insåg misstaget! ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vote: Jag försöker att inte väja men väjer oftast först om ingen väjer

Men hatar om man försöker väja åt höger så gör den andre samma sak eller om man väja åt vänster så blir det samma sak där tills man tar varsina håll vet inte hur många gånger det har hänt man har varit tvungen att tvärnita samt nära att köra in i den andre med cykeln.

Högertrafik. Tips! Funkar även för cyklar.

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Beror helt på vilket humör jag är på och om jag har bråttom osv. Men för att förstöra din teori så kan jag berätta att jag oftast viker undan, och har gjort i hela mitt liv. Var längst (eller nära nog) i låg-, mellan-, och högstadiet (och gymnasiet, om det nu är kul att veta). Det var inte förrän gymnasiet som jag, med hjälp utav en kamrat, lärde mig hur man får andra personer att flytta på sig. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Beror helt på vilket humör jag är på och om jag har bråttom osv. Men för att förstöra din teori så kan jag berätta att jag oftast viker undan, och har gjort i hela mitt liv. Var längst (eller nära nog) i låg-, mellan-, och högstadiet (och gymnasiet, om det nu är kul att veta). Det var inte förrän gymnasiet som jag, med hjälp utav en kamrat, lärde mig hur man får andra personer att flytta på sig. :D

Hm. Det kanske sitter mentalt då, eller så är du och Kebab undantag som bekräftar regeln. Jag minns att jag har diskuterat det med vänner och det passar väldigt bra in på dem.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...