Jump to content

Smörgåsar


antepanteboy
 Share

Recommended Posts

Kom att tänka på hur många olika sorters bröd det finns, och ännu fler kombinationer med olika pålägg! Så jag tänkte att det vore lite kul att veta vilket sorts bröd ni föredrar, och vilka pålägg ni helst har på. Ost, smör, skinka, sylt - you name it! :D

Själv sitter jag nu och äter en av mina favorit kombinationer. Skogaholms limpa med smör, en ostskiva och några gurkskivor <3

Ni fattar konceptet, berätta på!

Om någon tycker att det är för svagt diskutions underlag så är det bara att rapportera! Men efter som att det är i lougen så borde det inte vara några problem tycker jag :P

Redigerad av antepanteboy
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 43
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Ah, smörgåsar är min grej det. Låt mig berätta om P-Cs supermacka.

Om jag ibland känner att jag vill ha något speciellt till lunch eller råkar befinna mig i en mataffär och har nära till antingen mitt eller flickvännens kylskåp brukar jag göra såhär:

Jag går fram till bröd-sektionen. I Berlin blev jag bortskämd med nybakat, fortfarande varmt bröd från bageriet på hörnet men om jag är på Konsum innan tolv brukar bröden fortfarande vara okej så jag tar en eller två foccacior med inbakade oliver. Sen beger jag mig hem och skär upp brödet. Först lägger jag upp ett tunt lager smör för att sedan skiva några skivor fin ost (min föräldrar är ostfantaster) och om det inte finns (om jag är hos flickvännen finns det sällan då hon är vegan) humus. Helst ska man ju ha både och. Nåja, efter det tar man lite tomatpuré, brer på och pressar en vitlöksklyfta och fördelar den jämt över brödet. Sen kommer det på kanske lite basilika och såklart grönsallad och om det finns hackar jag gärna lite jord- och valnötter. Sluttouchen är lite lite lite olivolja, örtsalt och vitpeppar.

Tadaa! En P-C-macka som heter duga. Nu blev jag sugen, lär göra en imorgon och ta bild!

Redigerad av P-C
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag känner igen det där, P-C, fast min macka är en aning mer klassisk:

  • Skaffa ett bröd med top och lock. Pågen Äntligen! Subs är varmt rekommenderat.
  • Bred på smör på botten
  • Lägg en skiva sallad ovanpå
  • Täck salladen med gurkskivor
  • Placera tomatskivor ovanpå
  • Skär platta skivor paprika och lägg ovanpå
  • På toppen lägger du avokadobitar
  • Lägg på rikligt med majonäs ovanpå, och lägg lite majonäs i toppenskivan av brödet
  • Sätt ihop bottenbröd och toppen och linda smörgåspapper runt mackan
  • Öppna bara en liten del av pappret och ät (läs: njut). Se till att inte öppna för mycket av papperet för då kommer du att pressa ut alla ingredienser!

Egentligen inget speciellt, bara klassiska grönsaker... Men det är sällan man orkar ha så många på samma macka, men tro mig, det är värt det! Andra ingredienser man kan lägga på är skinka, lök mm.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar faktist vara rätt simpel när det gäller smörgåsar egentligen.

Oftast är det bara nått random bröd, smör och ost!

Ibland kan jag faktist spexxa till det hela litegrann beroende på vad jag har hemma. Jag är inte särskilt nyttig av mig när jag äter smörgåsar så mina hemmagjorda smörgåsar kan se ut som följande.

Ett stycke bröd

Lite smör på.

Hamburgerdressing

Rostad lök

Massvis med ost

Bara att mumsa i sig, låter säker skitäckligt, men det är rätt rätt gott! :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Äter ofta Rasker för att det är lagom mycket fibrer samtidigt som det är ett gott bröd. Gott pålägg är skinka, lördagskorv (finsk) prickig korv, salami och leverpastej. Med ett glas Oboj (200 skopor pulver, 1% mjölk) har man en perfekt frukost. Gärna med frukt vid sidan om.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tag ett stycke rostat bröd alá pågen storfranska.

Bred på smör.

Bred på apelsinmarmelad, helst utan skalbitar.

Lägg på några skivor kokt ägg.

Njut.

Rosta en franska, smöra direkt, på med skinka, vilken som helst, ät. Mums.

Asså, rostat bröd ska bara förtäras med ost och marmelad. Marmeladen på osten, inte tvärt om.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...