Jump to content

Kött


P-C
 Share

Recommended Posts

Jag försöker att inte tänka på vad djuren går igenom för att tillslut hamna på min tallrik. Jag ser på mitt köttätande som en vardaglig rutin. Jag vet att det låter själviskt, but don't get me wrong, jag är en stor djurvän och tycker att det är förjävligt hur vissa bönder/slaktare beter sig.

Det bästa jag har att komma med är att jag bara äter ägg från frigående höns :(

Låt dig inte luras av frigående höns. Det kan stå för minst så hemska förhållanden för frigående höns som för inburade. De frigående hönsen får en yta som de skall placeras in i som kan vara mindre än minst. T.ex kan upp mot 70-80 höns tryckas in på en yta som är menad att vara åt runt 10 höns. Tänk dig själv hur 500 höns klarar sig på en yta som är menat att vara runt 100 höns. Inte så bra, nej.

Med tanke på all kritik du fått vill jag bara klargöra mig att detta inte var specifikt syftat mot dig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 79
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Låt dig inte luras av frigående höns. Det kan stå för minst så hemska förhållanden för frigående höns som för inburade. De frigående hönsen får en yta som de skall placeras in i som kan vara mindre än minst. T.ex kan upp mot 70-80 höns tryckas in på en yta som är menad att vara åt runt 10 höns. Tänk dig själv hur 500 höns klarar sig på en yta som är menat att vara runt 100 höns. Inte så bra, nej.

Med tanke på all kritik du fått vill jag bara klargöra mig att detta inte var specifikt syftat mot dig.

Det förstår jag nog :naughty:. Jag hade ingen aning om att frigående höns levde under sådana förhållanden, så du lärde mig faktiskt något! Du behöver inte vara extra försiktig när du svarar mig! Jag tål både skit och kritik :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det förstår jag nog :naughty: . Jag hade ingen aning om att frigående höns levde under sådana förhållanden, så du lärde mig faktiskt något! Du behöver inte vara extra försiktig när du svarar mig! Jag tål både skit och kritik :(

Alla frigående höns lever naturligtvis inte på det sättet, men man borde vara försiktig att utgå från den lilla textremsan om man ska vara ekologisk av sig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Människan behöver allsidig kost, så är det bara.
True dat.

men vi behöver den näring som finns i kött.
Nej, inte direkt. Den går att få från andra källor.

Jag kommer högst troligen i framtiden när jag har lite mer kontroll över mina matinköp att dra ner drastiskt på köttkonsumptionen. Jag är under uppfattningen att samhället idag har en alltför stor konsumption av kött. Det är inte ovanligt att folk äter rätter med kött i 1-2 gånger om dagen. Denna extrema efterfrågan på kött tror jag är den största anledningen till hur slaktindustrin ser ut på många ställen idag.

Shit, vad jag älskar dina åsikter, i typ alla frågor jag sett dig debattera i!

Själv sattes jag precis vid spakarna för mina egna matinköp, iochmed att jag flyttade hemifrån, och har sedan lång tid tillbaka länge tänkt att jag skulle bli vegetarian. Anledningarna är främst av miljökaraktär, men också av avsky gentemot slakteribranschen. Hursomhelst, jag har inte gått 'all out' - jag äter fortfarande kött, men jag köper själv aldrig kött, och om det finns vegetariska alternativ till hands, väljer jag som regel dem. Så man kan väl snarare kalla det en drastisk nedskärning än pure vegetarianism, men det är så långt jag är beredd att gå - jag vill inte stänga kött-dörren helt. Jag blev precis bjuden på middag av mina muslimska korridorsgrannar som hade lagat en lammgryta, och... det tackar man bara inte nej till.

Anyhoo - jag anser att det ligger i allas ansvar att vara en medveten konsument, att ta reda på vad som händer med djuret som nu ligger på ens tallrik. Det är det minsta man kan göra. Och om man inte tål att se vad som hänt med det, bör man inte äta det. Det är de riktlinjer jag satt upp för mig själv, och de hjälper mig att sova gott om natten.

Köttfrågan är något som måste diskuteras mer i medier anser jag, så de svenska familjerna förstår att det är fel att laga mat med kött i varje dag i veckan. Skolor borde också sluta med detta och köra med enbart vego några gånger i veckan, outbildad pöbel som tror att det är nödvändigt att få i sig kött varje dag.

Vad du sade.

För mig så är festmiddagar med oxfilé, entrecote, lammstek, lax, gös, räkor, rådjur, köttfärsbiffar osv. allt för njutbart för att avstå ifrån även om jag vet att jag gör miljön en otjänst. Till vardags blir det mest vegetariskt, den jag bor med är nämligen så gott som vegetarian.

Ord på det! Julbordet är en frestelse jag mer än gärna hänger mig åt.

Jag vet att det låter själviskt, but don't get me wrong, jag är en stor djurvän och tycker att det är förjävligt hur vissa bönder/slaktare beter sig.

Okej, här är lite enkel logik! Jag tycker mycket av det du säger här på forumet faktiskt är vettigt, och att du inte är så dum som väldigt många försöker stämpla dig som. Men kalla dig inte djurvän - snälla - det du sade är bevis på att det just är det du inte är. Man kan tycka att det är jättejobbigt att slaktdjur plågas i djurfarmar och slakterier, men det är vi konsumenterna som indirekt står med piskan. Okej, vi bryter ner det lite snabbt.

p) Folk vill ha kött. Förståeligt - kött är gott, och innehåller livsviktigt protein.

q) Bönder producerar kött - föder upp grisar, och slaktar dem.

p) Folk vill ha billigare kött

q) Bönder tvingas att 'effektivisera' sin produktionskedja för att ha råd med marknadens prissänkningar. Dvs. klämma in fler djur per m^2, minska på hö-ransonen.

p) Folk vill ha ännu billigare kött.

q) För att spara på kostnaderna ytterligare gör de djurtransporterna till slakterierna ännu mer trånga, långa och lidelsefulla, där många slaktdjur dör på vägen, de spar in på personal så att grisar kokas levande, och gud vet vad.

Det är en väldigt enkel produktionskedja, och rentav omöjligt att se hur konsumenten inte är delaktig i detta. Jag försöker inte få dig att sluta äta kött, men jag tycker man bör veta vad man äter.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

p) Folk vill ha kött. Förståeligt - kött är gott, och innehåller livsviktigt protein.

q) Bönder producerar kött - föder upp grisar, och slaktar dem.

p) Folk vill ha billigare kött

q) Bönder tvingas att 'effektivisera' sin produktionskedja för att ha råd med marknadens prissänkningar. Dvs. klämma in fler djur per m^2, minska på hö-ransonen.

p) Folk vill ha ännu billigare kött.

q) För att spara på kostnaderna ytterligare gör de djurtransporterna till slakterierna ännu mer trånga, långa och lidelsefulla, där många slaktdjur dör på vägen, de spar in på personal så att grisar kokas levande, och gud vet vad.

Det är en väldigt enkel produktionskedja, och rentav omöjligt att se hur konsumenten inte är delaktig i detta. Jag försöker inte få dig att sluta äta kött, men jag tycker man bör veta vad man äter.

Axel, Axel. Om jag någonsin blir vegetarian så kommer jag tacka dig och P-C. Ni tänker precis som jag försöker. Fortsätt! Övertala mig :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

...nuff said!

Jag respekterar verkligen att så många går åt det hållet som många argumenterar för här i tråden. Kan dessutom gladeligen erkänna att jag uppskattar tankeställarna ni ger mig. I veckan kommer jag spendera några dagar i ett hushåll där det äts vegetarisk mat och där har jag lärt mig att förstå "hur man kan ge upp kött", hon som står för maten lagar riktigt god sådan.

Lägg mig dock i vilket fack ni vill och kalla mig vad ni vill, jag älskar kött. Det finns mycket som kan hålla mig uppe om nätterna, filmer om hur djur plågas inom slakteribranchen är inte en av sakerna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

p) Folk vill ha kött. Förståeligt - kött är gott, och innehåller livsviktigt protein.

q) Bönder producerar kött - föder upp grisar, och slaktar dem.

p) Folk vill ha billigare kött

q) Bönder tvingas att 'effektivisera' sin produktionskedja för att ha råd med marknadens prissänkningar. Dvs. klämma in fler djur per m^2, minska på hö-ransonen.

p) Folk vill ha ännu billigare kött.

q) För att spara på kostnaderna ytterligare gör de djurtransporterna till slakterierna ännu mer trånga, långa och lidelsefulla, där många slaktdjur dör på vägen, de spar in på personal så att grisar kokas levande, och gud vet vad.

Det gäller också för nästan ALL mat du hittar på ICA för den delen. Den stora massan bryr sig mer om prislappen än innehållsförteckningen vilket företagen vet och så länge de kan skära ner på kvalitén i förmån för ett lägre pris så är både de och konsumenterna glada.

felshoe: Du säger att du inte gillar grönsaker men jag tror du, precis som jag, bara har laddat ordet negativt. Grönsaker är sällan gott bara sådär men det gäller att lära sig hur man tar fram den goda smaken. T ex så smakar en avocado förjävligt trist men tar du lite, lite vitlök och salt så väcks smakerna i den och det smakar hur gott som helst. Att bli vegetarian är, som jag sagt några gånger nu, mer jobb men det är värt det imo. Det finns massa bra recept på nätet samt en hel uppsjö av vegetariska kokböcker.

Gör såhär: Börja med att gå till ICA och hitta frysdisken med Quorn-kött. Quorn är ett asbra alternativ till nästan allt "vardagskött". Finns i bitar, filéer, som hamburgare, korvar .. ja, you name it! Det tillagas och smakar precis som det kött du är van att äta men är egentligen gjort på en sorts svamp. Börja med det!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gör såhär: Börja med att gå till ICA och hitta frysdisken med Quorn-kött. Quorn är ett asbra alternativ till nästan allt "vardagskött". Finns i bitar, filéer, som hamburgare, korvar .. ja, you name it! Det tillagas och smakar precis som det kött du är van att äta men är egentligen gjort på en sorts svamp. Börja med det!

Mamma har faktiskt bytt ut vårat riktiga kött mot Quorn ibland, och jag har aldrig märkt någon skillnad. Ska äta det oftare..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänker exakt likadant som du, felshoe, jag har egentligen ingenting alls som kan rättfärdiga min köttkonsumtion.

Att göra som du låter hur bra som helst, Axel. Ska köra på samma sak när skolan börjar där det ju alltid finns vegetariska alternativ. Blir ju en del kött hemma ändå men lika bra att börja någonstans i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mamma är vegetarian och jag har själv varit (påtvingad) vegetarian under mina fjorton första år. I dagens läge tycker jag att jag har en väldigt bra köttkonsumtion, eftersom mamma fortfarande är vegetarian så blir det kött kanske 2-3 gånger i veckan.

Vegetarisk mat fungerar också men att helt leva utan kött skulle bli ganska trist. Jag har då ätit alla kött-imitationer och det finns inget som smakar på samma sätt som kyckling. Quorn-färs är väldigt gott faktiskt, men förutom färsen så är det en märkbar skillnad mellan Quorn och riktigt kött. Det samma gäller Soja-korvar, fy fan vad trött jag är på dem. De smakar då rakt inte lika gott som en vanlig korv.

Jag tror inte att det är någon som förnekar att djuren kan behandlas bättre, och det är något man får försöka jobba på och trycka på genom att köpa ekologiskt kött etc, men att helt sluta äta kött ser inte jag som en vettig utväg.

------

Btw, P-C, finns det någon typ av kött du äter eller? Mamma äter både fisk och ren/viltskav eftersom de djuren visst behandlas väl innan slakt.

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nädu. Quorn är gott och jag äter det ganska regelbundet men det smakar fan inte kött någonstans. Det smakar precis vad det är, svamp.

Quornfärssås är det enda jag skulle kunna missta för kött, men det är för köttfärssås inte smakar kött heller.

Att äta förädlat mögel är inte min grej, och det innehåller äggvita och vem säger att dom äggen har kommit från en ekologisk farm?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köper quorn-filéer ibland men jag tycker inte de är prisvärda. Om man gör en schyst marinad att steka i så kan det bli mycket smakligt men fläskfilé t.ex. är både godare och billigare och därför känns det ovärt. Men jag har inte känt svampsmak av dem utan mer som fläsk/fågel-kött med liten andel kött i sig.

Men man behöver ju inte leta efter kött-imitationer för att göra god vegetarisk mat. Något som vi äter ofta är grytor som man kan variera extremt mycket. Börja alltid med att steka lök och vitlök, fortsätt med andra valfria saker som champinjoner och chili. Häll sedan i vatten och grönsaksbuljong. Hacka upp valfria rotfrukter såsom potatis, morot, kålrot, rödbeta, sötpotatis, jordärtskocka och koka tills det blir mjukt. Ha i diverse kryddor som kan passa; paprikapulver, curry, oregano, rosmarin, timjan, persilja, peppar ingefära, soja... Tillsätt någon fet mjölkprodukt, grädde eller creme fraiche. Red såsen om nödvändigt. Smaka av med salt, peppar, kryddor, citron, socker?

Ät.

Man får bara lov att vara lite kreativ och se till att ha ett stort sortiment basvaror hemma.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...