Jump to content

Brädspel / Sällskapsspel, kortspel


Henkibojj
 Share

Recommended Posts

13 timmar sedan, eXotic skrev:

Menar du att om man får tretal i sexor och två femmor så är det 28 poäng man ska få?

Ja, det är min nya upptäckt. Men jag märker att det är olika mellan olika spelset så det är nog något som Kebab pratar om som är boven i dramat.

10 timmar sedan, Kebab skrev:

Du menar att du bara har skrivit poäng på chans om det blir t.ex en kåk osv? :o

Varken grejerna med stegen eller tretal/fyrtal har jag hört talas om och jag har också spelat i lite appar osv utan att ha stött på detta :crazy:

Edit: Enligt Wikipedia så är det reglerna för Yahtzee du redogör för, förvirrande nog inte samma sak!

 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Yatzy

Japp! "Ojdå, jag har visst redan skrivit in en kåk, tur att det finns en dubbel här".

Jag spelar just nu både det tyska Kniffel® och nån app som bara kallar spelet för Yatzy, inte Yahtzee. Där verkar man få en jädra massa extrapoäng av någon anledning, men appen kommer utan instruktioner så det är oklart vad som gäller och ifall det är rätt.

Bifogar reglerna för Kniffel. Ordet "pauschal" betyder i sammanhanget "per automatik".

20230627_092151~2.JPG

20230627_092107~2.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...