Jump to content

Hur gör du när du går och lägger dig?


Tweak
 Share

Recommended Posts

Titeln säger väl egentligen allt men ändå. Förr i tiden brukade jag verkligen alltid läsa åtminstone ett par kapitel i boken jag för tillfället läste (just det, detta var på tiden då jag faktiskt läste) och sen somna med boken uppslagen och lampan tänd. Jag vet inte när det ändrades, förmodligen när jag fick min egen dator men nuförtiden nästan måste jag kolla på en tv-serie, helst Family Guy, för att kunna somna. Tänkte nyss på hur det vore att bara släcka lampan, ligga still och vänta på sömnen och jag blir fan lite illa till mods nästan. Detta är rätt segt, jag hade hellre varit lässugen, men det är borta.

För övrigt dricker jag alltid ett glas vatten under tiden också, för att slippa bli torr i munnen efter tandborstningen.

Så, hur gör ni?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar lägga mig i sängen med min laptop och titta på lättsamma tv-serier, spela Commander Keen eller surfa forum. Om jag inte hinner bli trött nog av det så brukar jag ligga och lyssna på mysig musik en stund. Problemet med detta är att man inte går och lägger sig i tid utan somnar 1,5 timme senare än vad man tänkt sig. Eller ja, 3 timmar senare för att man ligger vaken i en timme frustrerad över att man inte klarade den där jävla kukfittbanan i Commander Keen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har rätt tråkiga sömnvanor då jag oftast bara lägger mig i sängen och somnar på några sekunder, ibland till min flickväns stora förtret då hon alltid behöver snacka i tjugo minuter innan hon kan somna.

Men det finns en grej - av någon outgrundlig anledning drar jag nästan alltid igång en virusscan på min dator innan jag går och lägger mig, vilket i sig är rätt onödigt att göra precis varje dag men det är något sövande med en dators hummande... :doh:

Men jag vill dock säga att mina vanor ändrar sig rätt fort. För ett tag sedan kunde jag inte lägga mig utan att ha sett på ett avsnitt av antingen 2.5 Men eller Family Guy, men det mattades när jag hade kollat klart på alla säsonger som då var tillgängliga. På senare tid har jag brukat somna med TV:n på också.

Jag vet inte riktigt varför men jag har mycket lättare att somna med ljud omkring mig än en helt knäpptyst omgivning.

Redigerad av Eudoros
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men det finns en grej - av någon outgrundlig anledning drar jag nästan alltid igång en virusscan på min dator innan jag går och lägger mig, vilket i sig är rätt onödigt att göra precis varje dag men det är något sövande med en dators hummande... :doh:

Hahahaha.

Jag vet inte riktigt varför men jag har mycket lättare att somna med ljud omkring mig än en helt knäpptyst omgivning.

Jag med. Pappa lackar på att jag aldrig stänger av datorn innan jag somnar men de gånger jag tänkt "fan, nu håller jag på att somna" och snabbt stängt av datorn blir jag alltid klarvaken så fort bakgrundsljuden jag liksom vant mig vid försvann.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill ha knäpptyst och kolsvart när jag sover. Kan inte somna innan jag vet vad klockan är och hur varmt det är i rummet (25 grader är det optimala). Ligger först på höger sida, vänd mot väggen. Vänder mig om så jag ligger på vänster och sedan på rygg med armen över ögonen. Då somnar jag!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Brukar surfa en stund med telefonen tills att jag blir trött och ligger sedan i dryga 15-45 minuter och försöker somna, ibland så illa att det tar upp till 2 timmar. Jag kan bara inte somna.

Jag var, precis som Tweak, alltid uppe och läste en stund förr i tiden. Men nu har intresset dalat och prenumerationer på tidningar (Kalle Anka ftw :doh: ) har avslutats.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var, precis som Tweak, alltid uppe och läste en stund förr i tiden. Men nu har intresset dalat och prenumerationer på tidningar (Kalle Anka ftw :doh: ) har avslutats.

Samma här :lol:

Så nu har jag köpt mig senaste numret av Level, och en go bok att läsa. Annars har jag så keffade tider så jag somnar direkt jag lägger mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Heh. Jag har rätt dåliga sömnvanor, jag har oftast somnat framför datorn eller teven vid tvåtiden innan jag gör mig i ordning, borstar tänderna, släcker och somnar på 25 sekunder nån gång vid halv tre. Men det brukar bli att jag stänger av alla apparater och lampor, lägger mig i sängen, sätter klockan, vänder mig om och somnar innan jag ens fått ned pulsen. Flera gånger har det hänt att jag somnat medan jag sätter väckarklockan så jag försover mig nästa morgon.

Om jag inte skulle kunna somna är det oftast för att jag omedvetet ligger och spänner axlar eller ben, så jag slappnar av helt och märker då ifall jag ligger obekvämt. Åtgärda och man somnar snart. Annars funkar det alltid med "påtvingad andning", att man inte väntar på att sömnen bara ska "dyka upp" utan att man liksom gör när man låtsas sova om nån kommer in i rummet - man låtsassnarkar eller andas tungt, och plötsligt har man blivit väldigt trött och man kan somna på egen hand.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, lustiga vanor dom flesta har här. Jag lägger mig bara i sängen, blundar och försöker somna. Oftast är det inga problem.

Om jag absolut inte lyckas dock, så brukar jag föreställa mig att rummet jag ligger i är helt vitt och alla ytor är helt vita och tomma, det finns inga prylar någonstans, då börjar jag få upp små "drömmar" i tankarna, som jag inte har någon aning hur dom kom dit, sen somnar jag.!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tar alltid någon macka, borstar tänderna, säger godnatt till min familj och går ner på mitt rum. När jag väl är nere har jag en konstig vana att alltid ta en snus, efter det att jag har borstat tänderna dvs. Spelar lite WoW eller surfar runt tills jag blir trött, då ringer jag flickvännen och pratar med henne under obegränsad tid. Det kan vara mellan 30 och 60 minuter. När samtalet är avslutat lägger jag mig alltid i sängen och somnar till en ljudbok på min iPod :doh:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...