Jump to content

Kött


P-C
 Share

Recommended Posts

Men man behöver ju inte leta efter kött-imitationer för att göra god vegetarisk mat. Något som vi äter ofta är grytor som man kan variera extremt mycket. Börja alltid med att steka lök och vitlök, fortsätt med andra valfria saker som champinjoner och chili. Häll sedan i vatten och grönsaksbuljong. Hacka upp valfria rotfrukter såsom potatis, morot, kålrot, rödbeta, sötpotatis, jordärtskocka och koka tills det blir mjukt. Ha i diverse kryddor som kan passa; paprikapulver, curry, oregano, rosmarin, timjan, persilja, peppar ingefära, soja... Tillsätt någon fet mjölkprodukt, grädde eller creme fraiche. Red såsen om nödvändigt. Smaka av med salt, peppar, kryddor, citron, socker?

Adeles för lite proteiner för mig.

Hade det inte varit för att jag tycker bönor och linser är rätt äckligt så hade jag nog ätit mer vegetariskt än vad jag gör nu.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 79
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Adeles för lite proteiner för mig.

Hade det inte varit för att jag tycker bönor och linser är rätt äckligt så hade jag nog ätit mer vegetariskt än vad jag gör nu.

Dina muskler överlever nog att du äter vegetariskt ett par dagar i veckan :(

Du kan ju även kompensera med att äta extra mycket ägg och mjölkprodukter.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Well, jag har levt tillsammans med vegetarianer och på den tiden blev det en hel del vegetarisk kost. Nuförtiden försöker jag äta vegetariskt en dag i veckan (i förrgår åt jag t.ex. vegetariska vårrullar) men mer än så klarar jag inte av. Jag är en stor man och kött är en viktig del av min diet och om jag inte får kött blir jag trött, svag och kall i kroppen. Dessutom håller jag ju på med lite styrketräning och boxning och det är inte helt lätt att kombinera vegetarisk kost med de aktiviteterna. Jag har dock redan under en längre tid i det närmaste upphört min konsumtion av kycklingkött och om jag köper ägg blir det alltid ekologiskt värpta dito. Dessutom äter jag aldrig lamm - eftersom de är så jetesöta. :( Det kanske är liiite skenheligt men hey, det är bättre än ingenting alls, non? :huh:

---

P-C! Vad är din åsikt om JAKT? Exempelvis älgjakt.

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

P-C! Vad är din åsikt om JAKT? Exempelvis älgjakt.

Ptja, om folk istället för gevär använde sina bara händer och kanske vassa pinnar så skulle jag nog inte ha något emot det.. :cry:

Men som det ser ut nu så tycker jag det är en väldigt inhuman och orättvis sysselsättning. Speciellt om man jagar enbart för jaktens skull.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ptja, om folk istället för gevär använde sina bara händer och kanske vassa pinnar så skulle jag nog inte ha något emot det.. :cry:

Men som det ser ut nu så tycker jag det är en väldigt inhuman och orättvis sysselsättning. Speciellt om man jagar enbart för jaktens skull.

Konstigt resonemang.. Om man nu ska döda djuret så varför ska vi inte använda de vapen som vår art har lyckats skapa?

Man får så vitt jag vet inte bara jaga för jaktens skull, utan köttet måste tas till vara på. Om jägarna tycker det är roligt att utföra sitt yrke så det det ju bara bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 months later...
Jag tänker exakt likadant som du, felshoe, jag har egentligen ingenting alls som kan rättfärdiga min köttkonsumtion.

Att göra som du låter hur bra som helst, Axel. Ska köra på samma sak när skolan börjar där det ju alltid finns vegetariska alternativ. Blir ju en del kött hemma ändå men lika bra att börja någonstans i alla fall.

Mamma har faktiskt bytt ut vårat riktiga kött mot Quorn ibland, och jag har aldrig märkt någon skillnad. Ska äta det oftare..

Hur har det gått, felshoe?

Jag har faktiskt gått från att i princip aldrig ens ha sneglat mot den vegetariska disken till att äta vegetariskt varenda dag den här terminen, och det har funkat asbra. Har fått utstå en hel del gliringar och tröga argument dock, på riktigt sa en klasskompis "djuren är ju redan döda, det är bättre att vi äter upp dem än slänger det".

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Han har dock rätt - dessa djur är dödsdömda slaktobjekt redan vid födseln. Bönder har dem knappast för skojs skull...

Ja och om det konsumeras mindre kommer de fortsätta föda upp samma mängder, men döda och "slänga" de som blir över. (Sorry Tweak)

Redigerad av Mathias
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Han har dock rätt - dessa djur är dödsdömda slaktobjekt redan vid födseln. Bönder har dem knappast för skojs skull...

Nej, men om matpersonalen på min skola märker att, till en följd av att fler äter av den vegetariska maten, de får massa mat över som går rakt ner i soptunnan kommer de i framtiden att laga mer vegetariskt och mindre kött, right?

Ja och om det konsumeras mindre kommer de fortsätta föda upp samma mängder, men döda och "slänga" de som blir över. (Sorry Tweak)

Hur vet du det?

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag älskar kött.

Ta ett överkört rådjur, eld, salt och peppar. Voilá. Middag. Blir inte godare tycker jag.

@P-C: Jag avundas verkligen dig för att vara ärlig. Tycker det är oerhört bra att du är såpass... uhm. Miljömedveten av dig. Inte bara gällande mat, utan i allmänhet. :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag såg vad du skrev innan :o

:whistling:

Jag tyckte mitt "Haha, va?" lät överlägset och otrevligt så jag editerade bort det eftersom jag ju faktiskt ville veta hur du visste. Hur menar du att det på något sätt motsäger att jag bad dig tänka på att vara mindre dryg (vilket det märks att du gjort den dess!)?

Och - hur vet du det?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ptja, om folk istället för gevär använde sina bara händer och kanske vassa pinnar så skulle jag nog inte ha något emot det.. :whistling:

Men som det ser ut nu så tycker jag det är en väldigt inhuman och orättvis sysselsättning. Speciellt om man jagar enbart för jaktens skull.

Man jagar inte enbart för att jaga. Man jagar delvis för köttets skull men även för att hålla bestånden på en relativt jämn och bra nivå.

För mig känns det dessutom bättre att äta kött som jag vet att t.ex min käre far har skjutit och tagit reda på än att äta en fläskfilé från ica där man inte vet ett jota om hur djuret har gått från födsel till frysdisk.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tyckte mitt "Haha, va?" lät överlägset och otrevligt så jag editerade bort det eftersom jag ju faktiskt ville veta hur du visste. Hur menar du att det på något sätt motsäger att jag bad dig tänka på att vara mindre dryg (vilket det märks att du gjort den dess!)?

Och - hur vet du det?

Haha, jag tog det tvärtom på ett trevligt "Nu går vi och bastar grabbar"-vis :whistling:

Bönder har ingen nytta av att föda upp djur som inte efterfrågas, det blir ju en extra kostnad (mat och hantering). Utbud och efterfrågan, typ.

Redigerad av Mathias
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, jag tog det tvärtom på ett trevligt "Nu går vi och bastar grabbar"-vis :whistling:

Bönder har ingen nytta av att föda upp djur som inte efterfrågas, det blir ju en extra kostnad (mat och hantering). Utbud och efterfrågan, typ.

Jaha, men det blir ju samma grej som med Jacker och matsalsexemplet där. När de en gång slaktat de djuren föder de väl upp färre i framtiden, vilket innebär mindre utbud. Eller tänker jag fel?

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur har det gått, felshoe?

Jag har faktiskt gått från att i princip aldrig ens ha sneglat mot den vegetariska disken till att äta vegetariskt varenda dag den här terminen, och det har funkat asbra. Har fått utstå en hel del gliringar och tröga argument dock, på riktigt sa en klasskompis "djuren är ju redan döda, det är bättre att vi äter upp dem än slänger det".

Det har absolut inte gått lika bra som för dig, men jag försöker pröva mig fram genom det som bjuds hemma. Åt pizzasallad förra helgen för första gången på jag vet inte hur många år, och det gillade jag fortfarande inte.. Annars tar jag pyttesmå steg framåt, hela tiden!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...