Jump to content

Ord och uttryck som du (över)använder


Kebab
 Share

Recommended Posts

  • Inlägg 67
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Brukar även komma namn som jag använder ofta i skolan, t.ex Iggy the Piggy (hälften igelkott hälften hagelgevär, brukar rita honom i häften), Tattartotti (kallar en kompis det, han hejar på Roma i fotboll och Totti är hans favoritspelare, tattare är ett annat ord för romer).

Ett nytt namn jag kom på idag som jag använt hela dagen, Dörrfan Özturk (efter att en kompis sagt 'Stäng igen dörrfan', det lät turkiskt, Özturk är från en film vi såg på tyskan igår).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kom på att ett riktigt ofog som jag har börjat med på senare tid, även i skrift här på forumet och andra ställen, är att använda östgötskt talspråk.

Dels så byter jag ut "o" mot "ö": "Gött", "pöjkar", "sköj" och i vis mån helt ologiska ord såsom "fotböll".

Dels byter jag ut "r" mot det klassiskt östgötska "ouääh": "ouätt najs"(=rätt nice), "årning o oueda"(=ordning och reda), "Bajen bärs o ouakade bräudar"

>_<

Haha, missade din post förr. Skönt att snacka så, som ett kolmårdstroll.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, missade din post förr. Skönt att snacka så, som ett kolmårdstroll.

Det ÄR ju det! :) Skönt att inte hymla med dialekten utan istället bre på den med flit :wub:

Jag brukar säga "hah, det är så det ska va'. *tar en klunk till*" som svar på när nån berättar vad som hänt eller ska hända. Antingen det är bra eller om de beklagar sig, det är bara ett sätt att säga "jag hör vad du säger men jag bryr mig inte om att ha en åsikt om det".

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I vardagen.

Hora

Keft (seriöst, jag säger inte käft utan mer keft)

Alltså

Du kan va

Kan du va själv! (Fått från en kompis, mer ett nertryckande uttryck)

Ohja

Holy santa claus shit

På internet.

ze

iz (exempelvis "iz back")

mhm

Ohja

z0mfg

(listan kan göras längre om jag kommer på alla ord, uppdaterar när jag orkar)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...