Jump to content

Kött


P-C
 Share

Recommended Posts

Vi har ju haft diskussionen lite förut men jag tycker den förtjänar en egen tråd.

Jag vill absolut inte komma an som en ilsken hippie (även om det är svårt!) men hur är eran relation till kött? Hur försvarar DU din köttkonsumtion?

Det finns många bra filmer om hur köttfabriker fungerar men Meet Your Meat är en extremt bra 12-minutersfilm om hur olika djur behandlas i industrin. Check it out, ni har ingenting att förlora.

http://www.youtube.com/watch?v=VIjanhKqVC4

Jag kan väl prata lite om min egen upplevelse till att börja med. Jag har ätit kött hela livet och sett det som en extremt basic del av en maträtt och tyckte att en tallrik utan kött bara var en fattig, trist sallad. För 2 år sen trippade jag dock på syra och mina två trippkamrater hade köpt en hel jävla kyckling att käka. Jag satt i soffan och stirrade på kycklingen och helt utan att tänka sa jag: "Öh, grbbar.. den här fågeln.. den har levt, med alla känslor ett djur kan ha, endast för att dödas och ätas av oss." Jag tänkte inte mycket på det efteråt men de två kamraterna blev ganska dirr vegetarianer och är det fortfarande. Ett år senare började jag, tack vare en väninna som nu är min flickvän, överväga att bli vegetarian själv. Argumenten från vego-hållet var extremt många och jag kunde aldrig försvara mitt köttätande för mig själv eller andra men jag kände alltid att lägga om sin diet var alldeles för jobbigt och att jag inte hade lust att äta tofu och kidneybönor vareviga dag för att få i mig protein. Matlagning hade aldrig varit min grej så allt var bara jobbigt. Men sen i början av våren åt jag mindre och mindre kött och började, återigen tack vare min flickvän, börja laga mycket mer egen mat än innan. Matlagningen fick en helt ny dimension och att inte äta kött tvingade mig ut i köket på riktigt. Det hade aldrig funnits någon glädje med att låta en korv ligga i stekpannan men att stå i köket och göra kryddblandningar, marinader, grönsakssoppor, kreativa sallader och vegobiffar etc. var hur roligt som helst samtidigt som jag kände en stor lättnad över att inte längre ha dåligt samvete över mitt köttätande. Jag erkänner att jag i början var extremt sugen på en fet kebab då och då men efter någon månad så kände jag inte det minsta sug alls. Nu, tre månader helt kött-fri så mår jag hur bra som helst. Jag känner mig mycket piggare och gladare samtidigt som jag äter godare mat än någonsin förut. Det känns helt rätt, helt enkelt. Jag trodde att det skulle kännas som att ge upp något men det blev tvärtom.

Tänk över din köttkonsumtion! Det finns massa vegetariska alternativ som smakar, känns och ser ut som kött i varje frysdisk så om det är det du inte vill ge upp så oroa dig inte - du behöver inte! Det finns ingen anledning till att inte äta extremt god mat samtidigt som du gör dig själv och planeten en tjänst.

Diskutera!

Redigerad av P-C
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 79
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

tl;dr

Jag har sett filmen förut, och faktiskt blev jag inte berörd utav den.

Nu vet jag inte vad jag tillför tråden med att säga det här, men ja.

Edit: Kan även lägga till att mitt föredetta flickvän var vegetarian, det ledde såklart till veggiemat. Det är faktiskt riktigt gott.

Redigerad av MyStiC
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har inget emot veggisar sålänge dom inte försöker pracka på en att kött är mord, Det är fan jobbigare än Jehovas.

Mitt försvar lyder; Människan har ätit kött innan vi ens var sapiens. Veggi är något folk har hittat på i det nya samhället.

Själv behöver jag inte ens se på videon för att veta att det visar hur det ser ut i USA's värsta slaktindustrier. Om jag skulle ha min egna gård, jaga mitt eget älgkött, fiska min egna fisk, få ägg och mjölk från mina frigående djur, skulle detta göra mig till en lika elak köttätare? Jag tycker det låter humant och naturvänligt, men hur har slaktindustrin någon med den vardagliga svensken? Går jag till köttdisaken vill jag inte ha "en ko" utan en kotlett. Det är kött.. mat. Inget annat.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om människor inte ska få äta kött, ska rovdjur få göra det? Vore det inte mer än korrekt att utrota alla rovdjur som trots allt låter sina offer lida en smärtsam död med tänder och klor, kanske t.o.m. gift? Känns som en dubbelstandard att sluta äta kött för medlidande med djuren, men samtidigt acceptera att andra djur faktiskt dödar för föda. "Men det är naturligt, bara människor kan komma till insikten att det är fel!". Men då är det väl vårat ansvar att stoppa alla icke-förstående djur från att jaga, eller?

Detta låter säkert konstigt, men jag menar faktiskt allvar. Människor är väl också djur som gör saker av naturliga skäl, t.ex. äta kött?

Kan också tillägga att om alla köttkonsumtion slutar kommer alla grisar och andra "köttdjur" dö ut, då det inte finns någon annan nytta för dem plus att de inte kan överleva i det vilda. Bönder har ju knappast dessa djur för skojs skull.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kommer högst troligen i framtiden när jag har lite mer kontroll över mina matinköp att dra ner drastiskt på köttkonsumptionen. Jag är under uppfattningen att samhället idag har en alltför stor konsumption av kött. Det är inte ovanligt att folk äter rätter med kött i 1-2 gånger om dagen. Denna extrema efterfrågan på kött tror jag är den största anledningen till hur slaktindustrin ser ut på många ställen idag. Jag tycker inte att det är lika viktigt att ta en ståndpunkt och helt sluta äta kött som det är att minska sin konsumption. Det är dessutom betydligt lättare att underhålla en livsstil med ett visst intag av animaliska produkter än en med inga alls. Det är till exempel väldigt svårt att undvika saker som tuggummi vilket innehåller gelatin, eller något så enkelt som en huvudvärkstablett (all medicin är naturligtvis inte animalisk men all svensk medicin måste vara djurtestad).

Om människor inte ska få äta kött, ska rovdjur få göra det? Vore det inte mer än korrekt att utrota alla rovdjur som trots allt låter sina offer lida en smärtsam död med tänder och klor, kanske t.o.m. gift? Känns som en dubbelstandard att sluta äta kött för medlidande med djuren, men samtidigt acceptera att andra djur faktiskt dödar för föda. "Men det är naturligt, bara människor kan komma till insikten att det är fel!". Men då är det väl vårat ansvar att stoppa alla icke-förstående djur från att jaga, eller?

Detta låter säkert konstigt, men jag menar faktiskt allvar. Människor är väl också djur som gör saker av naturliga skäl, t.ex. äta kött?

Man får väl ändå lov att se skillnad på ett djurs ätande av ett annat och en hel industri vars syfte det är att systematiskt föda upp och slakta miljontals djur? Det är ju naturligtvist svårt att jämföra lidanden med varandra men jag tycker inte att de två fenomenen är jämförbara i en diskussion. Att rättfärdiga det hela med att det att "om djur gör det så är det ok eftersom det är naturligt" är bara dumt eftersom ett djur inte alls besitter samma moral, empati eller intelligens som en människa. Djur bygger inte hus, de flyger inte flygplan och ett djur har aldrig någonsin skrivit ett stycke musik eller någon form av litteratur. Istället har de sex med sina syskon och är rädda för höga ljud. Detta är knappast något att sträva efter även om det kanske är "naturligt".

Nej, människan bör inte heller stoppa andra djur från att jaga. Huruvida det är rätt eller inte att äta kött är något endast en människa kan komma underfund med och sedan välja att anpassa sig efter. Dessutom vore det mer djurplågeri att hindra alla rovdjur från att jaga (för att inte tala om omöjligt).

Kan också tillägga att om alla köttkonsumtion slutar kommer alla grisar och andra "köttdjur" dö ut, då det inte finns någon annan nytta för dem plus att de inte kan överleva i det vilda. Bönder har ju knappast dessa djur för skojs skull.

Det finns alltid människor som skulle vilja äga några grisar, även om det inte fanns någon som åt dem. Det finns väl egentligen inga skäl att behålla ett djur utan någon som helst funktion eller roll i ett ekosystem, men de skulle nog finnas kvar av sentimentala skäl.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt försvar lyder; Människan har ätit kött innan vi ens var sapiens.

Haha, så dåligt argument. Rättfärdiga ett beteende bara för att det pågått under en längre tid. Judar har förföljts i tusentals år, det är ändå inte rätt att fortsätta förfölja dem. Slaveriet höll på i flera tusen år etc.

Människan behöver allsidig kost, så är det bara. Visst, vi kan överleva på bara grönsaker, det kan ett lejon med, men vi behöver den näring som finns i kött.

Djur skall behandlas så bra det går i industrin, men tyvärr finns det rötägg i alla yrken. Men att det finns folk som behandlar djur fel är inte en tillräcklig anledning för att alla skall bli vegetarianer.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Den här diskussionen är alltid knepig, men för det första tycker jag att PETA och liknande organisationer snarare än att pumpa ut skrämselpropaganda borde hjälpa till för att förbättra köttindustrin. PETA har mycket pengar för ändamål som är tveksamma, och själva målet är diffust, om inte naivt. Skrämselpropaganda fungerar egentligen bara om man själv blir skrämd negativt.

För det andra har jag uppmärksammat att köttätare som klankar ned på vegetarianer i 9/10 fall ingen koll inom näringslära, medan vegetarianer av naturliga skäl måste ha en mycket bättre koll på vad de stoppar i sig. Kort sagt tycker jag att båda sidorna bör respektera varandra utan smutskastning och aggressiva spontanföreläsningar.

Många vegetarianer slutar väl ofta en bit in i livet eftersom de inte orkar ägna sig åt något som de alltid måste försvara sig emot?

Samtidigt har jag observerat vegetarianer som verkar tycka att valet är ekvivalent med god/ond, det finns saker i den här världen som får djurindustrin att verka vara en droppe i havet av hemskheter.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Detta låter säkert konstigt, men jag menar faktiskt allvar. Människor är väl också djur som gör saker av naturliga skäl, t.ex. äta kött?

Människan har en extremt annorlunda hjärna än övriga djur på jorden och att avsäga oss ansvaret som kommer med denna intelligens är en feg väg ur. Om jag inte hade haft min moral och förmågan att inse följder av mina handlingar hade jag förmodligen dödat människor som är svagare än mig och tagit deras rikedomar. Som människa har jag även kontroll över min köttkonsumtion så att påstå att djuret inom oss behöver kött, eller att ha "människan historiskt sett har levt på kött" som ett pro-argument är... ja, ganska ointelligent.

Köttfrågan är något som måste diskuteras mer i medier anser jag, så de svenska familjerna förstår att det är fel att laga mat med kött i varje dag i veckan. Skolor borde också sluta med detta och köra med enbart vego några gånger i veckan, outbildad pöbel som tror att det är nödvändigt att få i sig kött varje dag.

För mig så är festmiddagar med oxfilé, entrecote, lammstek, lax, gös, räkor, rådjur, köttfärsbiffar osv. allt för njutbart för att avstå ifrån även om jag vet att jag gör miljön en otjänst. Till vardags blir det mest vegetariskt, den jag bor med är nämligen så gott som vegetarian.

---

Jag vill tillägga också att jag tycker P-C är en hippie som blir vegetarian under ett LSD-rus och som tycker det är fel att ta ett djurliv. Det tycker inte jag så länge uppfödningen eller slakten inte är plågsam.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill tillägga också att jag tycker P-C är en hippie som blir vegetarian under ett LSD-rus och som tycker det är fel att ta ett djurliv. Det tycker inte jag så länge uppfödningen eller slakten inte är plågsam.

Inte alls ju. Det var bara då fröet såddes. :(

Självklart står jag inte och lipar när ett djur dör på ett "humant" (dåligt ordval) sätt i slaktsyften som till exempel på en mindre gård eller så men hur många av er äter sånt? Det kött ni äter är i 99% av fallen av dålig kvalité eftersom djuren både före och efter döden har behandlats med tillväxthormoner och kemikalier.

Jag rekommenderar böckerna "Den hemliga kocken" och "Äkta vara" för den som bland annat vill veta hur processen ko -> falukorv går till. You're in for a shocker.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

earthlings31_1127664_0.jpg

Den här filmen har fått mig att tvivla på mig själv flera gånger. Väldigt informativ film om hur behandlingen fungerar av djuren vi får köttet från. Väldigt starka och grova scener, inget för den harige direkt. Men som Woody Harrelson säger: A must-see film for anyone who cares enough to know.

Redigerad av Mark
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Känner för att posta denna här! :(

http://www.youtube.com/watch?v=8zVL9lDW7RE

Samma klipp som i PCs video. Tycker det är humoristiskt hur man fortfarande använder bilder som sträcker sig så långt som 30 år tillbaka. Sen är det som sagt USA, Jag vill ha bildbevis från den svenska slaktindustrin i detta årtionde. Då ska det heller inte vara bilder på EN person som beter sig illa, det hör inte till industrin. Du kan vara kock och spotta i maten och göra allt möjligt snuskigt, betyder detta att man således ska bojkotta resturanger och kockar är snuskiga?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Brukar som sagt fundera på detta då och då, men det handlar väl mest om att komma ur något som man alltid gjort. Vad som däremot hännt senaste året är att jag nästan alltid kör vegetariskt när jag äter ute (vegpizza, vegoburgare, vegetarisk lasagne, dagens vegetariska m.m.) och det är riktigt gott! Det gäller att bli lite duktigare i köket själv om man vill övergå helt ut, så om det kommer hända någon gång att man skippar köttet så dröjer det ännu ett bra tag. Däremot skulle jag inte kunna tänka mig att sluta med komjölk, grädde, smör, ost och sådana saker som kommer från djur men som kanske naturligt inte är tänkta till oss människor (bara som en inflikare).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Brukar som sagt fundera på detta då och då, men det handlar väl mest om att komma ur något som man alltid gjort. Vad som däremot hännt senaste året är att jag nästan alltid kör vegetariskt när jag äter ute (vegpizza, vegoburgare, vegetarisk lasagne, dagens vegetariska m.m.) och det är riktigt gott! Det gäller att bli lite duktigare i köket själv om man vill övergå helt ut, så om det kommer hända någon gång att man skippar köttet så dröjer det ännu ett bra tag. Däremot skulle jag inte kunna tänka mig att sluta med komjölk, grädde, smör, ost och sådana saker som kommer från djur men som kanske naturligt inte är tänkta till oss människor (bara som en inflikare).

Som sagt så blir det en omställare rent kulinariskt när man blir väljer att bli veg. Det blir mer jobb i köket men i mitt tycke är det bara positivt.

Jag skulle inte heller tänka mig att bli vegan men flickan är det och det finns ju veganska alternativ till mjölk, grädde, smör och ost som smakar precis lika gott. Däremot är det oftast stört omöjligt att äta ute när man är vegan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag försöker att inte tänka på vad djuren måste gå igenom för att tillslut hamna på min tallrik. Jag ser på mitt köttätande som en vardaglig rutin. Jag vet att det låter själviskt, but don't get me wrong, jag är en stor djurvän och tycker att det är förjävligt hur vissa bönder/slaktare beter sig.

Det bästa jag har att komma med är att jag bara äter ägg från frigående höns :(

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...