Jump to content

Lås Loungen för icke-medlemmar


Tweak
 Share

Recommended Posts

Jag vet att det varit uppe innan men vet inte om det nämnts som konkret förslag i någon tråd, isåfall ber jag om ursäkt och stödjer det förslaget. Hursomhelst: jag tycker loungen borde vara låst för gäster och det skulle kunna ske i samband uppgraderingen.

Mina argument kretsar mest kring att posts av mer privat karaktär ju lär hamna där i än större utsträckning i framtiden och då kan det vara skönt att slippa att vem som helst kan googla sig fram till det. Sen kan man väl tycka att folk kanske inte bör bli medlemmar för loungen, utan få den som en bonus sen.. eller något. Aja, vad säger ni?

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lås Loungen.

Flytta dit Bild-På-Dig själv.

Lås också GTAsajten-subforumet för icke-medlemmar. Annars vet ju ickemedlemmar ändå att det finns ett forum de inte ser... :)

Edit:

Jag tror också att tiden för nya medlemmar är ganska så förbi. Hur många nya hade vi 2009? Två stycken som hängde kvar och en som trollade?

Redigerad av Sniper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag stöder förslaget.

Från början var det egentligen meningen att loungen skulle vara låst för gäster men då påstods det att det inte var tekniskt möjligt och så blev det inte något av det. Den här forumdelen bevisar dock motsatsen.

Föreslår även, vilket jag framfört tidigare, att alla trådar av mer privat karaktär (ex. Love, Peace...) flyttas till loungen i framtiden. I morgon har jag tänkt presentera ett förslag till en ny forumindelning och då skriver jag lite mer om det här.. .

@Sniper: Ja, tiden för nya medlemmar till det gamla forumet är sedan länge förbi. Därför är det extremt viktigt att vi nu grundligt förnyar forumet och gör det attraktivt för nygerestreringar once again.

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har jag missat nåt?

Bara hela grejen med hur Kicken skaffade forumiters hemnummer och ringde dem mitt i natten. Jag vill egentligen slänga "Möt Forumiten"-tråden, just för att så många (inklusive mig själv) har lagt upp hela sina namn där. Dumt, ja, men det är ännu mer korkat att utnyttja det för att få driva med folk lite. Därför känns det bara bra ifall forumet blir mer privat.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alla "privatare" trådar till Loungen, lås för gäster och googlebot är "bannad" från loungen imo. Vill jag vara privat, vill jag iaf vara det bland en handfull med folk jag litar lite på.

felsko: Var glad att det var Kicken iofs, han må vara dum att ringa hem, men Kicken > random internetfitta.

Lite det jag ville säga med min post, också. Gör vi oss av med Möt Forumiten eller lägger den i Loungen tillsammans med andra privatare trådar när den blir låst kommer det i alla fall göra det jobbigare för folk att göra samma sak.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alla "privatare" trådar till Loungen, lås för gäster och googlebot är "bannad" från loungen imo. Vill jag vara privat, vill jag iaf vara det bland en handfull med folk jag litar lite på.

Håller med till 100%!

Internet kommer ändå alltid vara internet men att googlebot är bannat från Loungen vore det allra bästa.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 months later...
  • 2 weeks later...

Ser att jag inte har svarat här, så jag får väl ta och skriva ner mina tankar.

Integritetstänkande är viktigt och kommer bara bli viktigare. Jag är inte helt emot att blockera Loungen för sökmotorer om det anses som ett problem.

Men just för tillfället står vi i beroendeställning till Google. Google är i stort sett den enda ingångskällan till forumet. Kan vi bara få några stycken av de ca 500 som kommer in via Google varje dag att registrera sig (direkt eller indirekt via facebook/twitter) så kanske medlemsbristen löser sig. Genom att blockera Loungen försvinner en stor del av de ack så värdefulla gästerna. Hur många? Svårt att säga men kanske 10-20% om jag gör en grov uppskattning. Det passar inte i en tid när forumet har en så svag ställning.

Det hela blir inte bättre av att vi inom kort byter länkarkitektur. Alla sidor Google har indexerat blir "ogiltiga" och de nya har inte samma värde (räknas som nya sidor). Det tar helt enkelt lite tid innan forumet återhämtar sin position hos Google igen, men när vi väl är där så är forumet starkare än någonsin i och med den nya länkarkitekturen. Då kan vi börja diskutera vilka delar man kan stänga av för Google.

När jag ändå är inne på integritet så kan jag meddela att en ny filtreringsmetod har byggts in i det nya forumet. Alla sidor som besöks av Google (och andra webbläsare) filtreras mot en begränsad lista. På listan är det tänkt att finnas allmänt känsliga saker, t.ex. 070, 073, @ - men medlemmarna ska också kunna lägga in saker (efter kontroll). Man kan alltså rensa bort sitt nickname eller känslig information som citerats i 200 inlägg i ett enda swoooch!

Tillsammans med att man kan ta bort länkar smidigt och gratis från Google via "Extratjänster", att känsliga trådar (t.ex. Möt forumiten, Bild på dig själv) automatisk spärras från Google och då eventuellt att Loungen bli spärrad så tror jag vi ligger väldigt bra till integritetsmässigt (för att vara ett öppet forum).

Kortfattat: Inget kommer att göras just nu, men förmodligen i framtiden.

Jag har inget mer att säga om det här just nu, men svarar gärna på frågor :o

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så, summa summarum, för att kunna låsa loungen måste vi först få in fler nya medlemmar och stärka medlemsbasen. De senaste åren har dock visat att ytterst få gäster är beredda att joina forumet i sin nuvarande form; det är snarare det motsatta som händer: gamla forumiter försvinner. Därför är det väldigt viktigt att forumet steg för steg, grundligt reformeras för 2010-talet. Vi får under inga omständigheter nöja oss med bara kosmetiska förändringar.

Redigerad av Umberto
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så, summa summarum, för att kunna låsa loungen måste vi först få in fler nya medlemmar och stärka medlemsbasen. De senaste åren har dock visat att ytterst få gäster är beredda att joina forumet i sin nuvarande form; det är snarare det motsatta som händer: gamla forumiter försvinner. Därför är det väldigt viktigt att forumet steg för steg, grundligt reformeras för 2010-talet. Vi får under inga omständigheter nöja oss med bara kosmetiska förändringar.

Inte nödvändigtvis. Att få in fler medlemmar är viktigt för forumets framtid, men i det här fallet handlar det om att inte sabba vår enda ingångskälla i en svår tid. När vi väl har stabilitet igen kan vi börja prata om att såga av grenen lite...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...
Alla sidor som besöks av Google (och andra webbläsare) filtreras mot en begränsad lista. På listan är det tänkt att finnas allmänt känsliga saker, t.ex. 070, 073, @ - men medlemmarna ska också kunna lägga in saker (efter kontroll). Man kan alltså rensa bort sitt nickname eller känslig information som citerats i 200 inlägg i ett enda swoooch!

Tillsammans med att man kan ta bort länkar smidigt och gratis från Google via "Extratjänster", att känsliga trådar (t.ex. Möt forumiten, Bild på dig själv) automatisk spärras från Google och då eventuellt att Loungen bli spärrad så tror jag vi ligger väldigt bra till integritetsmässigt (för att vara ett öppet forum).

Kortfattat: Inget kommer att göras just nu, men förmodligen i framtiden.

Jag har inget mer att säga om det här just nu, men svarar gärna på frågor :o

När skulle den här funktionen komma? Det är nog den mest uppskattade för mig - jag har detta nick på många ställen men det är bara här jag är (för?) personlig. Finns mycket som man skriver som å ena sidan inte skulle göra mycket skada ifråga om arbetsgivare, men som säkert skulle kunna ge problem i ens vanliga vardag. GTAsajten känner jag är en frihamn och en google-block av ens användarnamn skulle garantera den saken mycket mer än idag.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...