Jump to content

Brädspel / Sällskapsspel, kortspel


Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Evenin'! :)

Sen några jular tillbaka har min familj alltid köpt ett nytt sällskapsspel från t.ex. Alga och liknande förlag. Nu har vi samlat på oss en stor samling spel och vissa är väldigt populära, andra spel kan man knappt säga namnet på innan protesterna haglar.

Hur mycket sällskapsspel spelar ni, och vad tycker ni om dem? Skriv spelnamn, antal spelare, ungefärlig speltid, och en kort beskrivning av vad spelet går ut på och hur bra ni tycker det är. Bifogar ni en bild till de ovanligare spelen blir jag glad ;)

Btw kan tråden lika gärna få handla om lekar med vanliga 52-korts-kortlekar också, såna kan jag alltför få av så tips är välkomna. Skriv regler.

--

 
[size="4"][b]Spelnamn[/b][/size]

[b]Antal spelare:[/b]

[b]Ungefärlig speltid:[/b]

--

Min spelarsenal:

Monopol

Antal spelare: 2-många

Ungefärlig speltid: Alltifrån en timme till sex timmar, ofta uppdelat på flera dagar hemma :wub:

Monopol känner väl de flesta till. Hemma hos oss går det sällan hem, folk tycker det tar för lång tid och hela processen anses bara vara till för att kunna få hånskratta lite då och då när någon hamnar på Norrmalmstorgs hotell.

Kul, men för långt, för långsamt och för lätt att förlora och för svårt att vinna.

Med Vilda Gester

Antal spelare: 4-många, uppdelat i lag om minst två.

Ungefärlig speltid: 20 minuter. Man spelar ofta flera gånger för att få revansch.

Med Vilda Gester går ut på att spela charader. Man tar en liten ordbricka och ska visa med charader vad som står på lappen. Ju fler man hinner med innan tiden tar slut, desto snabbare kommer man till mållinjen med korten. Ett trettiotal korrekta ord leder till vinst.

Kul, engagerande och lite hetsigt när man försöker hinna med innan tiden runnit ut. Brukar få igång även de värsta tråkmånsarna! :) Funkar jättebra på fyllan också :D

När & Fjärran

Antal spelare: 2-4 lag om minst 2 personer

Ungefärlig speltid: 60 minuter

När & Fjärran är sällskapsspelet från TV4 med förvånansvärt bra frågor, speldesign, regler och behövd kunskapsnivå. Fastän man inte är alldeles för bevandrad i geografi eller världskultur har man lyckats göra frågorna rimligt svåra och samtidigt lyckats behålla en viss nivå av taktik och tävlingslysta. Det går ut på att svara på enstaka frågor om en viss världsdel, och fylla i så många världsdelsbesök som möjligt innan man tar en s.k. Kunskapsstege. För ett korrekt svar på dessa får du hundra "kronor" gånger antalet besök du gjort i världsdelen ifråga. I slutändan när samtliga frågor på kortet är besvarade, kan du välja att slå en tärning om kvitt eller dubbelt för att försöka dubbla din inkomst och dra ifrån dina motståndare. Spelet är slut när man gjort en Kunskapsstege i varje världsdel, och den som sitter med mest pengar när sista rutan är ikryssad, vinner.

Själv är jag egentligen inte mycket för rena kunskapsspel där strategi och tur är helt bortsållade, men det här spelet faller mig faktiskt mycket i smaken. Trots att det i grunden är ett kunskapsspel där man som geni briljerar och som imbecill förlorar stenhårt, finns fortfarande inslag av strategi och samarbete vilket leder till att tävlingslustan finns kvar. Med både flaggor, bilder och personer som utbud inom genrer som Geografi, Konst/Kultur, Ekonomi/Politik och Historia/Samhälle blir spelet varierat och ganska långlivat. Och kan man inte vilket land som efterfrågas, hjälper det ofta att bara kunna världsdel. Rekommenderas! :)

Pratmakarna

Antal spelare: 4-många, i lag om 2 eller fler

Ungefärlig speltid: 30 min

Pratmakarna är en ren Alias-ripoff. Det kan bli kul när två personer helt uppenbart missförstår varandra, men spelbrädet är fult och reglerna för primitiva. Antalet frågekort är alldeles för få och snart nog har man gått igenom hela leken, trots att det finns ganska många kort. Jag skulle rekommendera att införskaffa det riktiga Alias istället, detta är inte riktigt värt sina pengar. :cry:

På Spåret

Antal spelare: 4-många, i lag om 2 eller fler

Ungefärlig speltid: 50 min

På Spåret är väldigt likt När & Fjärran (se ovan), men lite mindre spännande, lite krångligare regler, lite konstigare ordvits-frågor och lite för udda kunskapskrav. Strategidelen som finns i När & Fjärran är bortplockad och istället sitter man och rynkar pannan åt de stundtals omöjliga frågorna, som ofta formulerats på töntigt Oldsberg-manér där det mer handlar om ordbänderi än kunskap. Och frågorna lutar mycket mer åt obskyr TP-trivia än åt viktigare, mer internationellt påverkande händelser som ju När & Fjärran bjuder på. Gillar du ordvitsar och Oldsberg kan det här vara något för dig, men om du hellre ser lite spelglädje, strategi, färggrann spelplan och allmänbildning så rekommenderar jag dig istället att införskaffa När & Fjärran.

Risk

Antal spelare: 2-5

Ungefärlig speltid: 1½ timme och uppåt

Risk har väl de flesta hört talas om, men det var först nyligen jag fick det. Jag har ärligt talat inte spelat det såpass många gånger att jag fullt ut förstått reglerna, och därför vore det lite orättvist att dra en recension om det. Rekommenderas iallafall inte för folk som inte brukar tycka om sällskaps- och strategispel, så mycket kan jag säga.

Sagan Om Ringen

Antal spelare: 2-5

Ungefärlig speltid: 2 timmar

Sagan Om Ringen är på många sätt ett ganska ovanligt spel. För det första spelar man inte mot varandra, utan med. Motståndaren är istället Sauron och, på sätt och vis, tiden.

Man spelar som hoberna Frodo, Sam, Merry, Pippin och Fatty Bolger. Tillsammans ska spelarna klara sig igenom fyra spelplaner: Moria, Helms Klyfta, Honmonstrets Håla och Mordor. Det finns för varje spelplan tre eller fyra slingor att gå: Strid, Gömda, Vänskap och Färd. Dessa ska till stor del representera de olika prövningar som Tolkiens karaktärer utsattes för i respektive plats. Till vänster på varje spelplan finns dessutom en punktlista med onda dåd som Sauron och Saruman ställer till med. Utmaningen för varje spelplan och spelare är att ta sig så långt som möjligt på slingorna, utan att för den delen ta sig alltför långt ned längs punktlistan. Spelarna måste tillsammans avgöra vad som är bäst strategi för brödraskapet och får ofta hjälpa varandra med diverse specialkort som representerar karaktärer eller föremål ur trilogin.

IMG_0450_1170074_0.jpg

Spelet är rejält svårt och alla tärningskast och händelser som en spelare gör kommer påverka spelgången för resten av spelarna. Bristen på tävlingsmoment gör faktiskt inte så mycket eftersom man dels känner att man tävlar mot något hela tiden, och så är de strategiska valen så påtagliga att man sällan känner att man skulle behöva tävla mot någon spelare därtill. För de avancerade spelarna finns visserligen ett tävlingsläge, men sannolikheten att man når slutscenariot i Mordor innan Sauron når dig (och du eller hela gruppen förlorar) minskar rejält i och med att samarbetet då också minskar.

För SoR-intresserade är det här ett spel som helt klart är värt att slänga ett öga på, inte minst med tanke på de otroligt vackra målningarna som John Howe (den "officiella" tecknaren av Sagan om Ringen) bidragit med. För Sagan om Ringen-ointresserade är detta däremot ett spel man kanske hellre undviker, dels med tanke på gyttret av regler men också att händelseförloppen följer böckerna väldigt detaljerat och att spelet därför blir halvt obegripligt utan bakgrundskunskap.

Helt okej spelrecension

Settlers of Catan

Antal spelare: 3-4

Ungefärlig speltid: 1½ timme

Settlers är ett färggrant strategispel för 3-4 spelare. Du vinner genom att skaffa 10 poäng, som skaffas genom att bygga saker, som skaffas genom att använda resurskort, som skaffas genom att ha byggt hus intill resursrutorna på spelplanen. För varje runda slås tärningen, som avgör vilka spelare som får vilka resurser, och därefter är det fritt att handla, förhandla och bygga bäst man vill. Spelplanen består av sexkantiga rutor som representerar olika resurser: Trä, Järnmalm, Säd, Lera och Ull. Tillsammans ska dessa kombineras för att bygga vägar, hus och städer, alternativt att köpa strategikort. Turen kommer avgöra om den ruta du byggt vid kommer generera dig några resurser, men det är också upp till dig att placera dina utposter på ställen där du som troligast kommer tjäna storkovan. Genom att expandera din handelsväg till en hamn kommer du få ett mycket bättre förhandlingsläge som kommer ge dig en snabbare väg mot vinsten.

132914327_1517a45434_1170074_1.jpg

Spelplanen blandas och slumpas för varje spelomgång ut på ett helt annat sätt än förra gången du spelade, vilket gör att vissa omgångar kan vara väldigt mycket roligare än andra. Viktigast när man skapar sin spelplan är att se till att inga grundresurser (främst Trä och Lera) är oåtkomliga eller att de får för låg sannolikhet (2 och 12 är bra mycket omöjligare att få än 6 och 8, till exempel). Nya spelare kan efter en knapp kvarts introduktion spela en hel omgång utan att ha några större problem. Jag har spelat med flera som vunnit när de spelat sin första omgång någonsin. :)Rekommenderas!

Tjuv och Polis

Antal spelare: 2-5

Ungefärlig speltid: 2 timmar

Tjuv och Polis är en Alga-klassiker som vi haft i många år. Av någon anledning har det däremot aldrig spelats särskilt mycket, fastän det är ett av mina favoritspel. Tjuvarna ska råna så mycket som möjligt medan poliserna ska ta fast dem. När alla tjuvarna flytt landet eller blivit arresterade för många gånger, räknas pengarna. Den rikaste vinner, vare sig det är en tjuv eller polis.

Den troligaste anledningen till att det inte längre är särskilt populärt hemma hos oss är att det känns väldigt obalanserat. Nackdelarna med Tjuv och Polis är att det är alldeles för svårt för poliserna att tjäna några stora pengar, samtidigt som det är alldeles på tok för svårt för tjuvarna att få ihop några summor pengar över huvud taget innan polisen tar fast dem. Poliserna är alltid i numerärt överläge och får ta fast tjuvar fastän de inte går omkring med pengar på fickan.

Jag skulle vilja klämma in en "Rekommenderas!"-skylt här men eftersom ingen velat spela det på tio år så kan jag inte bedöma min på spelet idag. När jag var liten tyckte jag som sagt att spelet var fantastiskt roligt, inte minst när vi hittade på egna regler om tjuvar som fick ha bilar och poliser som fick ha pistoler som räckte flera rutor bort. Tjuvarna fick slå ner poliserna för att komma undan om de betalade skadestånd... Ja jösses. Mycket gråt och tandagnisslan blev det när vi inte var överens om reglerna :)

Trivial Pursuit

Antal spelare: 2-6

Ungefärlig speltid: 1 timme

Trivial Pursuit / "TP" är ett spel som finns i vart och vartannat svenskt hem. Frågan är varför, eftersom frågorna ofta är såpass märkligt inriktade att man omöjligt kan ha svar på ens en tredjedel av frågorna. De flesta här hemma kör på barnfrågorna bara för att kunna ta sig vidare, och det är väl inte riktigt meningen. Eller?

--

Anyway. Har ni några spelförslag?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Oj, härlig lista där. Gillar speciellt att du tog med Catan då det är ett av de roligaste brädspel jag någonsin har spelat!

Jag orkar inte skriva såna enorma recensioner som du just skrev, men jag kan ju nämna några rekommendationer...

Speculation är ett riktigt igenomtänkt spel. Antalet spelare är 2-6 eller liknande och spelet går ut på att man ska köpa olika typer av värdeföremål ifrån varandra. Ju fler man har i en samling desto mer värda är dem, så det är en bra taktik att köpa många enstaka värdeföremål för att tjäna maximalt. Man måste emellertid vara medveten om att några av föremålen är värdelösa..!

Låter lite småtrist men jag lovar er att det är väldigt roligt.

---

En riktig klassiker är förstås Cluedo, spelet där man ska försöka lista ut en mördare med hjälp av uteslutningsmetoden. Jag har även spelat ett alternativ till Cluedo som heter Mystery of the Abbey. I princip exakt likadan typ av spel, men med munkar (!) istället.

---

Min sista rekommendation heter Johnny Controletti. Jag köpte det spelet för en tjuga på en loppmarknad och det var väl värt pengarna. Ett väldigt simpelt spel som bara består av ett par tärningar och ett gäng kort, men väldigt roligt! Kortfattat går det ut på att spelarna är skyldiga varandra pengar. När pengarna betalas tillbaka läggs de med baksidan uppåt och lånegivaren kan antingen nöja sig med det han får (utan att veta vad det egentligen är) eller kräva mer pengar - detta kan dock straffa sig...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Med Vilda Gester

Om du gillar Med Vilda Gester så måste du testa Med Andra Ord, som har precis samma upplägg som Vilda Gester, med små brickor som man lägger på en lång plastrad. Skillnaden är att man inte ska spela charader, utan man ska beskriva ordet som står på brickan utan att säga själva ordet.

Till exempel så kan det stå Isbit. Då säger man något i stil med, "fryst vatten", så gissar din kompis på "Is", varpå man försöker förklara ordet bit, "En liten del" och förhoppningsvis gissar personen på bit och man tar ett nytt ord att beskriva.

Riktigt roligt och samtidigt stressigt spel, som även det fungerar skitbra på fyllan då det blir många roliga misstolkningar. :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om du gillar Med Vilda Gester så måste du testa Med Andra Ord, som har precis samma upplägg som Vilda Gester, med små brickor som man lägger på en lång plastrad. Skillnaden är att man inte ska spela charader, utan man ska beskriva ordet som står på brickan utan att säga själva ordet.

Till exempel så kan det stå Isbit. Då säger man något i stil med, "fryst vatten", så gissar din kompis på "Is", varpå man försöker förklara ordet bit, "En liten del" och förhoppningsvis gissar personen på bit och man tar ett nytt ord att beskriva.

Riktigt roligt och samtidigt stressigt spel, som även det fungerar skitbra på fyllan då det blir många roliga misstolkningar. :wub:

Spelat Med Andra Ord med familjen, riktigt jävla roligt!

Som du sa stressigt och roligt att höra alla olika förklaringar med. :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...
Skrivet (redigerad)

Nu när sommaren och kortspelssäsongen närmar sig, är det nån som vet några bra lekar för en vanlig 52-kortlek? Vi har kunnat rätt många i våra dagar men numera kommer vi bara ihåg Neger och President.

Neger och president (kortspel)

Antal spelare: 3

Alla 52 kort delas ut på 3 spelare. Det gäller att bli av med alla sina kort först för att vinna. Vinnaren kallas President, den som kommer tvåa får ingen titel (alternativt vicepresident) och den som inte hinner bli av med sina kort före de två andra blir "neger" (lol?).

Regler:

- Ett stick måste trumfa föregående stick i valör, det får ej vara likvärdigt.

- Kan man inte, får man passa och turen går över till nästa.

- Sticket ska också vara likvärdigt eller fler i antal kort. Två femmor klår alltså två fyror, men man får varken lägga tre sjuor på en sjua eller en kung på två fyror.

- Efter avslutad runda måste förloraren ge sina 2 bästa kort till presidenten, som istället ger förloraren sina 2 sämsta kort.

Specialregler:

- Ess (ett eller flera) vänder leken (börja om från 3 eller uppåt) i och med att alla automatiskt måste passa.

- Tvåor är flygande (dvs jokrar) och kan paras ihop med vad som helst. Klöver tre börjar.

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Plump har blivit en favorit här. Om du inte vet hur man spelar så kan jag dra ihop en spelguide. Jag har även utvecklat Plump till ett drickspel, vi kallar det för Plumb efter en av polarna som är rörmokare och som en sen kväll kallade Plump för Plumb vilket fick oss att vrida oss av gapskratt. (Ja vi var trötta. :D )

Annars är skitgubbe roligt tillsammans med varianten Spansk Skitgubbe.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har ni testat Fluxx? Ett rätt märkligt spel med ett antal föremålskort, ett antal regelkort (som ändrar spelreglerna rätt ordentligt om man spelar ut dem) och ett antal mål-kort. Målkorten ändrar vad som krävs för att vinna, så fastän spelet kan få rätt roliga vändningar känner jag att det är rätt orättvist, fastän jag vunnit tre gånger av sex.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Den Försvunna Diamanten

Antal spelare: 2-5

Ungefärlig speltid: Dunno

77124_1172015_0.jpg

Regler:

Spelarna förses med reskassa för att kunna ta sig över spelplanen, som är en karta över Afrika. På denna karta går ett antal tillåtna färdvägar, som varje resenär själv har att välja. Spelet förs framåt med kast av en vanlig kubisk sexsidig tärning till lands och mot avgift per båt eller flygplan.

Vid städer ligger slumpvis utlagda skatter, visum (motsvaras i ursprungsversionen av hästskor) eller banditer, vilket kan ge fördelar eller förlust av reskassan. Den som vinner spelet är den som först hittar diamanten eller ett visum samt tar sig tillbaka till sin startposition.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 years later...

Tänkte skriva i Klagomuren.. men vafan, let's bump.

Ständigt detta Monopol... Jag var och julhandlade häromdagen och på förekommen anledning besökte jag ett par leksaksavdelningar - och jo, bröderna Parkers uttjatade klassiker verkar hålla ställningarna på spelhyllorna. Som ni säkert vet finns det, förutom originalspelet, en uppsjö av spinoffs: Juniormonopol, snabbmonopol, Batman-monopol, Pittsburg Penguins-monopol, Disneyprinsess-monopol m.fl... Det är synd att Monopol-franchisen fortfarande är så extremt populär, för det är ju verkligen inte fråga om ett superbt spel. Det är otroligt slumpbaserat, det går ut på att exploatera varandra, ett parti tar ofta flera timmar, förlorarna stöts ut och blir sysslolösa, det är inte speciellt djupt osv... Klart det finns sämre spel men det finns också så många andra lättförståeliga familjespel som är så mycket bättre och borde få mer uppmärksamhet av de breda massorna.

phiCo_1243790_0.gif

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har börjat spela extremt mycket brädspel det senaste året! Våran förening äger nämligen kring 70 spel varv typ 40 är riktiga spel (15+ ålder typ). Jag är dessutom ordförande i vår spelförening!

Ser att folk pratat om flertalet spel som vi äger! Bohnanza (bönspelet) är skitbra spel! Munchkin är bara slump och tar lång tid. fluxx är ännu mer tur än munchkin. Sagan om ringen är ett roligt spel, det spelar jag för lite!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 10 years later...

Bump! (:!!!:)

Jag lärde mig alldeles nyligen lite fler regler för Yatzy, där vi visst alltid spelat saker fel och där det inte varit konstigt att vissa saker känts omöjliga att uppnå.

Chans: Tydligen är det ingen dubblett av de övriga fälten, utan ett ställe där man tycker att man fick mycket poäng utan att egentligen ha uppfyllt något annat krav. Totalt max alltså 30.

Liten/stor stege: Vi har alltid trott att en liten stege är 12345 och en stor stege är 23456, så det är inte konstigt att det typ aldrig är värt att försöka med. I själva verket är en liten stege 1234/2345/3456 och en stor är 12345/23456. Alltså har vi jagat två varianter av den stora stegen hela tiden för bägge stegar, när vi med enkelhet redan uppfyllt den lilla och omedvetet uteslutit den ena varianten av två för den stora.

Tretal/fyrtal: det är inte bara prickarna på tärningarna ifråga som ska räknas, utan alla.

Dessutom undrar jag om det finns någon jättebonus för att inte stryka något, för jag fick plötsligt över femhundra poäng i en app efter att ha spikat alla. Det är inget jag hört talas om tidigare så antingen har jag missförstått förr, eller nu.

Några andra nyheter på spelfronten? Det är ju ett tag sen senaste posten ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

11 timmar sedan, Henkibojj skrev:

Bump! (:!!!:)

Chans: Tydligen är det ingen dubblett av de övriga fälten, utan ett ställe där man tycker att man fick mycket poäng utan att egentligen ha uppfyllt något annat krav. Totalt max alltså 30.

Du menar att du bara har skrivit poäng på chans om det blir t.ex en kåk osv? :o

Varken grejerna med stegen eller tretal/fyrtal har jag hört talas om och jag har också spelat i lite appar osv utan att ha stött på detta :crazy:

Edit: Enligt Wikipedia så är det reglerna för Yahtzee du redogör för, förvirrande nog inte samma sak!

 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Yatzy

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...