Jump to content

Jordbävning & Tsunami i Sendai


eXotic
 Share

Recommended Posts

Jag noterar att alla områden med plöjd skog för jordbruks/boendes skull är helt f-ed in the A, medan alla skogsområden ser nästintill intakta ut.

Hej sustainable development! Jag kanske kan få jobb på den här linjen trots allt :yes:

On a more serious note, det ser rätt illa ut nu men det tror jag är snabbt åtgärdat. Sen allt folk som dött är en annan fråga :mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Härdsmälta i en reaktor. Holy crap.

Stör mig svårt på att den populistiska och sanningsförvrängande "miljöorganisationen" Greenpiss utnyttjar läget till att fördöma kärnkraften. Detta, om något, visar hur extremt säker kärnkraften verkligen är. Trots en jordbävning på 8,9 följt av en tsunamivåg som knäckte kylsystemen är reaktorinneslutningen intakt i alla tre reaktorer. Kraftverken är designade för att klara jordbävningar och naturkatastrofer och det har experter påtalat i decennier. Nu har vi praktisk erfarenhet av att så är fallet!

Redigerad av Umberto
  • Gilla 5
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Stör mig svårt på att den populistiska och sanningsförvrängande "miljöorganisationen" Greenpiss utnyttjar läget till att fördöma kärnkraften. Detta, om något, visar hur extremt säker kärnkraften verkligen är. Trots en jordbävning på 8,9 följt av en tsunamivåg som knäckte kylsystemen är reaktorinneslutningen intakt i alla tre reaktorer. Kraftverken är designade för att klara jordbävningar och naturkatastrofer och det har experter påtalat i decennier. Nu har vi praktisk erfarenhet av att så är fallet!

Så bara för att härdsmältan inte inträffat än så betyder det att den inte kommer göra det inom några dagar?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Stör mig svårt på att den populistiska och sanningsförvrängande "miljöorganisationen" Greenpiss utnyttjar läget till att fördöma kärnkraften. Detta, om något, visar hur extremt säker kärnkraften verkligen är. Trots en jordbävning på 8,9 följt av en tsunamivåg som knäckte kylsystemen är reaktorinneslutningen intakt i alla tre reaktorer. Kraftverken är designade för att klara jordbävningar och naturkatastrofer och det har experter påtalat i decennier. Nu har vi praktisk erfarenhet av att så är fallet!

Så bara för att härdsmältan inte inträffat än så betyder det att den inte kommer göra det inom några dagar?

Lägg därtill att ett av reaktorhusen exploderade. Trots detta är raktorinneslutningen intakt.

Mycket matnyttig läsning för de som är för, de som är emot, de som är oroade och de som gärna vill ha information innan andra försöker pracka på en åsikter som är snedvridna:

MIT är inte oroade.

Jag läste hela på nån kvart och jag förstår nu i rätt så hög grad vad som hände i kärnkraftverket. Det jag kan tycka är beklagligt är att man inte designat kärnkraftverken för större jordbävningar, till exempel av denna magnitud.

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vågar man lita på att informationen som kommer direkt från Japan verkligen stämmer? Knappast om man frågar mig. Det är en stats jobb att förvränga sanningen och gömma undan rätt information från både sitt eget folk och resten av världen. Nu har två tunga organisationer klassat jordbävningen i Japan som en sexa på den sjuskaliga skalan, medans Japans regering bara blundar för den hårda sanningen och står fast vid en fyra. Fy fan säger jag bara! Just nu litar jag bara på information från utomstående källor.

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vågar man lita på att informationen som kommer direkt från Japan verkligen stämmer? Knappast om man frågar mig. Det är en stats jobb att förvränga sanningen och gömma undan rätt information från både sitt eget folk och resten av världen. Nu har två tunga organisationer klassat jordbävningen i Japan som en sexa på den sjuskaliga skalan, medans Japans regering bara blundar för den hårda sanningen och står fast vid en fyra. Fy fan säger jag bara! Just nu litar jag bara på information från utomstående källor.

Beror väll lite på faktiskt. I det här fallet skulle jag faktiskt lite mera på andra källor än Japans Regering, eftersom dem har mörkat förut.

Det är INTE en stats jobb att förvränga sanningen och gömma undan den, skulle tex Sveriges regering göra så om vi får en naturkatastrof skulle nog alla svenskar gå i taket.. Statens jobb i det här fallet är ju ändå att berätta sanningen för sin folk, och försöka rädda dem och försöka lösa situationen. Det är vad jag tycker i varje fall, visst om staten undanhåller information i ett annat läge men den här information gäller ju faktiskt många människor liv går inte bara att blunda för det.

Redigerad av iweX
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Beror väll lite på faktiskt. I det här fallet skulle jag faktiskt lite mera på andra källor än Japans Regering, eftersom dem har mörkat förut.

Det är INTE en stats jobb att förvränga sanningen och gömma undan den, skulle tex Sveriges regering göra så om vi får en naturkatastrof skulle nog alla svenskar gå i taket.. Statens jobb i det här fallet är ju ändå att berätta sanningen för sin folk, och försöka rädda dem och försöka lösa situationen. Det är vad jag tycker i varje fall, visst om staten undanhåller information i ett annat läge men den här information gäller ju faktiskt många människor liv går inte bara att blunda för det.

Jag är ju inte totalt inskränkt och tror att staten är en enda stor konspiration, dock tror jag att Japan i detta fall försöker undvika att panik utbryter i landet genom att erkänna att katastrofen är väldigt mycket allvarligare än vad som nu påstås.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är ju inte totalt inskränkt och tror att staten är en enda stor konspiration, dock tror jag att Japan i detta fall försöker undvika att panik utbryter i landet genom att erkänna att katastrofen är väldigt mycket allvarligare än vad som nu påstås.

Ja, det är kanske sant att dem inte säger sanningen pga att panik skulle bryta ut, men om dem håller den inne och 1-2 miljoner människor dör dödlig strålningen. Det skulle ju vara ännu värre, skulle nog bli ännu värre då faktiskt.

Hur det blåser gör ju ganska mycket, men jag hoppas verkligen att det inte blåser mot Tokyo, utan ut mot havet, även om inte det är bättre heller.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ganska skrämmande det här, även om man sitter på betryggande avstånd. Moder jord är verkligen inte att leka med när hon är på det här humöret. För några dagar sedan var det ju även någon seismolog i tvs Aktuellt som sa att efter ett så stort skalv lär efterskalven komma i flera månader efteråt. Jättetrevligt för japanarna...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

De har ju dock redan jordbävningar så frekvent så jag vet inte om det kommer att vara någon märkbar skillnad för de som bor där.

All skadad infrastruktur lär väl inte må bättre av det i alla fall. Skillnaden är väl att så mycket redan är såpass skadat så även "normala" jordbävningar förstör mer än vanligt. Men ja, bor man på en ögrupp skapad av jordbävningar och vulkaner så visst, de har väl vanan...

Redigerad av Misterwhoopee
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...